Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Platina kilahti täälläkin, toinen platta pleikkari uralla, jee. Vähän joutu pelin läpäisyn jälkeen kehittää ton tyhjiöreaktorin et sai viimesenkin trophyn.
 
Nyt tuli mentyä R&C lävitse, ja helvetti sentään, että oli hieno kokemus. Siis tässä on kyllä peli, missä saa vastinetta rahalle, koska tässä tulee graafisesti Disney tason elokuva ja vielä täysi AAA-pelikokemus kaupan päälle.

Tuttua R&C:ta, mutta muutamalla freesillä pikkutwistillä, kuten phantom dashilla ja repeämän kautta siirtymisellä laidasta toiseen, saatiin pelattavuuteen riittävästi uutta, jotta peli ei tuntunut liikaa aiempien osien toistolta. Toi repeämän kautta siirtymähän oli todellisuudessa vaan fancy party trick, joka korvaisi aiempien osien vaijeriliidon. Silti erittäin näyttävä ominaisuus, vaikka itse käytin sitä ominaisuutta aika vähän loppujen lopuksi.

Grafiikkaa ei vaan voi hehkuttaa liikaa. Grafiikka ja hahmot on niin tarkkoja, että pinnat näyttää kiiltäviltä, hahmot pörröisiltä, ja jopa Rivetin kaulahuivin villaisen pinnan pystyi erottamaan cutsceneissä.

Jos oli grafiikka tarkkaa, niin oli myös pelattavuus. Ekaa kertaa myös dualsense pääsi täysiin oikeuksiinsa, kun jokainen ase tarjosi vähän erilaisen liipasin tuntuman ja värinän.

Jos jostain pitää marista niin kenttäsuunnittelu oli aika keskinkertaista ja alueet olivat aika tarkkaan rajattuja, eivätkä jättäneet sellaiselle pääväylän ulkopuoliselle kiipeilylle ja tutkimiselle mahdollisuutta.
En käyttänyt koko pelin aikana karttaa ollenkaan, joten jokainen kenttä oli itselleni leikkikenttä pulttien etsimisen suhteen ja jokainen kivimöykky piti käydä kokeilemassa pääsisikö sen päälle kiipeämään ja löytyisikö sieltä joku salainen reitti kultapultin luokse, mutta valitettavan tarkkaan kentät oli rajattu ja suurimman osan aikaa rakenteiden päälle minkäänlainen kiipeily ei onnistunut.

Pahin historian jäänne oli ökkimönkijäisellä ratsastaessa kentän ulkoreunat, jolloin vastaan tuli ne samat punaiset näkymättömät aidat kuin R&C:ssa v. 2004.

Aseet oli perusvarmoja tapauksia, joista mikään ei ainakaan ekalla pelikerralla noussut ikimuistoisimpien aseiden joukkoon.

Itselle noi hakkerointihommat tuntui vähän turhilta, etenkään kun eivät tarjonneet juonelle mitään lisäarvoa. Kyllä ne pelasi kerran, mutta toisella kerralla tulee kyllä varmasti skipattua.

Kaiken kaikkiaan tämä oli mielestäni aika paljon synkempi ilmeeltään ja tarinaltaan, kuin aikaisemmat osat. Poissaolollaan loisti aiempien osien kevyt vitsailu ja Clankin kikatus.

Uudet hahmot oli onnistuneita lisäyksiä ja toivat pelisarjaan toivottua uutta pontta, Ratchetin ja Clankin tarina kun on jo aika koluttu parinkymmenen vuoden aikana. Toivoisin, että jatkossa hahmoilla olisi vähän eroavat ominaisuudet keskenään, jolloin kenttien uudelleen koluamiselle saataisiin paljon lisäarvoa, jos toisella hahmolla pelatessa löytyisi uusia paikkoja, joihin toisella hahmolla ei pääse. Vähän Sonicin tyylisesti.

Arvosana: solid 9. Kymppiä ei voi antaa sen takia, että Qwark oli lähes unohdettu koko pelistä.
 
Itselläni sellaiset 5h takana, tähän mennessä arvosana jossain 8 ja 9 välillä. Ihan hauskaa pelata eikä mitään suurempia miinuksia löytynyt. Yhdessä kohtaa olin kymmenisen minuuttia jumissa, sillä laatikko, jonka päälle piti hypätä oli syystä tai toisesta näkymätön.
 
Nyt tuli mentyä R&C lävitse, ja helvetti sentään, että oli hieno kokemus. Siis tässä on kyllä peli, missä saa vastinetta rahalle, koska tässä tulee graafisesti Disney tason elokuva ja vielä täysi AAA-pelikokemus kaupan päälle.

Tuttua R&C:ta, mutta muutamalla freesillä pikkutwistillä, kuten phantom dashilla ja repeämän kautta siirtymisellä laidasta toiseen, saatiin pelattavuuteen riittävästi uutta, jotta peli ei tuntunut liikaa aiempien osien toistolta. Toi repeämän kautta siirtymähän oli todellisuudessa vaan fancy party trick, joka korvaisi aiempien osien vaijeriliidon. Silti erittäin näyttävä ominaisuus, vaikka itse käytin sitä ominaisuutta aika vähän loppujen lopuksi.

Grafiikkaa ei vaan voi hehkuttaa liikaa. Grafiikka ja hahmot on niin tarkkoja, että pinnat näyttää kiiltäviltä, hahmot pörröisiltä, ja jopa Rivetin kaulahuivin villaisen pinnan pystyi erottamaan cutsceneissä.

Jos oli grafiikka tarkkaa, niin oli myös pelattavuus. Ekaa kertaa myös dualsense pääsi täysiin oikeuksiinsa, kun jokainen ase tarjosi vähän erilaisen liipasin tuntuman ja värinän.

Jos jostain pitää marista niin kenttäsuunnittelu oli aika keskinkertaista ja alueet olivat aika tarkkaan rajattuja, eivätkä jättäneet sellaiselle pääväylän ulkopuoliselle kiipeilylle ja tutkimiselle mahdollisuutta.
En käyttänyt koko pelin aikana karttaa ollenkaan, joten jokainen kenttä oli itselleni leikkikenttä pulttien etsimisen suhteen ja jokainen kivimöykky piti käydä kokeilemassa pääsisikö sen päälle kiipeämään ja löytyisikö sieltä joku salainen reitti kultapultin luokse, mutta valitettavan tarkkaan kentät oli rajattu ja suurimman osan aikaa rakenteiden päälle minkäänlainen kiipeily ei onnistunut.

Pahin historian jäänne oli ökkimönkijäisellä ratsastaessa kentän ulkoreunat, jolloin vastaan tuli ne samat punaiset näkymättömät aidat kuin R&C:ssa v. 2004.

Aseet oli perusvarmoja tapauksia, joista mikään ei ainakaan ekalla pelikerralla noussut ikimuistoisimpien aseiden joukkoon.

Itselle noi hakkerointihommat tuntui vähän turhilta, etenkään kun eivät tarjonneet juonelle mitään lisäarvoa. Kyllä ne pelasi kerran, mutta toisella kerralla tulee kyllä varmasti skipattua.

Kaiken kaikkiaan tämä oli mielestäni aika paljon synkempi ilmeeltään ja tarinaltaan, kuin aikaisemmat osat. Poissaolollaan loisti aiempien osien kevyt vitsailu ja Clankin kikatus.

Uudet hahmot oli onnistuneita lisäyksiä ja toivat pelisarjaan toivottua uutta pontta, Ratchetin ja Clankin tarina kun on jo aika koluttu parinkymmenen vuoden aikana. Toivoisin, että jatkossa hahmoilla olisi vähän eroavat ominaisuudet keskenään, jolloin kenttien uudelleen koluamiselle saataisiin paljon lisäarvoa, jos toisella hahmolla pelatessa löytyisi uusia paikkoja, joihin toisella hahmolla ei pääse. Vähän Sonicin tyylisesti.

Arvosana: solid 9. Kymppiä ei voi antaa sen takia, että Qwark oli lähes unohdettu koko pelistä.

Qwarkin vähäinen rooli pelissä johtuu siitä että ääninäyttelijä taisteli terveytensä ja henkensä puolesta, eivät varmaan halunneet antaa isompaa roolia jollekkin toiselle.

 
Platina kilahti eilen tilille. Pari trophya ja muutaman kerttävän katsoin netistä. Hyvä peli oli ja mukavaa vaihtelua kuin sai pelata myös uudella parivaljakollalla. Muuten peli oli tuttua Ratchet & Clankiä, muutamalla uudella kikalla. Peli olisi ehkä saanut olla vähän pidempi ja enemmän sivutehtäviä oli saanut olla, mutta muuten peli hyvä ja parina päivänä tuli aika paljon pelattua :).
 
Viimeksi muokattu:
Tänään julkaistu v1.002-päivitys korjaa ja parantaa juttuja roppakaupalla. Ja erikoisena piirteenä Fidelity-tilassa peli pyörii 40 ruutukuvaa sekunnissa, jos käytössä on 120 hertsin tilaa tukeva televisio/näyttö. 40 freimiä kun menee mukavasti tasan 120 hertsin virkistystaajuuden kanssa. Tuolla lailla saa parhaan kuvanlaadun ja RT-efektit, ja hieman 30 fps:ää paremman ruudunpäivityksen.

 
Tuli testattua tuota 40 FPS modea ja pyhä jysäys miten paljon parempi se on kuin 30 FPS, ei häirinnyt alhainen framerate läheskään niin paljon. Toivottavasti useampikin peli alkaisi tarjoamaan tätä, toki 60 FPS edellä aina mennään kun se on mahdollista mutta tuollain olisi ihan mahdollista jopa pelata.
 
Tuli testattua tuota 40 FPS modea ja pyhä jysäys miten paljon parempi se on kuin 30 FPS, ei häirinnyt alhainen framerate läheskään niin paljon. Toivottavasti useampikin peli alkaisi tarjoamaan tätä, toki 60 FPS edellä aina mennään kun se on mahdollista mutta tuollain olisi ihan mahdollista jopa pelata.
Itse huomasin samaa Resident Evilissa. 45fps/4k/ray-tracing tuntui hyvalta! Oliko se PS1 vai PS2 joka tarjoili 50fps peleja aikoinaan nain sivuhuomiona?
 
Oliko se PS1 vai PS2 joka tarjoili 50fps peleja aikoinaan nain sivuhuomiona?
Kaikki PAL-konsolit ihan NESistä alkaen toimivat 50 hertsillä - joskin usein keinotekoisesti hidastettuna, mikä kuului etenkin pelien musiikeissa.

Vasta HDMI:n myötä täälläkin siirryttiin 60 hertsiin yleisesti.
 
Kaikki PAL-konsolit ihan NESistä alkaen toimivat 50 hertsillä - joskin usein keinotekoisesti hidastettuna, mikä kuului etenkin pelien musiikeissa.

Vasta HDMI:n myötä täälläkin siirryttiin 60 hertsiin yleisesti.
Muistan kuinka aikoinaan ihmiset vastusti HDMI liitäntää todella paljon, koska heidän mielestään siitä ei saanut mitään hyötyä eikä koskaan tulla saamaankaan ja SCART olisi ollut maailman tappiin asti paras vaihtoehto. Kyllä ihminen on outo tapaus vastustaan kaikkea uutta. Ihme että ollaan päästy luolasta pois aikoinaan :oops::D
 
Uusin päivitys korjaa taas sitä sun tätä.

