Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratchet & Clank: Rift Apart

Nyt on 10h takana ja onhan tämä ollut ehtaa R&C, eli jos sarjasta pitää niin eikun ostoon vaan.

On kyllä ollut niin loistava peli, hauska kuin mikä ja vaihtelua maailmoissa on todella paljon. En olisi uskonut että R&C pelissä kohtaan kentän jossa pitää pimeässä vedenalaisessa rakennelmassa paeta kuolematonta mörköä, onneksi se ei ole kovin pitkä osuus mutta kyllä sai taas sydämmen tykyttämään kun tuntee otuksen hengityksen niskassa ja viimetingassa ehtii alta pois, tämän piti olla toiminta seikkailupeli eikä mikään kauhupeli :D.

Visuaalinen tykitys on ollut alusta asti aivan huikeaa ja vaikka pelasi tätä heti FF remaken remasterin jälkeen äsken niin silti hyppy on aika iso, tämä on todellakin ensimmäinen todellinen uuden sukupolven peli. Myös äänipuolella taistelut on mukavan mahtipontisia ja räjähdyksissä on kunnolla munaa.

KFin arvostelija mainitsemat bossit on ollut sitten se pelin ainoa heikko lenkki, kunnon bosseja on ollut tasan yksi ja loput olleet enemmän ja vähemmän samanlaisen ison robotin tappamista, määrä vaan kasvaa mitä pidemmälle pääsee. Mutta pelissä on muuten niin huikeita toiminta kohtauksia ettei tämä nyt hirveästi haittaa.

Ilahduttavasti myös areenataistelut kun tekivät paluun niin siellä on vaikka mitä kivaa erilasita skenaariota mitkä pitää läpäistä, hyvä rahan tienisti keino ainakin kerran ne läpäistä.

Normaali tasolla en ole tähän mennessä kuollut kertaakaan joten peli on aika helppo, hardille vaan heti alusta jos kiinnostaa haaste.

Yksi kysymys niille jotka peliä pelanneet. Olenko ymmärtänyt tuon armori systeemin oikein että sillä ei ole mitään väliä mitä pitää päällä koska kaikkien varusteiden bonukset kasaantuu yhteen ? Aluksi oletin että armoreila on omat tsatsit mutta ei se taida olla näin.
Juurikin näin ja armorit on vaan ulkonäollisiä ja kaikki statsit on käytössä. Ne myös näkee sieltä armor valikon pääsivulta mitä on käytössä.
 
Läpi meni niin että heilahti, lyhyesti voin sanoa että Insomniac Gamesin paras peli ja se on paljon se jos katsoo mitä sieltä on tullut ulos viimevuosina.

14h ja 98% tuli läpäistyä, 5 kultapulttia jäi keräämättä ja täytyy ne ennen challenge runia käydä hakemassa pois. Lähesulkoon kaikki oikeestaan tuli tehtyä mitä pelillä on tarjota.


Grafiikat, tätä osa-aluetta ei voi tarpeeksi hypettä, upein peli mitä olen koskaan pelannut ja se pyörii 60 FPS upeiden säteenseuranta efektien kera. Tämä on ensimmäinen kerta kun peli tuntuu että se on rakennettu niin että ilman säteenseuranta heijastuksia tuntuu että siitä puuttuu jotain, joten suosittelen kaikkia käyttämään niitä.

Äänet, tämäkin osa-alue oli täyttä timanttia, jokainen ääninäyttelijä teki todella taidokasta työtä ja musiikit oli upeat. Pelin Main Theme varsinkin saa ihan kananlihalle.




