Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Seuraavien konsolien perusohjaimet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
.... Ja ainahan voi tulla pelejä, jossa tarvitaan sekä trackballia, vasenta tattia, että ristiohjainta. Siinä ei hiirellä ja näppiksellä pysty enää pelaamaan. Ja sitten vielä se moninpeli samalta ruudulta
Kuten tulee (ja on paljon jo tullut) pelejä joissa tarvitaan molempia tatteja, ja joissa trackball toisen tatin tilalla ei toimisi niin hyvin. En usko että seuraavassa DS:ssä luovuttaisiin nykyisen ohjaimen peruslayoutista, ehkä trackball (tai jopa mininäppis) voi sinne jonnekkin tulla lisäksi, mutta en usko että nykyisten ohjainten ja nappien paikkoja tultaisiin juuri muuttamaan.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
..... Tiedät varmasti itsekin, että enemmistön hyödyn vallitessa, vasenkätisten olemassaolo ei riitä trackballin kumoamiseksi. Kumpi olisi parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
Eikä vähemmistön (fps fanit) takia kannata poistaa yhtä eniten käytettyä ohjaussauvaa peliohjaimesta. Onko vasenkätisiä sitten niin paljon vähemmän kuin enimmäkseen first person shooter pelejä pelaavia.

Symmetrisessä ohjaimessa, kuten DualShock on sekin etu, että se on lähes aina sopiva myös vasenkätisille, jopa ilman että ristiohjaimen ja toimintanappien toimintoja ei voikkaan konfiguroida toisinpäin. Uskoisin ettei oikeakätisillekkään tuottaiai paljoa vaikeuksia jos ristiohjaimen toimintoja joutuisi käyttämään oikealla kädellä, eikös NES:in ohjaimessa ristiohjain ollut juuri oikealla puolella ohjainta.
Alussa tuntuikin oudolta, kun joutui totuttelemaan hahmon ohjaukseen vasemmalla kädellä. Nyt taas päinvastainen tapa tuntuisi täysin luonnottomalta.
Voin kyllä helposti kuvitella että vasenkätisille FPS peleissä tähtäimen ohjaaminen väärällä kädellä on hankalaa, ja onkin ihme ettei monet pelintekijät ota tätä huomioon suunnittelussa, varsinkin kun se ei vaatisi juuri ollenkaan lisää työtä (ainakaan kun kyseessä on symmetrinen ohjain).

Eli, eikun takaisin suunnitelupöydän ääreen, Koala. Seuraavaan versioon voisit lisätä vielä videokameran (EyeToy) ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Käytetäänkö noin isoja kämmenellä vai miten. Itsellä kokemusta vain kaverin trackMan Wheelistä. Mitä tarkoitat kursorin kiihdytyksellä?

Muotoilu on vähän samantapainen kuin TrackMan Wheelissä, mutta pallo on oikella puolella, ja sitä käytetään kolmella keskimmäisellä sormella. Peukalolla ykkösnappia ja pikkusormella kakkosnappia. Palloa on esillä myös vasemmalla, jolloin pikselin tarkaan näperrykseen voi ottaa vielä peukalon mukaan.

Windowsin ajurissa voi säätää kiihdytystä (mielestäni myös hiirelle), eli jos liikauttaa palloa nopeasti, niin kursori spurttaa ja liikkuu pidemmän matkan, kuin jos samanpituisen pallon liikautuksen olisi tehnyt hitaasti. Tuo on tärkeä ominaisuus, sillä silloin ei pitkissä kursorin liikkeissäkään tarvitse irroittaa sormia pallolta. Jos konsoliohjaimessa olisi trackball, niin tuollainen säätö olisi tärkeä olla peleissä, varsinkin kun pallo olisi pienikokoinen. Siinä säästyisi juuri pallon pitkiltä pyörityksiltä, ja koska joku vakiokiihdytys ei kuitenkaan sopisi kaikille, olisi sitä voitava säätää.
 
Windowsin ajurissa voi säätää kiihdytystä (mielestäni myös hiirelle), eli jos liikauttaa palloa nopeasti, niin kursori spurttaa ja liikkuu pidemmän matkan, kuin jos samanpituisen pallon liikautuksen olisi tehnyt hitaasti. Tuo on tärkeä ominaisuus, sillä silloin ei pitkissä kursorin liikkeissäkään tarvitse irroittaa sormia pallolta. Jos konsoliohjaimessa olisi trackball, niin tuollainen säätö olisi tärkeä olla peleissä, varsinkin kun pallo olisi pienikokoinen. Siinä säästyisi juuri pallon pitkiltä pyörityksiltä, ja koska joku vakiokiihdytys ei kuitenkaan sopisi kaikille, olisi sitä voitava säätää.
Luulisi, että tuo vie sen tarkkuuden mitä trackballilla/hiirellä saavutetaan, mutta voisihan siihen tuollaisenkin ominaisuuden laittaa säädön kanssa tietenkin. Vakioasetuksissa se kumminkin olisi off, koska pekka peruspelaaja tuskin haluaisi tuollaista käyttää. Samanlailla hiirtäkin joutuu välillä nostamaan eikä se paljon ole menoa hidastanut. Hiirellä on isompi liikerata, mutta peukalo pystyy paljon pienempiin liikkeisiin. Eli ei peukalotrackballisissa tarvitsi paljoa hiirtä enempää nostella.

juupikselle pystyn vastaamaan sitten, kun griever on vastannut minun kysymyksiini. Kysynkin tässä samalla kaikilta vasenkätisiltä Ps2, Xbox, GC pelaajilta eli oletteko tottunut käyttämään tatteja niinkuin oikeakätiset, koska kaikissa peleissä ei ole voinut vaihtaa ohjausta ja kumpi olisi näistä vaihtoehtoista parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
juupikselle pystyn vastaamaan sitten, kun griever on vastannut minun kysymyksiini. Kysynkin tässä samalla kaikilta vasenkätisiltä Ps2, Xbox, GC pelaajilta eli oletteko tottunut käyttämään tatteja niinkuin oikeakätiset, koska kaikissa peleissä ei ole voinut vaihtaa ohjausta ja kumpi olisi näistä vaihtoehtoista parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?

Itse kuulun kyseiseen vähemmistöön, eikä ole minkään muun laitteen kanssa ongelmia kuin perinteisen kynän. Se ei oikeassa kädessä tahdo toimia ollenkaan :(

Muuten kaikki PC:n hiirestä konsolien ohjaimiin menee ihan kuin oikeakätisellä. Ehkä se johtuu siitä, että olen sopeutunut niihin. Ikinä en kyllä ole ajatellutkaan, että noissa olisi vasureille joku oma optio.
 
Aloin tässä miettimään tuota nykypädin kehitystä. Aika moni siihen kuitenkin toi jotain uutta... noin pelkistettynä:

Nintendo: Ristiohjain, olkainnapit/liipasimet, 4-napin järjestys, rumble
Sega: Analoginen tatti, analogiset liipasimet
Sony: Kaksi tattia

Mutta ihan aiheeseen, tuota trackballia ette tule koskaan pädissä näkemään, koska sen tekniikka ei sinne mahdu. No xboksin lapioon se mahtuisi, mutta ei niin isoja ohjaimia varmasti kukaan enää tee, virheistä kun pitäisi oppia. Tuollaisen näppiksen tunkeminen padiin on myöskin melko hyödytön idea, sitä tuskin kaikki tarvitsevat, ja ne jotka tarvitsevat varmasti polttaisivat hihansa siihen vammaiseen näpyttelyyn noin pienellä näppiksellä. Kokonainen näppis vain erikseen, se on paras vaihtoehto. Pädin pitää pysyä padina eikä minään monitoimivehkeenä.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, muiden valmistajien pitäisi vain kopioida Nintendolta näppäinten sijoittelu sekä liipasimet. Sony voisi herätä todellisuuteen ja heittää DS roskakoriin, jos seuraavassa laitteessa vielä on sellainen niin pääni räjähtää.
 
juupajaapa tuolla ajatukseni suunnilleen kiteyttikin, mutta koitan vielä vastailla vastaamatta jääneisiin kysymyksiin.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Ovelasti sanottu, että trackball parempi vain FPS:sissä. Autopelejä ja FPS:ssiä lukuunottamatta, ei oikealle tatille juuri ole käyttöä peleissä. Jos on niin yleensä ympäristön tarkkailuun tai johonkin pieneen säätöön.
Sinänsä totta, mutta jos tatin korvaisi trackballilla, häviäisi ohjaimesta symmetria. Jota minä vasenkätisenä taas vastustan.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Miksi ostaa näppiksen ja hiiren, kun voi lähes yhtä tarkasti pelata leppoisasti sohvalta/laiskanlinnalta. Toki pitää olla hiiri/näppistuki niille jotka mielummin pelaavat niin. Ja ainahan voi tulla pelejä, jossa tarvitaan sekä trackballia, vasenta tattia, että ristiohjainta. Siinä ei hiirellä ja näppiksellä pysty enää pelaamaan. Ja sitten vielä se moninpeli samalta ruudulta.
Luulin, että puhuit siitä kuinka tuon pitäisi olla perusohjain. Äskeisen perusteella sait sen kyllä kuulostamaan erikseen ostettavalta lisävarusteelta. Eli se ikäänkuin korvaisi näppiksen ja hiiren, muttei perusohjainta. Koska suurimpaan osaan peleistähän ei tarvitse näppistä/hiirtä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Ylhäällähän sanot, että pelaat FPS pelejä mielummin hiirellä ja näppäimistöllä. No, kummiskin, miten on käynyt niissä padilla pelattavissa peleissä, jossa ei ole voinut ohjausta vaihtaa?
Teen kuten Lastsoul, eli sopeudun tilanteeseen. Eli opettelen uuden ohjauksen, huokaisen helpotuksesta kun peli on arvosteltu ja palaankin sitten taas iki-ihanan TimeSplitters 2:n pariin.[/osittainen vitsi]
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Haittaako sinua se, että ei ole tehty ohjaimia, jossa ristiojaimen ja x-o näppäimien paikat on vaihdettu. Jos ohjaimet tehtäisiin myös vasenkätisille, pitäisi trackballin ja tatin paikan vaihdon lisäksi vaihtaa ristiohjaimen ja x-o näppäimien paikat, koska monien pelien konttrollointi on suunniteltu niin, että vain trackballin ja tatin paikan vaihtaminen ei olisi mahdollista.
Josta huomaammekin taas, kuinka tavallinen DS2 on tuota trackball-viritelmää huomattavasti parempi. Ei, minua ei todellakaan haittaa, että ristiohjaimen ja symbolinappien paikkoja ei ole vaihdettu. Ja tatithan ovat symmetrisiä. Eli jos tuo trackball toteutettaisiin, ei kaltaisilleni olisi mitään hyötyä vaikka pelintekijät olisivatkin laittaneet kaikki napit säädeltäviksi - trackball estäisi haluaman kontrollivaihtoehdon käyttämisen. Koska tatit ovat symmetrisiä, on tekijöillä edelleen mahdollisuus toteuttaa täysin säädeltävät kontrollit (siten, että niistä on vielä hyötyä).

Eli trackballista ei olisi minulle muuta kuin haittaa. Ja mielipidekyselyhän tämä oli, eli sanon mitä minä olen mieltä, enkä sitä mikä myisi parhaiten. Joskaan en usko, että tuo trackball voittaisi ylipäätänsä enemmistön mielestä perinteistä DS2:sta...
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Tiedät varmasti itsekin, että enemmistön hyödyn vallitessa, vasenkätisten olemassaolo ei riitä trackballin kumoamiseksi. Kumpi olisi parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
Niinno. Juupis antoi tähän hyvän vastauksen. Itse vielä painotan, että symbolinappien ja ristiohjaimen vaihdosta ei tarvitsisi tehdä, säilyttääkseen symmetrian tuovan loiston. Koska pääasiallinen haittahan tulisi tuosta trackballin ja vasemman tatin tuovasta epäsymmetriasta, joka pakottaisi pelaajan käyttämään yhtä ja ainoaa kontrollivaihtoehtoa ~kaikissa FPS:ssissä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Kysynkin tässä samalla kaikilta vasenkätisiltä Ps2, Xbox, GC pelaajilta eli oletteko tottunut käyttämään tatteja niinkuin oikeakätiset, koska kaikissa peleissä ei ole voinut vaihtaa ohjausta ja kumpi olisi näistä vaihtoehtoista parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
Edelleen vastustan symbolinappien ja ristiohjaimen paikkojen vaihtamista, mutta jos trackballin laittaisi vasemmalle ja tatin oikealle, voisi tuo olla ihan mukava laite FPS:siä varten. Mutta kun ajatellaan sellaista vähemmistöä kuin "Vasenkätiset FPS:ien pelaajat, jotka haluavat kokeilla jotain uutta vaihtoehtoa DS2:lle/näppikselle+hiirelle", ei olisi mitään järkeä ruveta tuottamaan tuommoista. Halvimmaksi tulee, kun säilyttää jo hyväksi todetun DS2:n, ja saisi pelintekijät jotenkin tajuamaan, että laittaisivat FPS:iin vapaasti muokattavat kontrollit.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
juupikselle pystyn vastaamaan sitten, kun griever on vastannut minun kysymyksiini.
Done.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
...Kuten jo aikaisemmin sanoin, muiden valmistajien pitäisi vain kopioida Nintendolta näppäinten sijoittelu sekä liipasimet. Sony voisi herätä todellisuuteen ja heittää DS roskakoriin, jos seuraavassa laitteessa vielä on sellainen niin pääni räjähtää.

Nintendon ohjain on kyllä kiistämättä paras, DS2:n tullessa mielestäni lähellä kakkosena. DS2 on kuitenkin enempi tasaisen hyvä, riippumatta pelityypistä. Kun taas GC toimii kuin unelma peleissä jotka on suunniteltu alustapitäen GC:n ohjain mielessä.

Mitä seuraavaan Sonyn ohjaimeen tulee, niin voit varmaan jo alkaa etsimään sopivanpituista sytytyslankaa...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Nintendon ohjain on kyllä kiistämättä paras, DS2:n tullessa mielestäni lähellä kakkosena. DS2 on kuitenkin enempi tasaisen hyvä, riippumatta pelityypistä. Kun taas GC toimii kuin unelma peleissä jotka on suunniteltu alustapitäen GC:n ohjain mielessä.

DS2 on tasaisen hyvä sille tarkoitetuissa peleissä, eipä juuri olisi nautintoa sillä pelata jotain mikä on tarkoitettu GCn padille. Vielä nyt tuo DS2 menee mutta seuraavassa sukupolvessa siinä on mielestäni liikaa rajoituksia. Analogiset liipasimet kunnon liikeradalla on nykyään jo aivan välttämättömyys.
 
Missä, tai minkälaisissa peleissä suuri liikerata olkaliipasimissa on välttämättömyys?

Esim. autopeleissä kaasutus hoituu vähintään yhtä hyvin oikeanpuoleisella tatilla.
FPS peleissä, jos liipasimia käyttää aseen liipaisimen tavoi, ei liikeradasta silloinkaan ole mitään etua, päinvastoin.

Yleensä peleissä joissa tarvitaan nopeita refleksejä, ja nopeasti toimivia nappeja, suuri liikerata on pelkästään huono asia.
Esimerkkinä tulee ensimmäisenä mieleen vaikka PS2:n Frequency. Siinä olkanappien käyttö X-O näppäimien sijaan on välttämätöntä hyvän tuloksen saamiseksi, suuriliikerataiset olkanapit eivät soveltuisi ollenkaan tähän nopeita refleksejä ja nopeita näppäinyhdistelmiä vaativaan peliin.

Ainoa, missä laajaliikkeiset napit voivat toimia, ovat hitaahkotemposet seikkailupelit ja RPG:t, niissä pelihahmolle voi märitellä tietyunlaisia erikoisliikkeitä joitten suorittamisen nopuden säätöön suuri liikerata on omiaan.

Tässäkin huomataan taas, että DS2 on täydellinen ohjain! Sen napit eivät ole suuriliikerataisia, mutta silti niillä voi suorittaa samoja tehtäviä, tosin huonommalla tuntumalla, Mutta esim. MGS2 todistaa että sekin toimii täysin hyvin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Nintendon ohjain on kyllä kiistämättä paras.

Tässäkin huomataan taas, että DS2 on täydellinen ohjain!
Anteeksi, mutta havaitsin pienen ristiriidan. Kuinka GC ohjain voi olla paras samaan aikaan kun PS2 ohjain on täydellinen?

Monet perustavat ohjainmielipiteensä sen perusteella, että mihin ohjaimista on eniten tottunut. Esim.
Mielestäni GC ohjain on paras, koska saan siitä parhaimman tuntuman.
Xbox ohjain tuntui aluksi huonolta, mutta nyt sekin sopii käteeni paremmin, paljon sitä kayttäneenä.
Ja huonoinpana PS2 ohjain. Johtuen siitä, että ohjaimen tatit ovat mielestäni huonot.

Miten ollakkaan, lähiaikoina olen pelannut eniten GC:llä, sitten xboxilla, Ps2 ohjainta en ole käyttänyt pitkään aikoihin muuta kuin kaverillani pelatessa.
Ennemmin toki tuli pelattua kun Ps2:sen omistin.
Kaikki ohjaimet siis tuntuvat oudolta, kun on käyttänyt enemmän jotain toista. Näin uskon ainakin niiden ihmisten muodostavan mielipiteensä, jotka eivät omista kuin yhden konsolin? Erikoistapauksena kuitenkin henkilöt, jotka omistavat kaikki konsolit ja joilla ei ole kaapissaan fanboy laseja.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Missä, tai minkälaisissa peleissä suuri liikerata olkaliipasimissa on välttämättömyys?

Esim. autopeleissä kaasutus hoituu vähintään yhtä hyvin oikeanpuoleisella tatilla.
FPS peleissä, jos liipasimia käyttää aseen liipaisimen tavoi, ei liikeradasta silloinkaan ole mitään etua, päinvastoin.

Yleensä peleissä joissa tarvitaan nopeita refleksejä, ja nopeasti toimivia nappeja, suuri liikerata on pelkästään huono asia.
Esimerkkinä tulee ensimmäisenä mieleen vaikka PS2:n Frequency. Siinä olkanappien käyttö X-O näppäimien sijaan on välttämätöntä hyvän tuloksen saamiseksi, suuriliikerataiset olkanapit eivät soveltuisi ollenkaan tähän nopeita refleksejä ja nopeita näppäinyhdistelmiä vaativaan peliin.

Ainoa, missä laajaliikkeiset napit voivat toimia, ovat hitaahkotemposet seikkailupelit ja RPG:t, niissä pelihahmolle voi märitellä tietyunlaisia erikoisliikkeitä joitten suorittamisen nopuden säätöön suuri liikerata on omiaan.

Tässäkin huomataan taas, että DS2 on täydellinen ohjain! Sen napit eivät ole suuriliikerataisia, mutta silti niillä voi suorittaa samoja tehtäviä, tosin huonommalla tuntumalla, Mutta esim. MGS2 todistaa että sekin toimii täysin hyvin.

Missään peleissä ei analoginen liipasin ole välttämättömyys, mutta ohjaimessa pitäisi sellainen jo olla. Miksi tyytyä huonompaan kun on saatavilla jotain huomattavasti miellyttävämpää?

Otat tuossa esimerkiksi DS2lle suunniteltuja pelejä - luonnollisesti niitä varten DS2 on paras vaihtoehto. Yhtä hyvin voisin sanoa että NESin ohjain on täydellinen koska kaikki sen pelit toimivat sillä täydellisesti ja enemmistä napeista olisi vain haittaa koska niitä ei kuitenkaan käytetä. Jos Frequencyä vastaava peli olisi GC:lle, ja se olisi alunperin suunniteltu padille ja se käyttäisi analogisia liipaisimia, ei kai sitä voisi mitenkään pelata DS2lla. Kysymys ei ole siitä onko padi nykypeleissä hyvä, vaan kuinka paljon lisää mahdollisuuksia sitä on parantaa. Itsekin pidin DSää ennen täydellisenä ohjaimena, kunnes käytin GCn padia joka olikin parempi. Sekään ei täydellinen tosin ole, tuon Z:n heittäisin siitä hevoon koska sitä on rasittava painaa ja pelintekijöillä on ihme tarve käyttää sitä tärkeissä ominaisuuksissa kun se on ilmeisestikin tarkoitettu toissijaisiin toimintoihin.

Se, että voit autopeleissä kaasun pitää oikeassa ja jarrun vasemmassa liipasimessa kepittää toisen tatin mennen tullen. Hyvin harvoissa peleissä tarvitaan kaikkia DS2n nappeja, ja vaikka kaikki 8 tahdottaisiinkin pitää niin silloin voisi pitää digitaaliset olkainnapit analogisten liipasimien yllä (GC:n Z).

FPS-vertauksesi ei oikein päde, analogiset liipasimet toimivat aivan yhtä hyvin kuin digitaalisetkin aseissa. Esimerkiksi TS2n ohjaus GCn padilla on miellyttävämpää kuin DS2lla. Xboksin versiota en olekkaan kokeillut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Little Girl
Anteeksi, mutta havaitsin pienen ristiriidan. Kuinka GC ohjain voi olla paras samaan aikaan kun PS2 ohjain on täydellinen?

Tarkoitin kai sitä että GC ohjain on kokonaisuutena paras, jos otetaan huomioon vain GC:n pelit, joissa ko. ohjain toimii täydellisesti.

DS2 taas on 'täydelinen' siinämielessä, että se soveltuu paremmin useammalle peligenrelle, ja monenlaisille pelaajille (mm. vasenkätiset), ja se heijastuu myös sen suunniteluratkaisuissa.

Juu, eli ei varmaan tullut asia yhtään sen selvemmäksi. Tajuaa ken haluaa... mielipide-eroistahan tässä on pitkälti myös kyse.

Keiu'lle: Frequencyä, tai sen tyylistä nopeatempoista rytmipeliä ei voi pelata hitaasti reagoivilla GC:n liipaisimilla. Sellaiset liipaisimet eivät yksinkertaisesti toimi, koska painalluksesta tulee helposti liian pitkä, kun vastus on liian kaukana.
 
juupis: Kuten tulee (ja on paljon jo tullut) pelejä joissa tarvitaan molempia tatteja, ja joissa trackball toisen tatin tilalla ei toimisi niin hyvin.
Sillä ei ole mitään väliä, että PS2 pelejä ei voisi pelata yhtä hyvin PS3:sen ohjaimella, koska PS3:sella pelattaisiin luonnollisesti PS3 pelejä. Ja se ei ole rahastusta, että PS3:sella ei voisi pelata PS2 pelejä, koska silloin ei uuteen ohjaimeen voisi vaihtaa mitään vaan pelkästään lisätä joka on ennen pitkää mahdotonta.
juupis: Eikä vähemmistön (fps fanit) takia kannata poistaa yhtä eniten käytettyä ohjaussauvaa peliohjaimesta.
Vähiten käytetyimmät jutut DS2:sessa: analog nappi, select, start, oikeanpuoleinen tatti. Tietenkin jos tarkoitat ohjaussauvoja joita on kaksi, kun ristiohjainta ei sauvaksi lasketa, niin onhan se jopa toiseksi eniten käytetty sauva.
juupis: Onko vasenkätisiä sitten niin paljon vähemmän kuin enimmäkseen first person shooter pelejä pelaavia.
Lähes kaikilla on on varmasti ainakin yksi FPS-peli, yksi autopeli jne. DS:äsän filosofiaan kuuluu olla hyvä kaikessa, muttei missään täydellinen, kuten tuolla myöhemmin sanoit. Valitettavasti DS2:sen analoginen tatti ei ole tarpeeksi hyvä tähtäämiseen, joten sitä pitäisi muuttaa.
Griever: Luulin, että puhuit siitä kuinka tuon pitäisi olla perusohjain. Äskeisen perusteella sait sen kyllä kuulostamaan erikseen ostettavalta lisävarusteelta. Eli se ikäänkuin korvaisi näppiksen ja hiiren, muttei perusohjainta. Koska suurimpaan osaan peleistähän ei tarvitse näppistä/hiirtä.
Edelleen puhun PS3:sen perusohjaimesta. Eli suurimpaan osaan PS2 peleistä ei tarvi näppistä/hiirtä, koska muutamia poikkeuksia lukuunottamatta DS2:sella pitää pystyä pelaamaan kaikkia pelejä. Toivottavasti pelit kehittyy ja PS3 peleissä tarvittaisiin enemmän kommunikointia, diplomatiaa, uhkailua jne. Tähän headsetin lisäksi tarvittaisiin näppäimistö, joka pitäisi silloin olla vakiona perusohjaimessa.
Griever: Teen kuten Lastsoul, eli sopeudun tilanteeseen.
Lastsoul on alusta alkaen pelannut "oikeakätisenä", joten hänen ei tarvitse sopeutua enää mihinkään. Tulevaisuutta ajatellen suosittelen sinulle lastsoulin taktiikkaa, koska tuskin aina ohjaimissa tulee olemaan kahta tattia.
Griever: Edelleen vastustan symbolinappien ja ristiohjaimen paikkojen vaihtamista, mutta jos trackballin laittaisi vasemmalle ja tatin oikealle, voisi tuo olla ihan mukava laite FPS:siä varten. Mutta kun ajatellaan sellaista vähemmistöä kuin "Vasenkätiset FPS:ien pelaajat, jotka haluavat kokeilla jotain uutta vaihtoehtoa DS2:lle/näppikselle+hiirelle
Ylempänä ymmärsit, että joidenkin pelien kontrolloinnin suunnittelun kannalta vain trackballin ja tatin paikan vaihtaminen ei olisi mahdollista, mutta nyt et sitten ymmärtänytkään? DS3 tai sen mahdollinen vasuriversio PS3:lle ei ole vaihtoehto DS2:lle tai näppikselle/hiirelle vaan PS3:n perusohjain. Siksi kysyinkin kumpi olisi parempi vaihtoehto vasenkätisille. Nyt kun näyttää siltä, että monet vasenkätiset pelaavat "oikeakätisinä", niin vasuriversion menekki olisi todella vähäistä, ja ohjain maksaisi maltaita. Niin maksaa hyla-maitokin, mutta suosittelen silti lastsoulin taktiikkaa.
 
Miksi sinä Koala et voi jo tunnustaa, että ainakaan täällä suunnittelemasi ohjain ei saanut kannatusta.

Idea oli omaperäinen, mutta miinuspuolet selvästi painavat enemmän kuin trackballin ja näppiksen tuomat oletetut parannukset.
Ehkä ideoimasi kaltainen ohjain voisi tulla kysymykseen jonkin tarvikevalmistajan special ohjaimena (vrt. 'tuuletin ohjaimessa' ketju), mutta suuren konsolivalmistajan seuraavan sukupolven pelikoneen ohjainlaiteeksi en näkisi siinä olevan tarpeeksi kestäviä ideoita.

Siis takaisin tuotekehittelyn pariin, ei pidä olettaa että heti ensimmäinen suunnitelma saisi osakseen ylistystä.

ehkä jo muutaman version jälkeen alat saamaan ohjainsuunnitelmasi siihen malliin että se olisi vakavasti otettava.

Älä nyt vaan ota tätä millään pahalla, tarkoitus on antaa vaan rakentavaa kritiikkiä ;)
 
diipadaapa: Miksi sinä Koala et voi jo tunnustaa, että ainakaan täällä suunnittelemasi ohjain ei saanut kannatusta.
Miksi pitäisi, kun olen pystynyt kumoamaan aika monet ennakkoluulot. Olen myös saanut full supporttia joiltain kavereilta. Toki heillekkin on pitänyt selittää miksi olen päätynyt tällaiseen ratkaisuun.
diipadaapa: Idea oli omaperäinen, mutta miinuspuolet selvästi painavat enemmän kuin trackballin ja näppiksen tuomat oletetut parannukset.
Ymmärrän, että trackballista aiheutuisi pieniä ongelmia joissakin peleissä. Kyse onkin balanssista, joka koitetaan saavuttaa tulevaisuuden pelejä silmällä pitäen. Kritisointi mininäppäimistöä kohtaan on kuitenkin aiheetonta, koska se ei poista muita ominaisuuksia ja mahdollistaa pelien monipuolistumisen ilman, että joutuu ostamaan lisälaitteita. Toki monelle ei riittäisi mininäppis ja he ostaisivat erillisen näppäimistön. Tämä mahdollistaisi hieman erikoisempien pelien menestymisen(enemmän pelintekijöitä=enemmän pelejä), ja kasvattaisi lisälaitemyyntiä.
diipadaapa: Ehkä ideoimasi kaltainen ohjain voisi tulla kysymykseen jonkin tarvikevalmistajan special ohjaimena (vrt. 'tuuletin ohjaimessa' ketju), mutta suuren konsolivalmistajan seuraavan sukupolven pelikoneen ohjainlaiteeksi en näkisi siinä olevan tarpeeksi kestäviä ideoita.
Siinä ei olisi järkeä, koska se ei antaisi pelien kehittyä nykyisestä yksinkertaisuudestaan(mene sinne, tapa kaikki), koska se ei olisi vakiona.
diipadaapa: Älä nyt vaan ota tätä millään pahalla, tarkoitus on antaa vaan rakentavaa kritiikkiä ;)
En toki, kaikkea pitää kritisoida, muuten ei mikään kehity.
 
Koala,

Eiköhän se tullut selväksi, että ideasi on omasta mielestäsi hyvä. (yllätys yllätys!) Idean kritiikki on ollut vilkasta ja vasta-argumentteja on riittänyt. Vaikka ne eivät sinuun vaikuttaneet, on turha jatkaa ideasi tuputtamista. Pointti tuli selväksi, vaikka se ei kaikkia varmasti vakuuttanut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Miksi pitäisi, kun olen pystynyt kumoamaan aika monet ennakkoluulot.

Kumoappa aikasi kuluksi väitteeni:

1. Trackballin ja näppiksen tekniikka ei mahdu kirveelläkään ohjaimen sisään, eikä varsinkaan jos ohjain on niin pieni kuin DS.

2. Hinta nousisi järjettömiin, kuka tahansa pelaaja vittuuntuisi kolmenumeroiseen lukuun padin hinnassa. Suurin osa maksaisi näppäimistöstä täysin turhaan.

3. Toki peukalossa on tarpeeksi hienomotoriikkaa trackballin käyttöön mutta ohjain ei ole tuettu mihinkään joten ohjaus on todella epätarkkaa. Rumble pelkästään pistää trackballin heittämään minne sattuu.
 
Hex: Idean kritiikki on ollut vilkasta ja vasta-argumentteja on riittänyt. Vaikka ne eivät sinuun vaikuttaneet, on turha jatkaa ideasi tuputtamista.
En ole mielestäni ideaani mitenkään tuputtanut. Vastaan vain kysymyksiin ja koitan korjailla kritiikkiä antavien sanomia epäkohtia.
Hex: Pointti tuli selväksi, vaikka se ei kaikkia varmasti vakuuttanut.
Tiesin heti alussa, ettei kaikkia ideani vakuuta. Ihminen on aina suhtautunut kaikkeen uuteen vieroksuen. Kun juna keksittiin, ihmiset vastustivat sitä todella voimakkaasti, kunnes itse olivat päässeet kokemaan junakyydin. Siksi tätäkin pitäisi kokeilla. Ehkä olisi hyvä ratkaisu tai sitten ihan paska. Kun idea on teoria-asteella, ei kukaan voi varmasti tietää laitteen toimivuutta. Eikö sinun mielestäsi vaihtoehtoa pitäisi kokeilla?

keiu: kysymys 1. ja 3.
Ohjain on tuettu käsien väliin vartalon päälle(missä asennossa sitä milloinkin istuu). Ohjain olisi 10% isompi, joten sinne mahtuisi enemmän tekniikkaa ja osat saataisiin entistä pienempään tilaan tekniikan kehittyessä. vrt. puhelimien pienentyminen ominaisuuksien lisääntyessä. Jos tekniikka ei vielä mahdu rumblen kanssa tai rumble aiheuttaa häiriöitä, niin rumblella voi heittää vesilintua.

keiu: kysymys 2.
Moni peli hyödyntäisi mininäppäimistöä, koska se olisi siinä vakiona. Uusi tietokone maksaa saman verran nyt kuin uusi tietokone kymmenen vuotta sitten. Samoin kaikessa tekniikassa. Jos PS3 menestyisi yhtä hyvin kuin PS2 ja jokainen pelaaja ostaisi keskimäärin kaksi ohjainta ei yhden ohjaimen valmistus paljoa maksaisi. Erilaisen ohjaimen takia PS3:sessa ei tarvisi toimia PS2 ja PSX pelit, eli niiden pelien pelaamiseen tarvittavaa tekniikkaa ei tarvitsisi tunkea PS3:seen, joten laitteen hinta olisi hieman alhaisempi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Tiesin heti alussa, ettei kaikkia ideani vakuuta. Ihminen on aina suhtautunut kaikkeen uuteen vieroksuen. Kun juna keksittiin, ihmiset vastustivat sitä todella voimakkaasti, kunnes itse olivat päässeet kokemaan junakyydin. Siksi tätäkin pitäisi kokeilla. Ehkä olisi hyvä ratkaisu tai sitten ihan paska. Kun idea on teoria-asteella, ei kukaan voi varmasti tietää laitteen toimivuutta. Eikö sinun mielestäsi vaihtoehtoa pitäisi kokeilla?
Voisi olla, että ideasi ei vakuuta ihan siksi, että se on huono? Kyse ei ole ennakkoluuloista, vaan vasta-argumenteissa on oikeasti aika hyvin perusteltu, miksi ideasi ei toimi.

Jos tosiaan haluat samaistaa "keksintöäsi" junaan ja muihin mullistaviin keksintöihin, kannattaa myös muistaa, että jokaista onnistunutta keksintöä kohden on tuhat epäonnistunutta. Keksintösi ei ole uusi juna.

Kuten jo sanoin, pelikonevalmistajien R&D-osastot ovat varmasti miettineet ja kokeilleet tuota trakball-ideaa.
 
Hexille. En ole väittänytkään, että ideani olisi yhtä mullistava kuin kuin juna. Painotin siinä siihen, että sitä pitäisi kokeilla. Enkä ole keksinyt uutta keksintöä, vaan yhdistelen vanhoja. Pelikonevalmistajat eivät välttämättä ole kokeilleet tällaista hybridiä. Kuinka monella teistä tämmönen ratkaisu oli tullut mieleen ennenkuin sen teille näytin? Musiikkia on tehty monta sataa vuotta, mutta vieläkin keksitään uusia yksinkertaisia melodioita. Yksinkertaisten asioden keksiminen on yllättävän vaikeaa, mutta niiden muistaminen on todella helppoa. Mistä sitä tietää, vaikka Sonyn pojjaat tuollaista tällähetkellä kehittelisi. Turha tätä ideaa on pelätä. Tämähän on vain hauskaa fictiota.
 
Ylös Bottom