Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Seuraavien konsolien perusohjaimet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Koala

New Member
Tein huvikseni kuvan siitä, mitä uusia ominaisuuksia odottaisin parin vuoden päästä tulevien uusien konsoleiden ohjaimista, joten kysynkin mitä mieltä olette. Jos joku jaksaa, niin voi laittaa oman ehdotelmansa, joko kuvalla tai ilman.

Tässä on minun ehdotelmani eli nimi on vaatimattomasti Koalashock 3. Kuva ei ole viimeistelty eli ohjain on ruma. Suuret kiitokset Lastsoulille alkuperäisen ohjaimen kääntöpuolen kuvasta.

Koalashock 3:

Ohjain 10% isompi. Trackball 2.7-3cm leveä. Ristiohjain ja x-o näppäimet alkuperäisen kokoiset. Oikean tatin paikalle optinen trackball. Taakse näppäimistö(kuvassa otettu 5510:stä), scrolli ja chat näppäin. Pelattaessa näppäimistö on lukossa ja chat näppäintä painattaessa näppäimistö vapautuu, trackballin x-akseli menee toisin päin ja ristiohjain ja x-o näppäimet menevät lukkoon. Pelattaessa scrollia käytetään vasemman käden keskisormella vaikkapa aseiden vaihtamiseen.

Plussat:
Trackballilla parempi tähtäys. Scrolli helpottaa surffausta netissä(jos niihin tulee web-selain), sekä helpottaa aseiden vaihtelua. Trackballin ansiosta voitaisiin konsoleille tehdä parempia RTS pelejä. Netissä sekä pelihuoneissa kirjoittelu sujuu helposti ilman erillistä näppäimistöä.

Miinukset:
Ei voisi enää kaasuttaa ja jarruttaa autopeleissä analogisella tatilla(itse kaasutan muutenkin x:ästä).

Pistäkää kommenttia.

edit: chat-nappulalle raivasin tilaa keskeltä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Pistäkää kommenttia.

Päivän huumoriannos kun mietin jos oikeasti olisi tuollainen ohjain :D

Mutta seuraavan sukupolven koneisiin kannattaisi mielestäni kaikkien tehdä niinkuin ennenkin ja kopioida nintendoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo näppis on kyllä hieman liian pieni korvatakseen erillisen näppäimistön. Voin vain kuvitella miten epäergonominen ohjain olisi pitää kädessä noin nurinpäin:rolleyes: Kahvat olisi ainakin tosi vaikea suunnitella sellaisiksi että niitä voisi pitää molemmin päin. Koska kirjoitusnäppäimistöä tarvitaan kuitenkin harvemmissa peleissä, niin pidän parempana että täyskokoinen näppis on lisävaruste.
Parempi ratkaisu on myös jo ainakin Japanin markkinoilla olevat ohjain-näppäinyhdistelmät, joissa perusohjain on jaettu kahtia ja puoliskot siirretty kompaktin näppiksen sivuille. Tällainen ohjain on kuitenkin lian iso ja kömpelö muihin kuin MMORPG peleihin.

Trackball ohjaimessa voisi olla hyvä, mutta se ei saisi korvata toista tattiohjainta kun sillekkin on paljon käyttöä. Trackball voisi olla vaikka ohjaimen keskellä, tai pohjassa näppiksen tilalla.
Tai sitten N64 tyylinen kolmisarvinen ohjain jossa trackball keskisarvessa. Itse tein kolmisen vuotta sitten johonkin xbox suunnittelukilpailuun sellaisen (tulin jaetulle toiselle sijalle, ja palkinto piti olla Halo peli, eipä vaan vieläkään ole palkintoa näkynyt, ja ko. saittikin yhdistyi jonkun toisen xbox fanisaitin kanssa, eikä siellä ko. kilpailusta ole enää mitään :( )

Idea!: Joskus taannoin oli juttuja uudesta QWERTY näppäimistön korvaavasta 'näppäimistöstä' jossa muutaman näppäimen avulla ja niitten eri yhdistelmillä voitiin kirjoittaa jopa yhdellä kädellä. Tämä taitaa olla käytössäkin jossain vammaissovelluksissa.
Tätä voisi helposti soveltaa nykyohjaimiin, esim DS2:ssa L1=A, L2=B, R1=C, R2=D, L1+L2=E, R1+R2=F, L1+R1=G, L2+R2=H, L1+R2=I, L2+R1=J, L1+L2+R1=K, R1+R2+L1=L, L1+L2+R2=M, R1+R2+L2=N, L1+L2+R1+R2=O, Kolmio=P, Ympyrä=Q, Rasti=R, Neliö=S, K+Y=T, K+X=U, K+N=V, Y+X=W, Y+N=X, X+N=Y, suunta ylös=Z, oikealle=Å, alas=Ä, vasemmalle=Ö.
Tietty paremmalla järjestelmällä päästään vähemmilläkin näppäimillä, siinä toimivassa systeemissä ei varmaan ollu kuin korkeintan viisi nappia koska se toimi yhdelläkin kädellä, ja jutussa kerrottiin että sillä oli jopa helpompi oppia kirjoittamaan nopeasti kuin QWERTY näppiksellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näppäimistö on samankokoinen kuin 5510:ssä, joten kyllä se mielestäni korvaisi erillisen näppäimistön. Kaikkihan voi kokeilla miltä ohjain tuntuu kun se on nurinpäin. Ergonomia on miltei parempi kuin oikeinpäin olevassa. Se ei tosin paljon vaadi, kun ds2 on suunniteltu pienille japanilaiskäsille. Jos kaksi tyyppiä pelaisi samalta ruudulta netissä, niin kumpikin voisi kirjoittaa itsenäisesti. Jos jossakin pelissä ei tarvitse kirjoittaa, niin tuskin näppäimistöstä on kenellekkään haittaa, koska näppäimistö ei ole sormien tiellä.

Massakuluttajat tuskin jaksaisivat opetella tuollaisia näppäinkomboja, ja kirjoittaminen olisi todella hidasta. Kolmisarvisuus olisi kyllä viimeinen virhe. keskisarvella pelattaessa ei pystyisi käyttämään R1, R2 ja x-o näppäimiä. Kompaktimman ohjaimen ansiosta Playstation aikoinaan sai ylivoimaiset markkinat, vaikka N64 ja Dreamcast olivat paljon tehokkaampia.
 
Re: Re: Seuraavien konsolien perusohjaimet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu

Mutta seuraavan sukupolven koneisiin kannattaisi mielestäni kaikkien tehdä niinkuin ennenkin ja kopioida nintendoa.

Nintendo eittämättä kehittää loistavia ohjaimia, mutta kun tuosta kopioinnista puhe tuli, niin Sony kopioi SNES ohjaimen. Sony kehitti ohjainta ja siihen tuli kaksi tattia ja rumble. Nintendo kopioi GC:n ohjaimen Sonyn Dual Shockista. Kun laitat ne kaksi vierekkäin, niin huomaat sen kyllä. Sonyhan kopioinnin aloitti, mutta iso N sitä jatkoi. XB:ssä on sama juttu. Toisia kopioimalla ne hyvät ideat syntyy.
N64:n ohjaimessa oli analogitatti. Se oli muuten hyvä, mutta meni herkästi rikki. Sony kehitti analogitatin mikä kestää paremmin ja vielä parempaa. Sony laittoi ohjaimeen kaksi analogi tikkua. Iso N veti kopion Sonyn ohjaimesta ja muutteli sitä vähän.

Asiaan: Toivoisin uusiin ohjaimiin jotain uutta (minkä Nintendo varmaan tekee). Uudella ohjaimella pitäisi pystyä paremmin pelaamaan seuraavan sukupolven pelejä. FPS peleihin pitäisi olla joku hiiren tapainen systeemi jne. jne.
Ei enää Dual Shock 3:sta, vaan jotakin uutta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
...Kaikkihan voi kokeilla miltä ohjain tuntuu kun se on nurinpäin. Ergonomia on miltei parempi kuin oikeinpäin olevassa. Se ei tosin paljon vaadi, kun ds2 on suunniteltu pienille japanilaiskäsille.
....Kolmisarvisuus olisi kyllä viimeinen virhe. keskisarvella pelattaessa ei pystyisi käyttämään R1, R2 ja x-o näppäimiä. Kompaktimman ohjaimen ansiosta Playstation aikoinaan sai ylivoimaiset markkinat, vaikka N64 ja Dreamcast olivat paljon tehokkaampia.

No ei kyllä ole laisinkaan ergonominen, ainakaan ihmiskäsille, tiedä sitten koalatassuille ;) Kahvat olisivat tällaisenaan tiellä ja kirjoitettaessa joutuisi tavallaan kurottelemaan sormella kahvojen takaa ja välistä.
Jos se näppis nyt pakko olisi saada ahdettua vielä ohjaimeen mukaan, niin sitten joku mininäppis ohjaimen paraatipuolelle, kahvojen välissä olevaan tyhjään tilaan. Mieluiten tämä 'näppis' saisi olla irroitettava, samaantapaan kuin aiemmin oli jossain Ericssonin kännyköissä lisävarusteena ('Chatboard')

Ok, en minäkään haluaisi palata kolmisarvisuteen, mutten myöskään missään nimessä halua luopua toisesta tattiohjaimesta trackballin kustannuksella. Trackballin paras paikka mielestäni olisi kuitenkin tattien välissä, hieman niitä alepana (lähempänä pelaajaa) josta sitä voisi käyttää peukalolla, tai sitten olkanappien tienoilla, jossa sitä voisi käyttää etusormella.

En oikein vaan jaksa uskoa että trackball tai näppis olisivat seur. sukupolven ohjainten varusteita. Trackball on tarpeen oikeastaan vain fps ja strategianapsutteluissa sekä surffailussa, näppis taas online roolipeleissä ja surffailussa. Kun taas yhhdistämällä trackball ja näppis saadaan paljon käyttökelpoisempi (isävaruste)ohjain näihin toimintoihin.

Kovin suuriin ja radikaaleihin uudistuksiin ohjaimissa ei ole tarvetta, ennenkuin alkaa tulla pelejä joissa nykyohjaimet eivät ole enää toimivia. Kaikki yhdistävä härveli on vain kallis valmistaa, helppo rikkoutumaan, ja ergonomialtaan väistämättä huonompi kuin suht. simppeli yleisohjain.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Varmaan kaikkien suraavamman sukupolven konsolien ohjaimet ovat langattomia (WaveBird). Ja tuota trackball-idean käytännöllisyyttä en vain saa ahdettua kaaliini. Koskaan en ole konsolilla FPS-peliä (tai mitään muutakaan peliä) pelatessani kaivannut trackballia. Siinähän tulisi vain peukalo kipeäksi kun koko ajan pitää olla siirtämässä peukaloa. Ja jos joku ballin kustannuksella jäisi pois, niin se olisi varmaan d-pad.

Ja jos ohjaimeen tulisi kolme sarvea, niin kyllä siihen voitaisiin tehdä C1 ja C"-napit, joilla olisi samat toiminnot kuin L1:llä ja L2:lla.
 
Re: Re: Re: Seuraavien konsolien perusohjaimet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Sony kehitti ohjainta ja siihen tuli kaksi tattia ja rumble. Nintendo kopioi GC:n ohjaimen Sonyn Dual Shockista.
Rumble oli kyllä Nintendon kehittämä. GC:n ohjainta on turha kutsua Dual Shockin kopioksi. Samoja piirteitä toki on, koska ainahan kilpailijan hyviä ideoita käytetään, mutta liipaisimet, erilaiset napit ja erilailla sijoitettu tatti ja ristiohjain tekevät ohjaimesta kyllä oman itsensä.
 
Re: Re: Re: Re: Seuraavien konsolien perusohjaimet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Rumble oli kyllä Nintendon kehittämä. GC:n ohjainta on turha kutsua Dual Shockin kopioksi. Samoja piirteitä toki on, koska ainahan kilpailijan hyviä ideoita käytetään, mutta liipaisimet, erilaiset napit ja erilailla sijoitettu tatti ja ristiohjain tekevät ohjaimesta kyllä oman itsensä.

Jep, rumble on Nintendon keksintö, mutta sitä ei alunperin ohjaimessa ollut, vaan se piti ostaa erikseen. Tatit on sijoitettu melkein samallalailla. Vasemmanpuolen tatti on vaihtanut vain paikkaa ristiohjaimen kanssa. Onhan se aika rankkaa sanoa sitä DS:m kopioksi. Kaikki kopioi kaikilta, mikä on ihan hyvä, koska niin sitä päästään eteenpäin pikku hiljaa. Toinen paikkaa toisen virheet.
 
No siis näin se meni:

PSX:n alkup. ohjain-ei rumblea/tattia -> N64:n ohjaimessa tatti -> Sony alkaa kehittämään uutta tattiohjainta -> Rumbla Pak tulee -> DS:ään tärinät.

Ja aika moista roskaa on tuo, että Shigeru olisi kopioinut GC:n padin DS:stä. Ohjain on erimuotoinen (sen tietävät ne jotka oikeasti käyttävät sitä), tatit paremmin sijoitettu, kulmat tattien kuopissa, loistava nappien sijoittelu ja liipasimet. Ja jos taas joku heittää, että "joo mut sil ei voi pelaa Toni Hookkii...", niin pää kyllä räjähtää.
 
juupis: Kahvat olisivat tällaisenaan tiellä ja kirjoitettaessa joutuisi tavallaan kurottelemaan sormella kahvojen takaa ja välistä.
Jos näpyttelet peukaloilla, miten siinä voi olla kahvoja välissä?
Knight: Ja tuota trackball-idean käytännöllisyyttä en vain saa ahdettua kaaliini. Koskaan en ole konsolilla FPS-peliä (tai mitään muutakaan peliä) pelatessani kaivannut trackballia. Siinähän tulisi vain peukalo kipeäksi kun koko ajan pitää olla siirtämässä peukaloa. Ja jos joku ballin kustannuksella jäisi pois, niin se olisi varmaan d-pad.
Seuraavan sukupolven koneilla pelaaminen tulee painottumaan entistä enemmän nettiin. Jos siellä pelaat analogisella tatilla hiiren omaavaa henkilöä vastaan, häviät melko varmasti. Jos kaikilla olisi jo perusohjaimessa hiirtä vastaava tähtäys, tilanne olisi paljon tasapuolisempi, jopa niillä jotka pelaisivat samalta ruudulta. Peukalo ei kipeydy siirtämisestä. Kyllähän nykyäänkin peukaloa siirretään x-o näppäimien sekä ristiohjaimen suuntien välillä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Ja aika moista roskaa on tuo, että Shigeru olisi kopioinut GC:n padin DS:stä.
Asiasta neljänteen, miksi Shigerun nimi pitää aina läntätä jokaisen helvetin Nintendoon liittyvän asian viereen? Äly hoi, tuskinpa Shigeru kuitenkaan on suunnitellut ohjainta yksin, eiköhän siitä ole ollut vastuussa Nintendon R&D. Varmasti Shigerullakin on ollut jotakin sanaa ohjaimen muotoilussa, sitä en kiistä, mutta tuskin yhtään enempää kuin muillakaan Nintendon isoilla herroilla. Sama ongelma on pelienkin kanssa. Kaikki Nintendo first-party pelit ovat aina Shigerun käsialaa.

Olisi mielenkiintoista joskus saada selville miten ja missä määrin Shigerun kädenjälki näkyy nykyään Nintendon peleissä.
 
Siis Shigeru on suunnitellut tuon ohjaimen.

Ja se trackball ei missään tapauksessa korvaisi hiirtä. Hiiren loistavuus FPS-peleissä perustuu juuri siihen, että sen hallitsemiseen käytetään koko kättä, ei vain peukaloa. Koko käden ja hiirimaton liikkumarata on paljon isompi, sen takia siitä on etua padiin nähden.

Luulen olevani aika normaalitasoinen hiirellä pelaava heppu. Mutta luulen silti, että en pelaisi Haloakaan yhtään sen paremmin hiirellä ja näppiksellä kuin padillakaan. Varsinkin, jos pelaisin sen useampaan kertaan ja harjoittelisin ohjausta vielä entisestään.
 
Hittoon trackballit yms.

Kun hiiret alkavat olla langattomia ja optisia, luulisi olevan helppoa tehdä pelikäyttöön suunniteltu langaton hiiri-näppis -yhdistelmä, jossa näppiksen virkaa hoitaisi joku numeronäppäimistön kokoinen pieni palikka. Sillä ohjaaminen hoituisi yhtä hyvin kuin nykyisin PC:llä, mutta käyttö onnistuisi helposti olohuoneessakin.
 
Knight: Ja se trackball ei missään tapauksessa korvaisi hiirtä. Hiiren loistavuus FPS-peleissä perustuu juuri siihen, että sen hallitsemiseen käytetään koko kättä, ei vain peukaloa. Koko käden ja hiirimaton liikkumarata on paljon isompi, sen takia siitä on etua padiin nähden.
Hiiren loistavuus perustuu kyllä siihen, että cursoria tai tähtäintä liikuttaessa hiirtä liikutetaan tietyn matkan jotta päästään paikasta A paikkaan B. Tämä tapa ihmiselle kaikkein loogisin ja kokenut hiiren käyttäjä pystyy esim. windowssissa liikuttamaan nuolen tiettyyn paikkaan jopa silmät kiinni, kunhan on ensin nähnyt nuolen lähtöpaikan ja tarkoitetun päämäärän.
Tätä tilannetta kaikista lähimpänä on optinen trackball, jossa palloa pyöritetään tietyn verran, jotta cursori liikkuu tietyn matkan.
Hex: Kun hiiret alkavat olla langattomia ja optisia, luulisi olevan helppoa tehdä pelikäyttöön suunniteltu langaton hiiri-näppis -yhdistelmä, jossa näppiksen virkaa hoitaisi joku numeronäppäimistön kokoinen pieni palikka. Sillä ohjaaminen hoituisi yhtä hyvin kuin nykyisin PC:llä, mutta käyttö onnistuisi helposti olohuoneessakin.
Mistä aikoisit liikkua ja vaihtaa aseita jne. jos hiiren kanssa olisi vain mininäppäimistö. Entäpä jos nettipeliä voisi pelata samalta ruudulta. Kaikille ei voisi olla erikoisohjaimia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
...eikä kaikelle voi olla yhtä (toimivaa)hilavitkutinyleisohjainta.
Miksei? Normaalisti pelattaessa mininäppäimistö ei häiritse ketään, koska siellä ei muutenkaan pidetä sormia. Tony hawkkia pelattaessa trackballista ei ole mitään haittaa, vaikka sitä ei siinä pelissä käytetäkään, kuten ei ei nytkään oikeanpuoleisesta tatista jne..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Mistä aikoisit liikkua ja vaihtaa aseita jne. jos hiiren kanssa olisi vain mininäppäimistö. Entäpä jos nettipeliä voisi pelata samalta ruudulta. Kaikille ei voisi olla erikoisohjaimia.
Kaikki muu, paitsi hiirellä olevat toiminnot, hoituisivat siitä mininäppiksestä. Esim. tietokoneen numeronäppäimistössä on tarpeeksi nappeja mihin tahansa räiskintään, kunhan eri aseille ei laiteta jokaiselle omaa nappia.

Kyseessä olisi tosiaan erikoisohjain, koska valtaosa peleistä vaatii padin, mutta entä sitten? Jos kerran autopeliä on paras ajaa ratilla, miksei räiskinnöissä voisi käyttää parasta mahdollista kontrollia? Ainoa syy, jonka keksin on nettipelien pelaajien tasapuolisuuden takaaminen, mutta sekään ei mielestäni ole riittävä syy. Mieluummin peli on epäreilu pädillä pelaajalle, kun että kaikkia kahlitaan heikommilla kontrolleilla.

En usko, että trackball pädissa toimisi läheskään yhtä hyvin kuin hiirellä ohjaus, enkä tiedä olisiko tuntuma edes yhtään parempi kuin Gamecuben ja Xboxin tatit. Ollakseen tarkka, trackballin on oltava riittävän suuri. Riittävä koko olisi liian suuri pädiin. Toiseksi, vaikka trackball pääsee tietokonekäytössä lähelle hiiren tarkkuutta ja nopeutta, ei se niissäkään sovellu yhtä hyvin valtavan nopeaan, tarkkaan ja jatkuvaan suunnasta toiseen tempomiseen, jota nettiräiskinnät ovat.
 
En ole tarkoittanutkaan, että kaikki pelaajat kahlittaisiin perusohjaimiin. Tottakai olisi mahdollista liittää ratit, hiiret ja näppäimistöt konsoliin omien peligenrien maximaalisen pelattavuuden saamiseksi. Tässä nyt yritetäänkin miettiä parasta mahdollista perusohjainta.

Normaalisti trackballin koko on 3.5cm halkaisijaltaan. Jos ds olisi hieman isompi(noin 10%), trackballin saisi noin 2.7-3 cmetrin kokoiseksi, joka on tarpeeksi iso, ottaen huomioon 3.5 cm tuntuu normaalilla trackballilla pelattaessa minusta jopa vähän liian isolta. Trackball ei yllä aivan hiiren tasolle, mutta päihittää kevyesti tatin.
 
Ylös Bottom