Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retrospektiivi - pelataan vanhat pelit nykypäivän pelaajan silmin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A500 minillä pelaaminen vaan jatkuu.

Alien breed 3d oli oikeasti hyvä.
Juu varsinainen pelikuva on varsin pieni ja ruudunpäivityskin takeltelee usein, mutta varsinkin jurassic parkin fps osioiden jälkeen tätä arvostaa ihan eri tavalla.
Ohjaaminenkin hoituu näppiksellä ja hiirellä kätevästi vaikka hiirtä käytetäänkin vaan kameran kääntämiseen sillä ylös tai alas ei voi katsoa ollenkaan.
Pelissä on 15 varsinaista kenttää ja 16:sta kenttä on pelkkä pomomatsi.
Save stateja tuli käytettyä todella ahkeraan, mutta varmaan kymmenen kenttää meni niin ettei niitä tullut ladattua ollenkaan.
Kunhan eteni varovasti eikä ottanut ammuksia tai medpackeja mukaan jos niitä ei oikeasti tarvinnut jotta ne voi poimia mukaan sitten kun niitä oikeasti tarvitsee niin homma eteni aika sujuvasti.
Loppua kohden kentissä alkaa havaitsemaan jo välillä ns. bullshit hetkiä, mutta se 15:sta kenttä on suora keskisormi pelaajille.

Siinä on iso huone jonka toisessa päässä on exitille vievä hissi ja koko huone on täynnä pelin kovimpia vihollisia jotka pystyy tappamaan sut sekunneissa.
Sä kyllä pääset teleportterilla huoneeseen jonka ikkunasta voi ampua kranaatinheittimellä niitä vihollisia, mutta sen ikkunan alareuna on niin korkealla, että sä et oikeasti näe missä ne viholliset on joten niitä on pakko ampua sokkona eikä ne tietenkään pysy paikoillaan.
Mulla oli puolet maksimi kranaateista ja parhaimmillaan sain yhden vihollisen hengiltä.
Mä jumitin tuossa varmasti ainakin tunnin ja katsoin tubesta mihin muut ampuu ne naatit ja tein itse ihan samoin ja aina sama homma.
Lopulta vaan päätin kokeilla juosta sinne hissille ja kutsua se alas ja toivoa pysyväni hengissä.
Onnistuin muutaman kymmenen yrityksen jälkeen.
Tässä vaiheessa on varmaan hyvä muistuttaa, että normaalisti sä et voi tallentaa koko kentän aikana eikä niissä ole checkpointeja joten jos tuo sokkona ampumis kohta ei onnistu niin 95% varmuudella saat aloittaa koko kentän uudestaan ja tuo on ainoa kohta koko pelissä jossa on tuollaista.

Gloom oli myös ihan ok fps, mutta mä en tajua miten kukaan on pelannut sitä rehellisesti läpi sillä tässä ei ole tallennusta tai edes salasanoja joten koko peli on pakko vetää kerralla läpi ja se heittää sut useamman kerran huoneeseen joka on täynnä vihollisia tai sitten ne on suoraan sun selän takana teleporttauksen jälkeen eikä sillä ole mitään väliä miten päin sä kävelet siihen teleportteriin. Sä katsot aina samaan suuntaan sen jälkeen.
Jos tuossa ei olis jo tarpeeks niin kääntyminen on kohtuu hidasta, sitä ei voi säätää ja lisäksi sä et voi kääntyä silloin kun liikut sivuttain.
Sulla on kolme elämää ja niitä voi saada lisää ainoastaan piilotetusta minipelistä joka on defender klooni ja jos onnistut tappamaan kaikki viholliset niin saat lisärin.
Nuo on niin piilossa, että mä löysin yhden ja luulin sen olevan vaan joku hassu easter egg.
Maailmojakin taisi olla neljä ja jokaisessa neljä tai viis kenttää.
Joku eka doomikin on varmasti helpompi pelata läpi ilman tallennuksia mitä tämä.

Heretic sitten olikin noiden jälkeen aikamoista visuaalista juhlaa crispy doomin kautta pelattuna sillä se tekee pelistä reippaasti tarkemman näköisen ja kuvakin on koko ruudulla.
Nyt vasta tuli tämäkin ekaa kertaa koettua ja olihan tämä edelleen varsin toimiva ja viihdyttävä vaikka muutaman kerran kentät alkoi tuntumaan jo liian sokkeloisilta.
Kaikki peruspelin kolme episodia tuli pelattua samalta istumalta läpi ja niiden jälkeen oli aikamoinen ähky sokkeloräiskimisestä.
Vielä olis ne kaks lisäri episodia pelaamatta.

Myös perinteisiä point & click pelejä on tullut pelattua sillä saman pandory paketin mukana jossa oli crispy doom ja paljon muuta, oli myös scummvm ja sille flight of the amazon queen sekä beneath a steel sky.
Nuo molemmat on muuten nykyään freewarea ja löytyy esim gogin valikoimistakin ihan ilmaiseksi.
Noiden lisäksi tuli pelattua myös dreamweb.

Koska kyseessä on point & click seikkailut niin niissä on omat ongelmansa joten muutaman kerran sai katsoa netistä apua.
Esim amazon queenissa oli kaks kohtaa jossa piti työntää jotain pois edestä, mutta peli ei tehnyt sitä mitenkään selväksi.
Eräässä huoneessa oli sellainen iso metallinen laatikosto josta tyyppi sanoo kuinka se on laadukas, hyvin valmistettu ja lukossa.
Mistä mun olis pitänyt tietää, että sen takana on kassakaappi piilossa. Varsinkin kun viereisessä huoneessa oli samanlaisia laatikostoja.

Beneath a steel skyssa on monesti mukana se sun robotti jota voi pyytää tekemään jotain.
No yhdessä huoneessa taas koitin puhua sille, mutta ainoa vaihtoehto oli "never mind".
Sitten kun kävin juttelemassa jollekin toiselle tyypillä niin nyt sille robolle olisi pitänyt sitten tajuta puhua siinä samassa huoneessa.
Sitten oli lukittu ovi ja tyyppi toteaa kuinka se lukko on perinteinen sylinteri lukko.
No minä tietenkin oletan, että siihen tarvitaan avain tai jotain, mutta ei. Se avataan leffa tyyliin id kortin avulla. ARGH.

Dreamweb veti kuitenkin pohjat sillä se on täynnä turhaa tavaraa jolla ei tee mitään.
Siis jo siinä asunnossa josta peli alkaa on niin paljon kamaa ettei sun inventaarion tila edes riitä, mutta onneks mä opein yhdestä videosta, että jos tavara on tärkeä ja koitat käyttää sitä niin peli totetaa "find something to use it with".
Mutta tässä on kaks kohtaa jossa sun on pakko ottaa joku turha tavara mukaan jotta sen alla oleva tärkeä tavara tulee näkyviin.
Esim firman tiskillä on lehti jonka selasin ja hahmo sanoi ettei siinä ollut mitään kiinnostavaa.
Mutta höpsö minä sillä se lehti olis pitänyt ottaa mukaan jotta olisin nähnyt sen alla olevan avain kortin.
Perkele se äijä just selas sen lehden joten se otti sen käteensä joten sen olis pitänyt nähdä se avainkortti.

En tiedä muista, mutta mä en tartte montaa tuollaista kohtaa kun alan varsin äkkiä katsomaan oppaasta mitä pitää tehdä jos jumitan kun oletan ratkaisun taas olevan sellainen mikä ei tulis mieleenkään.
Varsinkin kun näissä peleissä paikasta toiseen kävely on yleensä varsin hidasta joten päämäärätön hortoilu ei pahemmin houkuta kun se voi kuitenkin olla täyttä ajan hukkaa.
Steel skyssa sentään voi säätää pelin nopeutta ja jos sen heittää täysille niin äijä vilistää ihan hyvää vauhtia paikasta toiseen.

Muuten kyllä kaikki kolme varsin hyviä ja amazon queen oli oma suosikki sillä se ei ota itseään vakavasti ja on aidosti yhtä hauska mitä vaikka vanhat monkey islandit ja pulmatkin oli enimmäkseen järkeviä.
Sitten tuli vielä gogin alesta ostettua blade runner, indiana jones and the fate of the atlantis, sam & max hit the road ja loom.
Kaikki hieman päälle 2e/kpl. Blade runnerin kohdalla vain se enhanced edition on tarjouksessa, mutta sen mukana tulee myös se orkkis versio ja sen aloitan huomenna.
 
Viimeksi muokattu:
Blade runner oli erittäin hyvä.
Ei inventaarion kanssa sähläämistä eikä pulmia jotka vaatii ns. kuulogiikkaa, koska pulmia ei oikeastaan ole.
Sä tutkit paikkoja, keräät todisteita ja juttelet ihmisille ja tutkit valokuvia yhtä epäloogisesti mitä leffassakin eli jotenkin maagisesti se laite osaa näyttää tyypin naaman vaikka se on selkä kohti kameraa.
Se ongelma noissa kuvien zoomailuissa kyllä on, että peli ei mitenkään kerro kuinka monta tärkeää asiaa niissä on löydettävissä, mutta onneksi monet tarvittavat todisteet voi saada myös toista kautta.

On tässä kyllä yks pohjanoteeraus eli se aika kuuluisa rottasilta kohtaus jossa sun pitää ylittää yks kohta viemärissä lankkua pitkin ja kun lähestyt ovea niin sieltä tulee aika iso rotta vastaan joka aika varmasti tappaa sut välittömästi.
Sitten kun ammut sen niin silti se lankku pettää jalkojen alta.
Tuo ilmeisesti pitäisi ratkaista niin, että odotat sen rotan olevan niin lähellä, että sen lankun alla on kiveä ja ammut sen siihen kuoliaaksi niin se lankku kestää sun painon.
Mä en onnistunut tuossa, mutta onneksi tuo hoitui myös niin, että ammut sen rotan, menet pois ruudusta ja tulet takaisin niin se raato on kadonnut.

On myös hyvä, että mä tapani mukaan katsoin tästä videoita edellisenä päivänä sillä muuten en olis tiennyt, että eri vaikeustasoja on kolme tarjolla.
Peli kun heittää sut välittömästi ratkaisemaan ekaa rikosta alku videon jälkeen ja new game sekä vaikeustason valinta on piilotettu tallennuksen lataamis ikonin taakse.
Easylla sä kestät enemmän osumaa, viholliset vähemmän, aseessa on vähemmän rekyyliä ja sulla on loputtomat ammukset ja rahat.
Tiedä sitten kuinka paljon tuolla oikeasti oli merkitystä sillä koko pelin aikana mä ammuin kolme rottaa, kaks tyyppiä jotka kuoli yhdestä luodista päähän ja sitten lopussa pari tyyppiä jotka otti enemmän osumaa ja ostin vain paremmat luodit ja ilmeisesti rannekkeen.

Tätä voi kuitenkin pelata monella tapaa joten joku muu saattaa räiskiä paljon enemmän ja kun tänään katselin pari videota niin näin kohtauksia jotka mulla ei tapahtunut ollenkaan ja pelissä on muutenkin 12 eri lopetusta.
Tuli myös katsottua pari videota siitä enhanced versiosta ja se on reippaasti rumempi mitä orkkis versio.
Toki nykyään sitä voi pelata myös orkkis graffoilla, mutta silti siinä on ilmeisesti bugeja jäljellä.
Ainoa miinus orkkiksen kohdalla on tekstityksen puute, mutta sen voi korjata lataamalla TÄMÄN paketin ja sitten vaan kopsaa sen filut pelin asennus kansioon joten minulta iso suositus sille alkuperäiselle joka, kuten sanottu tulee ainakin gogin enhanced version mukana joka maksaa alle 3e vielä päivän ajan.

Tämä ei ole pelkästään lisenssipelien aatelia, vaan ihan yleisesti point & click pelien parhaimmistoa ja mun mielestä tämä on parempi blade runner mitä se 2049 leffa.
Voi vaan kuvitella kuinka huikea kokemus tämä on ollut vuonna 1997.
 
