Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Mielenkiintoinen ketju!
Pelasin meinaan hiljattain itsekkin Doom 3 läpi, ja sen jälkeen sen lisärin siitä. Resurrection of Evil. Molemmille peleille oli eka läpipeluu. Alkuperäiset versiot vedin. Toki oli niissä jotkut modit mitkä parantaa ulkoasua.Tänne on mukava kirjoitella arvosteluita ja vielä mukavempi lukea niitä, sais @Dragonfly ottaa jonku retron vaan myös peluuseen ja kirjoitella arvostelun
Vuonna 2006 alunperin julkaistu Onechanbara: Bikini Samurai Squad saa luvan olla tarpeeksi retro. Tämän nimittäin ajattelin ottaa pelaukseen, nyt kun se lisättiin taaksepäin yhteensopivien pelien listalle.Tänne on mukava kirjoitella arvosteluita ja vielä mukavempi lukea niitä, sais @Dragonfly ottaa jonku retron vaan myös peluuseen ja kirjoitella arvostelun
Voisin melkein vaikka vedon lyödä, että tuo toinen rasittava peli oli joko Angel of Darkness tai Chronicles. AoD PS2:lla oli ainakin hyvin monesta kohtaa rikkinäinen peli, ja sen ohjaaminen tarkasti tuotti lähes ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Siinä oli pohjalla kuitenkin mielestäni tosi kiinnostava peli, mutta peli oli niin puolivalmis tekele ettei siitä nauttiminen aina onnistunut. Chroniclesin viimeiset kentät tornitalossa kiipeilyineen ja täysin vailla kontekstia olevine kyborgivastustajineen olivat kyllä niin rasittavuudessaan kuin myös rikkinäisyydessään lähes omalla tasollaan. Chroniclesin viimeistä kenttää huonompaa aikaa en olekaan varmasti Dreamcastini ääressä viettänyt.Hirveä peli tuo TR3 tosiaan. Siis nimenomaan epäreilulla tavalla vaikea. Muistan, että alussa peli viehätti, mutta kun pelin todellinen luonne selvisi, niin oli kyllä aikamoisen työn ja tuskan takana pelin loppuun pelaaminen. Aikalailla heittämällä rasittavin pelaamani Tomb Raider-peli.
Joku toinenkin varsin huono ja rasittava peli sarjassa kyllä oli, mutta sen nimeä en muista tähän hätään. Kolmosessa oli kuitenkin varmaankin pelisarjan raivostuttavimmat hetket ja kohdat, vaikka tuo toinen ärsyttävä peli taisi kyllä olla itse pelinä vielä huonompi. Muut ovat melkeinpä olleet järjestään innostavia ja jopa erinomaisia pelikokemuksia. Yksi parhaita pelisarjoja minulle. Upeaa myös, että nämä kolme viimeistä ovat olleet erinomaisia, vaikka viimeisin on vielä minulla kesken. On sekin kuitenkin vakuuttanut muutaman tunnin pelaamisen perusteella.
Juuri sitä mietin itsekin, että jompikumpi noista se varmaan oli se toinen kovin ärsyttävä TR-peli. Olen kyllä tainnut pelata molemmatkin, eikä kumpikaan ollut kovin vakuuttava. Mutta toinen oli sen verran ärsyttävä ja huono muutenkin, että varmaan se huonoin TR-peli-titteli menee sille. Kyllä se varmaankin oli juuri tuo Chronicles tuon kuvauksesi pohjalta.Vastataan tänne, vaikka itse Tomb Raider -offtopicin Kenan ketjussa aloitinkin.
Voisin melkein vaikka vedon lyödä, että tuo toinen rasittava peli oli joko Angel of Darkness tai Chronicles. AoD PS2:lla oli ainakin hyvin monesta kohtaa rikkinäinen peli, ja sen ohjaaminen tarkasti tuotti lähes ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Siinä oli pohjalla kuitenkin mielestäni tosi kiinnostava peli, mutta peli oli niin puolivalmis tekele ettei siitä nauttiminen aina onnistunut. Chroniclesin viimeiset kentät tornitalossa kiipeilyineen ja täysin vailla kontekstia olevine kyborgivastustajineen olivat kyllä niin rasittavuudessaan kuin myös rikkinäisyydessään lähes omalla tasollaan. Chroniclesin viimeistä kenttää huonompaa aikaa en olekaan varmasti Dreamcastini ääressä viettänyt.
Kumpikin noista oli kuitenkin yhdessä asiassa vähemmän rasittava kuin TR3, sillä niissä sai tallentaa milloin halusi. TR3:n keräiltävät ja oman harkinnan mukaan käytettävät tallennuskristallit olivat kyllä lähes yhtä stressaava asia kuin minkä tahansa nurkan takaa ilmestyvät ja välillä täysin epäloogiset ja fysiikan lakien vastaiset äkkikuolema-ansat. Jossakin Nevadan kentistä etenin yli tunnin ilman ainoatakaan tallennusmahdollisuutta, ja johonkin äkkikuolemaan sekin päättyi. En kyllä lopulta saanut kolmosta edes läpi turvautumatta ohjeisiin pelin loppupuolella, joten nimeän kyllä TR3:n vaikeimmaksi ja ärsyttävimmäksi peliksi jonka olen kokonaisuudessaan pelannut.
Siellä Antarktiksella taisi olla eräskin legendaarinen pelisuunnittelullinen helmi, jossa piti sukeltaa jokin aivan järjenvastainen matka, joka nopeimmillaankin tehtynä sai happimittarin nolliin ja pakotti käyttämään parannusta kesken sukelluksen. Niitä medipäkkejä oli parempi siis olla kerättynä.Toki oli tuo TR3:kin vaan kyllä tosi huono, kun nyt aloin muistelemaan. Ärsyttäviä ja turhauttavia sukelluskenttiä riitti, ja nyt muistuu mieleeni, että lopun Antarktikselle sijoittuvat kentät olivat myös superärsyttäviä. Huhhuh, oikein tuskanhiki nousee otsalle, kun noita muistelee…
Munkin pitäisi tuo pelata. Ollut backlogilla vuosia. Oispa siinä PS5 parannuksetNormaalilla pelasin DOOM 3:n läpi ja heti perään jäi hirveä hinku aloittaa myös Nightmarella, jossa terveys vuotaa itsestään 5 pinnaa pois joka 5. sekunti (mutta ei alle 25:n, kun max on 100). Tosin eräs terveyttä parantava superjuttu oli käytössä heti alusta asti, joten se helpotti etenemistä ja loppuun asti mentiin. Mulle tämä on yksi parhaista DOOMeista. Tunnelmallinen, vaikea, paikoin myös pelottava, täyttä toimintaa ja se yksi sankari, joka selviää yhden miehen armeijana kaikkien vaikeuksien läpi. Kaikki sellaisia elementtejä, joita arvostan paljon.
Tätä tuli seurattua myös PSVR:nä Share Playn kautta, kun kaveri innostui pelaamaan sitä virtuaalilasien läpi. Mainio tekele edelleenkin. Oma arvosana olisi 4, ja kenties pienen plussan verran siihen päälle. Tästä tuli tapeltua paljon jo silloin monen kanssa, kun DOOM 3 tuli ulos. Kyllä se perkele on hyvä, sanoi muut mitä vain .
Ensimmäisen FlatOutin jälkeen oli luonnollisesti pakko tehdä nostalgiatrippi FlatOut 2:n pariin. Siinä missä ykkösen pelasin vasta viime kuussa ensimmäistä kertaa läpi, niin kakkosta taas on PS2:lla tullut aikanaan väännettyä merkittäviä tuntimääriä. Alkuperäinen muistikortti löytyi helposti, mutta tallennukset eivät tuohon aikaan vielä kovinkaan yleisesti tainneet pelitunteja kellottaa, joten tarkka tai edes suurpiirteinen tuntimäärä jää arvoitukseksi.
Edellisestä FlatOut 2:n pelikerrasta oli pakko olla kulunut jo vähintään kymmenen vuotta, mutta pitkästä tauosta huolimatta kaikki tuntui erittäin tutulta - jopa AI-kuskien nimet olivat hämmentävän tuoreessa muistissa! Kohtalaisen suuri yllätys oli kuitenkin, kuinka erilaiselta ajaminen tuntui ykkösosaan verrattuna. Kakkosessa on nimittäin selvästi arcade-painotteisempi ajotuntuma, ja kisojen vaikeustasokin on melko suhteellinen tekoälykuskien erittäin kireän kuminauhan vaikutuksesta. Kolareihin, pitkiin ilmalentoihin ja rataympäristöjen hajottamiseen kannustetaan myös niistä saatavan selvästi vahvemman boost-efektin ansiosta aiempaa enemmän, mikä tekee kisaamisesta helposti ykkösosaa kaoottisempaa. Ovatko nämä hyviä vai huonoja uudistuksia, riippuu varmasti hyvin pitkälti siitä mitä peliltään hakee. Omasta mielestäni kakkosen arcade-lähtöisempi tuntuma ja pelimekaniikka tukee paremmin pelin rentoa olemusta, ja kisojen ajaminen oli keskimäärin hauskempaa kuin ykkösessä. Mielipiteeni on toki värittynyt myös vahvalla annoksella nostalgiaa.
Sisällön puolesta konsepti on pitkälti sama kuin ykkösessä, mutta kaikkea on hiukan enemmän. Uramoodi on pelkistetty mutta toimiva, stuntit ovat jälleen mukana hivenen ykköstä monipuolisempina ja ratavalikoima on paitsi hiukan laajempi, myös kokonaan uusittu. Tällä kertaa autojakin saa omistaa kerralla useamman kuin yhden, mikä tuleekin tarpeeseen sillä uramoodissa autoluokkia on yhden sijasta kolme. Hauskimpia yksittäisiä kisoja ovat kyllä pelkkään romuttamiseen keskittyvät derbyt, joihin on panostettu huomattavasti enemmän kuin ykkösessä.
Yksi asia jonka muistin vain osittain oikein, oli soundtrackin erinomaisuus. Toki, introbiisinä on Rob Zombien Demon Speeding ja valikkosoittolistasta löytyy Megadethin Symphony of Destruction, mutta muuten ääniraita käy jopa vaikuttavasta nimekkyydestään huolimatta varsin pian puuduttavaksi jenkkiradiorock-biisien sekametelisopaksi. Kai se pellin lyttääminen Nickelbackin tahtiin oli sitten astetta siistimpää viitisentoista vuotta takaperin.
FlatOut 2:a en lähtenyt kokonaan uudelleen ajelemaan läpi, mutta sen sijaan kaivoin hyllystä FlatOut Ultimate Carnagen Xbox 360:lle, joka käytännössä on kakkosen laajennettu remasterointi uudelle konsolisukupolvelle. Ajotuntuma ja kisaaminen on samaa kuin kakkosessa, ratavalikoima on nähdäkseni muuttumaton, kun taas autovalikoimaa sekä radalla olevien tekoälykuskien määrää on hivenen laajennettu. Ainakin yksi uusi romuttamiseen keskittyvä pelimoodikin on lisätty, mutta uratila tarjoaa samanlaisen kokemuksen kuin FlatOut 2. Valikkoja olisi voinut tosin remasteroida vielä sen verran, että käyttöliittymä olisi kuvasuhteeltaan aito 16:9 eikä venytetty 4:3. Graafisesti peli näyttää ajotilanteessa jopa yllättävän hyvältä ja pyörii tasaisesti. DualShock2:a paremmin ajopeleihin sopivan 360-ohjaimenkin ansiosta Ultimate Carnagen uramoodin ajeli ilokseen kokonaan läpi. FlatOut 2:n sijaan suosittelenkin nimenomaan Ultimate Carnagen pelaamista, jossa on tarjolla vielä tänä päivänäkin erittäin toimiva ja hyvin säilynyt romurallikokemus. Mielenkiintoisesti muuten FlatOut UC:n online-serveritkin näyttäisivät olevan edelleen pystyssä, ainakin leaderboardien päivittymisestä päätellen.
Tuosta ensimmäisen ajotuntumasta olin suorastaan yllättynyt. Siihen oli ykkösessä vielä kaksi vaihtoehtoa, joista ns. arcademaisempikin oli vähemmän arcadea kuin FlatOut 2:ssa. Ohjaimella tosin tykkäsin enemmän kakkosen rennosta meiningistä, kun en mitään naama irvessä vääntämistä peliltä hakenut.Ensimmäinen FlatOut on kyllä omissa kirjoissa paras ratilla pelattava autopeli. Tuossa on jotenkin todella miellyttävä ajotuntuma ratilla(kin) pelattuna. Yleensä mulla on tuo ikivanha Force Feedback-ratti kerännyt vain pölyä.
Nyt 15 vuotta myöhemmin on erehtyväisyytensä paljastumisen uhallakin todettava, että Xbox 360 omaa äärimmäisen hyvän peliohjaimen. Itse asiassa hävettää ajatellakin, että olen joskus ihan oikeasti uskotellut muiden muassa itselleni, että DualShock3:lla olisi mukavampi pelata pelejä. Ergonomisuuden lisäksi on pakko ihmetellä, miten vähän 360:n pädi kuluttaa virtaa. Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa!
Tämä oli myös todella kova, selvä suosikkini Ubin ajopeleistä. On käynyt useasti mielessä pelata uusiksi PS3:lla, mutta saatan vielä odotella ja panostaa X360-versioon siinäkin niin pyörisi XSX:llä. Harmi että ei ole tullut jatkoa, vaikka ehkä The Crew juonellisena open worldina jollain tavalla henkistä perintöä pitääkin yllä.Ehkä joku Driver San Francisco aikoinaan.
Tämä on hieman vanha video, mutta pitää varmasti paikkansa myös Series X:llä pelatessa. Jos mitään, niin toimii varmaan vaan paremmin ja latausajat entistä lyhyemmät.Tämä oli myös todella kova, selvä suosikkini Ubin ajopeleistä. On käynyt useasti mielessä pelata uusiksi PS3:lla, mutta saatan vielä odotella ja panostaa X360-versioon siinäkin niin pyörisi XSX:llä. Harmi että ei ole tullut jatkoa, vaikka ehkä The Crew juonellisena open worldina jollain tavalla henkistä perintöä pitääkin yllä.