Nyt kun alan olemaan pelin loppupuolella (varoittelee siihen tapaan että viimeisiä viedään) joten käynpä läpi ensimmäisiä mietteitäni lainaten nyt kun oikeasti alla on pelitunteja 10-20.
Eilen aloittelin pelin ja vaikka tässä on tavallaan niin paljon kaikkea mistä pidän niin silti tästä jää myös jotenkin kädenlämpöinen, "ihan ok"-fiilis.
Tämä fiilis on poistunut ja peli on vain parantunut loppua kohden. Alueet ovat todella monipuolisia ja mielikuvitusta on todellakin käytetty.
Se yllätti että juoni sekä hahmot on se mikä tässä kiinnostaa melkeinpä itse pelaamista ja maailmaa enemmän. Koko ajan odottaa mielenkiinnolla seuraavaa käännettä tai vähintään mitä jollain tallustelijalla on sanottavaa. Harvemmin se myöskään on pettänyt ja pelin ehkäpä kovin/yllättävin wtf-juonenkäänne oli parhaita vähään aikaan.
Mielessä liikkumisesta ja kaikesta mitä pelin hahmot sen ympärillä voivat tehdä, on todellakin puristettu kaikki mitä irti saa.
Ensinnäkin pidän vanhanaikaisesta tyylistä, pelaaminen on pitkälti pelaajan käsissä eikä automatisoitu. Kerättäviä löytyy ja muutenkin peli tuntuu "vanhalta".
Toisaalta peli tuntuu myös negatiivisella tavalla vanhalta: välivideot saattavat keskeyttää pelin ihan milloin vain sen sijaan että hahmot vain puhuisivat pelaamisen aikana. Tämä ärsyttää eniten, sillä saatan näppäillä hahmoille puhumisnäppäintä ja lähteä jo pyörimään jonnekin hieman kauemmas niin tuleekin keskustelu, joka on videona. Ilman mitään promptin painamista. Miksi pelissä edes on sekä promptin kautta hahmoille juttelu ja asioiden aktivointi ja siinä ohessa vielä täysin puskista ilmestyvät videot? Niitä voi tulla ihan missä vain ja paras esimerkki on pelin hubialue.
Tämä ongelma väheni juuri tuon ensimmäisen hubialueen jälkeen mutta on ollut mukana ihan nykyiselle alueelle asti. En edelleenkään pidä siitä että jos menet väärälle alueelle, niin tulee jokin videopätkä ja pahimmissa tapauksissa sen jälkeen ollaankin jo eri paikassa ja aiemman alueen loppu jäi kunnolla tutkimatta.
Muutenkin olen yhä samaa mieltä että ihan liian paljon on keskeyttäviä videoita asioita alleviivaamassa ja monet näistä olisi saatu tehtyä varmaan muutoinkin.
Samoin se, että kerättäviä täytyy ensin "aktivoida" jostain kukkaruukuista tuntuu turhalta askeleelta. Vanhoissa peleissähän ne leijui aina valmiina jossain, joten tuo on jotenkin outo välimalli vanhan keräiltävän sekä esim. uusimpien Assassin's Creedien keppien keräilystä.
Tämä on yhä vähän outo (ja turha väliaskel) mutta koskee vain sitä violettia "valuuttaa", sillä lähes kaikki muu kerätään vain koskemalla kamaa. Paitsi harvinaisemmat tavarat, joissa pitää taas painaa sitä näppäintä.
Oikeastaan jätin sen violetin kaman keräämisen kokonaan pois, sehän spawnaa muutenkin takaisin eikä ole sillä tapaa keräiltävää kuin ne, jotka kerätään kerran ja pysyvät kerättynä. Tosin jos sieltä kaupasta pitää ostaa kaikki, mihin sitä valuuttaa tarvitsee, niin on pienet grindaukset varmaan tiedossa...
Olin alussa myös todella innostunut kun kikkailtiin kentällä mutta se kikkailu tuntui unohtuvan aika pian kun mentiin eteenpäin. Odotin enemmän sitä mitä oli ihan alussa kun jäljitettiin sitä erästä hahmoa ja kentässä tapahtui asioita.
Alku oli ehkä sellainen "traileri" tulevasta mutta sillä erolla että niitä ihan mullistavimpia juttuja tulee säännöstellymmin. Taitaa olla vain hyväkin, sillä tällöin niiden efekti tuntuu kovemmalta kuin jos homma olisikin peruskauraa. Yleensä ottaen kentät monipuolistuvat paljon alun jälkeen.
Kyllä tämän varmasti mielellään pelailee mutta en kyllä pääse lähellekään mitään "goty-fiiliksiä" mitä täällä oli kirjoiteltu.
Ymmärrän nyt goty-fiilikset vaikka en ole varma laittaisinko pelin omaksi gotykseni. En toisaalta edes taas muista mitä tänä vuonna on tullut ja mitä on pelannut. Kyllä se korkealle listalle menee ja suosikeiksi myös. Harkitsen myös vakavasti ykkösen ostamista.
Tietenkin hyvin alussa vasta olen, sillä jätin pelin hubin jälkeiseen tehtävään, joten fiilikset ja peli voi parantua vaikka kuinka huimasti vielä.
Pelin tarina ja sitä myöten myös alueet monipuolistuvat ja lähtevät kunnolla vauhtiin oikeastaan vasta toisen hubialueen jälkeen.
Nyt ensipelauksen jälkeen on sellaiset 7-8/10 arvoisen pelin fiilikset, eli ei mitään maata mullistavaa mutta oikein toimivaa ja viihdyttävää kyllä. Isoin plussa siitä että ei ole mitään tusinatavaraa nykyisin tällainen. Harmi vain että itselle kuitenkin tuntuu kovin tutulta. Se jonkun vertaus Alice-peliin/peleihin oli oikein osuva moneltakin kantilta. Sekin oli vinksahtaneessa maailmassa keräilyä, taistelua ja perinteistä tasohyppelyä. Nyt nostaisin Madness Returnsin kuitenkin vielä tämän edelle.
Arvosanaa korottaisin aiemmasta sanomastani vähintään yhdellä, joten peli olisi helposti 8-9/10. Ei omalla kohdalla silti "maata mullistavaa" mutta harva peli sellaista nykyään on. Tarinan osalta veti kovan juonenkäänteen, jota en odottanut ja siitä isot plussat.
Peli vertautuu yhä todella hyvin noihin Alice-peleihin vinksahtaneen maailmansa ja tasohyppely-, taistelu- ja keräämisgenrensä osalta.
Toisaalta pelit eroavat kuitenkin jotenkin fiilikseltään sen verran että en enää mieluusti näitä kahta edes haluaisi laittaa järjestykseen. Jos olisi pakko suositella vain toista niin kyllä se olisi nyt Psychonauts 2, vähintäänkin tarinan ja hahmojensa mitalla.