Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

Vaatiiko se paljon tilaa ympärilleen että käykö se niin kuumana :). Näin kärjistäen voiko PS5 asettaa samaan paikkaan jossa PS4 on. Toki se on isompi ja katsoin kyllä että tila riittää mutta pitäiskö sitä tilaa olla reilusti
Enempi on parempi. Suosittelen itsekin TV:n taakse laittamista, jos suinkin vain mahdollista. Siellä tuo oma PS5 DE:nikin on katseilta piilossa ja muilta uhkatekijöiltä suojassa.
 
Ihmettelen kyllä näitä ongelmia, koska itselläni ainakaan ollut mitään(vielä), mutta kai niitä tulee myöhemmin, mutta toivottavasti ei.
Ihmeellisiä nämä toimivat yksilöt kun ensimmäinen oma meni varmaan kaatopaikalle Sonyn huollosta koska eivät pystyneet korjaamaan ja toisessa on sitten lisukkeena kuorien resonointi, jonka kuulee selvästi jos ei ole kuulokkeet korvissa.
 
Enempi on parempi. Suosittelen itsekin TV:n taakse laittamista, jos suinkin vain mahdollista. Siellä tuo oma PS5 DE:nikin on katseilta piilossa ja muilta uhkatekijöiltä suojassa.
Varmaan ihan hyvä, jos tosiaan tuollaiseen paikkaan saa mahtumaan. Itselleni ei kuitenkaan olisi mitenkään mahdollista saada mitään laitteita asennettua telkkarin taakse. Muutenkin haluan, että nuo konsolit saavat mahdollisimman paljon ilmaa joka puolelta ja ovat suhteellisen etäällä muista laitteista. Minulla ovat siis lattialla nimenomaan TV-tason edessä. Toki ymmärrän, ettei kyseinen järjestely tulisi monelle kuuloonkaan, juuri viestissäsi mainitsemistasi syistä.
 
PS5 alko sekoilee jälleen, käynnistin ohjaimesta, ei lähe päälle lepotilasta. Sitten taas perus alkaa korjaa tallennustiloja jne. koska ei oo sammutettu oikein,what? Normaalisti lepotilaan, noh sain päälle mut tallennustilaa oli 0gb jäljellä enkä voinu käynnistää mitään peliä saatika päivittää. Poistin pari peliä, mut ei tallennus tilaa näytttää edellee 0gb jäljellä, että sellanen bugi.

Rakensin safemodesta tietokannan uusiks, ja hävitti tietoja muistista, että konsolin tilasta käytetty 150gb ja ainut mikä oli siellä niin codin tiedosto joku 17gb, et alko sitte sekoilee koko kone.. noh lopuks asensin koko konsolin uusiks ja asentelen pelit takasi, näyttäs toimivan mut helevetin ärsyttä bugi mikä lie, en koskaan sammuta edes väärin tota :D

Mulla tohon lepotilaongelmaan auttoi se että menee ensin PS5:n kotivalikkoon ja sitten odottaa 5 sekuntia siinä valikossa missä on lepotila, sammutus ja uudelleenkäynnistys valinnat. Mitä nopeammin pelistä menee kotivalikkoon ja lepotilaan, sitä todennäköisemmin itselle iskee tuo ongelma, mutta 5 sekunnin odottelun kanssa ei ole kertaakaan käynyt.
 
Mulla tohon lepotilaongelmaan auttoi se että menee ensin PS5:n kotivalikkoon ja sitten odottaa 5 sekuntia siinä valikossa missä on lepotila, sammutus ja uudelleenkäynnistys valinnat. Mitä nopeammin pelistä menee kotivalikkoon ja lepotilaan, sitä todennäköisemmin itselle iskee tuo ongelma, mutta 5 sekunnin odottelun kanssa ei ole kertaakaan käynyt.
Tuli vaan näistä viimeisimmistä ongelmakuvauksista mieleeni, että kai porukka kuitenkin sammuttaa aina ne pelit oikeaoppisesti pois taustalta, ennen kuin laittavat pleikkarin tuohon lepotilaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvys niin tehdä, jotta varmistaisi juuri sen, ettei lepotilaan liittyviä ongelmia tulisi niin herkästi.
 
