JC Denton
Well-Known Member
Splinter Cell (2002)
Ah, Splinter Cell. Sam Fisher ja ikoniset pimeänäkölasit. Michael Ironsiden murahteleva basso. Siinä on yhdistelmä, joka saa aikaan nostalgista värinää.
Pelasin tämän läpi alunperin pc:llä vuonna 2003, ja äskettäin kun tuli ostettua kokonainen läjä Splinter Cell -sarjaa alesta, niin pakkohan se oli alkaa kahlaamaan näitä läpi.
Ikäisekseen peli on jopa hämmästyttävän moderni. Sam Fisher hiippailee, kiipeilee ja käyttelee kaikenlaisia vempaimia lasermikistä hämäyskameraan suhteellisen vetreästi. Ja eipä unohdeta kuuluisaa spagaattihyppyä (jota ei tosin tullut käytettyä kuin harjoitustehtävässä). Pientä iän tuomaa koordinaatio-ongelmaa on tietysti havaittavissa, mutta ei mitään kalastusvenettä keikauttavaa. Xbox One X -paranneltu grafiikkakaan ei aiheuttanut komplikaatioita kultasilmilleni, vaikka 4:3-kuvaan pitikin hetken totutella.
Se mikä ampuu peli-iloa polvilumpioihin on helvetillis-perkeleellinen vaikeustaso. En muista pitäneeni peliä erityisen vaikeana 18 vuotta sitten, mutta nykypelien pehmentämänä luonnehtisin vaikeustason olevan jossain brutaalin ja epäinhimillisen välimaastossa.
Vihollisten tekoälyttömyyttä on paikkailtu yli-ihmismäisillä aisteilla ja telepatialla. Jos erehdyt kyykyssäkään ottamaan muutaman nopeamman askeleen, niin heti on äijää seinän takaakin tulossa tutkimaan asiaa. Ja jos epäonnistut kolkkaamaan vihollisen ensimmäisellä iskulla, niin saman tien lähtee huoneessa oleville tovereille telepaattinen viesti, joka paljastaa Fisherin sijainnin. Pystyasennon voisi pelistä melkeinpä poistaa turhana.
Mutta silloin kun pelaaminen sujuu, pääsee helposti niihin entisaikojen Splinter Cell -tunnelmiin. On edelleenkin pirun hieno fiilis kaapata upseeri napakkaan kuristusotteeseen ja pakottaa retinaskanneriin. Tai kuunnella, kun Fisher kuulustelee piruparkaa tylyin sanakääntein. Harmillisesti peli ei kuitenkaan pysy varjoisalla vahvuusalueellaan, vaan muutamaan otteeseen pakottaa epäreiluihin ampumavälikohtauksiin.
Vapaata tallennusta ei ole, mutta checkpointit eivät yleensä ole tuskallisen kaukana toisistaan, ne kun on pääosin pultattu lataustaukojen yhteyteen. Toki joidenkin tarkistuspisteiden välit piti hinkata sileäksi ennen eteenpäin pääsyä. Ylpeänä kuitenkin ilmoitan, että yhtään kirosanaa ei kajahtanut ilmoille läpipeluun aikana. Korkeintaan hihittelin itsekseni kuin kajahtanut, kun tykittelin erästäkin vaikeaa kohtaa reilun tunnin. Pitäisikö siis olla huolissaan?
Se selviää seuraavassa numerossa, mutta ennen Pandora Tomorrow:ta pieni hermolepo helpompien pelien parissa lienee paikallaan.
Retrospektiivinen arvosana: Keskimäärin 3 (hyvinä hetkinä 5, huonoina 1)
Arvosteluasteikko:
5 – Klassikko silloin, klassikko nyt.
4 – Hyvä peli on hyvä.
3 – Peli on kestänyt ajanhammasta kohtuullisen hyvin, mutta muutama paikkaus voisi tehdä terää.
2 – Lapsuksia ja kummallisia suunnitteluvalintoja löytyy sieltä täältä. Ei näytä eikä kuulosta hyvältä.
1 – Aika on todellakin kullannut muistot. Älä palaa tämän pariin, ellei pettymys ole se mitä elämältäsi haluat.
Ah, Splinter Cell. Sam Fisher ja ikoniset pimeänäkölasit. Michael Ironsiden murahteleva basso. Siinä on yhdistelmä, joka saa aikaan nostalgista värinää.
Pelasin tämän läpi alunperin pc:llä vuonna 2003, ja äskettäin kun tuli ostettua kokonainen läjä Splinter Cell -sarjaa alesta, niin pakkohan se oli alkaa kahlaamaan näitä läpi.
Ikäisekseen peli on jopa hämmästyttävän moderni. Sam Fisher hiippailee, kiipeilee ja käyttelee kaikenlaisia vempaimia lasermikistä hämäyskameraan suhteellisen vetreästi. Ja eipä unohdeta kuuluisaa spagaattihyppyä (jota ei tosin tullut käytettyä kuin harjoitustehtävässä). Pientä iän tuomaa koordinaatio-ongelmaa on tietysti havaittavissa, mutta ei mitään kalastusvenettä keikauttavaa. Xbox One X -paranneltu grafiikkakaan ei aiheuttanut komplikaatioita kultasilmilleni, vaikka 4:3-kuvaan pitikin hetken totutella.
Se mikä ampuu peli-iloa polvilumpioihin on helvetillis-perkeleellinen vaikeustaso. En muista pitäneeni peliä erityisen vaikeana 18 vuotta sitten, mutta nykypelien pehmentämänä luonnehtisin vaikeustason olevan jossain brutaalin ja epäinhimillisen välimaastossa.
Vihollisten tekoälyttömyyttä on paikkailtu yli-ihmismäisillä aisteilla ja telepatialla. Jos erehdyt kyykyssäkään ottamaan muutaman nopeamman askeleen, niin heti on äijää seinän takaakin tulossa tutkimaan asiaa. Ja jos epäonnistut kolkkaamaan vihollisen ensimmäisellä iskulla, niin saman tien lähtee huoneessa oleville tovereille telepaattinen viesti, joka paljastaa Fisherin sijainnin. Pystyasennon voisi pelistä melkeinpä poistaa turhana.
Mutta silloin kun pelaaminen sujuu, pääsee helposti niihin entisaikojen Splinter Cell -tunnelmiin. On edelleenkin pirun hieno fiilis kaapata upseeri napakkaan kuristusotteeseen ja pakottaa retinaskanneriin. Tai kuunnella, kun Fisher kuulustelee piruparkaa tylyin sanakääntein. Harmillisesti peli ei kuitenkaan pysy varjoisalla vahvuusalueellaan, vaan muutamaan otteeseen pakottaa epäreiluihin ampumavälikohtauksiin.
Vapaata tallennusta ei ole, mutta checkpointit eivät yleensä ole tuskallisen kaukana toisistaan, ne kun on pääosin pultattu lataustaukojen yhteyteen. Toki joidenkin tarkistuspisteiden välit piti hinkata sileäksi ennen eteenpäin pääsyä. Ylpeänä kuitenkin ilmoitan, että yhtään kirosanaa ei kajahtanut ilmoille läpipeluun aikana. Korkeintaan hihittelin itsekseni kuin kajahtanut, kun tykittelin erästäkin vaikeaa kohtaa reilun tunnin. Pitäisikö siis olla huolissaan?
Se selviää seuraavassa numerossa, mutta ennen Pandora Tomorrow:ta pieni hermolepo helpompien pelien parissa lienee paikallaan.
Retrospektiivinen arvosana: Keskimäärin 3 (hyvinä hetkinä 5, huonoina 1)
Arvosteluasteikko:
5 – Klassikko silloin, klassikko nyt.
4 – Hyvä peli on hyvä.
3 – Peli on kestänyt ajanhammasta kohtuullisen hyvin, mutta muutama paikkaus voisi tehdä terää.
2 – Lapsuksia ja kummallisia suunnitteluvalintoja löytyy sieltä täältä. Ei näytä eikä kuulosta hyvältä.
1 – Aika on todellakin kullannut muistot. Älä palaa tämän pariin, ellei pettymys ole se mitä elämältäsi haluat.