Vastaus: Resident Evil 5 [X360]
Nyt on tullu pelattua chapteriin 6-1 asti, ja itse en oikein tämän pelin ylenpalttista suitsutusta ymmärrä. Tässähän on ihan käsittämättömästi ongelmia. Listataas muutamia kerta positiivisia puolia on jo varmaan käsitelty kohtuullisen paljon:
- Shevan tekoäly on ihan käsittämättömän paska. Akkaa ei kiinnosta ollenkaan se, että onko Chris tulilinjalla vai ei, pistoolilla tulee laakia takaraivoon jos itse ei tajua väistää. Ajattelin, että olis hyvä liike antaa tuolle pistooli ja kivääri, mutta kiväärin käyttö ei sitä tunnu kiinnostavan lainkaan. Pistoolillahan toi tuntuu ampuvan 90% ajasta, vaikka välimatkaa vihollisiin olisi pidemmältikin. Se on sentään ihan mukava, et toi loottaa kentät kiitettävän rivakasti, ja toimittaa ammukset omalle pelihahmolle. Kai tätä pitäis pelata cooppina, mut sekin syö peliltä uskottavuutta, kun Shevan äänen hoitaa joku matalaääninen suomea puhuva äijänkönsikäs
- Aseissa ei ole munaa. Tai välillä on ja välillä ei. Tuossa on joku satunnaisgeneraattori mikä määrää sen, tuleeko kriittinen osuma vaiko ei. Jos esim. niihin punaisiin pitkäkielisiin ei tule kriittistä osumaa, niin ne eivät reagoi haulikon osumiin mitenkään muuten, kuin veren roiskahtamisella. Välillä nuo nuolijat (nuolijoitahan noi oli?) lentelevät volteilla ympäriinsä kun haulikko tekee tuhoa. Ongelma tässä on se, että käytetyt aseet eivät toimi jatkuvasti odotetulla tavalla ja tämä syö kohdallani immersiota melkoisesti. Mielestäni kaikissa nykypeleissä pitäisi olla edes jonkinlainen fysiikkamoottori, jonka perusteella ammukset liikuttaisivat vihuja osuessaan yhdenmukaisesti. Aseäänet ja grafiikat on kyllä todella rautaiset. Pelissä on hienoimmat räjähdykset ja savutehosteet pitkään aikaan
- Inventorio on kankea. Tavaroiden siirtäminen hahmolta toiselle ja säilöön on melko tuskaista touhua. Se on ihan jees, että taistelussa inventorion käyttäminen on hidasta.
- Kontrollit on huonot. Jep. Sama vanha virsi
Dead Spacen malli toimii kiljoona kertaa paremmin. Varsinkin 5-3:n pomotaistelu näytti/tuntui ihan uskomattoman typerältä, kun hahmot juoksentelivat ympäriinsä, pysähtyivät ja kääntyilivät sekä hyökkäilivät todella laiskasti. Kohokohtana nousee puukon käyttö. Puukko esiin erillisellä napilla ja se kädessä ei voi liikkua. Jepjep.
- Itse en niin välitä tästä Resi-pelien uudesta linjasta, jossa pelit eivät enää pelota. Nelonen oli huomattavasti jännempi kuin tämä, ja jos sama trendi jatkuu niin kutonen lienee täysin suoraa tykitystä koko peli.
Tässähän näitä. Klassinen esimerkki siitä, että upea grafiikka ei tee peliä jos pelattavuus kärsii suurista ongelmista. 3/5.