Tuli vaan näistä viimeisimmistä ongelmakuvauksista mieleeni, että kai porukka kuitenkin sammuttaa aina ne pelit oikeaoppisesti pois taustalta, ennen kuin laittavat pleikkarin tuohon lepotilaan? Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvys niin tehdä, jotta varmistaisi juuri sen, ettei lepotilaan liittyviä ongelmia tulisi niin herkästi.
Itse käytän lepotilaa juuri sitä varten että peliä ei tarvitse sammuttaa. Itselle lepotilan pointti on juurikin se että voin jättää pelin pauselle ilman huolta siitä että olenko tallentanut vai en.

Tuon yllä mainitsemani 5 sekunnin odottelun avulla olen kohta vuoden käyttänyt lepotilaa 24/7 ilman ongelmia.
 
Omista ongelmista täytyy sanoo että aika "turhia ongelmia" mutta siis tuohon sijoituspaikkaan vielä. Vaatiiko se paljon tilaa ympärilleen että käykö se niin kuumana :). Näin kärjistäen voiko PS5 asettaa samaan paikkaan jossa PS4 on. Toki se on isompi ja katsoin kyllä että tila riittää mutta pitäiskö sitä tilaa olla reilusti
Suositellaan, että viistoista senttiä vapaata tilaa kaikkiin suuntiin. Tärkeimmät ovat takaosa, josta puhaltaa kuuman ilman pihalle, ja "nokka" josta suurin osa ilmasta otetaan sisään.
 
Itse käytän lepotilaa juuri sitä varten että peliä ei tarvitse sammuttaa. Itselle lepotilan pointti on juurikin se että voin jättää pelin pauselle ilman huolta siitä että olenko tallentanut vai en.

Tuon yllä mainitsemani 5 sekunnin odottelun avulla olen kohta vuoden käyttänyt lepotilaa 24/7 ilman ongelmia.
Tuolla ikävä kyllä kerjää verta nenästään lepotilan käytön suhteen. Tietotekniset laitteet olisi ylipäätään syytä buutata varsin usein kunnolla, mikäli haluaa välttyä virhetiloilta ja bugeilta. Itse buuttaan sekä pleikkarin että boxin päivittäin ja pidän kumpaakin yön yli lepotiloissa, jotta saan päivitykset mahdollisimman nopeasti peleihin ilman, että joutuisin niitä itse erikseen aina latailemaan. Pelit sammutan aina pelisession jälkeen kokonaan, jotta juurikin välttyisin näiltä lepotilaongelmilta. Eikä niitä näin toimien ole ollut - kummallakaan konsolilla.
 
Kiitoksia vastauksista. Itsellä tosiaan sellainen vanhanmallinen hylly jossa 3 tasoa. Ylimmällä tietty tv, toisella on tällä hetkellä vanha vhs nauhuri (joo löytyy) ja alimmalla on ps4 ja sen vieressä vielä digiboksi, jonka sittemmin olen poistanut kun ei tarvetta. Ja seuraavaksi ajattelin poistaa vhs nauhurin samasta syystä ja sen paikalle tosiaan PS5. Eli jokaiselle laitteelle oma taso. Leveyssuunnassa löytyy hyvin tilaa mutta pystysuorassa vähemmän. PS4 kohdalla on vähän enemmän tilaa pystysuunnassa joten voisin vaihta ps4 ja ps5 paikkaa keskenään


Ei mulla tätä ole mutta siis ei tälläisiin kannata laittaa https://www.sotka.fi/tuotteet/tuote/76/29149/cubic-tv-taso-135-cm-valkoinen
 
Tuolla ikävä kyllä kerjää verta nenästään lepotilan käytön suhteen. Tietotekniset laitteet olisi ylipäätään syytä buutata varsin usein kunnolla, mikäli haluaa välttyä virhetiloilta ja bugeilta. Itse buuttaan sekä pleikkarin että boxin päivittäin ja pidän kumpaakin yön yli lepotiloissa, jotta saan päivitykset mahdollisimman nopeasti peleihin ilman, että joutuisin niitä itse erikseen aina latailemaan. Pelit sammutan aina pelisession jälkeen kokonaan, jotta juurikin välttyisin näiltä lepotilaongelmilta. Eikä niitä näin toimien ole ollut - kummallakaan konsolilla.
Enpä kyllä näe että tällä mitään verta kerää nenästään. Xbox Series S:llä ei ole ollut mitään ongelmia vaikka jättäisi pelin auki taustalle kun laittaa lepotilaan. PS4:lla käytin lepotilaa n. kuuden vuoden ajan ja boottasin konsolin uudestaan ehkä kerran parissa kuukaudessa. Switch ollut vähän päälle viisi vuotta 24/7 lepotilassa ja boottaan sen ainoastaan järjestelmäpäivityksien yhteydessä.

PS5 on ollut ainoa konsoli, jolla minulla on ollut ongelmia, mutta omalla kohdalla ratkaisu siihen oli hyvin simppeli niin eipä ole tarvinnut olla huolissaan mistään sen jälkeen. Nyt silläkin boottaukset tulee yleensä vain järjestelmäpäivityksien yhteydessä.

Ei nuo laitteet niin herkkiä ole että pitäisi pelejä sammutella lepotilan käyttöä varten tai käynnistellä konsolia uudestaan päivittäin.
 
Enpä kyllä näe että tällä mitään verta kerää nenästään. Xbox Series S:llä ei ole ollut mitään ongelmia vaikka jättäisi pelin auki taustalle kun laittaa lepotilaan. PS4:lla käytin lepotilaa n. kuuden vuoden ajan ja boottasin konsolin uudestaan ehkä kerran parissa kuukaudessa. Switch ollut vähän päälle viisi vuotta 24/7 lepotilassa ja boottaan sen ainoastaan järjestelmäpäivityksien yhteydessä.

PS5 on ollut ainoa konsoli, jolla minulla on ollut ongelmia, mutta omalla kohdalla ratkaisu siihen oli hyvin simppeli niin eipä ole tarvinnut olla huolissaan mistään sen jälkeen. Nyt silläkin boottaukset tulee yleensä vain järjestelmäpäivityksien yhteydessä.

Ei nuo laitteet niin herkkiä ole että pitäisi pelejä sammutella lepotilan käyttöä varten tai käynnistellä konsolia uudestaan päivittäin.
Itse asiassa nuo laitteet eivät ole edelleenkään niin kehittyneitä, etteikö niihin tulisi jatkuvasti ainakin pieniä ohjelmallisia virhetiloja ja bugeja, jotka kertaantuvat ja aiheuttavat lisääntynyttä lisäongelmien vaaraa mitä pidempään pelejä sekä itse laitetta pitää päällä yhtäjaksoisesti buuttaamatta. Henkilökohtaisesti törmään äärimmäisen harvoin ongelmiin ja virhetilanteisiin konsoleiden kanssa. Lisäksi törmään myös bugeihin todella vähän jopa peleissä, joita yleisesti pidetään varsin bugisina. Mutta siis buuttaan laitteet aina päivittäin, tai myöskin tuntikausia kestävien pelisessioiden keskelläkin.

Yksi olennainen asia tässä on juurikin se, ettei teknologia ole todellisuudessa niin kehittynyttä, kuin sen usein kuvitellaan olevan. Mitä enemmän teknologia ”kehittyy”, sitä enemmän mukaan tuppaa tulemaan muuttujia, ja mitä enemmän muuttujia on, niin sitä enemmän on potentiaalia virhetilanteisiin. Inhimilliset resurssit eivät oikein normaalisti riitä tämän asetelman korjaamiseen (ainakaan tehokkaasti ja varmasti), joten siksi erityisesti tietoteknisten laitteiden nollaaminen, eli buuttaaminen on tärkeää tehdä varsin usein.
 
Viimeksi muokattu:
moi. mulla on reilu vuoden vanha ps5. nyt ilmeni tälläinen ongelma. konsoli lukee ps4 levyt hyvin,mut ps5 levyjä ei ollenkaan. tulee vaan ilmoitus ei tunnista levyä. kokeiltu useammalla ps5 pelilevyllä. kone on päivitetty ja nollattu. ennen kyllä levyt luki. 3kk pelaamatta,niin tämä ongelma tuli. ideoita?
 
Mitä ihmeellistä siinä on? Jos sinulle nyt ei satu jotain, niin ei se silti tarkoita, ettei voi ongelmia muilla olla. Itsellänikään ei ole teknisiä ongelmia juurikaan PS5:llä ollut, mutta eipä tuo silti yhtään ihmetytä, jos joillain on ongelmia ollut. Ei tuo Sony ainakaan itseäni ole koskaan teknisellä laadulla erityisesti vakuuttanut oikein millään tuotteillaan.

Kyl mua taas nimenomaan on vakuuttanut sony teknisella laadulla, ps3 tossa hyllyssä ja toimii edelleen, ps2 jonka ikävä kyllä möin pois on jostain vuodelta kivi ja kirves toimii kun junan vessa, ps4 alkuperäinen vuodelta 2014 ei ikinä mitään ongelmaa, ps4 pro julkkaris ostettu toimii edelleen ja on käytössä toisessa huoneessa, sen lisäksi psp on kun uusi ja kaikki konsolit olleet lähes päivittäisessa käytössä, ei mitään että kerran viikossa vähän nhl ja kaks kaljaa, ainoa mikä oli joskus mikä oli melko yleinen oli 40 giganen fat ps3 josta hajos bluray asema. Et omien tilastojen mukaan konsolit ovat toimineet koko sen sukupolven ajan ja reilusti yli ja vielä tänä päivänä. PS5 on vielä testissä mutta koputetaan puuta, toki ongelmia on ihmisillä mutta jos ottaa tilastot käyttöön ovat ne varmasti enemmän toimivia ku hajoavia.

Playstation ohjaimet taas, niihin tullut ties mitä ongelmia jo niiltä ps3 ajoilta, milloin hajoa mikäkin nappi tai triggeri tai tatti hyvin lyhyen ajan sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on "PS5-ongelmat"-ketju, joten totta kai tänne listataan ongelmia. Ei tämä ole mikään ketju, johonkin listataan ongelmia, joita on kaikilla vaan ilmoitellaan ja ratkotaan niitä ongelmia mitä kenelläkin on. Ja jos niitä ei ole itsellä niin on aika kapea katsantokanta jos ei ymmärrä että niitä varmasti jollakin aina on.

Varsinaiseen aiheeseen, sillä löysin taas uuden "Sonymaisuuden" PS5:sta. Netin perusteella kyseessä jo pitkään ollut "ominaisuus", joka on jälleen ihan helvetin rasittava.

Mediatiedostojen siirrossa tulee siis aina virhe. Lisäksi se on se kuuluisa Sonyn tarkkaakin tarkempi ja informatiivinen "something went wrong". Porukka on löytänyt keinon kiertää se ja se on leikata videoista sekunti alusta tai lopusta ja ne voi taas siirtää. Todella kiva juttu kun on yli 400 gigaan videoita, joita voisi alkaa katselemaan läpi.

Ajattelin että pistän laitteen siirtelemään rauhassa videot usb:lle mutta eihän se voi olla niin helppoa tietenkään koska "something went wrong".

Sitten ei edes tiedä mitä sinne on siirtynyt ja mitä ei kun systeemi ei kerro missä kohtaa homma meni vikaan. Kaikki pitää käydä katsomassa erikseen että menikö jotain perille vai ei. Lisäksi ainakin yksi tiedosto korruptoitui niin että loppuosa videosta ei ole tiedostossa. Eli kaikki pitää käydä läpi.

Minä törmäsin tähän vasta tänään mutta netissä tosiaan kerrotaan että ollut jo viime vuodesta lähtien olemassa.

PS4:lla sentään sain videot ja muut ongelmitta talteen mutta nyt on sitten tällainen homma tämän kanssa.

