Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Seuraavien konsolien perusohjaimet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onhan PC:llekin noita trackball-phjaimia, mutta niillä ei pelata, vaan ne on tarkoitettu lähinnä windowsissa käyttämiseen. Ja tosiaan, sen pallon on oltava tarpeeksi iso edes siihen.

Ja noiden aseiden vaihto on toteutettu useimmissa PC:n peleissä niin, että esim. 1-napilla on veitset, pesäpallomailat, kakkosella pistoolit ja käsiaseet, kolmosella vaikka yhden käden konetuliaseet, nelosella rynkyt, viitosella haulikot, kuutosella sniper-aseet ja seiskalla kaikki räjähtävä. No yleensä ne on kyllä varmaan jollain neljällä tai viidellä napilla.

Joten miksei tuota voisi käyttää myös konsoleilla. varsinkin jos näppistä tarvittaisiin vielä muuhun, esim. kirjoittamiseen. siinä vaiheessa kun on näppis, on varmaan hiirikin.

Ja miksi noita ei voisi yhdellä TV:llä pelattaessa käyttää useampi, jos vaan näppistä löytyy?

Ja netissä voisi siinä käynnissä olevien pelien listassa vaikka näyttää että onko siinä pelissä tarkoitus käyttää padia vai näppista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Onhan PC:llekin noita trackball-phjaimia, mutta niillä ei pelata, vaan ne on tarkoitettu lähinnä windowsissa käyttämiseen. Ja tosiaan, sen pallon on oltava tarpeeksi iso edes siihen...

Oho, hyvä kun kerroit :eek:. En sitten olekaan pelannut jo monta vuotta käytössä olleella Logitechin Trackman Marble FX -trackballilla. Mitähän oikein tein Unrealin, System Shock 2:n, Half-Lifen, NOLF:in, Red Factionin, Deus Exin, ym. ym. aikana... ;)

No, joo. Kun trackballin käyttöön tottuu, sillä pärjää aivan yhtä hyvin, kuin hiirelläkin. Marble FX:n pallon halkaisija on kylläkin 5 cm, joten mistään kirsikasta ei ole kysymys. Tärkeätä on säätää kursorin kiihdytys ja nopeus kohdalleen. Nuo säädöt olisivat tarpeen, jos padissakin olisi trackball.

On muuten aina hauskaa, kun joku kaveri on kylässä ja yrittää käyttää palloa. Hirveä itku alkaa alle minuutissa :D
 
ehdottomasti ps2 nykyinen ohjain. ei mitään muutoksia, täydellistä on turha muuttaa. ainoa mitä voi tietysti tehdä on se että parannetaan niiden kestävyyttä.:o
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan El Magico
ehdottomasti ps2 nykyinen ohjain. ei mitään muutoksia, täydellistä on turha muuttaa. ainoa mitä voi tietysti tehdä on se että parannetaan niiden kestävyyttä.:o
Ai se olikin se "täydellisyys", miksi Dual Shock 2:ssa ei ollut juuri mitään muutoksia? :rolleyes:

Kunnollisten liipaisimien puute nyt ainakin on selvä. Gamecuben ja Xboxin ohjaimet ovat lisäksi tainneet osoittaa, että tatit voivat olla jonkin verran parempia ja paremmin sijoiteltu. Käteen istuvuutta voi sitäkin aina parantaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan El Magico
ehdottomasti ps2 nykyinen ohjain. ei mitään muutoksia, täydellistä on turha muuttaa. ainoa mitä voi tietysti tehdä on se että parannetaan niiden kestävyyttä.:o
Ehdottomasti vaikka pienet kuopat niihin tattien päihin, ettei peukalot liu'u ja lipee.
 
Hyvin toimivien tattien suunnittelu ei taida olla ollenkaan niin helppoa kuin mitä luulisi.
Esimerkkinä Logitechin langaton ohjain PS2:lle (ja PC:lle joka on miltei identtinen).

