Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Onkohan näihin tulossa jotain päivitystä 3d leffoja varten? Ei näyttänyt toimivan kun kokeilin.
 
Tuskin sillä PS5 ei pyöritä 3D leffoja kuten PS4 teki.
Korjataan sen verran että ei varman ole tulossa blueray 3 d tukea, mutta mahdollista olisi että tulisi questin tapaan tuki 3d sbs videoille ja leffoille. Tulis joku kolmannen puolen softa esim bigscreen tms. Niin toimisi äppinä ne kaikki. Youtube vr kun nyt tulis ekana. Ihmettelen kyllä jos noi jättää noi pois kokonaan. En kyllä jaksa uskoa sellaiseen. Questillä toimii noi kaikki.
 
Toinen vaihtoehto voi olla niinkin yksinkertainen että silmät joko kuivat tai muuten vain niin väsyneet että ei tarkenna kuvaa tarkasti...on joskus käynyt itsellekin. Nukkuu hyvin yön yli, ja pirteänä testas uudelleen. Ainahan tietenkin joku tekninen vika voi olla myös mahdollista mut kokeile huomenna uudelleen rauhassa. Kyllähän noi kaikki näytöt jos paljon käyttää voi rasittaa silmiä.
Hyvin tuli tosiaan nukuttu ja tänään vielä nollasin ps5. Ei tuonut sekään apua. Tota näytön tarkkuutta voisi verrata siihen, että pelaisi sukkahousut päässä. Toki siitäkään ei ole realistista kokemusta ja tarkennuksen vuoksi en omista itse sellaisia.
Tosiaan itse olen alkanut epäillä tuota c porttia, mutta luulisi ettei toimisi sitten ollenkaan. Sehän tässä on hämmentävää, että alussa ne toimivat moitteetta ja yhtäkkiä alkoi toi edellä kuvattu. Seuraava homma on sellainen, että koitan kaverin koneella mitä niissä tapahtuu. Sit ainakin tietää missä mennään. Yhden tapauksen tiedän, että lasit menivät pilalle kun puhdistuksessa oli käytetty silmälasien puhdistukseen tarkoitettua alkoholipitoisia puhdistusnestettä. Niillä ei sit kuulemma nähnyt enää mitään.
 
Varmaan itsestään selvyys monelle mutta olkaa tarkkoja lemmikkien kanssa tuolla Techbbs:n puolella jonkun kissa oli purrut tuon PSVR2 johtoa ja nyt se ei sitten toimi hänellä enää, ja ilmeisesti ei ainakaan vielä ole saatavilla uuta johtoa. vaikka sen kai voi irroittaa laitteesta.
Sama henkilö kertoi vielä myöhemmin, että Sony lupasi korjata johdon 300 eurolla takuun ulkopuolisena huoltona. On siinä johdolla hintaa.*

Onneksi ei ainakaan vielä tarvinnutkaan ottaa selvää, paljonko VR-lasien linssin uusiminen olisi maksanut.

* Olen kyllä kerran joutunut maksamaan huomattavasti lyhemmästä johdosta vielä enemmän. Auton ratin sisällä kulkevan spiraalikaapelin uusiminen maksoi joskus muistaakseni noin 400 euroa.
 
Sama henkilö kertoi vielä myöhemmin, että Sony lupasi korjata johdon 300 eurolla takuun ulkopuolisena huoltona. On siinä johdolla hintaa.*

Onneksi ei ainakaan vielä tarvinnutkaan ottaa selvää, paljonko VR-lasien linssin uusiminen olisi maksanut.

* Olen kyllä kerran joutunut maksamaan huomattavasti lyhemmästä johdosta vielä enemmän. Auton ratin sisällä kulkevan spiraalikaapelin uusiminen maksoi joskus muistaakseni noin 400 euroa.
Noissa vr2 laseissa lähtee vielä suhteellisen helposti irti se johto liittimestä kun vetää linssit pois silmiltä.
Melkoisen kova hinta mutta on tietenkin vähän erikoinen se liitin, kun tulee myös toinen johto samaan nippuun.
Joutuu purkaan kuoret kyllä ympäriinsä.
 
