Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retrospektiivi - pelataan vanhat pelit nykypäivän pelaajan silmin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S2 : Silent Storm Gold Edition (2003)
Tätä kehuttiin aikoinaan aivan tajuttoman paljon meikäläiselle, jotenkin sitä itse vaan jumiutui sitten Ufo Enemy Unknown (1994) sekä Jagged Alliance 2 (1999) linjoille pelailemaan tämän tyylisissä peleissä. Tuohon kaksikkoon verrattuna tämähän on sitten hitusen tuoreempi tapaus jo.

Seuraavan jutun kun lukas, niin kait se ois sanottava ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan !”.. kyllähän se tälle pitää antaa mahdollisuus :)

20 vuotta vanha sotataktiikkapelien klassikko ei ole vieläkään kohdannut vertaistaan
https://www.pelaaja.fi/artikkelit/2...kohdannut-vertaistaan/?itm_source=parsely-api


Vaikuttais jo tuo liikkuminen ole tuossa todella monipuolista mutta tottapa tosiaan.. mehukkaimmalta kuulostaa ”Miltei kaikki pelimaailman rakenteet kun ovat täysin tuhottavissa”. Tuossa jutussa taidetaan vaan taantua tämän tyylisessä peleissä entisestään ja otettua takapakkia ei tunnuta pystyvän kirivän kiinni millään..

..nykyäänhän nuo tekeleet tuppaavat olemaan noista legendoista virtaviivaistettuja ja monelta osin yksinkertaistettuja tapauksia ja ikävä kyllä monesti niistä tärkeimmistä jutuista sitten valitettavasti tunnutaan karsivan.


-------------------------------------------------

Realms of the Haunting (1996)
Tälläistäkin suhteellisen erikoista ”sekoitusta” on koetettu aikoinaan väsätä..
“Blend of first-person shooter and point-and-click adventure .. Full-motion video cut-scenes with live actors”.

Tässä sekoitetaan ilmeisesti ihan FPS-räiskintää ja kuvakulma pelaamiseen siitä ammentuu myös.. videokuvaa ihan reippaasti kans tarjolla ”erillisenä” elementtinä ilmeisemminkin ja taitaapi noissa pätkissä olla aikansa ”greenscreeniä” .. sit kait pitäis oikeasti olla jotain seikkailullisia elementtejä kans sitten ! osa mainitsee tuon poin’t’click mutta liekö miten sen nyt ottaa ja tulkitsee tarkalleen ottaen .. millaisia nuo seikkailullinen puoli sitten on, niin se jäis nähtäväksi jos tähän nyt vielä uskaltautuis tarttua ! toki tuolla Pelit lehden arvostelussa tuotapuolta sitten hitusen selvennetäänkin mistä tuossa kyse..

..jäi tosiaan aikoinaan itseltäni hankkimatta vaikka kiinnostu suht paljon.

Ai niin tarinallisesti pitäis kait hitusen kauhupainotteinen olla.

Visuaalinen puoli taitaa olla ottanut ihan kelvollisesti osumaa ainaskin.. toki meikälle se ei nyt ole ongelma eikä mikään mutta taatusti todella monet jo pelkästään toi karkoittaa luotansa.. kontrollit tuntuvat kans saavan yleisesti melkoisesti nuhteita osakseen.

Pelit lehden arvostelun mukaan ollut ilmestyessään ilmeisesti vallan kelpo tuotos…
Realms of the Haunting – Isän nimeen
https://www.pelit.fi/artikkelit/realms-of-the-haunting/

Sitten oi PCGamerin mietteitä….
Crapshoot: Realms of the Haunting, the FMV horror game that's not all bad
https://www.pcgamer.com/crap-shoot-realms-of-the-haunting/

 
Viimeksi muokattu:
Varoitus: Tämä teksti sisältää eniten isoilla kirjaimilla kirjoitettuja 3-kirjaimisia lyhenteitä maailmassa

Jaa tällainen ketju, sehän olisi taas romaanin paikka.

Tuossa NFS Underground 2:ta pelaillessani ymmärsin miksei autopelit enää nykyään kiinnosta. Tarinavetoisissa peleissä foto- ja tunnelmarealismin tavoittelu on vain plussaa, mutten ehkä sanoisi sitä autopeleistä. Ei jotenkin nuo uudempien ajopelien ajotuntumat ole tuntuneet hauskalta pelattavalta, vaan pikemminkin tylsältä ja työläältä. Toki toinenkin äärilaita on paha, esimerkiksi kännyköillä ja PSP:llä EA:n ajopelit olivat aikanaan aivan järkyttävää käännä vasemmalle tai oikealle pykälittäin - meininkiä. UG2 on edelleen aivan tajuttoman hauska pelattava ajotuntumaltaan. Etenkin Drift-kisat ovat hulvattomia, vaikka niissä etenkin näkyy pelin tekoälyn epätasaisuus. Ärsytti jo lapsena kun helpolla vaikeustasolla Drag- ja Street X-kisat olivat aivan tajuttoman tiukkoja, ja kaikki muut kisat sai vetää vasurilla läpi ja käydä vaikka jääkaapilla välissä, odotellen puoli minuuttia että vastustajat saavat kiinni. Ja edelleen ihan sama juttu...

Ihmetyttää muutenkin pelien nopea kehitys tuolloin, sanotaanko etenkin vuosien 2002-2007 välillä. Need for Speedejä pukattiin totutusti joka vuosi pihalle, mutta kehitystä oli noissa muutamassa pelissä aivan tolkuttomasti. Oliko se Hot Pursuit 2 joka tuli 2002, vielä sellaista ysärigrafiikkaa, tai ainakin fiilis vähän sinne päin. Ei juuri detaljeja eikä mitään ylimääräistä, perus ratakisaa ja aika tylsä ajotuntuma. Underground 1 tuli 2003, grafiikat loikkasi reilusti eteenpäin ja autojen tuunaukset ja monet muut asiat nähtiin pelissä ensimmäistä kertaa. Tai no, en tiedä tuliko Midnight Clubeissa ensin mutta kuitenkin.

UG2, graafisesti ei iso loikkaus ykkösestä mutta ikäisekseen kohtalaisen iso avoin maailma ja kaikki taas kuitenkin huomattavasti kehittyneempää. UG1:ssä kuitenkin ajeltiin aika samankaltaisia ratoja läpi uran. Edit. Katselin muistin virkistykseksi UG1-matskua, ja oli siinäkin muutakin tietä kuin pientä kaupunkiympyrää ja drift/drag-kisat tulivat jo siihen. Hot Pursuit 2 taas näytti juuri niin kököltä kuin muistelinkin.

Ja sitten Most Wanted. Aivan tajuton määrä taas uudistuksia, jäätävä avoin maailma huomioonottaen seikan nimeltä 2005. Graafisesti huomattavasti kehittyneempi ja vielä pollaritkin saatu takaisin entistä kuumottavampina.

Lähinnä siis mietin, että näinköhän tuohon aikaan on tehty useampaa peliä kerralla, vai onko vain kehitys ollut huiminta tuohon aikaan?

Midnight Club 3 oli myös aivan mahtava peli. Ajotuntuma ei ihan niin hauska kuin NFS:ssä, ja grafiikkakin häviää aika reilusti Most Wantedille, mutta hauska ja mukavan epärealistinen silti - avoimia pelimaailmoja oli vieläpä useita, ja laatu oli taattua Rockstaria. Vähän kuin sen aikaiset GTA:t steroideilla ja ilman räiskintää. Los Angeles oli viimeinen MNC-peli ennen Rockstarin siirtymistä kokonaan sandbox-räiskintöihin, siitä en jostain syystä niin paljoa pitänyt. Parempihan se siis on, mutta tuo aurinkoinen L.A tunnelma ei niin iskenyt. Kakkosesta pelasin joskus demoa, ja vapaa maailma oli jo siinäkin. Oli muuten ensimmäinen online-peli mitä koskaan pelasin, vahingossa. Ihmettelin että onpa mielenkiintoinen tämä chattaava NPC. Edit. Oli ykkösessä vapaa maailma jo vuonna 2000, mutta toki aika palikkatavaraa vaikkapa UG2 / MNC3 verrattuna.

Rallipeleistä en ole koskaan niin paljoa pitänyt, mutta Rallisport Challenge 2:n ja Colin McRae Rally 2005:n kanssa tuli aikanaan vietettyä aikaa. Enemmän ensin mainitun kanssa. Syy: Hauska ajotuntuma. Tällä hetkellä omistan RSC ykkösen, ja sitä tullut välillä museoboksilla pelattua.

Sairaalassa joskus ollessani pelasin Harry Potteria, silloin oli koukuttava kun oli autopeleihin tottunut, mutta nyttemmin videoita noista katsoessani, en kyllä enää pelaisi edes nostalgiamielessä.

Mitähän muuta? Yläasteaikoina pelasin PSP:llä paljon, ja siltä ajalta on jäänyt kaksi pelialustaan nähden huikean kokemuksen antanutta peliä: The Simpsons (Keltaisilla kansilla, oliko The Game?) Ja The Godfather. NFS:t olivat tosiaan aivan kännykkätasoista kuraa oikeista konsoleista lainatuista pelinimistä ja kansista huolimatta, ja muutenkin paljon roskaakin PSP:lle julkaistiin. Kunniamaininta myös Midnight Clubeille, kolmosen ja LA:n sai aikalailla täysikokoisina myös PSP:lle. Periaatteessa jos tykkäät retroilla, suosittelen nauttimaan nuo juuri PSP:llä, jos sellainen laatikossa pölyttyy ja haluaisi löytää jotain pelattavaa sille sieltä paremmasta päästä UMD-valikoimaa.

Koulussa pelaamisesta tuli mieleen myös puhelinpelit, muutenhan ne olivat kaikki hirveitä mutta Nokian tekemää Snakes-peliä, sitä missä hienot monivärigrafiikat ja pelikentät ja kerättävät asiat vaihtuvat paljon, pelaan edelleen Androidilla välillä. Huikea peli. Sony Ericssonin Extreme Skateboarding oli kova, sekä Sims 2 ihan java-pelinäkin. Kännykkäpelien, jos sellaiseksi tämän voi laskea, kuningas on silti N-Gage & Tony Hawk - kombo. Oi sitä aikaa kun taskusta sai kaivaa täysimittaisen tonihaukka-kokemuksen. Grafiikoissa "vähän" menetti, mutta ihan täysimittainen ykkös-THPS se oli. Puhelinpelit ovatkin toinen asia jotka eivät aina ole uudempina parempia. Yksinkertaisuus ja mielikuvitus ovat niissä pääosassa, koska hienommat pelit tulee aina pelattua oikeilla näppäimillä. Nykyään kun saa ohjaimen kiinni puhelimeen, saatan jossain reissussa jotain 3D:näkin pelata, mutta yleensä yksinkertaisia pelejä ennemmin. Kosketusnäyttö ei sovellu pelaamiseen.

Nykyään tuntuu että aina saa hieman pettyä. Pelit toki ovat jo todella kehittyneitä, mutta jos 10 vuotta vanhan L.A. Noiren jälkeen saa edelleen välillä pettyä kasvomallinuksiin/fysiikoihin, niin vähän ihmetyttää. Muutoinhan siis grafiikat ovat edistyneet huomattavasti em. Pelin jälkeen, mutta jotenkin tietyt asiat eivät? Josko eräs lähiaikoina julkaistava uusi jättipeli laittaisi vähän vauhtia asioihin?

Ja niistä NFS:istä, tuohonhan se paras kehitys päättyi. Carbon ja Undercover olivat aikalailla MW:n toistoa, Prostreet ihan järkyttävä pettymys suljettuine ratoineen. Jos haluan pelata Forzaa, pelaan sitä - Näin taisin aikanaan teininäkin jo ajatella. Sen jälkeen tullut muutama kura pihalle, oliko Payback se pahin ja Rivals toinen kökkö. Ilmeisesti studiosta kiinni, Criterionin tekeleet kaikki hyviä, ilmeisesti myös uudempi MW ja Hot Pursuit, muut sitten eivät niinkään. Uusi NFS eimuutanimeä ja pari muuta uudempaa ilmeisesti olleet ihan piristäviä notkahduksia parempaan suuntaan, mutten niihin ole koskenut koska kuitenkin nykyään tulee pelattua monipuolisempia pelejä sen aikaa, mitä pelaamiselle on.

Muutoin vanhoista peleistä ei järkysti kokemusta, koska K18-pelejä ei teininä tullut pelattua, ja tuossa oli aika pitkä väli aikuisiällä kun pelit eivät juuri kiinnostaneet. Vuoden-parin jakso oli kuitenkin ennen itsenäistymistä jolloin tuli nautittua pakolliset herkut, kuten vaikkapa Mafia ll, RDR, GTA IV ja Alan Wake. Olihan ne huikeita silloin autopeleihin tottuneelle. Mafia ll etenkin näytti minulle ensimmäisen kerran, että pelin tarina voi olla huikea. Siihen loppui lapsellinen cutscenejen skippaaminen!

Sitten muistaakseni hankin 5v pelitauon jälkeen joskus ~2017 Xbox 360:sen käytettynä, ja pelasin pelkän L.A. Noiren sillä, koska GTA V:lle masiinassa ei ollut riittävästi muistia. Olipa sekin kokemus kun oli tottunut että konsolilla pystyy pelaamaan konsolille tehtyä peliä.

Hieman myöhemmin ostin PS3 Slimin, ja pääsin viimein pelaamaan GTA V:n, 4 vuotta julkaisun jälkeen. Siitä jonkinlainen innostus taas lähti.

2018 taisinkin hankkia Xbox Onen ja sille RDR 2:sen heti julkaisussa. Quantum Braken pelasin myös, ja kokeilin Mafia lll:sta mutta totesin sen surkeaksi. 2020 syksyllä hankin PS4 Pron, TLOU:t, Days Gonen ja muut pelaamatta jääneet yksinoikeudet, ja siitä lähti uusi, isompi innostus pelaamiseen. Nyttemmin jopa jonkinlainen setup ja yritän saada aikaiseksi alkaa ihan netissäkin pelaamaan kavereiden kanssa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan?

Lapsuudesta jäänyt yksi suosikki joka ei ole ajopeli, Sly-trilogia. Tykittelin nuo tuossa PS3-vaiheessa, ja ovat kyllä pirun hauskoja pelejä edelleen. Huikeat suomidubit ansaitsevat myös kiitosta. Nelonen vielä pelaamatta.

Kaikkinensa vähän omituinen pelihistoria, mutta kertomisen arvoinen. Aloitukseen viitaten Forza Horizon 5:sta kokeilin viime vuonna, mutta se meni pelkäksi autojobbaamiseksi huutokaupalla, vaikka autovalikoima suuri, grafiikat ja pelimaailma kunnossa, sun muuta. Siitä vaan puuttuu se jokin hauskuus mikä vanhemmissa, arcademaisemmissa ajopeleissä on. Kokeilkaapas ladata UG2 (saa nykyään version joka ei kysele aktivointikoodia, aiemminhan noita piti metsästää levyllä, joka on aika hankalaa), virittää Supra tappiin ja luisutella menemään. Realismista kaukana, mutta ah niin hauskaa.

Pointtina siis se, että vaikka kieli pitkällä odotan uusia, huikeita pelejä, vanhatkin maistuu grafiikasta välittämättä jos legendaarisuus on kunnossa :D

Paljon on vanhojakin pelejä pelaamatta, kyllähän tässä ehtii. Suosituksia otetaan vastaan.

Edit. Maailmankaikkeuden parhaat pelit unohtuivat, eli Euromarketin ilmaiseksi jakamat Mega Game I (Mall Mania) ja Mega Game ll (Pickup Express) surkeine käännöksineen, jotka eivät ole käännöksiä. Nuo saa netistä jostain tuurilla imuteltua, ykkönen vaatii vähän kikkailua ettei värit mene W10:llä sekaisin. Ja ne pitää olla ne suomiversiot.

Ykkösessä on mm. Visailu-pelimuoto. Siinä kysytään, ovatko Chiquita-banaanit hyviä. Oikea vastaus on tietenkin kyllä.

Niin, ja tietenkin Flatout. Sitä tuli tahkottua silloin +15 vuotta sitten enemmän kuin tarpeeksi. Burnout 3 oli myös kova, mutta sitä en tainnut koskaan itse omistaa. Jotain muitakin varmasti unohtui, mutta legendaarisimmat
/kokeilun arvoiset ajopelit ainakin mainittu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylläolevan viestin kanssa monessa asiassa samaa mieltä. Minustakin graafisesti pelit on menneet tietyillä osa-alueilla taaksepäin, varsinkin käytännöllisyydessä ja selkeydessä. Samaa taaksepäin menoa näkyy leffojen CGIssä, jotka nykyään vaikuttaa muovisilta ja päälleliimatuilta verrattuna vaikkapa 2000-luvun puolenvälin tienoille.
 
Ylläolevan viestin kanssa monessa asiassa samaa mieltä. Minustakin graafisesti pelit on menneet tietyillä osa-alueilla taaksepäin, varsinkin käytännöllisyydessä ja selkeydessä. Samaa taaksepäin menoa näkyy leffojen CGIssä, jotka nykyään vaikuttaa muovisilta ja päälleliimatuilta verrattuna vaikkapa 2000-luvun puolenvälin tienoille.
Itseä tuo ei häiritse kuin ajopeleissä ja muissa nopeatempoisemmissa, tarinaräiskinnöissä kehitys vaan parempaan suuntaan. Näissä "aikuisten peleissä" juuri palikkagrafiikat syövät kiinnostusta hurjasti. En oikein pysty selittämään, miksi näin. Awe-ketjussa mainitsinkin että leffat ja sarjat aika kiirehuttua nykyään suurimmilta osin, joka osasyy pelaamisen lisääntymiselle omalla kohdalla.

Eniten tuo hurja kehitys silloin 20v sitten nopeassa ajassa, ja nykyinen hitaampi kehitys ihmetyttää. Täydellistä toki ei voi enää kehittää, mutta sellaisia "jaa tätä ei ole jaksettu tämän paremmin tehdä vaikka hyvin pienellä vaivalla olisi voinut" - hetkiä tulee peleissä nykyään aika usein, isoissakin julkaisuissa.
Oikeastaan Last of Us Part 2 ja RDR2 olleet ainoita pelejä joissa ei kummemmin valitettavaa, jos ei Rockstarin ei-markkinoiden-parhaita pelattavuusfysiikoita lasketa.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko se Hot Pursuit 2 joka tuli 2002, vielä sellaista ysärigrafiikkaa, tai ainakin fiilis vähän sinne päin. Ei juuri detaljeja eikä mitään ylimääräistä, perus ratakisaa ja aika tylsä ajotuntuma. Underground 1 tuli 2003, grafiikat loikkasi reilusti eteenpäin ja autojen tuunaukset ja monet muut asiat nähtiin pelissä ensimmäistä kertaa. Tai no, en tiedä tuliko Midnight Clubeissa ensin mutta kuitenkin.

UG2, graafisesti ei iso loikkaus ykkösestä mutta ikäisekseen kohtalaisen iso avoin maailma ja kaikki taas kuitenkin huomattavasti kehittyneempää. UG1:ssä kuitenkin ajeltiin aika samankaltaisia ratoja läpi uran. Edit. Katselin muistin virkistykseksi UG1-matskua, ja oli siinäkin muutakin tietä kuin pientä kaupunkiympyrää ja drift/drag-kisat tulivat jo siihen. Hot Pursuit 2 taas näytti juuri niin kököltä kuin muistelinkin.

Minkä version materiaalia katsoit?
Hot pursuit 2:n ps2 versio on ylivoimaisesti paras. Ihan sama onko vastassa xbox, gamecube tai pc versio.

Hyppää kohtaan 1:40



Eka underground sitten onkin melkein peli kelvoton nykyään.
Itsehän pelasin viime kesänä hot pursuit 2:n ps2:lla ja ekan undergroundin xboxilla ihan putkitelkkarin kanssa ja oli vielä sama telkkari mitä silloin kun nuo oli vielä uusia.
Hot pursuit näytti edelleen hyvältä ja ajettavuus oli kohdillaan.
Undergroundin kohdalla ajettavuus oli myös kohdillaan sillä onhan sekin blackboxin tuotos, mutta visuaalisesti sitä ei vaan voinut pelata kun se nitro efekti oli niin överiksi vedetty.

Aloitus autolla oli ihan kiva fiilistellä ja ajella kisoja single racen puolella, mutta mikä tahansa nopeampi oli nitrojen kanssa ihan mahdoton kun sen vaseliini / tärinä kerroksen alta ei nähnyt tietä enää ollenkaan.
En tiedä onko näissäkin ollut eroja versioiden välillä sillä alunperin pelasin undergroundin ps2:lla kolmesti läpi, mutta tuon xbox version jälkeen mietin, että miten helvetissä mä olen nähnyt yhtään mitään.

Nykyään jos menee tubesta katsomaan videoita niin suurin osa on pc matskua joista on otettu modeilla koko motion blur kokonaan pois ja ihan syystäkin.
Underground 2:n ps2 versio sitten olikin edelleen täysin pelattava. Olin tosin unohtanut kuinka itseään toistava se oli ja mun vanhemman viestin voi lukea tästä: https://forum.konsolifin.net/thread...kypaeivaen-pelaajan-silmin.92919/post-1777132
 
Underground 2:n ps2 versio sitten olikin edelleen täysin pelattava. Olin tosin unohtanut kuinka itseään toistava se oli ja mun vanhemman viestin voi lukea tästä: https://forum.konsolifin.net/thread...kypaeivaen-pelaajan-silmin.92919/post-1777132
Eihän se HP2 mikään surkea peli ole, hyppäys parissa vuodessa UG2:n ja MW:hen oli vain poikkeuksellisen suuri.

UG2:sta ihan hyvää pohdintaa tuolla aiemmassa viestissäsi, ja olen kaikesta aikalailla samaa mieltä. Oikeastaan isoin syy miksi pari vuotta sitten hyppäsin pelin kelkkaan uudelleen sitten lapsuusaikojen, oli se etten koskaan päässyt Coal Harborin toiseen osaan saakka - Juuri sen takia etten tajunnut tuota pakkotuunausta. Itse kun silloin, ja edelleenkin pidin kaikkia tarroja sun muita rumina, naureskelin kun Horizon 5:ssä katsoin autokatalogiani ja totesin kaikkien olevan vain madallettuja isoilla vanteilla...

Moitittavaakin siis pelistä löytyy.
 
Stargunner (1996)
Pelihän on horisontaalisesti vierivä sivulta kuvattu avaruusalusammuskelupeli. Itselleni aikoinaan KuusNepalla Salamander niminen peli oli kova sana tällä saralla..

..sitten taas vertikaalisesti vierivistä vastaavista, jotka iskivät kunnolla niin KuusNepalla oli 1942 ja myöhemmin tietsikalla Raptor Call of the Shadows.

Tämä tekele on Apogeen julkaisema. . joten aikoinaan tullut sharewarena jakeluun ja sitten tämän koko version saanut jos siihen onpi ihastunut tarpeeksi.. sharewarethan olivat ikään kuin demoja joissa kummiskin ihan kohtalaisesti pelattavaa aina riitti.

Tämän voi lunastaa itselleen 3D Realmsin virallisilta sivuilta tai myös GOGissa ja Steamissa on ilmaisena kans ja ainakin viime mainitussa on tuki myös pädille !
http://legacy.3drealms.com/stargunner/

Se mikä tässä on ehkä muista poikkeavaa niin tuo mahdollisuus hankkia noita tehokkaampia moottoreita (liikkuvuuden nopeus) ja erinäisiä aseita suht paljonkin aina jo kentän alussa ! jotta sen aluksen voi omaan pelityyliin muokata sopivaksi tai sitten mitä kenttä vaatii millaista asearsenaalia että sen parhaiten pystyisi läpäisemään.. kiva monipuolisuus lisä siltä osin, tosin voi vähän aiheuttaa kinkkistä pohdintaa että mitä sitä ottais, vallankin alussa kun ei niistä aseista tiedä mitään joten ne on vaan testattava että oppii mitä ovat noin tarkemmin ottaen, tosin alussa ei nyt rahaa ole ihan hirmuiseen valikoimaankaan.

Kenttiä ihan kiva määrä tässä ja samoin bosseja niissä.. sit toki myös aseistussa kans tarjolla enempi kuin ihan vain muutama ja sillä tavalla että peli ei sitä määrää vaan itse sen voi määrätä ja valkata.

Trailer…
 
Fiendish Freddy’s Big Top o’Fun
Jopas löytyi taas peli :D on mennyt aikoinaan taas aivan täysin meikältä ohitse jotta tottapa tosiaan ja näköjään aikoinaan tullut tälläinen kans sitten jonkin firman toimesta ulos pullautettua.

On kuitenkin ilmestynyt tuolloin aikoinaan kasarin/ysärin välimaastossa todella monelle laitteelle.. C64, Amiga, Atari, PC joka versio tämä siis ja saatavilla ainaskin GOGista ja Steamistakin ilmeisesti.

Tuolloin aikoinaan Summer Games, World Games, Winter Games, California Games olivat kovia sanoja kun pelaamaan alettiin :) World ja California tarjosivat hieman erilaisia lajeja kuin ihan perinteisiä urheilulajeja joten olivat oivaa vaihtelua. Sittemminhän apajille on ilmaantunut ainakin Super Sportmatchen joka vannoo kans todella erikoisten lajien nimeen :)

Näköjään aikoinaan tullut tälläinen kans :D Lajeja tässä olis siis kuusi erilaista ja tosiaan aiemmin mainittuihin peleihin jotain vallan muuta.. nyt ollaan nimittäin sirkuksen ihmeellisessä maailmassa !

Lajeina olis siis jonkin sorttinen uimahyppy, jonglooraus yksipyöräisellä, trapetsitaiteilu, veitsenheittäminen, nuorallakävely ihmiskanuunankuula.

Homma perustuu hyvin pitkälti huumoriin, hahmot ovat yllättävän animoituja tapauksia ja heille kun tuppaa sattumaan ja tapahtumaan jos jonkisenmoista niin siihen aina reagoivat ja ovat karikatyyrimaisesti visuaalisesti luotuja, toimii ihan kivasti noi hahmojen ulkonäöt aina, sopivasti sellaista kieliposkessa meininkiä sieltä suunnalta tarjolla.. aina pisteitä jakelevaa tuomaristoa myöden :)

Tokihan tuo huumori alkaa sitten aika nopeasti tulemaan tutuksi ja muutoinkin lajit suhteellisen yksinkertaisia että sillain vähänkään pidemmän päälle ei toki pysty ylläpitää oikein mitään kiinnostusta välttämättä/todennäköisesti.. toisin kuin vaikkapa Winter Gamesin ampumahiihto joka on kultaa tänäkin päivänä.

Musat erittäin iskevät, oman aikansa melodiaa :D luonnollisesti jossain vaiheessa alkaa toki pursuta korvista pihalle.

Ohjekirjan tai kontrollien etukäteen hakeminen erittäin suositeltavaa ! muuten erittäin hämärää miten lajeja kontrolloidaan näppiksellä ja peukalo on täysin keskellä kämmentä.. vaikkapa alkuvalikoissa hyväksymisnappi ei todellaan ole enter, space tai vastaan vaan ins (mistähän tuo on kaivettu :D)

 
Viimeksi muokattu:
Fiendish Freddy’s Big Top o’Fun
Jopas löytyi taas peli :D on mennyt aikoinaan taas aivan täysin meikältä ohitse jotta tottapa tosiaan ja näköjään aikoinaan tullut tälläinen kans sitten jonkin firman toimesta ulos pullautettua.
Tuli saman tien mieleen NES:n Circus Charlie ja tuli heti myös pieni into päästä sitä pelaamaan :D
 
Stronghold HD
Ilmeisesti tämä aito ja ehta alkuperäinen on vieläkin lajissaan erittäinkin kelpo tekele. Tosiaika RTS + linnanrakentelu pitäis olla kyseessä.. jonkisen verran ekonomista juttua ja sitten ehtaa taistoa keskiaikaisin meiningein..

..ei taida olla kuitenkaan ihan yhtä virtaviivaista meno kuin taasen Command & Conquer vaan liekö sitten kuinka paljon monimutkaisempi tämä yhtälö ratkaistavaksi !?

Jontekin nämä meni kans aikoinaan täysin ohitse mutta tais olla GOGissa ilmaisena joku kerta niin sieltä tarttui mukaan.. näyttäis myös Definitive Edition (2023) olla tullut, vieläpä suht tuoreeltaan.. jossa kait hivenen enempikin siloteltu ja liekö muuteltukin jotain. Mietinnässä pitäisikö aitoa ja alkuperäistä nyt siten aloitella vai olisiko järkevämpää vaikka tuo definitiivinen sitten hankkia ja sillä hypätä tämän pelisarjan kyytiin.. ilmeisesti myöhemmät osat eivät ole lähelläkään tämän alkuperäisen tasoa, tietty ilmoille herää pieni kysymys että onko aika sitten tätä nakertanut mahdollisesti kuinka paljon vaiko eikö juuri ollenkaan, onkin sitten ehkäpä se mielenkiintoisin asia jos tätä alkaisi pelailemaan ihan kunnolla.

Hauskasti näyttäis aika paljon olevan noita oikeita linnoja kuin erinäisten ”tarinoiden” satulinnoja tuossa kans eräässä pelimuodossa valmiina vaikkapa puolustettavaksi vihujen hyökkäykseltä.

Joku joskus tuollain tästä kommenoitnut.. vieläköhän tuo pitäisi tänäkin päivänä pintansa…
“The original Stronghold holds a special place in my heart. You build a medieval barony, surround it with a labyrinth of impassable walls, and stave off waves of attackers while keeping the serfs living within happy, well fed and well taxed. It had real character too, with a lovely soundtrack, snappy unit soundbites and memorable villains.”

Myös Stronghold Crusader HD näyttää kans olevan joskus olleen ilmaisena tarjolla, siinä näytettäis menevän Arabian suuntaan noiden linnoitusten osalta ja tapahtumapaikkana.

Definitiven
traileria..


Stronghold HD developer commentary
 

Liitetiedostot

  • Desktop Screenshot 2024.02.13 - 09.17.24.21.png
    Desktop Screenshot 2024.02.13 - 09.17.24.21.png
    1,6 MB · Lukukerrat: 1
Take No Prisoners (1997)
Raven Softwaren tekemä tekele.

Ylhäältä tai ihan lievästi ”yläviistosta” kuvattua menoa, meininkiä ja räiskyttelyä pitäisi olettaman mukaan olla vastaan tässä tulossa.

Lievästi muistuttaa vallan erinomaista kotimaista Shadowgrounds (2005) peliä, joka toki paljonkin myöhemmin tullut. erilaisissa maisemissa touhutaan menemään tässä kuitenkin.. Shadowgrounds (tätä onkin toisessa ketjussa täällä tullutkin kehuttua) leikitteli valon sekä pimeyden kanssa erinomaisesti (vielä tänäkin päivänä), mitä tämä ei varsinaisesti tee mutta se sai kivasti kivasti tosiaan sellaiset aliens fiilikset nousemaan iholle asti parhaimmillaan. Tässä ei nyt sitä edes ilmeisesti tavoitella tuonkaltaista ”kauhu”fiilistä mutta ehtaa toimintaa kuitenkin hitusen erilaisesta ei nyt näkövinkkelistä voi varmaankaan sanoa.

Tässä pistää heti ensin silmään ihan käsittämätön määrä näppäimiä mitä tämä peli käyttää ! okei, osa on multiplayeria varten mutta toi äijän liikuttelu on jo melkoisen näppäimistö virtuoosin varassa :D Se mikä ällikällä päähän meikälaista kalautti niin oli se että tässä voi hyppiä ! mikä kuulostaa hippuisen verran erikoiselta kun hommaa suoraan lintuperspektiivista tiiraillaan.

Näppämet peliin…
20240213_172329.jpg
Take No Prisoners Screenshot 2024.02.13 - 16.49.29.80.png
Take No Prisoners Screenshot 2024.02.13 - 16.49.31.49.png
Take No Prisoners Screenshot 2024.02.13 - 16.49.32.55.png

Slade olis pääheppumme nimi kyseisessä pelissä, olisikohan miehestä seisomaan rinta varsin uljaasti ylväänä vaikkapa Samin ja Duken rinnalla ? vai onko edes heidän kenkiensä kiillottajaksi ainesta tässä hepussa !

(sen verran ”uunituoreempaa” hankintaa että vaatii meitsiltä enempi pelaamista kun ei ole vielä tähän kunnolla kerinnyt perehtyä ja toivottavasti myös uppoutua syvemmin, ennen kuin tästä enempi vielä vois sanoa.. aivan ensivaikutus oli jees kyllä tässä ainesta on mutta katsotaan lähteekö se siitä nousemaan vai laskemaan kun homma siitä edistyy hiljalleen)

Take No Prisoners (1997) - E3 1997 Trailer


TAKE NO PRISONERS - Release trailer
 
Dreamweb (1994)
Tämä on ehdottomasti sellainen peli jonka tutkani ali aikoinaan suoritus on kieltämättä vähän nakertanut että tämä olis ehdottomasti aikanaan pitänyt kiinni napata ja heti tuoreeltaan pitänyt nauttia.. toki kerkiihän sitä vielä tänäkin päivänä mutta kuitenkin..

..cyberpunk ja sitten ilmeisesti jonkin sorttinen seikkailu, jopa pointtauskliksuttelu ? jos noin niin todella poikkeuksellisesti lintuperskpektiivista kuvattuna olis pelimuotona tässä kyseessä.

Erittäin mielenkiintoista luettavaa ! :) tuo seuraava juttu tähän peliin liittyen…
”Vain harva peli käsittelee mielenvikaisuutta yhtä onnistuneesti kuin 20-vuotias kulttiklassikko Dreamweb.”

Muinaismuisto : Dreamweb 20 vuotta (elikkäs nykyään jo 30 vuotta siis)
https://www.pelit.fi/artikkelit/muinaismuisto-dreamweb-20-vuotta/

“Released in 1994, Dreamweb is still one of the few games to tackle on mental issues. The game is in a narrative sense withstood the test of time, on the gameplay-wise, not so much. Dreamweb is still worth playing, and the title is available as freeware, completely free of charge”
 
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura (2001)
Jos pelit Fallout ja Fallout 2 löivät aikoinaan kovasti pelaamisen nälkään ja tuntitolkulla ne elämästä aikaa veivät ja tuntuu edelleen että niistä ei saanut aikoinaan tarpeeksi mutta ne ovat kenties jo täysin läpikoluttuja..

..niin tämä on saattanut mennä todella helposti aikoinaan ohitse. Pyrkii parhaan mukaansa mahdollisimman monipuoliseen vapauteen tässä toteutella asioita kun niitä koettaa saada tavalla tai toisella lutviutumaan.

Pelin manuaali on vaatimattomasti vain 190-sivuinen opus :)

Tässä on itseasiassa ollut joitain noiden Fallout pelien tyyppejä kans tekemässä tätä. Hyvin samantyylisestä pelistä kaikkinensa kyse. Toki maailma on muuttunut hivenen steam punkin suuntaan, maailmassa teknologia ja magia koettavat lyödä kättä yhteen vaikkeivat halausi.. tietyssä mielessä tulee etäisesti myös Shadowrun ollen kuitenkin aika erilaista lopulta.

https://www.gog.com/en/game/arcanum_of_steamworks_and_magick_obscura



----------------------------------

B-17 Flying Fortress: The Mighty 8th (2000)
Aikoinaan lentokone (mm. Red Baron) ja helikopterien puolelta tuli Gunship! tutuksi KuusNepalla, siinä oli kyllä siisti kansi kyseisessä helikopteri simulaatio”räiskinnässä”.

Tässä pelissä oli ihan hemmetin siisti kansi mutta jostain syystä se kuitenkin sitten aina kaupanhyllylle tuli jätettyä..

..nyt kun näin jälkikäteen lukee tuosta että mikä tämä on ylipäätään ja katsoo traileria, niin ei sellainen ihan perinteinen simulaatio sinänsä lie kyseessä vaan vähän ”laaja-alaisempi” kokonaisuus lie tuossa sitten pistettävä ruotuun ja hallittava..

..vaikea on tuon trailerinkaan perusteella oikein edes yrittää arvailla millainen tämä oikeasti on !? kaippa se olis itse testattava jotta jonkinmoiseen selvyyteen tämän kohdalla pääsisi, onko aikoinaan tullut jotain suurta syyttä suotta sivuutettua.

Näyttääpä myös Redux versio olevan, Early Access tilassa tällä hetkellä se.

https://www.gog.com/en/game/b_17_flying_fortress_the_mighty_8th

 
Viimeksi muokattu:
Twinsen’s Little Big Adventure
Muistaako kukaan koskaan pelanneen tälläistä peliä ? Näitähän tuli kaksi kappaletta jotta jatkon tämä sai. Ilmeisesti jotain Remaken tapaista tai uutta peliä ois nyt vuonna 2024 tulossa.

Hämyisä peli tämä kyllä, jonkin sortin seikkailupeli, arvostettu oli muistaakseni aikoinaan.. nyt kun pitkästä aikaa tuli taas testailtua.. todella hauskasti tuo jätkän liikkuminen tässä animoitu ja nuo ilmeet sun muut :)

..jätkä aloittaa vankina olemista ja omassa sellissä sitten ihmetellään että mitä tässä pitää tehdä !? noh aikani ympyrää käveltyä eri tyyleillä (hiippaillen urheilullisesti, agressiivisesti jne…) sieltä tuli jokin vartija sanomaan että koetas käyttäytyä.. no vetäsin sitä hyppypotkulla nessuun ja tainnutin sen.. se laite millä se tuli kerkes karata, sit taas kävelin ympyrää ja se tuli uudestaan.. no sitten sen kyytiin kun lähti niin siellä oli pari tyyppiä ja ois varmaan toinen niistä joka meni tekemään hälytystä, valitettavasti kerkes tehdä.. tuli jokin norsu ja viskas mua bumerangilla ja jäin kiinni, ne sit kuulusteli ja pamautti posken punaiseksi ja heräsin uudestaan alusta vankilasta..

..eiköhän tämä tästä taas lähde kuitenkin etenemään päin ! :)

Classic .. tämä on ilmeisesti sitten jokin Remasteroitu versio tuosta alkuperäisestä…
https://www.gog.com/en/game/little_big_adventure

Original (ilmainen)…
https://www.gog.com/en/game/twinsens_little_big_adventure_classic_original_edition

 
Niinhän siinä kävi tänäkin vuonna, että uusimmista vr peleistä tuli hypättyä 20 vuotta vanhoihin peleihin.
Alunperin tarkoitus oli alkaa käymään A500 minin valikoimaa läpi, mutta kaivoinkin taas vanhan putkitelkkarin ja xboxin kaapista.

Eka tuli pelattua fable: the lost chapters jonka pelasin pc:lla joskus 10 vuotta sitten eikä siitä mikään hyvä fiilis jäänyt kun en päässyt sinuiksi näppis+hiiri ohjauksen kanssa.
Nyt pelaaminen oli paljon mukavampaa ja peli näyttikin varsin hyvältä edelleen. Paitsi oma hahmo lapsena kun sillä on oikeastaan aikuisen kokoinen pää joten se näyttää joltain bobble head hahmolta.
Jollain alueilla oli kyllä melkoista nykimistä ja musiikkikin skippasi muutaman kerran samalla.
Oletan vian olevan joko levyssä tai xboxin levyasemassa sillä tuskin se tuollainen alunperin oli kun julkaistiin ja noissa kohdissa asema piti aikamoista nakutusta.

Oli ohjauksessa kyllä ongelmaakin sillä miekka otetaan esille ja laitetaan pois painamalla valkoista nappia, mutta todella usein hahmo laittoi sen pois kun aktivoin loitsun vasen liipaisin + B yhdistelmällä.
Myös lock on systeemi oli mulle melkein käyttökelvoton. Se lukittuu siihen jota tavallaan katsot eikä siihen mikä on sun vieressä.
Lisäksi torjua voi vain lukituksen aikana pitämällä Y namiskaa pohjassa ja väistö tehdään kääntämällä sivulle blockin aikana.
Onneksi physical shield loitsu on ihan ylivoimainen sillä sen kanssa vastaan otetut osumat kuluttaa sun manaa eikä hahmo reagoi osumiin mitenkään eikä mana juomista ole pulaa joten loitsu päälle ja senkus mäiskii vihollisia turpaan.

Tämä oli myös yllättävän lyhyt sillä mulla meni joku 16-17 tuntia vaikka peli näytti 13 tuntia, mutta se ei varmaan laske valikoissa olemista.
Muutama sivutehtävä jäi tekemättä ja muutama demoni ovi avaamatta.
Mä en vieläkään ymmärrä miks sankarien killassa on tehtäviä tarjolla jossa tarkoitus on vaan tappaa kaikki kauppiaat. Ei ole kovin sankarillista mun mielestä.
Muutenhan tässä voi aika usein itse päättää onko paha vai hyvis, mutta se on aina integroitu siihen tehtävään. Sitten suoraan killan kartta pöydältä saa tehtävän "massacre all traders" joka sitten jää sinne kummittelemaan kun en mä tietenkään sitä ottanut.
Edelleen täysin pelattava ja nyt tästä jäi jopa ihan hyvät fiilikset.

Medal of honor: rising sun sitten olikin sellainen jonka olis voinut jättää kokemattakin.
Peli on ruma ja olis ollut sitä jo julkaisussa vuonna 2003.
Tähtäys on helvetin tönkkö ja epätarkka ja vihollisia spawnaa selän taa joissakin kentissä vaikka olet systemaattisesti tappanut kaikki edetessä.
Viidakossa on vihuja jotka kyykkii niissä pikku kuopissaan ja ne on kuolemattomia kunnes ne hyppää esille.
Osa kuolemis animaatoista on niin pitkiä, että mä menin ampumisen jälkeen takaisin kulman taa lataamaan aseen ja kun kurkkasin uudestaan niin vieläkin se piteli muniaan kunnes lopulta tajusi kaatua maahan.

Tehtävissä ei ole mitään markeria mihin pitäisi mennä.
Esim singaporessa lukee "reach the hotel".
No minä menen pitkin katuja, tapan kaikki, käyn joka rakennuksessa, löydän jonkun kapean käytävän mikä vie maan alle, mutta sekin vei vaan huoneeseen jossa oli joku collectible ja ammuksia.
Sitten lopulta jossain random kujalla tuli liittolainen avaamaan oven. Tuon jälkeenkin tehdään vaikka mitä kunnes sut lopulta ajetaan sinne hotellille.
Minkä takia se "reach the hotel" on eka objective jos sinne ei kuulu edes mennä.

Onneksi tässä ei sentään ole mitään paskaa hiiviskely tehtävää kuten niissä ekan pleikan peleissä eikä myöskään mitään sinko äijiä sisätiloissa, eikä kyllä ulkonakaan.
Lisäksi tässä voi jopa tallentaa tehtävän aikana, mutta jos vaan menee suorinta reittiä eteenpäin niin oikeasti missaa suurimman osan tallennuspaikoista sillä ne on usein jossain sivu reitillä.
Myös nappien toiminnot voi vapaasti määrittää mikä on hyvä sillä esim kyyristyminen on vakiona valkoisessa napissa ja vasemman tatin klikkaus keskittää kameran. Voiko turhempaa toimintoa olla fps pelissä.
Paska muinaisjäänne.
 
Tänään oli vuorossa orkkis xboxin doom 3 ja oli sitä vaan nautinto pelata medal of honorin jälkeen.
On se kyllä hyvä peli muutenkin ja mä olen aikoinaan pelannut tämän version läpi kun se oli vielä tuore, bfg version ps3:lla ja vr version kahdesti psvr:lla.
Koska tämä on se alkuperäinen versio niin aseissa ei ole valoa kiinni vaan sun täytyy aina ottaa taskulamppu kouraan jos on pimeää.
Yllättäen tuo ei häirinnyt ollenkaan ja useampi kohta oli sen takia paljon tunnelmallisempi.
Lisäksi taskulampun saa käteen valkoista nappia painamalla toinen painallus antaa aseen takaisin joten sen käyttö on varsin vaivatonta.

Muutenkin kontrollit on fiksusti tehty sillä dpadiin saa määritettyä neljä asetta. Asia jota ei jostain syystä ole ainakaan vr versiossa vaan aseet on yhtenä listana.
Lisäksi back nappi toimii quick save nappina ja toisin kuin ps2:n half-life jossa quick save oli vain väliaikainen tallennus joka katosi kun koneen sammutti niin tässä tuo on ihan pysyvä. Tätäkään ei ole vr versiossa joten tallennus täytyy aina tehdä sen valikon kautta.

Jos tästä omistaa limited editionin niin käsissä on varsin tuhti paketti pelattavaa sillä sen mukana tulee myös ultimate doom ja doom 2 ja koska orkkis xboxilla ei kokonaisia pelejä ostettu netistä niin molemmat on suoraan levyllä.
Lisäksi doom 3 tarjoaa myös co-op kampanjan joka tosin toimii vain liven tai system linkin kautta, tai no nykyään vain system linkin kautta.
Muutenkin tämä on varmaan vakuuttavin xbox porttaus kun ottaa huomioon millaista rautaa pc versio vaati.
 
Ignition (1997)
Ajelupelihän tämä olisi, lievästi takayläviistosta/ylhäältä päin kuvattuna. Sillain kuulostaa varmasti erittäin tutulta mutta on tällä jemmassa muutama mainio ässä joita se pystyy tarvittaessa vilauttelemaan.

Ensiksi hyvät asiat :)
Tässä on todella mainioita ja upeita ratoja, joita on todella miellyttävä ajaa kerta toisensa perään :) kenttiä on kahdeksan erilaista..

..kentät myös elävät että tyyliin lumikentässä saattaa tulla lumivyöry (toki se tietty sama paikka aina) tai jos toisessa kentässä pienen vesipaikan ylitse niin siinä vesijetit saattavat porhaltaa kans tien ylitseja koetettava siinä sivussa niitä myöskin väistellä.. saattaapa junarata siinä vieressä kulkea ja junaristeys olis ylitettävä..

..peli kun on ihan hivenen ylätakaviistosta kuvattu, niin siihen nähden myös korkeuseroja on tähän saatu todella hyvin mukaan ! mikä on poikkeuksellista ja taidokasta kenttien tekemistä vallankin visuaalisuuden puolelta kun homma todellakin toimii ja tuo roimasti lisää fiilistä. Oikein kunnon hyppyjäkin on kivasti mukana ja tekijät ovat tiedostaneet että tämä on jotain muista poikkeavaa hyvällä tavalla nimen omaan..

..vaihtoehtoisia etenemisreittejä löytyy myös joka kentästä, jopa useampiakin. Graafisella puolella myös jarruttelu ja sladit mutkissa jättävä jälkiä asvalttiin mikä on mainiota myös. Toki muutoin grafiikka on yleisesti sellaista vallan kulmikasta.

Autoja on sopivasti, seitsemän erilaista ja ne eroavat toisistaan ajettavuudeltaan.. löytyy acceleration, turbo, speed, grip jotka vaihtevat autosta riippuen. Kaikki ovat sillain kuitenkin realistisia että mitään ihmeellisiä vekottimia ei tässä ole laisinkaan, aitoja oikeita menopelejä.

Pelimuotoja on Championship, Single Race, Time Trial sekä Pursue Mode. Eriksen näistä sit Multiplayer.

Huonot puolet sitten :(
Äärimmäisen veemäinen bugi.. joka tulee satunnaisesti silloin tällöin, ei läheskään joka kenttä onneksi sentään mutta aivan liian usein ! :( siis jos autosi tuhoutuu ja sitten kun syntyy uudelleen niin se jää sellaisen räjähdysluuppiin, että se posahtelee sitten tauotta, tuolloin pitää kyseisestä kenstä kuitata vaan pois niin sitten peli taas tokenee.

Resoluutio.. parasta mitä pystyy tarjoamaan tämä peli on 800x600 ja kyllähän se isolta ruudulta aika puuroa on jos sen laittaa koko kuvaruudun täyttämään, toki sen saa juuri tuon kokoisena näkymään vaikkapa keskelle ruutua (niin että työpöytä siellä ympärillä näkyy sit toki) mutta tuolloin on ihan suht terävän näköinen kuva ja kelpaa ihan mainiostikin katsella :)

Ruudunpäivitys.. välillä sellaista ihme pykeltämistä että valitettavasti täysin sulavaa ei ole nähnytkään. Sen kyllä kestää mutta hivenen se meikääkin jo häiritsee.. jos tähän ois paikattu kunnon sulava vierytys niin olis kyllä melkoista nannaa.

Yhteenvetona..
..paljon hyvää. Valitetavasti ne huonot seikat valitettavasti heikentävät pelikokemusta, varsinkin tuon ruudunpäivityksen kanssa ei varmasti kaikki pysty ja totu elämään.. sekä tuo satunnainen bugi jos sattuu johonkin ei niin toivottuun kohtaan osumaan niin kyllä todella pistää otsasuonet pullistelemaan sykkeen tahdissa.
 

Liitetiedostot

  • igni1.png
    igni1.png
    420,8 KB · Lukukerrat: 4
  • igni2.png
    igni2.png
    398 KB · Lukukerrat: 3
  • igni3.png
    igni3.png
    322,1 KB · Lukukerrat: 3
  • igni4.png
    igni4.png
    90,1 KB · Lukukerrat: 3
  • rinkula.png
    rinkula.png
    404,3 KB · Lukukerrat: 3
  • lumi.png
    lumi.png
    298,3 KB · Lukukerrat: 4
Operation Stealth
Tekijänä olis Delphine Software joka aikoinaan teki point’n’click pelejä jonkusen verran tämän lisäksi, kuten Future Wars, Cruise For a Corpse.. Toki tekivät myös Another Worldin, Flashbackin sekä Fade to Blackin (joka oli ikään kuin 3D Flashback).. muuten tuon Future Warsin sekä Another Worldin tekijä tekas sittemmin From Dust nimisen Populous tyylisen pelin..

..irtos sieltä myös erikoisesti taistelupeli Shaq Fu jonka pääosassa on koripalloilija Shaquille O’Neall.. sekä jotain motocross pelejä kans jne…

Tämä on perinteinen seikkailupeli tosiaankin, siltä osin mielenkiintoinen että agentti olis pääosassa ! :) muita agenttiseikkailuja tulee mieleen.. Codename ICEMAN (GOG) perinteinen pointkliksuttelu sekä huomattavasti kokeellisempi Sid Meier’s Covert Action (Steam) joka sisältää mm. erilaisia minipelejä.

Se mikä tässä oli kuitenkin ehkäpä erikoisinta niiin oli toi nimeäminen, nimittäin tämä samainen Operation Stealth oli tämän nimi Euroopassa mutta Amerikassa tämän samaisen pelin nimi olikin James Bond The Stealth Affair .. liekö ovat täysin luvatta ja röyhkeän häikäilemättömästi käyttäneet tuota James Bond nimeä kyseisessä pelissä siellä puolella.
 

Liitetiedostot

  • OperationStealth.jpg
    OperationStealth.jpg
    44,8 KB · Lukukerrat: 1
  • JBStealthkansi.jpg
    JBStealthkansi.jpg
    141,3 KB · Lukukerrat: 1
  • JBStealthAffair.jpg
    JBStealthAffair.jpg
    109,9 KB · Lukukerrat: 1
Viimeksi muokattu:
European Air War (1998)
Tämähän vaikuttaa melkoiselta peliltä vielä tänäkin päivänä.

Manuaali pelissä, elikkäs ohjekirjanen olisi vaatimattomat 266 sivua.. jotta sitä saa melkeinpä oikean lentolupakirjan suorittaa siinä samassa.. siinä tosiaan parataan itse peliin liittyvät asiat, mutta myös oikeasti lentokoneen käyttäytymistä ja ties mitä… asiaa ja tekstiä on siinä todella mittavasti. Tosiaan Microprose pelien todellinen tavaramerkki tuo, vallankin kaikkien simulaattoreiden.. niiden ohjekirjat ovat poikkeuksetta melkoisia tiiliskiviä ja niiden lukemiseen, perkaamiseen ja sisäistämiseen menee aikaa jos sen tehtäväkseen ottaa.

Ensimmäinen asia on tässä että kerrankin on kunnon ruudunpäivitys, näyttää kivan sulavalta ja sitä kautta ei vaikeuta tähtäämistä, nimittäin tämä on jo muutenkin oikeasti tarpeeksi haastava peli että se lisää harmaita hiuksia tekis, osa noista on jo niin onnettomia ettei niitä oikein voi enää pelata mutta tämä ei onneksi tuosta kärsi. Tekniikkapuoli ja hevosvoimat ovat tällä kertaa valjastettua niihin oikeisiin asioihin, joten siltä osin homma hanskassa..

..toki resoa ois kiva saada hivenen lisää, nyt pitää lentää suht lähelle ”tutkailemaan” omin silmin avuin, ennen kuin alkaa tunnistamaan sen koneen että onko oma vai vihollinen, toki tietyllä tavalla tuo on vaan realististakin.

Vanhaa ehtaa Dogfight meininkiä jossa otetaan oikein kunnolla miehestä mittaa ja lentotaidot ratkaisee ! :) sen kuka onkaan ilmojen ässä.. Ilmojen Korkeajännitystä aikoinaan lukeneena niin kyllähän tämä maistuu kun itse pääsee toiminnan keskelle ilmassa, ei mitään tekniikkahärötyksiä ja lämpöhakuisia ohjuksia.. okei vois se Ace Combat varmaan olla ihan viihdyttävä (kun varmaan enempi räiskintäpeli se sit) sieltä toiselta puolelta lentsikkajuttuja mutta tässä ei mitään tylsää ”kyttäilyä” milloin voi laukaista ja sit hetki venaillaan tipahtiko se siel kaukana jossain.

Itse lentokoneita on tässä aika kiva määrä.. yhteensä 20 erilaista, joista 11 on sellaisia millä voi itse lennellä.. ja tosiaan poikkeavat toisistaan ominaisuuksiltaan.. kampanjassa (joita on kolmekin kappaletta erillisiä.. Battle of Britain 1940 sekä Eurooppa 1943 sekä 1944) voi lennellä niin amerikkalaisten, englantilaisten kuin saksalaisten koneita.. hienoa on myös että kampamja tehtävissä on pientä generoitumista että sama tehtävä ei ole ihan samanlainen joka kerta vaan jonkisen verran muuttuvia tekijöitä on, riippuen myös siitä miten edellinen tehtävä on mennyt, siinä mielessä kans hienoa riman nostamista tekijöiltä ja nostaa uudelleenpelattavuutta.. toki niitä erillisiä pikatehtäviäkin on sitten, ettei ole pakko kampanjaa liihotella menemään..

..sitten tässä on oikeasti kunnon muodostelmia ja koneita on paljon ilmassa samaan aikaan ja se nostattaa kyllä fiilistä todella paljon.

Koneiden ulkoiset vahongot eivät tule kovin kummoisesti esille, mutta yllättävän monipuolisia vikoja voi koneen hallittavuutteen jne… isommissa koneissa tietysti helpompi (näillä resoilla) saada aikaiseksi eri osumakohtia.. kutne moottoriin niin alkaa savuttamaan, tai jos osuu tankkiin niin saattaa se kertaheitolla tulipalloksi räjähtää, siipi irrota ja sil viisiin.

Huikeata kun radion kautta jos lennät saksalaisilla niin tulee puheet saksaksi, toki jos haluat tekstitykset niin ne saa siihen englanniksi näkymään siinä ruudulla, mut jos sulla ei ole tekstejä ja et ymmärrä saksaa niin ei mitään hajua mitä ne sulle sanoo sieltä ! :D helekatin hieno yksityiskohta.. like it and very much !

Sitten se ”ongelmallisin” juttu, nimittäin vaatii käytännössä sitten oikean joystickin tai lentotikkusen jotta homman kontrollointi pysyy edes jotenkuten näpeissä ja pelaajaparan hallussa.. ihan mahdoton muistaa noita lukemattomia näppäimiä ulkoa ja sen päälle vielä pitäis kesken taiston mahdollisesti koettaa niitä painella samalla sieltä näppikseltä, jos vielä siinä samalla näppikseltä ohjaatkin konetta niin aikamoinen neurovelho saa olla jos siinä pystyy kaiken hallussaan pitämään.

Jos oikeat vehkeet löytyy ja ne niiden käytön vielä hallitseekin, niin miksei jopa nautinnollista menoa edelleen tarjoais, jos aihealue kiinnostaa.. ei se syntiä olisi. Toki resoa sais olla hippusen enempi ja vähän terävöittää kaikkea grafiikassa, tämän kun remasteroisivat niin tulis oikeasti kirkas helmi tästä pelistä :)
EuropeanAirWar.jpg
Kuvia..
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.20.00.23.png
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.20.24.58.png
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.22.05.74.png
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.22.55.11.png
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.24.00.97.png
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.27.24.17.png
European Air War Screenshot 2024.02.18 - 10.27.51.40.png
 
1nsane (2000)
Iski aikoinaan kuin miljoona volttia ja nyt sitten aivan liian pitkästä aikaa paluu tämän pariin..

..kuitenkin, voi pojat mikä peli tämä on edelleen ! :) pistää tauotta naamaa hymyyn kun tänäkin päivänä tätä pelaa.. huisin hauskaa ja huumaavaa hupia. Huonona puolena tästä voisi sanoa, jos tälle antaa pikkusormen niin se vie koko käden.. toki tämän pelin tapauksessa sen nyt voi ilomielin suodakin tapahtuvaksi ja antaa viedä vaan, nimittäin tämän kyydissä on äärimmäisen makoisat oltavat.

Elikkäs sulle annetaan alue (erilaisia maasto-olosuhteita löytyy, riippuen ihan siitä minkä kentän valkkaa pelattavakseen ainoa varma asia on että maastosta löytyy kaikenlaista epätasaisuutta) .. siellä on kuitenkin checkpointteja (näkyy kartassa pisteinä) joiden luon pitää käydä se nappaamassa.. se joka sinne ekana aina ehättää niin saa siitä pisteet plakkariinsa ja sitten samalla syttyy jo seuraava kohde jossain kartalla minne koetetaan ehättää taas kerran ekana.. alareunassa on pieni kartta mutta sen saa lennosta suuremmaksikin muutettua vaikka ihan hetkiseksi jos tarvetta ilmenee.. sillain voi koettaa taktikoidakin että jos näyttää että johonkin ei millään ehdi, niin sitten voi jo vähän koettaa veikkailla mihinkä suuntaan menis valmiiksi, tosin ei tietoa mikä niistä porteista seuraavaksi kohteeksi aina syttyykään. Vaikea selittää mutta käytännössä yksinkertainen asia ja pitää koko ajan hektisyyden yllä.

Toki peli antaa myös valita että ajetaanko kenttää tietty määrä niitä kierroksia täyteen ennen kuin ruutulippu heilahtaa joten ihan perinteistä kilvanajoa.. tai sitten kuinka monennella checkpointilla voittaa.. tai sitten lipunryöstä ja kosketuksesta aina vaihtuu lipunpitäjä ja lipun kanssa kun pääse checkpointista läpi niin saa aina pisteen jne… että variaatioita kisojen ”säännöissä” löytyy kattavasti ja erilaisia kilpailu/kisamuotoja ! jotta mieleistä kisailemista saa kyllä aikaan noillakin muuttujilla.

Aivan uskomatonta häröilyä kyllä tulee tuosta rallauksesta ! maksimissaan voi ottaa 1-7 tiestikkavastustajaa sitten kisailemaan kerralla..

..tosiaan erikoiseksi homman tekee tuon auton hivenen herkänholtiton käyttäytyminen joka perustuu mainiosti fysiikkaan.. jos kovin jyrkkää rinnettä sivuttain menee niin auto luonnollisesti jos on jokin jeep niin aika herkästi siitä kellahtaa ja tuollainen tietynlainen ”venkoaminen” koko ajan ja se aiheuttaa vallan hupaisia tilanteita, myös kiitettävästi tietsikan tekoälykin menee samojen lakien mukaan ja ”kinkkistä” niilläkin välillä menopeliä hallita..

..saattaa kuulostaa näin kirjoitettuna ihan helevetin tyhmältä mutta käytännössä toimii aivan huikean hauskasti ja peliä on todella nautinto ajella :) kun kuitenkin yllätävän hyvin fysiikanlakeja tuo auton käyttäytyminen erilaisissa maastoissa ja olosuhteissa noudatta.. melkeinpä parasta mitä tullut vastaan, vallankin tälläisessä arcademaisessa huristeluun perustuvassa tykittelyssä. Fysiikoiden hyvyys tässä oli todella positiivinen ylläri että en todellakaan muistanut että ne näin upeasti toteutettu.

Graffat ovat varsin yksinkertaista mutta toimii tässä todella mainiolla tavalla itse peliä ja ajomallia tukien.. omaan silmääni ajoittain ihan näyttävää omalla persoonallisella tavallaan.

Ajellessa voi kuvakulmaa valkkailla ihan vapaasti löytyy kaikki perinteiset ja mahdolliset.. ohjaamosta, konepelliltä, takaata jne…

Autoja on todella monia erilaisia mistä valkata (jokaisella omat vahvuutensa ja voi autoihin jopa pieniä erilaisia säätköjäkin tehdä !) ja aikamoisen monesta eri maalauksestakin saa kans valita mikä on kiva lisäbonus.. pari huumoriversiotakin löytyy menopeleistä kuten Gnu ja pienlentokone.

Ratoja taitaa olla ainaskin kymmenen yhteensä, tosin niitä pitää alussa pelaamalla availla että kaikkiin ei pääse heti käsiksi. Radoissa voi myös ajankohdan valita että haluaako päivänvalossa tai illan hämärässä tai yön pimeydessä jne…

Tänä päivänäkin erinomainen peli ! Viihtyvyys on taattua laatua kun tätä pelaa :) Ei kalpene yhtään ja tarjoaa jotain valloittavaa ja omalaatuista offroad kisailua äärettömän toimivassa paketissa .. vain hyvässä mielessä ja oikeasti erinomaisesti toteutettuna. Omassa genressään ehdotonta eliittiä vielä tänäkin päivänä vaikkei sinänsä nyt juuri tälläistä toista varmaan olekaan edes, niin silti eritttäin maukasta pelattavaa vaikkapa juuri nyt.

Tuossa spoilereiden takana nuo pelimuodot selitettynä, ohjekirjasen tavoin...
gamemodes.png


 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom