Olen ollut jo vuosia Souls-pelien suurkuluttaja ja kai niiden fanikin ja silti vasta Sekirossa tunsin että osaan oikeasti pelata. Se tosin tapahtui vasta ensimmäisen läpipeluun loppupuolella mutta sen jälkeinen pelikerta olikin ihan eri maasta.
Ymmärsin samalla miksi ilmeisen monet pelaavat Soulseissakin parryilla. Se on ihan hiton tyydyttävää ja siitä saa tunteen että on ihan hiton kova jätkä

Sekiron miljöö vielä korostaa sitä miekalla parryamista.
Ja noin muutenkin minusta Sekirossa on jo isommin vaihtelua tai virkistävyyttä pelkästään hypyn olemassaolo sekä "grappling hook", jolla matkata paikasta toiseen. Onkin todella loistavaa että nyt saadaan Elden Ringissä Sekiron monipuolisuus liikkumisen ja yhteenottojen lähestymisen osalta mutta noin muutoin Soulsien monipuolisuus.
Minäkin nostan silti Sekiron kaikki Souls-pelien edelle. Ei sitä samaa fiilistä vain ole saanut muista. Ja sekin vielä että peli ei kenties olisi noussut muiden ylitse jos en olisi lopulta oppinut sitä pelaamaan kuten opin.
Ymmärrän kyllä että tarkkojen ajoitusten kanssa kikkailu ja hyökkäysten odottelu voi olla puuduttavaa pelaamista mutta yhtä lailla minulle on aina Soulsit olleet sitä että pitää kikkailla ajoitusten kanssa tavalla tai toisella. Ennen se oli sitä että osasi hyökätä kun oli vastustajan hyökkäyksissä sopiva väli ja rollata (tai ihan Souls-urani alussa nostaa kilpeä) oikealla hetkellä. Ajoitusta siis joka tapauksessa ja joku ulkopuolinen voisi yhtä lailla sanoa sitäkin odotteluksi ja puuduttavaksi, erityisesti kun usein se on sitä pikku hiljaa energiapalkin lyhentämistä.
Olen kyllä miettinyt että avautuisivatko Soulsitkin Bloodbornea myöten paremmin jos opettelisi niissäkin parryamisen jalon taidon? Ainakin se on aina mielestäni ollut todella siisti juttu kun se sattuu onnistumaan. Sekiro oli ainut näistä joka pakotti siihen ja kun sen lopulta opin, olin vain kiitollinen että se teki minulle niin
Ja mitä parryamisen tuskallisuuteen tulee: Kena on esimerkki pelistä jossa se on huonosti tehty. Tai kenties sekin vaatii sitten yhden kokonaisen pelikerran verran sisäänpääsyä? No, minusta silti tuntui että kyseisessä pelissä ne vihujen liikkeet olivat liian epämääräisiä parryttaa oikeassa kohtaa ja kenties se oikea aikakin oli todella tiukka. Yhä väitän että Kena vaikeimmalla on paljon vaikeampi kuin Sekiro tai mikään Souls koskaan