Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars: Outlaws

Arvostelupäivän pelin lyttääminen hetkeksi kadotti kiinnostuksen peliä kohtaan, mutta nyt on alkanut löytyä vähän syvempiä videoita sekä muutenkin pelaajien omia kokemuksia pelistä. Ja kyllähän Star Wars Outlaws edelleen kiinnostaa itseäni.

Kaikille pelin huonoille puolille ei tuskin voi odottaa päivityksiä, kuten tylsä taistelu ja konsoliversioiden kuvanlaatu (PS5 Pro?...). Mutta, jos korjaavat bugeja, teknisiä ongelmia ja parantavat tekoälyä niin kyllä tämä Star Wars seikkailu kiinnostaa alennuksesta. Toki olisi kiva ollut, että peli olisi sellainen 9 arvosanan hiottu laatuteos ollut niin olisi ollut pakko hankkia peli itselle syksyn aikana. Kyllä pelissä tosiaan sitä potentiaali on myös olemassa, mutta lopputulos jäi vajaaksi.

Esim. Joku tyhjä Tatoinee kuulostaa juuri meikäläisen makuun tehdyltä pelimaailmalta. Ja siihen liittyykin kysymys, että onko siellä aavikolla ajelussa/oleskelussa hyvä tunnelma?
 
Arvostelupäivän pelin lyttääminen hetkeksi kadotti kiinnostuksen peliä kohtaan, mutta nyt on alkanut löytyä vähän syvempiä videoita sekä muutenkin pelaajien omia kokemuksia pelistä. Ja kyllähän Star Wars Outlaws edelleen kiinnostaa itseäni.

Kaikille pelin huonoille puolille ei tuskin voi odottaa päivityksiä, kuten tylsä taistelu ja konsoliversioiden kuvanlaatu (PS5 Pro?...). Mutta, jos korjaavat bugeja, teknisiä ongelmia ja parantavat tekoälyä niin kyllä tämä Star Wars seikkailu kiinnostaa alennuksesta. Toki olisi kiva ollut, että peli olisi sellainen 9 arvosanan hiottu laatuteos ollut niin olisi ollut pakko hankkia peli itselle syksyn aikana. Kyllä pelissä tosiaan sitä potentiaali on myös olemassa, mutta lopputulos jäi vajaaksi.

Esim. Joku tyhjä Tatoinee kuulostaa juuri meikäläisen makuun tehdyltä pelimaailmalta. Ja siihen liittyykin kysymys, että onko siellä aavikolla ajelussa/oleskelussa hyvä tunnelma?

En osaa vastata siihen millaista Tatoinella on ajaa koska säästin sen viimeiseksi planeetaksi. Mutta jos nuo aikaisemmat paikat antaa mitään osviittaa niin se tulee olemaan upea paikka tunnelmaltaan. Kaksi muuta planeetta joita tutkinut ovat ihan tuntemattomia itselle mutta silti niissä on loistava tunnelma koska jos jossain Massive onnistui tässä ja Avatarissa on huikea tunnelma ja detailin määrä planeetoilla, rakkaus lähdemateriaalia kohtaan näkyy kaikkialla ja mikään ei tunnu väärältä ja fiilis on kuin itse eläisit näissä universumeissa. Tässä vähän vähemmän kuin Avatarissa koska 3rd person peli mutta muuten molemmat ihan huikeita maailmoja.
 
Nyt 10h pelissä pyörineenä voisin todeta että pelaan varmaan erilailla kuin monet arvostelijat kun tämä maistuu ihan hyvin eikä mitään show stopperia ole tullut.. ei nyt mitään wow ilmiötäkään mutta ihan normi hyvää tekemistä. Aina voisi olla moni juttu paremmin tehty mutta eipä juuri missään pelissä ole kaikki kunnossa.
Onhan päähahmon naama välillä kuin Esa Pakarisella ja nyrkit kuin Tysonilla mutta semmosta se joskus näissä peleissä on.
 
Nyt 10h pelissä pyörineenä voisin todeta että pelaan varmaan erilailla kuin monet arvostelijat kun tämä maistuu ihan hyvin eikä mitään show stopperia ole tullut.. ei nyt mitään wow ilmiötäkään mutta ihan normi hyvää tekemistä. Aina voisi olla moni juttu paremmin tehty mutta eipä juuri missään pelissä ole kaikki kunnossa.
Onhan päähahmon naama välillä kuin Esa Pakarisella ja nyrkit kuin Tysonilla mutta semmosta se joskus näissä peleissä on.
Hyvin pitkälti samat fiilikset suurin piirtein samalla peliajalla. Perushyvää seikkailua, johon Star Wars -lisenssi antaa vielä pienen lisänosteen. Kivasti toisistaan eroavat ympäristöt eri planeetoilla ja tarinan edetessä myös päähenkilöstä on tullut kiinnostavampi. Vaikka ei Kayssa samaa karismaa olekaan, niin kyllä minä tähän saan fiiliksen kuin Han Solon nuoruusvuosia pelailisi.

Edes hiippailukohtaukset eivät ole ärsyttäneet, kun ne ovat lopulta olleet aika simppeleitä. Vähän kun katsoo ympärilleen, niin selvästi huomaa mihin pelaajaa ohjataan.

Massive Entertainment on pikkuhiljaa hiipimässä omaan makuun Ubisoftin parhaaksi studioksi. Ensin tekivät oikein pätevän Avatar Frontiers of Pandoran ja nyt toinen lisenssipeli putkeen tuntuu maistuvan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä sellainen 15 tuntia takana ja hyvin on maistunut. Tatoiinelle meno oli kyllä nostalgista :)
Yllätyin kuinka sneakpainotteinen tämä loppujen lopuksi onkaan! Minua se ei haittaa kun tulee luonnostaan tuollainen lähestymistapa ubin peleissä. Sitten kun tulee taistelua (varsinkin jossain enemy basessa) niin tarkkana saa olla ettei henki lähde.
Pidin myös siitä ettei ole liikaa turhaa haahuilua noissa tehtävissä, jonkun verran joutuu sumplia ja navigoida mutta kohtalaisen putkimaisesti saa ne vedettyä. Esim. jonkun basen sisään voi sniikata muutamaakin eri reittiä mutta sinne päästyään, itse kohteen paikallistaminen ei ole minkään labyrintin takana. Tokihan siinä on vihuja, kameroita ja kenties avaimia mitä pitää löytää välissä mutta muutoin melko suoraviivaista.

Eihän tästä totuuden nimissä mitään jumalapeliä saada kirveelläkään, mutta omalle kohdalle toistaiseksi paras star wars maailmaan sijoittuva kun en ikinä ole lämmennyt noille Jedi Knight yms aiemmille genren tuotoksille.

No, jokatapauksessa, niin hyvin kun olenkin viihtynyt tämän kanssa, Astro Bot tuli ihan täydelliseen aikaan koska pienenmoinen alkukiima alkaa olemaan takanapäin ja mieli halajaa hetkeksi just jotain Astro Botmaista kevyttä pelaamista vaihtelun vuoksi :)
 

Hiiviskelyä tullaan helpottamaan patchin myötä. En kyllä itse olisi nähnyt tarpeelliseksi moista. Toivottavasti on käännettävissä päälle / pois asetuksista.

No sinänsä tyhmää tehdä pakotettuja hiivintä kohtauksia mutta onhan noi nyt niin yksinkertaisia kädestä pidettyjä tilanteita ettei sille sinänsä ole tarvetta.
 
No peli meni läpi n. 37h kohalla, kun melkeen kaikki tuli tehtyä. Pelinä keskinkertainen, mutta hyvinä puolina tietysti Nix (kuinka ihq) ja se että naisena pelattiin ilman jedimiekkailua. Mua ei lähtökohtasesti miesten välinen miekkailu älyttömästi kiinnosta. :)

Jossain Dishonoredissa sai päättää pelataanko parikymppisellä naisella vai viiskymppisellä miehellä, niin kuka nyt jollain äijällä pelaa. :)
 
Läpi meni 25h.

Pistetään nyt vielä kaikki mikä pelissä ei toimi ja toimii vaikka jo aika kattavasti olen siitä puhunut.

Grafiikat on parhaillaan todella hienon näköiset varsinkin pelatessa, cutscenet on mielestäni vähän kökön näköisiä välillä kun ei niin hienot hahmomallit on keskiössä. Soundtrack on loistava. Open world vaikkakin toistaa samaa Ubisoft kaavaa joka on nähty sata kertaa toimii mielestäni hyvin koska pelaaja saa tehdä mitä haluaa ja miten haluaa. Nix on loistava pelikumppani. Star Wars teemana on aika lyömätön. Pelin maailma huokuu rakkautta lähdemateriaalia kohtaan ja kaikki tuntuu ja näyttää kun olisit itse Star Wars universumissa.

Asiat jotka ei toimi. Isoin miinus itseltä tulee pelin päätehtävistä jotka usein tällaisissa open world peleissä on enemmän käsintehdyn tuntuisia ja tarjoaa uniikkeja kokemuksia kaiken toiston keskellä, ei tässä pelissä. Joka ikinen päätehtävä toistaa samaa kaavaa, hiippaile sisään ja ammu itsesi ulos. Päätehtävät tuntuu naurettavan toistavilta ja ihan kun olisi vaan copypasta A.I generaattorilla tehty nämä tehtävät ja alkoi loppuakohden puuduttamaan ihan uskomattoman pahasti. Tarina oli hyvin vähäistä ja se mitä oli niin oli aika keskinkertaista tasoa enkä nyt voi sanoa että olisin kiintynyt yhteenkään hahmoon (paitsi Nix) niin että olisi välittänyt heidän kohtalostaan. Kaikki muut aseet paitsi se oma pistooli oli kertakäyttöistä roskaa jota ei saa kantaa edes huoneesta toiseen, nautin niiden käytöstä paljon enemmän kun se surkea pistooli mutta kun niitä aseita ei saa viedä mihinkään niin kokoajan saa olla poimimassa uutta. Edes yksi lisäase olisi tehnyt pelaamisesta paljon mielekkäämpää ettei tarvi kokoajan olla poimimassa uutta. Taisteleminen muutenkin oli vähän kömpelöä kun hahmoa ei saa kiinni suojaan mitenkään vaan täytyy vapaasti yrittää kykkiä suojien takana ja ammuskella.

Peli ei enää alun jälkeen napannut niin paljon mukaansa kun tajusi kuinka toistavalta päätehtävät vaikutti ja kuinka ponneton tarina oli, hyvä open world mutta ne asiat miltä odotti eniten jätti kylmäksi.

Alkuun peli tuntui hyvältä ja hauskalta mutta sitten kun alkoi enemmän keskittymään tarinaan niin meni maku aikalailla, ei jaksa edes mennä takaisin pelaamaan puuttuvia tehtäviä kun niin paljon parempaa pelattavaa. Loppupeleissä tämä on pettymys ja ei pääse Avatarin tasolle ja ei edes lähelle The Division pelejä.
 
Läpi meni 25h.

Pistetään nyt vielä kaikki mikä pelissä ei toimi ja toimii vaikka jo aika kattavasti olen siitä puhunut.

Grafiikat on parhaillaan todella hienon näköiset varsinkin pelatessa, cutscenet on mielestäni vähän kökön näköisiä välillä kun ei niin hienot hahmomallit on keskiössä. Soundtrack on loistava. Open world vaikkakin toistaa samaa Ubisoft kaavaa joka on nähty sata kertaa toimii mielestäni hyvin koska pelaaja saa tehdä mitä haluaa ja miten haluaa. Nix on loistava pelikumppani. Star Wars teemana on aika lyömätön. Pelin maailma huokuu rakkautta lähdemateriaalia kohtaan ja kaikki tuntuu ja näyttää kun olisit itse Star Wars universumissa.

Asiat jotka ei toimi. Isoin miinus itseltä tulee pelin päätehtävistä jotka usein tällaisissa open world peleissä on enemmän käsintehdyn tuntuisia ja tarjoaa uniikkeja kokemuksia kaiken toiston keskellä, ei tässä pelissä. Joka ikinen päätehtävä toistaa samaa kaavaa, hiippaile sisään ja ammu itsesi ulos. Päätehtävät tuntuu naurettavan toistavilta ja ihan kun olisi vaan copypasta A.I generaattorilla tehty nämä tehtävät ja alkoi loppuakohden puuduttamaan ihan uskomattoman pahasti. Tarina oli hyvin vähäistä ja se mitä oli niin oli aika keskinkertaista tasoa enkä nyt voi sanoa että olisin kiintynyt yhteenkään hahmoon (paitsi Nix) niin että olisi välittänyt heidän kohtalostaan. Kaikki muut aseet paitsi se oma pistooli oli kertakäyttöistä roskaa jota ei saa kantaa edes huoneesta toiseen, nautin niiden käytöstä paljon enemmän kun se surkea pistooli mutta kun niitä aseita ei saa viedä mihinkään niin kokoajan saa olla poimimassa uutta. Edes yksi lisäase olisi tehnyt pelaamisesta paljon mielekkäämpää ettei tarvi kokoajan olla poimimassa uutta. Taisteleminen muutenkin oli vähän kömpelöä kun hahmoa ei saa kiinni suojaan mitenkään vaan täytyy vapaasti yrittää kykkiä suojien takana ja ammuskella.

Peli ei enää alun jälkeen napannut niin paljon mukaansa kun tajusi kuinka toistavalta päätehtävät vaikutti ja kuinka ponneton tarina oli, hyvä open world mutta ne asiat miltä odotti eniten jätti kylmäksi.

Alkuun peli tuntui hyvältä ja hauskalta mutta sitten kun alkoi enemmän keskittymään tarinaan niin meni maku aikalailla, ei jaksa edes mennä takaisin pelaamaan puuttuvia tehtäviä kun niin paljon parempaa pelattavaa. Loppupeleissä tämä on pettymys ja ei pääse Avatarin tasolle ja ei edes lähelle The Division pelejä.
Itsellä takana peliä n. 44 tuntia ja kuten jo aiemmin totesin, pelaan näitä varmaan erilailla kuin arvostelijat ja enemmistö pelaajista. Pääasiassa päätehtävää aina sen verran että jotain kamppeita ja "kykykavereita" saa auki ja sitten temmeltämään sivujuttujen ja maailman pariin. Ei ole päätehtävän rakenne ärsyttänyt yhtään, toimii kuin junan vessa. Nyt taitaa kaikki työkalut olla auki niin pitää taas alkaa planeettoja ja aarteita kaivelemaan auki.. aseissa on vielä aukaistavaa eli hiukan lienee vielä päätehtävää jäljellä.
Tutkittavaa ja aukaistavaa on kyllä pelissä todella paljon.. en kyllä suuria miinuksia tästä löydä vaikka joku tiettyjen kohtien kuolon tullessa rahan vähennys kyllä närästää kun ei tässä rahassa ui vaikka koluaa kaikki paikat.. aluksen ja mopon varustaminenkin lienee vasta alle puolen välin.. Ja ehkä mainesysteemi hiukan ärsyttää kun jo pelkkä toisen klaanin valinta tehtävässä aiheuttaa toisen maineen rapautumisen ja siten alueella liikkumisen vaikeutumisen, ja sitä kautta maineen laskeutumista entisestään. Minusta pelillisesti olisi kivoin että maine menisi pääsääntöisesti vaan ylöspäin ja vain suorat taistelut ao. klaanin suuntaa pudottaisivat. ns. sopparitehtävissä ei kaikki ole niin mieluisia että miitä jaksaisi vartavasten maineen nostamista surkeasta hyväksi tehdä tunnin tms. ajan..

