Vastaus: Resogun [Hype]
Kun Mark Cerny sanoi, että koneesta saa helposti normaalit tehot käyttöön, mutta sen jälkeen aletaan katsoa, kuka on kova tekijämies ja osaa kaivaa lisävääntöä, hän ei ilmeisesti ottanut huomioon Housemarqueta. Demo-scenestä ponnistaneet jedit nostivat riman kerralla "vähän" ylemmäs...
Minusta tässä vaiheessa kannattaa myös alleviivata sitä faktaa, että Resogun vie tosiaan sen puoli gigaa tilaa. Eihän se peli nyt sinänsä taivaallisen kaunis ole (Esim. Killzone on puhtaasti silmäkarkin osalta minusta paremman näköinen), mutta suhteutettuna ja voxeloituna Resogun on aika jumalaisen kaunis saavutus. Veikkaisin myös toimivan upeasti 3D:nä, joskin lähinnä vain demoamisen merkeissä. Emmä tota peliä pystyis kyllä tosissaan pelaamaan enää lisäulottuvuuden kera.
Vaan pakko se on tulla tännekin hehkuttamaan peliä. Twitterissä olen ylistänyt peliä alusta lähtien, mutta oikeastaan tuo vain paranee ajan saatossa. Vasta Master-taso (eli "vaikein") näyttää Resogunin todelliset herkut ja ne pienet nyanssit, joka tuo tuolle ikää. Pelissä on yksinkertaisesta mekaniikasta huolimatta niin monia pieniä juttuja (esimerkiksi pienellä buustilla pelastettavat voi heittää puolesta välistä kenttää podeihin), että niitä löytää puolihuomaamattomasti kun mahdottomalta tuntuneesta tilanteesta selviää kunnialla elossa. Esim. juuri tuo boost+heitto-kombo on sellainen "pakko" vaikeammalla tasolla, että ilman sitä ei ukkoja pelasteta ilman, että kombomittari tippuu nollille. Näitä on monia muita, enkä edes ole kuvitellut keksineeni vielä kaikkia (katsomalla pelkästään omaa ennätystä jollain vaivaisella 30 miljoonalla ja parhaiden 300 miljoonan tuloksia, niin sekin kertoo jo jotain... muutakin kuin sen, etten osaa pelata).
Mutta kuten ylläolevasta voi jo huomata, ei tämä peli toimi kaikille. Resogunin idea on nimenomaan pistehuorausta syvällisellä mekaniikalla, ja jos siitä ei saa tyydytystä, niin sitten peli tulee jäämään torsoksi. Helpoimmilla tasoilla pelin pelaa "läpi" yhdeltä istumalta tunnissa ja loputtomat jatkoyritykset palauttavat aina silloisen kentän alkuun, ettei turhautumaan (juuri) pääse.
Itselleni Resogun on tosiaan parantunut vain mitä enemmän sen pariin on syventynyt. Todennäköisesti tässä on minun tämän sukupolven Geometry Wars. Siinä oli myös yksinkertainen peli, joka vaati opettelua siinä pärjätäkseen (ja jota pelasin viimeksi pari viikkoa sitten, nimenomaan ensimmäistä Xbox 360:n julkaisussa ilmestynyttä versiota). Tosin Resogunissa noita hienouksia on vaan rutkasti enemmän. Varsinkaan PS+-tilaajien ei kannata missata tätä mistään hinnasta.
ps. oli pakko ottaa Master-tasolla screenshot melko heppoisesta 7 miljoonan tuloksesta, kun pääsin sillä toistaiseksi 275. parhaaksi pelaajaksi! Perjantain jälkeen tuon voinee kertoa muutamalla tuhannella.