Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Realistisuuden asiantuntijat

  • Viestiketjun aloittaja FinTeemu
  • Aloituspäivämäärä
"Missä ovat esim. lukkiutuvat pyörät paniikkijarrutuksessa? "
Sille joka kirjoitit tämän niin useimmissa gran turismo 3 autoissa on abs =LUKKIUTUMATON JARRUJÄRJESTELMÄ eli ne pyörät ei mene jarrutuksessa lukkoon vaikka kuinka kovaa painaisit jarrua vaikka paniikissa. tosin niisä vanhoissa halpa autoissakin joita gt3:ssa on niin ne on vähän epärealistisia koska niissäkin on muka mutta ei oo vanhoissa autoissa abs
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


Mutta kyseiset pelit yrittävät olla myös SIMULAATTOREITA, jolloin odotan että niissä olisi edes valinnaisena mahdollisuus realismiin. Vai mitäs se "The Real Driving Simulator" tarkoittaa? Vaikka onhan GT3:n ajomallinnus perin mainio, mutta ei todellakaan täydellinen. Missä ovat esim. lukkiutuvat pyörät paniikkijarrutuksessa?

Real driving simulator on eri asia kuin Real car simulator, minusta kyllä GT3 simuloi ajamista aika hyvin mutta autoja se ei simuloi ihan oikein
 


Real driving simulator on eri asia kuin Real car simulator, minusta kyllä GT3 simuloi ajamista aika hyvin mutta autoja se ei simuloi ihan oikein

Niin, mutta aina löytyy parantamisen varaa. Enkä minä tässä yritä vähätellä mitenkään GT3:sta, mainio peli se minusta on. :) Kunhan kitisen siitä miten kaukana edelleen ollaan realismista..

Joskus olisi kiva saada sellainenkin peli missä pyörät todella kääntyisivät sen verran kuin rattia kääntää. Peli olisi tietenkin mahdoton pelata padilla, mutta edes valinnaisena ratin omistajia varten. GT3:n kaikki autot puskee suoraan hulluna jos kääntää liian kovalla vauhdilla johonkin neulansilmään, vaikka jarruttaisi vielä samalla. Oikeasti jos pyörät vääntää linkkuun niin auto pyörii kyllä väkkäränä ulos radalta, etenkin jos painoa siirretään samalla eteen jarruttamalla. Siinä sitä fiilistä olisi jos ratin forcen tiukkuudesta tunnustelemalla yrittäisit tasapainoilla pidon rajamailla, tietäen että vielä millin lisää kääntämällä auto lähtee käsistä..

edit: Eikös Toca 2 PSX:lle ollut jo askel tuohon suuntaan? Minusta se mallinsi ajamista pirun hyvin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


GT3:n kaikki autot puskee suoraan hulluna jos kääntää liian kovalla vauhdilla johonkin neulansilmään, vaikka jarruttaisi vielä samalla. Oikeasti jos pyörät vääntää linkkuun niin auto pyörii kyllä väkkäränä ulos radalta, etenkin jos painoa siirretään samalla eteen jarruttamalla.

Kokeileppas ajaa autolla viittäkymppiä, ja painaa jarrupoljin pohjaan, ja samalla käännät. Jos ei ole ABS:ää, niin todennäköisesti auto alkaa aliaohjaamaan (puskemaan), tietenkin jos jarrut ovat takapainoiset, auto lähtee kyllä pyörimään. Yleensähän autojen jarrut on kuitenkin säädetty niin, että eturenkaisiin menee suurin osa jarrutusvoimasta.

Huom! En vielä omista ajokorttia, mutta tuon pitäsi mennä suunnilleen noin. (on tämä kyllä naurettavaa väitellä auton käyttäytymisestä, varsinkin kun en ole koskaan ajanut oikealla autolla yli kolmeakymppiä)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli

GT3:n kaikki autot puskee suoraan hulluna jos kääntää liian kovalla vauhdilla johonkin neulansilmään, vaikka jarruttaisi vielä samalla. Oikeasti jos pyörät vääntää linkkuun niin auto pyörii kyllä väkkäränä ulos radalta, etenkin jos painoa siirretään samalla eteen jarruttamalla.

