Peli läpi.
Tykkäsin enemmän kuin osasin alun perusteella odottaa. Star Wars Outlaws onnistui löytämään sen nuoren kundin tämän neljää kymppiä lähestyvän ukon sisältä, joka aikoinaan katsoi silmät kiiluen alkuperäistä Star Wars trilogiaa. Peli huokuu Star Warsia. Tämä tuntui paljon enemmän lisenssilleen uskolliselta kuin Jedi Fallen Order tai Survivor. Toki pelit ovat hyvin erilaisia, mutta kärjistetysti siinä missä Jedi pelit tuntuivat soulspeleiltä Star Wars universumissa, niin tämä tuntui ennen kaikkea Star Wars -peliltä.
Toki tässä on Ubisoftin avoimelle pelille tuttuja juttuja, mutta samaan aikaan tämä on selvästi kompaktimpi ja toisistaan eroaviin planeettoihin jaettu, mikä tuo ilahduttavasti eroa tuttuun kaavaan. Pelissä ei myöskään ole roolipelielementtejä, vaikka parempia varusteita voikin kehittää ja ostaa. Tämä on ehkäpä isoin plussa verrattuna tutuksi tulleeseen Ubi kaavaan. Nyt saa seikkailla juuri niin kuin haluaa, eikä tarvitse välittää alueiden tai vihollisten tasokatoista.
Paljon parjattu hiippailu ei onnistunut häiritsemään ollenkaan niin paljon kuin olisi voinut kuvitella. Hyvin usein reitit mistä kannattaa mennä näytettiin pelaajalle selvästi. Varsinkin tarinatehtävissä hiippailu loi hyvin tunnelmaa ja tarjosi tallennuspisteitä vähän väliä, joten se ei päässyt turhauttamaan. Ammuskelu sen sijaan olisi voinut olla toteutettu vähän paremmin. Eihän räiskintä missään vaiheessa nouse päärooliin ja hyvä niin, koska se on pelin heikointa antia. Olettamus on, että menet esteiden taakse suojaan, mutta peli ei kuitenkaan tarjoa kunnollista ”suojan takaa räiskintä” -mekaniikkaa. Tämä johti paikoin siihen, että viholliset osuivat sinuun vaikka olit olevinaan suojassa. Samoin suojasta ampuminen ei toiminut erityisen hyvin, kun hahmo ei ole ”liimattuna” suojaan. Kuin pisteenä i:n päälle päähahmo Kayllä ei ollut ikinä mukana kuin yksi ja ainoa Blaster -pistooli, joka rehellisyyden nimissä on aika tehoton. Tehokkaampia aseita pystyi kyllä noukkimaan tapetuilta vihollisilta, mutta ne olivat kertakäyttöisiä. Sen sijaan länkkärityylinen erikoiskyky, jossa Kay pystyi maalaamaan useamman vihollisen ja sitten ampumaan ne kertalaakista oli siisti lisä, joka pelasti allekirjoittaneen toiminnan tiimellyksessä monta kertaa.
Kayn tiimikaverit ja lemmikki Nix olivat pääosin onnistuneita roolituksia. Tämä tuntui hyvässä mielessä välillä melkein kuin Mass Effect 2:lta, kun Komentaja Shepard kokoaa miehistöään yhteen. Hahmot eivät pääse yhtä vahvasti valokeilaan kuin Biowaren avaruusroolipelissä, mutta silti samantyylistä toveruutta ja yhteisen tavoitteen puolesta taistelemista tästä välittyi.
Mainitsin aiemmassa viestissäni, kuinka tästä tulee fiilis kuin pelaisi Han Solona. Tämä tunnelma pysyi loppuun asti. Star Wars Outlaws antaa mahdollisuuden olla oikeuden mukainen, mutta retku pyssysankari. Juuri sellainen kuin aina kuvittelin Han Solon olevan. Legendaariset paikat ja elokuvista vaikutelmaa hakevat kohtaukset tehostivat tätä vaikutelmaa.
Läpipeluu kesti vähän yli 20 tuntia. Paljon jäi sivuaktiviteetteja tekemättä, joten halukkaille tässä on helposti lukuisia tunteja lisää pelattavaa. Ihan kivana juttuna tarinan jälkeen pelaamista voi jatkaa suoraan siitä mihin jäi. Pituus tuntui sopivalta. Jopa niin sopivalta, että kerrankin tuntuu Ubisoftin pelissä siltä, että sivutehtäviä voisi jopa näin pääjuonen jälkeen jatkaa.
Hyvä Star Wars seikkailu, josta tykkäsin enemmän kuin yleinen tunnelma peliä kohtaa tuntuu olevan.