Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Ei ole kerrottu virallisesti, eikä ole vielä kukaan arvostelijakaan tietoa lipsauttanut. Henkisesti varautuisin Sony-ohjaimien tyypilliseen tapaan alle 10 tuntiin.

No sitähän mä pelkäänkin.
Esim pari viikkoa sitten ostettu survive tuli pelattua läpi yhden 11 tunnin session aikana joten joku 6 tunnin kesto olisi aivan perseestä.
Kahdeksan tuntia on mun mielestä ehdoton minimi mitä akun tarttis kestää. Move kapuloiden akkukin kestää yli 20 tuntia.
 


Tuntuu ettei nämä devaajat ole ihan samalla tasolla Sonyn omien studiodevaajien kanssa - melkoista arpomista kun yrittävät vastailla kysymyksiin
No sitähän mä pelkäänkin.
Esim pari viikkoa sitten ostettu survive tuli pelattua läpi yhden 11 tunnin session aikana joten joku 6 tunnin kesto olisi aivan perseestä.
Kahdeksan tuntia on mun mielestä ehdoton minimi mitä akun tarttis kestää. Move kapuloiden akkukin kestää yli 20 tuntia.
6 tuntia itselleni on ihan riittävästi, johan sitä haitarikin puutuu, janottaa, nälättää jne tuossa ajassa vaikka istualteen pelaa. Ikinä oikeastaan kokenut PS/Xbox ongelmia tuolla saralla. No, Xbox nyt on helppo vaan lyödä uudet paristot sisään ja meno jatkuu. Mutta eikös tälle 'paristo/akku/kuka jaksaa pisimpään' keskustelulle ole omakin thread jossain jollen ihan väärin muista?

p.s. 20h Move kapuloilla menee mielestäni jo itsekidutuksen puolelle. Moiset roikaleet onneksi katoaa historiaan piakkoin.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää huomioita laitteista sen puitteissa, mitä embargo antaa periksi:

  • Laite on yllättävän kevyt, mutta ei silti tunnu heppoiselta.
  • Ensimmäinen pitkä pelisessio oli noin 3 tuntia, minkä aikana ohjaimista lähti 2 % akkua, mikäli PlayStationin omaa mittaria on uskominen.
  • Kypärän 4,5 metrinen johto on riittävä, mutta omassa käytössä (talossa kissoja ja koira) tulee hommattua vielä jatkojohto, että sen saa helpommin aseteltua syrjään.
  • Linssit keräävät kosteutta yllättävän nopeasti, joten mikrokuituliinoja tai vastaavia kannattaa pitää lähettyvillä.
  • PlayStationin kuulokkeet sopivat täydellisesti käyttöön tämän kanssa. Mukana tulevat nappikuulokkeet ovat OK, mutta eivät vedä vertoja tuolle headsetille.
  • Pelaajan vaihto lennosta on helppoa ja vaivatonta, sillä kypärässä olevat vivut ja vimpaimet muokkaavat kokemusta lennosta jokaisen näölle.
Mutta ennen kaikkea on tärkeä huomauttaa, että jokainen aiemmista varauksistani ja ennakkoluuloistani on tähän mennessä karissut laitteen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nämä psvr2 gameplay pätkät mitä löytyy, niin ihan sitä saman laatuista kuvaa kuin mitä itse sitten tulen näkemään lasien kautta?
 
Lisää huomioita laitteista sen puitteissa, mitä embargo antaa periksi:

  • Laite on yllättävän kevyt, mutta ei silti tunnu heppoiselta.
  • Asennusprosessi on helpoin, mitä VR-pelaamisessa on tullut vastaan.
  • Ensimmäinen pitkä pelisessio oli noin 3 tuntia, minkä aikana ohjaimista lähti 2 % akkua, mikäli PlayStationin omaa mittaria on uskominen.
  • Kypärän 4,5 metrinen johto on riittävä, mutta omassa käytössä (talossa kissoja ja koira) tulee hommattua vielä jatkojohto, että sen saa helpommin aseteltua syrjään.
  • Linssit keräävät kosteutta yllättävän nopeasti, joten mikrokuituliinoja tai vastaavia kannattaa pitää lähettyvillä.
  • PlayStationin kuulokkeet sopivat täydellisesti käyttöön tämän kanssa. Mukana tulevat nappikuulokkeet ovat OK, mutta eivät vedä vertoja tuolle headsetille.
  • Pelaajan vaihto lennosta on helppoa ja vaivatonta, sillä kypärässä olevat vivut ja vimpaimet muokkaavat kokemusta lennosta jokaisen näölle.
Mutta ennen kaikkea on tärkeä huomauttaa, että jokainen aiemmista varauksistani ja ennakkoluuloistani on tähän mennessä karissut laitteen myötä.
Tuo boldaamani saattaa koitua ongelmaksi, latistaa tunnelmaa jos linssit huurtuu jatkuvasti. Olin jotenkin ymmärtänyt että tässä PSVR2 olisi jonkinlainen tuuletus mutta kenties näin unta tms
 
Onko nämä psvr2 gameplay pätkät mitä löytyy, niin ihan sitä saman laatuista kuvaa kuin mitä itse sitten tulen näkemään lasien kautta?
Jossain videossa muistaakseni sanottiin, että lasien kautta kuva on vielä parempi kun pystyt kohdistamaan katseesi vain siihen kohtaan missä on suurin resoluutio..kun taas näytöltä näet ne huonommalla resoluutiolla olevat reuna-alueetkin. Tiedä sitten pitääkö paikkansa.
 
Mihin tuo perustuu??? Kokemuksiin indexin kanssa??? Eiks toi psvr2 näytä lasien kautta terävänä vain sen kohdan mihin katsot....no kohtahan se selviää kun parin viikon päästä lasit tulee :)

Totta en ottanut tota huomioon että näissä on tuo teknologia. No sittenhän sen näkee.
 


Julkaisupeli The Light Brigadesta hieman pelivideoo. Roguelike/ Souls tyyppinen ammuskelu realistisella aseenkäsittelyllä. Tästä paljon katsellut videoita ja tulikin ennakkotilattua jo viikko sitten sen verran uppoaa omaan hermoon. Kehittäjä ollut todella aktiivinen viime viikkoina redditissä/ discordissa ja vastaillut ihmisten kysymyksiin. Plusjäsenille 15% alennuksessa
 
Jossain videossa muistaakseni sanottiin, että lasien kautta kuva on vielä parempi kun pystyt kohdistamaan katseesi vain siihen kohtaan missä on suurin resoluutio..kun taas näytöltä näet ne huonommalla resoluutiolla olevat reuna-alueetkin. Tiedä sitten pitääkö paikkansa.
Eye tracking mahdollistaa 'foveated rendering' (en tiedä onko tälle suomalaista termiä?) eli VR ruudulla katsomasi kohta on parhaalla mahdollisella resoluutiolla siinä missä ääreisnäön alueella olevat kohdat on huonommalla resoluutiolla.
Täten suorituskykyä pystytään optimoimaan. En oikein tiedä onko mitään keinoa kuvakaapata tuota? Se mitä PS5 VR2 näyttää televisiossa muille huoneessa oleville, ja on kaapattavissa, tallennettavissa ja näin ollen jaettavissa esim. Youtubeen ei siis todellakaan ole mitä pelaaja itse kokee.

Kaikki tämä toki vain jos peli käyttää hyväkseen tätä 'foveated rendering' toimintoa. Jos ei, niin todennäköisesti youtuben videot on hyvinkin samaa mitä näkee itse VR kakkuloilla.
 
Eye tracking mahdollistaa 'foveated rendering' (en tiedä onko tälle suomalaista termiä?) eli VR ruudulla katsomasi kohta on parhaalla mahdollisella resoluutiolla siinä missä ääreisnäön alueella olevat kohdat on huonommalla resoluutiolla.
Täten suorituskykyä pystytään optimoimaan. En oikein tiedä onko mitään keinoa kuvakaapata tuota? Se mitä PS5 VR2 näyttää televisiossa muille huoneessa oleville, ja on kaapattavissa, tallennettavissa ja näin ollen jaettavissa esim. Youtubeen ei siis todellakaan ole mitä pelaaja itse kokee.

Kaikki tämä toki vain jos peli käyttää hyväkseen tätä 'foveated rendering' toimintoa. Jos ei, niin todennäköisesti youtuben videot on hyvinkin samaa mitä näkee itse VR kakkuloilla.
Eikös se nyt kuitenkin tehdä GPUn päässä eli kyllä se pitäisi olla tallennettavissa, vaikka itse tieto mitä silmät katsovat tulisikin laseista.

Vaikea sanoa miten paljon tämä yleistyy, PSVR2:sen lisäksi eivät toistaiseksi muut enemmän myyvät lasit tätä tarjoa, joten voi olla että jää vähemmälle, riippuen toteutuksen helppoudesta. Carmack on joskus sanonut että tehoparannus olisi alle 2x vs. fixed foveated rendering, koska itse toteutuskin syö tehoja ja lisää latenssia.

Mutta toki silmänseurannalla saadaan monta muutakin jippoa aikaiseksi, ja tästä doctor who jo tarjosikin esimakua.
 
Ylös Bottom