Ferraro
Well-Known Member
WRC: Rally Evolved (PS2, 2005)
Kerta kiellon päälle, eli Evolution Studiosin viides ja samalla viimeinen WRC tuli myös ajettua. Hiukan pintapuolisesti tosin tällä kertaa, mutta kuitenkin täyden kauden ajoin ja läpikotaisin olen tämän kolunnut vuosia sitten. Tämä oli myös samalla PS2-aikakauden viimeinen WRC-peli, ja seuraavaa saatiinkin sitten odotella viisi vuotta ennen kuin Milestone tarttui lisenssin ohjaksiin.
Jos olivat aiemmat neljä peliä enimmäkseen onnistuneita vuosipäivityksiä, niin Evolved ainakin yritti pistää koko paletin uusiksi. Muistan kyllä pitäneeni tästä pelistä aikanaan erittäinkin paljon, mutta miltä se tuntuu nyt, reilut 16 vuotta myöhemmin? Tässä vaiheessa myös selvennyksenä, että tarkastelen tätä, menneitä ja tulevia WRC-pelejä tässä projektissani nimenomaan yksinpelin ja rallin näkökulmasta, joten mahdolliset moninpelimuodot sekä rallipätkien ulkopuoliset ajelut jäävät lähtökohtaisesti pelaamatta, mikä saattaa vaikuttaa Evolvedin kohdalla kokonaiskuvaan.
Sisältö
Autovalikoimassa lähtökohta on sama kuin kaikissa aiemmissakin peleissä; pääluokan tehdastiimit ja -kuskit ovat keskiössä, muiden autoluokkien toimiessa lähinnä bonuksena. Kuuden tehdastiimin 15 kuskin lisäksi yksittäisiä pätkiä pääsee ajamaan myös muutaman yksityistiimin väreissä, mutta jostakin syystä näillä tiimeillä kuljettajat ovat nimettömiä, aidoista värityksistä ja teippauksista huolimatta. MM-sarjaa voi ajaa ainoastaan jonkin tehdastiimin kuskina. Aidoista oheisluokista mukana on S1600, tälläkin kertaa ilman kuljettajien nimiä.
Kiinnostavin uusi lisäys autoluokkiin on ensi kertaa WRC-pelissä esiintyvä B-ryhmä, jolle on pyhitetty oma haastepelimuotonsa. Toki myös yksittäisiä pätkiä B-ryhmäläisillä pääsee ajamaan, ja kuudesta superautosta koostuva luokka onkin varsin hyvä lisä autovalikoimaan. Bonusluokkina toimivat edelleen Extreme sekä paluun tekevä Concept. Autovalikoima itsessään on monipuolisin ja paras Evolution Studiosin WRC-peleistä, siitä ei liene suurtakaan erimielisyyttä.
Pätkävalikoimaan tultaessa vastassa onkin sitten valitettavan suuri pettymys. Ralleja on kyllä 16 kappaletta, mutta pätkiä löytyy vain kolme yhtä rallia kohden. Tieosuuksia ei onneksi sentään näiden kesken kierrätetä, mutta pätkien lukumäärän lisäksi myös niiden pituudet ovat kokeneet valitettavan suuren leikkauksen. Keskimääräinen pätkän pituus on jotakin kolmen ja neljän kilometrin välissä, joten yksi kokonainen ralli koostuu usein vain vaivoin yli kymmenestä erikoiskoekilometristä. Pudotus on dramaattinen, sillä vielä WRC 4:ssä oli tarjolla useita yli kymmenen kilometrin pituisia yksittäisiä erikoiskokeita, ja pätkien kokonaismääräkin oli kaksinkertainen. Evolvedin erikoiskokeet eivät myöskään vaikuttaneet sisältävän lainkaan uusia tieosuuksia, vaan kaikki pätkät ovat käsittääkseni WRC 4:n erikoiskokeita pienin muokkauksin ja reilusti lyhennettyinä versioina. Pätkät ovat siis edelleen laadukkaita, mutta kilometrejä on aivan liian vähän. Lisäksi on pakko ihmetellä, miksi yleisö on pätkillä sijoitettu aivan älyvapaisiin paikkoihin - välillä suoraan ajolinjalle tai tasan siihen ulkokurviin jossa on todennäköisintä vetää leveäksi. Yleisö osaa kyllä tällä kertaa väistää kohti tulevaa autoa, joten kai tällä haetaan lisää äksöniä pätkille - asia, josta lisää tuonnempana...