Hyvin tuli tosiaan nukuttu ja tänään vielä nollasin ps5. Ei tuonut sekään apua. Tota näytön tarkkuutta voisi verrata siihen, että pelaisi sukkahousut päässä. Toki siitäkään ei ole realistista kokemusta ja tarkennuksen vuoksi en omista itse sellaisia.
Tosiaan itse olen alkanut epäillä tuota c porttia, mutta luulisi ettei toimisi sitten ollenkaan. Sehän tässä on hämmentävää, että alussa ne toimivat moitteetta ja yhtäkkiä alkoi toi edellä kuvattu. Seuraava homma on sellainen, että koitan kaverin koneella mitä niissä tapahtuu. Sit ainakin tietää missä mennään. Yhden tapauksen tiedän, että lasit menivät pilalle kun puhdistuksessa oli käytetty silmälasien puhdistukseen tarkoitettua alkoholipitoisia puhdistusnestettä. Niillä ei sit kuulemma nähnyt enää mitään.
Kuulostaa samalta mitä mulla näkyy ja olen itse redditin yms. selailun jälkeen päätynyt lopputulokseen, että mura lienee syyllinen. Osa ihmisistä kai vaan näkee sen herkemmin kuin osa. Välttämättä mikään ei ole lasien asetuksissa siis muuttunut, vaan aivosi vaan päättivät huomata muran ja sitten sen havainnoinnista onkin hankalampi yrittää päästä eroon.

Mullekin siis tuo tekstuuri/kalvo näkyy aika pahasti linssien edessä ylimääräisenä kerroksessa kuvan edessä. Varsinkin, kun katsoo taustoja tai jotain melko tasaisen värisiä (erityisesti harmaita) pintoja. Nyt kun oon siitä huolimatta jatkanut pelailua, niin huomaa, että aina välillä aivot/silmät unohtaa sen muran olemassaolon ja kuva näyttääkin tosi hyvältä. Mutta tuskin tuosta täysin eroon pääsee eikä ole mulle deal breaker. Redditn keskustelujen mukaan tuntuu olevan yllättävänkin yleinen ongelma, mutta silti vain murto-osan pelaajista kokema.

Edit// Mulla muuten mura-ongelma vähän helpottui, kun lasien asetuksista säädin kirkkautta alemmas. En mä murasta tälläkään täysin eroon pääse (niitä yksittäisiä hetkiä lukuunottamatta), mutta se ei ole ihan niin häiritsevän voimakas, kun tehdasasetusten kirkkaimmalla mahdollisella asetuksella oli.
 
Kuulostaa samalta mitä mulla näkyy ja olen itse redditin yms. selailun jälkeen päätynyt lopputulokseen, että mura lienee syyllinen. Osa ihmisistä kai vaan näkee sen herkemmin kuin osa. Välttämättä mikään ei ole lasien asetuksissa siis muuttunut, vaan aivosi vaan päättivät huomata muran ja sitten sen havainnoinnista onkin hankalampi yrittää päästä eroon.

Mullekin siis tuo tekstuuri/kalvo näkyy aika pahasti linssien edessä ylimääräisenä kerroksessa kuvan edessä. Varsinkin, kun katsoo taustoja tai jotain melko tasaisen värisiä (erityisesti harmaita) pintoja. Nyt kun oon siitä huolimatta jatkanut pelailua, niin huomaa, että aina välillä aivot/silmät unohtaa sen muran olemassaolon ja kuva näyttääkin tosi hyvältä. Mutta tuskin tuosta täysin eroon pääsee eikä ole mulle deal breaker. Redditn keskustelujen mukaan tuntuu olevan yllättävänkin yleinen ongelma, mutta silti vain murto-osan pelaajista kokema.
Mura eli se suttu mikä tuntuu kun likaisen ikkunalasin läpi katselisit maisemaa, on siitä ärsyttävä että kun sen kerran bongaa, sitä on vaikea olla bongaamatta. Quest2:sta oikein yrittämällä yritin, niin ehkä aavistus hitunen sitä oli, käytännössä ei ollut enkä sitä erota kun todella yrittämällä. PSVR:ssä se erottui tosi selvästi, mutta harvemmin peleissä. Erityisen ärsyttävähän se on, jos sen erottaa pelissä.
 
