Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

Mulla ei tehnyt aluksi tota, vasta nyt alkanut tekemään, eikä se nyttenkään ihan aina tee, ehkä 70% kerroista. Ps5 orkkis hdmi:llä kytketty. Aika raivostuttava. Ja jännä myös kun sammutan pleikan häiriön ollessa päällä, tai vaihdan toiselle hdmi:lle missä ei ole signaalia, niin sama vilkkuminen säilyy. Poistuu siis vasta kun on jostain toisesta hdmi:stä saanut signaalin.

edit: tälläisen löysin. Täytyy tutkia:
If it persists, change the 4K transfer rate to -2. Some users said that setting the 4K transfer to -1 worked as well. That seems to have fixed the issue for many users.

  1. Navigate to PS5 Settings, and go to Screen and Video.
  2. Then, select Video Output, and go to 4K Video Transfer Rate.
  3. Change the transfer rate settings from Automatic to -1 or -2.
  4. Save the changes and check the results.
 
Tämä -1 auttoi minulla. Varmaan toisaalta alkuperäinen ongelma johtui siitä etten laiskuuksissani jaksanut vaihtaa HDMI johtoa vaan sutjakkaasti vain PS4 out and PS5 in
 
Mulla oli tota välkyntä ongelmaa kans, tv:n firmwaren päivitys auttoi mutta silti sitä ilmaantui välillä. Ainut millä sen sai pois oli just toinen HDMI singaali tai virtajohto irti tv:stä. Sitten kaveri kertoi että tv:n voi hardbootata pitämällä kaukon virtanappia pohjassa kunnes malli logo ilmestyy ruutuun, tämän tiedon jälkeen ongelmia on ollu enää pari kertaa.
 
Päätin tänään aloittaa Miles Moralesin ja ehdin pelailla ehkä tunnin niin kesken välivideon häviää kuva. Siinä tutkin että menikö tv sekaisin vai mitä mutta kävi ilmi että PS5 ei ole päällä eli on sammunut täysin puskista.

No, yritän painaa päälle niin kuuluu tuttu *piip* ja sininen valo tulee päälle mutta sammuu ehkä sekunnin sisään tästä heti, ilman että ehtii ruudulle tulla yhtään mitään.

Sepäs oli sitten pitkäikäinen konsoli.

Mites tuo vehkeen huolto toimii? Tarviiko paketti olla tallessa ja viedäänkö tuo ostoliikkeeseen, josta hoitavat asiaa? Kauanko näissä yleensä menee, tai paremminkin, kauanko näissä menee nyt kun noita laitteita ei kauheasti taida ylimääräisiä olla?

Onneksi löytyy molemmat nextgen-laitteet ja vanhatkin on tallella niin ei jää koko harrastus tauolle. Harmittaa silti kun on Hades ja juuri "sisäänajettu" Miles Morales PS5:lla kesken.

Oliko tuo Miles Morales muuten jotenkin ongelmia aiheuttava peli? Muistelen nyt että olisi jotain sellaista ollut jossain? Tuliko tuosta vehkeestä nyt "tiiliskivi" eli ns. brick yhden pelin takia? On kyllä älyttömän hieno homma jos näin on.

EDIT: Googlailin asiaa ja ilmeisesti muistin oikein. Mitään rest modea en kyllä ole pitänyt päällä/käyttänyt, joten se ei ainakaan asiaan liity mitenkään. Ihan kesken pelauksen ja ensimmäisellä pelikerralla sattui tämä eikä laite enää tosiaan lähde käyntiin.
 
Oliko tuo Miles Morales muuten jotenkin ongelmia aiheuttava peli? Muistelen nyt että olisi jotain sellaista ollut jossain? Tuliko tuosta vehkeestä nyt "tiiliskivi" eli ns. brick yhden pelin takia?
Jos/kun konsoli noin totaalisesti sippaa, ei se johdu juuri siitä tietystä pelistä. Laiterikko olisi tapahtunut jossain vaiheessa millä tahansa muullakin pelillä.

Maanantaikappaleille ei valitettavasti paljoa voi tehdä. Noin selkeissä tapauksissa konsoli todennäköisemmin vaihdetaan suoraan uuteen, mutta heikosta saatavuudesta johtuen operaatioon voi silti kulua useampi viikko.

Ole yhteydessä konsolin myyneeseen liikkeeseen, niin kertovat, miten pitää toimia. Veikkaan, että pelkän konsolin toimitus huoltoon riittää. Mutta parempi silti varmistaa, ettei tule lisäviivästyksiä sen takia, että joku jossain onkin sitä mieltä, että mukana olisi pitänyt olla vaikkapa virtakaapeli ja ohjainkin.
 
Mites tuo vehkeen huolto toimii? Tarviiko paketti olla tallessa ja viedäänkö tuo ostoliikkeeseen, josta hoitavat asiaa? Kauanko näissä yleensä menee, tai paremminkin, kauanko näissä menee nyt kun noita laitteita ei kauheasti taida ylimääräisiä olla?

Playstation tukeen otin yhteyttä sähköpostilla. Sieltä tuli sitten osoitetiedot ym mihin ja miten lähetetään. Ensin piti lähettää Tuusulaan ja sielä lähti Ranskaan asti huoltokeskukseen. Mulle sanottiin että ei kannata lähettää alkuperäisessä laatikossa, koska sitä ei saa takaisin. Kaapeleistä tuli sellaiset ohjeet että ei saa laittaa mukaan. Kaksi viikkoa meni mulla ohjaimen takuu vaihdossa.
 
Mites pakkaaminen kun vie liikkeeseen? Riittääkö että lyön konsolin tarvikkeineen pöytään ja hoitavat paketoinnin siellä? Eikös ainakin Gigantilla ole omakin huolto niin kenties katsovat itsekin että mikä on vai laittavatko suoraan asiakkaan sanaan luottaen eteenpäin? Meinaan siis että jos itse edes testaavat sitä niin onko järkeä pakata laatikoihin mitään?
 
Mites pakkaaminen kun vie liikkeeseen?
Periaatteessa ei tarvita, mutta koska kauniista ajatuksista huolimatta käytännön tuntuvat vaihtelevan vähän paikkakunnasta, asiakaspalvelijasta ja kuun asennosta, kannattaa varmistaa asia etukäteen. Voit toki olla myös suoraan Pleikkarin tukeenkin yhteydessä, mutta noin periaatteellisella tasolla kuluttajalla on täysi oikeus hoitaa takuuasiat suoraan myyjäliikkeen kanssa.
 
Kiinnitin tuohon välkkymiseen nyt huomiota enemmän. Se tulee ilmi vain, jos 120hz tilassa jättää pelin päälle kun pistää konsolin lepotilaan. Eli 60hz peli ja suspend, ei ongelmaa. Konsoli päävalikossa kiinni eikä ongelmaa, mutta 120hz peli päällä ja vilkkumisongelma on läsnä.
Peliä ei kuitenkaan tarvitse ongelman iimettyä sammuttaa, eikä välttämättä tarvitse edes sitä toista hdmi signaalia.
Nimittäin jos vaihtaa hdmi:tä siitä input napista ni vilkkuu aina, myös niillä hdmi:llä missä ei ole signaalia. Mutta kun menee sieltä tv päävalikon kautta siihen johonkin hdmi asetus valintaan. En muista sen nimeä, mutta se mikä avaa kokonaan uuden näkymän (ei vain nykyiseen näkymään popuppina hdmi valintaa) mistä voit säätää niitä hdmi asetuksia jne. Siinä näkymässä on myös pikku ikkunassa valittu tulo. Kun menee sinne, klikkaa mihin tahansa muuhun tuloon/tv signaaliin ja takaisin pleikkaan, niin kuva palautuu normaaliksi. Sen jälkeen taas toimii.

120hz tilaan tuo siis liittyy, en tiedä miksi ja mitä sille voi tehdä. Ärsyttävä juttu ja taatusti 120hz pelien yleistyessä ongelma tulee lisääntymään. Mutta onpa ainakin kiertotie millä saa toimii.
 
Mitenkäs muuten kun konsolissa on kaikki tunnukset ja lienee pankkikorttikin tiedoissa? Saako noita jotenkin PSN:n kautta pois päältä ja/tai jonkin tuplavarmistuksen päälle? Kenties vainoharhailun puolelle menee jos kuvittelee että siellä huollossa aletaan jotain ostelemaan mutta ei kai tuosta haittaakaan ole jos saa jonkinlaista backuppia tuon suhteen. Ja jos konsoli ei tulekaan itselle takaisin niin sinne jonnekin ne tiedot sitten jää.
Maksutiedot saat pois vaikka kännykän PS apilla, kun menet siellä PS Storen kohdalle ja sieltä oikealta ylhäältä ne kolme viivaa. Siellä saa korttitiedot poistettua.
 
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta onko näistä kahdesta ekasta PS5-tuotantoversiosta löytynyt vielä ns tyyppivikaa?
 
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta onko näistä kahdesta ekasta PS5-tuotantoversiosta löytynyt vielä ns tyyppivikaa?
Julkkarimallin eli CFI-1000-sarjan laitteiden tyyppiviaksi voitaneen laskea virtalähteestä kuuluva "käämivinkuna" (coil whine). Se ei toki koske kaikkia konsoleita, eikä ongelman yleisyydestä ole mitään sen suurempaa faktaa. Mutta sen verran yleinen kuitenkin on, että tiedän itsekin useampia, joiden konsoli hieman "sirittää" tuon takia.
 
Saako tässä siis soveltaa ja saamme jatkossakin tietää miten se varsinainen keissi etenee? Liittyy kuitenkin melko vahvasti aiheeseen.
Niin, olisi pitänyt laittaa se täsmennys, että kansiongelmasta kärsinyt saa kertoa, miten reklamointi etenee. Jäi tekemättä, kun en muistanut nimimerkkiä, ja olin lasten iltatoimien aikana liian laiska etsiäkseni.

Piti vaan puhaltaa pilliin, kun homma eteni täysin naurettavaksi ja henkilökohtaisuuksiin meneväksi urputukseksi ja pilkunviilaukseksi.

Mutta teen tässä nyt seuraavaksi niin, että siirrän tästä ison tukun viestejä tuonne Keskustelua PS5:n huoltoon lähettämisestä -ketjuun, koska sinne tämä paremmin sopii kuin varsinaisiin PS5-ongelmiin.
 
Kokeilin eilen tota 3D audiota eka että menin istumaan normaaleille pelipaikoille ja käytin ohjeiden mukaan akustiikkaa.. Menin kokeilemaan Horizon Zero Dawnia ja peli kuulosti siltä että juopot ois riehunu kellarissa eli ei mitään järkeä?? Kokeilin sitten ilman akustiikkaa niin paheni vaan? Miltä on pitäs niinkö kuulostaa vai toimiiko se PlayStation 5 peleissä vaan?
 
Miltä on pitäs niinkö kuulostaa vai toimiiko se PlayStation 5 peleissä vaan?
Ymmärtääkseni se PS5:n oma 3D-audio toimii vain PS5-peleissä. HZD:ssä on kyllä tuki 3D-äänelle, mutta se taitaa toimia vain Sonyn Platinum Headsetin kanssa (ja ehkä myös Pulse 3D -kuulokkeilla).

Tämä on nopea arvaukseni, mutta ongelma voi johtua siitä, että konsoli tuuttaa nyt tilaääntä televisiolle, jossa on kuitenkin oletettavati vain kaksi kaiutinta, ja osa äänikanavista jää kokonaan pois. Mulla oli aikanaan vähän vastaava ongelma Assassin's Creed: Syndicaten kanssa, kun PS5:n audioasetuksista oli valittu ulostuloformaatiksi Linear PCM. Tuon pelin kohdalla selkein häikkä oli, että keskikaiuttimiin miksattu dialogi ei television kautta kuulunut käytännössä lainkaan. Vaihtamalla Dolby Digitaliksi ongelma korjaantui.

Tosin tässä on sellainen ikävä puoli, että Linear PCM:ää on pakko käyttää, jos 3D-audiota tahtoo television kaiuttimilla käyttää.
 
Kokeilin eilen tota 3D audiota eka että menin istumaan normaaleille pelipaikoille ja käytin ohjeiden mukaan akustiikkaa.. Menin kokeilemaan Horizon Zero Dawnia ja peli kuulosti siltä että juopot ois riehunu kellarissa eli ei mitään järkeä?? Kokeilin sitten ilman akustiikkaa niin paheni vaan? Miltä on pitäs niinkö kuulostaa vai toimiiko se PlayStation 5 peleissä vaan?
Oletettavasti siis sitä viime viikolla päivityksessä tullutta järjestelmän 3D-audiota TV-kaiuttimille (=stereokaiuttimille)? Ite laitoin sen parin tunnin kokeilun jälkeen pois päältä kun kaikki kuulosti melko kaikuvalta ja muutenkin huonommalta sen kanssa, ehkä osin enemmän kolmiulotteiselta. Toivottavasti tohon tulee päivityksillä parannuksia. Ja tosiaan PS5:n Tempestiä äänen käsittelyyn hyödyntää oikein pelkät PS5-pelit.
 
Olikos sinne Sonyn huoltoon/tukeen jotain suoraa suomalaista puhelinnumeroa? Pitäisi kysäistä yhtä asiaa siltä suunnalta, mutta kotisivuilta ei tunnu löytyvän mitään puhelinnumeroa.
 
Ylös Bottom