Kyllähän auto puskee oikeastikin, kun ratti liikaa vääntää, mutta ei se todellakaan sen jälkeen ole yhtähelposti hallittava, kuten peli antaa ymmärtää. Mutta pelistä tässä on kyse, eikä autolla ajamisesta :)

Kokeilkaa GPL tai Viper Racing PC:llä, niin saatte vähän hajua, miten auto käyttäytyy!!!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul


Kokeileppas ajaa autolla viittäkymppiä, ja painaa jarrupoljin pohjaan, ja samalla käännät. Jos ei ole ABS:ää, niin todennäköisesti auto alkaa aliaohjaamaan (puskemaan), tietenkin jos jarrut ovat takapainoiset, auto lähtee kyllä pyörimään. Yleensähän autojen jarrut on kuitenkin säädetty niin, että eturenkaisiin menee suurin osa jarrutusvoimasta.

Pätee siinä vaiheessa kun tosiaan tinttaa jarrun lattiaan ja vauhtia on 50km/h. Jos vauhtia onkin vaikka 200km/h niin jarrut ei mene tod. lukkoon. Ja GT3 on enimmäkseen ajelua kovaa.. :) 50km/h vauhdissakin tuo pätee vain jos tosiaan iskee jarrut lattiaan. Sehän ei kuitenkaan ole yleensä tarkoitus, vaan vauhdin hidastaminen hallitusti, jolloin paino siirtyy väistämättä keulaan -> perä kevenee ja irtoaa hyvin helposti jos kääntää samalla. On tullut kokeiltua. Ei tosin 200km/h vauhdissa. ;)
 
"Tarkoitatko siis että voimanjakosuhde on takapainotteinen?"

En :)

"Takapyörät tuskin pyörii sentään etupyöriä nopeammin"

Pyörivät. Sillä auto saadaan kääntymään ketterämmin. Ja kyllä, se kuluttaa kumit äkkiä ja on raskasta voimansiirrolle, eikä se ole muutenkaan mitenkään järkevää katuautossa.

"Ja suurimmassa osassa liikenteeseen tehtyjä nelivetoja, on tietääkseni aivan sama juttu, eli voimaa tulee takapäähän enemmän."

Tee pieni tutkimus aiheesta, taakse enemmän voimaa jakavia nelivetoja on _todella_ vähän.

"Esim. Toyota Celica, Lancia Integrale ym. ym"

Kaikissa siviili-neliveto-Celicoissa on 50/50 jako. Gralessa on 40/60. Eikä noita ymmejä tosiaan montaa ole..

"useimmissa gran turismo 3 autoissa on abs"

Miksei GT3:sen autoista saa ABS-sulaketta pois? Sillähän useasta oikeastakin autosta saadaan ABS halutessa pois.

"Jos ei ole ABS:ää"

No justhan aiemmin todettiin, että kaikissa GT3:n autoissa on pakollinen ABS ;)

"Huom! En vielä omista ajokorttia, mutta tuon pitäsi mennä suunnilleen noin. (on tämä kyllä naurettavaa väitellä auton käyttäytymisestä, varsinkin kun en ole koskaan ajanut oikealla autolla yli kolmeakymppiä)"

Voiko tohon enää mitään sanoa :D

"Jos vauhtia onkin vaikka 200km/h niin jarrut ei mene tod. lukkoon"

Meinaatko että jarrujen lukkoon meno riippuu nopeudesta ? Miksi ?

"Niin, mutta aina löytyy parantamisen varaa. Enkä minä tässä yritä vähätellä mitenkään GT3:sta, mainio peli se minusta on. Kunhan kitisen siitä miten kaukana edelleen ollaan realismista.."

Juu, tuosta ollaan harvinaisen samaa mieltä. Pelinähän tuo on vallan mainio, oikein mukava ajantappaja. Kunhan vaan kaikki muistais, että se tosiaan on vaan peli. Nykyään joka paikassa tuppaa esiin asiantuntijaa, joka selittää kokemuksestaan niitä näitä..ja jos/kun joku lopulta vaivautuu haukkumaan kaverin lyttyyn ja todistamaan miten hommat oikeasti menee, niin tulee tuo perinteinen "mutta kun GT3:ssakin se tekee näin" vastaus..
 
Ferrari 355 Challenge

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Laardiaattori
Milles alustoille tota peliä on tehty?
Dreamcastille ja on tulossa ainakin PS2:lle ilmeisesti alkuvuonna.
Hyvä Ferrari-simu, mutta pelinä aika tylsä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FinTeemu

Pyörivät. Sillä auto saadaan kääntymään ketterämmin. Ja kyllä, se kuluttaa kumit äkkiä ja on raskasta voimansiirrolle, eikä se ole muutenkaan mitenkään järkevää katuautossa.

Ohhoh. Seison korjattuna. En ole vaan koskaan ennen tuosta kuullut. Ei ole kellään heittää mitään linkkiä josta voisi nähdä tietoa tuosta? Voimanjaollahan se auto saadaan myös kääntymään ketterämmin kun vähän polkee kaasua.

Tee pieni tutkimus aiheesta, taakse enemmän voimaa jakavia nelivetoja on _todella_ vähän.

Nelivetoja siviiliautoista tulee ylipäänsä mieleen aika vähän.. Ford Sierrassa ainakin on 2/3 takapään hyväksi. Subaruthan on kaikki nelivetoja, mutta niissä taitaa olla 50/50 jako..? Myönnän, ei niitä niin hirveästi ole. Vaan onkos noita etupainotteisia sen enempää, kun ei tule mieleeni?

Kaikissa siviili-neliveto-Celicoissa on 50/50 jako

Argh, ja juuri kun jostain olin lukevinani että niissä olisi ollut jotain muuta.. Muisti tekee tenää. :rolleyes:

Meinaatko että jarrujen lukkoon meno riippuu nopeudesta ? Miksi ?

Jaa-a, vaikea sanoa. Ei ole fysiikka vahvin aineeni. Vaan empiiriset kokeet ovat osoittaneet sen olevan näin. Jos poljen 200km/h vauhdista jarrua niin kovaa kuin suinkin jaksan, menee renkaat lukkoon ehkä jossain satasen tienoilla..? Tai no, siitä en ole varma. Mutta sen tiedän että ei ne kahdesta markasta lukkoon mene. Niinhän tuota vastaavasti auton saa sutimaan helposti 20km/h vauhdista, mutta satasen vauhdista vaaditaankin jo enemmän voimaa. (voi olla että tämä vertaus ei liity asiaan mitenkään, pelkkää MuTua)
 
Minkähänlaisesta empiirisestä kokeesta oikein on kyse ja minkälaisissa olosuhteissa? Mistä toi tieto löytyy? Taitaa myös renkaiden ja tienpinnan välisellä kitkallakin olla merkitystä, ei pelkästään nopeudella?
 
Jos poljen 200km/h vauhdista jarrua niin kovaa kuin suinkin jaksan, menee renkaat lukkoon ehkä jossain satasen tienoilla..?

Mulla ainakin on kerran menny etuset lukkoon noin160 vauhdista
eikä tosiaankaan ollu jarrupetaali tintattu pohjaan asti, ja toisekseen minä en ainakaan edes halua lukita jarruja yli 200 vauhdista. (jos on kunnon jarrut, niin ne menee kyllä lukkoon)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kv
Minkähänlaisesta empiirisestä kokeesta oikein on kyse ja minkälaisissa olosuhteissa? Mistä toi tieto löytyy? Taitaa myös renkaiden ja tienpinnan välisellä kitkallakin olla merkitystä, ei pelkästään nopeudella?

Tottakai kitkalla on merkitystä.. Tarkoitin optimaalisia olosuhteita, kuivaa puhdasta asfalttia. Empiirinen koe tarkoittaa sitä että olen sen itse tehnyt. Mutta joo.. Voihan olla että alitajuisesti en polkenutkaan jarrua aivan täysillä, koska en myöskään HALUA lukita pyöriä tuossa vauhdissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Damp


Mulla ainakin on kerran menny etuset lukkoon noin160 vauhdista
eikä tosiaankaan ollu jarrupetaali tintattu pohjaan asti, ja toisekseen minä en ainakaan edes halua lukita jarruja yli 200 vauhdista. (jos on kunnon jarrut, niin ne menee kyllä lukkoon)

Onnittelen, sulla on turvallinen auto ainakin jarrujen osalta, jos alla oli kuiva asfaltti. Ei ne ainakaan meikäläisen mobiilissa mene lukkoon tuosta vauhdista ilman hillitöntä tallaamista. (enkä tiedä meneekö sittenkään, olosuhteet eivät nyt päästä kokeilemaan, tie jäässä)

Tai sitten mun autossa on paskat jarrut. :) Vaan meni tuo komeasti ainakin katsastuksesta läpi tänään..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


Onnittelen, sulla on turvallinen auto ainakin jarrujen osalta, jos alla oli kuiva asfaltti.

No, alla oli kuiva asfaltti, mutta auton omistaja istui vieressä, eli ei ollu oma biili.
Se sitten on toinen asia miten ratasäätöinen auto käyttäytyisi noissa nopeuksissa, niissähän on jarrutasapaino säädetty parasta hidastuvuutta ja ajokäytöstä silmälläpitäen, kun taas siviili autossa jarrut on tarkoituksella etupainoiset, ettei perä karkaa..
 
"Voimanjaollahan se auto saadaan myös kääntymään ketterämmin kun vähän polkee kaasua."

Mutta ei joka tilanteessa, kyllähän pelkkä takavetokin välillä puskee kaasua painamalla. Jatkuvasti "sutiva" perä on koko ajan yhtä hyvin/huonosti irti, jokseenkin riippumatta pidosta, vauhdista ja kaasupolkimen asennosta.

"Vaan onkos noita etupainotteisia sen enempää"

Eipä juuri, suurin osa on 50/50 jaolla. Etupainotteisia taitaa olla vielä vähemmän kun takapainotteisia (mutua, ei tietoa).

"Mutta sen tiedän että ei ne kahdesta markasta lukkoon mene"

Kyllä niiden pitäisi jos ovat kunnossa. Ehkä alitajunta vaan sanoo, että sitä ei kannata tehdä, kuten myöhemmin arvelitkin. Tosin suoraanhan se auto jatkaa jarrut lukossa, ja suoraan se jatkaa irrotuksen jälkeenkin (kuhan et käännä pyöriä). Mutta kokeile joskus uudemmalla autolla, ABSien rusahdushan vastaa jarrujen lukkoon saamista. Tai kokeile jarruttaa siita parista sadasta, ja pidä poljin loppuun asti samassa kohtaa. Ei pyörien pitäis mennä lukkoon missään vaiheessa.

"Niinhän tuota vastaavasti auton saa sutimaan helposti 20km/h vauhdista, mutta satasen vauhdista vaaditaankin jo enemmän voimaa"

Noinhan se toki on. Mutta ei tuo sinänsä liity mitenkään jarruihin.
Mieti vaikka jotain pyorivää levyä, jos sä otat siitä kiinni tietyllä voimalla (ja pidät sen samana), niin kyllä sen nopeus hidastuu tasasesti nollaan asti. Jos sä taas otat siitä kiinni niin kovin, että se pysähtyy, niin se tekee se nopeudesta riippumatta.
 
Omakohtainen kokemus: 4-pyörä lukkojarrutus n.140 vauhdista kuivalla kesäasfaltilla. Ei niin mitään ongelmia lukkiutumisen suhteen. Onneksi ei käynyt kuinkaan, tien kallistukset aiheuttaa hieman ikävyyttä tuommoisissa tilanteissa.
Hassua, tutkimusten mukaan iso osa kuskeista ei "uskalla" tehdä lukkojarrutusta tuostnoinvain...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hohoijaa... on osunut jo niin monta asiavirhettä silmään, mutta yritetään korjata :D

Jarrut on mahdoton saada lukkoon yli 200km/h (no hetkellisesti on mahdollista) vauhdissa koska yksinkertaisesti jarrupalojen kitka ei riitä moiseen, korkeintaan formuloissa.. ja on aika paha mennä väittämään että on itse kokeillut jarruja 160 vauhdista _tavallisella perheautolla_ ja saanut lukkon sillä veikkaisin että tod. näköisesti tuolloin olisi metikössä ja toisekseen aika vaikea nähdä niitä renkaita sieltä auton sisältä :D (kyllähän sen tuntee esim. tien pinnan liukkuus saa renkaat luisumaan jolloin jarrut pääsevät helpommin lyömään lukkoon, eli kyllä se on mahdollista en rupea väittämään vastaan) ... Mutta ihme materiaalia on kyllä palat silloin, jos ne lukkoon saa 200km/h vauhdissa...

Nelivedoista perhemalleissa on yleensä 60/40 (harvemmin) tai 50/50 jako voimansiirrossa ja urheilumalleissa 50/50 (subarut) tai 33/66 (cosworthtit) ja ehkä 40/60 (aika harvinainen jakosuhde!)...
Esim. 33/66 ansiosta Cossut kiihtyvät nopeammin kuin esim. Subarut tehoon ja painoon nähden, ajettavuuden kannalta 50/50 on talvella hyvä, mutta kesällä 33/66 on parempi, oikeiden pelien omistajien suusta kuultuna, itse en ole moisia kepitellyt..


Kun puhutte puskemisesta, muistakaa että asiaan vaikuttaa voimansiirto (neliveto tms.), _auton alusta_, renkaat, mutkan kallistuskulmat yms. yms. eli on aika paha mennä antamaan yleispätevää ohjetta...

Jarrut on katuautoissa n. 70/30 jaettu, kilpa-auitoissa 60/40 tai kuskista riippuen minkälaisesta pitää...

Yleisesti ottaen auton käyttäytymiseen vaikuttaa niin monet eri fysiikan, mekaniikan ja olosuhteiden alueet, että on mahdotonta antaa yleispäteviä "ohjeita" miten auton pitäisi käyttäytyä

Korostetaan sitten vielä, että hallittu _nelipyörä_ luisu takavetoisella on sula mahdottomuus, nelivedolla se taasen on loistava tapa selvittää mutka :D

Kaikille vielä tiedoksi että nuo on eteen/taakse suhteessa, ettei tule väärinkäsityksiä
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan teme_l
Hohoijaa... on osunut jo niin monta asiavirhettä silmään, mutta yritetään korjata :D

Jarrut on mahdoton saada lukkoon yli 200km/h (no hetkellisesti on mahdollista) vauhdissa koska yksinkertaisesti jarrupalojen kitka ei riitä moiseen,.....
... Mutta ihme materiaalia on kyllä palat silloin, jos ne lukkoon saa 200km/h vauhdissa...

Höpsis, renkaissa on rajoitettu pito ja itseasiassa suuremmissa nopeuksissa renkaan pitopinta-ala pienenee (renkaan halkaisija kasvaa "keskipakovoiman" ansiosta) Tosin suuremmissa nopeuksissa taas renkaan+vanteen pyöriminen varastoi jonkin verran liikeenergiaa joten jarrut joutuvat senkin kestämään (lienee aika pieni kuitenkin suhteessa auton liike-energiaan..)

Eli ei ole niin väliä onko vauhtia 100 vai 200, kyllä suurimmalla osalla normaali autoja saa kaikki 4 rengasta lukkoon (jos se on vain sallittu, onhan varmaan autoja jossa ei vaan saa takarenkaille tarpeeksi jarrupainetta)
 
Ylös Bottom