Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Red Steel

Vastaus: Red Steel

Itellä on tullut vastaan vasta kolme suurempaa bugia. Kaksi liittyy tarinaan vähän, joten laitetaan varmuuden vuoksi spoileriksi.

1. Ainakin yhdessä vaiheessa jos Wiiremoten kaiuttimen voimakkuuta säätä pelin aikana, kaiutin menee pelissä täysille. En tiedä miten viimeaikoina on ollut, mutta varsinkin pelin alkupuolella näin kävi aina. Käykö muilla samoin?

2. Pelin alkupuolella siinä missä tullaan isoon halliin, jossa on lentokone on Miyu odottamassa. En aluksi tiennyt, että sinne alas pitää hypätä. Koitin hyppiä kaiteiden yli ja lopulta pääsin sinne missä Miyu on. Miyu ei puhunut mitään eikä sieltä "tornista" päässyt minnekään. Sitten lopulta pääsin maan tasalle ja tunneliin. Myöhemmin kun tulin takaisin samaan halliin, Miyu oli kadonnut. Vissiinkin Miyun luo ei ollut aiemmin tarkoitus päästä.

3. Kolmas suurempi bugi: Vaihe missä jahdataan jotain vähän suurempaa pahista (nimi ei tule nyt mieleen) takaa helikopterille asti, jos juuri ennen miekkataistelua vaihtaa aseen (konekivääristä Uziksi, minulla) jää se Uzi käteen, eikä aluksi pysty miekkailemaan. Minulla jäi myös aseen pauke soimaan kokoajaksi päälle

Olen kyllä muuten nauttinut pelistä, ohjauskin tuntuu hyvältä. Ainoa pelillisesti suuri miinus on mielestäni helppous, peli on aivan liian helppo.
 
Vastaus: Red Steel

Muutama tunti nyt itselläkin tätä peliä takana ja täytyy myöntää, että kyllä tämä hieman on mainettaan parempi tekele ja ihan viihteestä käy.
Kenttäsuunnitteluhan tässä toki on melko heikkoa ja koko ajan tunnutaan varsin kapeassa putkessa juostavan. Grafiikkakaan ei mitään kummoista ole, mutta ei tämä nyt sentään silmiä särje. Musiikit paikoitellen ihan mukiinmeneviä, mutta muuten äänistä ei kyllä ole mitään erityistä sanottavaa.
Ohjaus puolestaan oli positiivinen yllätys kaikkien kuulemieni/lukemieni negatiivisten kommenttien jälkeen. Oppimiskynnyshän tässä toki on, eikä se tullut yllätyksenä. Pienen hetken jälkeen (n. 5 min.) ainakin minulle tuo ohjaustapa tuli tutuksi ja alkoi tuntua varsin luontevalta. Käsivaralta tähtääminen tuo mukaan vieläpä ripauksen realismiakin mukaan.
Bugeja ei ole vielä toistaiseksi tullut yhtäkään vastaan, mutta pelitunteja taitaakin olla takana vasta 5-6.
Mielenkiinnolla odotan jotakin hieman laadukkaampaa fps:ää pelattavaksi Wiillä, mutta kuten jo viestin alussa totesin, kyllähän tämä viihteestä käy.
 
Vastaus: Red Steel

Tunti takana ja ei voi sanoa kun LOISTAVA peli! Jotain pieniä vikoja on mutta eivät ole minua haitannut.
 
Vastaus: Red Steel

Täytyy täälläkin todeta peli mainettaan paremmaksi. Kiireellä julkaisuun tehty, mutta pikku vikoineen ja nykimisineenkin mainiota viihdettä. Ohjaus toimii itsellä ainakin hyvin, lisämaustetta peliin saa kun käyttää focusta aseistariisuntaan...
Huvittaa tuo laadun vaihtelu. Välillä kentät ja grafiikat hienoja ja välillä sitten jostain syvältä. Dialogi on jo niin huonoa, että se on hyvää. "Do you think i'm a Fish!" :p
 
Vastaus: Red Steel

Jakenymous sanoi:
"Do you think i'm a Fish!" :p

Toi oli joo loistava :)

Ongelmista huolimatta erittäin viihdyttävä peli, ohjaukseen on mahdollista löytää hyvä tatsi ja kunhan ymmärtää miten hommaa pitää lähestyä, niin itse pelikin alkaa toimia mainiosti. Jatko-osaa odotellessa.
 
Vastaus: Red Steel

Lurg sanoi:
Saako kukaan muu monistettua tuota mun bugia, että ekan chapterin tokan missionin statistiikkoja ei saa parannettua vaikka tehtävä menisi ihan hyvin läpi? Tuntuu, että tässä on jokaisella pelaajalla ihan omat buginsa jotka toistuvat uudestaan ja uudestaan ja toisella pelaajalla sitten samaa bugia ei tulekkaan, heh.

Toivottavasti peli saa pahimmat bugit korjaavan päivityksen jossain vaiheessa. Tuskin saa, mutta ainahan voi elää haavemaailmassa niinkuin minä päivittäin teen.


Joh, nyt on peli tahkottu, mahdollinen
105%:sti läpi.
Reilusti mainettaan parempi peli kyllä, ainoat suuremmat napinat voi antaa FPS-heittelystä, muuten selviää reilusti plussalla. Moninpeliä haluasin toki testata enemmänkin, vain yksi roundi kaveria vastaan takana.

Tuohon lainaukseen sen verran että, itselläni on/oli sama ongelma. Vaikka kuinka väänsin kenttiä uudestaan, arvosana ei parantunut. Jostain kumman syystä kun pelasin kolmannen kerran alusta alkaen läpi, arvosanat paranivat... kummaa kyllä. Ainoa selitys mitä itse sille osaan antaa on seuraava:

Kun kuolin (harvoin tietty ;)), niin normisti vedin kylmästi vain + - painiketta ja sieltä "Restart Checkpoint"- tai jokin tuohon suuntaan oleva, ja kun kentän läpäisin, arvosana ei parantunut. Nyt sitten kuoltuani en kertaakaan kiirehtinyt vain odotin sitä ruutua ja sieltä heitin vasta "Restart Checkpoint", vóila... viimein olen Samurai!

Toinen selitys löytyi Gamefaqsista, linkki http://db.gamefaqs.com/console/wii/file/red_steel_percentage.txt ja tuolta etsit "D. The Replay-A-Level Glitch (glit)"

Yksi hauskimmista bugeista mitä vastaani on tullut oli kyllä ehdottomasti tämä. Vihu meni laatikon taakse kyykkimään. Hetken sitä venailtuani hän nousi ylös, mutta kyykyssä edelleen. Matka jatkui vihulla kokoajan ylöspäin, kyykyssä tietty. Viimein ajattelin miehen pudottaa, koska katto oli tullut vastaan (taivasalla). Hyvin se sieltä alas kyllä tuli ja vauhdilla :D
 
Vastaus: Red Steel

Noniin pääsinpä vihdoin itekin testaamaan wiitä ja ensimmäinen peli oli redsteel, jota alettiin tahkoomaan kolminpelinä. Ihmettelin, että mitä porukat olivat puhuneet täällä ja monissa arvosteluissa huonosta ohjattavuudesta. Mutta en silloin vielä tajunnut, että ohjaus on mahdollistettu ainoastaan yhdellä tavalla. Eli kun käännät wiimotea, niin vain ase kääntyy. Ja vasta tähtäimen liikkuessa ruudun reunalle, katse kääntyy myös. Nyt ymmärrän täysin miksi osa porukasta poraa. Toihan on sata kertaa vaikeampi ohjaustyyli verrattuna normaaliin klassiseen fps tyyliin, missä katse kääntyy aseen sijasta kokoajan.

Itse olin kyllä alussa ihan pihalla sen moten kanssa. Tuntu että vaikka sensitivity oli säädetty hitaimmalle mahdolliselle, niin välillä taisteluissa motea tuli silti käännettyä herkästi niin paljon, että katse kääntyi kanssa. Vaikein kohta oli se, jos ihan lähitaistelussa vihu ehti juuri pois näkökentästä ja piti nopeesti kääntyä perään ja ampua. Sillon ei ollu kyllä mitään kontrollia siinä ohjauksessa, koska jotta äijän saa kääntymään, niin aseella pitää tähdätä aivan sivulle. Ala sitten siitä ampumaan tarkasti juuri ruudun ulkopuolella majailevaa vihua.

Vie varmasti todella kauan aikaa ennenkuin tossa tilanteessa osaa tähdätä kontrolloidusti. Aloinki tässä pohtimaan, että miks sitä perinteistä ohjausta ei olla toteutettu tässä pelissä (eli vain katse liikkuu aseen sijasta). Oon ihan varma siitä, että peli ois saanu pykälää tai paria parempia arvosanoja joka puolella. Mutta jos tätä ohjaustapaa käytetään, niin wiimotella pelatessa ongelmiahan tulee siinä kohtaa, kun katsetta ollaan käännetty niin paljon, että ranne on aivan ääriasennossa johonkin suuntaan. Ja koska siitä eteenpäin ei pysty kääntämään rannetta, niin äijäkin pysähtyy katsomaan siihen kohtaan.

Jos oltaisiin pelaamassa PC:llä, niin tässä kohtaa hiiri nostettaisiin ylös ja palautettaisiin keskelle. Wiimotea käyttäessä tämä voitaisiin ratkaista konfiguroimalla jokin nappi vastaamaan tätä hiiren ilmassa oloa. Eli nappia pidettäessä pohjassa, katsetta ei pystyisi kääntämään ollenkaan ja täten mote pystyttäisiin palauttamaan normaaliin asentoon. Onkohan tämä mahdollisuus jätetty ajanpuutteen vuoksi pois, vaiko sen takia, että sitä ei vain olla keksitty ;) Sillä pelaamisesta tulisi kyllä huomattavasti helpompaa ja nautinnollisempaa, jos tekijät olisivat mahdollistaneet tämän ohjaustavan. Ehkä sitten kakkosessa. Jään todellakin odottamaan sitä peliä, missä tällainen ohjaustapa on mahdollistettu. Tulee varmasti olemaan aivan erilainen elämys.

Mitään muita bugeja kyseisestä pelisä ei löytynyt, kun katselin kamun peliä siinä vieressä. Ihan hyvältä näytti meininki joka paikassa.
 
Vastaus: Red Steel

Kyllä se oli ihan harkittu lähestymistapa Red Steelissä, ja toimii aivan mainiosti. Kuten sanottua, RS:n kenttäsuunnittelu ja vihulaisten sijoittelu toimii niin, ettei pelaajan tarvitse missään vaiheessa tehdä nopeaa täyskäännöstä tai mitään muutakaan mistä ei pelkällä streiffaamisella selviä. Jos vihut ampuvat sinua joka puolelta kuoliaaksi kerta toisensa jälkeen olet yksinkertaisesti edennyt liian pitkälle, liian nopeasti ja liian varomattomasti. RS on oikeasti erilainen FPS.

Ohjauksen todellinen miinus on pieni nollakohta kursorissa, eli kaikkein pienimmät liikkeet eivät rekisteröidy softan läpi. Harmin paikka, mutta kyllä tuon vielä tämän kerran antaa anteeksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Red Steel

Siis eihän pelin erilaiseks tekeminen rajoittamalla ohjausta saa aikaan muuta kuin hiton vihasia ihmisiä. Yks ehkä paras turhan rajoituksen esimerkki, mikä ärsyttää todella paljon on Time Splittersin crosshairin puuttuminen normaalissa tähtäyksessä. Ilman crossia kun sitä joutuu pelaamaan, ni tuntuu ihan että se ampuis aina eri kohtaan. Sitten kyllä crossi tulee kiltisti, kun vaihtaa aseen kanssa tähtäykseen. Miksei ne oo ottanu samantien siitäki pois sitä crossia? Tehtäis homma oikeen hiton arpomiseks! Luojan kiitos ettei tota mokaa olla tehty yhessäkään PCn moninpeli FPSssä. Ei se kyllä menis ikinä läpikään porukoille.

Mä en ymmärrä ollenkaan ton RSssän rajoituksen pointtia. Koska varmasti kuukausien pelailun jälkeen sillä pystyy pelaamaan lähes yhtä hyvin mitä klassisellaki ohjaus ratkaisulla. Ja miten tää eroaa muista tän genren peleistä? Paitsi että tässä ei viholliset hirveästi liiku.

Ja siis nythän puhuin moninpelistä, kun valittelin tuota kun toinen pelaaja ehtii ruudun ulkopuolelle. Tottakai näin tapahtuu väkisinkin, jos pelaajat tulevat esim. kulmien takaa ja ohittavat toisensa läheltä.

Outoja outoja ratkaisuja konsolipeleissä kyllä. Ja ihan perus pelisäätöjen puuttuminen ihmetyttää useassa pelissä.
 
Vastaus: Red Steel

Löysin tämän tosiaan Anttilasta sopuhintaan 15 (!) euroa ja mukaanhan se lähti.

Alkufiilikset: Metroidin smootheihin kontrolleihin ja ruudunpäivitykseen tottuneena olin aluksi hieman WTF? Samoin grafiikkapuolen kanssa, näytti jotenkin tosi köpelöltä. Hetken ihmettelyn jo totuttelemisen jälkeen alkoi jo maistua. Parasta pelissä on ehdottomasti se tunnelma tulitaisteluissa, kun haetaan suojaa ja räimitään. Damage-homma on minusta hyvin suunniteltu, ei sen kummempaa energiakapseleiden keräystä, vaan tulitaisteluissa sitten katsellaan sitä energiaa. Itseäni myös miellyttää yleinen miljöö ja meininki. Tunnelma on kohdillaan, semmoista vanhaa kunnon Lethal Weapon-menoa.:cool: Miekkailu on siisti idea, mutta toteutettu yhtä mielenkiintoisesti kuin NHL-pelisarjan tappelut. Eli hutkien mennään.

Miinuspuolella sitten tosiaan on tuo hienoinen töksähtely ja ohjauksen epätarkkuus, sekä, jos sen haluaa miinukseksi lukea, neljän ensimmäisen chapterin perusteella aikamoisesta putkijuoksusta on kyse. Ja se miekkailun potentiaali....

Nyt pelaamaan lisää, saa nähdä, mutta selväähän se jo on että 15 euroa on jo lunastettu takaisin.:D
 
Vastaus: Red Steel

Vanha ketju ylös, sori vaan.

Myöhäisheränneenä hankin Play.comista Red Steelin 14 euron hintaan (sis.postit) ja tämähän sai koukutettua aika vahvasti. Haukuttu ohjaus maistuu, muutamissa kohdissa (esim. tikkaiden kiipeäminen) tosin palaa joskus päreet. Kornia dialogia, vaihtelevanlaatuista grafiikkaa ja joskus ruudunpäivitys tökkii ... mutta varsin hauskaa vaanimisen ja räiskimisen yhdistelmää halpaan hintaan. Vaikeustaso kohdallaan ja tuntuu että pelattavaa riittää pitkäksi aikaa. Olisikohan 20 % - 30 % läpäisty vasta.

Ohjauksen ansiosta tulee eläydyttyä niin, että huomasin olevani oudoissa asennoissa television ääressä.

Nyt alkaakin harmittamaan että FPS-pelejä ei Wiille hirveästi löydy. Pitänee varmaan hommata halvalla kaikki haukututkin (Far Cry, COD3 jne.)
 
Vastaus: Red Steel

Itsekkin yllätyin kun haukuttu Redsteel olikin ihan keskiverto peli, moninpeli olen kahdestaan kaverin kanssa kokeilut, hauska sekin, pitäisi vaan saada lisä pelaajia.

Farcrytä suosittelen oikeasti välttämään, itsekkin menin sen ostamaan kun halvalla sai mutta kyllä olisi pitänyt jättää ostamatta. Huonoin wiiräiskintä
 
Vastaus: Red Steel

No Red Steelin lisäksi voin suositella mohhia lämpimästi, ja jossain määrin myös cod3 ja BiA: Double timea. Muut ovat aika meh..

Red Steel ei oikeasti ole niin huono mitä monet väittävät. Nelinpelinä oli varsin mukavaa menoa, ja juonikin oli pelissä huikan muista poikkeava. Tekninen toteutuskin on julkaisupeliksi varsin hyvällä tasolla. Ja tykkäsin siitä että viholliset ei kestä liikaa mätkyä, vaan jonkinmoinen realistinen ote pelissä :) Summa summarum, suosittelen itsekkin tätä kokeilemaan. Vikoja löytyy, mutta ei hintakaan ole paha.

Ja loppukaneettina, onneksi tuo Wiin FPS-tilanne paranee tässä codin ja conduitin myötä melkoisesti. Toisaalta, myöskin Red Steel 2 on tulossa jossain vaiheessa :)
 
Ylös Bottom