Mura eli se suttu mikä tuntuu kun likaisen ikkunalasin läpi katselisit maisemaa, on siitä ärsyttävä että kun sen kerran bongaa, sitä on vaikea olla bongaamatta. Quest2:sta oikein yrittämällä yritin, niin ehkä aavistus hitunen sitä oli, käytännössä ei ollut enkä sitä erota kun todella yrittämällä. PSVR:ssä se erottui tosi selvästi, mutta harvemmin peleissä. Erityisen ärsyttävähän se on, jos sen erottaa pelissä.
Taitaa mennä samaan kategoriaan led telkkareiden dse kanssa. Telkkareissa mulla lähtee samantien palautukseen jos paha dse, mutta jos ton mun psvr2 on sitä muraa niin en kyllä niin pahasti sitä erota että se häiritsisi. Millainen se screen door effect sitten on jos sellaista ilmenee?
 
Mura mulle sama efekti kuin auton tuulilasin lämmityksen johdinverkosto. Sen kirosi heti auton saatuaan, mutta kuukausien kuluessa siitä oppi katsomaan "läpi" eikä sitä enää noteerannut mitenkään.
 
Tässä on aika hyvä havannointi kuva murasta vaikka yleensä sen näkeekin vain pimeissä kohdissa.
Mulla on ekan psvr kanssa pimeissä kohdissa ruudulla tuon kolmannen kuvan tasoinen suttu, mutta pimeiden kohtien ulkopuolella en näe sitä koskaan.


Millainen se screen door effect sitten on jos sellaista ilmenee?
Näet pikseleiden välit joka muodostaa verkko-ovi efektin. Kaikista helpoiten tuon huomaa jos on kirkas ja yksvärinen tausta.
Ekan psvr:n kanssa mä näen tuon esim jos ruutu on valkoinen tai vaikka tasaisen sinistä taivasta vasten, mutta jos ei tiedä mitä etsii niin ei tuota huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on aika hyvä havannointi kuva murasta vaikka yleensä sen näkeekin vain pimeissä kohdissa.
Mulla on ekan psvr kanssa pimeissä kohdissa ruudulla tuon kolmannen kuvan tasoinen suttu, mutta pimeiden kohtien ulkopuolella en näe sitä koskaan.


Mä näen kyllä tuon 2. kuvan tasoista muraa valtaosan ajasta PSVR2:lla. En siis vaan pimeissä kohdissa. Tai nyt on lasien kirkkauden alentamisen jälkeen välillä alkanut aivot unohtelemaan muran, mutta useammin mulle mura näkyy kuin on näkymättä.

Häiritsevintä tuossa murassa on, että se on tosiaan kuin oma "kalvonsa" siinä varsinaisen pelikuvan päällä. Se ei siis ole kuvassa staattisesti yhdessä paikassa, vaan kun katsetta liikuttaa vaikka vasemmalle, niin mura liikkuu katseen mukana eikä pysy paikallaan pelikuvan päällä.

Mutta oon siis jo päättänyt, että voin tämän kanssa silti elää. Kiinnostaisi kyllä päästä kokeilemaan toistakin PSVR2 settiä ja nähdä onko tämä tosiaan näin paha kaikilla seteillä vai osuiko omalle kohdalle vaan muran kannalta tosi huono setti.
 
Mä näen kyllä tuon 2. kuvan tasoista muraa valtaosan ajasta PSVR2:lla. En siis vaan pimeissä kohdissa. Tai nyt on lasien kirkkauden alentamisen jälkeen välillä alkanut aivot unohtelemaan muran, mutta useammin mulle mura näkyy kuin on näkymättä.

Häiritsevintä tuossa murassa on, että se on tosiaan kuin oma "kalvonsa" siinä varsinaisen pelikuvan päällä. Se ei siis ole kuvassa staattisesti yhdessä paikassa, vaan kun katsetta liikuttaa vaikka vasemmalle, niin mura liikkuu katseen mukana eikä pysy paikallaan pelikuvan päällä.

Mutta oon siis jo päättänyt, että voin tämän kanssa silti elää. Kiinnostaisi kyllä päästä kokeilemaan toistakin PSVR2 settiä ja nähdä onko tämä tosiaan näin paha kaikilla seteillä vai osuiko omalle kohdalle vaan muran kannalta tosi huono setti.
Siksi juuri likainen ikkunalasi kuvaa minusta mainiosti muraa. On murassa eroja per headset, jos olet ostanut palautusoikeuden omaavasta liikkeestä, voinet kokeilla toista settiä. Mura johtuu siitä että pikselien väri ja kirkkaus ei ole ihan tasainen joten pikselit erottuvat toisistaan. Tämä voi hieman vaihdella per headset.
 