Tulipa sitten "pelattua" ensimmäinen Megamies X kun niitä ostin ison läjän.

Pelihän toimii edelleen oikeen hienosti. Legacy versiossa saa isompaa resoluutiota, 2 eri filtteriä ja eri kuvasuhteita (PC). Sivupalkit saa valita joko kokoelman 4 eri pelin teemasta tai mustan. On japani että länsi julkaisu, paljon taidetta, musiikkia ja muuta lisäsälää.

Lisäksi kaikissa peleissä on uutuutena rookie mode joka helpottaa pelejä erilailla riippuen mitä niistä pelaa. X:ssä se ei tee muuta kuin pudottaa damagee 25% ja tämä mahdollistaa sen että tällainen nakkisormi pystyy pelaamaan tätä mestariteosta myös ja kuitenkin pelissä pysyy sellainen saavutuksen saaminen kun voittaa jotain vaikeaa. En pääse viimeistä kenttää läpi vaikka on kaikki upgradet mutta ehkä en jaksa hakata päätä seinään enempää kun kuitenkin 95% pelistä nähnyt.

Katselin netistä helpoimman reitin pomojen läpi ettei kestä ikä ja terveys pelissä ja kyllä silti osa pomoista tuotti hankaluuksia. Kyllä siinä kuitenkin lyötiin nyrkillä naamaan kun endgame kentät alko, siinä ekassa kentässä ei paljon damagen pudotus auta kun se hyppely kohtaus sai kirosanat ilmoille. :D

Vielä lisäksi kun piti varmaan 5-6 bossia tappaa toiseksi viimeisessä kentässä niin se oli mielestäni vähän liikaa, originaali sarjan tyyli oli parempi että yksi kerrallaan. Voi sitä ottaa sen 2-3 bossia kentässä mutta toi oli vähän liikaa. Varsinkin kun siellä lopussa odottaa aina uusi bossi. No ymmärän tietysti että vanhaan aikaan pelien piti olla haastavia kun läpäisyssä ei kauaa mene varsinkin jos tiettää bossi järjestyksen ja pelistä makso sen 500+ markkaa.

Kyllähän Megamies X on silti edelleen hieno peli ja sen hahmonkehitys systeemi toi kenttiin uudelleenpeluuarvoa. Koska ilman maksimiin kehitettyä hahmoa peli on äärettömän vaikea.

Ainut isompi miinus tulee siitä että kun tämä on Snes version emulointi niin se emuloi myös kaikki framerate dropit. Varsinkin kun käytti super latausta niin meni välillä aika hidasteluks.

X2 kokeilin yhden kentän verran ja näyttää että muissa peleissä tuo rookie mode on vedetty vähän överiks. X2 on sama -25% damagea mutta siinä on myös "Joskus et ota damagea ollenkaan" ominaisuus ja ekan kentän perusteella se tarkoittaa 99% ajasta et ota damagea koska menetin tasan yhden palkin healthia koko kentässä. X4 eteenpäin sitten tulee muitakin helpotuksia kuten

Teet +50% damagee
Piikit ei tapa yhdestä vaan tekee damagee rotkoihin ei kuole vaan palaat aina edelliselle tasanteelle jne

Sääli että muut pelit menee vain tollaiseksi kokemukseksi ilman että niitä tarvii pelata kunnolla, koska en ala kyllä normaalilla tasolla yrittämään se on varma se. Kai siellä on ajateltu että muut pelit ei ihmisiä kiinnosta niin paljon joten tehdään niistä sitten uber helppoja.
 
Sääli että muut pelit menee vain tollaiseksi kokemukseksi ilman että niitä tarvii pelata kunnolla, koska en ala kyllä normaalilla tasolla yrittämään se on varma se. Kai siellä on ajateltu että muut pelit ei ihmisiä kiinnosta niin paljon joten tehdään niistä sitten uber helppoja.
Tossa olisi kyllä ollut sopiva laittaa esim. Control-tyylisesti vaihtoehdot pelaajalle, että mitä helpotuksia ja kuinka paljon haluaa.

Jos olisi rajattomasti aikaa, niin kiinnostaisi itsekin näitä klassikkoja kokeilla.
 
Tossa olisi kyllä ollut sopiva laittaa esim. Control-tyylisesti vaihtoehdot pelaajalle, että mitä helpotuksia ja kuinka paljon haluaa.

Jos olisi rajattomasti aikaa, niin kiinnostaisi itsekin näitä klassikkoja kokeilla.

Joo samaa mietin tossa itsekkin. Se olisi ollut täydellistä jos jokaiselle helpotukselle olisi oma nappula mutta ei, kaikki vaan kerralla tai ei mitään.
 
Brutal legend taas vaihteeksi pelattu. Tämä oli nyt kolmas kerta. Viimeksi pelasin kaks vuotta sitten kun sain series x:n ja nyt oli pc versio joka viimeinkin pyöri sulavasti vaikka mun täytyikin tiputtaa AA pois ja vetää piirtoetäisyys melkein minimiin.
Edelleen loistava peli ja nyt sain viimeinkin kerättyä myös kaiken mitä kerätä voi sillä tässä oli oculus of the lost jonka voi laittaa autoon secondary ase paikkaan ja se on antennin päässä oleva silmä joka aina katsoo lähintä collectiblea kohti.
Aluksi luulin, että tuo ja kaikki uudet asut ja muut oli joku pc version extra, mutta ne onkin dlc kamaa sillä tuossa tuli kaikki paketit samalla.
Tuo olisi ollut kiva tietää silloin vuosia sitten kun tämän alunperin pelasin sillä mä vietin tunteja ja tunteja ajellen ympäriinsä kunnes totesin etten tule koskaan kaikkea löytämään.

Tähän kun ei ole koskaan julkaistu varsinaista yksinpeli sisältöä lisää vaan kaikki paketit vaan tarjoaa lisää moninpeli kenttiä siiten rts moodiin, mutta sitten niiden mukana tulee myös noita asuja ja muuta pikku kamaa. Varsinkin tuon oculus of the lostin laittaminen tuollaisen paketin taakse on aika mulkkua jos/kun se moninpeli ei voisi vähempää kiinnostaa.
Toisaalta nykyään se on aivan se ja sama kun kaikki dlc paketit näyttää olevan ainakin boxilla ilmaisia.

Crash bandicoot: wrath of cortex (ps2)

Tuli tämäkin pelattua pcsx2 emulaattorilla ja ihan perus varmaa crashia tämä oli joka oli aika yllättävää kun lähinnä nähnyt varsin negatiivisia videoita tubessa.
Toisaalta mä vaan menin kentät normaalisti läpi kuten aina enkä edes yritä kerätä kaikkia laatikoita tai niitä time trial reliikkejä joten sekin varmaan vaikuttaa paljon.
Kaikenlaisia gimmick kenttiä on varmaan vieläkin enemmän mitä kolmosessa sillä löytyy pari erilaista lentokenttää, ajetaan maasturilla, coco menee hyökyaaltoa karkuun potkulaudalla jne. Ainoa ärsytys noissa oli se kuinka peli ei kerro kontrolleja ja esim maasturin kanssa X on kaasu, mutta sitten taas potulaudan kanssa se on ympyrä joka lisää vauhtia.
Latausajatkin meni nopeasti kun heitti latauksen ajaksi turbo moodin päälle joten kenttä latautui n. neljässä sekunnissa :D

S.O.S final escape (ps2)

Disaster report sarjan eka peli joka on meillä typerästi nimetty.
Disaster report 4 oli pari vuotta sitten mun vuoden peli listalla joko kärkikolmikossa tai ekana joten oli kiva viimeinkin päästä pelaamaan se eka peli ja tässä on yllättävän hyvin kaikki jo kohdillaan niin hyvässä kuin pahassa eli tässäkin päästään kantamaan jalkansa loukannutta tyyppiä selässä kohtuu pitkä matka hitaasti kävellen. Onneksi taas voi heittää emulaattorista turbon päälle ja matka sujuu puolet nopeammin.
Neloseen verrattuna tämä vaikuttaa aika maanläheiseltä alun perusteella, mutta lopulta tässäkin juostaan ohjuksia ampuvaa helikopteria karkuun ja vältellään ostoskeskuksessa rynkyllä ja singolla varustettuja pahiksia. Hei kyllä sen reportterin varmaan vähemmälläkin sais hengiltä.
Tietenkin usein kärsitään myös maanjäristyksistä ja taas voi talo tai silta romahtaa päälle jos satut seisomaan väärässä paikassa.
Onneksi tallennuspisteenä toimivia vesihanoja on varsin runsaasti ja niiden lisäksi on myös checkpointeja joten ei tuo turhauttamaan pääse.

Resident evil: dead aim (ps2)

Varsin mainio, joskin lyhyt ressa räiskyttely.
Tämä on niitä harvoja ps2 pelejä jotka tukee hiirtä, mutta mä en ole saanut yhdessäkään sitä tukevassa pelissä hiirtä toimimaan pcsx2:n kanssa.
En tässä, half-lifen tai deus exän kanssa.
No onneksi pcsx2 tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää hiirellä gunconia joten tähtäys ja ampuminen hoituu sillä ja sitten laitoin gunconin dpadin ds4:n dpadiin ja ne aseen kolme nappia L1,L2 ja R3 taakse.

Tässä siis liikutaan perinteisellä tankkiohjauksella kolmannessa persoonassa ja ampuminen hoidetaan ekasta persoonasta ja silloinkin voi liikkua vapaasti, mutta se on hieman kömpelöä kun peli on tehty guncon mielessä eli jos painat L1 pohjaan niin voit liikkua normaalisti eteen, taakse ja kääntyä ja jos painat L2 pohjaan niin sitten voit liikkua eteen, taakse ja sivuttain. Tuo ohjaus toimii noin myös silloin jos käytössä olisi ohjain + hiiri ihan oikealla konsolilla.

Pelialuuena on laiva ja myöhemmin saaren viemärit ja labra.
Tavara arkkua ei ole joten kaikki kamat kannetaan mukana. Aseiden ja parannus kamojen määrää ei ole rajoitettu, mutta ammuksille on vain kuusi paikkaa ja pistoolin ammuksia saa aina tallennushuoneesta niin paljon kuin haluaa ja jos sulla on niitä inventaario täynnä kun löydät vaikka haulikon ammuksia niin peli kysyy haluatko tiputtaa yhden satsin pistoolin ammuksia jotta voi ottaa ne haulit. Varsin kätevää.
Myös kartta on hemmetin hyvä ja se merkkaa mitkä ovet on lukossa ja mistä ei voi kulkea koskaan ja sun ei tartte edes kokeilla jokaista ovea sillä jos ovi on pysyvästi lukossa niin peli ilmoittaa sen kun menet oven lähelle ja merkkaa sen karttaan.

Tarinakin oli ihan ok, mutta ääninäyttely ja sen tekninen laatu on aikas karmeaa ja oman komedia lisänsä tarjoaa vielä tektsitys jossa on varmaan 80% ajasta täysin eri dialogi kuin mikä kajareista kuuluu.
Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että ne tekstit on käännetty japanin kielisestä käsiksestä, mutta sitten ääninäyttelijöillä olikin eri dialogi ja ilmeisesti joku vaan päätti, että ihan hyvä se noinkin on.
Lisäksi kummallakin päähahmolla on kaula joka on todella usein vääntynyt ja venynyt ihan ihmeellisesti joka tarjoaa vielä lisää komediaa.

Ei. Tämä kuva ei ole feikki :D

60-Image65.jpg
 
Resident evil: code veronica x (ps2)

Se peli joka aiheutti mulla totaalisen loppuunpalamisen ns. klassisen resident evil kaavan suhteen yli 20 vuotta sitten eikä mulla ollut pelistä yhtäkään hyvää muistoa.
Nyt kun päässyt emulaattorilla pelaamisen makuun niin päätin kuitenkin ladata netistä tallennuksen jossa oli arkku täynnä loputtomilla ammuksilla varustettuja aseita joten heti alusta asti sain paukutella magnumilla menemään.
No oli tämä silti aivan julmetun työläs pelattava sillä missään sarjan pelissä ei ole niin älytöntä määrää edestakaisin juoksemista muutaman paikan välillä mitä tässä ja paikka on muutenkin sokkeloinen joten menin jatkuvasti väärään paikkaan kun ei ollut mitään muistikuvaa missä joku tietty huone oli.
Sitten on tietenkin ne oven avaamis animaatiot jotka on hitaampia kuin koskaan. Onneksi on se emun turbomoodi joka tuli aina napautettua päälle ja silti nuo alkoi kyllästyttää kun pahimmillaan menet ovesta, katsot animaation, otat kirjaimellisesti kolme askelta ja menet toisesta ovesta.

Sitten on vielä ne hahmot.
Steve on ylivoimaisesti paskin hahmo koko sarjassa ja ainoa jolla on huonompi ääninayttely on ekan gun survivor pelin päähahmo.
Alfred Ashford tulee kyllä heti Steven kintereillä eikä kumpaakaan kestä kuunnella.
Joten ei tämä yhtään sen paremmaksi muuttunut vaikka kärsimystä oli vähemmän.
Mä muistan edelleen kuinka alunperin mun pelaaminen oli sitä, että tallennuksen jälkeen lähdin etsimään mihin pitää mennä seuraavaksi välittämättä resursseista ja sitten kun tiesin mihin pitää mennä ja mitä matkalla odottaa niin latasin tallennuksen ja yritin päästä mahdollisimman vähällä ammusten ja health itemien kulutuksella. Tuohon kun yhdistää sen kaiken muun ravaamisen niin ei ihme, että paloin loppuun ja olen aika varma, että tämä oli myös syy siihen miksi lopetin myös cold fearin melkein heti alun jälkeen sillä siinäkin juostaan ympäri laivaa eikä siinä ole edes karttaa.
Cold fear tosin oli varsin jees kun sen viimeinkin pelasin pari viikkoa sitten.

Colin mcrae rally (ps1)

Yllättävän toimiva edelleen vaikka asfaltti fysiikat oli aika kamalat.
Jo normal tasolla saa myös ajaa ihan tosissaan ja jos ajaa muutaman kerran penkkaan niin voikin jo suosiolla aloittaa alusta.
Tai no alunperin paskalla tuurilla pari ek:ta aiemmin sillä tämä antaa tallentaa joko kahden tai kolmen pätkän välein ja muistan kuinka turhauttavaa tuo oli. Nyt on onneksi save statet.
Oli tämä kyllä paljon parempi kuin...

WRC: rally evolved (ps2)

Heittämällä sarjan surkein peli.
Erikoiskokeilla on ärsyttäviä random tapahtumia kuten vaikka kivivyöry joka oli yhdellä pätkällä sellainen, että ainoa tapa välttää osumasta siihen oli jarruttaa etukäteen, joka on normaalisti mahdotonta koska restarttia ei ole ja nuo tosiaan on random tapahtumia.
Sitten jos jollain on ollut teknisiä ongelmia niin tietenkin se köröttelee joku 20km/t keskellä sitä kapeaa tietä ja kerran oli silta joka oli jo valmiiksi ehka 1.5 auton levuinen ja tietenkin siinä edessä oli keskeyttäneen kuskin auto poikittain joten siitä välistä mahtui just ja just.
Näitä tapahtumia ei tosiaan saa pois päältä, restarttia ei ole ja voit myös tallentaa vasta kun koko ralli on ajettu. Mitä aktuaalista vittua.

Myös ajettavuus on ottanut takapakkia sillä jarrutusmatkat on helvetin pitkiä ja jos ottaa ajoavut pois päältä niin se neliveto wrc auto spinnaa äärimmäisen helposti kun mutkassa antaa kaasua.
Joku voisi sanoa kyseessä olevan vaan oma taidottomuus, mutta eilen latasin pc:lle uteliaisuudesta....

Richard burns rally (pc)

Vaikein rallipeli joka koskaan on tehty eikä se todellakaan sovi kasuaali kuskeille. Tai näin netissä pelotellaan.
No mulle tämä oli jopa näppiksellä helpompi ja parempi ajaa mitä tuo wrc joten kaikki sitten vissiin on hieman liioitelleet.
Lisäksi tässä saa auton vauriot kokonaan pois päältä jos haluaa, kartturin nuotit saa 3d moodissa näkymään mutkien yläpuolelle ja tekoälylle on kolme vaikeustasoa. Pelasin helpoimmalla ja voitin ekan rallin melkein viidellä minuutilla. Toki nyt ajoin padilla.

Siitä miinusta kuinka ilman modeja nuotit on sega rally tyylistä "easy left, flat right, medium left" kamaa ja jollain kierolla logiikalla fast on jyrkempi mutka kuin easy. Tai ehkä burns on tosielämässä ajanut noiden kanssa. En minä tiedä.
Tässä voi myös tallentaa joka pätkän jälkeen, mutta jos vedät seuraavalla pätkällä kunnolla metsään niin restarttia ei ole ja jos päätät ottaa retire ja ladata tallennuksen niin auto save pitää huolen siitä ettet tee noin.
Onneksi edelleen voi painaa alt+f4 ja käynnistää pelin uudestaan johon kuluu kaikki viis sekuntia.
 
Tomb raider last revelation (pc)

Tuli tämäkin aloitettua vaikka tiesin jo valmiiksi kuinka stellan tomb raider opas tulee varmaan aika tutuksi ja saihan sitä jo ekalla alueella selata muutaman kerran kun ei ollut mitään tietoa mihin mennä seuraavaksi.
Pituuttakin on niin paljon ettei tartte ihan heti pelata lisää näitä vanhempia pelejä sillä mulla meni parilla ekalla alueella ainakin 7 tuntia.
Tarkoitan tällä valley of the kings ja karnak alueita ja huomenna alkaa alexandria ja sen jälkeen on vielä cairo ja giza.
Tubessa on video jossa pelataan koko peli läpi hiukan yli yhdeksässä tunnissa ja ajattelin, että mulla menee varmaan 16 tuntia, mutta tuo taisi olla aika rankasti alakanttiin arvioitu tällä menolla eikä tämä ainakaan sen simppelimmäksi muutu jatkossa.

Pelaaminen on ollut yllättävän sujuvaa kun ottaa huomioon kuinka mulla ei ole mitään hyviä muistoja näiden ohjauksesta ja onhan se varsin hidas ja tönkkö edelleen ja sen takia tuleekin edettyä varsin maltillisesti ja jatkuvasti tallentaen.
Kamerakin on äärimmäisen hidas seuraamaan laraa ja oikeastaan aina jos rennosti hölkkäät kulman taa niin et koskaan näe mitä siellä on vastassa kuin vasta pari sekuntia myöhemmin kun kamera saa itsensä kammettua sun selän taa.
Onneksi orkkis trilogian remastereissa muistaakseni saa kääntää kameraa vapaasti oikealla tatilla jonka luulisi parantavan kokemusta.
Niistäkin on fyysinen versio varattuna ja sen takia aloitinkin tästä niin saa sitten siirtyä modernimpaan kokemukseen vaikka pelit onkin vanhempia.
Lisäksi noissa ekassa kolmessa on myös perinteisempi kenttä design kun taas tässä on isompi alue ja voit vapaasti valita muutamasta paikasta mitä lähdet tutkimaan. Ihme kyllä olen toistaiseksi onnistunut menemään sinne mistä on saanut tarvittavan tavaran vaikka kerran olin varma, että menen täysin väärään suuntaan.
Tuon myötä tässä on myös enemmän backtrackingia joka taas aiheuttaa lisää hortoilua ellet tiedä jo valmiiksi mihin oveen vaikka juuri löydetty avain sopii.
Tosin tuossa vaiheessa mä kyllä jo katson oppaasta mihin pitää mennä.
 
Tomb raider last revelation (pc)

Tuli tämäkin aloitettua vaikka tiesin jo valmiiksi kuinka stellan tomb raider opas tulee varmaan aika tutuksi ja saihan sitä jo ekalla alueella selata muutaman kerran kun ei ollut mitään tietoa mihin mennä seuraavaksi.
Pituuttakin on niin paljon ettei tartte ihan heti pelata lisää näitä vanhempia pelejä sillä mulla meni parilla ekalla alueella ainakin 7 tuntia.
Tarkoitan tällä valley of the kings ja karnak alueita ja huomenna alkaa alexandria ja sen jälkeen on vielä cairo ja giza.
Tubessa on video jossa pelataan koko peli läpi hiukan yli yhdeksässä tunnissa ja ajattelin, että mulla menee varmaan 16 tuntia, mutta tuo taisi olla aika rankasti alakanttiin arvioitu tällä menolla eikä tämä ainakaan sen simppelimmäksi muutu jatkossa.

Pelaaminen on ollut yllättävän sujuvaa kun ottaa huomioon kuinka mulla ei ole mitään hyviä muistoja näiden ohjauksesta ja onhan se varsin hidas ja tönkkö edelleen ja sen takia tuleekin edettyä varsin maltillisesti ja jatkuvasti tallentaen.
Kamerakin on äärimmäisen hidas seuraamaan laraa ja oikeastaan aina jos rennosti hölkkäät kulman taa niin et koskaan näe mitä siellä on vastassa kuin vasta pari sekuntia myöhemmin kun kamera saa itsensä kammettua sun selän taa.
Onneksi orkkis trilogian remastereissa muistaakseni saa kääntää kameraa vapaasti oikealla tatilla jonka luulisi parantavan kokemusta.
Niistäkin on fyysinen versio varattuna ja sen takia aloitinkin tästä niin saa sitten siirtyä modernimpaan kokemukseen vaikka pelit onkin vanhempia.
Lisäksi noissa ekassa kolmessa on myös perinteisempi kenttä design kun taas tässä on isompi alue ja voit vapaasti valita muutamasta paikasta mitä lähdet tutkimaan. Ihme kyllä olen toistaiseksi onnistunut menemään sinne mistä on saanut tarvittavan tavaran vaikka kerran olin varma, että menen täysin väärään suuntaan.
Tuon myötä tässä on myös enemmän backtrackingia joka taas aiheuttaa lisää hortoilua ellet tiedä jo valmiiksi mihin oveen vaikka juuri löydetty avain sopii.
Tosin tuossa vaiheessa mä kyllä jo katson oppaasta mihin pitää mennä.

Joo toivon todella jos ja kun 4 remaster tulee että noihin isoihin alueisiin on tehty jotain parannuksia. Voit tuntikaupalla pyöriä väärässä paikassa eikä sulla ole hajuakaan siitä. Kiva idea laajentaa peliä mutta ensimmäisellä kerralla ilman ohjeita todellinen PitA.
 
Last revelation läpi ja eihän siinä mennyt kuin n.24 tuntia ja tallennuksia kertyi 1327kpl :D
Tallensin ihan jatkuvasti vaikkei sille olisi ollut oikeastaan edes tarvetta, koska se vaan oli niin kätevää.
Mä siis jouduin määrittämään JoyToKey softalla näppiksen napit ohjaimelle jotta sain sen toimimaan ja samalla sitten laitoin vasemman tatin klikkauksen avaamaan tallennusvalikon ja oikean tatin klikkaus avasi latausvalikon.
Ilmeisesti remastereissa on nykyään sama systeemi, mutta siinä on vaan nuo toisinpäin.

Yllättäen en varsinaisesti turhautunut kertaakaan.
Mulla oli kyllä jatkuvasti läppäri vieressä ja opas auki, mutta sitäkin joutui käyttämään paljon vähemmän mitä oletin ja yleensä mulla on vitutuskäyrä jo aika korkealla jos jumitan pelissä ja lopulta menen katsomaan mitä pitää tehdä.
Tässä noin ei vaan käynyt kertaakaan. Kai se johtuu siitä, että tiesin jo valmiiksi mitä olen aloittamassa.

On tässä kyllä paljon kaikenlaisia ihme suunnittelumokia kuten vaikka alexandria raunioissa jossa on identtisiä ovia joista yks vaatii avaimen, mutta ne kaks muuta voi avata sorkkaraudalla, jota en tietenkään tajunnut kun yritin eka avata sen mikä vaatii avaimen joten oletin ettei niitä muitakaan saa auki muilla keinoin.
Samoin joskus oven vieressä tai ovessa on avaimenreikä joten on selvää, että siihen vaaditaan se avain, mutta joskus ovessa ei ole mitään koloa joten ei tule mieleenkään, että se just saatu avain sopii just siihen oveen mitä katselin pari minuuttia sitten vaan oletan, että sitä varten on joku vipu tai katkaisija jossain piilossa.
Samoin alkupuolella on niitä avattavia luukkuja lattiassa missä ei ole mitään kahvaa kertomassa, että nyt Lara osaa ihan normaalisti avata ne, mutta sitten pelin viimeisellä alueella niissä on kahva.
Onneksi tiesin tuon ja monta muuta asiaa valmiiksi kun olen katsellut tubesta kritiikki videoita ja nuo on niitä asioita joista ihan kaikki mainitsee.

Se on myös täysin randomia milloin peli näyttää mitä just käännetty vipu teki.
Lopussakin oli kaks käytävää vierekkäin joista toisen lopussa oli vipu joka avasi oven viereisestä käytävästä ja sen peli näytti vaikka tuo on ainoa reitti eteenpäin.
Sitten monta kertaa joku vipu avaa oven ihan toisella puolella karttaa eikä peli vihjaa siitä mitenkään.
Vielä just ennen viimeistä pomoakin mun tartti tarkistaa miten sen portin saa auki ja kävi ilmi, että nyt aiemmassa huoneessa oli vaan jotenkin maagisesti paljastunut osio jossa oli vipu jolla se avattiin. Just muutama minuutti sitten mä sen kolusin läpi eikä siellä mitään ollut.

Ihmekyllä kaikesta huolimatta mulle ei tullutkaan mitään kyllästymistä joten päätin aloittaa huomenna chroniclesin josta kellään ei tunnu olevan pahemmin hyvää sanottavaa.
On siinä ainakin kompaktimmat kentät joten se saattaa olla jo sen takia raikas tuulahdus.
 
Tomb raider chronicles (pc)

Oli tämä mukavan kompakti edellisen jälkeen. Aikaa tais mennä n.11 tuntia.
En kyllä ymmärrä kaikkea vihaa mitä tämä saa osakseen sillä mun mielestä tää on ihan sitä perus tomb raideria niin hyvässä kuin pahassa.
Esim useammasta pulmasta valitetaan, mutta ainakin videoiden perusteella kolmonen on täynnä reippaasti kryptisempää kamaa mitä tämä.
Monet videoiden tekijöistä on myös pelanneet tän osana tomb raider maratoonia ja jos pelaa kaikki neljä ennen tätä niin en ihmettele jos samanlaisuuskin alkaa puuduttaa.

Mulla tämä oli toinen klassinen tomb raider ja ainoa alue josta en tykännyt oli irlanti jossa pelattiin teini laralla.
Visuaalisesti se on varsin ruma ja mun oli vaikea erottaa mihin voi mennä ilman luisumista johonkin suuntaan kun vähän kaikkialla on enemmän tai vähemmän kaaltevaa pintaa.
Uiminen sentään toimi paljon paremmin mitä last revelationsissa jossa oli ongelmia joko Laran tai ympäristön hitboxin kanssa sillä muija jäi jatkuvasti johonkin kiinni. Tässä tuota ongelmaa ei ollut.
Muutenkin tämä oli bugivapaa kokemus, mutta mulla olikin TOMB5 asennettuna joka korjailee ja lisäilee kaikenlaista.

Vieläkään ei iskenyt kyllästyminen joten ajattelin pelata sitten kolmosen remasterin seuraavaksi, koska se on niistä työläin joten paras aloittaa siitä ja siirtyä helpompiin.
Mutta koska fyysinen versio tulee vasta lokakuussa niin päätin sitten ostaa gogista pc version kun oli tarjouksessa 22e.
Meinasin aloittaa moderneilla kontrolleilla, mutta eihän siitä mitään tule kun peli pitää väkisin tietyt toiminnot ohjaimen tietyillä napeilla vaikka käyn optionseista muuttamassa ne.
Esim ase on väkisin L2, hyppy X ja tavaroiden poimiminen kolmio vaikka olen laittanut niille eri napit. Jos laitan vaikka hypyn neliöön niin sitten se on X sekä neliö vaikka X pitäisi olla tavaran poimiminen.
Tankki ohjauksella sentään napit toimii ihan kuten olen ne määrittänytkin ja voi senkin kanssa sentään käännella kameraa oikealla tatilla niin pelataan sitten niin.
 
Silent Hill Homecoming (pc)

Vastikään 16 vuoden iän täyttänyt peli tuli pelattua läpi Steamdeckillä. Jännästi peli on varsin buginen uusilla koneilla, mutta kun käyttää 720p resoluutiota, peli toimii parhaiten, joten Steamdeck olikin varsin oiva laite tämän läpipeluuseen.

PC-versiossa on paljon teknisiä ongelmia, tallennus toimi loppuvaiheessa todella hitaasti ja samaten loppua kohden osaan animaatioiden käynnistymisessä kului 1-2 minuuttia, mutta vioistaan huolimatta peliä pystyi kuitenkin pelaamaan. Peli ei ollut erityisen vaikeakaan, toiseksi viimeisen bossin kohdalla sattui vielä tuurinkantamoisena jonkinmoinen bossin jämähtäminen yhteen asentoon, mikä teki tappamisesta paljon nopeamman miltä samaiselta bossilta pari kertaa turpaan ottaneena jo näytti.

Homecoming ei ole silent hill fanien suosiossa vaan tuppaa olemaan siellä sarjan virallisten pelien heikommassa päässä. Itse taas tykkäsin juonesta ja pelistäkin, minusta peli ei ollut edes vaikea ja juonikin oli kerrankin sellainen että sen ymmärsi ilman syvällisiä pohdiskeluja kryptisistä viesteistä.
En tiedä onko konsoleilla noita samoja vikoja mitä PC-versiossa, mutta jonkinmoisen 7/10 arvosanan antaisi, numeron ylemmän ilman teknistä kompurointia.

Nyt kun remake kakkosesta on julkaistu, lienee muunkin sarjan suosio nousussa. Ainakaan homecomingia ei kannata jättää väliin runsaan kritiikin vuoksi, ei tämä nyt niin surkea tekele ollut. Kaikki muut 8 virallista peliä olen pelannut läpi, poikkeuksena Downpour. Ehkä senkin aika vielä tulee.
 
Silent Hill Homecoming (pc)

Vastikään 16 vuoden iän täyttänyt peli tuli pelattua läpi Steamdeckillä. Jännästi peli on varsin buginen uusilla koneilla, mutta kun käyttää 720p resoluutiota, peli toimii parhaiten, joten Steamdeck olikin varsin oiva laite tämän läpipeluuseen.

PC-versiossa on paljon teknisiä ongelmia, tallennus toimi loppuvaiheessa todella hitaasti ja samaten loppua kohden osaan animaatioiden käynnistymisessä kului 1-2 minuuttia, mutta vioistaan huolimatta peliä pystyi kuitenkin pelaamaan. Peli ei ollut erityisen vaikeakaan, toiseksi viimeisen bossin kohdalla sattui vielä tuurinkantamoisena jonkinmoinen bossin jämähtäminen yhteen asentoon, mikä teki tappamisesta paljon nopeamman miltä samaiselta bossilta pari kertaa turpaan ottaneena jo näytti.

Homecoming ei ole silent hill fanien suosiossa vaan tuppaa olemaan siellä sarjan virallisten pelien heikommassa päässä. Itse taas tykkäsin juonesta ja pelistäkin, minusta peli ei ollut edes vaikea ja juonikin oli kerrankin sellainen että sen ymmärsi ilman syvällisiä pohdiskeluja kryptisistä viesteistä.
En tiedä onko konsoleilla noita samoja vikoja mitä PC-versiossa, mutta jonkinmoisen 7/10 arvosanan antaisi, numeron ylemmän ilman teknistä kompurointia.

Nyt kun remake kakkosesta on julkaistu, lienee muunkin sarjan suosio nousussa. Ainakaan homecomingia ei kannata jättää väliin runsaan kritiikin vuoksi, ei tämä nyt niin surkea tekele ollut. Kaikki muut 8 virallista peliä olen pelannut läpi, poikkeuksena Downpour. Ehkä senkin aika vielä tulee.
Homecomingin suurin synti on ehkä se et se kulkee vähän turhan tiukasti kakkosen jalanjäljissä ihan siihen pisteeseen asti et se tuntuu olevan juonen osalta aika suoraan apinoitu siitä pienillä muutoksilla. Toki kakkosesta poiketen siihen on kultti saatu tarinaan mukaan ykkösen ja kolmosen hengessä, mutta noin muuten päähenkilön koettamukset mukailee Sunderlandin matkaa aika samoissa jäljissä pienillä muutoksilla. Ja ehkä suurin esimerkki siitä ettei sitä kakkosta kyseinen studio oikeen ymmärtänyt on se et tässä pelissä on myös Pyramid Head, jonka alkuperänen tarkotus oli olla pelkästään kakkosessa esiintyvä juonellisista syistä riippuen. Tai eri nimellähän sitä kutsutaan mut turha sitä mustaa on valkoseks yrittää selittää.

Mä en myöskään pidä Homecomingia ihan täysin luokattomana teoksena, tykkään siitä enemmän kun Downpourista tai ehkä jopa Originsista. Mut sanotaanko et kilpailu ei noin muutenkaan hirveen kovaa ole, niin ton kaksikon voittaminen ei kummosia ponnistuksia vaadi. Kyllä se yhen pelikerran ainakin kestää jos on alkuperäsen nelikon jo pelannut.
 
Homecomingin suurin synti on ehkä se et se kulkee vähän turhan tiukasti kakkosen jalanjäljissä ihan siihen pisteeseen asti et se tuntuu olevan juonen osalta aika suoraan apinoitu siitä pienillä muutoksilla. Toki kakkosesta poiketen siihen on kultti saatu tarinaan mukaan ykkösen ja kolmosen hengessä, mutta noin muuten päähenkilön koettamukset mukailee Sunderlandin matkaa aika samoissa jäljissä pienillä muutoksilla. Ja ehkä suurin esimerkki siitä ettei sitä kakkosta kyseinen studio oikeen ymmärtänyt on se et tässä pelissä on myös Pyramid Head, jonka alkuperänen tarkotus oli olla pelkästään kakkosessa esiintyvä juonellisista syistä riippuen. Tai eri nimellähän sitä kutsutaan mut turha sitä mustaa on valkoseks yrittää selittää.

Mä en myöskään pidä Homecomingia ihan täysin luokattomana teoksena, tykkään siitä enemmän kun Downpourista tai ehkä jopa Originsista. Mut sanotaanko et kilpailu ei noin muutenkaan hirveen kovaa ole, niin ton kaksikon voittaminen ei kummosia ponnistuksia vaadi. Kyllä se yhen pelikerran ainakin kestää jos on alkuperäsen nelikon jo pelannut.
Originsin ajattelin pelata seuraavaksi, mutta se oli paljon vaikeampi hajovine aseineen ym. Voi olla että se jää johonkin reilusti myöhempään aikaan pelata. Downpouria olisi kiva kokeilla, mutta fyysinen versio jäi hankkimatta aikoinaan, ja nyt hinnat ovat naurettavalla tasolla. Ehkä joskus kun ps3 levyasema hajoaa, siihen tulee asennettua cfw.
 
Ylös Bottom