Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retrospektiivi - pelataan vanhat pelit nykypäivän pelaajan silmin

Mikähän se lie joku vähän samankaltainen peli samalta aikakaudelta, mutta toteutus oli enemmän pikselimäinen kuin tällainen polygonimainen? Siinä oli myös tällaista rajatonta ajamista ja fysiikat kohdillaan.
Jaa’a.. vaikea sanoa tältä istumalta mikä kysinen peli saattaisi olla.. tuolta GOGista näytti myös olevan Screamer 4x4 Se olis itselleni sellainen peli etten ole sitä koskaan pelannut mutta näytti että tuollaista maastofysiikka menoa sekin oli, hivenen tai oikeastaan aika paljonkin kuin 1nsane mutta todella paljon rauhallisempana ja sillain ei ollut sellaista kilpa-ajoa ja iha eri juttuihin siinä kuitenkin näytettäis pelikuvan perusteella panostavan mutta näyttäis muutoin tuossa ajaminen olevan hippuriikkisen verran saman tyylistä kuin 1nsanessa. Ne aiemmat Screamer pelithän ovat tainneet olla viimeisen päälle sellaista arcade”rallia” että toi kait niihin verrattuna aivan erityylinen peli.

Ootko muuten pelannut noita Interstateja ? 76 ja 82 ? itse ei ole tullut mutta aikakausi sinänsä kiinnostais ja jos niissä vois olla hyvät musat, joku jossain ainakin tuosta seitkytäluvun musiikkeja kehui. Onkohan ne jotain ikään kuin Twisted Metallin tyylisiä, toki ei mikään suora kopio mutta vähän muunneltuna, vois vaikuttaa pelivideoiden perusteella.
 
Pitääpä tutkia tuota asiaa, jos vaikka löytyisi se peli mitä nyt tarkoitin. Interstateista en tiedä oikeastaan mitään muuta kuin sen, että nimen olen joskus kuullut.
Näyttäis joku 4x4 Evo peli olevan tuon tyylinen tapaus ja sit 4x4 Evo 2 myöskin. Ilmeisesti ovat astetta enempi puhdasta kilvanajamista mutta tyylillisesti näyttäis olevan hitusen samaa, myös fysiikoiden osalta.
 
Megarace (1994)
Paketissa tuli myös Megarace 2 mutta aloitetaan nyt ekasta kuitenkin.. ehkäpä sitä sitten paremmin huomaa onko siinä vaikkapas visuaalisuuteen tullut minkäsmoisia muutoksia kun aiempi versio alla.. tosin ovat tainneet vuoden sisään tulla kumpikin peli että tuskin kovin suurta mullistavaa muutosta ainakaan, näyttäis myös Kolmonen olevan tehty mutta siinä onkin sit välissä 8-vuotta kerinnyt joessa vettä virrata. Onkohan sellaista pelisarjaa jossa uudempi jatko-osa ois ottanut takapakkia aiempaan peliin verrattuna.

Tämä on sillain kuvista ”tuttu” mutta en ole itse koskaan aiemmin pelannut. Kait tämä on graafisesti tuolloin ollut ihan kelpoa ja valloittavaa kamaa.. nykyään enempikin suttua.

Tässäpä hieman ensifiiliksiä…

Melkeinpä heti kättelyssä pärähtää jutun juontaja (Lance Boyle) ruudulle, joka on tälle pelille kaikki kaikessa ! :D todella karismaattinen tapaus ! siinä määrin että Kari Salmelaisellakin alkais hikikarpalot otsalla virtaamaan työpaikkansa puolesta, Kaitsun pimputtaessa piano ja pannen parastaan siinä vieressä.. todellinen heppuliino (on tämän jutun sydän, keuhkot, maksa, munuaiset ja kaikki muutkin mahdolliset elimet yhtäaikaa) kyseessä joka jutuillaan vangitsee katsojansa syleilyynsä, juontaja on videokuvantapaisella tekniikalla toteutettuna muutoin tietsikkagrafiikoiden ympäröimänä.. jätkä ylinäyttelee just sopivasti ja jutut ovat mitä ovat, mutta hyvällä tavalla. Tätä ohjelmaa sitten porukat katselevat telkkuruutujen ääreen nauliintuneina..

..heppu aina esittelee paikan jossa kisataan, areenoita on jonkisen verran kait.. esittelee myös vähän paikallista jengiä joka on pelaajaa vastassa ja kapuloita rattaisuus työntämässä.

Homman juju on se että autolla kaahaillaan ja yritetään päästä big bossia aina nujertamaan ja kyseisen jengin alajaosta yrittää sitä estellä.. alussa valkkaat auton joistain vaihtoehdoista, joista saa jotain tietoja että mikä vois itselle sopia. Ajollinen osuus on todella kämäsen käppänen..

..varsinkin kurvit nylkyttävät melkoisilla pompuilla ajoittain ”eteenpäin”.. suorilla sentään mennään vähän pienemmillä kengurubensoilla..

..yleensä sitten kun saat kiinni edellä ajavan, niin siitä ei ohitse pääse kaasuttelemaan (ainakaan alussa), vaan se pitää ampua tuusan nuuskaksi edestä kulkua hidastamasta.. alun onneton ase (tai sitten otin vaan sellaisen auton jonka ase on melkein vaarallisempi itselle kuin viholliselle) on aivan luokattoman rupukantaman pyssy jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua, pitää olla vihun perseessä (takapuskurissa kiinni että ammukset perille asti jaksavat kantaa).. eikä ohi hirveästi parane ampua, koska panoksia ei hirveästi oli ylimääräistä tuhlattavaksi, siinä ei sitten oikein voi tehdä mitään jos ne loppuu.. odottelee vaan että kenttä tulis päätökseen jotta sitä uudestaan joutuu yrittämään..

..radat on sivuilta aidattu, jotta pystyy sivuttain liikkumaan aidatun alueen välissä kuvan alareunassa ja sitten on kaasu, jarru ja ammuskelu.. mitään törmäilyfysiikoita ei sen kummemmin ole.. radan pinnassa on välillä merrkejä, eteenpäin nuoli antaa buustia ja vauhtia töppösiin, öö siis renkaisiin. sitten on jokin josta en vielä päässyt perille mitä se tekee.. sitten oli nuoli taaksepäin mutta ei se tainnut kuitenkaan hidastaa matkantekoa mitä olisin olettanut..

..ilmeisesti peli on todella monotonisesti tuota samaa sitten siellä ajelun puolella ja juurikaan variaatiota ei ole pidemmänkään päälle luvassa..

..se miksi peliä jaksaa ja viitsii pelata on aina kenttien välissä olevan video/animaatio jossa tämä mainio juontaja päästetään kerta toisensa perään irroittelemaan sydämensä kyllyydestä ja sen mies todella tekeekin ! :)

Saas nähdä tuleeko tämän jälkeen hypättyä suoraan tämän Kakkosen kimppuun, vai tuleeko käytyä vieraissa Armed and Dangerous (2003) pelin parissa.. jossa siinäkin kait pidemmän päälle se räiskyttely osuus alkaa hitusen tympimään vaikka lienee kuitenkin laadukkaammin tehty kuin tämän itse pelillinen osuus mutta välideot ovat kuulemma siinä ihan tajuttoman hulvattoman hauskoja.

btw. tuli toi Screamer 4X4 hankittua nyt sit kans ja testattua, kelpo peliksi sekin osoittautui ! :) tosin ei siitä 1nsanen kurittajaksi kuitenkaan ole.

Intro video, jossa ei varsinaisesti pelikuvaa ole mutta mainion selostajamme alkuhöpinät ja tervetuliaistoivotukset ! :)
https://www.youtube.com/watch?v=fRnS3R4jLsM

Kuvia…
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.18 - 15.59.00.32.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.18 - 15.59.03.46.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.18 - 15.59.51.08.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.18 - 16.04.27.83.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.18 - 16.08.57.74.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.18 - 16.09.26.28.png
 
Army Men II (1999)
Naavapartaiset miehet herras- sellaiset tai vähemmän herras- lienevät muistavansa asioita menneisyydestä aina silloin tällöin, kenties tälläisenkin kun aikoinaan oli kova juttu sellaiset muoviset pienet vihreät ja ruskeat sotaukkelit. Niillä sitä pisti melkoiset pirskeet mielikuvituksen kera pystyyn, sit oli vielä sellainen pieni tykki joka ampui pateja ja sillä yritti niitä kaadella jne…

Niitä juurikin tässä päästään ohjastamaan, joten ei hassumpaa.. kun vielä ylhäältä kuvattua RTS meininkiä olisi luvassa. Ehkäpä tämä olisi tyyliä Cannon Fodder mutta ei niin ”yksioikoisena” vaan astetta ”monimutkaisempana”.. toki ei näitä silti oikein voi sinänsä verrata ihan yksi yhteen varsinkaan.

Peli heittää tässä suoraan toimintaan ja syvään päätyyn, elikkäs ei selitä yhtään mistään yhtikäs mitään.. siis kontrolleista. Niitä on sitten opeteltava pikku hiljaa pelin tuoksinassa, tai otettava ohjekirja käyttöön ja luettava sieltä.

Alussa hiiri on tässä ihan holtiton, vallankin kun resoluutiot eivät tämän pelin parissa päätä huimaa, niin melkoista viuhtomista, noh sen pelasti se kun omassa hiiressä saa sitä suoraan säädettyä niin se kesyyntyi ja rauhoittui huomattavasti tuollaisella vippaskonstilla..

…alussa tuli turpaan huolella kun soltut itse kyllä ampuvat mutta ei ne oikein mihinkään itse osu jos et ole naputtamassa vihollisen kohdalla tähtäysmerkkiä, sit lakos kyllä nopsaankin. Myös jos koko joukkio niitä liikuttaa niin ahtaissa paikoissa ne voi jumittaa pahasti kun tukkivat toisiltaan vaan tietä ja eivät oikein mene mihinkään, joten tiukoissa taistaissa kantsii ahtaita koloja parhaan mukaan vältellä.. saatta joutua ne yksitellen sieltä pois tuomaan.. jotta sillain niiden oma-alotteinen reitinhaku on aika lapsenkengissä ollut tuohon aikaan.

Aseita näyttäis olevan ihan kivan mallikkaasti jos jonkisenmoista.. ai niin sit jos yksi kuolee, niin koko tehtävä menee sitten siinä ja aloitettava alusta, joten koko ryhmä olis kait saatava aina kokonaisuudessaan hengissä jotta tehtävä olis suoritettu. Tyyppien hallinta on vähän tikkuista mutta sitä oppii hitusen paremmin hallitsemaan kun peli alkaa tutummaksi tulla.. mutta nykyajan sulavuuteen asti ei kyllä ylletä, ei sit millään.

Se mikä tästä tekee mainion on juuri nuo kentät ! :) huisin upeata.. elikkäs on niin sanotusti oikean elämän paikkoja oikean elämän keittiötä (jossa vaikkapas torakat ovat todella isoja ja pelottavia melkein alienmaista kauhua tuottaa ne kohdata), makuuhuonetta, varastoa, puutarhaa, pihamaata jne… se tuo todella mainion fiiliksen tähän, vähän kuin MicroMachines mutta eri genressä ja puitteissa tällä kertaa..

..kentissä on myös muokkautuvuutta.. esim puut jos pistelee singolla tai liekinheittimellä sytyttää tulee niin ne aikansa siinä palaa kunnes sitten ovat enää poroina ja hiiltyneenä maantasalla. Tai keittiön lieden voi sen verran lämpinänä hohkata että muovihan siinä sitten sulaa.

Musiikit on ainakin ekoissa kentissä ihan legendaarista mm. sitä mikä raviradoilla aina raikaa, sit oisko oikein jotain joutsenlampeakin siellä ollut jne… tietyllä tavalla vähän absurdi olo tulee kun tuollaiset musat siinä taustalla pauhaa.

Tikkuiset kontrollit jos kestää ja opettelee ne hallitsemaan niin hyvin kuin ne pystyy sekä ”pienen kuvan” niin kelpo viihdettä tämä on kyllä jota mielellään pelailee.. toki itselleni tuottaa tuo nostalgisuus noiden muoviukkeleiden parissa lapsuudessa ja ne mielikuvitukselliset leikit niiden parissa, niin varmasti paljon sen takia tälle antaa noita ongelmakohtia ja tiettyä tönkköyttä anteeksi aika roimastikin.

Näitähän on toki muitakin ja kyllä tämän perusteella nekin menevät hankintaan ja peluuseen :) Tietysti se Ykkönen elikkäs Army Men (1998), tämä Army Men II (1999), Army Men : Toys In Space (1999) sekä Army Men World War (2000) .. näyttä sitten löytyvän myös Army Men RTS (2002) joka on eri tekijän tekemä kuin noi kaikki muut aiemmin mainitut.

Pitäisköhän tämän innoittamana taas katsella pitkästä aikaa Joe Danten ohjaama elokuva Small Soldiers (1998).. hivenen liippaa vähän sen suuntaisesti. Siinähän on mukana vallan nuorena Kirsten Dunst.
AM2.png

Virallinen traileri…


…tuolla sitten vähän lisää pelikuvaa ja pidempää traileria kans…

…vähän pidempi ”virallinen” trailer…


..pelivideota muutamasta alkupään kentästä, tässä saa jo sitten korvatkin kuulla sitä eeppisistä musiikkia mikä taustalla raikuen pauhaa.. kuin myös itse taistosta keittiön pöydän herruudesta heti ekassa kentässä :)
 
Viimeksi muokattu:
Al-Qadim : The Genie’s Curse (1994)
Se olis sitten legendaarinen SSI asialla, teki vallankin niitä kulta ja hopea boxisia lootia kauppojen hyllyille. Tosi usein olivat AD&D perustuvaa tietsikkaroolipelejä.. toki tekijänä pelille on Cyberlore Studios vaikka SSI sarjan pelejä onkin..

..käytännössä aina nuo CRPG:t olivat sillain sinne syvän päädyn statistiikkaa kera loputtomien numeroiden kera ja nopanheittoon perustuvaa juttua. Tämä taisi olla siellä sakissa todellinen poikkeus ja musta lammas.. tämäkin kyllä perustuu AD&D 2nd Editioniin, mutta jos ei tietäisi ja peliä ummikkona pelais, niin ei sitä kyllä arvata osaisi alkuunkaan..

..seikkailullinen ja suorantoiminnan arcade roolipeliä tässä tarjolla. Näitä oli huomattavasti enempi konsolipuolella kuin mitä tietokonepelit tuohon aikaan tarjosivat. Times of Lore oli kans siellä Origin Systemsin puolella aika tämän kaltainen toimintarope.. siellä hakivat suuntaan upealle Ultima pelisarjalle.

Sillain helppo tätä hallita ja ohjata kun hiirellä pystyy kaiken tekemään hyvin näppärästi, niin liikkumisen taistelun jne... taistelu tuntuu olevan hyvin yksinkertaista ja minkäänmoista syvyyttä siitä ei tunnu löytyvän, totaalisesti toista ääripäätä ja toisin kuin yleensä SSI:n peleissä tuppasi olemaan. Tässä myös ohjataan vain yhtä tyyppiä, yleensä niissä muissa SSI jutuissa oli aina porukka ja taistelu vuoropohjaista..

..tosin jos vaikka tyypeille puhuu niin pitää olla aivan vieressä ja välillä silloinkin ei meinaa ottaa sitä napautusta, että joutuu vähän omaa paikkaa hivenen muuttamaan että se suostuu aloittaman dialogian, jotta sillain voi missata noita jos ei jaksa yrittää olla oikeassa kohdassa suhteessa juttelutoveriinsa.. sitten ovia on kans sillain ”pystysuuntaisessa” jutussa että ne pitää ensiksi avata napautuksella ennen kuin sisälle pääsee, äkkinäisesti vois luulla että niihin ei pääse sisään, vaikka kyllä pääsee.

Heti ensimmäiseksi joudutaan johonkin testiin labyrinttiin, jos tuon läpäisee niin on valmis kuulemma menemään naimisiin jonkin naisen kanssa kanssa. Testista selvittyään, hyppää heppu lentävän maton kautta teleportaalisesti omaan kotikyläänsä.. kylä vaikuttaa oikeasti tosi isolta ja kun ei ole karttaa niin siellä on aika hukassa heti alussa.. porukkaa tulee kyllä vastaan ja niiden kanssa voipi jutella.. aika nopeasti selviää että naimisiin nyt oltais menossa.. sitten kylästä löytyy omia sukulaisia kuin myös jonkin toisen suvun sakkia..

..suvut tuntuvat olevan aika pahasti tukka nuottasilla toistensa kanssa. Ilmeisesti perheen kunnianpalautus olis tässä se suuri juttu mikä pitäisi toteuttaa.

Poikkeuksellista on tosiaan tässä myös tapahtumapaikka ja se että on Arabian juttuja tosiaan. Forgotten Realmisin maailmasta kuitenkin on ja tämä tapahtumapaikka sieltä kartalta kans löytyy mutta omalla tavallaan oma erillinen juttunsa tämä kuitenkin on.

Saapi nähdä minkäsmoinen seikkailullinen kokemus tästä alkaa kuoriutumaan pidemmän päälle !? onko oldie but goldie sarjaan menevä vai vaipuuko sinne unohdettujen laaksoon. Paljon riippuu tarinallisesti, jaksaako se kiinnostusta pitää yllä..

..pelillisellä puolella kun ei taida hirveästi olla syvällisyyttä johon uppoutua ja sitä kautta ”jujua” joka pelaajaa sais peliin parin palaamaan.. pelkona erittäinkin suurena on että päämäärätön & monotoninen haahuilleminen voi olla tämän tuleva kohtalo.

..visuaalisesti ihan kivan näköinen tapaus :) kiva tosin olis jos ympärilleen näkis hivenen enempi kerrallaan, nyt jää aika suppeaksi se näkeminen mitä siellä edessä siintää.

Dark Sun Shattered Lands (1993) sekä Dark Sun Wake of the Ravager(1994) (tyylikäs kansi tuossa jälkimmäisessä kyllä) .. taisivat olla hivenen tämän tyylinen astetta seikkailullisempi kokemus mutta siinä oli huomattavasti enempi myös CRPG juttuja mukana.

Kyllähän tämän parissa myös Sinbad elokuvia alkaa tehdä mieli taas katselemaan.
AQGenie.jpg

Muutama kuva itse pelistä...
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.14.01.71.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.13.20.73.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.15.04.68.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.17.57.10.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.19.28.53.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.21.44.49.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 06.27.15.69.png
Wolfenstein 3D Screenshot 2024.02.19 - 07.20.21.72.png
 
Viimeksi muokattu:
Colin mcrae rally 04 (xbox)

Tämän mukavan värikkään maisemat oli kivaa vaihtelua doomin pimeiden käytävien jälkeen ja muutenkin peli näytti hyvältä ja tuntuu rullaavan myös sulavat 50 kuvaa sekunnissa.
Alunperin tämä tuli pelattua ps2:lla kun peli oli vielä uusi ja silloin se oli pettymys.
Ei sen takia, että se olisi huono vaan pelit lehden arvostelun takia jossa sanottiin näin:
"Voiton makuun pääsee lähes ensi yrittämällä, mutta kaiken näkemiseen ja kokemiseen ja jokaisen bonusauton keräämiseen pitäisi kulua viikkoja"

Mulla meni kolme päivää.
Tässä kun ei oikeasti paljoa pelattavaa ole.
On 2wd luokka josta on normal ja advanced taso. Normalilla ajetaan neljä rallia joissa on neljä ek:ta. Advanced tasolla viis rallia joissa on viis ek:ta.
4wd luokassa on myös normal taso jossa ajetaan kuus rallia joissa on kuus ek:ta ja advanced tasolla ajetaan kaikki 7 vai 8 rallia.
4wd expert avautuu kun voittaa advanced tason ja siinä oletettavasti on myös kaikki rallit, mutta nyt hud on karsittu ja on pakko ajaa ohjaamosta.
Sitten on enää group b jossa ajetaan viis rallia.

Mitään custom mestaruuksia ei ole joten niitä hankittuja bonus autoja voi käyttää vaan time trialissa tai yksittäisissa ralleissa, joka kyllä tarjoaa custom mahdollisuuden, mutta maksimi ek määrä on se sama kuusi kappaletta.
Tuon takia peli lähtikin heti seuraavalla viikolla vaihtoon.

Nyt tämä oli kiva nostalgia pommi vaikka b ryhmäläisten ajettavuudesta en tykännyt ollenkaan joten ne jäi ajamatta.
Ne ei oikeastaan tunnu sen tehokkaammilta mitä perus wrc autot, mutta niissä on vähemmän pitoa ja ne kääntyy huomattavasti kankeammin joka ei tee ajamisesta mitenkään nautittavaa.
En tiedä miten mä niillä silloin yli 20 vuotta sitten ajoin. Varmaan kirosanojen saattelemana kun halusi vaan voittaa kaikki mestaruudet :D
Samalla tuli todettua, että kyllä tässä todellakin on parempi ajettavuus mitä cmr 2005:ssa jota pelasin viime kesänä. Siinä kun oli ihan joka autolla liian vähän pitoa joten jopa cmr 3:n ajettavuus tuntui paremmalta ja sitähän haukutaan yleisesti siitä kuinka auto tuntuu ilmatyyny alukselta.
Joten jos haluaa kokea jonkun näistä kolmesta niin nelosessa on paras ajotuntuma joten suosittelen sitä vaikka 2005 tarjoaakin enemmän sisältöä.
 
Samalla tuli todettua, että kyllä tässä todellakin on parempi ajettavuus mitä cmr 2005:ssa jota pelasin viime kesänä.
Itse taas muutaman vuoden takaisen molempien pelien läpipeluun perusteella pidin kaikin puolin 2005:tä parempana pelinä myös ajotuntuman puolesta. Tuoreen ajokokemuksen puutteessa en tosin osaa sanoa, mikä siinä erityisesti oli parempaa. Voi se johtua tosin siitäkin, että 2005:ssä manuaalivaihteet sai määritettyä niihin nappeihin, joihin olin tottunut (Xboxilla A ja X), niin ei tarvinnut automaattiin turvautua. Aikansa rallipelien parhaimmistoa kyllä kumpikin.
 
Phantasmagoria (1995)
Kauhupeliä koetettu tehdä ja FMVn voimin elikkäs videokuvaa on tarjolla yllin kyllin tätä peliä kahtellessa, joka tehtiin aikana kun näillä koetettiin läpilyöntiä tehdä useamman pelin voimin..

..interaktiivisten seikkailupelien saralla myös ja eritysiesti Sierra On-Line lähti mukaan kans tämän, tämän jatko-osan sekä Gabriel Knight 2 (1995) voimin. Yksi mikä meikältä jäänyt aikoinaan pelaamatta näistä tämänmoisista olis Black Dahlia (1998) joka jollain tavalla pitäis kietoutua sen oikean maailman "samannimisen tapahtuman" ympärille ja sitä tähdityttää Dennis Hopper.

Tässä tarinasta vastaa Roberta Williams, joka oli Sierran yksiä kantavia voimia ja perustajajäsenistä, tosin siinä rinnalla oli useampikin mies sekä toinen nainenkin (Jane Jensen).. kuitenkin oli kasarilla ekojen joukossa kehittämässä seikkailupelejä jotka eivät enää olleet tekstiseikkailua vaan grafiikka näytteli otti jo valtaa niiltä pois.

Roberta oli jo vuositolkulla odotellut sopivaa teknologiaa jonka avulla voisi tehdä kauhupelin, hänen mielestään tämä oli juuri se formaatti mikä sen mahdollisti. Pelin käsikirjoitus oli perästi 550-sivua ja tosiaan muutoinkin pelin aihealue oli jotain muuta mihin hän oli aiemmissa peleissään kajonnut. Peliä tehtiin yli kaksi vuotta ja videokuvauksiin meni neljä kuukautta.. kuvauksia oli 12 tuntia per päivä ja kuusi kertaa viikossa..

..ohjaajana toimi Peter Maris.. näyttelijöitä oli yhteen 25. Peliä teki yli 200 henkilöä. Erikoistehosteiden tekemisestä vastasi The Character Shop. Alun perin budjetti oli $800,000 mutta se levähti kätösistä ja lopulta hintalappu kohosi $4.5miljoonaan.

Tämä oli siis todella mittava ja kallis projekti aikanaan tekijöitä oli yllättävän paljon, jouduttiin tekemään oma kuvausstudio pelkästään tätä peliä varten ja sen pystyyn laittaminen makoi $1.5miljoonaa .. siellä sitten green screenin edessä on pyritty näyttelemään tunnista toiseen.. jotta matskua peliin saataisiin. Videokuvaa näyttelijöistä on sitten laitettu koliulotteisten taustojen päälle hihhuloimaan.. joka näyttää vallankin nykypäivänä jotenkin räikeästi esiin pomppavalta tässä nämä hahmot.. GKnight 2:ssa ne hivenen paremmin uppoutuivat taustalla olleisiin ”lavasteisiin”..

..musiikillisella puolella hoilasi välillä 135-hengen kuoro. Aiempiin peleihin musat oltiin pitkälti tehty tietokoneella mutta tässä nauhoitettiin livenä oikeata soittoa.

Lopulta (viivastytettiin useamman kerran, vähän kuin näinä päivinä monet pelit) peli julkaistiin peräti seitsemällä levyllä.

Juonellisesti voisi lyhyestä virsi kaunis meiningillä mennä ja sanoa että pariskunta ostaaa itselleen kummitustalon.

Vaikka peli on ainakin jälkikäteen tuomittu melkoiseksi roskaksi (eikä se tainnut silloinkaan olla pelikriitikoiden kovin lemmikki) joka on visuaalisesti enempikin huvittava kuin kauhistuttava, jälkimmäistähän siinä kovasti pyrittiin tekemään. Peli meni kuitenkin kaupaksi erittäin hyvin (heti kättelyssä sitä myytiin 300,000 kappaletta ja takoi kelpo tuoton firmalle.. josta kielii myös se seikka että tälle tehtiin myös toinenkin osa Phantasmagoria (2) : A Puzzle of Flesh (1996).. jolla ei toki tarinallisesti ja henkilöiden osalta ollut enää osaa eikä arpaa mitä ekaan peliin tulee.. jotta ihan eri tarina se kokonaan, toki tekniikka millä peli tehtiin niin on samainen jotta siltä osin "jatko"nimike tullut.. tuota numeroa kaksihan ei käytetä juuri missään kansissa jne....

..ensimmäinen kuitenkin oli lopulta vuoden 1995 myyntilistojen yhdeksännellä sijalla.. joten se jatko ei ollut mikään ylläri pylläri..

..Yhdysvaltojen puolella homma hierti oikein kunnolla kun pelissä oli seksiä, väkivaltaa, seksuaalisuutta sekä saatanallista menoe.. joten ei sinänsä ihme että siellä osa porukasta veteli herneen palkoja sieraimiinsa oikein Hooverin lailla.

Itseltäni löytyy tosiaan tuo Phantasmagoria 2 levyllisenä elikkäs fyysisenä versiona.. ensimmäinen on sitten bittimuodossa.. kakkosen etu- ja takakansi tuossa kuvassa seuraavaksi..
20240220_083043.jpg
20240220_083139.jpg

Seuraavalla videolla mittaa lähemmän kaksi ja puoli tuntia ! toki video alkaa vasta noin 10minsan kohdalla. Haastattelussa siis naistähti kyseisestä VIDEOpelistä…

A Conversation with Victoria Morsell (aka Adrienne from Phantasmagoria 1)!
“Please join Paul and his special guest Victoria Morsell Hemingson, the star of Sierra Online's original Phantasmagoria.”
 
Viimeksi muokattu:
Noista FMV seikkailupeleistä vielä niin näyttää siellä olleen pari cyberpunk aiheistakin jopa ! noista en oikeasti ole tainnut juurikaan ikinä ennen tätä kuullakaan.. tai nyt tarkemmin ajatellen toi Don’t Fear the Reaper kappale on jotenkin etäisesti jostain pelistä ”tuttu” joten lienee pakko olla toi..

..kuitenkin Take Two Interactiven tuotoksia molemmat, sitten samainen firmahan teki myös Black Dahlian (tulikin tuossa Phantasmagorian yhteydessä tämä jo mainittua)joka myös interaktiivista videomatskuntäytteistä point’n’kliksuttelua…

Ripper (1996)
Tässähän on kovaa näyttelijäkaartia nimittäin.. Christopher Walken, Paul Giamatti, Karen Allen, Burgess Meredith, John Rhys-Davies

Jutun juonena olis ilmeisesti vähän kuin Jack The Ripper touhuaisi nyt sitten vuodessa 2040 ja heppu olis saatava kiinni.

Vaikkapas tuolla olis vähän arvostelua tälle tuotokselle…
https://adventuregamers.com/articles/view/17488

Tärähtää heti Blue Oyster Cultin biisillä käyntiin…


Kansi...
Ripper.png
------------------------------------

Hell: A Cyberpunk Thriller (1994)
Samaiset tekijät tässä olleet asialla kuin Ripper pelissä mutta paria vuotta aiemmin.

Tässäpä näyttelijöinä olis mm. Dennis Hopper, Grace Jones, Stephanie Seymour, Geoffrey Holder.. ilmeisesti Seymour ja Holder ovat vain kuitenkin videoituna peliin ja muut ovat vain antaneet äänensä tietsikkaanimoiduilla hahmoille..

..joten tämä ei ole ihan niin videotäyteinen ja painotteinen tapaus, vaan muistuttaa ulkoisesti enempi ei FMV kliksuja.

Pelin kansi…
HCyber.jpg

----------------------------------

Harvester (1996)
Tästähän pelistä nousi aikoinaan älämölöä kun oli kuulemma muutama äärimmäisen sairas ja väkivaltainen kohtaus tässä.

Pelissähän on aitojen näyttelijöiden esittämät hahmot laitettu tietsikalla luotujen taustojen päälle ja videokuvaakin välillä.. muutoin perinteinen kliksunaksuttelu.

Pelit lehden arvostelusta…
Harvester – Viikatemies ruispellossa
https://www.pelit.fi/artikkelit/harvester/
”Kymmenet mielenkiintoiset kaupunkilaishahmot ja mustalla huumorilla varustetut keskustelut tekevät pelin alkuosasta nautittavaa parodiaa.”
”Perverssien ja omituisten ihmisten kansoittama Harvest on kuin 50-luvulle siirretty Twin Peaks, vain hieman sairaampana versiona.”
”Harvester on paikoitellen hyvinkin ahdistava: pelaaja samaistuu vahvasti päähenkilöön joka luisuu kevyistä kepposista aina vain pahempiin tekosiin, joiden seurannaisvaikutukset ovat painajaismaisia”
”Pelinä Harvester vetoaa varmasti aikuiseen yleisöön joka muutenkin pitää kauhupätkistä tai David Lynchin elokuvista ja Stephen Kingin kirjoista.”
"Vaikka Harvester on väkivaltaisin ja kieroutunein peli mitä olen ikinä nähnyt, on siinä kuitenkin vahva moraalinen teema."


Pelin kansi…
Harvester.jpg

Kyseinen peli tällä hetkellä GOGissa alessa ja maksaa päätä huimaavat €1.69 .. siinä tulee sitten mukavasti extra lisiäkin digitaalisessa muodossa.. ohjekirjat, The Making of Harvester, Soundtrack, An Early Look A Harvester, julistetta…

Harvester trailer...


----------------------------------------------------

Retro Rewind : FMV:n lyhyt aikakausi
Kun video mullisti videopelit
https://www.v2.fi/artikkelit/pelit/3710/Retro-Rewind-FMVn-lyhyt-aikakausi/

----------------------------------------------------


Noctropolis (1994)
Tästä nyt tulut enempi tähän päivään muokattu versio elikkäs remasterointi :) sitten mukana tulee Sarjakuvaa.. kontrolleja viilattu, bugeja, ei voi jäädä enää totaaliseen jumitilaan pelissä jne.. elikkäs mainioita parannuksia tullut..

..sarjakuvien ystäville ihan mielenkiintoinen seikkailu tarjolla. Tykkään noista "välisarjakuvista" tässä ! :)

Melkoisia mimmi pahiksia tässä Widowmaker on nymfo ja sitten on Succubus jotka aikovat niellä miehistä elinvoimaa itselleen.
Kansi…
Noctropolis.jpg

Trailer…

-------------------------------------------------------

Privateer 2 : The Darkening (1996)
Peli joka pyrkii omalla tavallaan tuomaan yhteen niin Wing Commanderin taistelun, videokuvalla toteutetus henkilöhahmot kuin myös sitten Eliten ”tavaranrahtauksen”.

Näyttelijöinä kovia nimiä.. Clive Owen, John Hurt, David Warner, Christopher Walken, Jurgen Prochnow, Mathilda May, Brian Blessed…

Kansi..
Priva2.jpg

Privateer 2 The Darkening Movie Promo Trailer
 
Viimeksi muokattu:
Rally Trophy (2001)
Bugbearin käsialaa, joten siltä osin taattua laatua (Flatout, Wreckfest)

Tässä sitten keskitytään hitusen historiallisempaan meininkiin, kuin mitä yleensä rallipeleissä on totuttu. Vallankin autojen puolesta !

Eri maita missä ajellaan on viisi ja niissä jokaisessa viisi erikoiskoetta per maa tarjolla ralliteltavaksi.. maat ovat Suomi, Ruotsi, Kenia, Sveitsi sekä Venäjä. Jokainen noista tarjoaa hieman erityylistä niin tienpintaa kuin maisemaakin.

Menopelejä on kaikkiaan 11 erilaista (ohjekirjassa muuten mainiosti nekin esitellään).. jokaisesta noista on kaksi variaatiota jota eroavat niin maalaukseltaan kuin hivenen tehoiltaankin toisistaan..

..autolista on seuraavanlainen Mini Cooper S, Ford Lotus Cortina MK1, Opel Kadett Rallye, Alfa Romeo Giulia GTA, Saab 96 V4, Volvo 122 Amazon, Lancia Fulvia 1.6 Coupe HF, Fiat 600 Abarth, Ford Escort RS2000 MK1. Renault Alpine A110 1600 sekä Lancia Stratos.

Pelitiloja löytyy niin Arcade kuin Rally..

..Arcadessa on useampi auto kerralla yhtä aikaa kilpaa ajamassa ja pyritään tietysti pikiksen maaliviiva ekana porukasta ylittämään. Rally on sitten ihan normi rallia, elikkäs kartanlukijan kera ja yksikseen matkaa tehdään siellä tiellä toivottavasti eikä tienpientareella.

Peliä on mahdollista ajella näppäimistöllä, pädillä kuin ratillakin..

..itse peli tunsi heti PS4:sen ohjaimen kun oli piuhalla koneessa kiinni.. tosin meno oli niin kiikkerää sillä etä huh heijaati, ees taas tien laidasta laitaan seilaamista että ei onnistunut meikältä, pitäis varmaan tutkia että löytyykö tuolle pädille vähän säätöjä herkkyyteen :D ettei ois niin tajuttoman herkkä kääntymään.. näppiksellä on ihan jees ajotuntuma, huomattavasti simulaatiomaisemmalta tuntuu kuin vaikkapas Flatout.. ratilla ajotuntumaa on kehuttu kovastikin eikä ForceFeedbackejäkään ole haukuttu siellä suunnalla.

Autolle tulleita vaurioita korjaillaan sitten pikataipaleiden välissä, jos vaan aika riittää.. riippuen siitä kuinka romuna mikäkin paikka on, suht paljon tässä on noita vaurioituvia osasia. Suhteellisen paljon tässä voi myös säätää ylipäätään autoa ja erilaisille alustoille löytyy omat renkaansa jne…

Ajettavuus tuntuu sellaiselta luonnolliselta ja mukavalta.. ei yltimömäisen äärirealistiselta mutta nautinnollista silti ajella ! eikä ole mitään täysin tunnotonta arcadehuttua lainkaan. Haastettakin on että auton kyllä saa lähtemän käsistä jos keskittyminen herpaantuu yhtään.. vaikeustasoja löytyy mutta helpoinkaan ei ole mikään läpihuutojuttu jos itse pikataipaleella ajatus harhailee yhtään, siinä mielessä tulee oikein kunnon rallifiilis tästä..

..toki tiet sinänsä tuppaavat olemaan melkoisen ylileveitä mutta ei se tunnelmaa oikeastaan lainkaan latista kun peliin on päässyt sisään niin siihen ei oikeastaan kiinnitä enää mitään huomiota..

..radoilla pääsee kyllä ihan tekemisen meininkiin ! oikein hyppyjäkin on tarjolla, ei tosin mitään valtavia loikkia mutta kyllä isoimmista saa jo ihan kunnon lennon aikaiseksi. On tullut myös onnistuttua auto oikein katolleen, kyljelleen ja kaikista tyylikkäimmin elikkäs kunnolla ympäripyörien laitettua ! jotta sekin tässä kyllä onnistuu.. jos oikein kovasti leikkaa kurveissa niin on siellä kivasti sellaisia kallistuksia tehty että aika nopsaan tulee kuskista ja sivusta seuraaja.

Grafiikka on aikalaisekseen todella pätevää ja ajoittain näyttää erittäinkin kivalta silmälle vielä tänäkin päivänä.

Äänipuoli on kondiksessa ja tosiaan suomalainen kartturi, Rauno Aaltonen lukee tässä nuotit ihan suomeksi siis ne korviin tulee kuuluville.

Pelissä on kivasti ohjekirja jossa annetaan mm. ajovinkkejä, esitellään autot jne… tosi kiva pikku lisä itse mainiolle pelille.

Todella mainio rallipeli, jota ajaa tänäkin päivänä erittäin mielellään ja hymy huulilla :) Kelpaa rallatella menemään edelleen siis.

Enempikin kuvallista satsia itse pelistä kuin ohjekirjasen saloista löytyy ketjusta Omia kuvakaappauksia & videoita peleistä…

Tässä muutama kuva lähinnä etukansi, takakansi ja ohjekirjasta autoa…
20240221_062318.jpg
20240221_062327.jpg
20240221_062352.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Rally Trophy (2001)
Bugbearin käsialaa, joten siltä osin taattua laatua (Flatout, Wreckfest)

Tässä sitten keskitytään hitusen historiallisempaan meininkiin, kuin mitä yleensä rallipeleissä on totuttu. Vallankin autojen puolesta !

Eri maita missä ajellaan on viisi ja niissä jokaisessa viisi erikoiskoetta per maa tarjolla ralliteltavaksi.. maat ovat Suomi, Ruotsi, Kenia, Sveitsi sekä Venäjä. Jokainen noista tarjoaa hieman erityylistä niin tienpintaa kuin maisemaakin.

Menopelejä on kaikkiaan 11 erilaista (ohjekirjassa muuten mainiosti nekin esitellään).. jokaisesta noista on kaksi variaatiota jota eroavat niin maalaukseltaan kuin hivenen tehoiltaankin toisistaan..

..autolista on seuraavanlainen Mini Cooper S, Ford Lotus Cortina MK1, Opel Kadett Rallye, Alfa Romeo Giulia GTA, Saab 96 V4, Volvo 122 Amazon, Lancia Fulvia 1.6 Coupe HF, Fiat 600 Abarth, Ford Escort RS2000 MK1. Renault Alpine A110 1600 sekä Lancia Stratos.

Pelitiloja löytyy niin Arcade kuin Rally..

..Arcadessa on useampi auto kerralla yhtä aikaa kilpaa ajamassa ja pyritään tietysti pikiksen maaliviiva ekana porukasta ylittämään. Rally on sitten ihan normi rallia, elikkäs kartanlukijan kera ja yksikseen matkaa tehdään siellä tiellä toivottavasti eikä tienpientareella.

Peliä on mahdollista ajella näppäimistöllä, pädillä kuin ratillakin..

..itse peli tunsi heti PS4:sen ohjaimen kun oli piuhalla koneessa kiinni.. tosin meno oli niin kiikkerää sillä etä huh heijaati, ees taas tien laidasta laitaan seilaamista että ei onnistunut meikältä, pitäis varmaan tutkia että löytyykö tuolle pädille vähän säätöjä herkkyyteen :D ettei ois niin tajuttoman herkkä kääntymään.. näppiksellä on ihan jees ajotuntuma, huomattavasti simulaatiomaisemmalta tuntuu kuin vaikkapas Flatout.. ratilla ajotuntumaa on kehuttu kovastikin eikä ForceFeedbackejäkään ole haukuttu siellä suunnalla.

Autolle tulleita vaurioita korjaillaan sitten pikataipaleiden välissä, jos vaan aika riittää.. riippuen siitä kuinka romuna mikäkin paikka on, suht paljon tässä on noita vaurioituvia osasia. Suhteellisen paljon tässä voi myös säätää ylipäätään autoa ja erilaisille alustoille löytyy omat renkaansa jne…

Ajettavuus tuntuu sellaiselta luonnolliselta ja mukavalta.. ei yltimömäisen äärirealistiselta mutta nautinnollista silti ajella ! eikä ole mitään täysin tunnotonta arcadehuttua lainkaan. Haastettakin on että auton kyllä saa lähtemän käsistä jos keskittyminen herpaantuu yhtään.. vaikeustasoja löytyy mutta helpoinkaan ei ole mikään läpihuutojuttu jos itse pikataipaleella ajatus harhailee yhtään, siinä mielessä tulee oikein kunnon rallifiilis tästä..

..toki tiet sinänsä tuppaavat olemaan melkoisen ylileveitä mutta ei se tunnelmaa oikeastaan lainkaan latista kun peliin on päässyt sisään niin siihen ei oikeastaan kiinnitä enää mitään huomiota..

