Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shenmue I & II HD

Ja tosiaan Shenmuet eivät ole koskaan Coca-Colaa nähneetkään.

On ne, mutta näköjään vain Japanissa ja mulla on kakkonen ilmeisesti ollut juurikin japsi versiona aikanaan. Koska kokiksen siitä muistan, mutta muistan kyllä myös sen etten pelistä tajunnut laisinkaan mitään, joten ilmeisesti mulla ei ollut edes englanninkielisiä tekstejä.
 
Joka tapauksessa, oletko ottanut bloomin pois käytöstä? Itse kokeilin ensin ilman, mutta teki pelistä liian tumman, joten oli pakko ottaa käyttöön ja laittaa pelin kontrasti n. 30:een,

On Bloom päällä, täytyy tosiaan kikkailla jotkut omat kontrastiasetukset tälle. Sitten kun tää saa joskus päivityksen.

. Onneksi nämäkin löytyvät hyllystä Dreamcastille alkuperäisessä muodossaan.

Löytyy täältäkin. Kai sitä vois vihdoin hankkia sen VGA-boksin tai modernimman HDMI-ratkaisun.

Fyysinen tuli hankittua PS4:lle koska arvelin että sillekin voisi kertyä jotain keräilyarvoa tunnearvon lisäksi. Pikkuruinen juliste ja käännettävät kannet eivät tätä katastrofia mun mielessä pelasta.
 
Löytyy täältäkin. Kai sitä vois vihdoin hankkia sen VGA-boksin tai modernimman HDMI-ratkaisun.

Fyysinen tuli hankittua PS4:lle koska arvelin että sillekin voisi kertyä jotain keräilyarvoa tunnearvon lisäksi. Pikkuruinen juliste ja käännettävät kannet eivät tätä katastrofia mun mielessä pelasta.

Minulla on ihan vain vga-piuha DC:lle, mutta koska tv ei enää tue vga:ta niin hommasin vga2hdmi adapterin. Laitoin siihen vielä scanline-generaattorin väliin emuloimaan crt-näytön tuntua ja ei voi kuin ihmetellä kuinka hyvältä DC:n pelit näyttävät 4k-tv:ssä.

On tämä Shenmue-kokoelma kyllä vähän juosten kustu, tai ainakin tämä ykkönen, mutta siitä kyllä pidän ettei grafiikkoja ole lähdetty sen suuremmin uusimaan. Olisivat vain saaneet tuon valaistuksen hoitaa kunnolla, kun siinä alkuperäisessäkin se kuiten toimii sellaisenaan. Mutta kyllä tätä on mielellään pelannut, kun kyse on lopulta yhdestä kaikkien aikojen hienoimmista peleistä. Harmi, että kohdallesi on osunut noin paljon bugeja. Itse olen niiltä vielä välttynyt.
 
Nyt pääsin tuonne harborille asti ja ei ole ismpaa bugin bugia tullut vastaan, ainoastaan yhdessä kohtauksessa kun Ryo juo jotain niin se juomis ääni jäi loopille taustalle kunnes cutscene loppui ja PC beta patchi 90% korjasi nuo rätinät äänissä joita kuuluu kun puhuu hahmoille tai joskus pelkästään kävellessä. Mutta ymmärrän silti jos harmittaa kun niihin törmää ja täytyy olla onnellinen ettei itse ole törmännyt, myöskään mitään liika pimeyttä ei ole ollut joten ties mistä sekin johtuu.

Peli kyllä imee mukaansa ja ei voi sanoin kuvailla kuin mahtava fiilis siitä jää kun lopulta ratkaisee mitä pitää tehdä. 5h peliä takana ja vasta 2 taistelua ollut joten mukavan leppoisaa meininkiä. Se on yksi iso asia joka tämän erottaa Yakuza sarjasta joka on tyyliltään samanlainen peli, niissä kun tapellaan jatkuvasti ja ei myöskään ole tuollaista itse keksimisen iloa samassa mittakaavassa kun peli suurimmaksi osaksi kertoo mitä tehdään ja missä. Toki niissä on sitten juonen lisäksi huomattavasti enemmän tekemistä kun sivutehtäviä ja vaikka mitä muuta on ihan hengästymiseen asti.

Shenmue on kuitenkin harvinaisen hyvin vanhentunut ja koukuttaa yhä samanlailla kuin lapsena, malta odottaa että pääsee tuon läpi ja sitten sen varsinaisen kultakimpaleen kimppuun. Shenmue II :cool:, omalla all time pelit listalla yhä varmaan top 10 joukossa.
 
Nyt on tullut kaksi bugia vastaan. You Arcadessa qte-pelin äänet katosi. Toinen bugi olikin huomattavasti kiinnostavampi, nimittäin satamassa ilta-animaation jälkeen peli meni first person -tilaan. Siinä sitten kiertelin paikkoja eri näkökulmasta katsellen, kunnes käynti Tomato Martissa palautti homman normaaliksi. Fp-tilassa ei voinut katsoa ylös tai alas, mutta muuten pyöri sulavasti. Yritin toistaa bugin, mutta en onnistunut.
 
Hei btw Omena jos alotit jo sen Shenmue 2 niin miten kivuttomasti se tallennuksen siirto 1-> 2 meni ? Lukenu juttuja että eka osa bugaa lopussa joillakin eikä anna tallentaa läpäisyn jälkeen joka tekee tallennuksen siirron mahdottomaksi ja täytyy se loppu vetää uusiks.
 
On kyllä tää kakkonen siitä paha, että lyödään heti niin iso mappi eteen, ettei meinaa löytää takaisin lähtöpaikkaan, vaikka onkin kartat. Ykkösessä ehti oppimaan joka paikan ennen seuraavaa.
 
So the saga begins, lopputekstit rulla ruudulla. Olo on tyhjä ja tarinan voima ei ole 19 vuodessa kadonnut mihinkään.

Tuo lopun massiivinen nujakointi ei ollut niin vaikea kun muksuna, osannut juuri pelata joten sitä sai yrittää tuhannen kertaa. Teknisiä ongelmia ei pelin aikana juuri ollut joten pointsit siitä että ainakin omalla kohdalla peli toimi.

Yhdessä kohtaa oli niin ettei tarina edennyt mihinkään jos et noudattanut oikeaa trukki reittiä joten 2 ylimääräistä päivää tuli pelissä vietettyä sen takia, tuo ongelma on kylläkin jo alkuperäisessä pelissä en vain muistanut sitä. Tästä johtuen peli kuitenkin loppui joulupäivänä 25.12.1986, joten ihan kivasti sattui sen suhteen. Pelissä on myös vaihtoehtoinen loppu jos ei huhtikuun alkuun mennessä ole päässyt sitä läpi, mutta ei kellään voi niin kauaan peli kestää vaikka kuinka yrittäisi venyttää joten tämä ”bad ending” jää monelta näkemättä.

Sitten pieni tauko ennenko otan tuon jatko-osan käsittelyyn,koska DQ XI on seuraavaksi vuorossa. Suosittelen kuitenkin kaikille näiden mestariteosten kokemista ennen 3 julkaisua ensi syksynä.

9/10
 
Maanantaina 17.9. Pleikkari-versio päivittyi versioon 1.02 ja vaikuttaa ihan lupaavalta nyt. Välinäytökset ovat pelittäneet vihdoin niin kuin pitääkin.
 
Miten sen nyt sanois ettei pelin suuret fanit loukkaantuis? Jotain gameplaytä ja arvosteluja kattonut, siis aivan surkeen näköinen ja aivan törkeen tylsän, bugisen, huonosti ääninäytelty, 20 vuotta vanha retromuistoelu nykykonsoleille ja tarkoitettu niille jotka joskus lapsena pelasi tätä ja pääsevät nyt kokemaan sen kaiken uudestan HOODEENA moderni konsoleilla. Olkoot vaan yakuza esi-isä mikä lie, mutta musta tuntuu että tämä paketti on vain vanhoille faneille eikä ole edes yritetty tuoda uutta yleisöä peliin. Yakuzaa en ole koskaan pelannut kunnes alkoi valuu näitä kiwami remake versioita ja nyt koko sarja on yks mun kaikkien aikojen paras pelisarja. Tästä olisi pitänyt tehää täysin remake, uudella pelimoottorilla ja paremmilla kontrolleilla jne. Olin hieman kiinnostunut tästä silloin kun koko asia tuli julki, nyt en kyllä usko että tulisin nauttimaan tästä. Just semmonen waiting simulator 2018, kello käy ja odotat, puhut ihimiselle joka sanoo tuu takas huomenna ja taas odotat, kello käy ja käyt puhumassa kolmannelle joka sanoo mee sinne ylihuomenna jne. Rohkea veto ja uusia juttuja, wow mahtavaa voit avata kaapin ovia ja elää maailmassa, siistii... ehkä 20 vuotta sitten.

Onko tätä pelannut joku joka ei ole koskaan ennen pelannut, ostanut sen ja nauttinut täysillä? Haluisin kuulla mielipiteitä... Joku aivan jäätävän naurettava tarjous tyylii 10e niin voisin ehkä kokeilla varovasti.
 
Miten sen nyt sanois ettei pelin suuret fanit loukkaantuis? Jotain gameplaytä ja arvosteluja kattonut, siis aivan surkeen näköinen ja aivan törkeen tylsän, bugisen, huonosti ääninäytelty, 20 vuotta vanha retromuistoelu nykykonsoleille ja tarkoitettu niille jotka joskus lapsena pelasi tätä ja pääsevät nyt kokemaan sen kaiken uudestan HOODEENA moderni konsoleilla. Olkoot vaan yakuza esi-isä mikä lie, mutta musta tuntuu että tämä paketti on vain vanhoille faneille eikä ole edes yritetty tuoda uutta yleisöä peliin. Yakuzaa en ole koskaan pelannut kunnes alkoi valuu näitä kiwami remake versioita ja nyt koko sarja on yks mun kaikkien aikojen paras pelisarja. Tästä olisi pitänyt tehää täysin remake, uudella pelimoottorilla ja paremmilla kontrolleilla jne. Olin hieman kiinnostunut tästä silloin kun koko asia tuli julki, nyt en kyllä usko että tulisin nauttimaan tästä. Just semmonen waiting simulator 2018, kello käy ja odotat, puhut ihimiselle joka sanoo tuu takas huomenna ja taas odotat, kello käy ja käyt puhumassa kolmannelle joka sanoo mee sinne ylihuomenna jne. Rohkea veto ja uusia juttuja, wow mahtavaa voit avata kaapin ovia ja elää maailmassa, siistii... ehkä 20 vuotta sitten.

Oletan ettei Segalla ollut luottoa pelin vetovoimalle, joten tällä kertaa mentiin sieltä mistä aita on matalin. Toisin sanoen markkinoille julkaistiin pelkkä HD-kokoelma eikä Kiwamin kaltaista uudelleenjulkaisua. Sääli, koska tämän takia pelisarja luultavasti jää kokematta.

Onko tätä pelannut joku joka ei ole koskaan ennen pelannut, ostanut sen ja nauttinut täysillä?
Muutama vuosi takaperin Giant Bomb East pelasi ensimmäisen Shenmuen läpi eikä väki pitänyt pelistä.

 
Olkoot vaan yakuza esi-isä mikä lie, mutta musta tuntuu että tämä paketti on vain vanhoille faneille eikä ole edes yritetty tuoda uutta yleisöä peliin. Yakuzaa en ole koskaan pelannut kunnes alkoi valuu näitä kiwami remake versioita ja nyt koko sarja on yks mun kaikkien aikojen paras pelisarja.
Vähän off topic mutta menköön...

Tuossahan se aika pitkälti kulminoituukin. Ainahan remasterit/remaket ovat enempi tai vähempi nostalgiannälkäisille vanhoille faneille, jotka pääsevät muistelemaan niiden parissa Wanhoja Hyviä Aicoja ja kaikki muu on ekstraa. Nuo pari Kiwamia ovat vain olleet kiva poikkeus sikäli, että kun koko pelisarja jo ennen niitä on ehtinyt 12 vuoden ja kahdeksan pelin ja samojen hahmojen voimin viettää aikaa samoilla hoodeilla niin se on pikkasen paljon helpompi luoda "uudelleen." Vaikka Yakuzat 3-5 lämmitellään uudelleen myös niin sehän on jo varmistettu, että eivät enää saa Kiwami-tason käsittelyä (eikä ihme). Mielenkiintoista nähdä miten käy ;)
 
Enpäs ollut tälläistä videoita nähnytkään, Shenmue remaster/mikälie oli alunperin tekeillä. Se peruttiin syistä tuntemattomista ja sama tiimi joutui äkkiä kyhäämään HD versiot, joka selittää niiden keskeneräisyyden. Sääli että nämä versiot eivät kauppaan asti päässeet koska vaikka nyt eivät 2018 peliltä näytä niin paljon paremmalta.

 
Tuli eka shenmue viimeinkin aloitettua ja tuo jatkuva odottelu on vielä pahempaa mitä oletin.
Ryo herää 8:30 ja tapaaminen klo 19. Seuraavana päivänä tapaaminen klo 14 ja sitä seuraavana klo.15.
Tämä kaikki siis peräkkäisinä päivinä kun yritetään löytää Charlie heti pelin alku tunneilla joten edes mitään duunia ei ole.
Ainoa tapa kuluttaa aikaa on joko pelihallin hang-on tai space harrier jotka kyllä söisi kaikki rahat jos niitä koko tuon ajan pelaisi tai sitten mennä parkkikselle tai puistoon harjoittelemaan eri liikkeitä.

Eka peli ikinä jota pelatessa täytyisi vaan kaivaa joku kännykkäpeli esille ja pelata sitä samalla.
Onneksi kakkosessa nuo odottelut voi skipata ja oletan, että tässäkin tilanne helpottuu kun pääsee trukkikuskin hommia tekemään.
 
Aiai nyt se odotus viimein loppuu, kilahti mailia että backer testiavain on tässä joten pääsee vkl kokeilemaan Shenmue 3 demoa. 18 vuotta tätä on odotettu, näkee samalla onko PC versio millasessa kunnossa.
 
Ylös Bottom