Ei tämä edelleenkään ole mestariteos mutta paljon parempaa viihdettä kuin arvostelut antaa ymmärtää.

Henkilöhahmoihin kiintyminen... ei se ole tämmöisen pelin juttu, puolikas kyynel vierähti jossain Cyberpunk 2077 juonessa mutta ei kaikki pelit vaan voi tai tarvitse olla yhtä "syviä". Mulle tämä epävarmana änkyttävä, kolhonaamainen Tess eikun Vess eikun Kay.. mikälie on vain työkalu pelissä.
 
Itsellä takana peliä n. 44 tuntia ja kuten jo aiemmin totesin, pelaan näitä varmaan erilailla kuin arvostelijat ja enemmistö pelaajista. Pääasiassa päätehtävää aina sen verran että jotain kamppeita ja "kykykavereita" saa auki ja sitten temmeltämään sivujuttujen ja maailman pariin. Ei ole päätehtävän rakenne ärsyttänyt yhtään, toimii kuin junan vessa. Nyt taitaa kaikki työkalut olla auki niin pitää taas alkaa planeettoja ja aarteita kaivelemaan auki.. aseissa on vielä aukaistavaa eli hiukan lienee vielä päätehtävää jäljellä.
Tutkittavaa ja aukaistavaa on kyllä pelissä todella paljon.. en kyllä suuria miinuksia tästä löydä vaikka joku tiettyjen kohtien kuolon tullessa rahan vähennys kyllä närästää kun ei tässä rahassa ui vaikka koluaa kaikki paikat.. aluksen ja mopon varustaminenkin lienee vasta alle puolen välin.. Ja ehkä mainesysteemi hiukan ärsyttää kun jo pelkkä toisen klaanin valinta tehtävässä aiheuttaa toisen maineen rapautumisen ja siten alueella liikkumisen vaikeutumisen, ja sitä kautta maineen laskeutumista entisestään. Minusta pelillisesti olisi kivoin että maine menisi pääsääntöisesti vaan ylöspäin ja vain suorat taistelut ao. klaanin suuntaa pudottaisivat. ns. sopparitehtävissä ei kaikki ole niin mieluisia että miitä jaksaisi vartavasten maineen nostamista surkeasta hyväksi tehdä tunnin tms. ajan..

Ei tämä edelleenkään ole mestariteos mutta paljon parempaa viihdettä kuin arvostelut antaa ymmärtää.

Henkilöhahmoihin kiintyminen... ei se ole tämmöisen pelin juttu, puolikas kyynel vierähti jossain Cyberpunk 2077 juonessa mutta ei kaikki pelit vaan voi tai tarvitse olla yhtä "syviä". Mulle tämä epävarmana änkyttävä, kolhonaamainen Tess eikun Vess eikun Kay.. mikälie on vain työkalu pelissä.

Olisihan se pitänyt olla odottammatta pelin tarinalta tai tarinatehtäviltä mitään suurta kun katsoo esim. The Division pelejä. Niissä se tarinan heikkous ei vaan häiritse kun gameplay luuppi on niin 10/10 että peli tuntuu äärettömän viihdyttävältä ilman sitäkin. Tässä kun ei näin ole niin se hyvä ja toimiva open world ei riitä kun siinä ei kuitenkaan ole tarpeeksi imua itselle.
 
Peli läpi.

Tykkäsin enemmän kuin osasin alun perusteella odottaa. Star Wars Outlaws onnistui löytämään sen nuoren kundin tämän neljää kymppiä lähestyvän ukon sisältä, joka aikoinaan katsoi silmät kiiluen alkuperäistä Star Wars trilogiaa. Peli huokuu Star Warsia. Tämä tuntui paljon enemmän lisenssilleen uskolliselta kuin Jedi Fallen Order tai Survivor. Toki pelit ovat hyvin erilaisia, mutta kärjistetysti siinä missä Jedi pelit tuntuivat soulspeleiltä Star Wars universumissa, niin tämä tuntui ennen kaikkea Star Wars -peliltä.

