Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Jännä tuo uusin päivitys sonylla kun laittoivat rootkitin päivitykseen jolla voidaan tarvittaessa seurailla psn käyttäytymistä ja voidaan tarkistaa mitä homebrew ohjelmia on asentanut ja kai niiden poistaminenkin onnistuu jos siellä jotain laitonta on.

Ottamatta kantaa tämän väitteen paikansa pitävyyteen, mutta nyt sinulta menee puurot ja vellit sekaisin. Rootkit on täysin eri asia kuin ns. backdoor, josta tuossa olisi kyse. Toisaalta käsittääkseni tuollainen seurantamahdollisuus on ollut mukana alusta asti, eli Sony on kyllä varmasti kerännyt tilastoja miten kukin konsoliaan on käyttänyt silloin kun PSN:ssä ollaan. Tiedä sitten miten yksityiskohtaista tietoa on kerätty tai kerätään jatkossa.

Tämän mahtipaljastuksen lähde on IRC, joten ehkä odottelisin vielä hieman painavampia referenssejä ennenkuin tuollaisia huhuja kovin laajasti levittää.

Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

"Rootkit on ohjelmisto, joka asentuu tietokoneelle hyökkääjän saatua sen hallintaansa. Rootkit on myös usein troijalainen, joka välitetään toisen ohjelmiston avulla asennettavaksi. Yleensä rootkitit pyrkivät piilottamaan itsensä asentumalla itse käyttöjärjestelmään jonkin siinä olevan tietoturva-aukon avulla, sekä tuhoamalla jäljet tartunnasta ja piilottamalla tietokoneella olevat vieraat prosessit tai verkkoyhteydet. Rootkittiin kuuluu usein etähallintamahdollisuus (takaovi)"

Luitko hartzu oliko siinä päivityksessä mainintaa asennettiinko sinne tuollaista? Jos siinä tulevaisuudessa voi sony etänä käyttää omaa koodiansa esim poistaessaan ohjelmia niin kyllä se minusta sitten vaikuttaa rootkitiltä
Tämä oli levinnyt tämä uutinen jo kaikille pelisivustoillekin, mutta ei tänne.

Tämä ei ole vielä aktiivinen tämä seuranta, tietääkseni?
Aina kun tämä olisi aktiivinen psn:ssä niin se skannailee mitä ohjelmia sinulla on asennettuna yms. Xbox 360 bännäykset toimivat varmaankin samalla tavalla?

vai onko se näin
"The 360 doesn't execute code to ban you, they just block your MAC and console ID"

Tänne väliin tämmöinen ehkäkieltämättäjollaintavallavähän "noob" kysymys, mutta eikös pleikkariin voi käytännössä tehdä kaksi eri käyttistä, joista toisella kirjautuu psn:ään ja pelailee "tosissaan" ja sitten toisen käyttiksen millä ei kirjaudu ollenkaan psn:ään, vaan pelailee näitä emulaattoreita sun muita?

Niin... Onko Sony nyt sitten "hyökkääjä" vai suorittaako kone sille määrättyä koodia, aivan kuten normaalistikin?

...ja onko loppujen lopuksi millään nyt sen kummempaa väliä arkikäytössä? Itse ainakin muistan hyväksyneeni sopimuksen, jossa "jotkin palvelut saatetaan toimittaa automaattisesti ilman ilmoitusta käyttäjän ollessa verkossa" tai jossa "jotkin palvelut saattavat muuttaa käytössä olevia asetuksia, aiheuttaa tietojen tai sisällön häviämistä tai poistaa joitakin toimintoja käytöstä." jne.

Eli eiköhän meistä itse kukin ole ihan omaehtoisesti suostunut siihen, että valmistajalla on käytännössä täydellinen valta alla pyörivään rautaan, jos sen linjoille vie. Sama homma se on konsolilla kuin konsolilla; niitä käyttöehtojahan nyt vaan ei kukaan koskaan lue. Rootkit? Backdoor? Aktiiviseuranta? Täysin mahdollista ja ihan itse kunkin etukäteen siunaamana.

"Rootkit on ohjelmisto, joka asentuu tietokoneelle hyökkääjän saatua sen hallintaansa..."

Mikä näistä kuvauksen osista mielestäsi täytyy? Kuka murtautui ja otti hallintaansa mitä? Rootkit on softapaketti, joka asentaa jotain tietoturva-aukkoja hyväksikäyttäen käyttöjärjestelmätasolle nipun muuteltuja ohjelmia, joilla hyökkääjä saa kohdekoneelle aina root-oikeudet. Sonyllä on ollut "rootti" jokaiseen PS3:een alusta alkaen.

Tämä oli levinnyt tämä uutinen jo kaikille pelisivustoillekin, mutta ei tänne.

KonsoliFIN ei uutisoi ihan kaikkia ilman lähdettä olevia villejä huhuja, mitä interwebeissä kuulee, toisin kuin jotkut muut sivustot.

..mutta eikös pleikkariin voi käytännössä tehdä kaksi eri käyttistä, joista toisella kirjautuu psn:ään ja pelailee "tosissaan" ja sitten toisen käyttiksen millä ei kirjaudu ollenkaan psn:ään, vaan pelailee näitä emulaattoreita sun muita?

Voip olla aika hankalaa, koska Sonyn viimeisin päivitys oli kai yllättävänkin tehokas veto. Tässä tuo aiemmin mainittu hakkeri KaKaRoToKS (via Twitter):

"if you want to play online, then upgrade to 3.56 and stay with the official firmware.. no homebrew supports online atm."

Tänne väliin tämmöinen ehkäkieltämättäjollaintavallavähän "noob" kysymys, mutta eikös pleikkariin voi käytännössä tehdä kaksi eri käyttistä, joista toisella kirjautuu psn:ään ja pelailee "tosissaan" ja sitten toisen käyttiksen millä ei kirjaudu ollenkaan psn:ään, vaan pelailee näitä emulaattoreita sun muita?

Tähän väliin;

kun päivität pleikkaris, on koko järjestelmä päivitetty, ei vain ko. käyttis jolla päivität. Sama pätee demoihin/storeostoksiin yms. (ellei ikäkynnys ole kyseessä), jokaiselle käyttäjälle samat, väliä miltä käyttäjältä ne lataat (eli vaikka pelin lisäosa on jokaisella käyttäjällä mahdollinen käyttää).

Älä viitsi hartzu, kaikki tietää että käyttäjällä on oikeus kieltäytyä tuollaisista, PS3 saatiin rootkeyllä käyttäjän hallintaan ja Sony haluaa käyttöoikeuden takaisin, pitää olla tyhmä homebrew/linux-käyttäjä jos suostuu, kun kaupasta ostetut pelit toimivat muutenkin ps3:ssa. Ja olenko oikeassa, että nettipelien toimivuuden kannalta tämä uusin virallinen firmis on turha? Siis ei vielä pakollinen psn-käyttäjälle

Sinun logiikalla sony omistaa hardwaren ja saa tehdä sillä mitä haluaa, minun logiikalla käyttäjä saa päättää näistä seikoista. Ja ei helvetissä ole ollut sonylla täydellistä hallintaa ps3:een alusta alkaen, sano mitä se pelkkä käyttäjä tietojen mahdollinen urkkiminen on? Ei se ole täydellistä hallintaa, tämä mahdollinen käyttäjän hyväksymä rootkit on hallintaa kun sony saa suorittaa omaa koodiaan sinun ps3:ssa.

Missä se yksityisyyssuojan raja sitten menee?

Ja TT-2k oli kysynyt tuolla edellisellä sivulla linuxin uudelleen tuomisesta. Se toimii tällä kertaa ns "GameOS" tilassa ei siis enään OtherOS:ssä. Marcan ei ole julkaissut valmiiksi rakennettuja kerneleitä, ja yellow dog sun muut ennestään rakennetut tiedostojärjestelmät pitää rakentaa boot osiosta ainakin uudelleen. Lisäksi täytyy sanoa että ps3:n kaltaisen kustomoidun powerpc-myllyn kanssa pitää olla kärsivällinen kun täytyyhän siihen rakentaa runsaasti ensin kaikenlaisia ajureita laitteistolle, että saa kaiken tehon käytettyä. Eikö tuo toisten väheksyminen pitäisi jo loppua koko ajan tulee vastalauseita. Pidän konsoleita hyvinä pelikoneina ensisijaisesti myös ja normaali sunnuntai konsolipelaajalle nämä homebrew softat ja emulaattorit eivät merkkaa mitään, mutta osa näistäkin koko ajan ignoraa toisten näkökulmat ja alkaa suoraan sanomaan, että "olen hyväksynyt käyttäjäehdot kuten kaikki muutkin täällä" "en lukenut käyttäehtoja, mutta hyväksyin ne ihan sama ei kukaan muukaan lue"

