Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat
Juu, varmaan, mutta olet siis aivan varma, ettei v.3.56 tuonut mitään "apuja" tuohon?
En missään nimessä ole varma suuntaan taikka toiseen. Tämä on osaltani pelkkää valistunutta arvailua sen perusteella, mitä olen eri paikoista lukenut ja mitä itse PS3/PSN:n tekniikasta ymmärrän.
En edes yritä väittää, että olisin oikeammassa kuin joku toinen väitteidensä kanssa. Kerron vain oman näkemykseni perustuen siihen, mitä tietoja minulla on käytettävissäni. Jos joku pystyy osoittamaan, että v3.56:sta oli oikeasti selkeää hyötyä, ei ole mikään ongelma minulle myöntää olleeni väärässä.
Update!
Aiempaan viestiini viitaten, KaKaRoToKS ja Mathieulh ovat Twitterissä kertoneet lisää siitä, mitä Sony muutti suojauksissa tällä uudella firmiksellä.
Ensin äänessä KaKaRoToKS, joka tuntuisi vahvistavan käsitykseni siitä, että v3.56:een päivittäneiden homebrew-ajat ovat toistaiseksi ohi. Ja samalla suljettiin ovi "homebrew-enabloitujen" konsolien pääsy PSN:ään (joskin DNS-kikkailu toimii edelleen).
To everyone asking me about 3.56 and CFW : PLEASE STOP. We can decrypt/encrypt the 3.56 files, but we cannot sign them, so it's not so easy
&
it's easy to modify 3.56 and ask it to use the old keys.. but for those who already updated, they'll be stuck...
&
if you want to play online, then upgrade to 3.56 and stay with the official firmware.. no homebrew supports online atm.
Mathieulh puolestaan kertoo, että NPDRM:n (=PSN-tauhkoissa käytetty DRM) suhteen on ilmeisesti otettu käyttöön whitelist kaikkia vanhoja tuotteita varten sekä uusi avain kaikille tuleville matskuille.
About why those npdrm homebrews stopped working, there are about 200+ brand new sha1 hashes in appldr, probably for whitelisting purposes.
&
From the look of it, npdrm selfs need to either be in the whitelist, encrypted with the 0x0D (or newer) key, or be a npdrm fself (DEX only)
&
They basically whitelisted all the npdrm selfs, so unless you have your own bluray factory, forget it.
&
Damn, I see what they did, they added a new signature for each packages in the .spkg_hdr.1 files, at least they were smart xD
&
Looks like the new spu_pkg_verifier will likely check this metadata when it comes to decrypting packages.
&
They pretty much did it so you need a nand/nor programmer to get homebrews back. Well this was kind of an expected move.
Jos joku kuunteli
KonsoliFIN Podcastin pilottijakson, siellähän ääneen mietiskelin, eikö Sony voisi ratkaista tilannetta lisäämällä uuden avaimen. Ja näin näemmä sitten kävikin, joskaan ei sillä tavalla kuin olin kuvitellut.
Mutta joo, näiden tietojen valossa v3.56 ei sittenkään ollutkaan niin turha kuin aluksi kuvittelin. Eli vaikka itse firmiksen pystyykin purkamaan, ei uusien homebrew-softien allekirjoitus enää onnistu, eli siinä mielessä reikä tukittiin varsin tehokkaasti. Vedin siis KaKaRoToKSin hehkutuksista turhan hätäiset johtopäätökset.
Ja kunhan PSN:n käyttö DNS-kikkailua hyödyntämällä estetään, ollaan jossain määrin samassa tilanteessa kuin syksylläkin; jailbreakattuja konsoleita on pilvin pimein, mutta PSN:ään pääsee vain virallisella firmiksellä. Ja kunhan uudet pelit käännetään v3.56+ SDK:lla, ei niitä pysty murretuilla Pleikkareilla pelaamaan.
Sonyn vastaisku näyttää tässä vaiheessa aika onnistuneelta itse asiassa. Eli terveisiä Cobrettille, olin väärässä.