Mä kirjoitin edellisen viestin väsyneenä joten asiani ei ehkä tullut ihan selvästi sanottua. Kyllä mä ymmärsin mitä pelissä haluttiin sanoa. Viimeiset länkkärit modernisoituvassa maailmassa on yksi niitä lännen elokuvien peruskliseitä. Enkä mä pidä länkkärikliseitä missään tapauksessa huonona asiana. Ne vähän niin kuin kuuluu genreen. Mun tarkoitus oli vain sanoa että henkilökohtaisesti mä pidin enemmän siellä "vanhan lännen" maisemissa vaeltelusta kuin Saint Denisin pukujuhlista. Kyse oli siis ihan puhtaasti siitä että pelillisesti Saint Denis ja Guarma oli mulle kaikkein tylsintä antia. Ymmärsin myös ihan hyvin tuon Arthurin ja Dutchin suhteen. Enemmänkin mua häiritsi se että niitä hahmoja ja heidän motiivejaan oikein hierottiin pelaajan kasvoille. Tarinahan tuntui vähän väliä ikään kuin varmistavan että "ymmärsitkö nyt varmasti mitä me halutaan sanoa". Ei sillä, samaa puhki selittämistä muutkin isot pelit on.Tämä ei ole tarkoitettu hyökkäykseksi, mutta koska äänenpainotuksia ei täällä kuulu, niin tässä asia tekstimuodossa:
Koska kaikki mihin viittaan on spoilereissa, niin tuntuu turhalta lainata.
Mutta jotenkin tuntuu siltä, ettet ole ihan sisäistänyt pelin tarinaa. Sehän siis kertoo nimenomaan siitä, miten villi länsi on tullut tiensä päähän ja kuolee. Arthur ja Dutch ovat enää niitä viimeisiä "länkkäreitä" modernisoituvassa maailmassa ja eivät enää oikein kuulu "tähän maailmaan". Arthur on myös täysin Dutchin vietävissä, jonka vuoksi hän on mitä on, mutta alkaa pelin edetessä kyseenalaistamaan "oppi-isäänsä". Eli hän tajuaa, että oikeastaan koko hänen perheensä ei ole häntä varten, vaan hän on perhettä varten, yksi hyväksikäytettävä nappula.
Itse tykkäsin pelistä, ja se sisälsi paljon Rockstarille tyypillistä mustaa huumoria. Sivutehtävien löydettävät hahmot olivat parasta antia, kuten Rockstarin peleissä yleensä.
Kyllä tämä oli mielestäni ihan 10/10 peli
ps.
Etelä-alueesta täysin samaa mieltä. Se tuntui vähän sellaiselta "tutustu tähän nyt, jotta voit sitten Onlinessä temmeltää täällä".
Toisaalta, paljon on huhuiltu että RDR 1 Remastered tulisi DLC-pakettina, jota varten tuo alue olisi tehty jo valmiiksi tähän peliin. Tiedä häntä.
Tuo mitä mä kritisoin hahmojen toimien epäloogisuudesta on sitten oma juttunsa. Mä ehkä vähän kärjistin asiaani. Kyllähän hahmot oli noin suurinpiirtein sitä mitä niiden annettiin ymmärtää olevan mutta jotenkin aina jokin asia onnistui tulemaan vähän puun takaa. Kyllähän sieltä motiivi aina löytyi mutta silti se aina tuotiin jotenkin niin töksähtäen pelaajan silmille. Selkein esimerkki tästä on ehkä se Sadien muuttuminen uhrista koko koplan pahimmaksi badass sankariksi. Ei tarvinnut kuin vaihtaa vaatteet niin käytös muuttui samalla puheääntä myöten.
Samalla tuli esiin toinen ei-niin-looginen asia. Pelissä painotettiin moneen kertaan, monen hahmon suusta, sitä uskollisuutta Dutchille ja miten asiat tehdään hänen pillin mukaan. Ei sooloilua yms. mutta kummasti Sadien kohdalla ryhmän kirjoittamattomat säännöt ei sitten päteneetkään.
No, tässä kohtaa taas asian voi selittä sillä että oikeasti Sadie ei ollut porukan varsinainen jäsen jne. jne. mutta sitten taas Saidie toistaa samaa loojalius-mantraa mitä muutkin ja ottaa vielä porukan johtoonsa kun Arthur ja Dutch on Guarmassa.
Mä olisin kyllä halunnut pitää Sadien hahmosta mutta se oli kirjoitettu ja näytelty niin överiksi että mieleen tuli enemmänkin kuriton teini kuin aikuinen, omilla jaloillaan seisova, vahva nainen (anteeksi kaikille teille jotka pidätte hahmosta). Black Belle taas oli upea esimerkki vahvasta naishahmosta. Pisteet siitä. Ja ennen kuin alkaa vääntö naisista niin mä sanon ihan suoraan muutamille mahdollisille komppaajille että mun ärsyyntyminen Sadieen ei johtunut sukupuolesta. Joten jätetään ne agenda-jutut nyt pois tästä topikista kiitos.
Kyllä mä kuitenkin pelistä pidin, ihan jo sen upean maailman takia. Asiat jotka mua tökkii siinä on ihan yleisiä muissakin peleissä ja ehkä mun pitäisi kirjoittaa pitempi analyysi aiheesta että saisin sanottua kaiken mitä haluaisin. Myös ne hyvät puolet mainiten.
Niin juu, en mä loukkaantunut. En kokenut viestiä hykkäykseksi.