PSN on silti Sonyn palvelu ja se on ilmainen ja sen käyttäminen vaatii pelaajan hyväksymään sen käyttäjäehdot, jotka rajoittavat ps3:n käyttöä periaatteessa. Mutta kuten kaikki täällä jailbreak keskutelussa tuntuu sanovan "who cares". Voisi hieman miettiä sitä kumpi tarjoaa paremmat palvelut lopussa sony vai hakkerit/homebrew devaajat. Kaikki tietävät miten se alkuperäisellä xboxillakin meni maksullinen xbox live loppui, mutta xbmc on ikuinen ja xlink kai, lukuisat emulaattorit, xbox-backupit kiintolevyllä tallessa. Ja gamecubella sama juttu schthack-phantasy star online privaattiserveri vieläkin pystyssä ja maksulliset segan serverit aikoja sitten lopetettu! PS3:ssa on hurjasti potentiaalia ja sony yrittää pysäyttää tämän kaiken :mad: täällä pitäisi minun mielestäni nähdä enemmän postiivisuutta näissä asioissa ps3 forever <3 :D

Sinun logiikalla sony omistaa hardwaren ja saa tehdä sillä mitä haluaa, minun logiikalla käyttäjä saa päättää näistä seikoista.

Jos kerran saivertelujen tielle lähdetään, niin mennään sitten. Sony ei ole tainnut ostettujen konsoleiden hardwarea juuri muutella?

Ja ei helvetissä ole ollut sonylla täydellistä hallintaa ps3:een alusta alkaen, sano mitä se pelkkä käyttäjä tietojen mahdollinen urkkiminen on?

PS3 on ns. blackbox, eli käyttäjällä ei ole tietoa miten sen softa toimii tai mitä se tekee, ja Sony yksin kontrolloi tätä asiaa mm. firmware päivitysten kautta.

Ei se ole täydellistä hallintaa, tämä mahdollinen käyttäjän hyväksymä rootkit on hallintaa kun sony saa suorittaa omaa koodiaan sinun ps3:ssa.

Kenenköhän koodia siinä sitten aiemmin on ajettu? Minun vai sinun?

Marcan ei ole julkaissut valmiiksi rakennettuja kerneleitä, ja yellow dog sun muut ennestään rakennetut tiedostojärjestelmät pitää rakentaa boot osiosta ainakin uudelleen.

Ei marcan mitään kerneliä ole julkaisemassa. Yellow Dog ei ole tiedostojärjestelmä, vaan Linux-jakelu.

Ainut mitä marcanin pitäisi tehdä, on julkaista bootloader, joka lataa Linuxin esim. USB-tikulta tai DVD:ltä. Kaikki perusdriverit on jo olemassa.

Voisi hieman miettiä sitä kumpi tarjoaa paremmat palvelut lopussa sony vai hakkerit/homebrew devaajat.

Ei hemmetti.. oletko nyt ihan tosissasi? Täytyypä oikein alkaa odotella näitä hienoa hax0r-palveluja, toistaiseksi on saatu nauttia vain näiden peelojen tekemistä karhunpalveluksista.

Jos Cell-pohjainen tietokone noin polttelee, niin IBM:ltä saa niitä tilattua. Ei tarvitse murehtia liian pientä muistimäärääkään.

Jos kerran saivertelujen tielle lähdetään, niin mennään sitten. Sony ei ole tainnut ostettujen konsoleiden hardwarea juuri muutella? "
"
Mutta minä saan hardwarea muuttaa jos haluan esimerkiksi modpiireillä jos se on tarpeen ja jos haluan. Saan vaihtaa siihen myös käyttiksen/biossin jos haluan.

"PS3 on ns. blackbox, eli käyttäjällä ei ole tietoa miten sen softa toimii tai mitä se tekee, ja Sony yksin kontrolloi tätä asiaa mm. firmware päivitysten kautta."

Missä noin sanotaan, ja minä luulin että ps3 on täysipainoinen tietokone/pelikonsoli

"Kenenköhän koodia siinä sitten aiemmin on ajettu? Minun vai sinun? "

Mitä tarkoitat tällä? Saan minä ajaa mitä tahansa koodia mitä kaupasta ostan ja saan hakkeroida jos haluan!!! PS3 sisältää jo kaupasta ostettuaan sen sonyn käyttiksen, psn käyttöoikeussopimus kieltää sen muokkaamisen, mutta saa sitä omalla hakkerointikoodilla murtaa omaan käyttöön

"Ei marcan mitään kerneliä ole julkaisemassa. Yellow Dog ei ole tiedostojärjestelmä, vaan Linux-jakelu. "

Oletko ikinä kääntänyt tai pätchännyt ITSE ps3:n kerneliä crosstoolilla tai vastaavalla, ei se ole niin helppoa siinä pitää hakea kernel source The Linux Kernel Archives :D ja sitten jos sinä tosiaan haluat saada ne uusimmat ajurit gameOS:ään niin siinä pitää olla aika guru jo että osaat. Tiedän hyvinkin yellow dogin olevan distro ja ps3 imagea on saatavilla ERIKSEEN. Eikö se boot-osio yellow dog linuxissa olekaan osa tiedostojärjestelmää?

