Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sekiro: Shadows Die Twice

Ai stna, näyttää niin perkuleen hyvälle ja tekisi mieli käydä hakemassa heti huomen aamusta kaupan hyllyltä polttelemaan repun pohjalle työpäivän ajaksi, mutta itse olen 100% medium vaikeustason pelaaja ja sen verran poropeukalo että ei välttämättä taidot riitä tän vaikeusasteen peleihin
 
Hmm, pidetään tämä vielä harkinnassa vaikka selkeästi klassikko kyseessä. Nyt olis Storessa Nioh tarjouksessa. Kannattaako sillä harjoitella eli onko vaikeustaso Sekirossa korkeampi?
 
Eipä myöskään itseä tuo onlinen puute haittaa. FromSoftwaren peleistä Bloodbornen ja DS3:n pelasin yksin läpi, eikä niissä käynyt mielessäkään halu pelata muiden kanssa (kenties olen sitten missannut jotain mahtavaa).

Tämä Sekiro ei sinällään ole edelleenkään vakuuttanut, ei oikein tuo hiippailu ja katoilla pomppinen innosta. Toki iso syy miksi jää julkaisussa näillä näkymin hankkimatta on se että pitäisi pelata läjä muita ensin läpi. Varmasti viikonloppuna tulee striimejä katsottua, ja voi hyvinkin olla että sorrun ja kauppaan matka vie.

Kaikesta huolimatta tuoretta FromSoftwaren laatua on taas tarjolla.
 
Hmm, pidetään tämä vielä harkinnassa vaikka selkeästi klassikko kyseessä. Nyt olis Storessa Nioh tarjouksessa. Kannattaako sillä harjoitella eli onko vaikeustaso Sekirossa korkeampi?

Sitä ei varmaan kukaan täällä pysty sanomaan onko kumpi vaikeampi, mutta ainakin omalla kohdalla sanoisin että noin yleisesti souls peleihin verrattuna Nioh on vaikeampi kuin ne, ainakin omalla kohdalla peli tuntui todella haastavalta.

En kyllä ymmärrä miten Ippe saa tuosta pelistä ruman, omaan silmään näyttää todella upealta ja Digital Foundrykin hehkuttaa pelin ulkonäön maasta taivaaseen. Ainut ongelma pelissä konsoleilla on tuo FromSoftwaren ikuinen riesa eli frame pacing, sitä ei ole edelleenkään saatu kuntoon vaikka perus konsoleilla on lukittu 30 FPS se ei näytä sulavalta.
 
Omat odotukset tippui jo aikaisemmin, kun peli vaikutti ennakkomateriaalin perusteella kuitenkin paljon enemmän Souls-peliltä kuin Tenchulta. Itseäni enemmän kiinnostaisi uusi Tenchu. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että tämähän näyttääkin ihan mielenkiintoiselta vaikka onkin hyvin From Software-tyylinen peli. Muutamat muutokset pelimekaanikoihin pelistudion aikasempiin peleihin saattaisi olla enemmän itselleni kiinnostavia asioita, jonka takia Sekiro pistää kiinnostamaan.

Kenties tämä tulee joskus hankittua alennuksesta ja olisi ensimmäinen From Softwaren peli jota jaksaisi pelata läpi. DS 1 kyllä tykkäsin, mutta aika alkuun siinä jäin. Bloodborne ei maistunut, mutta DS 3:sen hankkimista miettinyt monesti. Kenties Sekiro pitääkin laittaa harkintaan, kunhan joskus tulevaisuudessa löytyy aikaa ja kiinnostusta uppotua peliin. Kiva, että peli vaikuttaa arvosteluiden perusteella todella hyvältä.
 
Enpä tiiä, kyllä tämä omaan silmään hyvältä näyttää, joskaan ei aivan parhaimmalta, mitä PS4 on tarjonnut. Välillä tosin toivonut, että tietyt... olennot olisivat näyttäisivät vähemmän aidolta. :D

Ai niin, tästä ei ole ollut puhetta arviossa tahi tässä ketjussakaan, enkä tiedä odottaako kukaan tätä, mutta todettakoon ettei pelissä ole suomenkielisiä tekstejä.
 
Pelin giga määräkö nykyään kertoo pelin tason? :rolleyes:
Ei tietenkään aivan suoraan. Riippuu myös pelityypistä. Mutta kyllä selkeät AAA-tuotantoarvojen 3D-ympäristöissä tapahtuvat näyttävät seikkailu-/taistelupainotteiset pelit ovat lähes järjestään vähintään 20 gigan tekeleitä, tai jopa kymmeniä gigoja enemmän. Kerro minulle kyseisistä genreistä joku nykyajan todellinen huippupeli, jonka tiedät olevan selkeästi alle 20 gigaa? Voin taata, että vähissä ovat.

Nykyajan laitteilla hyvän grafiikan ja paljon tarkkoja yksityiskohtia omaavien peliympäristöjen sekä ympäristöjen kanssa hyvin synkkaavien pelimekaniikkojen tekeminen on ensinnäkin suhteellisen aikaa vievää, mutta se myös vie valtavasti kovalevytilaa. On vähintäänkin erittäin epäilyttävää, jos nykyaikana AAA-tuotantoarvojen suuri 3D-maailmaan sijoittuva seikkailu todella tehdään alle 20 gigan koodilla. Mutta joo, onlinen kokonaan pois jättäminen on kyllä varmasti jonkin verran osaltaan pienentänyt pelin gigamäärää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei itseä kyllä haittaa nettipelin puute yhtään, ei se ole ollut kuin haitta ja rasite souls peleissä itselle.
Makuasioita toki. Mutta itseäni eivät pelit yksinpelinä oikein kiinnosta muuten kuin erittäin puzzlevetoisten tai erittäin tarinavetoisten pelien osalta. Kaikki mahtavia interaktiivisia pelimaailman elämyksiä ja paljon taistelua sisältävät pelit ovat potenssiin kaksi parempia muiden ihmisten kanssa pelattuina. En yleensä jaksa sen kaltaisia pelejä juurikaan pelata yksin. Soulsborne-pelit menevät itselleni selkeästi tähän kategoriaan.
 
Ei tietenkään aivan suoraan. Riippuu myös pelityypistä. Mutta kyllä selkeät AAA-tuotantoarvojen 3D-ympäristöissä tapahtuvat näyttävät seikkailu-/taistelupainotteiset pelit ovat lähes järjestään vähintään 20 gigan tekeleitä, tai jopa kymmeniä gigoja enemmän. Kerro minulle kyseisistä genreistä joku nykyajan todellinen huippupeli, jonka tiedät olevan selkeästi alle 20 gigaa. Voin taata, että vähissä ovat. Nykyajan laitteilla hyvän grafiikan ja paljon tarkkoja yksityiskohtia omaavien peliympäristöjen sekä ympäristöjen kanssa hyvin synkkaavien pelimekaniikkojen tekeminen on ensinnäkin suhteellisen aikaa vievää, mutta se myös vie valtavasti kovalevytilaa. On vähintäänkin erittäin epäilyttävää, jos nykyaikana AAA-tuotantoarvojen suuri 3D-maailmaan sijoittuva seikkailu todella tehdään alle 20 gigan koodilla. Mutta joo, onlinen kokonaan pois jättäminen on kyllä varmasti jonkin verran osaltaan pienentänyt pelin gigamäärää.


Ei varmastikkaan ole montaa AAA-peliä jotka ovat alle 20gb, mutta miten se vaikuttaa tähän tekeleeseen? Ja sanoit olleesi suuri Soulsborne fani. Ne olivat about saman kokoisia pelejä kuin tämä, mutta niiden kohdalla ei haitannut? Sekiron kohdalla se on kuluttajan huijaamista. Arvosteluiden perusteella kyseessä on kuitenkin yhtälailla mestariteos kuin From Softwaren aiemmatkin pelit.

En jaksa tästä vääntää, mutta minusta se vain positiivista, ettei tarvi poistaa taas paria peliä pois alta kun tila on niin tiukilla :p
 
Ei ollut demoa boxilla tullut vielä. Tuleekohan pelin kanssa yhtäaikaa et voi testata. Veikkaan että liian vaikea itselle...
 
Ei varmastikkaan ole montaa AAA-peliä jotka ovat alle 20gb, mutta miten se vaikuttaa tähän tekeleeseen? Ja sanoit olleesi suuri Soulsborne fani. Ne olivat about saman kokoisia pelejä kuin tämä, mutta niiden kohdalla ei haitannut? Sekiron kohdalla se on kuluttajan huijaamista. Arvosteluiden perusteella kyseessä on kuitenkin yhtälailla mestariteos kuin From Softwaren aiemmatkin pelit.

En jaksa tästä vääntää, mutta minusta se vain positiivista, ettei tarvi poistaa taas paria peliä pois alta kun tila on niin tiukilla :p
Niin no, kohta neljä vuotta vanha Bloodborne oli heti kättelyssä 27 gigainen ja graafisesti huomattavasti näyttävämpi kuin Sekiro, ja lisäksi siinä oli erittäin toimivasti toteutettu online-pelaaminen. Itse olen todellakin kova Soulsborne-fani, mutta kyllä silti harmittaa, että tämä on täysin saman vanhan kierrätystä, johon on lisätty vain tuo loppuun kaluttu Tenchun, Batmanin ja Just Causen grappling hook. Niin karua vanhojen juttujen pyörittelyä tuntuu olevan, että kyllä minua harmittaa, kun eivät oikein mitenkään ole menneet kehityksessä ja ideoissa eteenpäin. Ja vielä piti se onlinekin heivata. Aivan eri tason odotuksin odotan Ghosts of Tshushimaa, jossa näyttäisi graafinen toteutus ja pelimekaniikat olevan aivan eri tasolla. Uskallan jo nyt sanoa, että se peli ei tule olemaan mikään 15-16 gigan pikkupeli, vaan tulee olemaan kymmenien gigojen elämys ja mestariteos. Toki ei siinäkään tietääkseni tule onlinea harmi kyllä olemaan, mutta vaikuttaa kuitenkin aivan eri luokan elämykseltä joka tapauksessa.

Kyllä Sekirokin varmasti jossain vaiheessa tulee pelattua, mutta se on takuuvarmaa alelaarikamaa minulle, koska on pelkkä yksinpeli, ja selkeästi alhaiset tuotantoarvot olleet From Softilla peliä tehtäessä. Eivät ansaitse ainakaan minulta täyden hinnan edestä euroja.

En tosin osta juuri mitään yksinpeliä heti täyteen hintaan, koska niissä ei ole minulle tärkeätä päästä heti julkaisun jälkeen niitä pelaamaan, vaan se, että saan ne edulliseen hintaan ja pelaan niitä siis silloin, kun niiden hinnat ovat pudonneet reilusti. Nykyäänhän siihen riittää yleensä muutama kuukausi tai enintään puoli vuotta. Minua erityisesti kiinnostavat online-pelit ostan vastaavasti heti, jotta pääsen pelaamaan niitä siinä vaiheessa, kun pelien parissa on vielä erityisen paljon muita ihmispelaajia.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä nämä soulsit ja sen kaltaiset pelit ole mitään graafista parhaimmistoa tähänkään asti konsoleilla olleet. Kyllä ne pelien avut ja hyvät puolet on koostuneet ihan muista tekijöistä ja tässäkin ollaan luultavasti yhden klassikon äärellä, mikä varmasti myös niitä tuntoja ja mielipiteitä jakaa.

Nettipeliä en kaipaa, soolona näitä on ennenkin pyritty vetämään.

Vaikeustaso ei pelota, sillä virheistä oppimalla kehittyy ja pääsee eteenpäin. Nämä pelit on aina olleet kuitenkin reiluja vaikeustasonsa kanssa. Ärräpäitä varmasti minullaki lentelee.

Eipä malttas odottaa!
 
Konsolinistit pääsee pian pelaamaan, PCllä joutuu odottamaan vielä 19h, kiitos Activisionin/Valven kuka sen nyt ikinä päättääkään. No onpahan aikaa miettiä huomiseen iltaan asti ostaako peliä vai ei, tällä hetkellä fiilis on 80-20 ostamisen puolesta.

Edit: Peli aukesikin Steamissä klo 1:00 joten eikun lataukseen ja pääseekin jo aamusta hakkamaan päätään seinään.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoista itkuvirttä täällä jonkun onlinen puuttumisen vuoksi. Joo, se oli yksi Soulsien erikoisimmista jutuista mutta selvästi halusivat tehdä välillä muutakin kuin samaa jatkuvasti. Minä otan innolla vastaan, sillä onhan se Souls-kaava jo nähty. Oli oikeastaan juuri oikea hetki tehdä jotain uutta: harva kai oli täysin leipiintynyt Soulsiin mutta paljon silti kolmosta kommentointiin pastissiksi.

Arvosanojen perusteella "massa" on oikeassa jos on tästä pelistä innostunut, sillä peli vaikuttaa todellakin timantilta.

Toinen typerimpiä koskaan kuulemiani kritiikkejä on pelin koko. Jos samaan aikaan peli vetelee täysiä arvosanoja niin voi aika suoraan sanoa että siinä tapauksessa pieni koko ei ole mitään haitannut. Lisäksi siitä on plussaa ainakin sen verran, että asentuu nopeammin ja ei tarvitse välttämättä raivata tilaa niin paljon kuin jollekin 60 gigan järkäleelle.

Omalla kohdalla pelin osto jää odottamaan rauhallisempaa hetkeä, eli kun pystyy täysin Sekiroon keskittymään, mutta ostos on kyllä täysin varma.
 
Ei ollut demoa boxilla tullut vielä. Tuleekohan pelin kanssa yhtäaikaa et voi testata. Veikkaan että liian vaikea itselle...

Vaikea tämä on kuin mikä, mutta lienee enemmän kiinni siitä, että hajoaako nuppi siihen vaikeuteen. Itse joitakin tiettyjä pomomatseja jouduin koettamaan parhaimmillaan parisenkymmentä kertaa, että vastustaja oli lopulta kanveesissa oman hahmon sijasta. Jos kuulostaa sellaiselta, että sitä kestää, niin sitten miksi ei.
 
Sekiro oli ennen KonsoliFINin arvostelua täysin tuntematon tapaus, mutta kyllähän tämä alkaa kiinnostamaan. Aivan helvetin pitkän linjan peliharrastajana tekee mieli ottaa Sekiro kunnolla käsittelyyn ja ladata tiskiin mielipide noin sadan tunnin takomisen jälkeen.

Lähtökohtana pari juttua - ensinnäkin arvostan FromSoftwarea pilviin asti vaikeustason, synkän maailman, taistelun ja pelien innovatiivisten vihollisten ansiosta. Toisena - Mulle Dark Soulsit ovat kuninkaita FromSoftwaren peleistä, Bloodborne on "vain hyvä" ja siihen vaikuttaa moni asia, jotka eivät nyt tämän ketjun aiheeseen kuulu. Ketjussa mainittu Nioh on ollut joskus esillä ja se on kuulemma vielä Soulsejakin julmempi pelaajaa kohtaan - sitäkään en ole tullut pelanneeksi.

Sekiron tapauksessa tässä kiehtoo juuri se pelimaailman julmuus ja haaste, jos kerran peruspaskiaiseltakin voi saada pahasti turpaan. Tästä sain aikoinaan esimakua Demons Soulsissa, kun olin vielä varsin vihreä sen kaltaisten pelien kanssa. Onnistumisen ja turhautumisen rajat ovat niin kaukana toisistaan, että ärräpäitä saattaa lennellä enemmänkin - kunnes lopulta pääsee eteenpäin ja sitä tunnetta ei voita mikään. Palkintona ne loputtomat kylmät väreet, kun haastavan pelin saa lopulta maaliin asti.

Heh, onko tämä nyt enää ketjun aihetta kuin hyvin etäisesti :). Tämän ruudun teksti on kirjoitettu niin vahvalla tunteella.
 
Varmaan silmissä vain vikaa, mutta peli näyttää mielestäni ihan hyvältä tavallisella PS4:llä pelattuna :) Ehdin vasta pelaamaan tutorialin ja pääsin temppelille mutta vaikuttaa tosi hyvältä ja mielenkiintoiselta, täytyy iltapäivällä sitten jatkaa paremmalla ajalla. Taistelu tuntuu muuten hiton hyvältä lopetusiskuineen :D
 
Näyttää hienolta.

Tekisi mieli ihan valtavasti ostaa tämä, mutta aikaisemmista pettymyksistä oppineena en osta, koska:

a) Olen surkea soul-tyyppisissä peleissä
b) Japanilainen pelisuunnittelu ei ole mun juttu
 
Ylös Bottom