PS. Ja perusjutut on tsekattu, formaatti on kovossa oikea jne. Useammalla kovollakin testasin. Ja netistä viimeistään se kanssakärsijöiden kautta varmistuu: Tämä on PS5:ssa nyt ominaisuus koska sitä ei näytetä korjaavan.
 
Osaako joku sanoa että mikä järki tuossa PS5:n tallennustilan kanssa oikein on.

Minulla on paljon videota kaapattuna siellä ja usein tuli vastaan se että piti poistaa jotain että saa tallennettua uuden pätkän. No, jossain kohtaa poistelin ihan kunnolla videoita ja muuta ja siellä oli jotain vajaa 200 gigaa vapaata tilaa.

Tänään pelasin Elden Ringiä vajaan tunnin ja tallensin videota mutta taas ilmoitus että pitää vapauttaa tilaa (muistaakseni 2,5 gigaa). No, vapautin nopeasti jotain mutta huomasin samalla että siellä on yhä 159 gigaa vapaata tilaa.

Mihin helvettiin PS5 siis tarvitsee tai varaa tuota tilaa kun kerran sitä ei voi selvästikään käyttää videotallennukseen?

Muutenkin ottaa päähän nämä Sonyn epämääräiset systeemit. PS3:lla oli se että peleille piti olla "tuplasti" tilaa kun sekä tallennustiedosto että asennettava tiedosto piti olla alussa koneella. Virheilmoitukset on luokkaa "something went wrong" ja sitten nyt tämä mistä kirjoitin eli pitää vapauttaa tilaa vaikka siellä on sitä ihan helvetisti enemmän mitä tunnin video tarvitsee.
 
PS5 tallentaa jokaisen trophyn mitä ansaitsee videomuotoon, joka vie huomaamatta hemmetisti tilaa. Sen voi kytkee pois päältä kokonaan että ei ota videokaappausta trophyistä, voi valita vaikka että ottaa vain platinoista, tai ei mistään. Ite huomasin sen kans että kovalevy täyttyy hyvin nopeasti vaikka ne ovatki vain muutaman sekunnin tallennuksia.
 
PS5 tallentaa jokaisen trophyn mitä ansaitsee videomuotoon, joka vie huomaamatta hemmetisti tilaa. Sen voi kytkee pois päältä kokonaan että ei ota videokaappausta trophyistä, voi valita vaikka että ottaa vain platinoista, tai ei mistään. Ite huomasin sen kans että kovalevy täyttyy hyvin nopeasti vaikka ne ovatki vain muutaman sekunnin tallennuksia.
Tämähän on ensimmäisiä asioita, jotka ihminen ottaa pois päältä kun konsolin saa :D

Minulla ei siis kyse ole siitä että tila olisi lopussa - ainakaan niin etten tietäisi miksi - vaan siitä, että tilaa on se 159 gigaa mutta silti konsoli valittaa että pitää vapauttaa tilaa että saa viimeisen vajaan tunnin videota tallennettua. Tai tarkennetaan sen verran että kun sain ilmoituksen että pitää vapauttaa se 2,1 gigaa (aiemmin kirjoitin 2,5 mutta 2,15 taisi olla se oikea) ja poistin yhden pelin kaikki tallennukset (ehkä 6 gigaa) niin video tallentui ja konsoli näyttää 159 gigaa vapaata.

Ei vain mene minun järkeeni että jos sitä vapaata tilaa on edes yli 100 gigaa (mitä siellä reilusti oli konsolin valittaessakin), niin miten ei voi muka tallentaa tunnin videota.

En sitten tiedä onko jokin bugi, joka näyttää vapaan tilan väärin vai varaako tuo johonkin sitä tilaa. Jos jälkimmäinen, niin olisi ihan jees jos siitä kerrottaisiin. Tai ei näytettäisi sitä vapaana tilana kun se ei sitä kerran ole.

Todella turhauttavaa kun ideanani olisi kerätä Elden Ringistä playthrough-koostetta, niin en koskaan tiedä voinko tallentaa pelisessiota vaikka vapaa tila näyttäisi sitä 150 gigaa. Sitä vain miettii että paljonko siellä sitä pitää olla että homma toimii.

Sitten kun noita videoita yrittää siirtää ulkoiselle kovolle niin "something went wrong" eikä tiedä mitkä videoista siirtyi, joten on pakko siirrellä yksitellen että voi laittaa ylös mitkä tiedostot täytyy kikkailla kovolle jotenkin eri tavalla. Ei siis voi luottaa siihen että ruksii kaikki tiedostot mitkä ulkoiselle vain mahtuu vaan on käytännössä pakko siirtää niitä pienemmissä erissä. Ja konsolillahan ei voi tehdä silloin mitään muuta, tietenkään. Ja voisin myös toki katsella kovolta että mitkä sinne meni mutta siellä kerrankin oli eräs tiedosto mutta katsottaessa se tilttasi puolivälissä eli oli puolet tyhjää.
 
En sitten tiedä onko jokin bugi, joka näyttää vapaan tilan väärin vai varaako tuo johonkin sitä tilaa. Jos jälkimmäinen, niin olisi ihan jees jos siitä kerrottaisiin. Tai ei näytettäisi sitä vapaana tilana kun se ei sitä kerran ole.
Sanoisin, että se on yhdistelmä bugia että sekaisin olevaa tiedostojärjestelmää. Mulla kävi vähän vastaava aikanaan, joskin vapaata tilaa oli "vain" n. 70 gigaa. Sen alle PS5 ei suostunut menemään, eli ei voinut ladata edes pelien pieniä päivityksiä, koska oli muka tila lopussa. Tuossa hiljattain erästä toista ongelmaa selvittäessäni otin ensin varmuuskopion PS5:n datasta USB-levylle, pistin koko vehkeen tehdasasetuksiin, ja palautin sitten datat. Nyt se antaa tallentaa niin pelejä kuin videoitakin, vaikka vapaata tilaa on tässä vaiheessa vain n. 10 gigaa.

Tosin tuo videon tallennus onnistuu näemmä vain Save Recent Gameplayn kautta. Jos laittaa Start New Recording, silloin tulee ulinaa tilan tarpeesta - eikä edes kerro, paljonko sitä tarvitaan. Mutta omiin tarpeisiin tuo riittää, että saan jo menneet pelihetket talteen siltä varalta, että siinä on jotain säilömisen arvoista.
 
Sanoisin, että se on yhdistelmä bugia että sekaisin olevaa tiedostojärjestelmää. Mulla kävi vähän vastaava aikanaan, joskin vapaata tilaa oli "vain" n. 70 gigaa. Sen alle PS5 ei suostunut menemään, eli ei voinut ladata edes pelien pieniä päivityksiä, koska oli muka tila lopussa. Tuossa hiljattain erästä toista ongelmaa selvittäessäni otin ensin varmuuskopion PS5:n datasta USB-levylle, pistin koko vehkeen tehdasasetuksiin, ja palautin sitten datat. Nyt se antaa tallentaa niin pelejä kuin videoitakin, vaikka vapaata tilaa on tässä vaiheessa vain n. 10 gigaa.

Tosin tuo videon tallennus onnistuu näemmä vain Save Recent Gameplayn kautta. Jos laittaa Start New Recording, silloin tulee ulinaa tilan tarpeesta - eikä edes kerro, paljonko sitä tarvitaan. Mutta omiin tarpeisiin tuo riittää, että saan jo menneet pelihetket talteen siltä varalta, että siinä on jotain säilömisen arvoista.
On kyl vmäinen bugi, ei pysty yhtään peliäkään päivittämään koska 1mt päivitys vaatii koko pelin verran tyhjää tilaa! Pitääkö täs nyt sit koko vehje resettaa?
 
Pitääkö täs nyt sit koko vehje resettaa?
Muutama tunti siinä datan varmuuskopioinnissa ja palautuksessa vierähti. Toki jos PS5:ssä on M.2 SSD, sinne kannattaa tuupata dataa niin paljon kuin mahtuu, jotta sisäiseen tallennustilaan jää mahdollisimman vähän dataa.
 
Ylös Bottom