"Ainut mitä marcanin pitäisi tehdä, on julkaista bootloader, joka lataa Linuxin esim. USB-tikulta tai DVD:ltä. Kaikki perusdriverit on jo olemassa."

Kirjoitin varmaan epäselvästi kun noin hiiltynyt olet!? (todennäköisesti kirjoitin huonosti)

bootloader tässä tapauksessa on asbestOS jota sony ei halua että julkaistaan
git.marcansoft.com Git - asbestos.git/summary
Mitä tehdään hartzu, pitäisikö ilmoittautua testaajaksi ja alkaa ilmoittelemaan bugeja ja ehdottelemaan mahdollisia lisäominaisuuksia

tässä seuraavaksi nuo kernel pätchit niin pääset koodaan, et siis voi käyttää vanhaa ps3 linux kerneliä tässä asbestOS bootloaderissa, LOPPUTULOS tuosta kernelistä tulee tietääkseni elf-tiedostona jonka voi sitten suorittaa

For the impatient or lazy folks, here’s a kernel that you can use Update: and a stage1 binary and a stage2 binary. You’ll probably want to change the kernel commandline options to set up your NFS root partition. This will eventually be handled by AsbestOS, but for now, open it up in a hex editor, search for HEXEDIT_THIS, and change the commandline to suit your needs (without changing the total length, of course). Do note that this kernel does not have built-in USB support, so it can only be used for NFS booting (the USB stuff is built as a module).

You can use this filesystem as a starting point. It’s a Gentoo stage3 updated to date and with PS3-specific tools installed. Keep in mind that there’s no Portage tree included, so be sure to either emerge --sync or NFS mount your server’s Portage tree (which is what I do). At the very minimum, you’ll want to edit the following files to configure your NFS and networking settings (or to specify USB device partitions, if you want to go that route – but you need to compile your own kernel then): /etc/fstab, /etc/hosts, /etc/resolv.conf, and quite likely a few others. This filesystem includes kernel modules for the above kernel. The root password is ‘ps3′.

git.marcansoft.com Git - ps3-linux.git/summary

tuossa kernelissä ei ole tuolloin vielä ollut usb tukea, mutta luulisin että nyt jo on kun sen kääntää itse

"Ei hemmetti.. oletko nyt ihan tosissasi? Täytyypä oikein alkaa odotella näitä hienoa hax0r-palveluja, toistaiseksi on saatu nauttia vain näiden peelojen tekemistä karhunpalveluksista."

Gamecube/Wii/xbox/ps3 näitä kaikkia olen käyttänyt ja olen huomannut että hakkerit pitävät nuo peliserverit vanhoissa konsoleissa kuten gamecube & xbox ylhäällä vieläkin vaikka pelaajat vähenevät päivä päivältä niin meno paranee :).
Olen tosissani turha sinun on toisia alkaa väheksymään.

Kerro toki lisää, tiedä vaikka olisit itse samanlainen peelo/trolli kuin piraatit ovat ja pikku hakkerit jotka käyttävät hieman viisaampien hakkereiden työkaluja, kirjoitustyylistä päätellen kyllä olet (ja kaiken lisäksi konsolifin ylläpitoon eksynyt)

Tiedätkö minkälaiset "peelot" kehittivät esimerkiksi linuxin siihen malliin missä se nyt on, aivan HAKKERIT sitä ovat kehittäneet(yhdessä suurten linux kehittäjien kanssa), ja linux on itselläni vanhassa koneessa koska windows 7 on aika kovissa hinnoissa kun viimeksi katsoin. Ja en haluaisi edes käyttää sitä oikeastaan. Minulla on omassa vanhassa 2005 kootussa myllyssä Arch linux, kde 4.5 työpöydällä ja playonlinux pelejä varten kuten steam yms. Varmasti toimii paremmin kuin windows 7.

"Jos Cell-pohjainen tietokone noin polttelee, niin IBM:ltä saa niitä tilattua. Ei tarvitse murehtia liian pientä muistimäärääkään."

Minä lisäksi pelaan kaupasta ostettuja ps3 pelejä, hmm VOIKO TUOLLA PELATA KILLZONE 3 JA UNCHARTED 3!? Vaikuttaa hieman liian high-tech koneelta minun makuuni :D Kyllä valintani oli tällä kertaa ps3.

Kuten sanoin ps3:ssa on potentiaalia, saa sillä hd-reson telkkuun ja ostin sen jo näitä varten: pelit, homebrew, linux ja emulaattorit ja arvaa mitä? en ole koskenut pitkällä tikullakaan laitteen online ominaisuuksiin enkä aiokkaan, minulla ei yksinkertaisesti kiinnosta koska omistan xbox live goldin joka on maksullinen ja hyvä palvelu. Jos ne hakkerit kiusaa ja peeloilee psn:ssä tee ilmoitus sonylle niistä välittömästi. ÄLÄ nyt viitsi trollailla täällä.

ÄLÄ edes vaivaudu vastaamaan samalla tavalla. Minun mielestäni olen toiminut aivan oikeudenmukaisesti/lakien mukaisesti murtaessani ps3:n, ja sinä haluat sonyn olevan lakien yläpuolella se tuli todella selvästi esille!

Halusin tuoda tuoretta näkökulmaa ja sinä päätit alkaa vähättelemään sitä ja vastaamaan alaarvoiseen sävyyn.

Jännä tuo uusin päivitys sonylla kun laittoivat rootkitin päivitykseen jolla voidaan tarvittaessa seurailla psn käyttäytymistä ja voidaan tarkistaa mitä homebrew ohjelmia on asentanut ja kai niiden poistaminenkin onnistuu jos siellä jotain laitonta on.
Tällä hetkellä kukaan ei tiedä, mitä siellä oikeasti on. Kaikki on tieto on lähtöisin tuosta Mathieulh'n väitteestä, ja kaikkien uutisten lähde johtaa samalle sylttytehtaalle. Ei sillä, ettenkö pitäisi Mathieul'n väitteitä uskottavina, mutta perinteisenä insinöörinä ja jossain määrin skeptikkonakin tahtoisin väitteille vahvistusta myös muilta suunnilta.

Saa nähdä meneekö Sony pidemmälle ja estää/poistaa kaikkien ohjelmien käytön, täysi oikeus niillä siihen on jos ne ohjelmat käyttävät psn palvelua jotenkin.
Pidän todennäköisimpänä skenariona, että yksinkertaisesti konsolilta estetään pääsy kaikkiin PSN-toimintoihin. Tähän lukeutuu mukaan myös esim. VidZone, NetFlix, Hulu, Life with PlayStation jne.

Tuliko muuten uusia EULA-sääntöjä tuossa uudessa päivityksessä?
TERMS OF SERVICE AND USER AGREEMENT (version 4.7) (sic) on päivitetty edellisen kerran 27. joulukuuta 2010 ja Privacy Policy (version 4.3) puolestaan marraskuussa 2010. Eli kumpikin dokumentti on päivittynyt reilusti ennen v3.56-firmwarea.

Toisaalta jo Privacy Policyn jenkkiversiossa 1.0 (17. marraskuuta 2006) sanotaan näin:

SCEA may also collect information such as your IP address or information from your PLAYSTATION®3 computer entertainment system unit and information about how you use PSN and your PLAYSTATION®3 computer entertainment system unit, including, for example, downloads, game activity (including game title name and length of play), forum postings, game profile, rankings and presence on buddy or ignore lists (collectively, “passive information”). This type of information will be collected even for offline gameplay. SCEA may also place cookies on your PLAYSTATION®3 computer entertainment system unit’s hard drive. Cookies are bits of electronic information that keep records of the places you have visited on PSN and to keep track of your purchases on PSN.

Jos joku välttämättä haluaa kaivaa EU-version samasta "sopimuksesta", antaa mennä vaan. Eiköhän sieltä likimain samat tarinat löydy.

Saisivat hakkerit aloittaa omat privaattiserverit ja kytkeä custom firmiksien avulla siihen, olisi hienoa jos kaikki online-pelit voisi sitten jotenkin nopeasti patchillä tehdä pelikelpoiseksi uudessa nettiyhteisössä.
Jos homebrew-veikot pyörivät täysin omassa privaattiverkossaan, aina vain parempi.

Luitko hartzu oliko siinä päivityksessä mainintaa asennettiinko sinne tuollaista?
Ei ollut mitään mainintaa päivityksen sisällöstä tai sen tuomista muutoksista. (Tämä on hyvin tavanomaista Sonyn julkaisemille "tietoturvapäivityksille".)

Jos siinä tulevaisuudessa voi sony etänä käyttää omaa koodiansa esim poistaessaan ohjelmia niin kyllä se minusta sitten vaikuttaa rootkitiltä
Ohjelmien poistamiseen ja muuhun vastaavaan liittyy niin paljon riskejä ja ihan laillisia ongelmiakin, että en usko Sonyn sille polulle lähtevän. Pysyvä PSN-esto on ihan riittävän tehokas keino. Sen jälkeen käyttäjä on konsolinsa kanssa omillaan, eikä tarvitse enää välittää PSN:n käyttöehdoistakaan (sillä konsolilla).

Älä viitsi hartzu, kaikki tietää että käyttäjällä on oikeus kieltäytyä tuollaisista...
Kyllä PSN:n käyttöehdoista voi kieltäytyä, mutta tällöin ei kyseiseen verkkopalveluun ole asiaa. PSN:n toiminnoista pääsee nauttimaan vain hyväksymällä ehdot.

Ja olenko oikeassa, että nettipelien toimivuuden kannalta tämä uusin virallinen firmis on turha? Siis ei vielä pakollinen psn-käyttäjälle
Kyseinen päivitys on pakollinen, eli ilman sitä ei periaatteessa PSN:ään pääse. Toistaiseksi v3.55:llä ja DNS/proxy-säädöllä PSN:ää on mahdollista käyttää, mutta Sony estänee tämän hyvin pian.

Sinun logiikalla sony omistaa hardwaren ja saa tehdä sillä mitä haluaa, minun logiikalla käyttäjä saa päättää näistä seikoista.
Itse näen tilanteen näin, että käyttäjä omistaa laitteen, mutta Sony omistaa palvelun (PSN:n). Käyttäjä tehköön konsolillaan mitä haluaa, mutta PSN:ää käyttääkseen sitoutuu noudattamaan sille asetettuja ehtoja. Jos ehtoja ei hyväksy tai niitä rikkoo, tuloksena on PSN-käytön esto.

Mitä tuohon oletettuun "rootkitiin" tulee, näen sen ennemminkin eräänlaisena vastineena vaikkapa Microsoftin käyttöjärjestelmien aitoustarkistuksiin (eli Windows Product Activation). Myös tuo järjestelmä kerää käyttäjän tietokoneesta tietoja ja lähettää ne Microsoftille. Näistä tiedoista päätellään, onko kyseessä aidolla lisenssiavaimella aktivoitu tuote vai piraattiversio.

In each of the three cases, the utility checks and records information on eight different categories of hardware:

Display Adapter
SCSI Adapter
IDE Adapter
Network Adapter (including the MAC Address)
RAM Amount Range (e.g., 0–512 MB)
Processor Type and Serial Number
Hard Drive Device and Volume Serial Number
Optical Drive (e.g., CD-ROM)

Luulen, että Sonynkin pääasiallinen tarkoitus on vain erottaa epäaidot käyttöjärjestelmät (muokatut firmwaret) aidoista (viralliset firmwaret). Jos epäaito käyttöjärjestelmä havaitaan, sen käytölle asetetaan tiettyjä rajoituksia, eli tässä tapauksessa blokataan pääsy PlayStation Networkiin.

Se toimii tällä kertaa ns "GameOS" tilassa ei siis enään OtherOS:ssä.
Ihan vilpittömästi ihmettelen, että miksi on valittu näin hankala tie. Luulisi, että olisi ollut paljon helpompaa kaivaa vanhoista firmware-versioista esiin tieto siitä, miten aito OtherOS toimi ja palauttaa kyseinen toiminto. Tällöin ei tarvitsisi rakentaa kaikkea uusiksi ajureista lähtien, eikä taustalla olisi GameOS:aa syömässä muistia.

Eikö tuo toisten väheksyminen pitäisi jo loppua koko ajan tulee vastalauseita.
Nämä "vastalauseet" ovat eriäviä mielipiteitä, ja niihinhän keskustelut ja väittelyt yleensä pitkälti nojaavat. Ja en minä sinua vähättele, vaan ainoastaan kerron näkemykseni siitä, kuinka vähän merkittävinä pidän homebrew-scenen tämän hetken (positiivisia) saavutuksia.

Voisi hieman miettiä sitä kumpi tarjoaa paremmat palvelut lopussa sony vai hakkerit/homebrew devaajat.
Tämän hetken tilanteen perusteella sanoisin, että Sony ihan kirkkaasti.

Kaikki tietävät miten se alkuperäisellä xboxillakin meni maksullinen xbox live loppui, mutta xbmc on ikuinen ja xlink kai, lukuisat emulaattorit, xbox-backupit kiintolevyllä tallessa.
Nämä ovat toki niitä positiivisia esimerkkejä, mutta eiköhän näillä vanhemmillakin konsoleilla pääasiallinen homebrew-käyttö ollut lähes yksinomaa sitä puhdasta piratismia. Se on kyllä hienoa, että vanha Xbox on edelleen XMBC:n ansiosta niinkin hyvä mediatoistin, mutta muutamalla hyvällä teolla ei kumota niitä lukemattomia huonoja.

Ja siis kyllä itsekin toivon, että PS3:lle kehittyisi *terve* homebrew-kulttuuri, mahdollisesti jopa Sonyn virallisesti tukemana. Mutta kun tulevaisuutta ei kukaan tiedä. Voin elää vain tässä päivässä, ja siinä todellisuudessa PS3:n suojauksien murtaminen on johtanut lähes yksinomaan negatiivisiin asioihin. Ja sen todellisuuden kanssa joudumme kaikki tällä hetkellä elämään.

Oletko ikinä kääntänyt tai pätchännyt ITSE ps3:n kerneliä crosstoolilla tai vastaavalla

Olen käärinyt omat Linux kernelini jo vuodesta 1993.

Eikö se boot-osio yellow dog linuxissa olekaan osa tiedostojärjestelmää?

No ei ole. Bootloader lataa kernel bootstrapin, joka käynnistää kernelin, joka taas lataa driverit sun muut.

Olet sotkenut marcanin kirjoituksista kernelin, bootloaderin ja verkkosta boottauksen, jota AsbestOS tarvitsee, koska ei osaa bootata PS3-levyltä. Normikernelissä ei ole sitä yleensä käännettynä mukaan.

Tiedätkö minkälaiset "peelot" kehittivät esimerkiksi linuxin siihen malliin missä se nyt on, aivan HAKKERIT sitä ovat kehittäneet(yhdessä suurten linux kehittäjien kanssa)

Taas sekoitat käsitteet ja asiat. Hakkeri on eri asia kuin krakkeri. Linuxin kehitys ei ole nojannut missään vaiheessa tietoturvan murtamiseen eli krakkerointiin.

sinä haluat sonyn olevan lakien yläpuolella se tuli todella selvästi esille!

Minkä maan lakeihin mahdat viitata?

Kerro toki lisää, tiedä vaikka olisit itse samanlainen peelo/trolli kuin piraatit ovat ja pikku hakkerit jotka käyttävät hieman viisaampien hakkereiden työkaluja, kirjoitustyylistä päätellen kyllä olet (ja kaiken lisäksi konsolifin ylläpitoon eksynyt)

ÄLÄ nyt viitsi trollailla täällä.

Ja näillä kommenteilla hankit itsellesi suoran huolitauon.

Tosiaan TT-2k:n mainitsema PSP-avain löytyi ja seuraavaksi odotellaan jo AACS:n yleisavainta, joten siinä menee Blu-raykin.
Kumma kyllä AACS-avainta ei ole kukaan vielä vuotanut. Nyt Mathieulh tökkii kuitenkin hyvin vahvasti siihen suuntaan, että kohta alkaa tapahtua.

Should I post the ps3 AACS keys ? xD (probably not xD)

&

I don't want to get into legal troubles as long as I can avoid it. The keys are easy to fetch, they are in *.isoself

&

So even if we don't have the AACS master key, we can always get the ps3 device key even if they revoke the old ones. AACS is pwned.

&

the ps3 will always need a new device key. Otherwise it won't be able to play new AACS encrypted content.

&

and I don't think consumers will see it well if sony suddenly disables bd playback on the ps3 for security reasons.
Haluaako joku ottaa sekkarin käteen ja ottaa aikaa, kauanko menee ennen kuin ensimmäinen riskinottaja avaimet jakoon laittaa. Se on nimittäin sen sortin juttu, että siinä ei saa peräänsä pelkästään Sonyn lakimiehiä, vaan sieltä tulee käytännössä kaikkien suurten ja vähän pienempienkin leffajulkaisijoiden sun muiden lakimiesarmeijat.

Lähde: Twitter (Mathieulh)

Kumma kyllä AACS-avainta ei ole kukaan vielä vuotanut.

AACS-avaimet vaihtuvat jatkuvasti ja sen takia näitä päivitetään mm. soitinten firmwarepäivityksissä.

Periaatteessa AACS voikin ottaa asiasta nokkiinsa, ja lopettaa uusien AACS-avaimien jakamisen PS3-käyttöön. Tämä tarkoittaisi sitä, että uusia avaimia käyttävät Blu-ray elokuvat eivät enää toimisi PS3:ssa.

