Sinä se et ymmärrä, että jokainen meistä on yksilö, jota kiinnostavat ainakin jossain määrin eri asiat. Ei sellaista peliä olekaan, jossa se kaikki avoimen maailman sisältö olisi kaikille mielekästä.
Ei tämä ole minulle missään kohtaa ollut epäselvää.
Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että siellä on vain hyvää ja huonoa sisältöä, vaan, että makuja on kovin erilaisia.
Kyllä näitä voi tiettyyn pisteeseen asti vertailla objektiivisesti mm. sen kautta, että onko sisältö tai osa siitä vain parin yksinkertaisen tehtävärakenteen toistoa. Ihan arvosteluissa asti tällaista vertailua ja arvotusta tehdään.
Ja en kyllä allekirjoita sitten ollenkaan sitä, etteikö esim KCD-peleissäkin olisi ihan hitokseen sellaisia tehtäviä ja juttuja, jotka eivät minua muuten kiinnostaisi, kuin hahmon levuttamisen näkökulmasta. Paljon on fillerin oloisia tehtäviä ja sivutehtäviä, mutta onneksi myös varsin hyviäkin tehtäviä riittää ihan yltäkyllin. Tosin niitä riittää mielestäni ihan yhtä hyvin myös Ubin peleissä. KCD-pelit ovat itselleni aivan pelien parhaimmistoa, mutta niin ovat parhaat Ubinkin avoimen maailman pelit.
En kai minä voikaan väittää että kaikki KCD:n sisältö sinua kiinnostaisi mutta kun tästä jo joskus puhuttiin, niin et tainnut joko antaa mitään esimerkkejä tai sitten listasit niitä asioita, jotka eivät ole varsinaisia tehtäviä, kuten seppätouhut ja muut. Niistähän minä en puhu jos puhun pelien tehtävistä, sillä erottelen ihan erilleen nuo harrastustouhut ja muut "pelissä elämiset", mitä en itse käytännössä harrasta yhtään. KCD:ssa olenkin myös kritisoinut sitä että on pakko noitakin tehdä tasojen nostamiseksi mutta se nyt on ihan eri kritisoitavan kohde kuin mistä me tässä mielestäni ollaan puhuttu.
Mielestäni siis edelleen pitää erotella pelin tehtävät kaikesta "touhusta", joka on loputonta, kuten KDC:n seppäilyt ja taistelutreenit tai GTA-pelien taksikuskeilut tai golfaukset. Ei ne ole sellaisia tehtäviä tai tekemistä, mitä tässä olen kritisoinut. Nuo minä kyllä skippaan kokonaan jos eivät kiinnosta. Ongelma on siinä, jos varsinaiset tehtävät on jotain moneen kertaan monistettua täytettä.
Plus se kuorrutus että hyväkin sisältö alkaa tulla korvista ulos jos se vain jatkuu ja jatkuu. Tämä kävi Witcher 3:n kohdalla. Ainoastaan KCD2 on ollut sellainen peli, että en oikeastaan olisi halunnut että se olisi loppunut. Siis näistä isommista peleistä, joihin menee kolminumeroinen määrä tunteja. Lyhyempien pelien kohdalla totta kai on useita tapauksia, joissa olisi voinut ottaa lisätunteja. Toisaalta osa lyhyistäkin on tuntunut siltä että voisi jo loppua.
Ja muuten, mitä enemmän olen nyt KCD 2 pelannut, niin sitä enemmän olen huomannut sen pelimaailman olevan paljon enemmän copy pastea, kuin yksikään viimeisimmistä neljästä AC-pelistä. -- Kylät ja rakennukset seuraavat pelissä siis todella paljon samaa kaavaa. Tosin sekin on todettava, että niinhän se ihminen todellisessakin elämässä rakentaa. On mm. asemakaavat ja rakennusluvat, jotka pitävät tietynlaisesta ”copy pastesta” kiinni monissa kaupungeissa ja muillakin asutusalueilla.
Itselleni tuo ei taas ole näkynyt ja syy on varmaan se, että sitä monistamista on vähemmän tai se ei näy samalla tapaa. Onhan se nyt itsestäänselvää että Ubin pelien laajuus vaatii paljon enemmän samojen elementtien käyttämistä kuin joku (nykypelien mittakaavalla) oikeinkin hillityn kokoinen KCD.
Sitä varmaan myös antaa tiedostamattakin enemmän peleillä anteeksi jos niillä tuntuu olevan joku "sydän" eikä vain "biggest world ever"-mantrojen ja massin vuoksi tehtyä "sisältöä".
Jos tässä nyt jotain loppukaneettia tai summausta yritän, niin en tietysti tarkoittanut yleistää täysin että Ubin tai muidenkaan pelien sisällössä on jotain objektiivista sisältöä, mikä ei kelpaa yhtään kenellekään. Väitän silti että niissä on sellaista höttötäytettyä, jonka suuri osa pelaajista jättää kesken. Ja vaikka joku siitä tykkäisikin, ei se tee siitä sisällöstä yhtäkkiä yleisesti ottaen yhtään sen parempaa. Kuten sanoit, ihmisiä ja makuja on monenlaisia, joten voihan joku tykätä vaikka itsensä kiduttamisestakin.