Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Redfall

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirate fin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mietin pitkään tätä peliä Dishonored sarjan suurena ystävänä, mutta taitaa olla parempi hommata sen sijaan Deathloop?
Joo, Deathloop on huomattavasti parempi kuin tämä. Dishonorediin verrattuna Deathloop on huomattavasti hilpeämpi ja ehkä suoraviivaisempi, ei ole niin synkkä. Prey kannattaa kans ottaa peluuseen, jos et sitä ole pelannut.
Jep, ja hyvä muistaa se, että Arkane on kuitenkin tuohon nimensä laittanut ja hyväksynyt tämän pelin. Ihan turha tuollaisia tekosyitä on keksiä. Kyllä Arkanella (ja Microsoftilla) on aina loppukädessä vastuu tuotteestaan, riippumatta siitä mikä studio sen on tehnyt. Jos/kun he ovat huomanneet, että peli ei vastaa heidän standardejaan, niin asialle olisi pitänyt tehdä jotain.
Joo. Hyvää pohdintaa sieltäpäin.
 
Todella omituinen taktiikka Arkanella tämän suhteen, kun ei mitään infoa annettu pelaajille, että millä aikataululla tulee päivityksiä. Nyt kolme viikkoa julkaisusta ja täysi hiljaisuus vain jatkuu, eikä olla saatu, kuin se yksi pieni päivitys yhteysogelmien korjaukseen julkaisun paikkeilla.

Itse pelasin pelin läpi ja parissa kohtaa tuli todella pahoja ongelmia ruudunpäivityksen kanssa ja parit tehtävät bugasivat, ettei tullut achievementteja. New game plussaa voisin pelata ja poimia ne muutamat achievementit, jos nyt päivittäisivät tätä.

Vahva veikkaus, että tämä peli on jo unohdettu ensi vuonna tai jo loppuvuodesta, kun ne jotka tätä halusi pelata on läpäissyt ja poistanut. Tuskin tähän mitään isompaa sisältöä on edes tulossa.

Ainakin omasta mielestä pelaajille kommunikointi on tärkeä asia ja sen ovat kyllä munanneet todella pahasti. Ei se riitä, että Phil Spencer jollakin random videolla pahoittelee, kun kehittäjät itse eivät voi mitään infoa jakaa pelin tulevaisuuteen liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
Todella omituinen taktiikka Arkanella tämän suhteen, kun ei mitään infoa annettu pelaajille, että millä aikataululla tulee päivityksiä. Nyt kolme viikkoa julkaisusta ja täysi hiljaisuus vain jatkuu, eikä olla saatu, kuin se yksi pieni päivitys yhteysogelmien korjaukseen julkaisun paikkeilla.

Itse pelasin pelin läpi ja parissa kohtaa tuli todella pahoja ongelmia ruudunpäivityksen kanssa ja parit tehtävät bugasivat, ettei tullut achievementteja. New game plussaa voisin pelata ja poimia ne muutaman achievementit, jos nyt päivittäisivät tätä.
Miten koit itse tuon AI:n? Itselläni tuo sekoili niin pahasti, että söi kaiken immersion, enkä sitten enää pystynyt jatkamaan. Kokeilin myös vaikeammalla tasolla, mutta se ei mielestäni merkittävästi tuota AI:ta parantanut, vaikka tekikin vihujen hyökkäykset voimakkaammiksi, ja pelin sitä kautta haastavammaksi.

Tosiaan varmistelen vielä kokemuksiasi tuosta AI:sta? Paraniko yhtään esim. pelin loppupuolella? Voisin kuvitella, että ei, mutta kiinnostaisi silti kuulla miltä sinusta vaikutti? Itseäni ei siis ole huvittanut jatkaa niin kauan kuin tuo AI on noin pahasti rikki.
 
Miten koit itse tuon AI:n? Itselläni tuo sekoili niin pahasti, että söi kaiken immersion, enkä sitten enää pystynyt jatkamaan. Kokeilin myös vaikeammalla tasolla, mutta se ei mielestäni merkittävästi tuota AI:ta parantanut, vaikka tekikin vihujen hyökkäykset voimakkaammiksi, ja pelin sitä kautta haastavammaksi.

Tosiaan varmistelen vielä kokemuksiasi tuosta AI:sta? Paraniko yhtään esim. pelin loppupuolella? Voisin kuvitella, että ei, mutta kiinnostaisi silti kuulla miltä sinusta vaikutti? Itseäni ei siis ole huvittanut jatkaa niin kauan kuin tuo AI on noin pahasti rikki.
Ei parane yhtään pelin edetessä. Parit pomotaistelut meni, niin että vihollinen vain seisoi paikallaan ja huuteli, kuinka aikoo tappaa mut.

Koko pelistä jäi semmoinen fiilis, että tämä oli tarkoitus julkaista jo kymmenen vuotta sitten ja nyt vain kaivoivat tämän jostakin uudelleen työn alle, kun eivät muutakaan keksineet :D

Jos tämä oli niiden kunnianhimoisin projekti, niin pelottaa edes ajatella mitä sieltä tulevaisuudessa tulee.
 
Peli meni läpi eilen illalla.

Vaikka pelin joistain osa-alueista tykkäsinkin, niin en missään nimessä halua puolustella keskeneräistä julkaisua. Peli olisi varmasti saanut paremman vastaanoton, jos sitä olisi edelleen lykätty ja korjattu isoimmat ongelmat. Miinukset pysyivät samoina alkuminuuteista asti: vihollisten tekoäly, yhteistyöpelin typerä tallennussysteemi ja konsolien 30fps. Pelasin 19 tunnin läpipeluusta ehkä noin puolet PC:llä, jolla kokemus on selvästi parempi jo ihan korkeamman ruudunpäivityksen tarjoaman sulavuuden takia.

Redfallin lähtökohdat onnistuivat koukuttamaan. Piskuinen kaupunki eristettynä muusta maailmasta paikallaan jämähtäneiden pakenevien aaltojen taakse. Tähän vaikuttanee veren punainen aurinko, eikä paikalle ilmestyneet vampyyrit niin kovin normaali luonnonilmiö ole nekään. Joukko ihmisiä koittaa selviytyä, kun toiset ryöstelevät ja kolmannet palvovat uusia vampyyrijumalia. Jo alkuhetkistä asti käy ilmi, ettei armeijasta tai muista viranomaisista ole apua, vaan että tämä konflikti pitää ratkoa ihan itse.

Redfall on pohjimmiltaan hyvin perinteinen ensimmäisen persoonan ammuskelu. Aseita on mielenmäärin, rynnäkkökivääristä UV valonheittimeen ja merkinantopistooliin. Ihmisviholliset kaatuvat luotien voimalla, mutta vampyyrit pitää viimeistellä paalulla sydämen läpi tai jähmettää UV-valolla. Aseisiin saa kiinni jos jonkinnäköistä pistintä, joskin ero on vain kosmeettista. Aseiden väritys ja hahmon vaatetus on niin ikään kustomoitavissa. Pelissä on lootershooterin vikaa, sillä uusia tuliluikkuja jaellaan varsin avokätisesti, mutta toisaalta Redfallissa on selkeä alku ja loppu, eikä tehtäviä voi grindailla uudelleen ja uudelleen. Tehtävät tai muutenkaan pelin rakenne ei ole oikeastaan juurikaan live service -pelin omainen. Se on enemmänkin perinteinen Arkanen yksinpeli, jota voikin tällä kertaa pelata myös cooppina.

Vaikka tekoäly on välillä täysin älytön, on räiskintä pelin ehdottomasti parasta antia. Jossain ennakossa sanottiin, että Redfall on Arkanen parhaimmalta tuntuva ammuskelu. Uskallan pienin varomerkein tähän yhtyä. Tietokoneella pelatessa se on sitä, mutta konsoleilla vaaditaan vielä ruudunpäivityksen tuplausta. Pelasin Laylalla, jonka kykyinä on luoteja blokkaava sateenvarjo, summonoitava ”hissi” jolla hypätä muuten ulottumattomissa oleviin paikkoihin ja vampyyriksi muuttunut entinen poikakaveri, joka paikalle kutsuttaessa mätkii vihollisia turpaan omin nokkinensa. Kehityspisteillä nämä kyvyt paranevat kuin myös esimerkiksi se kuinka paljon ammuksia pelaaja jaksaa kantaa mukana. Kykypuu jää kuitenkin kokonaisuutena vähän pliisuksi.

Redfall on keskeneräisyyden uhri. Pelin idea on mielenkiintoinen, mutta toteutus ontuu. Tästäkin huolimatta viihdyin pelin parissa paremmin kuin vaikkapa edellisen läpipelaamani Bethesdan pelin Ghostwire Tokyon parissa.
 
Pitää sanoa kaikesta huolimatta että peli edelleen kiinnostaa ihan aihepiirin takia. Vampyyrien metsästys pienessä eristyksissä olevassa kaupungissa jotenkin kuulostaa hienolta. Tulee eräs hyvä leffa mieleen.

Mutta odotellaan nyt niitä päivityksiä vielä ja pistetään sitten testiin.
 
Tänään sitten alkaa viikonlopun yli kestävät lanit pienellä kaveriporukalla. Puutteistaan huolimatta aiotaan ottaa Redfall kunnolla cooppitestiin. Tosiaan ensimmäinen läpipeluu meni täysin yksinpelinä, niin hauska nähdä miten pelin ja ennen kaikkea toiminnan dynamiikka muuttuu, kun laitetaan kolme tai neljä heroa kentälle yhtäaikaa. Varmaan myöskin isketään vaikeustasoa korkeammalle.

Potentiaalia tässä on kovasti ja mielenkiinnolla odotan miten toimii tutulla kaveriporukalla. Tietysti se ärsyttävä "vain hostin peli tallentuu" -suunnitteluratkaisu siellä on, mutta omalla kohdalla kerran läpipelattuna se ei niin haittaa.
 
Lanit takana ja Redfallin cooppi testattu. Pelattiin Redfall Commons -alue täysin läpi porukalla. Nostettiin vaikeustaso Midnightiin, eli hardiin. Oli hauskempaa kuin yksin. Itseasiassa selvästi hauskempaa, eikä mitään teknisiä ongelmia. Toki peli on edelleen 30fps ja vain hostin eteneminen tallentuu, mutta muuten homma pelasi oikein mallikkaasti. Oli myös hienoa huomata kuin erilaisia aseita tuli löydettyä nyt toisella läpipeluukierroksella. Ja toisen hahmon kyvytkin eroavat selvästi yksinpelaamastani hahmosta. Nyt pääsi myös hyödyntämään hahmojen kykyjä toisien herojen auttamiseen/buffaamiseen. Peli toimi ihan kivasti yksinpelinä, mutta olihan tämä nyt selvästi parempaa cooppina.
 
Lanit takana ja Redfallin cooppi testattu. Pelattiin Redfall Commons -alue täysin läpi porukalla. Nostettiin vaikeustaso Midnightiin, eli hardiin. Oli hauskempaa kuin yksin. Itseasiassa selvästi hauskempaa, eikä mitään teknisiä ongelmia. Toki peli on edelleen 30fps ja vain hostin eteneminen tallentuu, mutta muuten homma pelasi oikein mallikkaasti. Oli myös hienoa huomata kuin erilaisia aseita tuli löydettyä nyt toisella läpipeluukierroksella. Ja toisen hahmon kyvytkin eroavat selvästi yksinpelaamastani hahmosta. Nyt pääsi myös hyödyntämään hahmojen kykyjä toisien herojen auttamiseen/buffaamiseen. Peli toimi ihan kivasti yksinpelinä, mutta olihan tämä nyt selvästi parempaa cooppina.
Co-oppikin vaan harmillisesti tehty ilman minkäänlaista matchmakingia, joten sitä ei pääse pelaamaan kuin tuttujen kavereiden kanssa. Toki tuttujen kavereiden kanssa tällaiset pelit ovatkin parhaimmillaan, mutta kyllä itse pelaisin näitä vaikka randomeidenkin kanssa ihan mielellään ja ennemmin kuin yksinpelinä. Ei tuokaan ihan parasta pelisuunnittelua ole, että co-op-pelissä ei ole lainkaan marchmaking-toimintoa.
 
Co-oppikin vaan harmillisesti tehty ilman minkäänlaista matchmakingia, joten sitä ei pääse pelaamaan kuin tuttujen kavereiden kanssa. Toki tuttujen kavereiden kanssa tällaiset pelit ovatkin parhaimmillaan, mutta kyllä itse pelaisin näitä vaikka randomeidenkin kanssa ihan mielellään ja ennemmin kuin yksinpelinä. Ei tuokaan ihan parasta pelisuunnittelua ole, että co-op-pelissä ei ole lainkaan marchmaking-toimintoa.
Minä taas pelaisin (ja pelaan) tätä ennemmin yksin kuin randomien kanssa. Cooppin hienouteen kuuluu se yhteinen partychat tuttujen kanssa, jossa höpistään pelin lomassa kaikennäköistä. Mutta tokihan se silti puute on, ettei ole matchmakingia. Tosiaan omassa pelaamisessa se ei vaan vaikuta millään tavalla, niin jotenkin se myös jää silloin mainitsematta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä olisi varmaankin ollut se paras vaihtoehto tälle pelille, kun olisi ollut sitä Arkanen osaamista.

Tuosta Bloombergin jutusta lainattu.

The acquisition gave some staff at Arkane hope that Microsoft might cancel Redfall or, better yet, let them reboot it as a single-player game,
 
Tämä olisi varmaankin ollut se paras vaihtoehto tälle pelille, kun olisi ollut sitä Arkanen osaamista.

Tuosta Bloombergin jutusta lainattu.
Näin co-op-pelaamisen ystävänä hyvä vaihtoehto olisi voinut olla myös nykyisen co-op-pelin onnettoman tilan toteamisen jälkeen pelin siirtäminen vielä vuodella tai jopa kahdella eteenpäin, ja olisi käytetty Microsoftin muilta studioilta löytyvää moninpelien osaamista sinä aikana hyväksi. Nyt toimittiin kyllä kieltämättä erittäin typerästi ja lyhytnäköisesti, kun peli julkaistiin niin pahasti raakileena.
 
Nyt toimittiin kyllä kieltämättä erittäin typerästi ja lyhytnäköisesti, kun peli julkaistiin niin pahasti raakileena.

Saatettiin toimia myös huonosti jo siinä, että pelille annettiin CGI-trailerin myötä julkaisupäivä, joka on ollut täysin epärealistinen ja sitä kautta luotiin painetta julkaista peli - vähintäänkin liian aikaisin. Toki tässä kohtaa on myös hyvä miettiä, että se projektin kuoppaaminenkin kannattaa tehdä rohkeasti, jos konseptista ei meinaa mitään järkevää syntyä.

Toivottavasti jatkossa osaavat pitää julkistukset sisällä niin pitkään, että julkaisuikkunaan voivat jo luottaa. Ja nyt kun hyvin selvästi Arkane Austin ei itse tätä konseptia edes halunnut toimittaa, niin toivottavasti Microsoft antaa heidän keskittyä siihen mitä he parhaiten osaavat.
 
Viimeksi muokattu:
!!Pelattu Game Passilla ihan ilmatteeks, ku sai kuukauden passi koodin lahjotuksena!!

Tuli tossa viikonloppuna tätä testattua, kun sattu tarttumaan gamepassi lahjoitus kohille. Muutaman tunnin jakso näppäilä ja emt, jotenkin vaan aika tylsän olonen tapaus. Ammu vampyyreja ja niiden umppa-lumppia, käytä siinä sivussa jotain kykyjä jne. Pari kaveria mukaan, niin saattais ehkä olla enempi hupia, nyt oli vähän sellanen mauton/väritön. Tiiä sitten paranisko tää sillä että pelais vähän lisää, ei vaan innosta kokeilla kun pelit mitkä ei alussa jo kutittele, niin ei ne kutittele yleensä kymmenenkään tunnin päästä.

Graafinen ilmehan oli ihan ok ja peli pyöri kivasti kanssa, mitään ihmeempää fps:n heittelyä en huomannu.

!!Pelattu Game Passilla ihan ilmatteeks, ku sai kuukauden passi koodin lahjotuksena!!
 
Viimeksi muokattu:
Lanit takana ja Redfallin cooppi testattu. Pelattiin Redfall Commons -alue täysin läpi porukalla. Nostettiin vaikeustaso Midnightiin, eli hardiin. Oli hauskempaa kuin yksin. Itseasiassa selvästi hauskempaa, eikä mitään teknisiä ongelmia. Toki peli on edelleen 30fps ja vain hostin eteneminen tallentuu, mutta muuten homma pelasi oikein mallikkaasti. Oli myös hienoa huomata kuin erilaisia aseita tuli löydettyä nyt toisella läpipeluukierroksella. Ja toisen hahmon kyvytkin eroavat selvästi yksinpelaamastani hahmosta. Nyt pääsi myös hyödyntämään hahmojen kykyjä toisien herojen auttamiseen/buffaamiseen. Peli toimi ihan kivasti yksinpelinä, mutta olihan tämä nyt selvästi parempaa cooppina.
Jatkan tästä, kun eilen tuli pelattua loppuun tämä cooppikierros.

Pelillä on hetkensä. Niin hyvät ja huonot. Midnight vaikeustasolla varsinkin yksi "kuiskaileva" pomovastus oli mukavan haastava. Tosin useammalla vampyyrinmetsästäjällä peli oli kokonaisuutena aika helppo. Yksin olin enemmän pulassa jossain kohdin, vaikka pelasin yhtä alemmalla vaikeustasolla.

Nyt voisi tietenkin valita vielä sen kaikista vaikeimman vaikeustason ja lähteä metsästämään puuttuvia Achievementteja, mutta ehkä tämä kaksi läpipeluukierrosta riittää. Siellä on edelleen ne samat miinukset, jotka on tässä ketjussa mainittu monta kertaa. Eivät missään nimessä pilanneet peli-iloa, mutta asiat voisivat olla paremminkin. Hauskaa oli silti räiskiä menemään varsinkin cooppina.
 
Ylös Bottom