PS5-ongelmat

Jartza72

Well-Known Member
Nyt tässä ketjussa on varmaan hyvä muistaa kertoa koskeeko oman PS5:n ongelma alkuperäistä vai uusitulla jäähyelementillä varustettua laitetta. Saadaan siten vähän tietoa näidenkin versioiden omista ja yhteisistä ongelmista.
 

Gimble

Well-Known Member
Soittivat Playstation-tuesta ja konsoli lähtee huoltoon, saa nähdä koska saan konsolin takaisin.

Laitahan tänne raporttia prosessista. Kiinnostavaa seurata miten näitä klaarataan.

 

TaBe

Member
Aiemmassa viestissäni joka koski PS5 flickeröintiä on maaliskuussa hankittu eli oletan että alkuperäinen.

Ajattelin soittaa lähiaikoina Sonylle ja toivon että kyseinen mylly korjataan/pistävät uutta tulemaan.

Mitkään temput säädöissä ei tunnu korjaavan ongelmaa. Tänään esimerkiksi kaksi pelisessiota ilman ongelmia ja sitten taas jatkui. Vaikuttaa tapahtuvan toisissa peleissä useammin kuin toisissa joka on mielenkiintoista. Etenkin Ubisoftin pelit Valhalla ja Far Cry 6sessa tätä ongelmaa tapahtuu selvästi useammin kuin esim NHL 21 tai 22 kohdalla.
 

Jartza72

Well-Known Member
Nuo PS5:n versionumeroinnithan menee seuraavasti, jos omansa haluaa tarkistaa ja ilmoittaa tähän ketjuun:

Alkuperäinen PS5 versio on CFI-1000 - sarjaa
Uudempi versio uusitulla jäähyllä CFI-1100 - sarjaa.
 

otso

Member
Ei näitä sonyn tekeleitä kyllä kovin laadukkaiksi voi sanoa, ainakaan omalle kohdalle sattuneista laitteista. Ensin kesällä hajosi ohjaimen oikea tatti joka vielä viipyi huollossa 2kk. Ei paljoa sen jälkeen ehtinyt pelailla, niin itse ps5 sanoi sopimuksen irti(julkkarissa ostettu).

Virrat hävisi laitteesta kesken pelin, eikä ole sen jälkeen enää käynnistynyt. Virtanapista kun painaa kuuluu piippaus, mutta mitään ei tapahdu. Levykin piti manuaalisesti ottaa pois koneesta, jonka jälkeen levyn ulostus nappi piippaa normaalin, ei levyä piippauksen. On kokeiltu uusilla piuhoilla yms. mutta ei mikään ole auttanut.

Onko muilla sattunut vastaavaa ongelmaa? Onko löytyny jotain fiksiä mitä vielä itse voisi yrittää? Laioitn toki jo huoltoon viestiä, mutta kuten ennenkin, hidasta on palvelu.

Vähän jää kakan maku omaan suuhun ensimmäisestä vuodesta pleikka vitosen kanssa, 3-4kk vuodesta jää pelaamatta, kun laitteet hajoaa ja huolto on hidasta :(
 

ttimonen

Member
Ei näitä sonyn tekeleitä kyllä kovin laadukkaiksi voi sanoa, ainakaan omalle kohdalle sattuneista laitteista. Ensin kesällä hajosi ohjaimen oikea tatti joka vielä viipyi huollossa 2kk. Ei paljoa sen jälkeen ehtinyt pelailla, niin itse ps5 sanoi sopimuksen irti(julkkarissa ostettu).

Virrat hävisi laitteesta kesken pelin, eikä ole sen jälkeen enää käynnistynyt. Virtanapista kun painaa kuuluu piippaus, mutta mitään ei tapahdu. Levykin piti manuaalisesti ottaa pois koneesta, jonka jälkeen levyn ulostus nappi piippaa normaalin, ei levyä piippauksen. On kokeiltu uusilla piuhoilla yms. mutta ei mikään ole auttanut.

Onko muilla sattunut vastaavaa ongelmaa? Onko löytyny jotain fiksiä mitä vielä itse voisi yrittää? Laioitn toki jo huoltoon viestiä, mutta kuten ennenkin, hidasta on palvelu.

Vähän jää kakan maku omaan suuhun ensimmäisestä vuodesta pleikka vitosen kanssa, 3-4kk vuodesta jää pelaamatta, kun laitteet hajoaa ja huolto on hidasta :(
Todennäköisesti ei auta mutta oletko kokeillut buutata Safe Modessa ?

PS5 Factory Reset – What Should I Do First?
  1. Turn off your PS5 console by pressing the power button. ...
  2. With the system completely off, press and hold the power button again. ...
  3. Connect the controller with the USB cable and press the PS button on the controller.
  4. Your PS5 has now started in Safe Mode.
 

otso

Member
Todennäköisesti ei auta mutta oletko kokeillut buutata Safe Modessa ?

PS5 Factory Reset – What Should I Do First?
  1. Turn off your PS5 console by pressing the power button. ...
  2. With the system completely off, press and hold the power button again. ...
  3. Connect the controller with the USB cable and press the PS button on the controller.
  4. Your PS5 has now started in Safe Mode.
Joo kokeilin, tää piippaa vaan kerran, ei tule ollenkaan toista piippausta, vaikka kuinka pitkään pitää pohjassa virtanappia.

Reilu 2 päivää meni, että vastasivat sähköpostiin. Siinä neuvotaan katsomaan ohjeita Ps5 tukisivustolta ja kokeilemaan niitä, vaikka viestissäni kerroin jo kokeilleeni kaiken ja vähän enemmän mitä tukisivustolla neuvotaan. Kai siellä joku botti vastailee, tai sitten eivät edes lukeneet viestiä..
 
Viimeksi muokattu:

otso

Member
20.10 lähti pleikka huoltoon ja nyt tuli viestiä, että 9.11. viimeistään tuo UPS paketin ovelle. Eilen lähtenyt Ranskasta valumaan tännepäin. Tulevan laitteen sarjanumero on eri, joten eri konsoli on tulossa tilalle.
 

shamaniac

Well-Known Member
Onko muilla sattunut vastaavaa ongelmaa? Onko löytyny jotain fiksiä mitä vielä itse voisi yrittää? Laioitn toki jo huoltoon viestiä, mutta kuten ennenkin, hidasta on palvelu.
Täysin sama oli minulla. Huoltoon meni ja uusi konsoli tuli tilalle.
 

jpvir

Active Member
PS5:n SSD on juotettu suoraan emolevylle, eli sitä ei voi samalla tavalla vaihtaa kuin PS4:n kiintolevyä. Myöskään M.2 SSD:tä lisätessä käyttöjärjestelmää ei tarvitse asentaa USB-tikulta uudestaan, koska se käyttöjärjestelmä on PS5:n sisäisessä tallennustilassa.

Täysasennukseen USB:ltä on tarvetta oikeastaan vain silloin, kun tapahtuu jotain niin katastrofaalista, että se käyttöjärjestelmä pääsee vaurioitumaan.

Tota USB tikulta asennusta ei edes tarvitse jos kone on yhdistettävissä nettiin sen voi vikatilassa ladata ja asentaa suoraan. Aina ihmetelly et miksei sitä mainita käyttöohjeissa tikkua tarvii vain ja ainoastaan jos ei ole nettii käytössä.

Onko jengillä ollut vastaavaa ongelmaa, että välillä peleissä tulee satunnaisesti television poikki menevä vihreä/valkoinen tai musta viiva eli ns. flickeröintiä. Välillä saattaa olla ettei useampaan pelikertaan tapahdu ja toisinaan jatkuvasti muutaman minuutin välein.

Ei vaikuta tapahtuvan päävalikossa

Olen kokeillut kahta eri televisiota ja kahta eri HDMI 2.1 kaapelia. Televisiossa tällä hetkellä LG Oled CX.
Oliko kummatkin lg:n c sarjaa? Niissä on joku rajoitettu nopeus HDMI porteissa sekä CX että C1 malleissa, voisko vaikuttaa?

"Like the LG CX OLED, the C1 doesn't support the full 48Gbps bandwidth of HDMI 2.1, but it shouldn't be an issue, since it can still do 4k @ 120Hz with 10-bit color."
 
Viimeksi muokattu:

JC Denton

Well-Known Member
Oliko kummatkin lg:n c sarjaa? Niissä on joku rajoitettu nopeus HDMI porteissa sekä CX että C1 malleissa, voisko vaikuttaa?

"Like the LG CX OLED, the C1 doesn't support the full 48Gbps bandwidth of HDMI 2.1, but it shouldn't be an issue, since it can still do 4k @ 120Hz with 10-bit color."
PS5:n HDMI-kaista on Vincentin mukaan 32 Gbps. C-sarjan 40 Gbps riittää 4K/120 hertsille 4:4:4 chromalla ja 10-bit värisyvyydellä HDR:n kanssa, kuten tuo lainaamasi tekstikin vihjaa.
 
Viimeksi muokattu:

SoftPillow

New Member
Ebaysta saa ostettua nyt delta tuulettimia kiinasta. Tänne tilattu yksi joka saapui 10 pvän jälkeen postiin.

Tuuletin paikallan. Joo. Se on hiljanen

64e oli koko helahoito. Jos nmb tuuletinkin ärsyttää, täältä onnistunut kokemus komppaamaan että delta tuuletin on legit.

Testattu overwatch pyöriessä sekä spiderman ps5 versio.
 

TaBe

Member
Tota USB tikulta asennusta ei edes tarvitse jos kone on yhdistettävissä nettiin sen voi vikatilassa ladata ja asentaa suoraan. Aina ihmetelly et miksei sitä mainita käyttöohjeissa tikkua tarvii vain ja ainoastaan jos ei ole nettii käytössä.


Oliko kummatkin lg:n c sarjaa? Niissä on joku rajoitettu nopeus HDMI porteissa sekä CX että C1 malleissa, voisko vaikuttaa?

"Like the LG CX OLED, the C1 doesn't support the full 48Gbps bandwidth of HDMI 2.1, but it shouldn't be an issue, since it can still do 4k @ 120Hz with 10-bit color."
Toinen oli vanhempaa sarjaa
Taas meni pari päivää ilman ongelmia, mutta sitten alkoi taas tapahtumaan. Toisessa pelisessiossa hävisi samalla myös äänet särinäksi kun välähtelyt lisääntyivät.

Tämän jälkeen kone ei myöskään suostunut sammumaan vaan jumitti kun aloin sammuttamaan konetta. Lopulta joutui repimään piuhat irti.
 

jpvir

Active Member
Toinen oli vanhempaa sarjaa
Taas meni pari päivää ilman ongelmia, mutta sitten alkoi taas tapahtumaan. Toisessa pelisessiossa hävisi samalla myös äänet särinäksi kun välähtelyt lisääntyivät.

Tämän jälkeen kone ei myöskään suostunut sammumaan vaan jumitti kun aloin sammuttamaan konetta. Lopulta joutui repimään piuhat irti.
Äkkiseltään veikkaisin et konsolissa on jotain häikkää. Ootko pelannu suorituskykytilassa vai resoluutio tilassa? Toi oma pitää omituista rutinaa suoritustila päällä resoluutiotilassa on äänetön. Toi rutina tulee jostain konsolin uumenista eikä tuulettimesta, omituinen vekotin on.
 

TaBe

Member
Äkkiseltään veikkaisin et konsolissa on jotain häikkää. Ootko pelannu suorituskykytilassa vai resoluutio tilassa? Toi oma pitää omituista rutinaa suoritustila päällä resoluutiotilassa on äänetön. Toi rutina tulee jostain konsolin uumenista eikä tuulettimesta, omituinen vekotin on.
Joo itse olen kans kallistunut siihen et itse myllyssä on häikkää. Pitäis vaa saada aikaiseksi soittaa sonylle ja pistää kone huoltoon. Onneks takuuta on maaliskuuhun asti
 

henkka007

Active Member
Laitahan tänne raporttia prosessista. Kiinnostavaa seurata miten näitä klaarataan.


Tänään UPS toi PS5 konsolin noutopisteeseen, koska en ollut toimitus hetkellä kotona. Takaisin ei ollut sama konsoli, minkä lähetin huoltoon. En tiedä oliko saapunut konsoli uusi, mutta ainakin siinä oli suojakalvo alareunassa.
 

Jartza72

Well-Known Member
Tänään UPS toi PS5 konsolin noutopisteeseen, koska en ollut toimitus hetkellä kotona. Takaisin ei ollut sama konsoli, minkä lähetin huoltoon. En tiedä oliko saapunut konsoli uusi, mutta ainakin siinä oli suojakalvo alareunassa.
Taitavat huollossa laittaa tuon suojakalvon eli siitä ei kyllä voi päätellä onko konsoli uusi vai vanha.
 

jpvir

Active Member
Veikkaan kyllä omastakokemuksesta kuljetusalalta ettei noita mitään huolleta, nykyään kaikki on valitettavasti kertakäyttökamaa. Kone tulee "huoltoon" eli se heitetään johonkin murskaimeen mikä lajittelee jäte materiaalit eri astioihin mistä osa lähtee kiertoon ja osa hävitettäväksi, sit uus laite paluupostiin. Sitä ennen sielt saatetaan muutama yksilö poimia tarkempaan syyniin jos on joku tuntematon vika. Omakin kone kun tuli takas niin lootan pohjalta löyty pakkauslista missä luki suoritettu työ tuote vaihdettu +malli ja sarjanr. Lähettäjäksi merkattu sony Europe london.

Mutta sitten asiaan tuli käynnistyksen jälkeen ilmoitus käyttöjärjestelmä virheestä ja hävis äänet koko masiinasta. Uudelleen käynnistyksellä tuli äänet takas tosi hiljaisina ja kolmannen käynnistyksen jälkeen esim. spotifyyn saa ääntä lähes tuplat entiseen verrattuna. Onkos ketään muu törmänny tällaiseen? Aika mystinen bugi.

Edellis päivänä kaveri sano et sen musta ohjain keikkuu tasaisella pöydällä, naureskelin et oot tiputtanu sen. Eilen ostin mustan ohjaimen ja se tosiaan keikkuu tasaisella. :D
 
Viimeksi muokattu:

shamaniac

Well-Known Member
Veikkaan kyllä omastakokemuksesta kuljetusalalta ettei noita mitään huolleta, nykyään kaikki on valitettavasti kertakäyttökamaa. Kone tulee "huoltoon" eli se heitetään johonkin murskaimeen mikä lajittelee jäte materiaalit eri astioihin mistä osa lähtee kiertoon ja osa hävitettäväksi, sit uus laite paluupostiin. Sitä ennen sielt saatetaan muutama yksilö poimia tarkempaan syyniin jos on joku tuntematon vika. Omakin kone kun tuli takas niin lootan pohjalta löyty pakkauslista missä luki suoritettu työ tuote vaihdettu +malli ja sarjanr. Lähettäjäksi merkattu sony Europe london.
Hetkinen? Siis kuljetusalan kokemuksella sanot ettei laitteita huolleta? En oikein nappaa kiinni logiikasta jolla voit kokemuksellasi sanoa tuollaista ihan eri alan toimista.

Minä taas veikkaan ja väitän että ainakin oman Xboxini kohdalla aikoinaan palauttivat täysin saman yksilön, jossa oli korjattu juuri se vika mikä siinä olikin eli levyasema. Miksi heittää hyvää laitetta "murskaimeen" jos sen saa helposti korjattua?

Eri asia sitten jos on isompi/kalliimpi osa rikki. Ja noin yleensä allekirjoittaisin minäkin väitteen että "nykyään kaikki on valitettavasti kertakäyttökamaa" eli ikävä kyllä varmasti pääosa tuotteista onkin sellaisia ettei niitä kannata korjata kun uusi on halvempi. Tietokoneissa vain on vähän eri asia kun ne on hyvin modulaarisia vehkeitä ja kun nykyään nuo konsolitkin on entistä modulaarisimpia (katsokaapa se Series X:n purkuvideo vaikka) niin en lähtisi yleistämään tuota yleistystä (heh heh) konsoleihin asti.

Mutta toisaalta ehkä olen väärässä ja kaikki menee murskaimeen unelmia myöten. Kulutetaan pallon varat loppuun niin kauan kun on kulutettavaa, mitä sitä turhaan mitään korjaamaan.
 
Ylös Bottom