Backdoor-huhun lähde Mathieulh sanoo Twitterissä kyllästyneensä siihen, että hänen IRC:ssä kirjoittamista asioista revitään skandaaliotsikoita ilman perusteita.

Hän kertoo että "hän näki joitain pieniä viitteitä mahdollisesta etäkoodin suorittamisesta, mutta ei mitään varmaa. Ihmisten pitäisi lopettaa hänen sanomisiensa ylitulkinta".

Toisin sanoen "rootkit"-kohu on uutisankka.

Kuinka ollakaan, Graf_chokolo on sitten tekemässä sen, jota aiemmin jo vähän peräänkuulutinkin, eli tuomassa aidon OtherOS-tuen takaisin. Graf_chokolon mukaan OtherOS:stä oli jäänteitä PS3:n firmware-paketissa mukana aina versioon 3.41 asti, mutta sittemmin vähäisetkin viittaukset on poistettu. AsbestOS-projektin lähestymistavasta (tuoda Linux-tuki GameOS:n kautta) mies (?) ei tunnu erityisen pitävän.

My approach will enable OtherOS to have the same access rigths as GameOS, it means access to Dispatcher Manager, Update Manager, VFLASH, HDD encryption/decryption, isolated SPUs and RSX of course.

GameOS is only good for games, for PS3 development and hacking is Linux or FreeBSD with GameOS rights are a lot better. And i want a clean approach for booting Linux, not like AsbestOS, it’ not very clean.

I have my loader for OtherOS bootloader ready now, will patch HV today and try it out in the evening, after that will report back. Stay tuned.

Tosin fail0verflow'n marcanin mukaan Graf_chokolo ei vaan ole tajunnut koko AsbestOS:n ideaa.

I don’t think you “get” AsbestOS. It’s just a linux bootloader, in fact it would work great as otheros.bld or any other way of running it as an lv2 binary, and it’s more robust than petitboot (and smaller and easier to modify).

OtherOS + extra rights isn’t a replacement for AsbestOS, it’s an alternative to our original approach of replacing lv2 with AsbestOS. There’s already one released way to boot AsbestOS (USB exploit, which isn’t very clean/handy), Hermes is working on a runtime lv2 bootstrap for it (also not very clean but handy for people who like CFWs), there’s the lv2 replacement that we demoed but which isn’t out yet (which is clean, though can’t dual-boot GameOS yet), and once you release what you’re working on you will be able to just boot AsbestOS with it. Of course you could just run petitboot too, but where’s the fun in that? (we could’ve just used petitboot as a lv2 kernel for the 27c3 demo too, but AsbestOS is just much easier to make work and I already have a working new boot ABI using the devtree to pass the region1 allocation to Linux and patches that make it work regardless of whether the bootmem split is 128/128 or 16/240).

This isn’t a competition, I see no reason why AsbestOS can’t work great with whatever you’re getting ready ;)

Nokittelua-pokittelua on varmaan tulossa jatkossa lisääkin, joten varastoikaa tarpeeksi popcornia.

Lähde: XorLoser

Hacker says PS3 can never be fully re-secured due to “kindergarten mistakes” in system security.

"3.56 was more of a patch to save what’s left to be saved,” he says. “Indeed Sony fixed everything that could have been fixed. The reality though is that this is only a minor drawback.”

The new firmware update includes updated security keys, including the random element that was absent from the original keys, which lead to the system being hacked. New games will be signed with these keys, and Sony has produced a whitelist of approved software – essentially PS3’s existing games library – that is allowed to run with only the original keys. Sony evidently believes this will re-secure its console, but Hervais believes the opposite.

“New keys were introduced in the 3.56 Firmware and code that is not whitelisted is now forced to use those keys,” he continues. “However, since the boot chain integrity is compromised it’s always possible to reprogram externally the NAND/NOR chips (where the firmware code is written to) to run unsigned code again." While Sony can include the new keys in consoles at the manufacturing stage going forward, it is essentially powerless to re-secure the millions of systems it has already sold.

“No matter what they do, a 3.56 (and onward) custom firmware is possible on all PlayStation 3 consoles manufactured so far," says Hervais. "The people Sony hired made several kindergarten mistakes while implementing their security.”

Odotettavissa kaupallisten NOR/NAND flashereiden esiinmarssi.

Odotettavissa kaupallisten NOR/NAND flashereiden esiinmarssi.
Näin tullee tapahtumaan, mutta tuo jäänee onneksi entistäkin pienemmän piirin harrasteluksi. Tuollaisen rautamodauksen asentaminen ei ole enää ihan lastenleikkiä toisin kuin pelkän muokatun firmware-tiedoston lataus USB-medialta.

Ylös Bottom