Powerslider
Well-Known Member
Kyllähän siinä aina pieni riski on kun tuodaan uusi pelattava hahmo, toivottavasti Ratched on edelleen päähahmo, se riski tässä on että Ratched sysätään sivuhahmoksi eikä tuo uusi mahdollinen päähahmo toimi niin hyvin.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Itse pelaan nämä aina Suomeksi tämän tyyliset pelit. 80-luvun lapsena animaatiot on tullut katsottua aina Suomenkielellä. Enkku ei vain omalla kohdalla näihin sovi, tosin tottumuskysymys.. Disney on usein antanut kehuja Suomidubbauksille, joskus valinnut ne jopa paremmiksi kuin alkuperäiset omissa animaatioissaan..No hyi saatana, nauroin ihan eri syistä kuin enkku trailerille. Järkyttävää kuraa.
Digital Deluxe version bonus skinejä.
![]()
Kyllähän siinä aina pieni riski on kun tuodaan uusi pelattava hahmo, toivottavasti Ratched on edelleen päähahmo, se riski tässä on että Ratched sysätään sivuhahmoksi eikä tuo uusi mahdollinen päähahmo toimi niin hyvin.
blog.playstation.com
R&C on yllättävän pitkäikäinen pelisarja, mielestäni ekat pelit tulivat joskus 2000-luvun alussa ja näin mututuntumalla luulen, että pelejäkin on julkaistu yli kymmenisen kappaletta jo, mutta silti pelisarjassa ei ainakaan oman muistikuvan mukaan ole yhtään vakikasvoista naispuolista hahmoa, joka olisi pelistä toiseen kulkeutunut mukana, kuten päätahtien lisäksi mukaan laskettavat Kapteni Qwark ja Nefarious. Joten naispuolisen hahmon mukaan tulo on vähemmän yllätys kaikille tässä maailman ajassa eläville, ja hyvä näin.Ehkä paras tapa toteuttaa tuo olisi se että molemmilla pelataan aluksi erikseen, mutta sitten lyöttäytyvät yhteen ja saa valita kummalla pelaa. Näin ei tulisi sitä ongelmaa että ne jotka haluaa pelata Ratchetilla pettyvät koska halutaan tuoda uusi päähahmo, voisi olla vaihtoehtoinen hahmo Crash Bandicoot tyyliin.
Pelin soundtrackin on muuten tehnyt Mark Mothersbaugh, tunnetaan sellaisista mestariteoksista kuten Thor Ragnarok, pelipuolella alkuperäiset Jak and Daxter sekä Crash Bandicoot trilogiat.
![]()
Meet Rivet, the mysterious new protagonist in Ratchet & Clank: Rift Apart
New gameplay and story details, plus your first peek at the soundtrack.blog.playstation.com

Pelin soundtrackin on muuten tehnyt Mark Mothersbaugh, tunnetaan sellaisista mestariteoksista kuten Thor Ragnarok, pelipuolella alkuperäiset Jak and Daxter sekä Crash Bandicoot trilogiat.
R&C on yllättävän pitkäikäinen pelisarja, mielestäni ekat pelit tulivat joskus 2000-luvun alussa ja näin mututuntumalla luulen, että pelejäkin on julkaistu yli kymmenisen kappaletta jo, mutta silti pelisarjassa ei ainakaan oman muistikuvan mukaan ole yhtään vakikasvoista naispuolista hahmoa, joka olisi pelistä toiseen kulkeutunut mukana, kuten päätahtien lisäksi mukaan laskettavat Kapteni Qwark ja Nefarious. Joten naispuolisen hahmon mukaan tulo on vähemmän yllätys kaikille tässä maailman ajassa eläville, ja hyvä näin.
Jos trailereista voi mitään päätellä niin ensiksi pelataan Rat&Clank kombolla ja sitten Clank eksyy (kuten vähän joka osassa) ja päätyy Rivetin kaveriksi. Viimeks julkaistun trailerin lopussa näytettii nais-lombax ekan kerran ja silloin Clankilla oli vielä molemmat kädet, joten aikamoista draamaa luvassa, koska tällä uusimmalla trailerilla Clankilla puuttu käsi kaiken aikaaTässä viimeisimmässä trailerissa Ratchetillä ei ollut Clankia selässä kuin yhdessä nopeassa vilauksessa.
Näytä liitetiedosto 6456
Itselleni noi Clankin peliosuudet ovat aina olleet pelin heikointa antia, joten toivottavasti Rivet puhaltaisi niihin vähän uutta tuulta mukanaan.
IMO Ratchettiin ei kyllä coop kuulu ja toivottavasti yksinpelit pidetään jatkossakin yksinpeleinä ja coopit sitten erikseen. Ei tuota mielestäni joka peliin tarvitse tunkea eikä se joka pelissä tee pelistä automaattisesti parempaa peliä. Makuasioita toki, itse tykkään 90% ajasta pelailla yksin enkä kaipaa mitään coop juttuja mukaan.Co-op herättäisi tässä pelissä aivan erilaisen kiinnostuksen itselleni. Mutta pelkkänä yksinpelinä on aika meh, ja menee kyllä alelaaripeliksi väistämättä. Tämän kaltaisiin peleihin olisi co-op taas kerran todellinen itsestäänselvyys. Olisi niin paljon sinänsä hassuja juttuja ja aseiden kanssa säätöä ja pelleilyä, mitkä olisi sinänsä hauska jakaa jonkun toisen kanssa. Yksin en niistä enää kuitenkaan erityisesti jaksa innostua, kun näyttäisi olevan kuitenkin todella samankaltainen peli kuin ykkönen.
Ei kai siitä sinullekaan haittaa olisi, vaikka sen mahdollisuus sitä kaipaaville olisi? Mielestäni co-opin sisältävissä peleissä toimii usein yksinpeli erittäin hyvin sitä kaipaaville. Vaikkapa hieman (todellakin vain hieman) samantyyppisessä viimeisimmässä Säkkipoika-pelissä.IMO Ratchettiin ei kyllä coop kuulu ja toivottavasti yksinpelit pidetään jatkossakin yksinpeleinä ja coopit sitten erikseen. Ei tuota mielestäni joka peliin tarvitse tunkea eikä se joka pelissä tee pelistä automaattisesti parempaa peliä. Makuasioita toki, itse tykkään 90% ajasta pelailla yksin enkä kaipaa mitään coop juttuja mukaan.
Kyllä se aina pelisuunnitteluun vaikuttaa, jos pelissä on myös coop mahdollisuus, että siinä mielessä siitä kyllä on/voi olla myös haittaa. Simppeleitä esimerkkejä mitä tulee mieleen, niin pelissä voi olla vaikkapa saavutuksia/trophyjä, joita ei saa muutakun coop pelaamalla. Kenttäsuunnitteluun se voi vaikuttaa myös selvästi, jos joudutaan ottamaan myös coop huomioon, mikä saattaa esimerkiksi näkyä siinä, että kentät ei ole niin tiukkoja kokonaisuuksia. Lisäksi se vaatii tarinalta omia juttujaan, jotta voidaan selittää coop, mikä taas voi tuntua yksinpelatessa huonolta. Ja pahimmassa tapauksessa se voi tarkoittaa sitä, että pelaat jonkun AI partnerin juostessa koko pelin perässäsi (RE5 tästä hyvä esimerkki).Ei kai siitä sinullekaan haittaa olisi, vaikka sen mahdollisuus sitä kaipaaville olisi? Mielestäni co-opin sisältävissä peleissä toimii usein yksinpeli erittäin hyvin sitä kaipaaville. Vaikkapa hieman (todellakin vain hieman) samantyyppisessä viimeisimmässä Säkkipoika-pelissä.
Itse kaipaan omia valintoja elämässä enkä juurikaan muiden muodostamien muottien mukaan toimimista. Tämä korostuu erityisesti vapaa-ajalla ja viihteessä mitä käytän.
Täytyy olla nyt edelleen eri mieltä kanssasi, vaikka sinänsä selkeät ja asialliset perustelut kerroitkin näkemyksillesi. Mielestäni on vain pelisuunnittelun toimivuudesta kyse. Esimerkkinä toteamasi Resident Evil 5 olisi ainakin omasta mielestäni toiminut hienosti yksinpelinäkin, jos tuolla kumppanilla olisi ollut parempi tekoäly. Tai sitten sitä olisi pystynyt itse paremmin vaikka komentamaan jotain juttuja tekemään. Hyvin tehdyt mukana kulkevat NPC:t piristävät itse asiassa pelejä mielestäni. Toki huonosti toteutetut voivat sitten kyllä ärsyttääkin.Kyllä se aina pelisuunnitteluun vaikuttaa, jos pelissä on myös coop mahdollisuus, että siinä mielessä siitä kyllä on/voi olla myös haittaa. Simppeleitä esimerkkejä mitä tulee mieleen, niin pelissä voi olla vaikkapa saavutuksia/trophyjä, joita ei saa muutakun coop pelaamalla. Kenttäsuunnitteluun se voi vaikuttaa myös selvästi, jos joudutaan ottamaan myös coop huomioon, mikä saattaa esimerkiksi näkyä siinä, että kentät ei ole niin tiukkoja kokonaisuuksia. Lisäksi se vaatii tarinalta omia juttujaan, jotta voidaan selittää coop, mikä taas voi tuntua yksinpelatessa huonolta. Ja pahimmassa tapauksessa se voi tarkoittaa sitä, että pelaat jonkun AI partnerin juostessa koko pelin perässäsi (RE5 tästä hyvä esimerkki).
Yleisesti olen myös valinnanvapauden puolella ja siksi olen näilläkin foorumeilla kovasti puhunut sen puolesta, että esim Frommin pelit olisi parempia jos niissä olisi valittavissa useampi vaikeustaso. Liikaa on kuitenkin esimerkkejä peleistä vuosien varrelta missä se coop on heikentänyt taas yksinpelin laatua. Pidän kyllä myös ajoittain coop pelaamisesta ja vaimon kanssa tulee jonkun verran pelattua mutta joka peliin ne eivät mielestäni suinkaan sovi ja tämä Ratchet sarja on yksi niistä.
Minua ärsyttää aina tommoset coop partnerit yksinpelatessa oli ne tehty hyvin tai huonosti. Jos haluan pelata yksin niin en halua mitään hännysteliä hahmoa mukaan peliin. Poikkeuksiakin löytyy (TLOU) mutta yleensä nuo vain ärsyttävät. RE5 toimi mielestäni huonosti yksin ihan vain sen takia, että siitä paistoin niin selvästi läpi se, että peli on suunniteltu coop pelattavaksi ja silloin yksinpeli monesti kärsii. RE5 tapauksessa myös tunnelma kärsi coop pelatessa, tuo osa ei enään ollut kauhua vaan puhdasta toimintaa. Sama homma oli myös aikanaan Dead Space 3:n kanssa. Kahdestaan ei vain ole niin pelottavaa edetä, kun yksin.Täytyy olla nyt edelleen eri mieltä kanssasi, vaikka sinänsä selkeät ja asialliset perustelut kerroitkin näkemyksillesi. Mielestäni on vain pelisuunnittelun toimivuudesta kyse. Esimerkkinä toteamasi Resident Evil 5 olisi ainakin omasta mielestäni toiminut hienosti yksinpelinäkin, jos tuolla kumppanilla olisi ollut parempi tekoäly. Tai sitten sitä olisi pystynyt itse paremmin vaikka komentamaan jotain juttuja tekemään. Hyvin tehdyt mukana kulkevat NPC:t piristävät itse asiassa pelejä mielestäni. Toki huonosti toteutetut voivat sitten kyllä ärsyttääkin.
Mutta huonosti toteutettu peli on aina huonosti toteutettu peli, oli se sitten vain yksinpeli, vai myös co-oppina pelattava. Mielestäni Ratchet & Clankiin sopisi itse asiassa erityisen hyvin co-op, koska siinä noita erilaisia olennaisia mukana kulkevia hahmoja on. Ja Ratchet & Clank: All 4 Onessakin toimi mukavasti, vaikka toki kyseinen peli olisi pitänyt silti tehdä vähän monipuolisemmaksi ja pelisuunnittelukin olisi voinut parempikin olla. Mutta erittäin hauska peli oli kyllä kaikesta huolimatta, juuri tuon co-oppinsa ansiosta.
No tosiaan tässä asiassa emme voisi mitenkään päästä yhteisymmärrykseen, kun minä koen juuri toisella tavalla kuin sinä. Eli minua tuppaa ärsyttämään useimmissa yksinpeleissä miten irrallinen ja yksin se ohjattava hahmo melkein aina on pelimaailmassa. NPC:t ovat yleensä vain satunnaisia pelimaailmaan tökerösti skriptattuja sätkynukkeja ja niiden kanssa kaikki kanssakäyminen tuntuu päälleliimatulta ja pelintekijöiden tarkalleen etukäteen määrittelemältä. Tuollaisissa peleissä iskee itselläni juuri tylsistyminen siihen irrallisuuteen ja tyhjyyden tunteeseen mikä siitä muodostuu.Minua ärsyttää aina tommoset coop partnerit yksinpelatessa oli ne tehty hyvin tai huonosti. Jos haluan pelata yksin niin en halua mitään hännysteliä hahmoa mukaan peliin. Poikkeuksiakin löytyy (TLOU) mutta yleensä nuo vain ärsyttävät. RE5 toimi mielestäni huonosti yksin ihan vain sen takia, että siitä paistoin niin selvästi läpi se, että peli on suunniteltu coop pelattavaksi ja silloin yksinpeli monesti kärsii. RE5 tapauksessa myös tunnelma kärsi coop pelatessa, tuo osa ei enään ollut kauhua vaan puhdasta toimintaa. Sama homma oli myös aikanaan Dead Space 3:n kanssa. Kahdestaan ei vain ole niin pelottavaa edetä, kun yksin.
Toki on jonkin verran suunnittelustakin kiinni mutta hyvälläkin suunnittelulla sen kyllä yksinpelaajana huomaa, että tässä on jouduttu tekemään ratkaisuja jotta myös coop toimii.
Minusta jo olemassa olevat sarjat, jotka ovat olleet yksinpelejä alusta alkaen, pitäisi myös jättää sellaisiksi. Uudet coop pelit tai vaikka sitten jonkinlaiset spinoffit vanhoista kyllä käy mutta ei kiitos IMO pääsarjan peliin.
Mutta nyt menee sen verran pahasti ohi aiheen, että tämä aihe saa osaltani olla tässä.
gameinfinitus.com
Menee aika hyvin yhteen sen kanssa mitenkä esimerkiksi Astro Botissa oli käytännössä kymmenen kertaa nopeammat lataukset lopullisessa launch-versiossa verrattuna pre-launch versioon.Trailerissa nähdyt latausajat eivät ole edes vielä lopulliset vaikka ovatkin noin sekunnin luokkaa, valmiissa pelissä vielä nopeammat.
![]()
Ratchet and Clank: Rift Apart Loading Is Just 1s, But It Will Be Even Faster In Final Game
Ratchet and Clank: Rift Apart has super-fast load times with players estimating it to be just around 1 second, but this will be even shorter in the final game.gameinfinitus.com