Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Realistisuuden asiantuntijat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FinTeemu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
F

FinTeemu

Guest
Kuinkas moni täällä kirjoittelevista on ajanut autoja joiden realistisuudesta pelissä puhuu ? Ilmeisesti täällä on ainakin toistakymmentä WRC-kuskia paikalla. GT3:senkin autovalikoimaa tuntuu löytyvän todella monen tallista, ja niiden virityksestäkin on kokemuksia :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FinTeemu
Kuinkas moni täällä kirjoittelevista on ajanut autoja joiden realistisuudesta pelissä puhuu ? Ilmeisesti täällä on ainakin toistakymmentä WRC-kuskia paikalla. GT3:senkin autovalikoimaa tuntuu löytyvän todella monen tallista, ja niiden virityksestäkin on kokemuksia :D

Koskas joku jotain sellaista on kritisoinut? Minä olen nähnyt/kirjoittanut kritiikkiä vain jos realismissa on niin pahoja puutteita että ne voi huomata ilman omakohtaista kokemustakin.. Niinkuin nyt ajotuntuma. Niin kauan kuin autossa on neljä pyörää joista etummaiset ohjaavat, niin niihin vaikuttavat kyllä kaikkiin ihan samat fysiikan lain alaisuudet. Olipa se sitten metsässä lahonnut lada tai tuliterä WRC-auto, tai mitä tahansa siltä väliltä.

Eikä minulla ole kokemusta GT3:sta löytyvän Suzuki Escudon virittämisestä, mutta sanonpahan vaan ettei tod. ole realistista saada (olikos se nyt 2.5litraisesta?) koneesta irti 1800bhp+ niin että se vielä kestää nipussa täältä iäisyyteen, kuten tuossa pelissä. Saati sitten että auton keuliessa sen vauhti alkaisi kasvaa kokoajan kiihtyvällä tahdilla.. Tätäkin tapahtuu GT3:ssa. Eikä edes äänivalli mene rikki! Paha virhe.. :)

Tiedän myös että jos ajaa oikeassa elämässä autolla 60km/h tunnissa puuhun niin auto kärsii pahoja vaurioita. GT3 mallintaa aivan tavallisia siviiliautoja, jotka eivät kärsi mitään vaurioita mistään.. Tosin kyllä tuollaisen kolhun jälkeenkin PYSTYI vielä ajamaan kotiin, mutta aika heikkoa se oli kun syylärin keskelle kasvaa puu.. ;)
 
Poijjaat, on hyvä muistaa että GT3 ja WRC ovat kuitenkin vain PELEJÄ, vieläpä KONSOLIsellaisia.
Pelien suunnittelussa korkealla sijalla on ollut että pelit on HAUSKOJA pelata.

Jos ko. peleissä olisi esim. puuttuessaan paljon parjattu realistinen vahinkomallinnus, olisivat ne useimmille pelaajille aivan liian turhauttavia pelata.

Jos näissä peleissä autot menisivät ajokelvottomiksi kunnon kolarin jälkeen, tai edes ajo-ominaisuudet huononisivat huomattavasti, nin uskon että useimmat, myös nämä ultimate realistisuuden tavoittelijat vaan aloittaisivat radan alusta samalla autolla. Mitä realistista se sitten olisi, sama kuin pelissä olisi valmiina automaatti joka heittää radan alkuun kolarin jälkeen.

Hideo Kojima (MGS2) heittikin jossain haastattelussa että hänellä oli idea täysin realistisesta vahinkomallinnuksesta, jossa aina kun hahmo kuolee tai vahingoittuu käyttökelvottomaksi, koko peli menee 'rikki' ja joutuu ostamaan kaupasta uuden. Ei vaan kuulemma mennyt idea läpi markkinointiosastolla.
Siinä vasta realistisuutta, vielä kun WRC peli maksaisi oikean ralliauton verran :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Poijjaat, on hyvä muistaa että GT3 ja WRC ovat kuitenkin vain PELEJÄ, vieläpä KONSOLIsellaisia.
Pelien suunnittelussa korkealla sijalla on ollut että pelit on HAUSKOJA pelata.

Mutta kyseiset pelit yrittävät olla myös SIMULAATTOREITA, jolloin odotan että niissä olisi edes valinnaisena mahdollisuus realismiin. Vai mitäs se "The Real Driving Simulator" tarkoittaa? Vaikka onhan GT3:n ajomallinnus perin mainio, mutta ei todellakaan täydellinen. Missä ovat esim. lukkiutuvat pyörät paniikkijarrutuksessa?
 
Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


Eikä minulla ole kokemusta GT3:sta löytyvän Suzuki Escudon virittämisestä, mutta sanonpahan vaan ettei tod. ole realistista saada (olikos se nyt 2.5litraisesta?) koneesta irti 1800bhp+ niin että se vielä kestää nipussa täältä iäisyyteen, kuten tuossa pelissä.

No mutta mutta. Otettiinhan Formula 1 autoista turbokaudella eli 80-luvun lopussa 1.5 litrasesta koneestakin irti 1200-1300 bhp. Ei sillä tietenkään ikuisuutta ajettu, eikä edes kisapituutta, vaan aika-ajossa yksi kierros. Huoh, oi niitä aikoja.:(
 
Niin, kyllähän jokainen, joka on autoa ajanut ja varsinkin jos on ajanut lujaa, tietää miltä ajotuntuman tulee tuntua. Siihen nähden on aivan oikeutettua rutista räikeistä mokista. GT3, vaikka muuten onkin kaikin puolin hyvin onnistunut ajotuntumassa, jää kuitenkin kauas kuninkaan (Grand Prix Legends) asettamista standardeista. Enkä minä nyt sanoisi, että GPL:iä on ikävä pelata vaikka se onkin äärimmäisen realistisen oloinen. Helkkarin hauskaahan se on, kun on koko ajan siinä ja siinä, että ajokki pysyy hanskassa. Mielestäni GT3 olisi paljon parempi, mikäli ajokit vaurioituisivat kuten pitääkin. Juu, ja tekoälyä saisi olla edes rahtunen enemmän.
 
Re: Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vilperi


No mutta mutta. Otettiinhan Formula 1 autoista turbokaudella eli 80-luvun lopussa 1.5 litrasesta koneestakin irti 1200-1300 bhp. Ei sillä tietenkään ikuisuutta ajettu, eikä edes kisapituutta, vaan aika-ajossa yksi kierros. Huoh, oi niitä aikoja.:(

Niin, kyllä 2,5 litran koneesta takuulla SAA irti vaikka kolmattatuhatta hevosta. Mutta EI jos se on alunperin mitoitettu vajaan tuhannen kaakin tehoille JA jos sen pitää kestää nipussa enemmänkin kuin sen yhden dynorepäisyn ajan että nähdään paljonko sitä tehoa tulee ulos.. ;)

Kuten itse sanot, ei F1-konekaan kestänyt kuin pari kierrosta noilla tehoilla. GT3 autot kestää vaikka täältä sinne iäisyyteen. GT4:n saisi tulla niiden lukkiutuvien jarrujen lisäksi joku systeemi että auton ylläpito maksaisi myös, muutoinkin kun öljynvaihdon osalta, niin että järjettömästi viritetyllä autolla olisi myös järjettömän kallista ajaa kisoja, kuten oikeastikin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Poijjaat, on hyvä muistaa että GT3 ja WRC ovat kuitenkin vain PELEJÄ, vieläpä KONSOLIsellaisia.
Pelien suunnittelussa korkealla sijalla on ollut että pelit on HAUSKOJA pelata.

Jos ko. peleissä olisi esim. puuttuessaan paljon parjattu realistinen vahinkomallinnus, olisivat ne useimmille pelaajille aivan liian turhauttavia pelata.

Jos näissä peleissä autot menisivät ajokelvottomiksi kunnon kolarin jälkeen, tai edes ajo-ominaisuudet huononisivat huomattavasti, nin uskon että useimmat, myös nämä ultimate realistisuuden tavoittelijat vaan aloittaisivat radan alusta samalla autolla. Mitä realistista se sitten olisi, sama kuin pelissä olisi valmiina automaatti joka heittää radan alkuun kolarin jälkeen.

