juupajaapa tuolla ajatukseni suunnilleen kiteyttikin, mutta koitan vielä vastailla vastaamatta jääneisiin kysymyksiin.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Ovelasti sanottu, että trackball parempi vain FPS:sissä. Autopelejä ja FPS:ssiä lukuunottamatta, ei oikealle tatille juuri ole käyttöä peleissä. Jos on niin yleensä ympäristön tarkkailuun tai johonkin pieneen säätöön.
Sinänsä totta, mutta jos tatin korvaisi trackballilla, häviäisi ohjaimesta symmetria. Jota minä vasenkätisenä taas vastustan.
Miksi ostaa näppiksen ja hiiren, kun voi lähes yhtä tarkasti pelata leppoisasti sohvalta/laiskanlinnalta. Toki pitää olla hiiri/näppistuki niille jotka mielummin pelaavat niin. Ja ainahan voi tulla pelejä, jossa tarvitaan sekä trackballia, vasenta tattia, että ristiohjainta. Siinä ei hiirellä ja näppiksellä pysty enää pelaamaan. Ja sitten vielä se moninpeli samalta ruudulta.
Luulin, että puhuit siitä kuinka tuon pitäisi olla perusohjain. Äskeisen perusteella sait sen kyllä kuulostamaan erikseen ostettavalta lisävarusteelta. Eli se ikäänkuin korvaisi näppiksen ja hiiren, muttei perusohjainta. Koska suurimpaan osaan peleistähän ei tarvitse näppistä/hiirtä.
Ylhäällähän sanot, että pelaat FPS pelejä mielummin hiirellä ja näppäimistöllä. No, kummiskin, miten on käynyt niissä padilla pelattavissa peleissä, jossa ei ole voinut ohjausta vaihtaa?
Teen kuten Lastsoul, eli sopeudun tilanteeseen. Eli opettelen uuden ohjauksen, huokaisen helpotuksesta kun peli on arvosteltu ja palaankin sitten taas iki-ihanan TimeSplitters 2:n pariin.[/osittainen vitsi]
Haittaako sinua se, että ei ole tehty ohjaimia, jossa ristiojaimen ja x-o näppäimien paikat on vaihdettu. Jos ohjaimet tehtäisiin myös vasenkätisille, pitäisi trackballin ja tatin paikan vaihdon lisäksi vaihtaa ristiohjaimen ja x-o näppäimien paikat, koska monien pelien konttrollointi on suunniteltu niin, että vain trackballin ja tatin paikan vaihtaminen ei olisi mahdollista.
Josta huomaammekin taas, kuinka tavallinen DS2 on tuota trackball-viritelmää huomattavasti parempi. Ei, minua ei todellakaan haittaa, että ristiohjaimen ja symbolinappien paikkoja ei ole vaihdettu. Ja tatithan ovat symmetrisiä. Eli jos tuo trackball toteutettaisiin, ei kaltaisilleni olisi mitään hyötyä vaikka pelintekijät olisivatkin laittaneet kaikki napit säädeltäviksi - trackball estäisi haluaman kontrollivaihtoehdon käyttämisen. Koska tatit ovat symmetrisiä, on tekijöillä edelleen mahdollisuus toteuttaa täysin säädeltävät kontrollit (siten, että niistä on vielä hyötyä).
Eli trackballista ei olisi minulle muuta kuin haittaa. Ja mielipidekyselyhän tämä oli, eli sanon mitä minä olen mieltä, enkä sitä mikä myisi parhaiten. Joskaan en usko, että tuo trackball voittaisi ylipäätänsä enemmistön mielestä perinteistä DS2:sta...
Tiedät varmasti itsekin, että enemmistön hyödyn vallitessa, vasenkätisten olemassaolo ei riitä trackballin kumoamiseksi. Kumpi olisi parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
Niinno. Juupis antoi tähän hyvän vastauksen. Itse vielä painotan, että symbolinappien ja ristiohjaimen vaihdosta ei tarvitsisi tehdä, säilyttääkseen symmetrian tuovan loiston. Koska pääasiallinen haittahan tulisi tuosta trackballin ja vasemman tatin tuovasta epäsymmetriasta, joka pakottaisi pelaajan käyttämään yhtä ja ainoaa kontrollivaihtoehtoa ~kaikissa FPS:ssissä.
Kysynkin tässä samalla kaikilta vasenkätisiltä Ps2, Xbox, GC pelaajilta eli oletteko tottunut käyttämään tatteja niinkuin oikeakätiset, koska kaikissa peleissä ei ole voinut vaihtaa ohjausta ja kumpi olisi näistä vaihtoehtoista parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
Edelleen vastustan symbolinappien ja ristiohjaimen paikkojen vaihtamista, mutta jos trackballin laittaisi vasemmalle ja tatin oikealle, voisi tuo olla ihan mukava laite FPS:siä varten. Mutta kun ajatellaan sellaista vähemmistöä kuin "Vasenkätiset FPS:ien pelaajat, jotka haluavat kokeilla jotain uutta vaihtoehtoa DS2:lle/näppikselle+hiirelle", ei olisi mitään järkeä ruveta tuottamaan tuommoista. Halvimmaksi tulee, kun säilyttää jo hyväksi todetun DS2:n, ja saisi pelintekijät jotenkin tajuamaan, että laittaisivat FPS:iin vapaasti muokattavat kontrollit.
juupikselle pystyn vastaamaan sitten, kun griever on vastannut minun kysymyksiini.
Done.