..radoilla pääsee kyllä ihan tekemisen meininkiin ! oikein hyppyjäkin on tarjolla, ei tosin mitään valtavia loikkia mutta kyllä isoimmista saa jo ihan kunnon lennon aikaiseksi.

Grafiikka on aikalaisekseen todella pätevää ja ajoittain näyttää erittäinkin kivalta silmälle vielä tänäkin päivänä.

Äänipuoli on kondiksessa ja tosiaan suomalainen kartturi, Rauno Aaltonen lukee tässä nuotit ihan suomeksi siis ne korviin tulee kuuluville.

Pelissä on kivasti ohjekirja jossa annetaan mm. ajovinkkejä, esitellään autot jne… tosi kiva pikku lisä itse mainiolle pelille.

Todella mainio rallipeli, jota ajaa tänäkin päivänä erittäin mielellään ja hymy huulilla :) Kelpaa rallatella menemään edelleen siis.

Enempikin kuvallista satsia itse pelistä kuin ohjekirjasen saloista löytyy ketjusta Omia kuvakaappauksia & videoita peleistä…

Tässä muutama kuva lähinnä etukansi, takakansi ja ohjekirjasta autoa…
"Älä kynnä peltoa" Rauno Aaltosen suusta on jäänyt hyvin mieleen. Hieno veto ottaa legenda pelin kartturiksi. Ajotuntuma oli ainakin aikailaisekseen hyvin realistinen.

Tätä voisi joskus itsekin kokeilla modernilla ratilla jos vaan saa helpolla toimimaan. En tosin tiedä missä oma levy on ja koneessakaan ei ole levyasemaa... :D
 
"Älä kynnä peltoa" Rauno Aaltosen suusta on jäänyt hyvin mieleen. Hieno veto ottaa legenda pelin kartturiksi. Ajotuntuma oli ainakin aikailaisekseen hyvin realistinen.

Tätä voisi joskus itsekin kokeilla modernilla ratilla jos vaan saa helpolla toimimaan. En tosin tiedä missä oma levy on ja koneessakaan ei ole levyasemaa... :D
Itselläni riitti kun netistä nappas 1.01 patchin, niin sillä alkoi hyvin toimimaan :)

Mitä levyasemaan tai sen puuttumiseen tulee niin tuollainen ulkoinen USB, perusasema niin ei kovin kummoisia kustanna jos sellaisen hankkii.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oon… 6 sivulla aiemmin tätä peliä kehunutkin.. siis Richard Burns Rallystä nyt olisi kyse.

Nyt tuli tuonne Viimeksi pelatut pelit ketjuun laitettua pari viestiä.. mutta laitetaan ne nyt tänne kun varmaan voitaneen jo omalla tavalla ”retrosta” pelistä ainakin iällisesti puhua.. itse pelihän ei ole oikeastaan ”vanhentunut päivääkään”.

Tulipas asennettua pitkästä aikaa tietsikalle Richard Burns Rally .. juu pädi kyllä pelittää tuossa ohjausmuotona mutta on pelkästään vasemman tatin varassa koko homma … elikkäs siinä on eestaas kaasu ja jarru ja sit sivuille kääntyy, niin aika ufoa ajella tuollaisella kontrolloinnilla :D Täytyneepä tutkia saako noita vähän muuteltua tai onko täällä jollain tietoa muutenkin tuosta pelin modaamisesta.. voi olla että näppiksillä tämä peli on liian vaativa että pystyis mitenkään pärjätä.. jotta onko se ratti tähän peliin sitten ainoa oikea ratkaisu ?

Sitten tosiaan eikös tässä edelleen varmaan aktiivisena pyöri modit ja niiden kautta uudempia menopelejä varsinkin tullut saatavilla ihan uusiakin.. mutta onkohan noi kuinka vaikea asennella ja että sais just ne oikeat mitkä pelittäis parhaan mukaan eikä sotke koko peliä niin ettei enää lähtis käyntiinkään.. mut kyllä tätä vanillanakin tuossa ajelee jos saa vaan jotain tolkkua nyt tuohon miten autoa ohjata ja hallita.

Näyttää Paul Oakenfield soivan taustalla, muistaakseni tässä oli vähän erilaiset mutta mainiot taustamusat.. sitten ne uusinnat on jäänyt ikuisesti mieleen, kun niissä se auto näytti ajolinjojen mukaan menevän todella upeanoloisesti, siis jos vertas noihin muihin samanaikakauden pelien uusintoihin.

Jos on jokin joka paremmin noista RBR modauksista perillä ja pelin ”nykytilasta” niin olisin kiitollinen jos vaikka yksityisviestillä pistelis tietoa asian suhteen.

(…näinhän siinä sitten seuraavan pari tuntisen aikana kävi…)

Voi voi, tais olla ”vikatikki” pistellä Rikua kehiin pitkästä aikaa.. nimittäin eihän tämä ole oikeastaan päivääkään vanhentunut .. voipi olla että tulee nyt sitten melkoisen palan taas peliajasta ahmimaan kitusiinsa tämä tekele kun tätä erehtyi nyt taa testailemaan.

Tietsikalla ihan perusgraffoilla niin tämähän näyttää mainiolta ja vaikkapa Japanissa on todella kapeat tiet ja vihertää radan varret siihen malliin että ei parempaa graffoilta edes oikein kaipaa.

Se ajotuntuma on kuitenkin jotain aivan huisia tässä :) siis siinä todella sielu lepää. Nyt tuli tosiaan näppiksellä testattua (tuohon aiempaan viestiin viitaten) ja yllättäen niilläkin pystyy ihan ajamaan ja fiilis välittyy sitä kautta, toki muilla paremmilla ohjaimilla ja vallankin ratilla vielä taatusti paaaljon paremmin nostattaa tunnetta, sykettä sekä fiilista.. mutta siis tästä pystyy ihan näppisohjauksellakin nauttimaan jopa.

Sitten ne uusinnat ! ai saakeli ! ne on edelleen aivan huikean näköistä :) Siis se auton käyttäytyminen tiellä ja pienet ”pomput” ojanpientareista jne… niitä vaan jää katsomaan täysin lumoontuneena.. siis miltä ne näyttää Replay tilassa katsottuna.. on niin aidolta (verrattuna oikeastaan kaikkiin muihin, myös uudempiin rallipeleihin).. uusin WRC ottaa tuolla puolella kyllä käkättimeensä.. sitten ne ajolinjat jne… näyttää oikeasti realistisilta ulkopäin telkkukamerasta noi uusinnat missä se vaihtelee sitä kuvakulmaa se meno.. ovat kyllä tuolta osin loihtineet aikoinaan jotain käsittämätöntä ja olleet aikaansa todellakin edellä..

..vauhdin tunne on se missä taas uusin WRC loistaa. Sitä tässä ei välttämättä sillain ole niin pelaajalle tai sivustakatsojalle tarjolla. Toki tässäkin kun itse pelaat alkaa oikeasti pelottamaan jo kun ajelet helkkarin lujaa että puskat ja metsiköt esittävät kutsuhuutonsa pian jos ei malta kaasujalkaa hellittää että siinä mielessä vauhdin tunne kyllä välittyy vähän eritavalla kuitenkin... mutta sillain pelkästään silmillä sitä ruudulta katsottuna (vaikkapa sivusta katsojana) niin sillain voi olla että se vauhdin tunne ei tunnu, toisin kuin vaikkapa uudessa EA WRC:ssä, joka onkin sen suuri valtti taasen.
RBRkansi.jpg

Takakantta ja nuottien selittelyä...
20240221_130335.jpg
20240221_130425.jpg
 
Rayman Forever
Tämä siis sisältää sen alkuperäisen ensimmäisen Rayman pelin sekä Rayman Designer ja Rayman By His Fans. En ole vielä noita testannut että mitä ovat mutta testattavahan ne on kans. Ovat siinä alkuvalikossa erillisinä juttuina kun valkataan mikä noista kolmesta käynnistetään.

Alussa ei hirmuisesti selitetä että osan kanssa taustoja voi vuorovaikutella, kuten sellaisia jättimarjoja tipautella sieltä taustakuvasta alas, jolloin ne jää pomppimaan ja niiden päältä pääsee sitten ylemmille tasoille, jossa monesti sitten enempi sitä ”ylimääräistä” kerättävää matskua.. sit vaikkapas nyrkin viuhauttaminen kun tovin päästä alkaa käymään ajankohtaiseksi niin siitä keijukainen kyllä tulee kertomaan.

Hyvin nopsaan sädemiehemme oppii hyppäämisen lisäksi myös nyrkin viuhauttamisen.. siinä onkin sellainen lisäjuju että mitä mitä kauemmin pitää pohjassa ja lataa iskiä niin sitä pidemmällä se käy pamauttamassa vastustajaansa ja palautuu bumerangina takaisin.

Kakkosta tulikin tätä ennen testailtua ja siitä hitusen Viimeksi pelatut pelit… ketjussa tulikim laitettua tekstiä.. tämä seuraava pätee jo tässä osassa..

..huumori on kyllä ajoittain oikeinkin hupaisaa Hahmot ovat yksinkertaisia ja hivenen kulmikkaita mutta on niillä animaatioilla yllättävän paljon sitten vaikutusta miten ne saadaan ”elämään”..

..todellakin noista ”heppuleista”, niin kamuista kuin vihulasista, sellainen positiivisuus ja hyvänmielen sanoma todella nousee ilmaan leijumaan ja sieltä se pelaajaankin imeytyy kuin itsestään jopa salakavalasti. Ei noista kertakaikkiaan voi olla pitämättä”


Nimittäin on tässäkin tosi veljellistä sakkia ! kun ekan bossin on tipauttanut maanpinnalle, niin sitä ei nuijita maanrakoon, ehei laisinkaan.. vaan sitä silitellään, halitaan, otetaan yhdessä hymyillen poseerauskuva yhteiseksi muistoksi ja seuraavassa kentässä sitten lennetään kyseisen otuksen selässä, sudenkorento lie on tuo. Hamittavasti tämä veljellinen anteeksianto toimii vain yksisuuntaisesti ja jos Rayman saa tuta oppitunnin ja köpelösti käy niin armoa ei toisesta suunnasta kyllä pelaajalle heru..