Tässä tattien voisi luulla ulkonäkönsä puolesta olevan todella toimivat, niissähän on koverrus jonka luulisi pitävän peukalot tateissa kiinni paremmin kuin kuperan pinnan.

Mutta ei! Tatit on niin pirun liukkaat, ja jotenkin juuri millin tai pari väärässä paikaassa että peukalot eivät ensinkään asetu niille luonnollisesti, vaan tatit lipsuilevat alta pois jolloin ainoaksi tavaksi ohjata jää pitää peukaloita tattien reunoilla.
Eikä tattien pinnan karhentamisella tai kumipinnalla olisi paljonkaan positiivista vaikutusta peukaloitten asennon paranemiseen.

Kupera pohja tatissa nimittäin helposti aiheuttaa sen, että peukkua joutuu pitämään hieman koukussa, jotta peukalo asettuu siihen kuoppaan. Tai sitten joutuu ohjaamaan tatin reunoilla.
Kuperassa tatin päässä taas peukaloa on helpompi pitää luonnolisessa asennossa, ja peukalolle on helpompi löytää oma paikka.
Mielestäni siis pitävällä pinnoitteella päällystetty kupera pää on paljon parempi vaihtoehto.

Tattien löysyys Logitechissa oli joissain peleissä plussaa (esim. Burnout2), mutta toisissa se teki pelamisen mahdottomaksi (REZ).
Esim. DS2:ssa tatit tuntuvat olevan juuri sopivan jämäkät kaikille peleille, se voi tosin johtua siitä, että pelit on suunniteltu ensisijaisesti DS2:lle.

Tässä taas yksi todiste siitä, että DS2 on täydellinen ohjain, jonka suunnitteluun on todella paneuduttu, vaikkei sitä välttämättä heti huomaa ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
DS2 ei ole täydellinen ohjain. XB:n, GC:n ja PS2:n ohjaimia on vaikea käydä vertaamaan. En haluaisi pelata Haloa millään muulla ohjaimella kuin XB:n, en Mariota millään muulla kuin GC:n ohjaimella jne. DS2:n tatit ovat hyvät, mutta esim. XB:n ohjaimessa tatit ovat vielä paremmat. XB:n ohjain ei muuten tosin ole järin hyvä. GC:n ohjain sopii käteeni kuin nakutettu, mutta nappula eivät vakuuta. Vasen analogitatti on hyvä, mutta C-tatti on paska. Ristiohjain on liian pieni. XB:n ristiohjain taas on keinuva laatta. PS2:n ristiohjain on paras kaikista. Kaikki ohjaimet ovat hyviä, mikään ei ole paras. Jos halutaan täydelisyyteen päästä, yksi ohjain ei riitä, vaan tarvitaan useita lisälaitteita.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan El Magico
IMO mä en pelais xboxin mötikkäohjaimella ees pasianssia. IMO
Minä en pelaisi kyllä millään muullakaan pädillä pasianssia. Ensin tuo Dual Shockin täydellinen täydellisyys ja nyt tämä totaalisen typerä ja turha kommentti. Nurkkaan häpeämään, mars!

Kannattaa muuten tosiaan reunustaa älyvapaat kommenttinsa noilla IMO:illa. Eipähän jää ainakaan epäselväksi kuka on dorka.
 
PS2:n ja Cuben ohjaimet ovat kyllä erittäin hyviä ja varmasti myös Xboxin, vaikka vielä en ole sitä päässyt missään kokeilemaan. Tottahan kaikissa ohjaimissa ongelmia on, mutta ne ovat kuitenkin aika pieniä, sillä onhan jokaisen ohjaimen suunnitteluun käytetty satoja ja taas satoja tunteja, että ne saataisiin muotoilultaan ja toimivuudeltaan mahdollisimman hyviksi.
 
Knight: Joten miksei tuota voisi käyttää myös konsoleilla. varsinkin jos näppistä tarvittaisiin vielä muuhun, esim. kirjoittamiseen. siinä vaiheessa kun on näppis, on varmaan hiirikin. Ja miksi noita ei voisi yhdellä TV:llä pelattaessa käyttää useampi, jos vaan näppistä löytyy?
Kaikille ei varmaan riitä USB portteja ja tulisi aika kalliiksi hankkia kaikille perusohjaimien lisäksi näppikset ja hiiret.

veloxneb: Marble FX:n pallon halkaisija on kylläkin 5 cm, joten mistään kirsikasta ei ole kysymys. Tärkeätä on säätää kursorin kiihdytys ja nopeus kohdalleen. Nuo säädöt olisivat tarpeen, jos padissakin olisi trackball.
Käytetäänkö noin isoja kämmenellä vai miten. Itsellä kokemusta vain kaverin trackMan Wheelistä. Mitä tarkoitat kursorin kiihdytyksellä?

juupis: Mielestäni siis pitävällä pinnoitteella päällystetty kupera pää on paljon parempi vaihtoehto.
Samaa mieltä. Itsellä ei ole koskaan lipsunut sormet tateilta. En tiedä jos johtuu siitä ettei kädet hikoile pelatessa.

El Magicon viestejä ei viitsi edes kommentoida.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Tässä taas yksi todiste siitä, että DS2 on täydellinen ohjain, jonka suunnitteluun on todella paneuduttu, vaikkei sitä välttämättä heti huomaa ;)
Jos ei peukalot PS2 kahvalta luista, ni ei o normaali ihminen =) Se haittaa ainakin meikäläistä aivan perkeleesti esim. lätkässä.
 
Peukku alas trackballille. Ainoa missä se voisi olla tavallista DS2:sta parempi, on juuri nuo FPS:t. Mutta miksi kukaan ostaisi tuollaista ohjainta FPS-pelejä varten, kun muutaman kympin lisää pistämällä saa jo ylivoimaisesti paremmat näppikset ja hiiret?

Besides, mitäs kaltaisilleni luonnonoikuille tehdään, jotka pelaavat FPS:iä siten, että oikealla tatilla ohjataan ja vasemmalla tähdätään? Siinä oltaisiin trackballin kanssa hukassa. Taas vasenkätisiä sorretaan. Vihaan tätä ominaisuutta pelintekijöissäkin, jotka eivät voi laittaa nappeja täysin säädeltäviksi, vaan niiden pitää laittaa kymmenisen kappaletta omia "ylivertaisia" näppäinasetuksiaan (joista yksikään ei sovi minulle). Tästähän Nightfiren arvostelussa mainitsinkin.
 
Vielä noista tattien muotoilusta.... Pieni syvennys tatin päässä ON toimiva ratkaisu. Sen on Xboxin ohjain osoittanut. Se, että Logitech on tehnyt liian suuret syvennykset ja muutenkin huonon ohjaimen, osoittaa vain heidän epäonnistumistaan.

Ei silti, että sopivat syvennykset olisivat huonommat kuin Gamecuben pinnoiteratkaisu. Kummatkin toimivat niin hyvin, että niitä ei paremmuusjärjestykseen oikein pysty pistämään.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Vielä noista tattien muotoilusta.... Pieni syvennys tatin päässä ON toimiva ratkaisu. Sen on Xboxin ohjain osoittanut. Se, että Logitech on tehnyt liian suuret syvennykset ja muutenkin huonon ohjaimen, osoittaa vain heidän epäonnistumistaan.
Juu, onhan se xboxin syvennys parempi kuin Logitechillä, johtuen lähinnä paremmasta pinnoitteesta, ja siitä että se on loivempi.

Mutta siinäkin, kuten kaikissa syvennetyissä tateissa peukalon päälle on tavallaan 'määrätty' paikka, joka on ergonomian ja käytettävyyden kannalta huonompi kuin kupera pinta, jossa ohjaus tapahtuu ei niinkään peukalon päällä, vaan sillä osalla mikä on vastapäätä peukalonkynttä (onko sille anatomista nimeä??).
Tällöin peukalon liikerata ei ole niin rajoittunut, ja ohjattaessa peukalon molempia niveliä ei tarvitse koukistaa niin paljon, kuin jos peukalon pää olisi 'kupissa'.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Ei silti, että sopivat syvennykset olisivat huonommat kuin Gamecuben pinnoiteratkaisu. Kummatkin toimivat niin hyvin, että niitä ei paremmuusjärjestykseen oikein pysty pistämään.

Jaha, vaikka GC käyttää myös kuperaa tattia, niin silti mielestäsi PS2:ssa kuperuus on suunnittelumoka:rolleyes:
GC käyttää 'pinnoitteena' säteittäisiä kohollaan olevia renkaita jotka ovat samaa kovaa muovia kuin muukin tatti. Pito on hyvä, eikä pinnoite kulu.
PS2:ssa pinnoite on kumimainen karhennettu materiaali. Pito on hyvä, mutta aikaamyöten (itselläni meni pari vuotta kun huomasin sen) pinnoite kuluu ja silenee hieman, jolloin ote hikisillä sormilla voi lipsua. tatit tuntuvat silti sormenpäissä mukavemmille kuin kova muovi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Juu, onhan se xboxin syvennys parempi kuin Logitechillä, johtuen lähinnä paremmasta pinnoitteesta, ja siitä että se on loivempi.

Mutta siinäkin, kuten kaikissa syvennetyissä tateissa peukalon päälle on tavallaan 'määrätty' paikka, joka on ergonomian ja käytettävyyden kannalta huonompi kuin kupera pinta, jossa ohjaus tapahtuu ei niinkään peukalon päällä, vaan sillä osalla mikä on vastapäätä peukalonkynttä (onko sille anatomista nimeä??).
Tällöin peukalon liikerata ei ole niin rajoittunut, ja ohjattaessa peukalon molempia niveliä ei tarvitse koukistaa niin paljon, kuin jos peukalon pää olisi 'kupissa'.
Eihän sen peukalon pään keskiosan tarvitse keskellä sitä koloa olla. Kunhan peukalo vain saa tukea kolosta. Suurempaa vapautta ei tarvitse, koska tattia ei kuitenkaan voi ohjata kunnolla tatin reunoilta. Ja eihän peukalo varsinaisesti uppoa pieneen koloon, vaan se vain saa siitä kiinnikkeen. Yllä olevista syistä johtuen en näe, että peukalon paikka olisi sen enempää määrätty kuin muillakaan ratkaisuilla tai että peukalon liike olisi jotenkin rajattu.

Jos jotain parempaa koloratkaisusta etsii, voisi se olla helpompi tattien alas painaminen. Tatin painaminen alashan on hiukan vaikeaa, kun tatti pääsee liikkumaan sivuille. Ko. tilanteessa kolosta on alaspäin painaessa hiukan hyötyä. Ihan hyvinhän tuo silti PS2:llakin onnistuu ja GC:n ohjaimesta ko. ominaisuuden puuttuminen estää tarkempaa vertailua.

Jaha, vaikka GC käyttää myös kuperaa tattia, niin silti mielestäsi PS2:ssa kuperuus on suunnittelumoka:rolleyes:
GC käyttää 'pinnoitteena' säteittäisiä kohollaan olevia renkaita jotka ovat samaa kovaa muovia kuin muukin tatti. Pito on hyvä, eikä pinnoite kulu.
PS2:ssa pinnoite on kumimainen karhennettu materiaali. Pito on hyvä, mutta aikaamyöten (itselläni meni pari vuotta kun huomasin sen) pinnoite kuluu ja silenee hieman, jolloin ote hikisillä sormilla voi lipsua. tatit tuntuvat silti sormenpäissä mukavemmille kuin kova muovi.
En ole puhunut mistään suunnittelumokista. Dual Shock oli loistava ohjain aikanaan. Jotain parannettavaa olisi PS2:een siirryttäessä kuitenkin jo ollut. Sony halusi säilyttää tutun ohjaimen, vaikka varmasti tiesi kehityksen tuomista uusista mahdollisuuksista. Sitä olen kritisoinut. DS2 on silti edelleen hyvä ohjain.

Ero Gamecuben tattiin on juuri se pinnoite. Kuten varmasti huomasit, en korottanut koloratkaisua kuperaa pinnoiteratkaisua paremmaksi. Kummankin voi tehdä todella hyvin (Xbox vs. GC) ja silloin paremmuutta on paha mennä sanomaan.
 
Griever: Peukku alas trackballille. Ainoa missä se voisi olla tavallista DS2:sta parempi, on juuri nuo FPS:t. Mutta miksi kukaan ostaisi tuollaista ohjainta FPS-pelejä varten, kun muutaman kympin lisää pistämällä saa jo ylivoimaisesti paremmat näppikset ja hiiret?
Ovelasti sanottu, että trackball parempi vain FPS:sissä. Autopelejä ja FPS:ssiä lukuunottamatta, ei oikealle tatille juuri ole käyttöä peleissä. Jos on niin yleensä ympäristön tarkkailuun tai johonkin pieneen säätöön. Miksi ostaa näppiksen ja hiiren, kun voi lähes yhtä tarkasti pelata leppoisasti sohvalta/laiskanlinnalta. Toki pitää olla hiiri/näppistuki niille jotka mielummin pelaavat niin. Ja ainahan voi tulla pelejä, jossa tarvitaan sekä trackballia, vasenta tattia, että ristiohjainta. Siinä ei hiirellä ja näppiksellä pysty enää pelaamaan. Ja sitten vielä se moninpeli samalta ruudulta.
Griever: Besides, mitäs kaltaisilleni luonnonoikuille tehdään, jotka pelaavat FPS:iä siten, että oikealla tatilla ohjataan ja vasemmalla tähdätään? Siinä oltaisiin trackballin kanssa hukassa. Taas vasenkätisiä sorretaan. Vihaan tätä ominaisuutta pelintekijöissäkin, jotka eivät voi laittaa nappeja täysin säädeltäviksi.
Ylhäällähän sanot, että pelaat FPS pelejä mielummin hiirellä ja näppäimistöllä. No, kummiskin, miten on käynyt niissä padilla pelattavissa peleissä, jossa ei ole voinut ohjausta vaihtaa? Haittaako sinua se, että ei ole tehty ohjaimia, jossa ristiojaimen ja x-o näppäimien paikat on vaihdettu. Jos ohjaimet tehtäisiin myös vasenkätisille, pitäisi trackballin ja tatin paikan vaihdon lisäksi vaihtaa ristiohjaimen ja x-o näppäimien paikat, koska monien pelien konttrollointi on suunniteltu niin, että vain trackballin ja tatin paikan vaihtaminen ei olisi mahdollista. Tiedät varmasti itsekin, että enemmistön hyödyn vallitessa, vasenkätisten olemassaolo ei riitä trackballin kumoamiseksi. Kumpi olisi parempi? Vasenkätisille ei tehtäisi omaa ohjainta, vaiko vasenkätisille tehtäisiin oma ohjain, jossa trackball ja tatti vaihtaa paikkaa ja x-o napit ja ristiohjain vaihtaa paikkaa?
 
Uskoisin, että konsolivalmistajat ovat miettineet ja kokeilleet trackballia pädissä. Huomasivat varmasti, että homma ei toimi, kun mitään ei ole näkynyt.
 
Ylös Bottom