Mikäs on kokeneemman VR-kansan kanta silmälasien suhteen, mikäli käyttää kaukonäköä korjaavia laseja jotka ovat vain -0.5 luokkaa? Häiritsee yhä lasien kanssa se, etten ole tasan varma vieläkään, näenkö laseilla kuten ”pitääkin”. Ehdin jo ajatella että tilanne tarkkuuden kanssa on mikä on ja ei se pelaamiseen nyt niin vaikuta, mutta sitten vaimo töksäytti eilen, että kyllä hänelle näkyy kaikki peleissä ainakin lähietäisyydellä tarkkana. Toki tarkan määritelmä voi vaihdella, mutta kyllä edelleen itselleni kaikki näyttää siltä kuin katsoisi peliä sellaisilla ”aamurähmäisillä” silmillä.

Testasin nopeasi silmälasien kanssa (ärsyttävää säätämistä kun pitkät ripset suttaavat lasit heti) mutta en huomannut muuta eroa kuin että silmät tuntuivat jotenkin rennoimmilta. Mutta kysymykseni mitä yritin siis alkuun kysyä, että onko edes mahdollista tarvita silmälaseja VR-pelaamisessa tuollaisilla lukemilla? Äkkiseltään kun googlettelin, niin tuli vastaan jostain, että laseja ei tarvitsisi jos näkee terävästi parin metrin päähän (mikä omalla kohdalla bouttiarallaa toteutuu).”
 
Mikäs on kokeneemman VR-kansan kanta silmälasien suhteen, mikäli käyttää kaukonäköä korjaavia laseja jotka ovat vain -0.5 luokkaa? Häiritsee yhä lasien kanssa se, etten ole tasan varma vieläkään, näenkö laseilla kuten ”pitääkin”. Ehdin jo ajatella että tilanne tarkkuuden kanssa on mikä on ja ei se pelaamiseen nyt niin vaikuta, mutta sitten vaimo töksäytti eilen, että kyllä hänelle näkyy kaikki peleissä ainakin lähietäisyydellä tarkkana. Toki tarkan määritelmä voi vaihdella, mutta kyllä edelleen itselleni kaikki näyttää siltä kuin katsoisi peliä sellaisilla ”aamurähmäisillä” silmillä.

Testasin nopeasi silmälasien kanssa (ärsyttävää säätämistä kun pitkät ripset suttaavat lasit heti) mutta en huomannut muuta eroa kuin että silmät tuntuivat jotenkin rennoimmilta. Mutta kysymykseni mitä yritin siis alkuun kysyä, että onko edes mahdollista tarvita silmälaseja VR-pelaamisessa tuollaisilla lukemilla? Äkkiseltään kun googlettelin, niin tuli vastaan jostain, että laseja ei tarvitsisi jos näkee terävästi parin metrin päähän (mikä omalla kohdalla bouttiarallaa toteutuu).”
Jollet itsekkään eroa huomaa niin tuskinpa tuolla muuta vaikutusta on, kun että tosiaan silmät voivat väsyä vähän herkemmin.
 
Kuulostaa samalta mitä mulla näkyy ja olen itse redditin yms. selailun jälkeen päätynyt lopputulokseen, että mura lienee syyllinen. Osa ihmisistä kai vaan näkee sen herkemmin kuin osa. Välttämättä mikään ei ole lasien asetuksissa siis muuttunut, vaan aivosi vaan päättivät huomata muran ja sitten sen havainnoinnista onkin hankalampi yrittää päästä eroon.

Mullekin siis tuo tekstuuri/kalvo näkyy aika pahasti linssien edessä ylimääräisenä kerroksessa kuvan edessä. Varsinkin, kun katsoo taustoja tai jotain melko tasaisen värisiä (erityisesti harmaita) pintoja. Nyt kun oon siitä huolimatta jatkanut pelailua, niin huomaa, että aina välillä aivot/silmät unohtaa sen muran olemassaolon ja kuva näyttääkin tosi hyvältä. Mutta tuskin tuosta täysin eroon pääsee eikä ole mulle deal breaker. Redditn keskustelujen mukaan tuntuu olevan yllättävänkin yleinen ongelma, mutta silti vain murto-osan pelaajista kokema.

Edit// Mulla muuten mura-ongelma vähän helpottui, kun lasien asetuksista säädin kirkkautta alemmas. En mä murasta tälläkään täysin eroon pääse (niitä yksittäisiä hetkiä lukuunottamatta), mutta se ei ole ihan niin häiritsevän voimakas, kun tehdasasetusten kirkkaimmalla
Mura tuo siihen oman haasteensa, mut jotenkin hukkui se grafiikka siinä ettei ole enää sellaista terävää kuvaa. Se oli tosiaan aluksi koko ajan sellainen. Mitä vit…a kuinka upea. En tiedä onko noissa linssissä jotkut näytön ohjaimet vai kuinka on toteutettu, mut jotenkin nopeassa vauhdissa GT7 grafiikka huononee entisestään. Olen ollut ps huoltoon yhteydessä ja näillä näkymin lasit lähtee kohti Ranskaa.
Aika hemmetin tylsä systeemi. Se ei ole luultavasti ihan päivän reissu kun sinne lähtee. Täytyy kyllä sanoa, ettei ole varmaan yhtään asetusta mitä ei olis tullu kokeiltu ja YouTubea sellannu pää märkänä jos sieltä löytyis ratkaisu, mut ei. Siinä toivossa ollu, että olis joku niin yksinkertainen ratkaisu tohon mikä ei ole tullu edes mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverilla tuli illasta testattua PSVR2 (Horizon, RE Village, Star Wars -demo + GT7) ja olihan se hyppäys huikea ekasta visiiristä. Ekaa tulikin jokunen kuukausi sitten testattua lyhyesti, joten muistot eivät ole ajan kultaamia. 4k-tasoista kuvaa en odottanutkaan, varsinkin kun lukenut kommentteja julkaisun jälkeen, joten olin ihan positiivisesti yllättynyt kuvan laadusta ja varsinkin yksityiskohtien määrästä. Horizonissa myös vapaa kääntyminen ei tuonut pahaa oloa, eikä näillä kokeiluilla mikään muukaan sitä ehtinyt tuoda.

Kun lopetin, niin hetken oli vain sellainen "hassu" olo, että missä ne virtuaalikädet ovat ja etäisyyksien arviointi tuntui jotenkin vähän oudolta. Mutta eipä tuota ainakaan minuuttia kauempaa kestänyt eikä minkäänlaista pahoinvointia tuntunut, joten erittäin hyvältä vaikuttaa senkin puolesta. Olisin oikeastaan kaivannut jo nopeatempoisempaakin liikkumista, Horizonissa ainakin ihan alussa jota vain testasin, oli liikkuminen melko hidasta ja RE:ssä vaikka olikin juokseminen, niin kääntyminen oli asteittaista, joten mielenkiintoista nähdä, saako itselle "olotiloja" jollakin kombolla. Ehkä pidemmillä sessioilla näin kylmiltään se voisi ainakin olla mahdollista.

Pitipä sitten ajella Prisman kautta kotiin ottaen toinen jäljellä oleva bundle kainaloon ja totta tosiaan, -15% ja hintaa tuli 594,15 € ja bonukset päälle. Huomenna sitten tulille ainakin GT7 ja ehkäpä Horizon. Molemmat kyllä vakuuttivat ja GT7 ollutkin käytännössä tauolla odottamassa VR:ää. Täytyy vielä katsella, josko rattiakin jaksaisi viritellä työpöytään kiinni, niin johan olisi huikeaa menoa.
 
Pitipä sitten ajella Prisman kautta kotiin ottaen toinen jäljellä oleva bundle kainaloon ja totta tosiaan, -15% ja hintaa tuli 594,15 € ja bonukset päälle. Huomenna sitten tulille ainakin GT7 ja ehkäpä Horizon. Molemmat kyllä vakuuttivat ja GT7 ollutkin käytännössä tauolla odottamassa VR:ää. Täytyy vielä katsella, josko rattiakin jaksaisi viritellä työpöytään kiinni, niin johan olisi huikeaa menoa.
Laitahan jotain lyhyttä raporttia tuosta GT7sta, Youtube valloillaan ylistäviä videoita mutta olisi kiva kuulla härmäläisen versioita myös :)
 
Ylös Bottom