Pääpelimuotona ajetaan edelleen mestaruussarjaa, jonka toimintaa tuskin tarvitsee sen kummemmin selittää. Uutuudenviehätystä on haettu viemällä peliä reilusti geneerisen arcade-rälläyksen suuntaan uudella rallycross-pelimuodolla, jossa ajetaan kolmea muuta autoa vastaan jokaisesta pelin maasta löytyvällä erillisellä radalla. En voi olla ajattelematta, että tällaiseen, WRC-pelissä mielestäni täysin turhaan pelimuotoon panostaminen on ollut ainakin osittaisena syynä itse rallipuolen sisällön merkittävälle karsimiselle, mutta kukapa tietää. Muistan aikanaan kuitenkin myös rallicrossia tyytyväisenä pelanneeni, mutta tänä päivänä se tuntuu vain olevan aivan väärässä pelissä.
Presentaatio
Ei ole ottanut merkittävästi takapakkia. Aidot ajokuvat täyttävät valikoita ja rallifiilikseen pääsee näiden myötä hyvin sisälle. Soundtrack menettelee ja ajaa asiansa, vaikka valikkomusa alkaakin toistaa itseään nopeammin kuin Bosse ehtii kysyä Timpalta "Mihin sattu?". Kuskeilla on edelleen ihan riittävästi itsensä näköiset kasvot, ja animoidut palkintoseremoniat on kopioitu suoraan nelosesta myös Evolvedin riemuksi. Ei mitään erityistä valitettavaa tällä osa-alueella, vaikka erityisesti rallien esittelyvideoita kaipaisinkin takaisin. Ei niitä ole nähty toki myöhemminkään, joten ei tästä isoa miinusta voi antaa.
Graafinen tyyli on säilynyt samana, ja pätkät ovat vielä astetta aiempaa yksityiskohtaisempia. Kyllähän tämä on varmasti parhaimman näköinen WRC-peli PS2:lla, vaikkei se tietysti tänä päivänä miltään enää näytäkään. Lisätään vielä sellainen huomio, että jo ensimmäisestä osasta lähtien kaikki WRC-sarjan pelit ovat sisältäneet laajakuvatuen.
Pelaaminen
Tässä on vuorossa hyvin kaksijakoisia kappaleita. Itse ajaminen on muuttunut huomattavasti hankalammaksi, ja ilman ajoapuja WRC-autoilla tuntee aluksi olevansa jopa pulassa. Asiaa ei yhtään auta edelleen väkisin syötettävä X:llä ja neliöllä kiihdyttely ja jarruttelu, mikä tekee kaasun ja jarrun annostelun erityisen hankalaksi. Ohjattavuus on kuitenkin ohjaimella niin herkkä, että muutaman rallin tuskailun jälkeen oli pakko nöyrtyä pehmentämään tuntumaa hiukan ajoapuvalikosta. Sen jälkeen ajaminen alkoi tuntua suhteellisen hyvältä, muttei kuitenkaan liian helpolta. Veikkaan että jos tätä saisi pelata modernilla ohjaimella liipaisimia kaasuun ja jarruun käyttäen, olisi ajaminen vieläkin mukavampaa.
Peli on myös kokonaisuutena selvästi vaikeampi kuin pari edeltäjäänsä. Alkukauteni meni toki vihkoon osittain ajotuntuman opettelun ja sitä myötä sattuneiden ulosajojen vuoksi, mutta tekoälyä vastaan ajaminen tarjoaa aiempaa tiukempaa vääntöä oman ajamisen sujuessakin. Sitähän juuri peräänkuulutin nelosen kohdalla, joten tälle peukkua ylös. Kauden päätteeksi löysin itseni sarjan loppusijoitukselta kolme, joten vaikeustaso tuntuu tämän perusteella juuri sopivalta. Vauriomallinnus on myös huomattavasti aiempaa parempi, ja yksikin isompi osuma voi aiheuttaa selvän pudotuksen suorituskykyyn. Toki autoaan pääsee korjaamaan pätkien välissä, ja rallien pituuden ollessa vain kolme lyhyttä erikoiskoetta ei yhden kolarin vaurioista tarvitse kovinkaan kauaa kärsiä.
Pakkohan se on arvioida kartturikin, ja jestas sentään että nyt on kaksijakoista sanottavaa. Aloitetaan posista: nuotit ovat hyvät, ne luetaan selkeästi ja - mikä tärkeintä - niiden ajoituksen saa vihdoin säädettyä riittävän etukäteiseksi! Ajoin koko kauden läpi ilman yhtäkään liian myöhässä luettua nuottia, joten tämä asia on vihdoin korjattu.
Mutta sitten se nega. WRC Evolvedin kartturi laukoo jatkuvalla syötöllä niin älyttömiä, väkisinväännettyjä ja mukahauskoja kommentteja ennen, jälkeen ja kesken pätkien, että tekee jo melkein mieli ruveta ajamaan erikoiskokeita pimeänä. Näitä kommentointeja ei tietenkään saa pois päältä, joten pakko niitä on kestää tai ajaa ilman nuotteja. Kommentointeja oli pienissä määrin jo parissa aiemmassa osassa, mutta niitä tuli lähinnä ulosajojen kohdalla ja muutenkin riittävän säästeliäästi. Evolvedissa vähän jokainen hyvin tai huonosti sujunut mutka, liian läheltä sisämutkassa seisovaa yleisöä otettu linja tai vaikka kanssakilpailijan keskeytys tuntuu saavan oman kommenttinsa, ja etenkin splittien kommentointi aina yhtä ylienergiseen tai kärkkääseen sävyyn saa pidemmän päälle jo veren kiehumaan. Varsinkin kun en haluaisi nähdä tai kuulla koko väliaikatietoja, mutta tässä niitä on pakko kuunnella, oli splitit käännetty HUDista pois tai ei.
WRC Evolvedin ralliosuuden suurin uudistus on se, että pätkillä voi sattua odottamattomia tilanteita, kuten kanssakilpailijan kaatama auto blokkaamassa tietä, tielle tulvinut vesi tai vuoristossa yllättävä paksu sumuverho. Idea on sinänsä hyvä, mutta se on vedetty täydellisen överiksi. Kyllähän rallissa voi sattua kaikenlaista, mutta Evolvedissa tuntuu että joka-f*ckin'-ikisellä pätkällä tulee muutaman kilometrin välein vastaan mm. moottoririkkoinen kanssakilpailija, ajolinjalle jostakin vierivät päänkokoiset lohkareet, tielle hyppivä lauma kenguruita, pätkälle parkkeerattu asuntovaunu, kesken pätkän aloitettu tietyömaa tai jumalauta keskisuuri rakennuspalo, niin kyllä väitän että tässä on jollakin suhteellisuudentaju jo pahasti hämärtynyt. Ja tietysti juuri mainittu yli-innokas kartturi kommentoi joka s**tanan tapahtumaa etteivät nämä ihmeellisyydet vain menisi ohi. On kai päätetty että pelkkä ralli ei enää riitä, vaan pitää olla tällaisia lisätapahtumia. Mutta kyllä se vaan riittäisi, ja nämä uudistukset yksiselitteisesti huonontavat omaa pelikokemustani.
WRC: Rally Evolved on pohjimmiltaan hyvä ja laadukas rallipeli, mutta sen peli-identiteetti on pahasti hukassa. Evolved yrittää väkisin olla adrenaliinintäyteinen geneerinen arcade-rälläys, jossa koko ajan sattuu ja tapahtuu, mistä syystä myös sinänsä laadukas rallipuoli kärsii. Kuulostaa vähän liikaakin eräältä Codemastersin kilpailevan rallipelisarjan tarinalta, sillä erolla toki että Evolved jäi Evolution Studiosin WRC-pelisarjan viimeiseksi osaksi. Ehkä parempi niin, vaikka tätä seurannut viiden vuoden täydellinen hiljaisuus oli sekin surullista aikaa WRC-pelien ystäville.
Evolvedia voin kyllä suositella yleisesti laadukkaana ajopelinä, mutta pelkästään rallipelinä siinä on omaan makuuni nykyään aivan liikaa mainitsemiani vääriä ratkaisuja. Jos yhtä Evolution Studiosin WRC-peleistä pitäisi suositella, niin kyllähän WRC 4 on niistä selvästi laadukkain. Nostalgisia pelikokemuksia ne olivat itselleni kaikki, mutta WRC 4 oli myös edelleen aidosti hyvä rallipeli.
Evolvedin tilastot vielä tähän perään (koskee ainoastaan pelin rallipuolta, ei crossia):
Autoluokkia: 5 (WRC, S1600, Extreme, B-ryhmä, Concept)
Autoja: 29
Lisensoituja autokuntia: 15
Ralleja: 16
Erikoiskokeita: 48
Kerta kiellon päälle, eli Evolution Studiosin viides ja samalla viimeinen WRC tuli myös ajettua. Hiukan pintapuolisesti tosin tällä kertaa, mutta kuitenkin täyden kauden ajoin ja läpikotaisin olen tämän kolunnut vuosia sitten. Tämä oli myös samalla PS2-aikakauden viimeinen WRC-peli, ja seuraavaa saatiinkin sitten odotella viisi vuotta ennen kuin Milestone tarttui lisenssin ohjaksiin.
Jos olivat aiemmat neljä peliä enimmäkseen onnistuneita vuosipäivityksiä, niin Evolved ainakin yritti pistää koko paletin uusiksi. Muistan kyllä pitäneeni tästä pelistä aikanaan erittäinkin paljon, mutta miltä se tuntuu nyt, reilut 16 vuotta myöhemmin? Tässä vaiheessa myös selvennyksenä, että tarkastelen tätä, menneitä ja tulevia WRC-pelejä tässä projektissani nimenomaan yksinpelin ja rallin näkökulmasta, joten mahdolliset moninpelimuodot sekä rallipätkien ulkopuoliset ajelut jäävät lähtökohtaisesti pelaamatta, mikä saattaa vaikuttaa Evolvedin kohdalla kokonaiskuvaan.
Sisältö
Autovalikoimassa lähtökohta on sama kuin kaikissa aiemmissakin peleissä; pääluokan tehdastiimit ja -kuskit ovat keskiössä, muiden autoluokkien toimiessa lähinnä bonuksena. Kuuden tehdastiimin 15 kuskin lisäksi yksittäisiä pätkiä pääsee ajamaan myös muutaman yksityistiimin väreissä, mutta jostakin syystä näillä tiimeillä kuljettajat ovat nimettömiä, aidoista värityksistä ja teippauksista huolimatta. MM-sarjaa voi ajaa ainoastaan jonkin tehdastiimin kuskina. Aidoista oheisluokista mukana on S1600, tälläkin kertaa ilman kuljettajien nimiä.
Kiinnostavin uusi lisäys autoluokkiin on ensi kertaa WRC-pelissä esiintyvä B-ryhmä, jolle on pyhitetty oma haastepelimuotonsa. Toki myös yksittäisiä pätkiä B-ryhmäläisillä pääsee ajamaan, ja kuudesta superautosta koostuva luokka onkin varsin hyvä lisä autovalikoimaan. Bonusluokkina toimivat edelleen Extreme sekä paluun tekevä Concept. Autovalikoima itsessään on monipuolisin ja paras Evolution Studiosin WRC-peleistä, siitä ei liene suurtakaan erimielisyyttä.
Pätkävalikoimaan tultaessa vastassa onkin sitten valitettavan suuri pettymys. Ralleja on kyllä 16 kappaletta, mutta pätkiä löytyy vain kolme yhtä rallia kohden. Tieosuuksia ei onneksi sentään näiden kesken kierrätetä, mutta pätkien lukumäärän lisäksi myös niiden pituudet ovat kokeneet valitettavan suuren leikkauksen. Keskimääräinen pätkän pituus on jotakin kolmen ja neljän kilometrin välissä, joten yksi kokonainen ralli koostuu usein vain vaivoin yli kymmenestä erikoiskoekilometristä. Pudotus on dramaattinen, sillä vielä WRC 4:ssä oli tarjolla useita yli kymmenen kilometrin pituisia yksittäisiä erikoiskokeita, ja pätkien kokonaismääräkin oli kaksinkertainen. Evolvedin erikoiskokeet eivät myöskään vaikuttaneet sisältävän lainkaan uusia tieosuuksia, vaan kaikki pätkät ovat käsittääkseni WRC 4:n erikoiskokeita pienin muokkauksin ja reilusti lyhennettyinä versioina. Pätkät ovat siis edelleen laadukkaita, mutta kilometrejä on aivan liian vähän. Lisäksi on pakko ihmetellä, miksi yleisö on pätkillä sijoitettu aivan älyvapaisiin paikkoihin - välillä suoraan ajolinjalle tai tasan siihen ulkokurviin jossa on todennäköisintä vetää leveäksi. Yleisö osaa kyllä tällä kertaa väistää kohti tulevaa autoa, joten kai tällä haetaan lisää äksöniä pätkille - asia, josta lisää tuonnempana...
Pääpelimuotona ajetaan edelleen mestaruussarjaa, jonka toimintaa tuskin tarvitsee sen kummemmin selittää. Uutuudenviehätystä on haettu viemällä peliä reilusti geneerisen arcade-rälläyksen suuntaan uudella rallycross-pelimuodolla, jossa ajetaan kolmea muuta autoa vastaan jokaisesta pelin maasta löytyvällä erillisellä radalla. En voi olla ajattelematta, että tällaiseen, WRC-pelissä mielestäni täysin turhaan pelimuotoon panostaminen on ollut ainakin osittaisena syynä itse rallipuolen sisällön merkittävälle karsimiselle, mutta kukapa tietää. Muistan aikanaan kuitenkin myös rallicrossia tyytyväisenä pelanneeni, mutta tänä päivänä se tuntuu vain olevan aivan väärässä pelissä.
Presentaatio
Ei ole ottanut merkittävästi takapakkia. Aidot ajokuvat täyttävät valikoita ja rallifiilikseen pääsee näiden myötä hyvin sisälle. Soundtrack menettelee ja ajaa asiansa, vaikka valikkomusa alkaakin toistaa itseään nopeammin kuin Bosse ehtii kysyä Timpalta "Mihin sattu?". Kuskeilla on edelleen ihan riittävästi itsensä näköiset kasvot, ja animoidut palkintoseremoniat on kopioitu suoraan nelosesta myös Evolvedin riemuksi. Ei mitään erityistä valitettavaa tällä osa-alueella, vaikka erityisesti rallien esittelyvideoita kaipaisinkin takaisin. Ei niitä ole nähty toki myöhemminkään, joten ei tästä isoa miinusta voi antaa.
Graafinen tyyli on säilynyt samana, ja pätkät ovat vielä astetta aiempaa yksityiskohtaisempia. Kyllähän tämä on varmasti parhaimman näköinen WRC-peli PS2:lla, vaikkei se tietysti tänä päivänä miltään enää näytäkään. Lisätään vielä sellainen huomio, että jo ensimmäisestä osasta lähtien kaikki WRC-sarjan pelit ovat sisältäneet laajakuvatuen.
Pelaaminen
Tässä on vuorossa hyvin kaksijakoisia kappaleita. Itse ajaminen on muuttunut huomattavasti hankalammaksi, ja ilman ajoapuja WRC-autoilla tuntee aluksi olevansa jopa pulassa. Asiaa ei yhtään auta edelleen väkisin syötettävä X:llä ja neliöllä kiihdyttely ja jarruttelu, mikä tekee kaasun ja jarrun annostelun erityisen hankalaksi. Ohjattavuus on kuitenkin ohjaimella niin herkkä, että muutaman rallin tuskailun jälkeen oli pakko nöyrtyä pehmentämään tuntumaa hiukan ajoapuvalikosta. Sen jälkeen ajaminen alkoi tuntua suhteellisen hyvältä, muttei kuitenkaan liian helpolta. Veikkaan että jos tätä saisi pelata modernilla ohjaimella liipaisimia kaasuun ja jarruun käyttäen, olisi ajaminen vieläkin mukavampaa.
Peli on myös kokonaisuutena selvästi vaikeampi kuin pari edeltäjäänsä. Alkukauteni meni toki vihkoon osittain ajotuntuman opettelun ja sitä myötä sattuneiden ulosajojen vuoksi, mutta tekoälyä vastaan ajaminen tarjoaa aiempaa tiukempaa vääntöä oman ajamisen sujuessakin. Sitähän juuri peräänkuulutin nelosen kohdalla, joten tälle peukkua ylös. Kauden päätteeksi löysin itseni sarjan loppusijoitukselta kolme, joten vaikeustaso tuntuu tämän perusteella juuri sopivalta. Vauriomallinnus on myös huomattavasti aiempaa parempi, ja yksikin isompi osuma voi aiheuttaa selvän pudotuksen suorituskykyyn. Toki autoaan pääsee korjaamaan pätkien välissä, ja rallien pituuden ollessa vain kolme lyhyttä erikoiskoetta ei yhden kolarin vaurioista tarvitse kovinkaan kauaa kärsiä.
Pakkohan se on arvioida kartturikin, ja jestas sentään että nyt on kaksijakoista sanottavaa. Aloitetaan posista: nuotit ovat hyvät, ne luetaan selkeästi ja - mikä tärkeintä - niiden ajoituksen saa vihdoin säädettyä riittävän etukäteiseksi! Ajoin koko kauden läpi ilman yhtäkään liian myöhässä luettua nuottia, joten tämä asia on vihdoin korjattu.
Mutta sitten se nega. WRC Evolvedin kartturi laukoo jatkuvalla syötöllä niin älyttömiä, väkisinväännettyjä ja mukahauskoja kommentteja ennen, jälkeen ja kesken pätkien, että tekee jo melkein mieli ruveta ajamaan erikoiskokeita pimeänä. Näitä kommentointeja ei tietenkään saa pois päältä, joten pakko niitä on kestää tai ajaa ilman nuotteja. Kommentointeja oli pienissä määrin jo parissa aiemmassa osassa, mutta niitä tuli lähinnä ulosajojen kohdalla ja muutenkin riittävän säästeliäästi. Evolvedissa vähän jokainen hyvin tai huonosti sujunut mutka, liian läheltä sisämutkassa seisovaa yleisöä otettu linja tai vaikka kanssakilpailijan keskeytys tuntuu saavan oman kommenttinsa, ja etenkin splittien kommentointi aina yhtä ylienergiseen tai kärkkääseen sävyyn saa pidemmän päälle jo veren kiehumaan. Varsinkin kun en haluaisi nähdä tai kuulla koko väliaikatietoja, mutta tässä niitä on pakko kuunnella, oli splitit käännetty HUDista pois tai ei.
WRC Evolvedin ralliosuuden suurin uudistus on se, että pätkillä voi sattua odottamattomia tilanteita, kuten kanssakilpailijan kaatama auto blokkaamassa tietä, tielle tulvinut vesi tai vuoristossa yllättävä paksu sumuverho. Idea on sinänsä hyvä, mutta se on vedetty täydellisen överiksi. Kyllähän rallissa voi sattua kaikenlaista, mutta Evolvedissa tuntuu että joka-f*ckin'-ikisellä pätkällä tulee muutaman kilometrin välein vastaan mm. moottoririkkoinen kanssakilpailija, ajolinjalle jostakin vierivät päänkokoiset lohkareet, tielle hyppivä lauma kenguruita, pätkälle parkkeerattu asuntovaunu, kesken pätkän aloitettu tietyömaa tai jumalauta keskisuuri rakennuspalo, niin kyllä väitän että tässä on jollakin suhteellisuudentaju jo pahasti hämärtynyt. Ja tietysti juuri mainittu yli-innokas kartturi kommentoi joka s**tanan tapahtumaa etteivät nämä ihmeellisyydet vain menisi ohi. On kai päätetty että pelkkä ralli ei enää riitä, vaan pitää olla tällaisia lisätapahtumia. Mutta kyllä se vaan riittäisi, ja nämä uudistukset yksiselitteisesti huonontavat omaa pelikokemustani.
WRC: Rally Evolved on pohjimmiltaan hyvä ja laadukas rallipeli, mutta sen peli-identiteetti on pahasti hukassa. Evolved yrittää väkisin olla adrenaliinintäyteinen geneerinen arcade-rälläys, jossa koko ajan sattuu ja tapahtuu, mistä syystä myös sinänsä laadukas rallipuoli kärsii. Kuulostaa vähän liikaakin eräältä Codemastersin kilpailevan rallipelisarjan tarinalta, sillä erolla toki että Evolved jäi Evolution Studiosin WRC-pelisarjan viimeiseksi osaksi. Ehkä parempi niin, vaikka tätä seurannut viiden vuoden täydellinen hiljaisuus oli sekin surullista aikaa WRC-pelien ystäville.
Evolvedia voin kyllä suositella yleisesti laadukkaana ajopelinä, mutta pelkästään rallipelinä siinä on omaan makuuni nykyään aivan liikaa mainitsemiani vääriä ratkaisuja. Jos yhtä Evolution Studiosin WRC-peleistä pitäisi suositella, niin kyllähän WRC 4 on niistä selvästi laadukkain. Nostalgisia pelikokemuksia ne olivat itselleni kaikki, mutta WRC 4 oli myös edelleen aidosti hyvä rallipeli.
Evolvedin tilastot vielä tähän perään (koskee ainoastaan pelin rallipuolta, ei crossia):
Autoluokkia: 5 (WRC, S1600, Extreme, B-ryhmä, Concept)
Autoja: 29
Lisensoituja autokuntia: 15
Ralleja: 16
Erikoiskokeita: 48
Viimeksi muokattu: