Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Spider-Man

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet
    ps4
Lyönpä nyt omankin lusikkani tähän soppaan mukaan...

Ehdin perjantain ja viikonlopun aikana pelata yhteensä sellaiset 6-7 tuntia tätä kolmessa eri sessiossa ja omaan makuun peli on hyvä juurikin tuollaisissa parin tunnin erissä. Juonitehtävä tai pari ja siihen lisäksi sivuaktiviteettia ja tutkimista per pelikerta. Tässä vaiheessa kaikkea kivaa uutta on avautunut ihan mukavalla frekvenssillä, tulee uusia apuvälineitä, aukeaa uudenlaisia tehtäviä, paljastuu uusia pukuja, joita kohti sitten hankitaan tokeneita, jotta ne voi avata.

Itse tykkään myös tässä vaiheessa ihan sinkoilusta pitkin kaupunkia. Opetella ja totutella mekaniikoihin ja pyrkiä paremmaksi ja luontevammaksi seittisinkoilussa, jotta sitä törmäisi vähemmän rakennuksiin ja enemmänkin sinkoilisi niiden väleissä. Lisäksi peli on minusta kohtuullisen vaativa! Keskimmäisellä vaikeusasteella ainakin minä saan olla vähänkään isompia perusvihuryhmiäkin vastaan aika varovainen. Väitän, että taistelu perusvihuja vastaan on tässä vaikeampaa ja vaativampaa kuin aikanaan Batman Arkham-sarjassa oli.

Tarinasta nyt ei vasta parin tehtävän perusteella hirveästi voi sanoa, mutta en nyt ainakaan lähtisi lyttäämään. Vaikuttaa ihan ok-tason tarinalta ja ainakin itse ihan mielelläni seuraan tällaista "vaihtoehtoista" tarinaa sen sijaan, että kyseessä olisi taas kerran se sama idea teini-ikäisestä Peteristä, josta justiinsa tuli Spidey.

Ei tämä täydellinen peli ole, mutta ensimmäisen viikonlopun perusteella voin silti jo antaa sellaisen vahvan 8½-9 arvosanan. Helposti paras hämispeli suunnilleen koskaan. Tämä tulee ainakin itselleni tarjoamaan montakymmentä tuntia viihdettä, kun suorittelen kaikki tehtävät, pyrin availemaan ainakin kiinnostavamman puolikkaan puvuista ja teen tarinaa eteenpäin aina pari tehtävää kerrallaan. Hyvää tekemistä vuorottelemaan sinne PESsin ja Tomb Raiderin sekaan RDR 2:ta odotellessa!

En odottanut täydellistä peliä saavani, vaan tähän asti parhaan hämispelin ja sellaisen olen ainakin tähän mennessä saanut. Jos peli kiinnostaa yhtään, niin suosittelen kyllä ostamaan.
 
IMO tuossa oli aika vahvaa kärjistystä mukana Ompulta. Hän näkee asian näin, moni muu ei välttämättä. Harmi jos laadukas peli jää jollakin ostamatta tällaisten kommenttien takia. Tosin voihan se jollekin jäädä paska peli ostamatta noiden kommenttien jälkeen tietty. :D
Tai sitten odotan että tulee RDR2 :D En usko häviäväni mitään jos tämä jää vasta alessa ostettavaksi.
 
@Murdoc katsos seuraavaksi vähän niitä ihmisiä ja autoja siellä alhaalla ja vertaa sit ihan mihin tahansa muuhun peliin.
Esim ne autot. Muissa peleissä ne ajelee vaihtelevilla nopeuksilla, etäisyyksillä, hieman eri ajolinjoja jne. Tässä ne kääntyy esim risteyksestä 100% samalla tavalla ja aina. Auton skini vaihtuu.
Ihmiset elää muissa peleissä omaa elämäänsä, tässä ne on kuin jossain festarialueella tönöttämässä, hieman liikuskelee jonnekin joku ja muut on kasassa ja näyttävät about kaikki samoilta.

Eli ei niiden välttämättä tartte mitenkään niin erikoisia olla, mutta vahanukke ja kiskot auton alla 100% samalla tavalla kaikki vie aivan kaiken immersion elävästä maailmasta pois.

Ja kun olen jo sanonut, että katutaso voidaan unohtaa, en käy kuin pakosta. Joten mitä siellä ilmassa on? Reput, tutkimukset, valokuvat jne on vain yksin tyhjässä ympäristössä liitelyä ja kaikki on tarjolla suoraan. Eli menet navigaattorimaisesti repun luo, painat kolmiota ja siirryt seuraavaan.

Muissa peleissä tulee liikuttaessa fiilis et hei mikä tuolla näkyy, käyn katsomassa sen. Tai mitäs tuolla tapahtuu, käyn seuraamassa sitä. Ja jopa monet huonohkot pelit tekee tämän puolen ihan hyvin. Jopa AC mikä tarjoaa samoin kaiken silmien eteen keräiltäväksi, niin siinä tuntuu kokoajan olevan jotain puuhaa, eikä tarina etene mihinkään. Samoin GTA jne.

Eli jos tässä olisi joku löytämisen, tai edes tutkimisen ilo niin tuolla kaupungilla olisi jotain virkaa. Mutta tässö ei ole mitään muuta kuin grindaamisen pakko mennä hakemaan reput/valokuvat jne sieltä minne joku on ne ripotellut.

Ja @Ac3way GTA:saa valitin nimenomaan sitä miten ne hukkasi potentiaalin niissä tehtävissä. Siellä oli varsinkin alussa ja myöhemmin yksittäisiä todella huiketa tehtäviä ja loput oli siinäkin sitä saman kaavan toistoa, mutta siinä piti maailma otteessaan ja tuntui kuin olisi osa maailmaa.

Ja ei, en etsi virheitä tässä, vaan jos esim katsoo mun ensipuraisun pelistä YouTubesta se oli yhtä hymyä. Nautin suunnattomasti. Vasta seuraavana päivänä kun pelasin lisää ja peli tarjosi pelkkää tyhjyyttä ja sitä yhtä ja samaa grindaamista kokoajan, niin aloin siinä ohessa katsomaan et kai tää peli jotain tarjoaa ja ei tarjonnutkaan.

Metacriticin puolelta kun katsoo näiden käsittämättömien 9-10 arvosteluiden ja pilipali 0/10 arvioiden välistä niitä 7-8 arvosanoja niin täysin samoista asioista siellä valittavat.

Sinkoilu seiteillä upeaa, grafiikka kaupungin osalta upeaa, taistelut sulavia ja poikkeuksellisen toimivia. Tarina vaikuttaa hyvältä ja varmasti hämisfanit saa läpi pelin todella paljon hienoja viittauksia menneeseen.

Mutta ei se sitö faktaa poista, että näin hurjaa copypastea ei ole sitten räikeimpien Ubin pelien nähty, lisättynä kopiot Batman sarjasta, tuomatta käytännössä mitään omaa (joo liikutaan seiteillä tiedän, hahmo pakottaa), mutta silti onnistuttu tappamaan se maailma. Mä en ihan rehellisesti tiedä toista open world AAA-luokan peliä missä on näin pienoismallikaupunki meininki vahanukeilla ja pienoisrautatie vaihdettu autoihin.
Enkä muista toista peliä missä kaupunki on saatu näin turhaksi vaikka ennenkin kaikki on lykätty päin naamaa. Kaupunki on pelkkä kulissi liikkua tappeluiden välillä.

Ja olkoonkin, että tarinassa välillä tutkitaan paikkoja jne, niin käytännön tasolla iso ongelma on juuri se, että sivuaktiviteetit, eli ryöstöt on täysin samaa mätkimistä kuin pää ja sivutehtävät. Sen vuoksi sitä toistoa tulee aivan julmetusti.

Ja kun tosiaan kaikesta tästä kerättävistä asioista on ensin viety se löytämisen ja tutkimisen ilo pois, on sen jälkeen pistetty niihin juttuja mitkä käytännössä pakottaa niitä hakemaan. Eli pakotetaan grindaamaan keräiltäviä juttuja. Se taas kääntää koko keräilyn itseään vastaan.

Ja kuten jo jossain aikaisemmin sanoin, niin silloin kun Ubi tätä alko harrastamaan 10v sitten, niin silloinhan nämä kaikki oli arkipäivää. Mutta paljon kertoo pelaajista jos Ubisoft haukutaan pelistä toiseen näiden asioiden vuoksi..myös arvostelijoiden toimesta. Tässä ne on vedetty vielä huonommaksi ja arviot pyörii 9-10 välillä. Se on täysin uskomatonta.
Mutta ei tuollaista peliä voi 2018 sanoa open worldiksi, joka ei todellakaan ole avoin, tai hiekkalaatikko. Et voi siellä tehdä yhtään mitään, paitsi se mitä navigaattoriin lyödään kartalle.
Hämis ja maailma ei reagoi toisiinsa, eikä hämis elä siellä kaupungin sisällä.

Tää ei tarkota sitä, että tää peli olisi joku nollan oeli, vaan juurikin 7-7,5/10 ja se ei todellakaan ole huono arvosana. Tässä on moni asia hyvin ja ne hyvät asiat toimisi aivan mielettömän hyvin ilman open worldiä ja grindaamistakin.

Eikä siinä, peli on ihan selkeästi tarkoituksella tehty sellaiseksi, että nuorempikin väki pääsee sitä pelaamaan. Ja k16 peli, eli aikuisen seurassa 13v saa pelata. Se on aikalailla se ikä mille tää on kuin tehty.
Jopa niissä labran tutkimisissa seuraillaan jotain putkia maan ja rakennusten sisässä, eikä tarvitse tutkia mitään, sen kuin tekee. Puzzlet sellaisia et mun 6v pystyy ne tekee silmät kiinni jne.
Peli ei edes yritä herättää pelaajaa ajattelemaan edes puzzleissa. Kaikki tuntuu ihan tarkoituksella tehdyn helpoimman copy paste kaavan kautta.
Mä ihan rehellisesti luulen, että jos peli ei olisi Sonyn yksinoikeus, niin peli olisi monipuolisempi, innostavampi ja haastaisi pelaajaa muussakin kuin merkinnässä.
Sony haluaa casuaalin kassamagneetin ja sen vuoksi tärkeintä on lykätä kaikki suoraan silmille ja silloin voidaan myös jättää kaikki yksityiskohdat maailmasta pois. Kunhan peli etenee ilman yhtään ongelmaa.

Ja jos hämiksestä tykkää, en näe miksi tätä ei ostaisi. Kyllä tarinasta irtoaa ihan varmasti rahoille vastinetta ja upean näköisen pelin hyvillä kontrolleilla saa.
Haluan vaan et näiden hämisfanien silmien ulkopuolelta muut tietää, ettei se peli itsessäänhän siellä taustalla ole alkuunkaan samalla tasolla ja ei tarjoa kuin grindaamista. Jos sellainen ajatus tökkii, niin sit ostaa alennuksesta.

Eli hämis fanit kaupoille, hyvää open worldiä hakevien kannattaa jättää ostamatta.
 
Onko tässä nopeempaa tapaa mennä kaupungin päästä toiseen kuin seitillä liitäminen? Se on kyllä hauskaa, mutta jos tätä useamman kymmenen tuntia pelaa, niin alkaa varmaan vähän kyllästyttämään...

Mut meillä on tästä pelistä tykätty. Tää yhdistelee mukavasti perinteistä tappelua, hiiviskelyä ja aivopähkinöitä.
 
Onko tässä nopeempaa tapaa mennä kaupungin päästä toiseen kuin seitillä liitäminen? Se on kyllä hauskaa, mutta jos tätä useamman kymmenen tuntia pelaa, niin alkaa varmaan vähän kyllästyttämään...

Mut meillä on tästä pelistä tykätty. Tää yhdistelee mukavasti perinteistä tappelua, hiiviskelyä ja aivopähkinöitä.

Ilmeisesti metrot aukeaa jossain vaiheessa fast travel mahollisuudeksi.
 
Ilmeisesti metrot aukeaa jossain vaiheessa fast travel mahollisuudeksi.
Niin taitaa olla vain se latauksen ajan hämis metrossa. Itse lokaationa voit pikamatkustas suoraan sinne minne haluat. Eli ei mennä erikseen metroon ja tulla metrosta pois, vaa voit mistä vaik pikamatkustas metrovideon kera kohde paikkaan.

Tuolla seiteillä sinkoilu on vain niin nopeas, että jos ei ihan toiselle puolen karttaa mene, niin nopeampaa melkein seitittää menonsa.
 
@Omenanraato Ei minua suoraan sanottuna kiinnosta lähtä metsästämään bugeja ja virheitä pelistä. :) En juoksentele siviilien perässä ammuskelemassa tai seuraa tarkoituksella miten liikenne käyttäytyy. Kuten sanoin, varmasti bugeja löytyy ja varmasti on joissain asioissa oiottu ja tehty asioita resursseja säästellen. Mutta se mitä näen ja koe pelissä toimii valtavan hyvin. Kadut kuhisevat ihmisiä ja autoja ja juoksevat pakoon, kun kähinä alkaa. En minä sen enempää noilta kadunliikkujilta TÄSSÄ pelissä kaipaa. Eri asia tosiaan sitten, kun se kaikki tapahtuma on siellä maantasolla niinkuin vaikka GTA tai tuleva RDR2. Mutta tähän peliin tuo tämän hetkinen toteutus toimii aivan tarpeeksi hyvin. Sinulta tuo ehkä vie immersion mutta minulta ei todellakaan, kun en jää niitä pitkiksi ajoiksi vahtaamaan ja seuraamaan onko niillä, jonkinlaista elämää alla. Siinä mielessä käyttämäsi sana kulissi on ihan osuva, että sitähän se kärjistetyimmillään on. Minun arvosanaani pelistä tuo ei kuitenkaan onnistu heikentämään tässä pelissä aiemmin mainituista syistä.

Eihän tässä myöskään ole mikään pakko pelata sivutehtäviä jos ei niin halua. Pelaa tarinan läpi ja pistää vaihtoon jos sivutehtävät tuntuvat pakkopullalta. Tarinahan tässä ilmeisesti on saanut kovasti kehuja (en tiedä itse, kun en ole vielä tarina tehtäviä paljoa pelannut). Sivutehtävät jne toistavat toki itseään mutta kun pelaan ensimmäistä kertaa näin pirun hyvin tehtyä ja laadukasta Spider-man peliä niin en jaksa valittaa tästä. Ja seittisinkoilu tuo itsessään tarvittavaa uutuutta ja vaihtelua peliin (minulle).

Mutta tämän enempää en kyllä samasta asiasta jaksa enään vääntää. Agree to disagree? Jotku nauttii jotku ei. :)
 
Eivät muuten juokse pakoon kähinän alkaessa. :D (Katso 5:30 eteenpäin videolla. Sieltä tulee eteen ryöstötilanne ja ympäröivä maailma. Edit: tuo tilanne onkin tasan 8min kohdalla)

Enkä ole ainuttakaan bugia etsinyt. Talojen sisälle vain tuo menee välillä ja kartalta katoaa kohteita, tai niitä ei saa auki. Uudelleen lataus korjaa. Ei ole isoja bugeja tässä pelissä, eikä ne haittaa.

Mitään virheitä en ole etsinyt missään välissä. Olen pelannut peliä ja jopa kesken mätkinnän on vain alkanut pomppimaan silmille miten huonosti tuo on tehty.
Ja katutasosta on millään mittapuulla turha puhua edes välttävänä vaikka miten hämis tai Sony lasit silmillä asiaa katsoo. Kun ne ei todellakaan kuhise ihmisiä ja ne ei siellä tee mitään.

Ja kun kyse ei ole mistään katutasosta, tai sivutehtävistä tai mistään yksin. Vaan siitä kokonaisuudesta joka sen päätehtävän ympärillä on. Se on äärimmäisen keskinkertainen tuotos, paikoin jopa huono.
Ja jos tarinassa onnistutaan noin hyvin, olisi kannattanut tehdä putkijuoksu suoraan.

Ja kuten sanottu niin nauttikaa jokainen täysin siemauksin, tottakai. Hyvähän se on et maistuu. Voisi monet silti vähän avata silmiään ettei se todellisuus siellä järin hyvää taustalla ole.
Ja sekin on jokaisen asia miten ne itsellä rikkoo pelikokemusta, vai rikkooko. Mutta vaikka ne ei häiritse, ei se silti 2018 open world standardeja täytä mitenkään isoksi yksinoikeuspeliksi ja se ei nimenomaan open worldinä ole todellakaan hyvä.
Hämispelien laatu on käsittääkseni ollut aivan kuraa yleensä, joten toki tässä on kontrolleissa ja tarinassa ja grafiikassa onnistuttu todella hyvin ja juurikin ultimaattinen hämisfani saa todella paljon irti. Sekään ei silti oikeita 9-10 arvosanoihin, mitkä on täysin käsittämättömiä.

Eniten itsellä menee ”tunteisiin” se, miten vuosien saatossa kymmeniä pelejä on näiden samojen asioiden toimesta lytätty. Etenkin arvostelijoiden toimesta, mutta myös foorumeilla. Muut pelit saa arvosanaksi 6-8, vaikka ovat saattaneet itse pelinä olla paljon monipuolisemmin ja paremmin tehtyjä. Mutta iso Sonyn yksinoikeus isolla tunnetulla supersankari brändillä ja arvosanat vertautuu maailman parhaimpiin peleihin olemalla osassa 10/10 tai 100/100.
Uusin Zelda, GTA V, Mario Odyssey jne tähän rinnalle ja pokkana sanotaan tätä kympin peliksi, niin sillon mennään jo aika hämis tai Sony laput silmillä.
Edelleen huomautan siitä, että esim 7-8 on todella hyvä arvosana pelille ja kympin pelissä pitää olla kyllä jo about kaikki kohdallaan ja ysin pelissäkin pitäisi jotain kantavaa voimaa olla muuta kuin tarina.
Joko Sony maksaa arviot isoiksi (juu en oikeasti usko), peliarvostelijat antaa yksinoikeuspeleille mitä rummutetaan paljon automaattisesti isompaa arvosanaa, tai sitten ne arvioi omilla asteikollaan jokaista peliä, eikä edes yritä miettiä tekeekö joku peli kokonaisuudessaan asiat edes lähelle samalla tavalla kuin vastaavat muut pelit jotka saaneet samoja arvosanoja.

Mutta koska jokaisella on omat mielipiteensä ja tiedän itsekin et hämis fani tästä saa paljon irti ja varmasti sokaistuu asioille mitkä pomppii muissa peleissä silmille niin tehkäämme jokainen omat mielipiteemme.

Sen vuoksi tein videon missä näkyy mitkä eri seikat tässä pomppii silmille. Kaikki ei välttämättä ole tehty pelissä huonosti, vaan tavoilla mikä joko vie peli-iloa, tai ei ainakaan anna sitä, tai sitten tavoilla mikä on nähty liian monta kertaa, tai tekee sen huonommin. Ja osa asioista on vain tehty surkeasti.
Ja mikään näistä yksin ei ole asia mikä tiputtaa arvosanaa. Mutta se kokonaisuus on hyvin köyhä ja ontto ja se tiputtaa arvosanaa.
Monilla tuntuu vain olevan tapana pistää pelille arvosanaksi 4/10 tai 10/10 vertaamatta sitä muihin saman arvosanan saaneisiin peleihin. Siinä välissä kun voi olla upea hämis peli, joka ei silti varsinaisena pelinä oli kuin vaikkapa kasin peli, vaikka hämis pelien sarjassa olisikin sen hetkinen kuningas kautta aikain.

Sanoisin myös varoituksena, että hämisfanaatikot ei kannata edes katsoa. Tulee vain lisää kakkamyrskyä. Päästään kaikki helpommalla.
Mutta jos joku nyt ei saa kiinni tästä päätehtävien ulkopuolella olevasta keskitasoisesta maailmasta, niin yritän vähän näyttää ja kertoa videon kera missä mättää.

 
Viimeksi muokattu:
Eivät muuten juokse pakoon kähinän alkaessa. :D

Enkä ole ainuttakaan bugia etsinyt. Talojen sisälle vain tuo menee välillä ja kartalta katoaa kohteita, tai niitä ei saa auki. Uudelleen lataus korjaa. Ei ole isoja bugeja tässä pelissä, eikä ne haittaa.

Mitään virheitä en ole etsinyt missään välissä. Olen pelannut peliä ja jopa kesken mätkinnän on vain alkanut pomppimaan silmille miten huonosti tuo on tehty.
Ja katutasosta on millään mittapuulla turha puhua edes välttävänä vaikka miten hämis tai Sony lasit silmillä asiaa katsoo. Kun ne ei todellakaan kuhise ihmisiä ja ne ei siellä tee mitään.

Ja kun kyse ei ole mistään katutasosta, tai sivutehtävistä tai mistään yksin. Vaan siitä kokonaisuudesta joka sen päätehtävän ympärillä on. Se on äärimmäisen keskinkertainen tuotos, paikoin jopa huono.
Ja jos tarinassa onnistutaan noin hyvin, olisi kannattanut tehdä putkijuoksu suoraan.

Ja kuten sanottu niin nauttikaa jokainen täysin siemauksin, tottakai. Hyvähän se on et maistuu. Voisi monet silti vähän avata silmiään ettei se todellisuus siellä järin hyvää taustalla ole.
Ja sekin on jokaisen asia miten ne itsellä rikkoo pelikokemusta, vai rikkooko. Mutta vaikka ne ei häiritse, ei se silti 2018 open world standardeja täytä mitenkään isoksi yksinoikeuspeliksi ja se ei nimenomaan open worldinä ole todellakaan hyvä.
Hämispelien laatu on käsittääkseni ollut aivan kuraa yleensä, joten toki tässä on kontrolleissa ja tarinassa ja grafiikassa onnistuttu todella hyvin ja juurikin ultimaattinen hämisfani saa todella paljon irti. Sekään ei silti oikeita 9-10 arvosanoihin, mitkä on täysin käsittämättömiä.

