Pelailin tuossa juuri eilen vihdoin läpi pelin nimeltä Ocarina of Time. Tai no ei tuo nimi riitä vaan 3D täytyy lisätä perään koska kyse on 3DS:lle tehdystä remakesta/remasterista/mikäonkaan.
Alkuun peli tuntui hyvinkin vanhalta ja tönköltä mutta toisaalta mietin jatkuvasti miten monipuolinen teos oli ikäisekseen. Peli lähti käyntiin kunnolla sitten kun alkoi saamaan enemmän varusteita ja pääsi hommaan mukaan. Alussa olin siis vähän hukassa että mihin tässä kannattaisi mennä ja miten. Usein en tajunnut että jonnekin pääsi koska piti mennä tietyllä tapaa tai tiettyä reittiä, kuten esim. alun hiippailukohtaus. Sitten oli jotain typeryyksiä että jossain kohtaa piti käyttää Din's Fireä (tms.) eikä tulinuolet toimineet tai jotain muuta outoa tai sellaista, mitä ei ole juuri missään muualla tarvittu ja sitten tulee puskista että nyt pääsee eteenpäin vain sillä yhdellä tietyllä tavalla.
Lopputulemana nyt kuitenkin että kun homma pääsi käyntiiin niin sehän oli oikein viihdyttävä peli ja voin kuvitella kuinka maatamullistava tuo on voinut olla silloin alkuperäisenä aikanaan.
Mutta sitten pistin testiin heti perään Majora's Mask 3D:n ja se on heti kättelyssä niin paljon parempi niin monella tapaa että tuota tulee pelattua varmasti ihan eri innolla.
Se isoin ärsytys on toki mukana jatko-osankin remakessa eli vapaampi kameran katselu ja vihuihin lukittautuminen ei välillä toimi niin sujuvasti kuten on nykyaikana tottunut - ei edes 3DS:n gyroskoopinkin avulla. Mutta jos tosiaan OoT oli eka peli, joka koko lukittautumisominaisuutta käytti, niin siihen nähden on kyllä oikein toimiva systeemi.
Melko jännä juttu että jo 22 vuotta sitten on julkaistu peli, joka toimii saman peruskikan ympärillä kuin yksi omista suosikeistani eli Outer Wilds. Olen siis selvästikin myöhäisherännyt vaikkakin väittäisi jopa nyt lyhyen testin perusteella että Outer Wilds painottaa vielä enemmän tiedon keruuta kuin MM. Toisaalta en yhtään tiedä kuinka merkittäväksi se MM:ssä menee mutta olettaisin että OW on ottanut vaikutteita myös sieltä, joten lienevät menneet hommassa pidemmälle.
En kyllä yhtään ihmettele että miksi Ocarina of Time ja Majora's Mask löytyvät aina parhaiden pelien listoilla.
PS. Samalla tässä on huomannut niitä asioita, joita myöhemmin näkee paljon Breath of the Wildissa. Ymmärrän samalla paljon miksi BotW voi tuntua niin spesiaalilta kun siellä on se historia taustalla sekä paljon tuttuja juttuja mukana.
Alkuun peli tuntui hyvinkin vanhalta ja tönköltä mutta toisaalta mietin jatkuvasti miten monipuolinen teos oli ikäisekseen. Peli lähti käyntiin kunnolla sitten kun alkoi saamaan enemmän varusteita ja pääsi hommaan mukaan. Alussa olin siis vähän hukassa että mihin tässä kannattaisi mennä ja miten. Usein en tajunnut että jonnekin pääsi koska piti mennä tietyllä tapaa tai tiettyä reittiä, kuten esim. alun hiippailukohtaus. Sitten oli jotain typeryyksiä että jossain kohtaa piti käyttää Din's Fireä (tms.) eikä tulinuolet toimineet tai jotain muuta outoa tai sellaista, mitä ei ole juuri missään muualla tarvittu ja sitten tulee puskista että nyt pääsee eteenpäin vain sillä yhdellä tietyllä tavalla.
Lopputulemana nyt kuitenkin että kun homma pääsi käyntiiin niin sehän oli oikein viihdyttävä peli ja voin kuvitella kuinka maatamullistava tuo on voinut olla silloin alkuperäisenä aikanaan.
Mutta sitten pistin testiin heti perään Majora's Mask 3D:n ja se on heti kättelyssä niin paljon parempi niin monella tapaa että tuota tulee pelattua varmasti ihan eri innolla.
Se isoin ärsytys on toki mukana jatko-osankin remakessa eli vapaampi kameran katselu ja vihuihin lukittautuminen ei välillä toimi niin sujuvasti kuten on nykyaikana tottunut - ei edes 3DS:n gyroskoopinkin avulla. Mutta jos tosiaan OoT oli eka peli, joka koko lukittautumisominaisuutta käytti, niin siihen nähden on kyllä oikein toimiva systeemi.
Melko jännä juttu että jo 22 vuotta sitten on julkaistu peli, joka toimii saman peruskikan ympärillä kuin yksi omista suosikeistani eli Outer Wilds. Olen siis selvästikin myöhäisherännyt vaikkakin väittäisi jopa nyt lyhyen testin perusteella että Outer Wilds painottaa vielä enemmän tiedon keruuta kuin MM. Toisaalta en yhtään tiedä kuinka merkittäväksi se MM:ssä menee mutta olettaisin että OW on ottanut vaikutteita myös sieltä, joten lienevät menneet hommassa pidemmälle.
En kyllä yhtään ihmettele että miksi Ocarina of Time ja Majora's Mask löytyvät aina parhaiden pelien listoilla.
PS. Samalla tässä on huomannut niitä asioita, joita myöhemmin näkee paljon Breath of the Wildissa. Ymmärrän samalla paljon miksi BotW voi tuntua niin spesiaalilta kun siellä on se historia taustalla sekä paljon tuttuja juttuja mukana.