Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Siviilipalvelus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hinin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Siviilipalvelus

Armeijan käynneenä tämähän ei ole ketjuni mutta yhden kysymyksen haluaisin esittää kun on muutamaan otteeseen on siviilipalvelun käynneen kaverin kanssa asiasta keskusteltu.

Itselläni ei ole mitään siviilipalvelusta vastaan mutta yhtä asiaa olen kavereiden kanssa pohtinut kun itse ainakin tunnen monia ketkä jättävät armeijan väliin vain sen takia että eivät halua leikata vuosia kasvaneita hiuksiaan... Omasta mielestä sekä kavereiden ketkä oikeasti menivät siviilipalvelukseen uskonnollisen taikka eettisen vakaumukseen vedoten niin jopa heidän mielestä tämä syy ei ole pätevä asevelvollisuudesta luistamiseen kun sehän on kuitenkin perustuslain määräämä.

Ajatuksia?

Itselläni ei ole mitään siviilipalvelusta vastaan mutta yhtä asiaa olen kavereiden kanssa pohtinut kun itse ainakin tunnen monia ketkä jättävät armeijan väliin vain sen takia että eivät halua leikata vuosia kasvaneita hiuksiaan... Omasta mielestä sekä kavereiden ketkä oikeasti menivät siviilipalvelukseen uskonnollisen taikka eettisen vakaumukseen vedoten niin jopa heidän mielestä tämä syy ei ole pätevä asevelvollisuudesta luistamiseen kun sehän on kuitenkin perustuslain määräämä.

Kyse ei ole pelkästään hiusten leikkuusta, vaan ihmisen ulkonäön muuttamisesta. Mikään taho, edes valtio ei saisi puuttua yksilön ulkonäköön. Eikä siviilipalvelus ole asevelvollisuudesta luistamista.

Kyse ei ole pelkästään hiusten leikkuusta, vaan ihmisen ulkonäön muuttamisesta. Mikään taho, edes valtio ei saisi puuttua yksilön ulkonäköön. Eikä siviilipalvelus ole asevelvollisuudesta luistamista.

En mitenkään usko että edes puolet siviilipalvelun valitsevista oikeasti valitsisivat sivarin uskonnollisin taikka eettisin syin mutta jos se että jättää puolustamatta maataan sen takia että hiukset lähtee niin ollaan aika heikoilla eväillä liikenteessä...

Ja mainittakoon se että kyllä tiedän että siviilipalvelun käynneet pistävät kortensa kekoon tavalla taikka toisella sillä joku olisi kuitenkin siihen takertunut.

Mutta kun olen selkeästi toista koulukuntaa vaikka avarakatseinen siviilipalvelsta kohtaan olenkin niin vienpäs mietteeni toiseen ketjuun.

Tuli vain tässä mieleen että Pohjois-Koreassa pitkähiuksisten miesten kasvot ja henkilötiedot julkaistiin mediassa, ei ollut sosialistisen ihanteen mukainen hiusmuoti. Hiukset lyhenivät ripeästi.

Minulla oli kuulapää kun kävin sivarin, nykyään hiukan pidempää mallia. :D

Tukan lähteminen ei ehkä ole kovin jalo tai syvällinen syy aseistakieltäytymiseen (rastafarit voisivat asiasta olla toki eri mieltä...), mutta se on silti syy siinä missä muutkin. Suomessa on vapaus valita, ja vaikka paperissa ei luekaan syiden "uskonnollinen" ja "eettinen" lisäksi "hiukset", niin voi olla, että jotkut tekevät sivarivalinnan tästä syystä. Ajatuksena tämä tuskin vakuuttaa toisia ja lopulta hiukset putoavat ja kasvavat useimmilla ihmisillä elämän aikana hyvin monista syistä.

Tyypillisesti kyse ei ole kuitenkaan vain hiuksista. Useat alakulttuurit tunnistavat individualistisen ihmisen sisäiset ja ulkoiset tarpeet, sekä ulkoisen olemuksen välittömän yhteyden sisäiseen kokemukseen. Näin hiukset, kuten tatuoinnit, vaatteet ja lävistyksetkin, ovat osa persoonaa.

Oli miten oli, en kuitenkaan näe tätä tukka-argumenttia kovin kestävänä tai ihailtavana. Jos syy skipata armeija vain hiustenlähdön takia saa henkilön valitsemaan sivarin, niin tällöinhän syy on täysin esteettinen, kenties jopa narsistinen. Sen sijaan jos hiukset ovat vain yksi syy rauhanaatteiden syiden rykelmässä, niin voisi sanoa, ettei hiuksilla saisi ainakaan kovin painava rooli tässä valinnassa olla. Aatteiden tulee perustua syihin, joilla on aidosti merkitystä ajetun agendan suhteen. Rauhanaatteessa näitä syitä ovat halu edistää rauhaa, halu lopettaa aseteollisuus, halu muuttaa maailmaa jne. Sen sijaan syitä eivät ole esimerkiksi halu säilyttää tukka, lävistykset tai oma erityinen ulkomuoto.

Minulla oli kuulapää kun kävin sivarin, nykyään hiukan pidempää mallia. :D

Sama täällä... 110kg, taskattu kalju. En ehkä ihan perus sivari.. Nykyään on muokkaantunut "vähän" eri muodossa noi 110kg kuin silloin..:rolleyes:
Ja korostan nyt vielä kun se ei näköjään ole kaikille vieläkään selvä että siviilipalvelus ei ole aseista/isäänmaan puolustautumisesta kieltäytymistä! Vaan armeijasta jos nyt jostain pitää kieltäytyä kun on sivari :)

Sama täällä... 110kg, taskattu kalju. En ehkä ihan perus sivari.. Nykyään on muokkaantunut "vähän" eri muodossa noi 110kg kuin silloin..:rolleyes:
Ja korostan nyt vielä kun se ei näköjään ole kaikille vieläkään selvä että siviilipalvelus ei ole aseista/isäänmaan puolustautumisesta kieltäytymistä! Vaan armeijasta jos nyt jostain pitää kieltäytyä kun on sivari :)

Repesin aika hyvin. :D Harvinainen näky varmaan lapinjärvellä olet ollut. ;)

Mutta hyvin sinne sekaan silti sekottui. Yhden kerran tultiin kysyyn että miks oot valinnu siviilipalveluksen ja se oli kanttiinin tyttönen. :p Ja kertaakaan en ole katunut että valitsin siviilipalveluksen. Ainoastaan niitä sotaleikkejä olis kiva ollut päästä leikkiin, mutta onhan meillä konsolit. :)

Siviilipalvelus suoriutuu paikallisessa ammattikoulussa, huoltomiehen apulaisena. 26.10.08 loppuu ja marraskuussa aloitin lapinjärvellä, perus koulutus kuulla. Kokemuksena tähän asti taivas. Aseet on lähellä sydäntä, terä/ampuma harrastukset ei hävinnyt mihinkään, olin 3vk sivaris, potkittiin poes kun eivät halunneet uutta selkää maksella.

Mutta hyvin sinne sekaan silti sekottui. Yhden kerran tultiin kysyyn että miks oot valinnu siviilipalveluksen ja se oli kanttiinin tyttönen. :p Ja kertaakaan en ole katunut että valitsin siviilipalveluksen. Ainoastaan niitä sotaleikkejä olis kiva ollut päästä leikkiin, mutta onhan meillä konsolit. :)

meil ei ollu kanttiini auki mut shellin kassatyttö jostain syystä hengaili meidän kaa hanhessa :D

en tiedä sanottiinko muille koulutuksen alussa että lapinjärven nuoriso saattaa huudella ja heitellä sivareita kaljapulloilla. sisältyi esittelyyn kyseinen lause ja loi hilpeyttä ryhmässä

en tiedä sanottiinko muille koulutuksen alussa että lapinjärven nuoriso saattaa huudella ja heitellä sivareita kaljapulloilla. sisältyi esittelyyn kyseinen lause ja loi hilpeyttä ryhmässä

Ehkä joskus, mutta eipä tullut mitään tuollaista itsellä vastaan. Juttuja kyllä kuuli vaikka minkälaisia, mutta ei siellä Shellillä kukaan mitään sanonut kun posse ahtautui sisään. Eikä Hanhessa tullut edes turpaan :p

Niin ja takaisinhan ne pullot olisi lentäneet aika nopeasti.

Hyvin varmasti sekoittui, koska minullakaan ei ollut mitään ongelmaa tulla juttuun porukan kanssa. Itseasiassa, harmittaa kun pari numeroa on joutunut hukkaan. :)

Ja kyllä ne sotaleikit sujuu pelikoneella mukavemmin. :D

Peck, taidettiin tuosta pullojen heittelystä mainita. :D Ja toinen mikä herätti meillä hilpeyttä, oli (peace)heijastimien jako, johon Staffan totesi että, "osaapa rekkamiehet ajaa pimeälläkin teidän päälle.." :D

Viimeksi muokannut moderaattori:

pitää nyt vielä sellainen hauskahko juttu tästä palvelusajalta kertoa.
olin jo aloittanut työpalvelun ja kun pikkukunnassa satun asustamaan palveluksen ohella niin juttu leviää nopeasti. kaikki puhuu toisilleen että siellä on nyt sellainen työntekijä (olen paikkakunnan historian tiettävästi ensimmäinen sivari). nyt on jo muutama nuori soittanut minun suuntaani saatuaan ensin numero kunnan asioita hoitavalta sihteeriltä ja kyselleet, minkälaista nykyisin on siviilipalveluksessa, koska eivät uskalla ilman jonkun muun henkilökohtaista tiedonantoa hakea tai edes harkita sivariin lähtöä.
mielelläni olen vastaillut ja suositellut lähtemistä, jos vain siltä heistä itsestään tuntuu. vielä en tiedä onko kukaan lähtenyt, mutta eiköhän sekin joskus selviä.

Tuohan muuten on loistavaa, monet nuoret varmasti pelkää lähteä sivariin ja sitten kaiken lisäksi kun se on kaukana yms. Ja onhan niitä kysymyksiä aina joihin haluaa vastauksia. Itselläkin oli se kynnys korkea, mutta onneksi lähdin. En todellakaan ole koskaan joutunut katumaan päätöstäni, vaikka porukka on enemmän täälläpäin armeijahenkistä. Erikoisinta tässä on se, että kaveripiirini on lähes täydellisesti koostunut aina armeijan käyneistä (alikessujakin muutamia). Toki on paljon poikkeuksiakin, kun ystävä-/kaveripiirini on laaja.

Nyt asiat on saaneet käänteen, kun nuoremmat kaverini ovat käyneet "pyörähtämässä" armeijassa ja kyselevät sivarista ja minulla tietenkään ei ole pahaa sanottavaa siitä. :D

Peck, taidettiin tuosta pullojen heittelystä mainita. :D Ja toinen mikä herätti meillä hilpeyttä, oli (peace)heijastimien jako, johon Staffan totesi että, "osaapa rekkamiehet ajaa pimeälläkin teidän päälle.." :D

ei staffan pitänyt tunteja meille. make sen sijaan suurimman osan. makella aika hauskaa juttua joka väliin. kaikista hauskinta että äijä oli alunperin kotoisin tosta naapurikaupungista, kiteeltä. kuittaili aina vanhoja kiteen ja rääkkylän välisiä kaunoja, vitsimielessä tosin :D
midgårdiin tunneille meno oli kyllä sieltä ja syvältä. pari kilsaa keskellä peltoa kävellä jonnekkin metsään kälyseen puutaloon jossa ei ollut edes ehjiä tuoleja. istupa siellä sit 3h ja yritä kuunnella.

midgårdiin tunneille meno oli kyllä sieltä ja syvältä. pari kilsaa keskellä peltoa kävellä jonnekkin metsään kälyseen puutaloon jossa ei ollut edes ehjiä tuoleja. istupa siellä sit 3h ja yritä kuunnella.

Olis se muutama marssi tehnyt sullekin hyvää ;)

Ylös Bottom