Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Spywaren torjuntaa

Vastaus: Spywaren torjuntaa

Debian GNU/Linux käyttäjänä aika vähän joutuu spyvwaren kanssa tekemisiin. Periaattena itsellä ollut, että lähinnä avoimenlähdekoodin ohjelmia asentelen koneelle, joka rankkaa lähes 100 prosenttisesti spywaren pois.

ToniArtsin EasyCleanerilla voi tarkistaa ja poistella Windowsin mukana käynnistyviä ohjelmia, poistaa IE:n keksit yhdellä napin painalluksella, poistaa Windowsin lisää/poista ohjelma-valikosta toimimattomat linkit, poistaa käynnistä-valikosta toimimattomat linkit, hakea ja poistaa tmp-tiedostot koneelta yms. pikkukivaa. Suosittelen lämpimästi.

Linkki lataussaitille: http://personal.inet.fi/business/toniarts/dwnloads.htm

Tuon ohella käyttelen Ad-awarea ja Spybotia, joilla spywaren poistaa tehokkaimmin.

Spywaren estämiseen paras väline on ehdottomasti aiemminkin ylistetty Mozillan/Operan/minkä tahansa muun selaimen kuin IE:n käyttäminen. Suosittelen myöskin Outlook Expressin nettiin pääsyn blokkaamista sekä MSN messengerin korvaamista Trillianilla (sis. MSN, AIM, ICQ, Yahoo!, Yabber ja IRC). Olen käyttänyt ohjelman ilmaisversiota kolmisen vuotta ja viimeisin versio on aika namu.

Linkki Trillianin kotisivuille: http://www.ceruleanstudios.com
Uusin versio löytyy kotisivujen lisäksi download.com ista hakemalla.

No tietenkin easycleaneriä suosittelen koneen siivoamiseen, pääsi ihan unohtumaan, siitä kun on tullut itselleni lähes yhtä tärkeä ohjelma kuin virustorjuntasoftat.
tämä ohjelma osaa siivota eritoten vintoosan rekisterin, joka on ohjelman mukaan suositeltavaa joka viikko. :confused:
sekä olemassa on myös palautus, jos on vahingossa poistanut koneen käynnistyessä aukeavien ohjelmien mukana jonkin lempiviruksen :rolleyes: tai kone ei muuten toimi niinkuin pitäisi, siis jos on rekisteristä postanut jotain ylimääräistä.

asentakaa siis myös tämä.

tuli hankittua kolmen vuoden lisenssi Lavasoftin Ad-Aware 2007-ohjelmaan,
aiemmin käytössäni oli Ad-Aware SE.

muuten on todella hyvän tuntuinen ohjelma tämä uutukainen, mutta...
skannaus kestää ja kestää, liki tunnin jo skannaillut (totuin SE-versiossa nopeaan toimintaan).

onko konsolifinin käyttäjillä kokemusta tästä tuoreimmasta versiosta, kauanko yleensä kestää nuo skannailut?

edit: niin, siis Full Scan-tilassa skannailen.

Juuri äsken laitoin scannaamaan ja laitan sitten tuloksen tähän viestiin.

EDIT:En edes kerinnyt saada ohjelmaa scannammaan loppuun kun alkoi nukuttaa ja laitoin koneen kiinni (1h 45 min ehti scannailla)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ad-awarella se full-scan kestää hyvinkin sen yli tunnin riippuu tietysti tiedostojen määrästä ja levyjen koosta. Itse en aina scannaa sillä full:lla ehkä kerran kuussa, jos silloinkaan. Yleensä se smart riittää ainakin minun käyttöön ja todella harvoin koneelta löytyy mitään (ne perinteiset cookie ja mru listat) no joku lista kuitenkin jos se ei ollut tuo mru.

Lince sanoi:
Itse en aina scannaa sillä full:lla ehkä kerran kuussa, jos silloinkaan. Yleensä se smart riittää ainakin minun käyttöön ja todella harvoin koneelta löytyy mitään (ne perinteiset cookie ja mru listat) no joku lista kuitenkin jos se ei ollut tuo mru.
smart scania yleensä itsekin käytän, vaikka harvemmin muuta löytyy kuin cookiet ja mru-listit.

nyt ajattelin heti kokeilla full scania uudella softalla, valmiiksi tuli, melkein pari tuntia vierähti.
huomattavasti hitaampaa, kuin SE-version full scan, näimmä.

Tietokone.fi varoittaa mese tunnuksia urkkivista sivustoista, eli ei kannata antaa osoitettaan tuollaisiin palveluihin. Menin sivustolle tahallaan ja ihmettelin että minkä takia Norton ei varoita tuosta, mutta sitten huomasin että sitä ei ole päivitetty pitkilleen. No nyt kuitenkin päivitän sen, että jos se sitten huomaisi huijaussivustot.

edit: Päivitin tuon eikä se vieläkään huomaa sitä. No raportoin sivuston huijaussivustoksi, katsotaan jos se vaikka toimisi.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Jiikax sanoi:
Menin sivustolle tahallaan ja ihmettelin että minkä takia Norton ei varoita tuosta, mutta sitten huomasin että sitä ei ole päivitetty pitkilleen. No nyt kuitenkin päivitän sen, että jos se sitten huomaisi huijaussivustot.

edit: Päivitin tuon eikä se vieläkään huomaa sitä. No raportoin sivuston huijaussivustoksi, katsotaan jos se vaikka toimisi.
Firefoxiin saa hyvän SiteAdvisor-kilkkeen, joka skippaa sivun ja näyttää tilalla raportin,
mitä kuonaa sivusto sisällään pitää, näin välttyy monelta pahalta. :p

Vinnie sanoi:
Firefoxiin saa hyvän SiteAdvisor-kilkkeen, joka skippaa sivun ja näyttää tilalla raportin,
mitä kuonaa sivusto sisällään pitää, näin välttyy monelta pahalta. :p
Firefoxiin ja firefoxiin. Aina vaan kaikki jauhaa siitä että kuinka hyvä firefox on... Miksei IE:tä tueta? Onneksi en ole tuollaisiin mitään ikinä laittanut (ok, ehkä joskus, mutta olen vaihtanut salasanan sen jälkeen).
Norton ei vieläkään reagoi tuohon sivuun. Kokeilin huvikseen jollain 123 a hotmail.com osoitteella ja 'asdfg' salasanalla, tuloksena oli sivu jossa oli vain tuon sivun tausta.

Jiikax sanoi:
Firefoxiin ja firefoxiin. Aina vaan kaikki jauhaa siitä että kuinka hyvä firefox on... Miksei IE:tä tueta? Onneksi en ole tuollaisiin mitään ikinä laittanut (ok, ehkä joskus, mutta olen vaihtanut salasanan sen jälkeen).
Norton ei vieläkään reagoi tuohon sivuun. Kokeilin huvikseen jollain 123 a hotmail.com osoitteella ja 'asdfg' salasanalla, tuloksena oli sivu jossa oli vain tuon sivun tausta.

Firefoxiin varmaan sen takia saa enempi härpäkkeitä, koska se on avoimen lähdekoodin tavaraa --> kehittäjät lisäävät ominaisuuksia siihen joista ovat kiinnostuneet, koska voivat itse käyttää.
IE:n on taas kasannut joukko ihmisiä, jotka ovat tod näk kyrpääntyneitä työhönsä ja tekevät "vain työtään". Lopputuloksen näkeekin sitten jo käytännön tarkastelussa selvästi :)

Ylös Bottom