No niin, peli on vielä kesken, mutta kirjoitetaas muutama sananen pelistä
Legend of Zelda: Majora's Mask, joka pamahti siis nyt Nintendo Switch Onlineen pelattavaksi. Olen pelannut pelin aikoinaan miltei 100% läpi, mutta sen jälkeen peliin ei ole palattu ja konsoli & pelit myytiin pois seuraavien tieltä. Nyttemin täysin toimiva N64 löytyy taas kotoa, mutta Majora on jäänyt ostamatta kun pelin hinta tuntuu lähtökohtaisesti olevan aina kolminumeroinen. Eli paluu tämän aikoinaan kovasti ilahduttaneen, mutta kuitenkin esim. Ocarina of Timea ja Wind Wakeria vähemmälle kertaamiselle jääneen pelin äärelle. Tämän tietynlainen kulttimaine on sittemmin vain kasvanut, onhan tätä kutsuttu vähän kaavoista irtautuvaksi ja
synkäksi, mitkä sopivat myös omiin muistikuviini. Toisaalta nykyään aikuisiksi kasvaneet lapset tuntuvat fiilistelevän
synkkyyttä vähän jokaisessa hemmetin Batman-leffassa, joten siitä ei saa itsessään lisäpisteitä.
Mutta no miltä Majora's Mask tuntuu Switchillä emuloituna näin parikyt vuotta julkaisunsa jälkeen?
Muistin kyllä, että MM on selkeä, joskin vinksahtanut jatko-osa Ocarina of Timelle, mutta tämä näkyy jo heti pelin alussa. Ei mitään isompia tutoriaaleja ja taustoituksia, vaan toiminta alkaa heti. Pelissä luotetaan siihen, että pelaajista 99,9% on pelannut pari vuotta sitten Ocarina of Timen, nyt ei tarvitse selitellä.
Peli on vanha. Ensimmäisenä sitä kaipaa vapaasti liikutettavaa kameraa, mutta jo pienen hetken jälkeen oppii taas luottavaan Z/L-näppäimestä suoraan selän taakse siirtyvää kameraa. Tämä ei ole tasoloikka tai suoranainen toimintapeli ja tällä (jatkuvasti tapahtuvalla
) klikkailulla pärjää yllättävän hyvin. Pelimekaniikat ovat monilla muillakin tavoin tietenkin nykyverrokkejaan rajoitetumpia, mutta tämä kaikki otetaan pelisuunnittelussa huomioon. Esimerkki: Vihollisia ei tule koskaan suurina laumoina, joten rajoitetumpi liikkuminen ei haittaa. Toisena esimerkkin valikkoa joutuu käyttämään jatkuvasti esineiden vaihtamiseen, mutta valikon käyttäminen on tehty aikoinaan niin vaivattomaksi ja nopeaksi kuin mahdollista.
Kuten sanoin: Tämä on vuosikymmeniä vanha, ensimmäisen 3D-sukupolven peli. Mutta tämä on ollut aikoinaan pelisuunnittelun ehdotonta kärkipäätä ja se näkyy onneksi yhä. Samalla on sanottava, että kannattaa välillä hyödyntää Switchin "tallenna missä vain"-mahdollisuutta, ei tule ärräpäitä jos tippuu temppelin yläkerrasta alas asti, pikalataus korjaa asian
Itse Switch-käännös on omaan silmääni riittävän hyvä. Grafiikat ovat tietenkin nykypäivään verrattuna karut, mutta nintendomaisen selkeät ja sinänsä vielä riittävän
toimivat. Vielä 20v myöhemmin hahmosuunnittelut eleineen, ilmeineen ja pienine äännähdyksineen ilahduttavat ja tempaisevat mukaansa tavalla, joihin 4K-grafiikalla vielä itsessään ei päästä, jos mielikuvitusta ei ole.
Pieni huomio hahmosuunnittelusta: Nyt tajusin, miksi muistikuvani Majora's Maskin pomotappeluista ovat mitä ovat. Pomot ovat mekaniikoiltaan hyvin erottuvia, mutta niiden ulkoasuissa on jotain samaa kuin Breath of the Wildin loppuvastuksissa, jotka ovat saaneet samasta asiasta kritiikkiä. Ne ovat ulkonäöltään hyvin samanlaisia, niissä on samanlainen pinta ja vaikka periaatteessa pidän ratkaisusta, niin samoin kuin BotW:n kohdalla tämä johtaa siihen, että pomot eivät jätä samalla tavalla muistijälkeä.
No mikä siinä Majora's Maskissa nyt on niin erikoista?
Kuten sanottua, on Majora's Mask Zelda-pelisarjassa harvinaisen selkeä jatko-osa. Se on tehty Ocarina of Timen pelimoottorilla ja monia samoja hahmoja hyödyntäen. Ja Ocarina of Time oli ilmestyessään kriitikoiden enemmistön mukaan kaikkien aikojen paras peli, enkä todellakaan avaa tähän sitä mikä siinä oli hyvää
Majora kuitenkin ponnistaa näistä lähtökohdista erittäin ansiokkaasti. Ensinnäkin se onnistuu luomaan vapaasti muotoillusti
oudon tuttuuden tunnelman. Edellisestä pelistä tuttuja hahmoja nähdään hieman vinksahtaneina versioina. Tapahtuuko tämä kaikki oikeasti vai ei? Mikä ihme tämä paikka on?
Lisäksi pelissä on tietenkin riittävästi omaa. Linkin muuttaminen eri muotoihin tuo pelimekaniikkoihin ja hahmojen kanssakäymiseen hauskoja mahdollisuuksia. Suurin muutos on kuitenkin välillä hehkutuksissa miltei mytologiseen asemaan nouseva aikasykli, onhan pelaajalla vain 3 pelin sisäistä päivää aikaa tehdä temppunsa ja sen jälkeen kuu romahtaa konkreettisesti niskaan. Tai romahtaisi, mutta käynnistät viimeistään tällöin pelin taas päivästä 1. Tämä kieltämättä tuo peliin ihan erilaista rytmiä pakottaessaan pelaajan tietynlaiseen tehokkuuteen ja toisaalta tarjotessaan aivan uutta näkökulmaa muiden hahmojen kanssa asioimiseen, kun tietyt asiat tapahtuvat tiettyyn kellonaikaan. Koin aidosti huonoa omatuntoa, kun en mennyt auttamaan nuorta tyttöä keskellä yötä vaikka olin luvannut ja olin aiemmilla pelikerroilla nähnyt, miten huonosti asiat ovat jos tätä apua ei käydä heille antamassa. Toisaalta tästä päästään siihen, että voin ihan hyvin suorittaa tehtävän joku toinen kerta, koska...
Internetissä varmasti jo tuhanteen kertaan romantisoitu tunnetta minkä aina alusta alkava, kaikki näkyvät saavutuksesi brutaalisti nollaava aikasykli tuo tullessaan. Hetki sitten olit juhlittu sankari, joka pelasti kokonaisen pelialueen asukkaitaan odottavalta tuholta. Ja kun käynnistät syklin alusta tuo kaikki on mennyttä. Sellainen hero of time.
Ok ok no onko se legendaarinen peli?
Majora's Mask on sukupolvensa selkeästi parhaita teoksia ja malliesimerkki fantastisesta jatko-osasta, joka ponnistaa klassisen isoveljen jalanjäljistä, mutta uskaltaa rikkoa kaavaa. Ainakin jonkin verran: Suurilta osin tämä on ihan puhdasta Ocarina of Timea, mutta jotenkin pienemmässä ja tiiviimmässä paketissa. Sen toimintaseikkailukaava on yhä ihan toimiva, mutta ei mitenkään erityinen. Siinä on monia hienoja isoveljestään puuttuneita oivalluksia, jotka nostavat sen asemaa entisestään, mutta rehellisyyden nimissä on pakko sanoa, että onhan näin kertauksen jälkeenkin Ocarina of Time edellä. Mutta ei ole häpeä jäädä niukasti jälkeen pelimaailman merkkipaalulle.
Ai niin, se Majoran puhuttu "synkkyys ja outous" pitää kyllä jossain määrin paikkansa, mutta ei se näilläkään saroilla
niin paljoa eroa muista sarjan peleistä, paitsi fanipoikien romantisoiduissa mielikuvissa. Toki tuo "mikään mitä teit ei ole pysyvää"-ajatusmalli on pohjavireenä synkkä ja riittävän erilainen itsessään.
Tänä vuonna meidän pitäisi saada vähän Majora's Maskin hengessä "tyylipuhdas" (mm. samaa pelimoottoria hyödyntävä) jatko-osa Breath of the Wildille. En ole ainoa joka on toivonut, että jatko-osaa tehdessä Nintendolla on muistettu se, miten Majora's Mask erosi juuri sopivalla tavalla edeltäjästään. Nyt kertauksen jälkeen tämä toive ei ole ainakaan vanhentunut.