Kontrollit oli täydelliset, hahmo reagoi jokaiseen napin painallukseen ilman minkäännäköistä viivettä ja tarkimmatkin hypyt oli todella helppo tehdä. Kentissä oli todella paljon vaihtelua, mukana on 2 valtavaa collectible maailmaa ja loput on suoraviivaisempia. Pocket Dimensionit on tasohyppely alueita joista saa uusia asuja hahmolle, nämä on erittäin helppoja kaikki joten ei kananta pelätä mennä tekemään. Asuja on 8 erilasita ja niitä saa ihan oman mielen mukaan yhdistellä ja värjätä, eikä ole väliä mitä käyttää kuten tuossa edellä mainitaan niin kaikkien asujen boostit on aina päällä. Areena taistelut tuli myös takaisin ja todella hauskoja challengejä oli sen perus 15 kappaletta.

Aseet oli suurimmaksi osaksi todella hyviä, niistä joita ehti käyttämään, varmaan sen parikymmentä erilaista asetta mukana joten varmasti löytyy jokaiselle jotain. Oma pelityyli on sellainen että levelitän aseen maksimiin ja sitten vaihdan tilalle jotain mitä en ole käyttänyt, näin ei tule käytettyä kokoajan niitä samoja parhaita aseita vaan täytyy muokata omaa pelityyliä sen aseen mukaisesti. Tämä tuo myös lisähaastetta peliin, ainoastaan muutamassa kohtaa joutu turvautumaan maksimiin kehitettyihin super aseisiin kun muista loppuu panokset.

Normaali tasolla en kuollut kertaakaan, jos ei lasketa sitä että putoaa rotkoon, mutta siis mitään taistelu kohtausta ei tarvinnut yrittää uudelleen, jopa loppu bossi oli todella helppo vaikkakin erittäin näyttävä.

Juoni sai vähän lisäkierroksia loppua kohden ja oli hyvinkin nautittavaa katseltavaa, Rivet oli mielestäni selkeästi mielenkiintoisempi hahmo mutta yhdessä tämän seurueen seikkailua oli ilo seurata. Toivottavasti tämä on vain alku uudelle saagalle ja Rivet on tullut jäädäksen. Toivon että myös nyt kun jengi on kasassa että tulevaisuudessa saisi valita kummalla pelaa minkäkin planeetan, hahmot kun ovat identtisiä pelattavuuden puolesta niin ei sillä ole mitään väliä edes kenttä suunnittelun takia, toki tarinan takia tässä ymmärsi miksi niin ei ole tehty.


Miinuksia oli bossi taistelut, ei ne taistelut itsesään vaan se että pelissä on 3 oikeaa bossi fightia ja loput on sellasia mini bosseja. Myöskin pari bugia tuli vastaan, ensimmäinen koskee pelin grafiikoita, nimittäin kun vaihdat jonkun filtterin päälle niin pelistä häviää AA kokonaan, ihan kamalaa sahalaita mössöä ja tämä poistuu vain käynnistämällä peli uudestaan. Toinen "bugi" oli hahmojen kiinnijääminen maastoon, ei siinä ainakaan mitään silmällä nähtävää ollut edessä mutta hahmo vaan välillä jäi jumiin maastoon. Hyppäämällä pääsee eteenpäin mutta aina se kummastutti kun tätä tapahtui, tuntui että enemmän tapahtui kun käytti sitä boosti nappulaa.
Miinuksia täytyy antaa myös pelin helppoudesta, enkä nyt tarkoita sen taisteluita, niihin löytyy vaikeampia tasoja, vaan tasohyppely kohtaukset ei kertaakaan tarjonnut mitään haasteellista ja tuntui että mentiin vain kiskoilla peliin rakennettua reittiä pitkin, olisin toivnut että edes nämä Pocket Dimensionit olisi tarjonnut jotain haastetta, vaikka ne olikin hauskoja ja hyvin erilaisia oli ne myös liian helppoja.


Kaikenkaikkiaan ei paljon valittamista löydy, ehtaa R&C tämä tarjoaa ja jokaisen PS5 pelaajan pakkohankinta. 15h on sopiva pituus pelille, siihen vielä challenge runit ja aseiden kehitykset tappiin niin kyllä sitä pelattavaa riittää. Sitten on vielä vaikeampia tasoja jos haluaa haastaa itsensä.