Hideo Kojima (MGS2) heittikin jossain haastattelussa että hänellä oli idea täysin realistisesta vahinkomallinnuksesta, jossa aina kun hahmo kuolee tai vahingoittuu käyttökelvottomaksi, koko peli menee 'rikki' ja joutuu ostamaan kaupasta uuden. Ei vaan kuulemma mennyt idea läpi markkinointiosastolla.
Siinä vasta realistisuutta, vielä kun WRC peli maksaisi oikean ralliauton verran :)

:D

agree that!
 
no jos lasketaan Mitsun evo 4-5 ja skylinet mukaan niin ajo kokemusta kyllä löytyy tavallista Ralliautoa on tullut testattua kun siihen sai Slitz lkehden kautta mahdollisuuden tosin se oli N ryhmän peli mutta silti ihan hyvä vehje se oli :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Jos ko. peleissä olisi esim. puuttuessaan paljon parjattu realistinen vahinkomallinnus, olisivat ne useimmille pelaajille aivan liian turhauttavia pelata.

Vauriomallinnuksen taso sais olla itse säädeltävissä. Jos joku haluaa ajaa yksin tai mitä todennäköisemmin jonkun poppoon kanssa realistisen helposti rikki menevillä vehkeille vois tehdä sen. Oletuksena vois olla lievempi versio.
 
Sen verran tähän alkuun, että GPL ja GT3:sta ei oikeastaan pitäisi verrata, koska autot ovat niin erillaisia ja kaikki muukin on aivan erillaista, mutta menkööt :D


Kyllä gt3 on simulaattori, no ei aivan mutta melkein, jos vertailu kohdaksi otetaan GPL niin eräässä asiassa GT3 vetää pidemmän korren, meinaan on se ihme ja kumma kun kiepat on 9000rpmssä ja läpäsee ykösen silmään niin kierrokset tippuu 1000rpm ja matka jatkuu ilman suurempia sutimisia, tämä siis GPL:ssä, esim. Nascar neloseen se on jo korjattu... GT3 ei ole kyllä minkään asteista vauriomallinusta, mutta the real driving simulator meinaakin vain ajamista ei vauriomallinnusta... pääsyy lienee se että on hemmetin vaikea saada lisenssejä varsinkin jos auton voi pelissä pistää palasiks... esim Rally Thropyn tekijöillähän oli ongelmia lisenssien kanssa ja siinä autoja oli VAIN 10 (vai paljonko niitä nyt olikaan)...

Lukkiutumattomat pyörät menee absän piikkiin :D ... No joo, kritisoidaan GPL:llää vielä sen verran että vauriomallinnus on kyllä aika anteeksi antava.... mutta kumpikin noista on aivan sairaan hyviä pelejä ja simulaattoreita, vaikkakin GT3ssa on joitain pakollisia "myönnytyksiä" arcaden suuntaan (kuten esim. se, että peli pitää olla hyvä ajettava ilman rattiakin, meinaan GPL on turha edes yrittää ilman rattia) Mutta silti nämä kaksi ovat kyllä aivan omaa luokkaansa (luetaan se RT vielä mukaan) kun autopeleistä puhutaan..

Sitten vielä GT3:sesta: 2.5lit koneesta voi ottaa sen 1800hp irti, tosin se ei kyllä kestäisi kuin muutaman minuutin jos sitäkään, mutta mitä tuohon mitoittamiseen niin kyllä 900hp kestämiseen tarvitaan sen verran järeätä tavaraa, että parempi tehdä kerralla kunnon vehje... Toisekseen pelissä on varsin realistinen mallinus autojen kohdalla, esim. Ford Mustang SVT Cobran kiihtyvyysarvot ja 400m rykäisy olivat lähes täysin samat kuin tehtaan ilmoittamat kyseiselle autolle... huippuja vehje keräsi kyllä muutaman kympin liikaa... kaikenlisäksi 400m ajat sun muut pysyvät järkevissä rajoissa jokaisella autolla viritykseen nähden... tosin tuota suzukia en ole vielä saanut...

JKHH:lle vielä semmoinen, että oletkos itse ajanut 60-luvun formulaa kovaa :) ? Mutta kyllä se GPL tuntuu aika hyvältä, mutta ihmetyttää kyllä se (joka riivaa lähes kaikkia autopelejä), että kun ajetaan takavetoisella esim. mutkaa 80km/h (radalla huom! EI tiellä) ja auto meinaa lähteä puskemaan, niin vähän rajummin kaasua (jos tehoa löytyy) ja perä hienoiseen luisuun ja sitä luisua hallitsemalla sitten nätisti mutka läpi... GT3:sta en kyllä osaa sanoa, kun olen sen vasta muutaman viikon omistanut, mutta GPL:ssä on kyllä tämä mahdollista, mutta paremminkin se olisi voitu mallintaa...

Meikän standardilista tähän perään:
Vakioautot:
Gran Tourismot
Ralliautot:
Rally Thropy
Kisavehkeet:
Nascar 4 ja GPL
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli
Missä ovat esim. lukkiutuvat pyörät paniikkijarrutuksessa?
En nyt ihan selvästi muista, mutta kun auton säädöistä pistää Traction Control Systemin (TCS) nollille, niin ainakin sutiminen lisääntyy ja jarrutuksissakin saa olla varovaisempi (lukkiutumisesta en ole ihan varma, pitää testata). Vielä Active Stability Management (ASM) nollillle, niin tappiin viritetyn Supran kanssa on hauskaa :D. Eli jos mittaristossa "palaa" TCS ja ASM tekstit, ovat "ajoavut" päällä.
 
Tarkennetaan nyt vielä, että en kommentoinut noita puutteiden osoittajia. Vaan noita, jotka kehuvat jotain peliä niin pirun realistiseksi. Kyllähän jokainen osaa sanoa, ettei peli ole realistinen jos saa ajaa 200kmh päin kalliota ja jatkaa matkaa. Mutta kuinka moni osaa oikeasti sanoa, että vaikkapa WRC:n ajomalli on tai ei ole realistinen ? Mä en ole koskaan ajanut WRC:tä, mutta olen ajanut autoa joissa takapyörät pyörii nopeammin kun etupyörät (kuten WRC:ssä yleensä). Se käyttäytyy ihan eri tavalla kuin yksikään ajamani liikenteeseen tehty neliveto.

Ja jos pilkkua tarpeeksi *taan, niin kyllähän kaikissa peleissä esim. jarrulevyt kestävät ikuisuuden, en mä ainakaan ole nähnyt yhtään peliä missä niitä pitäisi vaihtaa. Mutta meinaatko että kuski (=pelaaja), vaikka Räikkönen, oikeastikaan itse vaihtaa kaikki kuluvat osat kisojen välillä. Ei se silti tarkoita, että hänen ajamansa kone kestäisi ikuisuuden ;)

"Niin, kyllähän jokainen, joka on autoa ajanut ja varsinkin jos on ajanut lujaa, tietää miltä ajotuntuman tulee tuntua."

Kun tuossahan se just meneekin pieleen. Kyllä moni varmaan onkin ajanut tavallista katuautoa yli 200kmh moottoritiellä. Ja kyllä moni peli varmaan onkin realistinen suoraan ajettaessa :p Mutta kuinka moni on oikeasti vienyt mitään autoa nelipyöräluisussa isoissa nopeuksissa ? Saati sitten se, että monessa kisa-autossa on suurin massa mahdollisimman keskellä. Tuollainen auto on jo pyörähtänyt ympäri siinä ajassa kun perheauton ratissa on viela aikaa miettiä tiputtaisko kännykän pois kädestä ennen korjausta.

Suomessakin pääsee "pientä" maksua vastaan ajamaan kisa-autolla radalla, kannattaa joskus kokeilla, se karkaa käsistä ihan eri tavalla kun perheauto. Vähän isommalla summalla pääsee jo ajamaan aitoa (vanhaa) F1:stä vaikka Magny-Coursiin tai Silverstoneen (ei, en ole käynyt).
 
Re: Re: Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


Niin, kyllä 2,5 litran koneesta takuulla SAA irti vaikka kolmattatuhatta hevosta. Mutta EI jos se on alunperin mitoitettu vajaan tuhannen kaakin tehoille JA jos sen pitää kestää nipussa enemmänkin kuin sen yhden dynorepäisyn ajan että nähdään paljonko sitä tehoa tulee ulos.. ;)

Kuten itse sanot, ei F1-konekaan kestänyt kuin pari kierrosta noilla tehoilla. GT3 autot kestää vaikka täältä sinne iäisyyteen. GT4:n saisi tulla niiden lukkiutuvien jarrujen lisäksi joku systeemi että auton ylläpito maksaisi myös, muutoinkin kun öljynvaihdon osalta, niin että järjettömästi viritetyllä autolla olisi myös järjettömän kallista ajaa kisoja, kuten oikeastikin.

No hups! Mä en ihan tarkkaan lukenukkaan tota sun juttua, vaan sain semmosen mielikuvan että väitit tommosia tehoja mahdottomiks. Tsori.:o Mutta oikeessa oot, ettei sillä muutamaa tuhatta kilsaa ajella tommosilla tehoilla ja öljyn vaihdolla saada tehoja takas.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FinTeemu
Vähän isommalla summalla pääsee jo ajamaan aitoa (vanhaa) F1:stä vaikka Magny-Coursiin tai Silverstoneen (ei, en ole käynyt).

Mitä!!:eek: Mistä sää tommosta oot kuullu? Kuinkahan vanhoja ne autot on ja kuinkahan (helvetin) kallista lystiä tää on?
 
"Mistä sää tommosta oot kuullu? Kuinkahan vanhoja ne autot on ja kuinkahan (helvetin) kallista lystiä tää on?"

Mainostelevat jatkuvasti ulkomaisissa autolehdissä. Magnyyn oli hintaa muistaakseni karvan alle 10.000 frangia. Sen lisäksi kuski maksaa mitä rikkoo, eli ei kannata romuttaa autoa ;)
Hinta sisältää ensin teoriaopetusta, ja sen jälkeen käytännön opetusta vähän miedommilla autoilla. Lopulta pääsee itse F1:sen rattiin. Auto on 90-luvun alun Williams (hämärä muistikuva että '92).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver

En nyt ihan selvästi muista, mutta kun auton säädöistä pistää Traction Control Systemin (TCS) nollille, niin ainakin sutiminen lisääntyy ja jarrutuksissakin saa olla varovaisempi (lukkiutumisesta en ole ihan varma, pitää testata). Vielä Active Stability Management (ASM) nollillle, niin tappiin viritetyn Supran kanssa on hauskaa :D. Eli jos mittaristossa "palaa" TCS ja ASM tekstit, ovat "ajoavut" päällä.

Nuohan otetaan aina ensimmäisenä pois päältä.. :D Paitsi jos on tarkoitus tehokkaalla autolla oikeasti pärjätä kisassaki, silloin on TCS yleensä yhden pykälän päällä. Luistossa pääsee edelleen mutta auto ei karkaa totaalisesti näpeistä jos epähuomiossa lipsauttaa liikaa kaasua..
 
jenkeissä ois maksanu NASCAR ajo 3000mk sisälty alkukurssi ja ja 20min ajoa ei ollut rahaa venäjällä pääsee 15 tonnilla lentää SU-25 ja siihen 10 tonni niin saat ampua harjotus alueella yms. ei muuta kun joululahjaksi sellainen kokemus :cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FinTeemu
ajomalli on tai ei ole realistinen ? Mä en ole koskaan ajanut WRC:tä, mutta olen ajanut autoa joissa takapyörät pyörii nopeammin kun etupyörät (kuten WRC:ssä yleensä). Se käyttäytyy ihan eri tavalla kuin yksikään ajamani liikenteeseen tehty neliveto.

Pilkkua on kiva viilata.. ;) Tarkoitatko siis että voimanjakosuhde on takapainotteinen? Takapyörät tuskin pyörii sentään etupyöriä nopeammin, kyllä se on aina päinvastoin.. Tosin etupyörätkin pyörivät vain prosentin tai pari nopeammin. Mutta voimaa jaetaan erilailla etu- ja takapään välillä, sitä varmaan tarkoitit. Ja suurimmassa osassa liikenteeseen tehtyjä nelivetoja, on tietääkseni aivan sama juttu, eli voimaa tulee takapäähän enemmän. Esim. Toyota Celica, Lancia Integrale ym. ym.. Nykyään on kyllä näitä uusia etuvedosta kehiteltyjä nelivetomalleja esim. Seatilla, niissä taitaa olla etupainotteinen keskitasauspyörästö. Ja maastoautoissa ym. on usein 50/50 jako. Joissain jopa kiinteä keskitasauspyörästö. Vänkä ajaa talvella kun etu- ja takapää napsahtaa jarruttaessa lukkoon yhtäaikaa..
 
Ylös Bottom