Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shin Megami Tensei V

Peli läpi.

Olen näköjään kirjoitellut tammikuussa 2022 kuinka olen aloittanut pelin pelaamisen, joten hetki siinä vierähti. Pelasin silloin puolitoista vuotta sitten aika intensiivisesti ensimmäiset 20 tuntia, mutta sitten muut pelit veivät huomion. Ei siksi että Shin Megami Tensei V olisi ollut huono, mutta tämä huomion siirtyminen on minulle aika yleistä. :)

Nyt kun sitten otin pelin uudelleen pelaukseen, niin se iski jälleen kovaa, ja pelasinkin muutamassa viikossa loppuun asti. Pelikellon näyttäessä 55 tuntia kun lopputekstit rullasivat ruudulla.

Vuoropohjainen taistelu demoniapurien kera sekä kenttien "Soulsmaisuus" olivat pelin ehdottomia valopilkkuja. Taistelussa oli mukavasti taktisuutta eri elementtien käytössä, buffeissa ja debuffeissa. Uusia demoneita sai puhuttua tiimiin tarpeeksi usein ja niitä sai myös fuusioitua paremmiksi mielin määrin. Myös oman hahmon kehitys oli aika vapaata essence fuusioiden avulla, joilla pystyi sekä vaihtamaan elementtien vahvuuksia ja heikkouksia sekä hahmon osaamia liikkeitä.

Mainitsin kenttien Soulsmaisuuden. Tällä tarkoitan, sitä kuinka vapaasti liikuttavissa oleva avoin maailma oli rajattu alueisiin ja kuinka nämä alueet oli suunniteltu niin, että siellä oli piilotettuja reittejä ja löydettävää useammassa tasossa. Myös se muistutti Soulseista, että tallennuspaikkoina toimivat avoimeen maailmaan ripotellut "nuotiot", jotka piti ensin löytää. Jo normaalilla vaikeustasolla peli on sen verran haastava, että välillä seuraavan nuotion löytäminen osoittautui aikamoiseksi seikkailuksi.

Shin Megami Tensei V on haastava. Jopa turhankin vaikea siksi, että esim. uusille alueille siirryttäessä tulee välillä ihan järkyttäviä vihollisten leveltasopiikkejä. Yhtäkkiä riviviholliset ovatkin monta leveliä korkeampia kuin oma hahmo tai oma tiimi. Samaa tapahtuu myös pomovastusten kanssa. Vaikka kuinka yritin laittaa oikeanlaiset demonit ja oikeanlaiset elementtien kestävyydet, niin joku uusi pomovastus saattoi lätkäistä hengen pois melkein kerrasta. Siinä ei auttanut muu kuin mennä edelliselle alueella grindaamaan lisää leveleitä omalle tiimille. Aikaavievää ja turhauttavaa puuhaa, kun haluaisi päästä pelissä eteenpäin. Onneksi vaikeustasoa voi vaihtaa kesken seikkailun normalista casualille, mutta myös ilmaiseksi eShopista ladattavalle safetylle, joilla sitten pääsee kyllä läpi ihan kaikki vastukset ilman kummempia vaikeuksia. Pelasin pitkään normalilla, taistelin ja grindasin. Huomasin kuitenkin, että hauskuus siinä hommassa hiipui, joten suurimman osan pelin lopusta pelasin casualilla ja muutaman kohdan jopa safetyllä.

Kokonaisuutena SMT V on hieno kokemus. Japaniroolipelejä pelaaville tätä on helppo suositella. Varsinkin niille jotka tykkäävät pelata JRPG:nsä vuoropohjaisella taistelulla. Pelissä on mahtipontisuutta ja kunnianhimoa, mutta vähän Switch kyllä teknisesti rajoittaa. Varsinkin isommalta ruudulta pelatessa peli on paikoin aika rosoinen, ja vaikka maailmassa on löydettävää ja vihollisia, niin se tuntuu silti ajoittain aika tyhjältä. Tarina enkelien ja demonien ikuisesta taistelusta yltää eeppisiin mittasuhteisiin Tokion tulevaisuuden heiluessa vaakalaudalla. Mitä pidemmälle peli eteni sen korkealentoisemmaksi homma meni, mikä oli vain hyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Kannatti odottaa, nyt saadaan ehostettu versio pelistä tehokoneille myös.


Jos olisin tästä tiennyt niin tuskin olisin pelannut peliä läpi Switchillä viime vuonna. Toisaalta peli oli oikein nautittava kokemus myös Nintendon konsolilla, mutta kuten tuossa yllä "Peli läpi" -tekstissäni kirjoitin, niin kieltämättä kuva oli hieman suttuinen - varsinkin isommalta TV:n ruudulta. Ruudunpäivityksen alhaisuus ei edes niin kovasti häirinnyt, kun taistelu on kuitenkin vuoropohjaista.

Saattaa olla että ostan tämän silti uudelleen tehokonsolille uuden tarinasisällön, uusien monsterien ja uuden alueen takia.
 
Tätä tuli pitkään Switchille tuijoteltua, mutta ei oikein ikinä ollut kunnon alennuksessa niin jäi ostamatta. Nyt voikin tätä odotella sitten PS5:lla mojovaan alennukseen ennenkuin ostaa :D

Vähän kyllä tavallaan kyrsii tämä Atluksen "julkaisu->myöhemmin uusi julkaisu vähän parempana" -tapa toimia, sillä Persona 5:n ostin julkaisussa ja Royalin joskus vuosia julkaisun jälkeen eikä siltikään meinannut jaksaa pelata peruspelin osuutta uudestaan, jotta näkee uuden sisällön. Noh, ehkä se kertoo enemmän siitä että Persona 5 oli mielestäni jo liian pitkä peli, mutta opetti kuitenkin että parempi odotella uusioversion tulemista ennenkuin hyppää mukaan.
 


Pidempää traileria tarjolla. Ennakkotilaukset ainakin diginä myös alkanu ja perusversio on... 60€. Ei yllättävää ottaen huomioon miten aiemminkin menneet, mut kyl tää nykysessä sukupolvessa tuntuu jo rahastuksen puolelle menevän kun ei perusversioita voi edes päivittää tähän. Ei Persona 5 kanssa, eikä tämänkään kanssa.

Mut siitä huolimatta jos joku Atlusin peli ansaitsee toisen mahdollisuuden, niin se on kyllä oikeestaan tämä. Pelasin alkuperäsen läpi julkasun nurkilla aika nopeasti ja siitä kyllä oikeasti huomas et kiire oli puskenut päälle ja kokonaisuutena tää tuntui jotenkin puutteelliselta. Etenkin vikalle alueelle siirryttäessä kun leveleissä on eroa vihollisiin sellanen ujo +10lvl, tuntu vähintäänkin siltä et siihen väliin melkeen jotain tartteis, tai että siihen oli suunnitteilla jotain mut ei sit kerittykkään. Hahmotkin tuntu valitettavasti jokseenkin keskeneräsiltä ja ihan kaikki ei saanut sitä vähääkään ruutuaikaa mitä ehkä ois kaivannu. Eipä sillä, ei SMT:t varsinaisesti tarinastaan oo tunnettuja ja tää ehkä vähän liikaa koitti apinoida Nocturnea, mut samalla kuitenkaan ymmärtämättä et miks ne asiat toimi siinä.

Ennakkotietojen mukaan tää on myös kehittäjätiimissä ymmärretty kun tehdään kaks täysin erillistä polkua peliin joka sit valitaan pelin suurinpiirtein ensimmäisenä valintana. Pullistelevat et kestoa olis 80h per reitti, mut en usko et ihan tollasiin tuntilukemiin kannattaa varautua. Etenkin kun mainitsivat jo lähtökuopista et suurimmat erot alkavat vasta keskivaiheilla, eikä alkuperäsessäkään pelissä saanut 80h käytettyä ellei nyt ihan jokaista nurkkaa antaumuksella nouhonnut.

Eiköhän tää tuu jokatapauksessa julkasussa suoraan ostettua. Päivä vaan vähintäänkin kehno, samana päivänä saattaa tulla jonkun toisen huomattavasti isomman pelin lisäri ja en usko et tuo varsinaisesti palveluksia tälle tekee. Toivotaan jokatapauksessa et myy tarpeeks hyvin ettei Segalla ruveta miettimään et pitäskö pelkästään Personaan keskittyä.
 
Eiköhän tää tuu jokatapauksessa julkasussa suoraan ostettua. Päivä vaan vähintäänkin kehno, samana päivänä saattaa tulla jonkun toisen huomattavasti isomman pelin lisäri ja en usko et tuo varsinaisesti palveluksia tälle tekee.
Tämä huomioitu myös Atluksen päässä ja Shin Megami Tensei V Vengeancen julkaisua on nyt aikaistettu viikolla. Uusi julkaisupäivä 14.6.2024.
 
Tämä ei ole ihan pikkupäivitys näköjään. 75h uutta kontenttia ja suurinosa musiikista tehdään kokonaan uusiksi. "Tämä on valmis visio pelistä" 75h uutta kontenttia kuulostaa hullulta joten saa nähdä mitä tällä tarkoitetaan.

 
Ylös Bottom