Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Realistisuuden asiantuntijat

  • Viestiketjun aloittaja FinTeemu
  • Aloituspäivämäärä
Meisseli kirjoitti "Jaa-a, vaikea sanoa. Ei ole fysiikka vahvin aineeni. Vaan empiiriset kokeet ovat osoittaneet sen olevan näin. Jos poljen 200km/h vauhdista jarrua niin kovaa kuin suinkin jaksan, menee renkaat lukkoon ehkä jossain satasen tienoilla..? Tai no, siitä en ole varma. Mutta sen tiedän että ei ne kahdesta markasta lukkoon mene. Niinhän tuota vastaavasti auton saa sutimaan helposti 20km/h vauhdista, mutta satasen vauhdista vaaditaankin jo enemmän voimaa. (voi olla että tämä vertaus ei liity asiaan mitenkään, pelkkää MuTua)"

siis jos autossa on abs järjestelmä niin vaikka painaisit KUINKA KOVAA jarrua niin pyörät eivät mene lukkoon koska abs järjestelmä vapauttaa jarrupalat hetkellisesti jarrulevystä ja näin estetään pyörän lukkiutuminen ja huom jarrutusteho ei vähene vaikka abs löysää jarruja hetkellisesti ,juuri sen takia esim.ralliautoissa on abs että pyörät eivät mene äkkijarrutuksissa lukkoon sama ihan normaaleissa henkilöautoissa (missä on abs)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
Meisseli kirjoitti "Jaa-a, vaikea sanoa. Ei ole fysiikka vahvin aineeni. Vaan empiiriset kokeet ovat osoittaneet sen olevan näin. Jos poljen 200km/h vauhdista jarrua niin kovaa kuin suinkin jaksan, menee renkaat lukkoon ehkä jossain satasen tienoilla..? Tai no, siitä en ole varma. Mutta sen tiedän että ei ne kahdesta markasta lukkoon mene. Niinhän tuota vastaavasti auton saa sutimaan helposti 20km/h vauhdista, mutta satasen vauhdista vaaditaankin jo enemmän voimaa. (voi olla että tämä vertaus ei liity asiaan mitenkään, pelkkää MuTua)"

Onhan siinä parin markan vauhdissa enempi downforcea, joten senkin takia renkaat ei mene lukkoon niin helpolla jarrutuksessa. Sama homma pätee sutimiseenkin, tosin silloin on myös isompi vaihde silmässä. Voit toki yrittää sutia nelosvaihteella siitä 20:n vauhdista, ei varmaan onnistu, eli pinemmällä vaihteella voimaa saadaan renkaaseen enempi
 
"Korostetaan sitten vielä, että hallittu _nelipyörä_ luisu takavetoisella on sula mahdottomuus, nelivedolla se taasen on loistava tapa selvittää mutka :D"

Tarvitaan tarpeeksi leveät sliksit alla, takavetoinen auto, vauhtia lasissa abouttiarallaa 70-100 km/h sekä n. 40-75 asteinen kurvi ja kuiva kesäasfaltti, kallistusta saa olla ei väliä. Tulet kurviin ja heität auton takaluisuun sitten teet lukkojarrutuksen ja avot siinä sulle neliveto luisu. Tämä kaikki tapahtuu sen verran hätäisesti että vaihteeseen et kerkeä koskemaan joten kone tulee sammumaan mutta kurvin suoritettuasi helppaat jarrusta ja taas hyrrää ja meno maittaa. Kyseistä tapaa käytin aikoinani mikroautoillessani vielä oikein tosissaan, näin vanhemmalla iällä on tullut koitettua tuota aina silloin tällöin henkilöautolla (tehokkaalla sellaisella), aina kun on sopiva radan/tien pätkä ollut käytössä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan teme_l

Korostetaan sitten vielä, että hallittu _nelipyörä_ luisu takavetoisella on sula mahdottomuus, nelivedolla se taasen on loistava tapa selvittää mutka :D

Kuten nalle98 tuossa jo sanoikin se on täysin mahdollista.

