Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Taitaa Larry Probstilla olla oma lehmä ojassa kun tuollaista puhuu julkisuuteen. Mikä funktio sanomalla sitten on ja kuinka vakavasti se pitäisi ottaa? "Fanit, älkää tuhlatko rahojanne muiden firmojen peleihin, vaan varautukaa levittämään lompakkoanne, sillä NHL2008 tulee maksamaan vähän enemmän kuin normaalisti ollaan totuttu peleistä maksamaan."

Ainahan esim. PC-puolella pelit ovat maksaneet sen 300 mk / 50 e tuotantokustannuksista huolimatta. Kuinka ne hinnat nyt yht'äkkiä räjähtäisivät nousuun? N64:n pelit maksoivat aikoinaan aika paljon, joten on niitä poikkeuksellisia hintoja aikaisemminkin nähty.

Miksi muuten pelin läpipelaaminen tulisi kestään tietyn määrän tunteja? Eikö se pelin parissa vietetty aika ole tärkeämpää?
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Vaahtomuovi sanoi:
Miksi muuten pelin läpipelaaminen tulisi kestään tietyn määrän tunteja? Eikö se pelin parissa vietetty aika ole tärkeämpää?
Jotta peli olisi yhtä aikaa erinomainen ja lyhyt, olisi uudelleenpeluuarvo oltava aika suuri. Aina se on mieluisempaa pelata peli läpi uudelleen ja uudelleen, kun tietää ettei se jälleen koettu elämys lopu hetkessä.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Super Nintendon pelit maksoivat aikoinaan jopa yli 700mk, tuostahan ollaan tultu alas- eikä ylöspäin, vaikka pelin tekemiseen tarvittu työmäärä on moninkertaistunut.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Vaahtomuovi sanoi:
Miksi muuten pelin läpipelaaminen tulisi kestään tietyn määrän tunteja? Eikö se pelin parissa vietetty aika ole tärkeämpää?

Muttakun nuo kaksi ovat tuntimääräisesti yleensä ainakin allekirjoittaneen kohdalla juuri saman verran. Harvoin jaksaa peliä pelata enemmän kuin läpimenon verran (moninpelit ovat sitten asia erikseen, niitä en nyt laske tähän). Juonellisissa peleissä kun yleensä suurin osa pelin hauskuudesta tulee siitä juonesta ja uteliaisuudesta mitä seuraavaksi mahtaa tapahtua. Jos tietää jo kaikki juonenkäänteet etukäteen kun pelaa, ei pelaamista jaksa kovin kauaa, ellei sitten jotain todella keräämisen arvoista ole palkintona lisäpelaamisesta (kuten esim. ratchet & clank 3:ssa).

Toki minulle kelpaisi peli, jonka läpipelaaminen kestää vaikka 10 minuuttia, jos peli jaksaa siitä huolimatta viihdyttää sellaiset 20+ tuntia. Tällaisia pelejä vain ei ole vielä sattunut vastaan ja tuskin ihan äkkiä sattuukaan.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Pelien hinnat luultavasti kasvavat koska eräiden tutkimusten mukaan pelien myynti on kyllä kasvanut, mutta ei todellakaan samassa skaalassa kustannusten kanssa. Tosin kustannuksia voitaisiin varmasti karsia. Hyvä esimerkki siitä miten kustannukset ovat riistäytyneet hallinnasta oli James Bond: Nightfire. Peliä tehtiin 2½ vuotta* ja pelin lopputeksteistä voi laskea karkeasti yli 150** henkilöä jotka ovat olleet peliä tekemässä. Silti peli on vain ihan kiva, suhkot lyhyt burgeripeli joka uppoaa keskikertaisuuksien suohon. Vertailun vuoksi voidaan sanoa että F-Zero GX:ää taas tehtiin noin 50** henkilön tiimillä 1½ vuotta, ja tulokset olivat reippaasti parempia kuin EA:n keskivertotuotokset.

* Tämän siis sanoo pelin lopussa tuleva filmipätkä. Siitä kuinka totta tämä on voidaan olla kahta eri mieltä.

**Karkeita arvioita jotka perustuvat lopputeksteihin ja tekijälistoihin. F-Zerossa ne kestävät 2 minuuttia, Nightfiressa 12 minuuttia.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Jonezy sanoi:
Jotta peli olisi yhtä aikaa erinomainen ja lyhyt, olisi uudelleenpeluuarvo oltava aika suuri. Aina se on mieluisempaa pelata peli läpi uudelleen ja uudelleen, kun tietää ettei se jälleen koettu elämys lopu hetkessä.

Aivan, ja taas kerran otan esimerkiksi Metal Gear Solidit. Kummankin pelin pääsee ensimmäisellä pelikerralla lävitse alle neljässä tunnissa jollei "Sotamaailman Salautut Elämät " jaksa kiinnostaa (eli skippaa ne demot). Siinä tulee pelille aika korkea hinta varsinkin jos ostat ne täysihintaisina (20 euroa per tunti). Ja uudelleenpeluu arvoa noilla peleillä ei niin kauheasti ole, jollei sitten ota perverssiota ja yritä päästä peliä näkymättä kertaakaan.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Lloope sanoi:
Toki minulle kelpaisi peli, jonka läpipelaaminen kestää vaikka 10 minuuttia, jos peli jaksaa siitä huolimatta viihdyttää sellaiset 20+ tuntia. Tällaisia pelejä vain ei ole vielä sattunut vastaan ja tuskin ihan äkkiä sattuukaan.

Tetris. Sitä ei tosin voi pelata läpi, mutta peli on todella simppeli ja silti pitkäikäinen.

edit: olihan se tuossa edellisessä postissa jo mainittukin näköjään.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
Typerä taktikointi, missä samat pelit myydään kalliimmalla rikkaissa maissa, saa luvan loppua.

Aaah miksen keksinyt tuota itse, Pelit ovat täällä kalliimpia kuin esim. Usassa, koska me ollaan rikkaampia :).

Aiheesta sen verran, että olenko minä yksin mielipiteeni kanssa, että hyviä pelejä on melkein liikaakin, eikä minulla ole mitään pelkoa, etteikö tulevaisuudessakin tulisi hyviä pelejä, uskon lisäksi että minulla on jopa varaa ostaa niitä tarpeeksi. Tälläkin hetkellä jää todella paljon hyviä pelejä kokematta, mutta myös hyviä hetkiä pelien parissa tulee vietettyä. Olenko ainoa joka ei pelkää tulevaisuutta? :)
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Dr Evil sanoi:
Tälläkin hetkellä jää todella paljon hyviä pelejä kokematta, mutta myös hyviä hetkiä pelien parissa tulee vietettyä. Olenko ainoa joka ei pelkää tulevaisuutta? :)
Olen ihan samaa mieltä. Monta peliä on vielä kokematta ja pelaamatta. Peliarvostelijan ominaisuudessa tulee nähtyä myös niitä vähän harvinaisempia tekeleitä.

Platinum-julkaisut ovat hieno juttu. Samoin käytettyjen pelien vaihteleminen. Sitä kautta voi aivan omaan tahtiinsa tutustua sellaisiin peleihin, joita ei ole varaa julkaisupäivänä hankkia.

mixa1 sanoi:
Juuri tästä tilanteesta missä hyviä pelejä jää kokematta koska ei ole aikaa/rahaa, pitää päästä eroon.
Samaa mieltä tästäkin. Kaikille lisää aikaa ja rahaa HETI!!!!
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
Beat em upit kuten Tekken, ovat esimerkki hyvin rakennetusta pelistä. Ne `pelaa läpi` kymmenessä minuutissa, mutta silloin on vielä 20 muuta hahmoa kokeilematta, ja bonukset siihen vielä päälle!
Ei kaikkia kuule kiinnosta japskityyliset 10 minuuttia mätkitään ja peli on läpi, mutta voit pelata sen sadalla hahmolla ja saat lopussa näkyviin tissit. Japskien pitäisi ottaa oppia uusimmasta Def Jamista. Siinä oli kaikki mitä terve aikuinen haluaa. Väkivaltaa, hyvä tarinamoodi, kieli poskessa meininki ja hyvä toteutus.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

tsinivuo sanoi:
Japskien pitäisi ottaa oppia uusimmasta Def Jamista. Siinä oli kaikki mitä terve aikuinen haluaa.

Jaa, että terve aikuinen haluaa pakosti pelata ganstaräppärillä ja pitää näiden henkilöiden esittämästä vääristyneestä maailmankuvasta? :confused:
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Jaa, että terve aikuinen haluaa pakosti pelata ganstaräppärillä ja pitää näiden henkilöiden esittämästä vääristyneestä maailmankuvasta? :confused:

En minä pidä ollenkaan Gangsta meinigistä, enkä pahemmin rap musiikistakaan, mutta silti DJ kolahti todella lujaa.

Mutta joo asiaan. Itselleni kipuraja on aikalailla 50 euroa ja tuollakin hinnalla saa olla jo todella hyvä peli. Mielestäni 30 euroa olisi aika hyvä hinta pelistä ja tuolla hinnalla tulisi uusia pelejä ostettua huomattavasti usemmin.

No jos uudet pelit tulevan maksamaan luokassa 100 euroa, niin saavat kyllä jäädä komeilemaan hyllyyn. Jos jotkut fiksuna kuvittelee, että myyntiä parannetaan nostamalla hintoja, niin... :eek:
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Kun ottaa huomioon, että viimeisten kymmenen vuoden aikana tulotaso on ollut jatkuvassa nousussa, on oikeastaan ihan mielenkiintoista huomata, että ne pelit maksoivat ennenkin aika hurjasti täällä Suomessa. Meillä oli tosin silloin pienet markkinat ja vähän kilpailua, joka selitti osittain varsin korkeat hinnat. Mutta mitenköhän olisi tuntunut kukkarossa silloin lyödä tiskiin se vähän vajaa 600 markkaa Super Nintendon pelistä? Katso esim. Com 2001 -yrityksen mainos MikroBitti-lehdessä 12/94 (valitettavasti ei ole skanneria käytössä).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
Juuri tästä tilanteesta missä hyviä pelejä jää kokematta koska ei ole aikaa/rahaa, pitää päästä eroon. Muuten käy niin että kohta kaupoissa myydään vain telkkarissa mainostettua EA-`laatua`.

Juuri tästä tilanteesta missä hyvi elokuvia/kirjoja/levyjä jää kokematta koska ei ole aikaa/rahaa, pitää päästä eroon. Mutta miten? Pelit, kirjat, levyt ja leffaliput 2e/kpl ja vuorokauteen 100 tuntia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Aivan, ja taas kerran otan esimerkiksi Metal Gear Solidit. Kummankin pelin pääsee ensimmäisellä pelikerralla lävitse alle neljässä tunnissa jollei "Sotamaailman Salautut Elämät " jaksa kiinnostaa (eli skippaa ne demot). Siinä tulee pelille aika korkea hinta varsinkin jos ostat ne täysihintaisina (20 euroa per tunti). Ja uudelleenpeluu arvoa noilla peleillä ei niin kauheasti ole, jollei sitten ota perverssiota ja yritä päästä peliä näkymättä kertaakaan.
Nyt ei olla samaa mieltä tästä asiasta, uudelleenpeluu arvoa noilla peleillä on huomattavasti enemmän kuin useammalla muulla pelillä. MGS pelejä kun pelaa niin huomaa viihtyvänsä TV:n edessä vaikka kuinka kauan, koska ne pelit ovat tehty hyvin (vaikka niitä videoita onkin liikaa joidenkin mielestä, videot ovat tehty hyvin ja ne ovat oleellisia pelissä), jos ei pidä videoista niin silloinhan niitä ei tarvitse katsoa, onneksi. Mutta minä väitän että MGS sarjan jokainen peli on ollut täyden hinnan arvoinen.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Jonezy sanoi:
Kuten lehdessä sanottiin, niin pelien nykykustannukset ovat nousseet elokuvien tasolle ja tulevaisuudessa "hypervisuaalisesti" huikeat pelit tulevat olemaan kalliita kustannnuksien kasvaessa koko ajan. Elokuvilla on sentään tuloja dvd- ja vhs markkinoilla.

Itse olen ainakin pitänyt Nirvin spekulointeja aika rasistisina konsoleita kohtaan. Eiköhän näistäkin mahdollisista ongelmista päästä ylitse, kun kehitetään vaan parempaa softaa pelintekijöille. Ja, jos en väärin muista niin kyllä DC ja Pleikkari pelitkin maksoivat lähemmäs 400 mk uusina eli noin 70 mitä boksilla, cubella ja PS2llakin. Ja hintakehitys on kaikkien konsolipelien kohdalla ollut pelkkää hyvää, etenkin PS2n ja Xboxin kohdalla. Ehkä cuben pelien hinnat eivät ole pudonneet ihan samaa tahtia.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

tsinivuo sanoi:
Ei kaikkia kuule kiinnosta japskityyliset 10 minuuttia mätkitään ja peli on läpi, mutta voit pelata sen sadalla hahmolla ja saat lopussa näkyviin tissit. Japskien pitäisi ottaa oppia uusimmasta Def Jamista. Siinä oli kaikki mitä terve aikuinen haluaa. Väkivaltaa, hyvä tarinamoodi, kieli poskessa meininki ja hyvä toteutus.
Itse asiassa Def Jam: F4NY oli osittain toteutettu Japanissa. Tietääkseni sen pelimoottori tehtiin ainakin siinä kaikkien mätkintäpelien luvatussa maassa. Ja tuskin japanilaisia tarvitsee rohkaista väkivallalla mässäilyyn, kyseessä on kuitenkin maa jossa tuotetaan ilman sen suurempaa kohua ehkäpä maailman verisimpiä elokuvia ja piirrettyjä. Uusin Def Jam oli hyvä esimerkki siitä, miten mainiota tulosta syntyy kun vakiintunut julkaisija uskaltaa kokeilla hieman perinteisten rajojensa ulkopuolelta. Se oli osaltaan nostamassa rajusti EA:n viime vuoden lopun profiilia.

Yager sanoi:
Itse olen ainakin pitänyt Nirvin spekulointeja aika rasistisina konsoleita kohtaan.
Nnirvillä on aina ollut kärkeviä mielipiteitä ja osaksi sen ansiosta varmasti saavuttanut aktiivisen lukijakunnan kolumnilleen ja pitänyt paikkansa Pelit-lehden pääkolumnistina. Konsolimollaus on kuitenkin aina PC:t etusijalla pitäneessä Pelit-lehdessä helppo ja lukijoihin iskostuva teema ja johon on osasyynä varmasti myös PlayStationin nousu pelimaailman johtavaksi tavaramerkiksi. 90-luvun lopulla konsolipelaaminen myi tiensä läpi täälläkin lähinnä PlayStationin ja sen helposti lähestyttävien pelien johdolla. Samalla Nnirvin tapaiset "PC-jäärät" saivat katsella oman joukkueensa ajautumista pois kärjestä. Konsolipelien hintojen nousu olisi varmasti herkkua samaiselle kolumnistille.

Pelien hintakehityksestä en olisi niin huolissani. Muistaakseni ensimmäiset pelini jotka tuli hankittua NES:ille maksoivat 500 markkaa. Siirryttyä PC-maailman puolelle 90-luvun puolessavälissä pelit maksoivat sen 300-350 markkaa. Nykyään uudesta konsolipelistä saa maksaa noin 60 euroa (360mk) ja PC-pelistä 45 euroa (270mk). Sikäli kun Microsoftin XNA ja mahdolliset vastaavat järjestelmät tulevat käyttöön voidaan hintojen vain odottaa laskevan. Myös terve kilpailu (Take 2 vs. EA Games) on urheilupelirintamalla laskenut tuotteiden hintoja, joista parhaana esimerkkinä 30 euron (180mk) hintaluokassa Euroopassakin myyntiin tulleet ESPN 2K5 -sarjan tuotteet. Laskua ensimmäisen jääkiekkopelini hinnasta uusimpaan (NHL 96 PC:lle vs. ESPN NHL 2K5 Xboxille) on siis tapahtunut noin 170 markkaa. Ja se on hyvää kehitystä.

Ja vaikka moni sitä toivookin, ei hintojen lasku ole aina hyvä asia. Liian alhaisista hinnoista ei enää jää voittoja pelintekijöille, julkaisijalle, myyjille tai laitevalmistajille. Ja ilman voittoja ei ole bisnestä, eikä pelaajat saa uusia pelejä pelattavaksi. Hyväntekeväisyydellä ei ole ennenkään ruokittu työntekijöiden vatsoja. Alle 30 euron pelejä on siis turha odottaa ellei pelien tekoprosessi muutu lähes automaatioksi.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

NviperO sanoi:
Alle 30 euron pelejä on siis turha odottaa ellei pelien tekoprosessi muutu lähes automaatioksi.

Tai peli konseptina muutu. EA vihjaili mahdollisuudesta julkaista 10 euron "aloituslevyjä", joiden sisältöä pelaaja voisi halutessaan laajentaa lataamalla verkosta uusia tehtäviä, kenttiä, lisää tekoälyä yms. Tällöin pelin lopullisen hinnan määrittelisi pelaajan pelinälkä ja pelin suosio (olettaen, että suosio lisäisi ladattavan materiaalin määrää.)

Mutta kyllähän uudet kehitystyökalut tarjoavat merkittäviä säästöjä yksityiskohtien rakentamisessa. Esimerkiksi 3D Studion uusi versio kattaa sellaisia ominaisuuksia, jotka tekevät mallintamisesta, animoinnista ja fysiikan käyttämisestä lasten leikkiä aikaisempaan verrattuna.
 
Ylös Bottom