Eniten itsellä menee ”tunteisiin” se, miten vuosien saatossa kymmeniä pelejä on näiden samojen asioiden toimesta lytätty. Etenkin arvostelijoiden toimesta, mutta myös foorumeilla. Muut pelit saa arvosanaksi 6-8, vaikka ovat saattaneet itse pelinä olla paljon monipuolisemmin ja paremmin tehtyjä. Mutta iso Sonyn yksinoikeus isolla tunnetulla supersankari brändillä ja arvosanat vertautuu maailman parhaimpiin peleihin olemalla osassa 10/10 tai 100/100.
Uusin Zelda, GTA V, Mario Odyssey jne tähän rinnalle ja pokkana sanotaan tätä kympin peliksi, niin sillon mennään jo aika hämis tai Sony laput silmillä.
Edelleen huomautan siitä, että esim 7-8 on todella hyvä arvosana pelille ja kympin pelissä pitää olla kyllä jo about kaikki kohdallaan ja ysin pelissäkin pitäisi jotain kantavaa voimaa olla muuta kuin tarina.
Joko Sony maksaa arviot isoiksi (juu en oikeasti usko), peliarvostelijat antaa yksinoikeuspeleille mitä rummutetaan paljon automaattisesti isompaa arvosanaa, tai sitten ne arvioi omilla asteikollaan jokaista peliä, eikä edes yritä miettiä tekeekö joku peli kokonaisuudessaan asiat edes lähelle samalla tavalla kuin vastaavat muut pelit jotka saaneet samoja arvosanoja.

Mutta koska jokaisella on omat mielipiteensä ja tiedän itsekin et hämis fani tästä saa paljon irti ja varmasti sokaistuu asioille mitkä pomppii muissa peleissä silmille niin tehkäämme jokainen omat mielipiteemme.

Sen vuoksi tein videon missä näkyy mitkä eri seikat tässä pomppii silmille. Kaikki ei välttämättä ole tehty pelissä huonosti, vaan tavoilla mikä joko vie peli-iloa, tai ei ainakaan anna sitä, tai sitten tavoilla mikä on nähty liian monta kertaa, tai tekee sen huonommin. Ja osa asioista on vain tehty surkeasti.
Ja mikään näistä yksin ei ole asia mikä tiputtaa arvosanaa. Mutta se kokonaisuus on hyvin köyhä ja ontto ja se tiputtaa arvosanaa.
Monilla tuntuu vain olevan tapana pistää pelille arvosanaksi 4/10 tai 10/10 vertaamatta sitä muihin saman arvosanan saaneisiin peleihin. Siinä välissä kun voi olla upea hämis peli, joka ei silti varsinaisena pelinä oli kuin vaikkapa kasin peli, vaikka hämis pelien sarjassa olisikin sen hetkinen kuningas kautta aikain.

Sanoisin myös varoituksena, että hämisfanaatikot ei kannata edes katsoa. Tulee vain lisää kakkamyrskyä. Päästään kaikki helpommalla.
Mutta jos joku nyt ei saa kiinni tästä päätehtävien ulkopuolella olevasta keskitasoisesta maailmasta, niin yritän vähän näyttää ja kertoa videon kera missä mättää.



Sinua ilmeiesti nyt aivan valtavasti painaa, että esim minä tykkään tästä pelistä ja en näe noita asioita samalla tavalla, kuin sinä? :D En tiedä mitä peliä pelaat mutta kadut kyllä aivan varmasti ainakin minun versiossani kuhisee ihmisiä ja juoksevat pakoon jne.

Fanilasi-korttihan on hyvä vetäistä esiin siinä vaiheessa, kun joku ei näe asioita jossakin samalla tavalla, kuin itse näkee. Jos joku fani olen niin Nintendo ja Batman fani mutta eniveis, ollaan sitten vaikka Sony ja Spider-faneja, ei poista sitä tosiasiaa, että mielestäni tuo on tarpeeksi hyvin mallinnettu kaupunki ihmisineen ja todella hyvä peli noin niinkun muutenkin.

Nimenomaan kokonaisuutta katson minäkin. Katson tätä Spider-man pelinä, ensimmäisenä mielestäni hyvänä sellaisena ja siinä tämä on aivan loistava tekele. Katson kaupunkia ja sen ihmisiä sen verran mitä niitä näkee, kun teen pelin tehtäviä, liitelen taivailla ja pieksen pahiksia. Siihen nämä toimivat vallan mainiosti. En lähde tätä vertaamaan GTA:n, Mafiaan tai RDR koska ei tämä sellainen open world peli ole, ei edes AC, enemmänkin Arkham Knightiin verrattava tekele. Montakos ihmistä tai siviiliautoa sen kaduilla näkyi ja kuinka pahasti se pilasi tuon pelin? Ei sitten niin tippaakaan, koska tekijä oli käsittänyt keskittyä asioihin jotka ovat sille hahmolle tärkeitä, kuten myös tässä pelissä.

Minulle tämä on tällä hetkellä selkeästi 9/10 peli KOKONAISUUTENA ja täysin ansaitusti. Enkä koskaa vertaa eri pelien arvioita keskenään ja päätä miten se suhteutuu johonkin toiseen vastaavaan peliin.

Mutta joo, eiköhän meikäläisen kanta ole tullut selväksi kaikille niin en jaksa tästä samasta asiasta enään jatkaa väittelyä. :)

PS. Katselin videotasi ja täytyy todeta, että ONNEKSI minulla ei peli-iloa tuollaiset "puutteet" hetkauta kyllä yhtään mihinkään. Sen sijaan esimerkiksi toistuvat/samankaltaiset tehtävät laskevat pisteitä jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Itekin toki odotan että tulisi "open world" peli jossa siellä olisi jotain hienosti toteutettua etsintää ja selvittelyä mutta valitettava totuus on se että 90-95% "open world" peleistä on pelkkää kulissia vailla kunnollista alueen tai kaupungin hyödyntämistä sille päähahmolle. Monia pelejä joissa ollut hienommatkin miljööt on ne pitkälti jäänyt pelissä hyödyntämättä.
Ei kyllä tule mieleen vastaavia pelejä joissa statistit olisi jotenkin @Omenanraato maintsemalla tavalla elollisia, GTA:ssa toki jotain mutta eipä noita minun muistin mukaan ole missään muissa mitenkään erikoisia ja jos nyt kontekstia aattelee niin en yhtään ihmettele miksi olisikaan.. ei tässä olla aktiivisessa tekemisissä niiden statisti hahmojen tai esineiden kanssa. Hienoahan se olisi mutta onko se enää Spiderin ydintä (vs. sarjikset & elokuvat)
 
Sinua ilmeiesti nyt aivan valtavasti painaa, että esim minä tykkään tästä pelistä ja en näe noita asioita samalla tavalla, kuin sinä? :D En tiedä mitä peliä pelaat mutta kadut kyllä aivan varmasti ainakin minun versiossani kuhisee ihmisiä ja juoksevat pakoon jne.
Et ilmeisesti videota katsonut, vaikka sanoit. Kun ne nimenomaan ei juokse pakoon, sitten yhtään. :D
Tuo on juuri se mitä tarkoitan, kun mulle on ihan sama jos joku tykkää pelistä, mutta ihan turha kiistellä tuollaisesta asiasta. Maailmaa ei kiinnosta ne rosvot tai rikokset kuten videolta näkyy.

Kuten myös videolla sanoin, niin pelkkänä ilmassa sinkoiluna tuo katutaso kelpaisi hyvin ja olisi ollut hyvä veto tehdä sellaiseksi ettei maahan mennä ja vain näkyisi ilmasta nuo autot jne.

Ja tuossa videolla myös mainitsin siitä, että kun ollaan siellä ilmassa, niin kaupunki ei tarjo yhtään mitään. Ja kun mennään ilmassa, ollaan täysin yksin, joten se kaikki normi open Worldin tuoma elävyys viedään pois, jolloin pitäisi tuoda jotain koukuttavaa tilalle. Tässä siellä ilmassa/katoilla ei ole yhtään mitään. Paitsi valmiiksi silmille lyötävää grindailua. Sitä juuri tarkoitan miksi tämä olisi helposti ysin peli ”putkijuoksuna”. Olisi välissä sinkoilua pienellä alueella, ei siihen tarvitse open worldiä ollenkaan.
Pelistä tehty open world vain, koska nykyaikana vaaditaan open worldiä ja se on ihan turhaa, kun olisi kompaktimmalla tavalla saanut avoimen tuntuisen elävän mestan keskellä tarinaa.
 
Et ilmeisesti videota katsonut, vaikka sanoit. Kun ne nimenomaan ei juokse pakoon, sitten yhtään. :D
Tuo on juuri se mitä tarkoitan, kun mulle on ihan sama jos joku tykkää pelistä, mutta ihan turha kiistellä tuollaisesta asiasta. Maailmaa ei kiinnosta ne rosvot tai rikokset kuten videolta näkyy.

Kuten myös videolla sanoin, niin pelkkänä ilmassa sinkoiluna tuo katutaso kelpaisi hyvin ja olisi ollut hyvä veto tehdä sellaiseksi ettei maahan mennä ja vain näkyisi ilmasta nuo autot jne.

Ja tuossa videolla myös mainitsin siitä, että kun ollaan siellä ilmassa, niin kaupunki ei tarjo yhtään mitään. Ja kun mennään ilmassa, ollaan täysin yksin, joten se kaikki normi open Worldin tuoma elävyys viedään pois, jolloin pitäisi tuoda jotain koukuttavaa tilalle. Tässä siellä ilmassa/katoilla ei ole yhtään mitään. Paitsi valmiiksi silmille lyötävää grindailua. Sitä juuri tarkoitan miksi tämä olisi helposti ysin peli ”putkijuoksuna”. Olisi välissä sinkoilua pienellä alueella, ei siihen tarvitse open worldiä ollenkaan.
Pelistä tehty open world vain, koska nykyaikana vaaditaan open worldiä ja se on ihan turhaa, kun olisi kompaktimmalla tavalla saanut avoimen tuntuisen elävän mestan keskellä tarinaa.

Millä tavalla se sitten haittaa, että ne autot ja ihmiset on siellä ja toimii niinkun ne nyt toimii jos sinulle olisi parempi, että niitä ei olisi ollenkaan tai sinne ei pääsisi ollenkaan? Nyt sinne pääsee ja voi edes jotain siellä tehdä mutta sinun mielestäsi parempi olisi, että se osa pelistä poistettaisiin kokonaan ja se olisi jotenkin maagisesti parempi? En vaan voi ymmärtää tätä ajatuksen juoksua mutta ei minun tarvitsekkaan. :D

Ja kyllä katsoin videon ja näin, että ihmiset eivät juosseet karkuun kun olivat vähän etäämmällä. Eivät kuitenkaan tarpeeksi etäällä sinun mielestäsi vaan olisivat saaneet juosta vielä tuossakin tilanteessa. Olen samaa mieltä mutta kuinka ihmeessä tuo voi pilata peliä jollekin noin paljon niin en ymmärrä? Ja ihmiset juoksevat pakoon jos osuvat sinun ja pahisten välisen kahinan keskelle ja se on minusta juuri se mikä on huomattavasti tärkeämpää. Se etteivät siviilit sanoneet mitään, kun ammuit niitä seitillä niin jos katsoit tarkkaan Spidey ampui siviileistä ohi. Tämä on aivan varmasti tietoinen ratkaisu, jolla on säästetty resursseja ja työaikaa jonkin muun TÄRKEÄMMÄN osan rakentamiseen. Kyllä olen samaa mieltä, että siviilit olisivat voineet juosta karkuun siinäkin tilanteessa tai edes sanoa jotain mutta onko sillä pelin KOKONAISUUDEN kannalta mitään väliä niin ei ole.

Lisäksi väität, että siviilit vain seisovat paikallaan mutta näkee jopa tuosta sinun videostasi, että näin ei ole. Ne käveleskelevät kaduilla, ylittävät teitä, huutelevat hämikselle tai vetävät TaiChia puistossa. Sanot, että siviilit eivät reagoi mitenkään, kun heität kaivonkannen seitillä ja käänyt ympäri ja huomaat, että hupsista, kyllähän ne reagoi. Eivät toki sinun haluamallasi tavalla juoksemalla pakoon tai sanomalla jotain. Väitänkö edelleenkään, etteikö tuota voisi tehdä huomattavasti paremmin? En väitä mutta onko sillä KOKONAISUUDEN kannalta tässä pelissä mitään väliä? Ei ole. Ne ovat riittävällä tasolla siihen nähden mitä tämä peli vaatii ja yrittää saada aikaan. Tätä minä juuri tarkoitan, en minä mene pällistelemään useiksi minuuteiksi vain mitä nuo siviilit ja poliisit tekee vaan minä pelaan sitä peliä. Ja ne siviilit pyörivät siellä taustalla sitten ja antavat tarvittavan fiiliksen elävästä kaupungista. Enkä etsi tuolla tavalla bugeja pelistä tarkoituksella, jotta voin haukkua muut fanipojiksi, kun heitä ei nuo asiat kiinnosta tai ne ovat hyväksyttäviä kompromisseja.

Ja luonnollisestikaan seitillä sinkoillessa siellä ei ole muita ja olet aivan yksin... Olisihan se aika mielekiintoista jos siellä siviilit pyyhkisivät ympärilläsi samalla tavalla seiteillä sinkoillen...

Mutta voisiko tästä samasta aiheesta jauhamisen jo pikkuhiljaa lopettaa? Sovitaan sitten vaikka niin, että peli on kaikkea sitä mitä sinä sanot ja kaupunki on ihan turha, ontto ja minä, joka pelistä pidän, olen vain Sony- ja/tai Hämis-fanipoika. Eiköhän kaikille muille ole ainakin meidän kahden kanta jo tullut varsin selväksi. :)
 
Siellä on New Yorkissa porukat tottuneet ryöstöihin, niin eivät edes juokse pakoon :D

Ymmärrän kyllä jos joku ei tykkää ja haluaisi "elävämmän" pelimaailman, ehkä Red Dead Redemption 2 onnistuu siinä, mutta eipä tuo ole omaa pelaamista haitannut pätkääkään.

Sen verran on pakko antaa miinusta, että missä on pizza tehtävät? Mä haluun toimittaa pizzaa ihmisille :)
 
Siellä on New Yorkissa porukat tottuneet ryöstöihin, niin eivät edes juokse pakoon :D

Ymmärrän kyllä jos joku ei tykkää ja haluaisi "elävämmän" pelimaailman, ehkä Red Dead Redemption 2 onnistuu siinä, mutta eipä tuo ole omaa pelaamista haitannut pätkääkään.

Sen verran on pakko antaa miinusta, että missä on pizza tehtävät? Mä haluun toimittaa pizzaa ihmisille :)

Ehkä sitte DLC:nä? :D
 
Siellä oli myöhemmin toinen tälläinen tehtävä, missä oli onnettomuuspaikka. Siviilejä seisoi keskellä onnettomuuspaikkaa tekemättä mitään.
Ja heitin kaivonkannen, toinen kaatui, toinen ei.
Sitä ennen kävelin noiden eteen osumatta. Molemmat kaatui samalla animaatiolla silloinkin.
Ja ylittää katua...jumittelee keskellä katua ilman syytä. Ne ei reagoi edes liikennevaloihin siellä. Mielestäni Hitman vertaus on osuva. Iso kartano täynnä juhlijoita jotka on pressankutsuilla cocktail lasit kädessä. Hengaillaan ja näennäisesti liikutaan jonnekin välillä. Iso osa ajasta seisoskellaan ilman syytä paikallaan. Siinä se toimii, mutta samat tyypit sijoitettuna kadulle, niin ei tuota voi sanoa ihmisvilinäksi mikä siellä jotain tekee oikeasti..

Ja ei, en mä mene pällistelemään minuuteiksi sinne normaalisti pelatessa. Kaikki noi huomiot puski läpi ihan rikostehtävien tiimellyksessä, kun sitä copypastea puuduksissa vedettiin ja mätkittiin. Ihan ilman mitään virheiden etsintää. Rikkoo vaan kaiken illuusion täysin päälle lätkäistyt asiat.

Ja kuten monesti olen sanonut, ei tollanen yksittäinen asia pilaa yhtään mitään. Vaan kun joka osa-alue on toteutettu samalla tasolla, niin se koko maailma kuolee ympäriltä. Enkä ole sanonut että siellä siviilejä pitäisi ilmassa olla, vaan jotain porkkanaa ja tarkoitusta miksi siellä ollaan ja mikä saisi vaikka tutkimaan paikkoja. Tämänkin kerroin esimerkein videolla.

Ja miksi olisi parempi ettei pääsisi ollenkaan? No juuri siksi, että ilmasta käsin tuo ajaa täysin asiansa. Katutasolla ei ole oikeasti yhtään mitään, joten edes rikosten ajan siellä oleminen tappaa kaiken illuusion siellä olemisesta. Jos olisi tehty jotain mielekästä sinne ilmaan, olisi silti illuusio hämiksestä kaupungin katoilla lentelemässä ja kaupunki tuntunut muulta kuin lasitorneilta. Mutta siellä ilmassa ei ole tarjolla mitään miksi siellä tutkia ja seikkailla. Grindausta grindauksen perään.

Koko pointti kun on siis yksinkertaisuudessaan siinä, että tässä pelissä open world itsessään on tehty siten että se on koko pelin kannalta merkityksetön.
Sitä tarkoitin just sillä, että tässä on hyvä peli tarinapeliksi ilman open worldiä.
Ei ole järkeä tehdä open worldiä vain siksi, että kaikkien pelien pitää olla open worldejä.
Ja jos väkisin haluaan open Worldin, niin voisi juuri keskittyä mainitsemiisi tärkeämpiin seikkoihin, jolloin katutasoon käytetyn ajan olisi voinut käyttää oikeaan sisältöön päätarinan ympärille siellä ilmassa..
 
Tätä spider mania nyt ei kannats ottaa liian vakavasti. Peli on selkeästi suunnattu sellaisille ketkä nauttii mätkimisestä ja tarinavetoisesta toiminnasta. Tottahan se on et maatason tapahtumat ihmiset ja autot on kulisseja vaan, kuhan ne vaan on siellä, peliä pelataan kuitenkin yläilmoissa ja mulle ainakin ihan sama mitä siellä maatasolla sillon tapahtuu, en mä tätä sen takia ostanu et pääsen kahvilaan juomaan kahvia ja viemää MJ treiffelle, vaan ihan mätkimisen ja tarinan takia. Toki ois voinu fiksumminki toteuttaa noi keräilyhommat, et kaikkee ei näkyis suoraa kartalla. Eikös ne saa mapista pois näkyviin myös? Vai näkyykö aina minimapissa kun jotain on lähellä. Pelannut vasta muutaman tunnin mut hyvältä mätkinnältä vaikuttaa näin muuten.
 
Tätä spider mania nyt ei kannats ottaa liian vakavasti. Peli on selkeästi suunnattu sellaisille ketkä nauttii mätkimisestä ja tarinavetoisesta toiminnasta. Tottahan se on et maatason tapahtumat ihmiset ja autot on kulisseja vaan, kuhan ne vaan on siellä, peliä pelataan kuitenkin yläilmoissa ja mulle ainakin ihan sama mitä siellä maatasolla sillon tapahtuu, en mä tätä sen takia ostanu et pääsen kahvilaan juomaan kahvia ja viemää MJ treiffelle, vaan ihan mätkimisen ja tarinan takia. Toki ois voinu fiksumminki toteuttaa noi keräilyhommat, et kaikkee ei näkyis suoraa kartalla. Eikös ne saa mapista pois näkyviin myös? Vai näkyykö aina minimapissa kun jotain on lähellä. Pelannut vasta muutaman tunnin mut hyvältä mätkinnältä vaikuttaa näin muuten.
No just tätä olen yrittänyt sanoa, että siellä on alla oikein hyvä tarinavetoinen mätkintäpeli, joka on syyttä suotta tungettu näennäisesti avoimeen maailmaan.
 
No just tätä olen yrittänyt sanoa, että siellä on alla oikein hyvä tarinavetoinen mätkintäpeli, joka on syyttä suotta tungettu näennäisesti avoimeen maailmaan.

Itse en ymmärrä ollenkaan puhetta siitä, että avoin New York olisi tässä jotenkin huono juttu. Hämispeleissä seittisinkoilu kuitenkin on isossa osassa ja missä muualla sitä voisi paremmin harrastaa, kuin avoimessa kaupungissa. Sinänsä kyllä ymmärrän ja allekirjoitan, ettei kaupunki ole se elävin mahdollinen, mutta sen olemassa ololle on erittäin hyvät perustelut. Varsinkin, kun Insomniac on nimenomaan keskittynyt ja perehtynyt seittisinkoiluun ja toteuttanut sen fysiikkapohjaisesti niin, että seitin on oikeasti kiinnityttävä rakennukseen, eikä se kiinnity ilmaan, kuten parin edellisen hämispelin kohdilla oli ja josta nuo pelit saivat kritiikkiä.

Kaupunki on ihan oikeasti avoin, vaikkei siellä ihan samalla tavalla tehtävien antajia tai sivuaktiviteetteja olekaan kuin jossain GTA:ssa tai vastaavissa Ubin peleissä. Siellä voi katsella ympärilleen ja ihan vain fiilistellä hämiksenä oloa, jos niin haluaa tehdä. Monipuolisempi ja eläväisempi se voisi toki olla, koska aina on varaa kehittyä, mutta nykyiselläänkin pelialue ajaa asiansa ja on ainakin omasta mielestäni riittävän täynnä tekemistä ja riittävän viihdyttävä. Lisäksi suoraviivaisempaa lähestymistapaa toivoville on annettu mahdollisuus sinkoilla suoraan pääjuonitehtävästä toiseen, jos niin haluaa välttämättä tehdä. "Putkijuoksun" haluavat voivat niin halutessaan pelin "putkijuoksuna" pelata, mutta myös meille, jotka haluavat katsella ja sinkoilla ympäriinsä, on annettu mahdollisuus pelata, kuten haluamme.
 
Ylös Bottom