Tässä on kuitenkin vielä pieni video hallitusta nelipyörä luisusta (autona Sprinter trueno(initial D)): http://www.sunpoint.net/~greywolf/AE86Superdrift.avi

Edit: hmm... tuo linkki ei toimi suoraan tuosta vaan copy/paste se uuteen ikkunaan (näin ainakin itse sain sen toimiin). btw sunpoint sucks
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
esim.ralliautoissa on abs että pyörät eivät mene äkkijarrutuksissa lukkoon sama ihan normaaleissa henkilöautoissa (missä on abs)

Muuten tuo ABS-juttu tuntui pitävän melkein paikkansa, tosin en ole kuullut ralliautosta, jossa olisi ABS-järjestelmä.
Kerroppas vaikka linkki sivuille, jossa kerrotaan, että ralliautoissa (siis puhutaanko nyt ihan WRC-tason kalustosta?) on ABS.

Ja vielä tuosta lukkoon menemisestä. ABS on tavallisia "kaikki lukkoon" jarruja tehokkaampi, koska renkaat eivät mene lukkoon (kuten jo sanoit). Pito on huomattavasti parempi silloin, kun rengas pyörii (vaikka pyörisi jarruttaen), jos rengas lukkiutuu, niin pito huononee, ja jarrutus matka pitenee.

Tuo on helppo todistaa itse, tosin päin vastoin, mutta idea on sama: Kumpi on nopeampi tapa lähtä liikkeelle: ei sutimista, vai hirveä burnout?
(tosin, paras tapa taitaa olla erittäin lievä sutiminen)

Toinen ABS:sän etuhan on ohjatavuus kesken jarrutuksen, eli hätäjarrutuksessa voi tehdä väistön.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
siis jos autossa on abs järjestelmä niin vaikka painaisit KUINKA KOVAA jarrua niin pyörät eivät mene lukkoon koska abs...

...vaikka abs löysää jarruja hetkellisesti ,juuri sen takia esim.ralliautoissa on abs että pyörät eivät mene äkkijarrutuksissa lukkoon sama ihan normaaleissa henkilöautoissa (missä on abs)

Vaikka en mikään rata-autoilun ammattilainen ole, niin jotain sentään tiedän.. Kuten tuon miten ABS toimii jne.. Mutta kyse oli jutussani oikeista autoista, ei pelistä jossa on ABS. Ja nimen omaan oikeista autoista joissa EI ole ABS-jarruja, kuten omani, johon kokemukseni pohjautui.

Kerropas muuten ralliauto jossa on ABS-jarrut, ei ole helppo homma.. joskus niitä kokeiltiin ja lopetettiin kokeilu hyvin äkkiä..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul


Tuo on helppo todistaa itse, tosin päin vastoin, mutta idea on sama: Kumpi on nopeampi tapa lähtä liikkeelle: ei sutimista, vai hirveä burnout?
(tosin, paras tapa taitaa olla erittäin lievä sutiminen)



Kyllä, kiihdytys on nopein kun pyörät luistaa n. 15%. Eli käytännössä tämä tarkoittaa, että kun auto on mennyt metrin eteenpäin niin pyörät ovat pyörineet 1,15 metriä. Sama homma pätee jarrutuksissa.
 
ps. niille jotka sanoivat että wrc autoissa ei ole abs-systeemiä.

"The central differential locking device (a viscous coupler) has been "detuned" in ORDER NOT TO INTERFERE with the standard fitted ABS" on ote osoitteessa

http://www.rallycars.com/Cars/Impreza/Impreza3.html

eli tossa sanotaan että autossa on jouduttu säätämään (keski) tasaus pyörästön lukitus systeemiä jotta se ei häiritsisi auton standardi abs-järjestelmää. (ja kyseessähän on Subaru Impreza WRC auto joten ainakin siinä on abs järjestelmä)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vilperi


Kyllä, kiihdytys on nopein kun pyörät luistaa n. 15%. Eli käytännössä tämä tarkoittaa, että kun auto on mennyt metrin eteenpäin niin pyörät ovat pyörineet 1,15 metriä. Sama homma pätee jarrutuksissa.

Totta, mutta kysyinkin: Kumpi on (näistä kahdesta) nopeampi tapa lähtä liikkeelle, ilman sudittelua liikkeelle ja sitten kaasu pohjaan, vai kunnon burnout?

Vastaushan on tietenkin ilman sutimista.

Mutta oikeassa olet tuossa lievässä sutimisessa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
ps. niille jotka sanoivat että wrc autoissa ei ole abs-systeemiä.

"The central differential locking device (a viscous coupler) has been "detuned" in ORDER NOT TO INTERFERE with the standard fitted ABS" on ote osoitteessa

http://www.rallycars.com/Cars/Impreza/Impreza3.html

eli tossa sanotaan että autossa on jouduttu säätämään (keski) tasaus pyörästön lukitus systeemiä jotta se ei häiritsisi auton standardi abs-järjestelmää. (ja kyseessähän on Subaru Impreza WRC auto joten ainakin siinä on abs järjestelmä)


Eihän siinä ole, vaan lainaamasi teksti kertoo Impreza GT Turbon KATUversiosta! Ralliversiossa ei tietääkseni ole ABSia, mutta tottakai katuautossa on. Opettele lukemaan koko artikkeli ennen kuin postaat siitä osasia.
 
edplaaplaa: millä sä kuvittelet että wrc autot pysyy tiellä kun ne lyö 150km/h vauhdissa jarrut soralla lukkoon autossa jossa ei ole abs järjestelmää mitä käy auto liukuu niin perkeleesti koska pyörät on lukossa soran pällä ,eli abs estää pyörien lukkitumisen ja näin ne pysyvät paremmin halussa soralla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
edplaaplaa: millä sä kuvittelet että wrc autot pysyy tiellä kun ne lyö 150km/h vauhdissa jarrut soralla lukkoon autossa jossa ei ole abs järjestelmää mitä käy auto liukuu niin perkeleesti

Voi hyvä isä sentään. Ei ole mullakaan autossa ABS-jarruja ja hyvin on pysyny käsissä vaikka olen sorallakin alkanut 150km/h vauhdista hidastaa kurviin. Eihän ne rallikuskit niitä jarruja lukkoon polje tietenkään! Ei tarvitse olla edes kovin taitava että osaa varmasti jarruttaa niin että jarrut ei lukkiudu.. Ja rallikuskit vieläpä ovat hyvinkin taitavia. ;)

Nykyisissä WRC-autoissa ei ole ABS-jarruja ja sillä hyvä.
 
Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli
Eikä minulla ole kokemusta GT3:sta löytyvän Suzuki Escudon virittämisestä, mutta sanonpahan vaan ettei tod. ole realistista saada (olikos se nyt 2.5litraisesta?) koneesta irti 1800bhp+ niin että se vielä kestää nipussa täältä iäisyyteen, kuten tuossa pelissä. Saati sitten että auton keuliessa sen vauhti alkaisi kasvaa kokoajan kiihtyvällä tahdilla.. Tätäkin tapahtuu GT3:ssa. Eikä edes äänivalli mene rikki! Paha virhe.. :)

Vähän fysiikkaa, vaikka herjan heittona tämän voisikin sivuuttaa. Äänivalli ei rikkoudu suuresta kiihtyvyydestä johtuen, vaan silloin, kun äänilähde kiihtyy alle äänennopeudesta yli äänennopeuteen. Eli auton pitäisi kulkea yli 1000 km/h (merenpinnan tasolla 15 asteen lämmössä noin 1223 km/h), että se pystyisi rikkomaan äänivallin. Ja siihen rajaan saa kiihdyttää hissukseen vaikka kolme vuotta, mutta vasta rajan (1 Mach) yli mentäessä äänivallin "murtuminen" tapahtuu.

- Jussi
 
Re: Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mattilaj

Äänivalli ei rikkoudu suuresta kiihtyvyydestä johtuen, vaan silloin, kun äänilähde kiihtyy alle äänennopeudesta yli äänennopeuteen. Eli auton pitäisi kulkea yli 1000 km/h (merenpinnan tasolla 15 asteen lämmössä noin 1223 km/h), että se pystyisi rikkomaan äänivallin.

Niin..? Tiesin kyllä yllämainitun. Sepä se onkin kun GT3:n autot, ilmeisesti bugin myötä, kiihtyvät mittarin mukaan parhaimmillaan yli 2000km/h nopeuksiin keulien samalla hillittömästi. Eikä paukahda äänivalli.
 
Re: Re: Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


Niin..? Tiesin kyllä yllämainitun. Sepä se onkin kun GT3:n autot, ilmeisesti bugin myötä, kiihtyvät mittarin mukaan parhaimmillaan yli 2000km/h nopeuksiin keulien samalla hillittömästi. Eikä paukahda äänivalli.

Oho, tuota en tiennytkään?!? :eek: Millä autolla noin tapahtuu? Ja nyt ymmärrän herjasikin huomattavasti paremmin... :rolleyes:

- Jussi
 
Re: Re: Re: Re: Re: Realistisuuden asiantuntijat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mattilaj


Oho, tuota en tiennytkään?!? :eek: Millä autolla noin tapahtuu?

Vanhassa BBS:ssä tuosta oli juttua ja seikkaperäiset ohjeetkin asiaan. Periaatteessa millä tahansa autolla missä on tarpeeksi tehoa. Ainakin Toyota GT-ONE ja Suzuki Escudo käyvät tähän.

Viritetään kone maksimiin, sitten säädetään auto muutenkin kulkemaan mahdollisimman lujaa, paitsi siipien osalta, jotka laitetaan takaa täysille ja edestä minimiin. Sitten vaan testiradalle kokeilemaan, ja jossain vaiheessa auton keula alkaa kevenemään, nousten lopulta ilmaan. Tässä vaiheessa auto alkaa kelata mittariin lisää vauhtia kokoajan kiihtyvällä tahdilla, huolimatta siitä että välitykset loppuvat kesken ja kone huutaa rajoitinta vasten.. Bugi ilmeisesti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
edplaaplaa: millä sä kuvittelet että wrc autot pysyy tiellä kun ne lyö 150km/h vauhdissa jarrut soralla lukkoon autossa jossa ei ole abs järjestelmää mitä käy auto liukuu niin perkeleesti koska pyörät on lukossa soran pällä ,eli abs estää pyörien lukkitumisen ja näin ne pysyvät paremmin halussa soralla.

Etpä ole pahemmin oikealla autolla varmaankaan ajellut kun luulet että jarruissa on vain 2 asentoa: ON ja OFF...
ABS:n puutteen korvaavat ajajan TAIDOT, ja on yleisessä tiedossa, että soratiellä nopein tapa jarruttaa ei ole sama kuin asfaltilla. Soratiellä pyörien lukkoon lyöminen on joskus tehokkaampi tapa pysäyttää. Ja ei tarvi mainita, tiedän kyllä että ohjattavuus menee.
 
kuka on jostain on/off asennoista puhunut???????? ja olen kyllä ajanut autolla enimmäkseen ajan kylläkin moottoripyörällä.
ja jälleen kuka on puhunut totaallisesta jarrutuksesta soratiellä?????? mä sanoin että jos jarruttaa jarrut lukkoon se ei kuule välttämättä tarkota auton pysäyttämistä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan peikko
kuka on jostain on/off asennoista puhunut???????? ja olen kyllä ajanut autolla enimmäkseen ajan kylläkin moottoripyörällä.
ja jälleen kuka on puhunut totaallisesta jarrutuksesta soratiellä?????? mä sanoin että jos jarruttaa jarrut lukkoon se ei kuule välttämättä tarkota auton pysäyttämistä?

"millä sä kuvittelet että wrc autot pysyy tiellä kun ne lyö 150km/h vauhdissa jarrut soralla lukkoon autossa jossa ei ole abs järjestelmää"

Etkös juuri tuossa väitä että ralli-autoissa on ABS-jarrut? Ja perustelet sitä sillä että muuten ne liukuisivat jarrutuksissa holtittomasti pyörät lukossa. Sen käsityksen siitä saa. Jos et tuota tarkoittanut niin kannattais sitte opetella varmaan kirjottamaan vähän selkeämmin..
 
Ylös Bottom