Addressed an issue where the UI would not appear when using the Jukebox
Addressed an issue where the wrong hero would load which could lead to progression being blocked.
Addressed an issue where inputs would not work after completing a Clank puzzle
Addressed an issue where Ratchet could fall indefinitely while traveling to Corson V
Addressed an issue where NPC voices could disappear
Addressed an issue where the single color background in Photo Mode would not appear
Reintroduced the wrench throw tutorial on Challenge Mode playthroughs
Addressed an issue where the wrench & hammer would not appear in Photo Mode
Addressed an issue where a collected Lorb would not be counted
Addressed an issue where the hero could access weapons while in Zurkies bar
Addressed an issue where unlock stickers could become locked again in Challenge Mode
Addressed an issue where a gold bolt would be rewarded without completing the Glitch puzzle
Addressed an issue where the Fully Stacked trophy would not be rewarded if the Pixelizer is the last weapon to be unlocked.
Addressed an issue where the player could become stuck on a black screen indefinitely
Improved stability
Various additional fixes and improvements

Lähde: Insomniac Games
 
Ristiriitaiset fiilikset pelistä. Toisaalta todella viihdyttävä, sujuva, hiottu jne, silti samaan aikaan tuntuu siltä, että tämä vaan on jo nähty. Jotain isompaa mullistusta pelisarja kaipaa, jotta tästä enää pystyy isosti innostumaan. Peli soljuu eteenpäin niin, ettei edes huomaa. Eli tylsää ei tule missään vaiheessa. Mutta silti samaan aikaan tuntuu, että pikaruokaahan tämä vain on. Ei mitään "wow, tämä on uskomattoman hauskaa tai olipa upea kokemus". Paitsi tietysti graafisesti upea. Tasalaatuista, kehittäjät tietävät mitä tekevät.

Mietin, että oliko tässä vähän monipuolisempaa liikkumista taistellessa kuin aiemmissa Ratcheteissa, en muista ihan tarkkaan. Oliko niissä mahdollista käyttää noita bootseja kesken taistelun ja oliko niissä sitä dodge/dash-liikettä? Tuntui, että parissa pomotaistelussa tuli vähän parempaa toimintaa kuin aiemmin noiden ansiosta, mutta voi olla, että muistan väärin. Ja kuitenkin kokonaisuutena peli ei haastanut tarpeeksi tai ottanut irti hyvästä liikkumisesta vaikeimmallakaan tasolla. Haasteen puute siis mielestäni yksi iso tekijä ainakin. Ja ehkä enemmän panoksia monipuoliseen loikintaan tekisi kuitenkin hyvää sarjalle. Sillä tavalla, että kentät olisivat jatkuvaa tasoloikan ja räiskinnän vaihtelua, eikä niin, että 90% on räiskintää. Puhdas 50/50 jako ja vaikka niinkin, että kesken haastavaa loikintaa olisi vielä räiskintää niin, että joudut keskittymään molempiin samaan aikaan.

Ei kahta sanaa, Returnal on kaikin puolin tätä tuoreempi ja kovempi kokemus kokonaisuutena. Returnal säväyttäisi vielä keskelläkin generaatiota mystisellä maailmallaan ja mietityllä pelattavuudellaan. Ainoa syy miksi tämä säväyttää ovat grafiikat, jotka parin vuoden päästä ovat osa kasvavaa joukkoa.
 
Mietin, että oliko tässä vähän monipuolisempaa liikkumista taistellessa kuin aiemmissa Ratcheteissa, en muista ihan tarkkaan. Oliko niissä mahdollista käyttää noita bootseja kesken taistelun ja oliko niissä sitä dodge/dash-liikettä?

Väistönappi toimii samalla tavalla kuin Returnalissa ja ympyrä-napista molemmissa. Veikkaan että tuota ei ole ollut aiemmissa Ratcheteissa.
 
Olen täysin samaa mieltä, että pelissä ei periaatteessa mitään isompaa vikaa ole, mutta samalla myös sanottava, että peli tarvitsisi kyllä jonkinlaista kasvojen kohotusta jotta se pystyisi ottamaan askeleen seuraavalla tasolle. Mitä tämä sitten vaatisi, en tiedä. Enkä tiedä onko oikeastaan järkeäkään lähteä muuttamaan asioita jotka eivät periaatteessa ole rikki. Pelisarja myy ja kelpaa kaikenikäisille.
 
Olen täysin samaa mieltä, että pelissä ei periaatteessa mitään isompaa vikaa ole, mutta samalla myös sanottava, että peli tarvitsisi kyllä jonkinlaista kasvojen kohotusta jotta se pystyisi ottamaan askeleen seuraavalla tasolle. Mitä tämä sitten vaatisi, en tiedä. Enkä tiedä onko oikeastaan järkeäkään lähteä muuttamaan asioita jotka eivät periaatteessa ole rikki. Pelisarja myy ja kelpaa kaikenikäisille.
Noinhan se käytännössä on. Eihän tosiaan sellaista, joka ei ole rikki, kannata välttämättä alkaa muuttamaan isosti.
Minulle riittäisi pitkälle kunnianhimoisempi ote pelattavuuteen. Sellainen, että tuntuisi edes vähän enemmän siltä, että pelaamisellasi on merkitystä. Nyt on hyvin suurpiirteistä mättöä. Tarkempaa loikintaa, tarkempaa väistelyä, enemmän pelattavuutta, jossa ympäristöllä on merkitystä. Nyt tavallaan tuntuu, että menet kulisseissa ja spämmäät area attackia sen kummemmin miettimättä, mitä teet. Hienolta näyttää ja kuulostaa, mutta vähän onttoa ja kuten todettu, jo nähtyä. Uusia aseita voi keksiä, mutta jos pelattavuus ei juurikaan muutu eri aseiden kohdalla, niin mitä ne loppujen lopuksi ovat muuta kuin uusia skinejä?
Alkuun uudet skinit on kiva ja hieno juttu, mutta pidemmän päälle ne ovat vain pintaa. Toisaalta tuntuu siltä, että pinta on nykyisin se merkityksellisin asia monelle pelaajalle. Kosmeettiset tavarat ja nousevat levelit ovat pelien pääsisältö. En tiedä. Jokaiselle jotakin.
 
Hankin tän uusimman Ratchetin vasta pari viikkoa sitten, vaikka peli on ollut ulkona jo melkein vuoden. Ei ole vaan enää sellaista samanlaista "jes, uus Ratchet!" fiilistä, mitä oli joskus vuosia sitten. Noh, platina tuli saatua ja ei tämä nyt niin maata mullistava kokemus ollut mitä trailereista olisi voinut odottaa.

Ulottuvuudesta siirtyminen toiseen ja Rivet toki ihan kiva lisä, mutta ite olisin vain pelannut pelkästään Ratchetilla, jos olisi voinut valita, varsinkaan kun nämä eivät eroa toisistaan muuten kuin kosmeettisesti. Clankin osat olivat sentään tehty hieman paremmin verrattuna edelliseen peliin ja näiden skippaus mahdollisuus challenge modessa oli aivan mahtavaa. Neljää samaa planeettaa oli myös kierrätetty edellisistä osista pikku muutoksilla ja jos pelissä on yhteensä 9 leveliä, tuntuu se paljolta. Challenge modessa Sargasso planeetalta löytyy myös eräs rahan farmaamiskeino yhdestä pocket dimensionista, jos haluaa nopeasti saada ostettua kaikki Omega-aseet. Aseita on mukava määrä, tosin ei niin hauskoja mitä joskus aiemmin on nähty esim. legendaarinen Mr. Zurkon ja discopallo jätetty kokonaan pois. Skill pointit tiputettu myöskin pois.

Areenatappelut ovat tulleet takaisin, mutta jotenkin tuntuu että tästäkin on tingitty, aika nopeasti nuo pelaa läpi. Ei ole semmoista samanlaista tunnetta kuin mitä oli vaikka Going Commandossa. Tässä pystyy myös areenalla farmaamaan aseet nopeasti maksimileveliin kun pistää kultapulteilla saadun infinite ammon päälle ja valitsee gold cupin viimesen challengen. Tuosta saa myös raritaniumia aivan perkeleesti.

Yleisesti ottaen, suht helppo ja lyhyt peli tämäkin, ei pääse mun listalla edes top-3 Ratchetin joukkoon.

3/5
 
Piti Googlen kautta etsiä tämän pelin aihe kun ei sivuston oma haku löytänyt. Mutta siis, tuli vihdoin saatua tämä alkuun ja siitä vähän ajattelin jotain pikaisia ajatuksia kirjoitella.

Peli on ensinnäkin vähän pettymys. Tämähän on vain Ratchet & Clank. Portaalit/aukot/repeämät eivät ole oikeastaan edes mitään, mikä saisi ihmettelemään "nextgeniä" (sen teki itse asiassa latauksen nopeus valikosta peliin) eikä niistä oikein pelillisestikään ole mitään ihmeellistä saatu irti.

Muu pelaaminen taas on tosiaan sitä tuttua ja turvallista Ratchet & Clankia. Ruudulla tosin on ehkä vähän turhankin paljon tavaraa kerralla kun ei tiedä mitkä mönkiäiset on siviilejä ja mitkä pahiksia, eikä tiedä mitä voi/pitää ampua ja mitä ei.

Kyllä tämän parissa varmasti viihtyy siinä missä aiemmankin pelin mutta ei kyllä yhtään sitä nextgeniä mitä saattoi odottaa tai mitä ehkä oli jossain hypetetty.

Lisäksi olen yhä sitä mieltä että peli oltaisiin voitu sovittaa myös vanhemmille konsoleille. En näe mitään näkyvää syytä miksei kun mielestäni paljon vaativamman/näyttävämmänkin näköistä kamaa on tehty. Terveisin Dishorored 2:n ja Titanfall 2:n aika-/paikkahyppely.

Mutta näin tasohyppely-intoilijana tämä kyllä maistuu vaikka painottuukin enemmän räiskinnän ja hullun pomppimisen pariin.
 
Eipä markkinoilta kyllä minun mielestäni löydy hirveän montaa peliä jotka haastavat tämän pelin next gen ominaisuuksissa mitä tulee grafiikkaan, latauksiin ja siihen miltä aseet tuntuvat ammuttaessa kiitos DualSensen.

En sitten tiedä minkälaisin odotuksin jengi tätä peliä on lähtenyt pelaamaan. :D
 
Minulla pitäisi olla Dualsensen systeemit päällä enkä ole oikein tuntenut mitään erikoista. Astrobotissa kyllä huomasin että hieno on mutta ei tässä ole tuntunut missään. Grafiikat taas näyttää joltain Dreamworksin "bulkkianimaatiolta" eli oikein tarkkaa ja hienoa on mutta kauheasti ei ole sellaista omaa tarttumapintaa. Toki moni sanoi samaa kai Kenasta, jonka tyylistä taas itse tykkäsin paljon, joten voipi olla makuasia se.

Se hehkutetuin juttuhan oli ne pelin nimessäkin olevat riftit ja ne on kyllä olleet pettymys. Minusta Dishonoredin teki saman yhtä hyvin tai paremmin vuonna 2012 blink-kyvyllään ja sitä pystyi käyttämään missä vain. Nyt tuntuu kauhean rajoitetulta tuo homma, vähän kuin ahtaisiin koloihin piilotetut lataustauot tietyissä peleissä. En edes käsitä mikä hyöty/ero on riftin kautta "riftaamisessa" verrattuna siihen että heilahtaa jonkin köyden kautta. Ehkä vähän pidempi matka ja "siistimpi" efekti? No jippii.

Ja uskoisin että markkinoilta löytyy useitakin teoksia jotka haastaa tämän nextgen-jutut jo sillä että Astrobotin "demopeli" tarjosi minusta jo enemmän nextgen-elämyksiä.
 
Ylös Bottom