Toki tässä on Ubisoftin avoimelle pelille tuttuja juttuja, mutta samaan aikaan tämä on selvästi kompaktimpi ja toisistaan eroaviin planeettoihin jaettu, mikä tuo ilahduttavasti eroa tuttuun kaavaan. Pelissä ei myöskään ole roolipelielementtejä, vaikka parempia varusteita voikin kehittää ja ostaa. Tämä on ehkäpä isoin plussa verrattuna tutuksi tulleeseen Ubi kaavaan. Nyt saa seikkailla juuri niin kuin haluaa, eikä tarvitse välittää alueiden tai vihollisten tasokatoista.

Paljon parjattu hiippailu ei onnistunut häiritsemään ollenkaan niin paljon kuin olisi voinut kuvitella. Hyvin usein reitit mistä kannattaa mennä näytettiin pelaajalle selvästi. Varsinkin tarinatehtävissä hiippailu loi hyvin tunnelmaa ja tarjosi tallennuspisteitä vähän väliä, joten se ei päässyt turhauttamaan. Ammuskelu sen sijaan olisi voinut olla toteutettu vähän paremmin. Eihän räiskintä missään vaiheessa nouse päärooliin ja hyvä niin, koska se on pelin heikointa antia. Olettamus on, että menet esteiden taakse suojaan, mutta peli ei kuitenkaan tarjoa kunnollista ”suojan takaa räiskintä” -mekaniikkaa. Tämä johti paikoin siihen, että viholliset osuivat sinuun vaikka olit olevinaan suojassa. Samoin suojasta ampuminen ei toiminut erityisen hyvin, kun hahmo ei ole ”liimattuna” suojaan. Kuin pisteenä i:n päälle päähahmo Kayllä ei ollut ikinä mukana kuin yksi ja ainoa Blaster -pistooli, joka rehellisyyden nimissä on aika tehoton. Tehokkaampia aseita pystyi kyllä noukkimaan tapetuilta vihollisilta, mutta ne olivat kertakäyttöisiä. Sen sijaan länkkärityylinen erikoiskyky, jossa Kay pystyi maalaamaan useamman vihollisen ja sitten ampumaan ne kertalaakista oli siisti lisä, joka pelasti allekirjoittaneen toiminnan tiimellyksessä monta kertaa.

Kayn tiimikaverit ja lemmikki Nix olivat pääosin onnistuneita roolituksia. Tämä tuntui hyvässä mielessä välillä melkein kuin Mass Effect 2:lta, kun Komentaja Shepard kokoaa miehistöään yhteen. Hahmot eivät pääse yhtä vahvasti valokeilaan kuin Biowaren avaruusroolipelissä, mutta silti samantyylistä toveruutta ja yhteisen tavoitteen puolesta taistelemista tästä välittyi.

Mainitsin aiemmassa viestissäni, kuinka tästä tulee fiilis kuin pelaisi Han Solona. Tämä tunnelma pysyi loppuun asti. Star Wars Outlaws antaa mahdollisuuden olla oikeuden mukainen, mutta retku pyssysankari. Juuri sellainen kuin aina kuvittelin Han Solon olevan. Legendaariset paikat ja elokuvista vaikutelmaa hakevat kohtaukset tehostivat tätä vaikutelmaa.

Läpipeluu kesti vähän yli 20 tuntia. Paljon jäi sivuaktiviteetteja tekemättä, joten halukkaille tässä on helposti lukuisia tunteja lisää pelattavaa. Ihan kivana juttuna tarinan jälkeen pelaamista voi jatkaa suoraan siitä mihin jäi. Pituus tuntui sopivalta. Jopa niin sopivalta, että kerrankin tuntuu Ubisoftin pelissä siltä, että sivutehtäviä voisi jopa näin pääjuonen jälkeen jatkaa.

Hyvä Star Wars seikkailu, josta tykkäsin enemmän kuin yleinen tunnelma peliä kohtaa tuntuu olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom