Aloitin kuuntelemaan tätä ja suositukset. Hyvää keskustelua. Haveri voisi vierailla podcasteissa useammin ylipäänsä.Pelaaja lehden uusimmassa podcastissa on aiheena Returnal ja haastattelussa Mikael Haveri. Täytyy kuunnella.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Aloitin kuuntelemaan tätä ja suositukset. Hyvää keskustelua. Haveri voisi vierailla podcasteissa useammin ylipäänsä.Pelaaja lehden uusimmassa podcastissa on aiheena Returnal ja haastattelussa Mikael Haveri. Täytyy kuunnella.
Vähän oli samat fiilikset itsellä alun tahmaamisen jälkeen. Muutamat vinkit jos et ole jo kokeillut mikä mahdollisesti helpottaa taaperrusta:Joo, alkaa maistua puulta tämä, 38 kuoloa ja vieläkään ei ekan tason bossia päihitetty. Se kamojen kerääminen ja aseen saaminen hyvälle tasolle vaatii niin paljon koluamista joka kerta että ei vaan mielenkiinto riitä sitä joka kerta tehdä.. ja usein kun on varusteet jollain tasolla niin ennen loppumököä on tietty sulkuhuone (ilman sitä merkkiä tms) jossa pari isoa ja miljoona pientä käy kimppuun ja siinä suli terveys ja adrenaliini tasot. Ei ole tämä peli hyvässä balansissa..
Mistä ja miten ne daily challenget saa päälle? Tulevatko etenemisen myötä?Vaihtelua kaipaaville kuulemma daily challenge ovat myös hyvää settiä.
Mistä ja miten ne daily challenget saa päälle? Tulevatko etenemisen myötä?
Jep, näin arvelinkin. Aluksessa on se toinen tietokone, jossa niitä varmaan pääsee sitten tutkimaan.Aukeaa ensimmäisen pomon päihittämisen jälkeen, ja löytyvät sieltä omasta aluksesta.
Ei tallennuspaikka vaikuta tallennukseen mitenkään. Välitallennus mahdollistaisi aina rage-quitit, jolloin sitä voisi hyväksikäyttääEikös muuten esim Destinyssä ole täysin pilvessä tallennus eli sitä ei pääse itse muokkaamaan tai poistamaan tai kopioimaan? Tällaisella ratkaisulla voisi toteuttaa save staten ilman mahdollisuutta (mielestäni voisi sanoa myös ilman kiusausta, niin moni nimittäin "sortuisi" äkkiä, jos mahdollisuus tulisi) exploitata mitenkään tallennuksien kanssa, jos tallennus on täysin pilvessä.
Tällainen mahdollisuus ei onnistu yksinkertaisesti sen vuoksi että konsoleilla on yksi tapa miten tallennukset on toteutettu ja se pitäisi muuttaa kokonaan että tällainen onnistuisi. Nythän sekä Sonyn että MS:n konsoleilla voi "savescummata" eli poistaa aiemman tallennuksen sen mennessä ei-toivotulla tavalla ja ladata uusi pelaukseen.Siis, jos pelaajalle annettaisiin mahdollisuus tallentaa ja samalla, kun tämä tallentaa, joutuisi valikoihin. Seuraavan kerran, kun haluaa jatkaa, lataisi pelin ja tallennus tuhoutuisi, kunnes pelaaja haluaa seuraavan kerran tallentaa ja peli heittäisi takaisin valikoihin. Taas, kun jatkat peliä, tallennus tuhoutuu.
Tässä tapauksessa, jos tallennustiedosto on pelaajan ulottumattomissa, hänen ei pitäisi pystyä hyväksikäyttämään sitä? Vai onnistuuko se jotenkin?
Kun taas, jos tallennus on pelaajan hallittavissa oleva tiedosto, voi pelaaja tallennettuaan uploadata tiedoston omaan pilveensä, jatkaa peliä ja aina ladata tallennuksen uudelleen pilvestään, jos siltä tuntuu?
Vaikka onnistuiskin niin mitä tuo ketään pitäisi liikuttaa jos joku haluaa tuon vaivan nähdä ja ”huijata”. Kuitenkin tuon tyylinen tallennus olisi se mitä tämä peli nimenomaan kipeästi kaipaa. Nyt on ihan naurettavaa, että Housemarque itsekin Twitterissä muistuttelee pelaajia ottamaan auto-updatea pois päältä, ettei päivityksen aikana tuhoudu runit.Yritän miettiä, mutta aivot eivät toimi.
Siis, jos pelaajalle annettaisiin mahdollisuus tallentaa ja samalla, kun tämä tallentaa, joutuisi valikoihin. Seuraavan kerran, kun haluaa jatkaa, lataisi pelin ja tallennus tuhoutuisi, kunnes pelaaja haluaa seuraavan kerran tallentaa ja peli heittäisi takaisin valikoihin. Taas, kun jatkat peliä, tallennus tuhoutuu.
Tässä tapauksessa, jos tallennustiedosto on pelaajan ulottumattomissa, hänen ei pitäisi pystyä hyväksikäyttämään sitä? Vai onnistuuko se jotenkin?
Kun taas, jos tallennus on pelaajan hallittavissa oleva tiedosto, voi pelaaja tallennettuaan uploadata tiedoston omaan pilveensä, jatkaa peliä ja aina ladata tallennuksen uudelleen pilvestään, jos siltä tuntuu?
Vaikka onnistuiskin niin mitä tuo ketään pitäisi liikuttaa jos joku haluaa tuon vaivan nähdä ja ”huijata”.
...Joka johtaa sitten taas siihen että miksi ei vaan voisi olla sitä kunnollista tallennuspistettä. Jolloin koko pelin idea katoaa. Jolloin voi taas kysyä että kenen näkemystä tässä tulisi kuunnella, Housemarquen vai pelaajien?
Jos Housemarque on päättänyt että tallennuspisteitä ei tule, niin toivon että pitävät tästä kiinni. Ihan liian paljon myönnytään pelaajien mieltymyksiin siitä mitä pelin tulisi olla, eikä arvosteta pelintekijöiden näkemystä ja tarkoitusta. En minäkään mene muusikolle vittuilemaan päin naamaa että kappaleesi voisi olla parempi, jos olisit käyttänyt eri kitaraefektiä tai soittanut ensimmäisen versen paremmalla kompilla. Joskus tämä nillitys on ihan käsittämätöntä mitä twitterissäkin näkyy kun pyydetään peleihin sitä ja tätä.
Toivottavasti Housemarque pitää pintansa.
No ei normaali tallennuspiste, josta voi jatkaa kuoleman jälkeen ja tämä mitä nyt tähän on kaivattu ole sama asia alkuunkaan. Onhan tämä nyt aivan käsittämättömän surkea ratkaisu Housemarquelta nykyisellään. Ei tällaista taida olla missään hyvässä roguelikessä ollut tähänkään asti, että pitää luottaa johonkin rest modeen, jotta voi käydä välillä vaikka ruokakaupassa ilman että menettää edistymisen. Saati, että tekijän pitää ihan varoittaa pelaajia, että nyt kannattaa ottaa auto-update (mikä on muuten hemmetin kätevä ominaisuus itsessään) pois päältä, ettei menetä monen tunnin urakkaa. Ihanko oikeasti tämä on jonkun mielestä hyvä ja puolusteltava ratkaisu ja Housemarquen upeaa visiota pelistä? Ei tuolla ole esim haastavuuden kanssa mitään tekemistä....Joka johtaa sitten taas siihen että miksi ei vaan voisi olla sitä kunnollista tallennuspistettä. Jolloin koko pelin idea katoaa. Jolloin voi taas kysyä että kenen näkemystä tässä tulisi kuunnella, Housemarquen vai pelaajien?
Jos Housemarque on päättänyt että tallennuspisteitä ei tule, niin toivon että pitävät tästä kiinni. Ihan liian paljon myönnytään pelaajien mieltymyksiin siitä mitä pelin tulisi olla, eikä arvosteta pelintekijöiden näkemystä ja tarkoitusta. En minäkään mene muusikolle vittuilemaan päin naamaa että kappaleesi voisi olla parempi, jos olisit käyttänyt eri kitaraefektiä tai soittanut ensimmäisen versen paremmalla kompilla. Joskus tämä nillitys on ihan käsittämätöntä mitä twitterissäkin näkyy kun pyydetään peleihin sitä ja tätä.
Toivottavasti Housemarque pitää pintansa.
Aivan täysin samaa mieltä ja hyvin sanottu!Täysin 100% samaa mieltä. Kirjoitin tällaisen tekstin pari kolme päivää sitten, jota en kuitenkaan syystä tai toisesta viitsinyt postata..
Se on ihan ok, että jokin genre ei ole itselle tehty.
Esim itse en pidä erilaisista monimutkaisista strategia-peleistä, koska en osaa niitä, enkä viitsi kuluttaa aikaa nähdäkseni, oppisinko edes niitä. Tiedän, että ne kykenevät tarjoamaan uskomattoman tyydyttävän kokemuksen, mutta vaativat tosiaan panostamista ja sen että niitä oikeasti oppii pelaamaan.
Kiinnostaako minua sitten pelata vesitettyä strategia-peliä, jossa pelaan jotain "taidoilleni sopivaa" kliksuttelua yksinkertaisilla elementeillä? No ei kiinnosta. Joku X:n naputtelu ja strategioiden vähyys ja yksinkertaisuus easy-modella ei tarjoa mitenkään samaa kokemusta kuin se, että osaisi muodostaa ja toteuttaa toimivia strategioita isossa vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien maailmassa. Jätän genren pois valikoimastani. Toki harmitellen, koska tiedän, että sillä voisi olla upeita kokemuksia tarjottavana.
Toki ehkä jotkut sitten tykkäisivät pelata easy-mode strategia-peliä (ja kaipa niissä usein onkin jotain todella helppoja tasoja). Pitäisikö heille sitten jokaisen pelin kohdalla välttämättä tarjota vaihtoehto? Tämä on vaikeampi kysymys kuin loputtomat vaihtoehdot kaikin puolin positiiviseksi kuvaavat ehkä ovat ajatelleet. Kehittäjien visio tekeleelleen on yksi. Toinen on kokemus. Eivät super-easyllä pelaavat saa sitä samaa kokemusta pelistä. Ja moni, joka pelaisi pelin easyllä, olisi kertomassa, että tämähän on ihan yliarvostettua huttua, miten kukaan jaksaa pelata tällaista. Kun todellisuudessa ovat käytännössä pelanneet yhtä eri kokemuksen kuin mitä olisi syödä omenaa tai appelsiinia tai oikeastaan vielä enemmän eri asia. Miten kukaan voisikaan pitää vaikka Super Marioita mestariteoksena, jos kenttien läpi voisi kävellä vaikka easy-modessa painamalla A-näppäintä pohjassa ilman mitään niitä pomppuja ja vihollisten väistelyjä, jotka pelistä niin mestarillisen tekevät? Ja vaikka tällainen vaihtoehto ehkä onkin jossain Mariossa jopa olemassakin, niin se, joka aikaansa tällaiseen käyttää, voisi kyllä käyttää sitä huomattavasti paremmin pelaamalla tai tekemällä jotain aivan muuta.
Souls-sarjaahan kritisoidaan siitä, ettei siinä ole vaikeustasoja. Kuitenkin vaikeustasojen puuttuminen on juurikin se, joka on tehnyt kokemuksesta kaikille yhteisen. Jos haluat päästä sen pomon ohi, sinun on pakko oppia taistelemaan sitä vastaan vähintään tällä tasolla. Et pysty alentamaan vaikeustasoa easylle ja kävelemään läpi ja mennä paasaamaan, kuinka tylsä peli oli. Kokemus yhdistää pelaajia ja jokainen tietää, mitä toinen on joutunut tekemään päästäkseen siihen pisteeseen, mihin on edennyt. Yhteisö on sitä kautta muodostunut ja todellisuudessa sen sijaan, että vaikeustasovalintojen puute olisi "estänyt joitain pelaajia kokemasta Souls-pelejä", vaikeusvalintojen puute on antanut monelle pelaajalle täysin uuden ja huomattavasti tyydyttävämmän kokemuksen kuin nämä olisivat koskaan osanneet kuvitella ennen kuin kiipesivät vuorelle. Yhteisö on muodostunut täysin erilaiseksi kuin se olisi, jos kuka tahansa voisi kävellä pelin läpi. Todella moni, joka nyt on kiivennyt vuorelle, olisi käyttänyt hissiä Souls-pelien kohdalla, jos sitä olisi tarjottu ja olisivat kokemusta köyhempiä ja väitän, että myös koko peliala olisi köyhempi, yksipuolisempi.
Kaikkien pelien ei tarvitse olla kaikille. Kaikki kokemukset eivät ole mahdollisia kaikille. Kaikki kokemukset eivät ole verrannollisia. Kaikkien vaihtoehtojen tarjoaminen kaikille ei ole mahdollista. Kaikkia vaihtoehtoja ei edes kannata pyytää, koska ne eivät oikeasti ole sen arvoisia. Se, että joku tykkää todella monimutkaisesta strategia-pelistä, ei tarkoita, että saat saman tyydyttävän kokemuksen pyytämällä kaiken maailman yksinkertaistukset ja pelaamalla saman pelin läpi. Pelaa jotain muuta peliä, josta itse nautit.