…vallankaan…

…suhteellisen veemäinen tallennussysteemi sen viimeistään sinetöi.. elikkäs kuolon korjatessa satoaan niin joutuu kentän alkuun, vaikkei kentät nyt välttämättä ihan älyttömän pitkiä olekaan (ainakaan alkupuolella peliä, kun on tottunut nykyään pelaajaystävällisempään tallennusmuotoon poikkeuksetta niin kyllähän se vähän nyppii). Sitten jos sattuu loppumaan continue krediitit, niin sitten saatetaan hommaa jatkaa vähän pidemmäkin matkan päästä, toki sitä on sit jo oppinut tietämään mitä tuleman pitää jotta sillain vähän helpotusta tuo etememiseen.

Tosiaan DOS peli tämä tietsikalla.. kun pelin käynnistää niin tulee pad kalibrointi, jossa pistellään ilmansuunnat ja lopuksi annetaan keskipiste tatille (varmaan tämä toimis ihan ehdalla joystickillakin).. toimi ainakin mainiosti tuolla PS4:sen pädillä ihan täysin, no problemo.

Kivan ilmeikästä on tuo animaatio jo tässä pelissä ja huumorimielessä se kerta toisensa perään pelaajan silmien iloksi täräytellään tulemaan, mikä nostaa kieltämättä fiilistä nähdä mitä hupaisaa sitä seuraavaksi saa silmin todistaakaan.. varsinaisesti siänsä mitään kovin ihmeellistä tämä jollekin harcore platformer pelaajalle ei varmaanakaan (näinä päivinä enää) tarjoa.. vaikka vaikeustasoa täsä kyllä piisaa ihan riittämiin kun homma edistyy..

..pohjimmiltaan se humoristisuus ja hyväntuulisuus on ollut kaikki kaikessa kun tätä on tehty ja pyritty että se mahdollisimman hyvin pelaajalle asti välittyisi.. jotta hän jaksaisi kentät läpi mennä.

Kuvia tästä pelistä löytyypi pelin alkutaipaleelta.. ketjusta Omia kuvakaappauksia & videoita peleistä.. sivulta 81.
 
Blood – Fresh Supply (1997/2019)
Aivan huikea peli tälläin remasteroituna ! :) muikea hymy kasvoilla heti aivan ekasta kentästä ja hetkestä lähtien kun tätä pelaa ja aikaa tämän parissa viettää.

Itse pelihän on vuodelta 1997 mutta tämä remasterointi tosiaan aika paljon tuoreempaa toteutusta ja vuodelta 2019.

Pelin alkuintrokin on jo sitä tasoa että WTF ! hyvällä tavalla ja hyvässä mielessä kuitenkin.

Tosiaan tuohon visuaaliseen puoleen on tehty aika paljonkin mutta ei silti sitä alkuperäistä lähdematskua ole lähdetty muuttamaan ja huikeilla freimeillä niin sulavaa menoa että se saa noi maisemat liikkeessä näyttämään oikeasti jopa hyviltä, mistä aplodit remasteroijille.

Yllättävän animoituja noi vihut ! esim. niiltä voi pää lähteä ja jäädä siihen lattialle liikuteltavaksi, sitä voi itse asiassa potkia vaikka ympäri kenttää ja jalista pelata jos haluaa.. sitten välillä ne kaapuheput kun kuolevat niin syttyy tuleen ja lähtee vielä viimeiseksi yritykseksi rynnistää kohti juoksemaan kohti pelaajaa niin palavat siinä luurangoksi.. sitten niistä roiskuu verta kaaressa kun kuoleman kieliin joutuvat.. seiniin jos huitoo hangolla niin siihen jää jäljet ja kaikenlaista todella pientä ja mainiot yksityiskohtaa on tehty visuaalisesti jotain tosi extraa tuollaiset verrattuna vaikkapa Doomiin tai muihinkaan silloin aikanaan.

Kentät tuntuvat ja erityisesti näyttävät mielenkiintoisilta ! samoin vihulaiset jotka tuntuvat olevan ei muista peleistä pöllittyjä vaan juuri tämän maailmasta.. kentissä vaikkapa heti eka kenttä niin olet tosiaan kirkossa ja siinä on kans ruumishuone, niin sieltä löytyy krematoriata, uhrin muistoa kunnioittaen seppeleitä ja Rest in Pieces tekstiä jne… tuollain järjellä tehty niitä juttuja mitä ne paikat voisivat sillain oikeastikin sisältää ja millasia olla, tykkään tuosta kans ihan älyttömästi tämän kenttäsuunnittelussa.

..aseissakaan ei ola mitään valittamista päinvastoin ..tyylikästä hiilihankoa, pikkupistoolia.. dynamiittia sytytellen, sitten on kaiken huipuksi mm. voodoo nuket ! aivan huisia..

..sitten tämä on sama engine kuin oli 3D Duke Nukemissa paitsi vielä paljonkin viritetympi tapaus.. kirkossa kun siellä on hautajaiset niin voi urkua/piano alkaa soittamaan niin sieltähän ne pärähtää biisi soimaan ! jotta sillain tuttua että taustaesineiden kanssa voi tuollain käytellä.. monesti niiden kautta saa myös avattua piilopaikkoja, kuten erästä sahaa jos seinällä liikuttaa nin salaovia aukea jne…

Jätkä itse heittelee kans suhteellisen lakonisen kommentteja tietynlaisella tympeällä mörinällisellä äänellänsä murahtelee.. sopii tähän himskutin hyvin.

Pelattavuus on kohdillaan, kontrollit napakat ja sillain monipuoliset ja voi hyppiä, kyykkiä jne...

Hyvä sana ei riitä tällä kertaa tätä kuvailemaan, tämähän on saakeli aivan erinomainen ! :) Näyttää, kuulostaa ja tuntuu hyvältä juuri tälläkin hetkellä pelattuna, mitäpä sitä enempi voisi vaatia.

Tuolla tämän hetken alehinnalla tämä on suorastaan ryöstämistä jos maksaa tästä noin olematonta summaa… peli on täyttä timanttia ja rautaa !
https://www.gog.com/en/game/blood_fresh_supply

”Uus” traileri…


Tuossa lueteltuna nuo miten on graffaa jne... remasteroitu tämän pelin kohdalta...
Blood: Fresh Supply Enhancements:
  • Updated using Nightdive Studio’s KEX Engine
  • Vulkan, DirectX 11 and OpenGL 3.2 support, play with unlocked framerates!
  • Antialiasing, Ambient Occlusion, V-sync and Interpolation support
  • Support for high resolutions including 4K monitors
  • Fully customizable keyboard and controller pad support
  • Extended modding support, including support for already existing mods
  • Completely rewritten netcode supports up to 8 players:
  • Play online in co-operative mode, kill each other in “Bloodbath” or split the difference in classic 4v4 team-based “Capture The Flag” mayhem
  • Battle it out in local split-screen action
  • Roll your own soundtrack with full CD and MIDI music support
  • Look fully up and down with a new 3D view, or stick with the classic BUILD-engine style!
 
Jade empire (xbox)

No nyt on tämäkin koettu ja olihan se varsin toimiva peli edelleen vaikka ongelmiakin on joka tekee ign aikoinaan antaman 9.9 arvosanan aika käsittämättömäksi.

Eka ihmetys tuli hahmon valinnassa sillä taistelutyyliä valitessa peli ei anna mitään oikeaa infoa vaan kuvailee eri tyylit niin epämääräisesti kuin mahdollista. No olin etukäteen lukenut, että legendary strike on ihan hyvä valinta joten otin sen.
Siinä on vaan se ongelma, että normi iskuja tehdessä hahmo pysyy paikoillaan joten jos vihollinen ottaa yhdenkin askeleen taaksepäin niin sun seuraava isku menee jo ohi.
Taistelu asennossa hahmo myös liikkuu todella hitaasti ja jos koitat väistöliikkeellä päästä nopeasti lähemmäs niin se loikkaa sitten pari metriä jo vihollisen selän taa.
Ei tuo pelaamista pilaa, varsinkin kun pelasin easylla, mutta varsinkin haamuja vastaan taistellessa tuo häiritsi jatkuvasti kun ne tykkää liikkua jatkuvasti susta pois päin. Lisäksi jos ne on ampumassa sua ja luulet olevasi ovela ja hyppäät niiden taa niin se ammus lähtee niiden käsistä, suoraan niiden läpi ja sua päin.
Ilmeisesti leaping tiger tyylillä perus hyökkäykset liikuttaa hahmoa aina hieman eteenpäin joten se olis voinut olla parempi valinta, mutta se on myös hitaampi.
Peli myös kuvailee thousand cuts tyyliä kaikista nopeimmaksi, mutta lukemani perusteella siinä on melkein hitaimmat animaatiot joten se on aivan paska sillä se on myös heikoin tyyli.

Toki pelin edetessä voi hommata vaikka kaikki eri tyylit, mutta sulla riittää kykypisteitä vain muutaman päivittämiseen joten kannattaa päättää ajoissa mihin keskittyy.
Pian alun jälkeen saadaan myös valita tulipallon ja jääloitsun väliltä eikä peli taaskaan kerro mitään. Sulla on tasan vaan valinta tulen ja jään välillä dialogissa.
Onneksi sentään tallentaa voi ihan koska haluaa joten paskan valinnan jälkeen voi kokeilla helposti uudestaan jos on muistanut tallentaa.
Sentään viholliseen lukitus toimii hyvin sillä sä selaat kohteiden välillä liipaisimilla ja jos haluat lukituksen kokonaan pois niin näpäytät molempia samaan aikaan. Tuolle tuli lähinnä yhdessä pomomatsissa tarvetta.
Myös hieman kättä pidempää löytyy ja alussa valitaan miekan ja kepin välillä ja myöhemmin voi ostaa vaikka kaks miekkaa ja yhdestä sivutehtävästä voi saada jopa musketin.

Myöskään tarina ei alkanut kovin vakuuttavasti sillä sun hahmo on ollut kaikista pisimpään opiskelemassa taistelulajeja master Li:n alaisena ja kaikki myös kohtelee sua niin. Eli jos kysyt jostain hahmosta jotain niin vastauksena tulee "kyllähän sun pitäs se ja se asia tietää kun sä ja dawn star olette olleet täällä kaikista pisimpään" ja mä mietin kuka hemmetti on dawn star kun en ole koko hahmoa edes nähnyt.
No nyt tiedän miltä niistä rpg hahmoista tuntuu joilla on aina pelin alussa muistinmenetys.
Onneksi ihan alun jälkeen tuota ei enää tapahdu ja tarina muuttuu muutenkin kiinnostavammaksi.

Keskustelua ja tekemistä sivutehtävien muodossa riittää niin paljon, että kolmos chapterin aikana ihmettelin, että miten hemmetissä tämän muka pelaa läpi 20 tunnissa tehden kaiken kuten yks arvostelu sanoi sillä mulla oli tuossa vaiheessa 17 tuntia kellossa ja tässä on 7 chapteria.
No selitys tuli aika pian sillä kolmos chapterin jälkeen sivutehtäviä ja vapaasti tutkittavia alueita ei enää ole vaan peli viedään aika vauhdilla loppuun ja lopulta mulla meni n.21 tuntia.
Loppuvideokin taisi olla kaikki 20 sekuntia pitkä eikä tässä ole edes mitään fallout tyylistä kuva+kertoja komboa kertomassa mitä kaikille kumppaneille kävi sillä nyt saadaan jokaisesta vain muutama rivi tekstiä.
Sentään lopputekstien aikana tuli hauskaa dialogia joten niitä ei kannata skipata.

Teknisesti tämä ei mikään ihmeellinen orkkis boxilla pelattuna ole.
Ruudunpäivitys tuntuu heiluvan aivan jatkuvasti jossain 20-50 välissä tai siltä se ainakin tuntuu.
Jo pelkästään saman rakennuksen sisällä peli voi jossain kohdassa olla täysin sulava ja sitten kun käännät kameraa niin ruudunpäivitys kyykkää reippaasti.
Latausajat sentään oli maltilliset sillä yleensä alueet on mukavan isoja ja kun mukaan ottaa vielä keskustelun niin ei niitä tartte jatkuvasti katsella.
Poikkeuksena areena jossa on varmaan yli kymmenen matsia ja yleensä se matsi kesti vähemmän aikaa mitä lataaminen siihen matsiin ja sieltä pois.
Kun nuo kaikki teki kerralla niin aloin jo hieman toivomaan, että olisin sittenkin pelannut tän series x:llä.
No seuraavalla kerralla sitten jos tän vielä joskus pelaan.
Mieli kyllä tekisi pelata uudestaan pahiksena ja ottaa vaikka se leaping tiger tyyli sekä miekka ja jää tällä kertaa.

Tämähän löytyy ihan xboxin marketplacelta ja normi hintakin taitaa olla vain 10e
 
S.T.A.L.K.E.R. : Shadow of Chernobyl (2007)
Tämähän alkaa erittäin vahvasti ja väkevästi mitä tunnelmaan tulee..

..todella paljon paremmin kuin mitä ennalta uskalsi edes odottaa !

Varmaan siinä ja siinä onko tämä nyt sitten varsinaisesti retroa vaiko eikö.. ainakin siltä osin mitä genreä tämä pelinä edustaa niin lienee yksi niitä aivan alkupään tekijöitä ja sanansaattajia joten siihenkin verraten erittäin vahva aloitus sieltä on väsätty kasaan.

Kiva että ei ole pelkkää ampumista ja räiskintää että muiden tyyppien kanssa tuossa maailmassa voi jutella ja mielenkiintoista juttua heittävätkin ja koko ajan siitä pääsee paremmin pelin tunnelmaan mukaan uppoutumaan myös tuota kautta kun samoilee ja seikkailee paikoissa..

..näyttää ihan kivalta visuaalisesti.. varmaan siihen aikaan kun ilmestyi niin täysillä graffoilla kyykytti sen ajan koneita ihan kunnolla. Tokihan sellaiselta ”pelimäiseltä” näyttää jos vertaa näihin nykyajan sliipattuihin tuotoksiin että sillain pelkästään nykygraffoihin tottuneelle, niin tämä voi näyttää toki todella karultakin. Karu on se sana millä tätä maailmaa pitää kuvata joten siltä osin se osuu nappiin oikeastaan enempi kuin hyvin.

Mainiota että oma jätkä ei ole mikään rambomainen niittokone, vaan joutuu oikeasti miettimään tulitaistelutilanteissa että miten selviää kun mies ei itsekään paljoa osumaa kestä niin koko ajan on sellainen varpaillaan olemisen fiilis.. tulee oikeasti mainio fiilis tässä se vaaran läsnä ja tulitaistelut tuntuvat sillain realistisilta ja sykettä nostattavalta, jos sellaista sanaa vois käyttää kuvailemaan tätä.. aivan kuten kuuluukin, sellainen vaaran tunne tulee puseroon pelaajalla mikä tässä pelissä kuuluukin tulla. Sellainen ”survival” meininki on koko ajan läsnä niskaan hengittämässä, nyt se välittyy sillain oikealla tavalla että sen todellakin tuntee..

..sitten alkupäässä erääseen tehtävään voi joko lähteä yksin tai ottaa muutaman tyypin avuksi, nuo tyypit jos ottaa mukaan niin tekoäly pelaa niillä aika mainiosti ja niistä on jopa oikeasti hyötyä pelaajalle.

Sopivan avoimen maailman seikkailun tuntua, mutta ei liian iso että se tiukka ja tiivismäinen tunnelma pääsis lässähtämään. Ei tämä kuitenkaan mikään varsinainen open world ole vaan rajoja on siellä täällä ja juttuja pitää tehdä että homma etenee.

Todella mielenkiintoisen oloinen tämä maailma tässä ylipäätään tai pikemminkin se millainen tilanne siellä vallitsee ja tietysti mahtavaa että paikat on ”mallinnettu yksiin”..
“Authentic objectives of the Chernobyl exclusion zone – the power engineers city of Pripyat, Chernobyl NPP, Chernobyl-2 complex of over-the-horizon detection and more.”

Kokonaisyleistunnelmallinen fiilis on se joka tässä pääsi heti alusta alkaen yllättämään, kuinka vahva se on ja läsnä koko ajan. Harva peli kykenee tuollaisiin fiiliksiin pelaajassa kajoamaan.

Jos alun jälkeen homma pysyy yhtä vahvana koko loppupelin ajan, niin ne pari jatkoa on pakko pelattavaa myös.. sekä sen varsinaisen kakkosen suhteen tämä nostattaa odotuksia. Tosin tämä on niin kauan aikaa sitten tehty ja tuntuu että nykyään näitä tälläisiä tunnelmapaukkuja ei vaan syystä ja toisesta tunnuta saavan tehdyksi yhtä vahvasti kuin mitä aikoinaan on tehty.. jos tuleva kakkonen pystyy ylittämään tämän pelin juurikin tunnelman puolesta niin se tulee olemaan ihan helkkarin kova peli.

Jos tätä on ilmestymisensä aikoina pelannut niin varmasti ollut aivan uskomaton kokemus ! vielä tänäkin päivänä nimittäin pystyy säväyttämään kunnolla meikäläistä (juurikin tuolla osa-alueella, jossa en sen oikein enää uskonut kykenevän säväyttämään) siis kun nyt tähän vasta tutustuu meikäläinen ekaa kertaa oikeastaan.. se tunnelma se tunnelma ! sitä tuntuu nykypäivänä olevan liian vaikea saada kiinni napatuksi ja pelaajalle asti tuomaan..

..fiilistä tavalla johon pelaaja pääsee todella uppoutumaan ja sulautumaan aivan täysin. Tässä siinä puolessa on onnistuttu äärettömän hyvin. Tässä pelissä napsuu todella monia asia saumattomasti kohdilleen.
 
S.T.A.L.K.E.R. : Shadow of Chernobyl (2007)
Tämähän alkaa erittäin vahvasti ja väkevästi mitä tunnelmaan tulee..

..todella paljon paremmin kuin mitä ennalta uskalsi edes odottaa !

Varmaan siinä ja siinä onko tämä nyt sitten varsinaisesti retroa vaiko eikö.. ainakin siltä osin mitä genreä tämä pelinä edustaa niin lienee yksi niitä aivan alkupään tekijöitä ja sanansaattajia joten siihenkin verraten erittäin vahva aloitus sieltä on väsätty kasaan.

Kiva että ei ole pelkkää ampumista ja räiskintää että muiden tyyppien kanssa tuossa maailmassa voi jutella ja mielenkiintoista juttua heittävätkin ja koko ajan siitä pääsee paremmin pelin tunnelmaan mukaan uppoutumaan myös tuota kautta kun samoilee ja seikkailee paikoissa..

..näyttää ihan kivalta visuaalisesti.. varmaan siihen aikaan kun ilmestyi niin täysillä graffoilla kyykytti sen ajan koneita ihan kunnolla. Tokihan sellaiselta ”pelimäiseltä” näyttää jos vertaa näihin nykyajan sliipattuihin tuotoksiin että sillain pelkästään nykygraffoihin tottuneelle, niin tämä voi näyttää toki todella karultakin. Karu on se sana millä tätä maailmaa pitää kuvata joten siltä osin se osuu nappiin oikeastaan enempi kuin hyvin.

Mainiota että oma jätkä ei ole mikään rambomainen niittokone, vaan joutuu oikeasti miettimään tulitaistelutilanteissa että miten selviää kun mies ei itsekään paljoa osumaa kestä niin koko ajan on sellainen varpaillaan olemisen fiilis.. tulee oikeasti mainio fiilis tässä se vaaran läsnä ja tulitaistelut tuntuvat sillain realistisilta ja sykettä nostattavalta, jos sellaista sanaa vois käyttää kuvailemaan tätä.. aivan kuten kuuluukin, sellainen vaaran tunne tulee puseroon pelaajalla mikä tässä pelissä kuuluukin tulla. Sellainen ”survival” meininki on koko ajan läsnä niskaan hengittämässä, nyt se välittyy sillain oikealla tavalla että sen todellakin tuntee..

..sitten alkupäässä erääseen tehtävään voi joko lähteä yksin tai ottaa muutaman tyypin avuksi, nuo tyypit jos ottaa mukaan niin tekoäly pelaa niillä aika mainiosti ja niistä on jopa oikeasti hyötyä pelaajalle.

Sopivan avoimen maailman seikkailun tuntua, mutta ei liian iso että se tiukka ja tiivismäinen tunnelma pääsis lässähtämään. Ei tämä kuitenkaan mikään varsinainen open world ole vaan rajoja on siellä täällä ja juttuja pitää tehdä että homma etenee.

Todella mielenkiintoisen oloinen tämä maailma tässä ylipäätään tai pikemminkin se millainen tilanne siellä vallitsee ja tietysti mahtavaa että paikat on ”mallinnettu yksiin”..
“Authentic objectives of the Chernobyl exclusion zone – the power engineers city of Pripyat, Chernobyl NPP, Chernobyl-2 complex of over-the-horizon detection and more.”

Kokonaisyleistunnelmallinen fiilis on se joka tässä pääsi heti alusta alkaen yllättämään, kuinka vahva se on ja läsnä koko ajan. Harva peli kykenee tuollaisiin fiiliksiin pelaajassa kajoamaan.

Jos alun jälkeen homma pysyy yhtä vahvana koko loppupelin ajan, niin ne pari jatkoa on pakko pelattavaa myös.. sekä sen varsinaisen kakkosen suhteen tämä nostattaa odotuksia. Tosin tämä on niin kauan aikaa sitten tehty ja tuntuu että nykyään näitä tälläisiä tunnelmapaukkuja ei vaan syystä ja toisesta tunnuta saavan tehdyksi yhtä vahvasti kuin mitä aikoinaan on tehty.. jos tuleva kakkonen pystyy ylittämään tämän pelin juurikin tunnelman puolesta niin se tulee olemaan ihan helkkarin kova peli.

Jos tätä on ilmestymisensä aikoina pelannut niin varmasti ollut aivan uskomaton kokemus ! vielä tänäkin päivänä nimittäin pystyy säväyttämään kunnolla meikäläistä (juurikin tuolla osa-alueella, jossa en sen oikein enää uskonut kykenevän säväyttämään) siis kun nyt tähän vasta tutustuu meikäläinen ekaa kertaa oikeastaan.. se tunnelma se tunnelma ! sitä tuntuu nykypäivänä olevan liian vaikea saada kiinni napatuksi ja pelaajalle asti tuomaan..

..fiilistä tavalla johon pelaaja pääsee todella uppoutumaan ja sulautumaan aivan täysin. Tässä siinä puolessa on onnistuttu äärettömän hyvin. Tässä pelissä napsuu todella monia asia saumattomasti kohdilleen.
Allekirjoitan kaiken. En muista pelasinko tätä ihan silloin ilmestyessään mutta kauan siitä on. Ensimmäisiä PC-pelejä joita pelasin. Teki vaikutuksen. En edes tiennyt mistä pelissä on kyse enkä osannut sitä lokeroida oikein mihinkään genreen. Sokkona vaan peliin ja katsomaan mitä tuleman pitää. Nämä ovat juuri niitä parhaimpia pelikokemuksia jotka jää mieleen.
Jatko-osia suosittelen ehdottomasti. Noihin on myös tehty hyviä modeja joilla saa ehostettua grafiikkaa hiukan modernimmaksi mutta ilman että rikkoo pelin tunnelmaa yhtään.
 
Batman Begins (PS2)
Tämähän ilmestyi aikana jolloin leffojen lisenssipeleillä oli jo kerinnyt kehkeytyä suht heikko maine yleisesti.. ei välttämättä vielä sitä aivan aallonpohjaa kuitenkaan oltu nähty. Niitä pidettiin takuuvarmasti roskana, jos sellaisen joku tekas jo melkein etukäteen.. eikä toki syyttä suotta, oltiinhan niitä jos jonkinmoista ulos suollettu jo pidemmän aikaa ja kerta toisensa perään. Vaikka tais sielläkin niitä pilkahduksia aina silloin tällöin seassa olla.

Tässä on kuitenkin tekemisen meininkiä ollut tekijöillä ! Pelihän on oikeasti yllättävän hyvä ja kelpo Batman peli joka kannattaa kyllä Lepakkomiehen fanien ehdottomasti pelata :)

Itseasiassa olen kyllä aika hämmästyneen häkeltynyt kuinka paljon tässä on juttuja jotka ovat Arkham pelisarjasta tuttua kauraa sittemmin.. niitä on tässä otettu tapetille aivan älyttömän paljon ja suht paljon niitä on toteutettukin, toki hieman pienemmässä mittakaavassa mutta silti.. olen aika varma että Rocksteadyn pojat & tytöt ovat kyllä tätä peliä pelanneet kerran jos toisenkin ja omaan peliinsä tästä mukavasti hyviä juttuja ammentaneet..

..taistelu on tässä hyvin pitkälti samanlailla toteutettu tässä, aina nappeja myöden… lopetusliikkeet jne… sitten mennään ilmastointikanaviin, napsastaan yläilmoista heppua kiinni, kuulusteleminen, hiipiminen, piileskely ja sieltä stealhtina iskeminen, baträngillä viskotaan esineitä.. sitä kautta myös varustevyö ja siellä olevat erilaiset apuvälinevempeleet ja niiden käyttäminen..

Tarinaa tässä kerrotaan oikeastaan kolmella tavalla .. itse peliosuudet on tietyllä tavalla yksi kerrontakeino, sitten on pelin omalla enginellä tehtyä välivideota jotka ovat kelpo tasoa ja kyllä näistä Liam Neesonit, Cillian Murphyt, Christian Balet, Michel Caine, Katie Holmes Tom Wilkinson, Ken Watanabe, Morgan Freeman jne… tunnistaa erittäinkin hyvin..äänensä ja kasvonsa tähän peliin on siis antanut melkeinpä kaikki leffan suuret tähdet… sitten se kolmas tarinankuljetusmuoto on myös itse elokuvasta välillä näytettävät videopätkät.. videopätkät avautuvat sitä myöden myös erikseen katseltaviksi.. pelissä Suomen kielinen ohjekirja, aika yllättävää mutta siinä lopussa kerrotaan myös Tasot ja Tapahtumpaikat.. elikkäs siitä näkee montako kenttää on pelissä ja minkä nimisiä kenttiä ja lyhyet kuvaelmat mitä niissä tapahtuu, jotta sillain spoilerikammoisulle äärimmäinen kauhistus taatusti.

Musapuoli jää sitten vähän varjoon tässä pelissä, toki se sitä jäi myös leffassakin jos verrataan erityisesti sitten The Dark Knight elokuvan musiikeihin.

Vastustajia pitää myös pelotella ennen kuin tosinyrkkihippasille yleensä tässä menee, yleensä aina jotenkin ympäristöä ja siinä olevia tavaroita käytetään hyväksi jotta se niiden pelkokerroin kasvaisi.. tuo on vähän päälleliimattu tuo fear mittarit jne… eikä niillä taida hirveästi sillain olla merkitystä oikeasti mihinkään.

Aikakautensa ja vallankin laitteensa vankina niin kovinkaan sulavaa ruudunpäivitystä ei ole luvassa.. pelata kyllä pystyy ei siinä mitään mutta nykyajan silkkiselle vierimiselle pelkästään altistunut voi saada jo omaa pelkokerrointa tämän pelin pelaamisen suhteen nousemaan melkoiseksi.. sen verran välillä siinä ruudulla ”pomppimista tapahtuu”… ei oikein voi sanoa nykymiseksi kun se perusfarmerate jo on mitä on.. toki se välillä heittelee.

Todella yllättynyt kuinka hyvä lisenssipeli tämä on ja paljon asioita jotka sitten toteutetaan Arkham Knightin myötä paremmin, toki laitekin alla on ihan toista tasoa. Siihen nähden yllätävän hyvää ja mielenkiintoista pelattavaa tänäkin päivänä.. pelas mielellään.. teknisistä puutteista huolimatta.. grafiikka toki sahalaitaista ja palikkamaista, mutta ei sillain kuitenkaan huonoa, ihan näyttävyyttäkin on saatu aikaiseksi..

..tosiaan nykyään vielä lisämielenkiintoa tosiaan tulee roimastikin lisää, jos/kun lähtee vertaamaan tätä Arkham Asylumiin että mitäs kaikkea yhtäläistä näistä voisi löytyä.. sitä voi tosiaan yllättyä.

P*rkule sentään, tämähän oli oikeasti aika hyväkin peli. Ei toki parasta mitä PS2:lla vaikkapa ilmestyi mutta todella, ei osaisi kyllä etukäteen odotella näin kelpo peliä tästä kuoriutuvan.
20240225_123320.jpg

Takakansi... sekä pelistä jokunen kuva, tosin ovat surkeita kännykällä napsaistuja kuvia joissa heijastuu lisäksi BRFC:n lippu joka on huoneen ikkuna"verhona" :)
20240225_123327.jpg
20240225_113324.jpg
20240225_114040.jpg
20240225_114129.jpg
20240225_114714.jpg
20240225_120104.jpg
20240225_121235.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Motocross Madness (1998)
On sitä crossailtu motskareillakin jo iät ja ajat myös virtuaalisella puolella.

Aikoinaan C64:lla tuli kovasti tahkottua Kickstart II nimistä peliä joka aivan huisi, toki se oli enempi sitten Trialsin esi-isukki.. kun sivultapäin kuvattuna taiteiltiin ratoja vain läpi koettaen selviytyä mahdollisimman pikaisesti.

Pakko heti sanoa että valitettasti tähän päiväänkään mennessä en ole tätä kyseistä peliä MMadness vielä pelannut, sen sijaan Midtown Madness tuli kyllä autoilun puolelta tutuksi ja niistä tuli kovastikin pidettyä aikanaan kyllä .. noista sitä ekaa tuli vähän aikaa sitten testattua ja se oli ikävä kyllä aika kovasti tietyllä tavalla vanhentunut.. tai no lähinnä ajotuntuma tuntui nyt niin nihkeältä ja kankealta että ei oikein lähtenyt siltä osin.. sitten kaupungit ehkä autoista hitusen liian autioita, vaikka kyllä siellä jonkisen verran kuitenkin oli. Se oli kuitenkin näin pitkän tauon jälkeen lievä pettymys.

Tässä vähän mietityttää kun videokuvaa katsellut pelaamisista niin onko tässä tuo oikea crossaus (mitä myös yhtenä useammasta pelimuodosta pitäis löytyä) vähän liian kankeata menoa sitten tuollaiseen pienimuotoiseen nopeaan syherötykittelyyn ja onko tämän se suurin juttu toi ”aavikolla” checkpointtailu sitten joka ei siis motocorssia nyt sinänsä ole vaan enemp Paris-Dakar tyylistä menoa, siis videoiden perusteella odottaisin.

Vois kait tätä nyt kuitenkin testata ja antaa mahdollisuuden että onko tällä tänä päivänä vielä jotain sellaista fiilistä annettavana, mitä nykyisillä ja huomattavasti uudemmilla kilpakumppaneilla ei olisi ?

Seuraava videopätkä nimittäin antaisi hippusen verran toivoa, ehkä tämä saattais päräyttää tänäkin päivänä vielä kelvollisesti.. hieman yllättävää että tämän on tehnyt toi Rainbow Studios, joka siis tehnyt näitä MX vs. ATV sarjan pelejä !

Motocross Madness 25 Years Later: An LGR Retrospective
“Nostalgic review of Microsoft Motocross Madness from 1998! Rainbow Studios is well-known for their MX vs ATV series and related offroad video games, but years prior there was MCM for Windows 95 and 98 PCs. And it was excellent. That invisible out of bounds cannon never gets old!”
 
Ylös Bottom