4,5/5. Arvosana.
 
Rivet on todella onnistunut hahmo. Etukäteen mietin että onko tuo päälle liimattu hahmo mutta hyvin on toiminut, kyllähän siinä myös se auttaa että Clank on tuon matkassa, hyvää dialogia vetävät.
 
Patchi notet, ovat näköjään poistaneet 120 hz tuen koska se aiheutti ongelmia, tämä siis nostaa pelin input latencyä. Toivottavasti saavat sen pian takaisin käyttöön.

 
Tulikohan tässä julkkarin day 1 jälkeen jotain patcheja?? Kun tuntuu että alussa kun pelasin niin yllätyin RT perf moodin erinomaisesta laadusta niin pari päivää sitten heräsin että hetkinen, aliasointia on aika paljon tietyissä kentissä, ohuissa yksityiskohdissa ja etenkin terävissä heijastuksissa näkyy melko runsaasti räpinää/sahalaittaa.. hmm..kuvittelenkohan vain?
 
Tulikohan tässä julkkarin day 1 jälkeen jotain patcheja?? Kun tuntuu että alussa kun pelasin niin yllätyin RT perf moodin erinomaisesta laadusta niin pari päivää sitten heräsin että hetkinen, aliasointia on aika paljon tietyissä kentissä, ohuissa yksityiskohdissa ja etenkin terävissä heijastuksissa näkyy melko runsaasti räpinää/sahalaittaa.. hmm..kuvittelenkohan vain?
Ei ole tullut muita päivityksiä julkaisupäivän jälkeen kuin tuo tänään julkaistu v1.001.003.
 
Ei ole tullut muita päivityksiä julkaisupäivän jälkeen kuin tuo tänään julkaistu v1.001.003.
Kumma kyllä eilen käynnistin pelin uudestaan ja räpinää ja aliasointia oli senkin jälkeen mutta juuri nyt uuden patchin jälkeen kuva oli huomattavasti parempi, aliasointi oli vähäistä ja kuva näytti siltä miltä se alussakin näytti RT perf moodissa! Kuva oli tuossa aliasointi vaiheessa luokkaa 1080P oloinen, portaisuus kiilloissa jne oli tosi palikkamaista..
 
Tulikohan tässä julkkarin day 1 jälkeen jotain patcheja?? Kun tuntuu että alussa kun pelasin niin yllätyin RT perf moodin erinomaisesta laadusta niin pari päivää sitten heräsin että hetkinen, aliasointia on aika paljon tietyissä kentissä, ohuissa yksityiskohdissa ja etenkin terävissä heijastuksissa näkyy melko runsaasti räpinää/sahalaittaa.. hmm..kuvittelenkohan vain?


Itellä myös klitasasi tuo a-a mutta silloin vaihdoin exstroista kuvaa, piti käyttää peliä pois päältä
 
Kumma kyllä eilen käynnistin pelin uudestaan ja räpinää ja aliasointia oli senkin jälkeen mutta juuri nyt uuden patchin jälkeen kuva oli huomattavasti parempi, aliasointi oli vähäistä ja kuva näytti siltä miltä se alussakin näytti RT perf moodissa! Kuva oli tuossa aliasointi vaiheessa luokkaa 1080P oloinen, portaisuus kiilloissa jne oli tosi palikkamaista..
Tukeeko televisiosi 4K@120 Hz -tilaa? Jospa kyseessä oli tuo "visual compatibility issues", jotka toi päivitys nyt korjasi?
 
Itsella kanssa tuo AA katosi jos vaihtoi filtteriä ihan kuten powersliderilla, mutta jos kyse ei ole tästä niin sitten sen aihettaa jokin muu asia myös ja se tekee kyllä pelistä todella ruman.
 


Itellä myös klitasasi tuo a-a mutta silloin vaihdoin exstroista kuvaa, piti käyttää peliä pois päältä

Samaa rämppäsin itsekin mutta RT perf moodiin siirtyessä sama portaisuus tuli taas.. ja näytti että se 30fps moodikaan ollut niin hyvä kuin ennen, siinäkin portaisuutta mutta korkeammalla resoluutiolla.
Tukeeko televisiosi 4K@120 Hz -tilaa? Jospa kyseessä oli tuo "visual compatibility issues", jotka toi päivitys nyt korjasi?
Ei ole 120hz tukea 4k tilassa.. pleikankaan mielestä. Pienellä kikkailulla 1080p 120hz tilan sai päälle xsx:llä.
Itsella kanssa tuo AA katosi jos vaihtoi filtteriä ihan kuten powersliderilla, mutta jos kyse ei ole tästä niin sitten sen aihettaa jokin muu asia myös ja se tekee kyllä pelistä todella ruman.
Hmm, vaihtelin valikossa noita kyllä jossain vaiheessa mutta en edes kokeillut itse pelikuvassa..toki taitaa vaihtaa filtteriä ihan reaaliajassa (menussakin ollessaan) joten voihan se olla että on joku bugitus päälle jäänyt!?
 
Viimeksi muokattu:
On tää kyl aika jees peli, eka PS5 peli mikä oli pakko hankkia heti. Itse aloitin performance moodilla, ei vois vähempää kiinnostaa jotkut ray tracingit. Yksi bugi tullut vastaan kun kerran tipuin maan alle ja oli pakko aloittaa uusiksi checkpointista, mutta noin muuten on kyl taattua Ratchet & Clank laatua, yllättävän hyvin toi Rivet myöskin sopii tähän peliin.
 
Noniin nyt kun peli menty läpi niin hyvää ja hauskaa pelattavaa tämäkin ratchet oli. Hyppäsin sarjan pariin heti vuonna 02 kun eka osa julkaistiin ja siitä asti aina odottanut seuraavaa, toivotaan että vielä lisää tulee vaikka jatkoa tälle
 
Ainoa pieni miinus tälle pitää antaa tuosta kenttäsuunnittelusta. Kun kaikki PS3-PS5 Ratchetit on pelannut niin jotenkin nuo kentät tuntuu liiankin tutuilta. Plussaa taas selkeydestä. Ja tässä kaikki piilotetut pultit ovat loogisissa paikoissa. Teknisesti peli jaksaa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Peli on todella kaunis ja virheetön ja ne ihastuttavat latausajattomat hetket. Tämän jälkeen viimeistään osaa arvostaa Sonyn panostuksia ainutlaatuiseen SSD:n nopeuteen :cool:
 
Sain kultaisilla pulteilla roolipelitilan auki, näkee kuinka paljon vahinkoa aseet tekee, sen verran hyvin sopii peliin että jätän tuon päälle.
 
Toissailtana Rift Apart tuli nakuteltua läpi, ja eilen hikoilin vielä loput puuttuvat Trophytkin. Pelissä on tasan yksi missattava pytty, joka PowerPyxin guiden mukaan tulee 99 prosentin todennäköisyydellä silti saatua normaalin pelin lomassa. Vaan enpä saanut, joten piti New Game+:aa jauhaa Sargasso-planeetalle asti, jotta sain viidennen Grunthor-dinosauruksen tapettua.

19 tuntia tuossa kaikkinensa vierähti, ja hyvin viihdyin, vaikka joidenkin keräiltävien juttujen kanssa meinasi hetkittäin hermo mennä, kun en meinannut löytää ohjeista huolimattakaan oikeaan paikkaan.
 
Noin 10h tuossa paukahti kun vetäsin läpi. Kenttäsuunnittelu oli todella arkaa, ei päästy niihin sarjan parhaimpiin kenttiin, tuo oli semmoista tasaista hyvää. Pelattavuus tässä on loistava, paras pelattavuus koko sarjassa.

Kenttäsuunnittelu oli liian mielikuvituksetonta ja sen takia ei yllä 10, aika helppo 9/10, tässä pelissä on pelaamisen riemua mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom