Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

SOCOM: Special Forces (SOCOM 4)

Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Oli näköjään joku testannut SOCOM 4:sta ilman moveakin. E3:ssa oli esillä vain lyhyt demo yksinpelistä. Zipper ei kavahda tehdä muutoksia. Tässä niitä on pitkä liuta ja osa hc-porukoista varmaan tuomitsee pelin jo näiden perusteella.

Edes perinteinen näppäinkonfiguraatio ei ole niin pyhää, etteikö sitä voisi nykyaikaistaa:

  • L1 is to Zoom In instead of "Up" on the D-Pad
  • R2 is Grenade Throw instead of selecting the grenade and using the fire button (R1)
  • "X" is to jump now instead of "Square"
  • Circle is "Snap to Cover"
  • "Square" is to reload instead of "R3"

Jutussaan kirjoittaja kertoo häntä eniten vaivanneen OTS-kuvakulma sieltä olan takaa, eikä (ainoaa oikeaa) perinteistä kolmannen persoonan kuvakulmaa ollut laisinkaan tarjolla. Pitäytymällä vain yhdessä moodissa ehkä vältetään niitä grafiikkabugeja, joista Confrontation tuli Slant Sixin toimesta kuuluisaksi? Muina korjauksina vaativina seikkoina tämä veteraani oli huomannut hyppyanimaation ja ovaalin muotoisen tähtäimen, jonka tilalle kaipasi perinteistä ristiä.

Muuten oli ollut jouhevaa menoa ja kyllä kirjoittaja oli sieltä voinut jo niitä socom-viboja kokea.


Lähde: SOCOM 4 Impressions (Without MOVE) - The Ironstar Movement
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Pakko ostos, ihan sama minkälainen loppu tulos.
Minä tykkään.
Kaikissa sukissa o säilyny sukkamaisuus aina...
Pelattavuus on huonontunut koko ajan paitsi tässä PS3:sen versiossa.
Ukko tietysti vois olla nopeampi ja plaa plaa plaa mut IHAN SAIRAAN HYVÄ PELI.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Pakko ostos, ihan sama minkälainen loppu tulos.
Minä tykkään.
Kaikissa sukissa o säilyny sukkamaisuus aina...
Pelattavuus on huonontunut koko ajan paitsi tässä PS3:sen versiossa.
Ukko tietysti vois olla nopeampi ja plaa plaa plaa mut IHAN SAIRAAN HYVÄ PELI.
Kai se on itsekin pakko latailla ne kartat ja päivitellä peli kuosiin. Notta päästähän paukuttelemahan! Itse kyllä kanssa odotan uutta Socomia mielenkiinnolla. Mitään huimaa hype-efektiä ei tosin ole.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Ensi alkuun täytyy kyllä kehaista vanhojen Socom-veteraanien kannanottoja ja kommentteja tässä ketjussa, muistot kirkastuivat mielessä saman tien. Juttelin menneenä viikonloppuna paljon erään toisen Socomistin kanssa vanhoista, hyvistä ajoista ja kohonneen hypen myötä päätin sitten lukea tämän ketjun kokonaan - ja fiilis vain nousi tämän myötä.

Sataprosenttista kopiota S2:n vanhan rungon osalta ei siis tulla välttämättä saamaan, mutta pistän pienen toivon myös siihen, että kyseessä on PS3-peli ja online-päivitykset ovat näin ollen mahdollisia. Isoja muutoksia ei voi tällöin tehdä, mutta kuten aiemmin sanottiin, niin pienet asiat tekivät S2:sta loistavan ja ehkä juuri niitä voitaisiin muutella tarvittaessa pelaajien palautteen myötä? Se lienee liikaa vaadittu, että pelaajat voisivat kustomoida tietyt asetukset itse servua tehdessä (muutakin siis kuin sallitut aseet, yö/päivämapit, erien kestot, jne).

Lisään muutaman jutun, verraten aikaisempiin Socomeihin, lähinnä Socom 2:sta käytän pohjana.

- Mikäli teknisesti mahdollista, niin pelaajasta pelaajaan siirtyminen pitäisi tapahtua silmänräpäyksessä, Socom 3.sta lähtien se oli tavattoman hidasta. Tuli katseltua sitä latauspallukkaa ruudussa ihan liikaa, etenkin jos etsi jotain tiettyä pelaajaa 16 muun joukosta.

- Scoreboardia pitää voida katsoa juostessa, pelaaja ei saa pysähtyä sen takia.

- Vapaa kamera katsojalle, Socom-videoita oli hieno katsella osaavan kuvaajan tekemänä.

- Kuten Myytti (muistaakseni) edellä mainitsi, niin pääase ja kranaatti/pistooli/kleikka pikavalintanäppäimiin (ennen L1 ja L2) ja tämä pitää pystyä tekemään juostessa, kuten aiemminkin.

- Osumankestävyys, ehkä se kaikkein tärkein asia - sopivan realistinen, mutta ei kuitenkaan 1-2 kudin HC-tappoja vartalo-osumilla (vrt. esim. Codit ja Battlefield BC 2)

Luottoa on edelleen Zipperin tyyppeihin, etenkin kun projekti on aloitettu suht tuoreelta (S2-)pohjalta jo muutama vuosi sitten, jolloin S2 oli vielä suhteellisen tuoreessa muistissa. Mikäli tähtääminen on samanlaista (haastavaa!) ja kääntyvyyden/tähtäimen nopeuden/dead zonen voi täysin kustomoida, niin se tuntuu jo todella paljon vanhalta kunnon Socomilta. Kaikkeen muuhun aion sopeutua, mutta tuo pitää olla.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Pakko ostos, ihan sama minkälainen loppu tulos.
Minä tykkään.
Minä myös tykkään ja olen AINA tykännyt. Olen sopeutumiskykyinen kuin kunnon sotilaan tulee ollakin.
Kakkosen jälkeen on kaikki SOCOMit haukuttu paskoiksi, liian isoiksi, liian hitaiksi, ei saa olla kulkuneuvoja, ei tankkeja ei veneitä, ei saa olla räjähtäviä tynnyreitä jne. uikuti uikuti.
ja plaa plaa plaa mut IHAN SAIRAAN HYVÄ PELI.
Niimpä, se on sairaan hyvä, kun hyväksyy sen tosiasian ETTEI se ole SOCOM2, eikä sen tarviikkaan. Uusi peli ja uudet kujeet, kannattaa opetella eikä murjottaa :D

Toivottavasti SOCOM4:ssä on ainakin samat asiat kuin Confossa plus:
-Samanlainen tai jopa parempi äänimaailma kuin Confrontationissa - kuulet vihollisen mölinän kulman takaa.
-Nykyinen verkkainen pelitempo, koska se tuo enemmän mielestäni taktisuutta peliin, kuin 100m aitajuoksukilpailu. (Kilpajuoksijat voivat mennä puolestani pelaamaan Call of Dutya, siellä saa juosta kieli vyön alla).
-Vanhat polkumiinat teroille, vaikka miinakielto leviää maailmalla rutonlailla - Terroristitko muka välittää?? BhhullZit
-RGB:t ja GL:t pois koko onlinestä, mukaan luettuna unranked.
-Heavy armorit....kuka niitä kaipaa? Juggernautti nobot kuuluu CoDiin, jos edes sinne.
-Kunnon rekyylit aseisiin ja USAS12 on niin ärsyttävä etten toivo sitä edes itselleni.
-Viidakkokenttiä kunnon kasvillisuudella eikä mitään avohakkuu aluetta.
-Tappaminen vedessä ainakin puukolla pitäisi olla mahdollista, jos vaikka vesikämppijät sitten rauhottuis.
-Täysin kustomoitavat kontrollit ainakin normiohjaimeen ja vaikka Moveenkin, jos sillä pystyy pelaamaan onlinessä.

Oho, tulipas listaa....no tollasia toivon, mutta olen tyytyväinen siihenkin minkä saan. SOCOM kun on SOCOM.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Niimpä, se on sairaan hyvä, kun hyväksyy sen tosiasian ETTEI se ole SOCOM2, eikä sen tarviikkaan. Uusi peli ja uudet kujeet, kannattaa opetella eikä murjottaa :D

Hieman asiasta poiketen, niin on kyllä aivan samanlaista vinkumista mitä kuuli cs-pelaajilta kun cs:s tuli.

Mutta itse asiaan, hyvältähän tämä näillä näkyminen on ainakin omasta mielestä vaikuttanut, ja jos saavat tuon moven toimimaan hyvin, niin ainakin omaan pelihyllyyn löytää tiensä. Vielä kun tulisi m4a1:n näköinen lisäkapula johon saisi sekä moven, että navin kiinni, niin täällä oltaisiin jo taivaassa :)
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Gamescomin Demo kokonaisuudessaan selostuksella varustettuna.

Hyvältä näyttää, täytyy myöntää. Next-Gen Socomia on odotettu, oli lopputulos millainen vain.

Kiitos! Hyvä ja rauhallinen selostus ilman turhia korulauseita. Tosiaan tuossa on työn alla Gamescomissa nähty demo, joka toimi paremmin uuden ohjaustavan simulaattorina kuin varsinaisena tutustumisena SOCOM IV:n; säädetty helpommaksi ja kuolemattomuus vielä päälle. KFIN Mediasta löytyy pelikuvaa.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Gamescomin Demo kokonaisuudessaan selostuksella varustettuna.

Hyvältä näyttää, täytyy myöntää. Next-Gen Socomia on odotettu, oli lopputulos millainen vain.

Ei ole Socomi tämä peli, ei niin millään vaan joku tusina räiskintä tutulla nimellä varustettuna, missä hiipimis mahdollisuudet? Ja nuo pirun autot saisivat toimia näkösuojana eivätkä minibunkkereina, luodit menee läpi autoista älyttömän helposti.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Ihan mielenkiintoista asiaa pelistä kävi ilmi eilen julkaistussa Zipperin podcastissa.

-Ei armoreita
-Ei encumbrancea (siis kaikki juoksevat samaa vauhtia)
-Keskitetty kamerakulma on vain nettipelissä, ei yksinpelissä lainkaan

Sitten podcastissa oli vielä kysymys, että saako health regeniä ja blood splatteria pois, niin kaveri vastasi, että yksinpelissä niitä ei saa pois päältä. Tavasta, jolla tuohon kysymykseen vastattiin voisi melkein lukea, että nettipelissä tuolle olisi mahdollisuus tai että kumpaakaan ominaisuutta ei edes koko mp:ssä olisi.

Tuossa vielä se podcasti: SOCOM.com - Welcome
Tuo hieman hämärään jäänyt kysymys löytyy noin 42:30.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Ihan mielenkiintoista asiaa pelistä kävi ilmi eilen julkaistussa Zipperin podcastissa.

-Ei armoreita
-Ei encumbrancea (siis kaikki juoksevat samaa vauhtia)

Aivan uskomatonta. Siis aivan helvetin uskomatonta. Ei voi olla totta, että ne oikeasti tekee tällaisen päätöksen! Nyt vielä aseista kustomointi pois ja juoksunappi pois, niin ollaan todella hyvällä tiellä, vaikka tämäkin oli jo jotain uskomattoman positiivista settiä, mitä ei olisi uskonut tapahtuvan.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Hahaa jes!!! Socom nelosellahan on vielä toivoa! Tätä mä ainakin odotan tällä hetkellä eniten :cool::p
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

iWagglen tuttu kaveri tehnyt nyt analyysin Move-ohjauksesta SOCOM IV:ssa (sehän tämä kuitenkin on :)). Jo aiemmin "Ferrari-insinööriksi" täällä leimattu tekee työnsä taas hyvin.

[video=youtube;672SKCEdwvU]http://www.youtube.com/watch?v=672SKCEdwvU[/video]


Kyseessä mitä ilmeisemmin jo elokuussa Gamescomissa esitelty demo.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Zipperin kannattais palkata ferrari-inssi tekemään hinosäätötestausta.
Näyttää ihan hyvältä tämäkin :)
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Vuoden viimeisessä podcastissa mappien koosta puhuttaessa sanottiin, että suurin mappi olisi kuulemma about Guidancen tai Foxhuntin kokoinen. Eipä tässä ihan kaikkea toivoa hyvästä Socomista ole vielä menetetty. Ensi vuoden puolella pitäisi sitten infoa alkaa tippumaan ihan kunnolla.

Tuossa vielä tämä podcasti jos joku haluaa kuunnella, Socom kysymykset ovat loppupuolella: SOCOM.com - Welcome

Puhutaan mm. yksinpelin vaikeusasteista, emcumbrancen pois jättämisen syystä ja Socom 4:n markkinointi suunnitelmasta.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Tätä ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen CS 1.6 ja CS:Source, jonka siirroksen aikana nämä CS 1.6:n "veteraanit" vinkui kaiken olleen huonosti uudessa see-ässässä. Kuitenkin pelilliesti runko pysyi pelissä lähes samana, mutta heidän olisi pitänyt opetella Sourcen salat, joka olisi voinut tarkoittaa sitä, etteivät he ehkä olisi pärjänneet uudessa versiossa.

Mutta hirvee vinkuna ja vankuna, vaikka pelistä ei ole ollut juuri muuta esillä kuin Movella ohjattua yksinpeliä? Itse en näe mitä pahaa jossakin sprinttinappulassa on? Varsinkin kun sitä ei ole varmistettu moninpeliin. Eikä kukaan teistä ole edes päässyt testaamaan kokonaisuutta. Eri asia olisi, jos peliin tulisi tankkeja, helikoptereita ja ohjattavia robotteja. Sitten näkisin tämän itkemisen tarpeellisena. Eiköhän pojat odoteta ihan rauhassa eikä teilata jokaista ominaisuutta heti täysin paskaksi?

Joku puhui Halosta ja niiden muuttumattomuudesta täällä. Noh, H2:han muuttui aika radikaalisti H3:een verrattuna, joka sisälsi paljon enemmän random factoreita jopa kilpailullisilla säännöillä. MM nyt ei ole kilpailullisuutta nähnytkään joulukuusien ja muiden hömpötysten kanssa. Reachista ei tarvitse varmasti edes sanoa mitään.

Jokainen pelisarja muuttuu ja yleensä siihen huonompaan suuntaan. Se peliseura ja aika yleensä kultaavat muistot.
 
Vastaus: SOCOM 4 [Hype]

Kuitenkin pelilliesti runko pysyi pelissä lähes samana,

Näin ei ole todellakaan ollut Socomin kanssa, joten sinänsä turha esimerkki. Socom kolmonen muutti lähes kaiken hahmon liikkumisesta rekyyliin, tuplasi pelaajamäärät, triplasi mappien koon, muutti mapit paskoiksi monen pelimuodon kompromisseiksi jne jne. Vaikka kuinka paljon heikennyksiä. Tämä myös näkyi Socom kakkosen jälkeen kilpailullisuudessa, monet eivät ole jaksaneet kakkosen jälkeen pelata sarjaa paljoakaan ja pelisarjan menestys on laskenut muutenkin huomattavasti. Confro pyrkikin jo takaisin kakkosen maisemiin, kun niin paljon yhteisö kolmosesta vieraantui, mutta pyrkimiseksi se suurimmaksi osaksi jäi. Nelonen jälleen pyrkii toteuttamaan kakkosen kaavaa, mutta kuitenkin pyrkivät parantamaan. Aika kertoo, onnistuvatko tässä.


Mutta hirvee vinkuna ja vankuna, vaikka pelistä ei ole ollut juuri muuta esillä kuin Movella ohjattua yksinpeliä? Itse en näe mitä pahaa jossakin sprinttinappulassa on?

No siksi onkin toivoa elätelty, että moninpelin puolelle ei noita yksinpelin puolella nähtyjä tiettyjä ratkaisuja olisi tuotu. Ja sprinttinappula muuttaa pelin kulkua radikaalisti. Joidenkin mielestä hyvä, toisten mielestä ei välttämättä. Plus, tietty senkin toteutuksessa on isoja eroja, sen voi toteuttaa hyvin tai vähemmän hyvin tai aika paskastikin.

Joku puhui Halosta ja niiden muuttumattomuudesta täällä. Noh, H2:han muuttui aika radikaalisti H3:een verrattuna, joka sisälsi paljon enemmän random factoreita jopa kilpailullisilla säännöillä. MM nyt ei ole kilpailullisuutta nähnytkään joulukuusien ja muiden hömpötysten kanssa. Reachista ei tarvitse varmasti edes sanoa mitään.

Minä puhuin ainakin. Halojen perusfiiilis on ennen Reachia kuitenkin pysynyt huomattavasti tasaisempana. Toki en osaa niitä syvimmälle meneviä hienouksia verrata, koska en ole Haloissa koskaan ollut edes lähellekään hyvä, mutta sen verran voin melkoisella varmuudella kuitenkin sanoa, että niissä muutokset ydinmekaniikassa ovat olleet huomattavasti järkevämmissä rajoissa kuin Socomissa. Reach toi ehkä isoimman muutoksen varsinaiseen räiskintään rekyylillään ja muilla uudistuksillaan.

Jokainen pelisarja muuttuu ja yleensä siihen huonompaan suuntaan. Se peliseura ja aika yleensä kultaavat muistot.

Aika ja peliseura eivät todellakaan ainakaan Socom kakkosen kohdalla ole kullanneet muistoja, vaan se on ihan oikeasti lähes joka osa-alueella täysin omalla tasollaan verrattuna kolmoseen tai Confroon. Pelisarjat muuttuvat, mutta sitä ei ole pakko hyväksyä ja ostaa jatko-osa toisensa perään. Ei ole pakko pelata sitä uusinta jatko-osaa, kun se kantaa sitä samaa nimeä kuin se edellinen oma suosikki, jos se uusin osa on tuubaa.

Socom-yhteisö on yleensäkin ottaen antanut palautetta kehittäjille juuri näistä samoista asioista, joita tässäkin ketjussa on lueteltu ja juuri siksi Seth Luisikin jo Confrontationia hypettäessään koko ajan puhui "back to the roots". Ei nämä vinkkunat ja vankunat siis todellakaan ole olleet mitään sanahelinää, vaan pelisarjan fanien todellista halua nähdä pelisarjan kehittyvät järjen rajoissa. Ja järjen rajoissa tarkoittaa nimenomaan sitä, että jatko-osa on jatko-osa, joka kantaa pelisarjan nimeä siksi, että se on selkeää pelillistä jatkumoa sarjan edellisille osille, eikä siksi, että peli möisi tutulla nimellään ja sillä, että se on vielä joku aivan muuksi muokattu peli nykytrendien perässä juosten. Tietyillä pelisarjoilla on ne tietyt vahvuudet, joiden vuoksi niistä pidetään.
 
Ylös Bottom