Minusta ohjaus on tavallaan "realistinen". Ikään kuin pelaaja antaisi vain pyynnön ukolle, jolla kestää vähän aikaa käsitellä se. Lisäksi se, että ei ihmiset oikeastikaan liiku niin nopeasti mitä monissa peleissä vaikka tehdään 180 asteen käännös.
Pitää vähän ennakkoon suunnitella tekosiaan tuon ohjauksen takia ja homma vielä lisää pelin "hidasta" tyyliä. Toisaalta en ole edes ajatellut koko ohjausta mitenkään negatiivisesti koko aikana ja tuli yllätyksenä, että niin moni sen kokee ongelmana.
Pelailen laajasti pelejä ja kokemusta on vaikka ja mistä ohjauksista. Aina on homma toimineet jos ei jotain "oikeaa" vikaa ole ohjauksessa. Last Guardian oli aika kauhea kun se poika oli kuin humalassa ja meni vähän sinne päin mihin pelaaja halusi.
Joku Unchartedin ohjaus voisi tosin olla aika jees tähän kun vähän enemmän asiaa miettii. Ei vain ole tuntunut ongelmalta mutta tiedostan kyllä että se voisi olla paljon parempikin. Tänään kyllä meinasi mennä hermot kun erästä aarretta etsin vuoriston kapeilta poluilta ja kuolin varmaan viisi kertaa sen takia, ettei Artturi pysy edes tasaiselta vaikuttavalta pinnalla. Onhan tämän ohjaus kyllä samalla lailla "leväperäistä" kuin GTA-peleissä. Niiden tuntuma on vähän sama, eli tavallaan yrität pyytää ukkoa menemään jonnekin ja se yrittää sen toteuttaa jos pystyy ja fysiikkamoottori vielä kettuilee kaverina, jolloin ukko jää jumiin tai kaatuilee milloin missäkin. Itse on kai tottunut tuohon kaiken pientenkin esteiden kiertelyyn, joten sitä ongelmaa ei niin usein kohtaa ja on sillä lailla vähemmän sen kanssa tekemisissä.
En tiedä olenko sitten jotenkin sopeutuvaisempi kun en silti ole tuota nähnyt niin isona ongelmana. Pelin immersio on kai sen verran suuri, ettei pieniin juttuihin kiinnitä huomiota ennen kuin ne tulevat kunnolla eteen, kuten tuossa kallion reunamilla kulkiessa. GTA:ssa ohjauksen keskinkertaisuus taas kävi mielessä useinkin tarinan jälkeen ja Onlinessa, kun mietti, että miksi tätä edes jaksaa pelata kun on sujuvampiakin pelejä. Destiny ja Halot on ohjaukset timantteja - näin esimerkkeinä - ja jo se perusmekaniikka saa ihmiset pelaamaan, kai.