Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars: Outlaws

Itsellä takana peliä n. 44 tuntia ja kuten jo aiemmin totesin, pelaan näitä varmaan erilailla kuin arvostelijat ja enemmistö pelaajista. Pääasiassa päätehtävää aina sen verran että jotain kamppeita ja "kykykavereita" saa auki ja sitten temmeltämään sivujuttujen ja maailman pariin. Ei ole päätehtävän rakenne ärsyttänyt yhtään, toimii kuin junan vessa. Nyt taitaa kaikki työkalut olla auki niin pitää taas alkaa planeettoja ja aarteita kaivelemaan auki.. aseissa on vielä aukaistavaa eli hiukan lienee vielä päätehtävää jäljellä.
Tutkittavaa ja aukaistavaa on kyllä pelissä todella paljon.. en kyllä suuria miinuksia tästä löydä vaikka joku tiettyjen kohtien kuolon tullessa rahan vähennys kyllä närästää kun ei tässä rahassa ui vaikka koluaa kaikki paikat.. aluksen ja mopon varustaminenkin lienee vasta alle puolen välin.. Ja ehkä mainesysteemi hiukan ärsyttää kun jo pelkkä toisen klaanin valinta tehtävässä aiheuttaa toisen maineen rapautumisen ja siten alueella liikkumisen vaikeutumisen, ja sitä kautta maineen laskeutumista entisestään. Minusta pelillisesti olisi kivoin että maine menisi pääsääntöisesti vaan ylöspäin ja vain suorat taistelut ao. klaanin suuntaa pudottaisivat. ns. sopparitehtävissä ei kaikki ole niin mieluisia että miitä jaksaisi vartavasten maineen nostamista surkeasta hyväksi tehdä tunnin tms. ajan..

Ei tämä edelleenkään ole mestariteos mutta paljon parempaa viihdettä kuin arvostelut antaa ymmärtää.

Henkilöhahmoihin kiintyminen... ei se ole tämmöisen pelin juttu, puolikas kyynel vierähti jossain Cyberpunk 2077 juonessa mutta ei kaikki pelit vaan voi tai tarvitse olla yhtä "syviä". Mulle tämä epävarmana änkyttävä, kolhonaamainen Tess eikun Vess eikun Kay.. mikälie on vain työkalu pelissä.

Olisihan se pitänyt olla odottammatta pelin tarinalta tai tarinatehtäviltä mitään suurta kun katsoo esim. The Division pelejä. Niissä se tarinan heikkous ei vaan häiritse kun gameplay luuppi on niin 10/10 että peli tuntuu äärettömän viihdyttävältä ilman sitäkin. Tässä kun ei näin ole niin se hyvä ja toimiva open world ei riitä kun siinä ei kuitenkaan ole tarpeeksi imua itselle.
 
Peli läpi.

Tykkäsin enemmän kuin osasin alun perusteella odottaa. Star Wars Outlaws onnistui löytämään sen nuoren kundin tämän neljää kymppiä lähestyvän ukon sisältä, joka aikoinaan katsoi silmät kiiluen alkuperäistä Star Wars trilogiaa. Peli huokuu Star Warsia. Tämä tuntui paljon enemmän lisenssilleen uskolliselta kuin Jedi Fallen Order tai Survivor. Toki pelit ovat hyvin erilaisia, mutta kärjistetysti siinä missä Jedi pelit tuntuivat soulspeleiltä Star Wars universumissa, niin tämä tuntui ennen kaikkea Star Wars -peliltä.

Toki tässä on Ubisoftin avoimelle pelille tuttuja juttuja, mutta samaan aikaan tämä on selvästi kompaktimpi ja toisistaan eroaviin planeettoihin jaettu, mikä tuo ilahduttavasti eroa tuttuun kaavaan. Pelissä ei myöskään ole roolipelielementtejä, vaikka parempia varusteita voikin kehittää ja ostaa. Tämä on ehkäpä isoin plussa verrattuna tutuksi tulleeseen Ubi kaavaan. Nyt saa seikkailla juuri niin kuin haluaa, eikä tarvitse välittää alueiden tai vihollisten tasokatoista.

Paljon parjattu hiippailu ei onnistunut häiritsemään ollenkaan niin paljon kuin olisi voinut kuvitella. Hyvin usein reitit mistä kannattaa mennä näytettiin pelaajalle selvästi. Varsinkin tarinatehtävissä hiippailu loi hyvin tunnelmaa ja tarjosi tallennuspisteitä vähän väliä, joten se ei päässyt turhauttamaan. Ammuskelu sen sijaan olisi voinut olla toteutettu vähän paremmin. Eihän räiskintä missään vaiheessa nouse päärooliin ja hyvä niin, koska se on pelin heikointa antia. Olettamus on, että menet esteiden taakse suojaan, mutta peli ei kuitenkaan tarjoa kunnollista ”suojan takaa räiskintä” -mekaniikkaa. Tämä johti paikoin siihen, että viholliset osuivat sinuun vaikka olit olevinaan suojassa. Samoin suojasta ampuminen ei toiminut erityisen hyvin, kun hahmo ei ole ”liimattuna” suojaan. Kuin pisteenä i:n päälle päähahmo Kayllä ei ollut ikinä mukana kuin yksi ja ainoa Blaster -pistooli, joka rehellisyyden nimissä on aika tehoton. Tehokkaampia aseita pystyi kyllä noukkimaan tapetuilta vihollisilta, mutta ne olivat kertakäyttöisiä. Sen sijaan länkkärityylinen erikoiskyky, jossa Kay pystyi maalaamaan useamman vihollisen ja sitten ampumaan ne kertalaakista oli siisti lisä, joka pelasti allekirjoittaneen toiminnan tiimellyksessä monta kertaa.

Kayn tiimikaverit ja lemmikki Nix olivat pääosin onnistuneita roolituksia. Tämä tuntui hyvässä mielessä välillä melkein kuin Mass Effect 2:lta, kun Komentaja Shepard kokoaa miehistöään yhteen. Hahmot eivät pääse yhtä vahvasti valokeilaan kuin Biowaren avaruusroolipelissä, mutta silti samantyylistä toveruutta ja yhteisen tavoitteen puolesta taistelemista tästä välittyi.

Mainitsin aiemmassa viestissäni, kuinka tästä tulee fiilis kuin pelaisi Han Solona. Tämä tunnelma pysyi loppuun asti. Star Wars Outlaws antaa mahdollisuuden olla oikeuden mukainen, mutta retku pyssysankari. Juuri sellainen kuin aina kuvittelin Han Solon olevan. Legendaariset paikat ja elokuvista vaikutelmaa hakevat kohtaukset tehostivat tätä vaikutelmaa.

Läpipeluu kesti vähän yli 20 tuntia. Paljon jäi sivuaktiviteetteja tekemättä, joten halukkaille tässä on helposti lukuisia tunteja lisää pelattavaa. Ihan kivana juttuna tarinan jälkeen pelaamista voi jatkaa suoraan siitä mihin jäi. Pituus tuntui sopivalta. Jopa niin sopivalta, että kerrankin tuntuu Ubisoftin pelissä siltä, että sivutehtäviä voisi jopa näin pääjuonen jälkeen jatkaa.

Hyvä Star Wars seikkailu, josta tykkäsin enemmän kuin yleinen tunnelma peliä kohtaa tuntuu olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä Star Wars seikkailu, josta tykkäsin enemmän kuin yleinen tunnelma peliä kohtaa tuntuu olevan.

Noh, en nyt tiedä. Tuli kuitenkin ostettua tämä (PS5) sieltä Gigantista, ja muutama ilta on nyt tullut kokeiltua. Aivan alussa vielä, vasta pääsi ensimmäiseltä planeetalta niille seuraaville.

Mutta onhan tuo nyt aika rikki ainakin vielä toistaiseksi. Englannin kielessä on hyvä termi, "janky". Hyvä esimerkki: ihan alkupäässä on tehtävä, missä uuden kyvyn saadakseen on mentävä jututtamaan erään syndikaatin alueella seisoskelevaa "kontaktia". No jos et ole väleissä ko. syndikaatin kanssa, on alueelle hiiviskeltävä. Hiiviskelet nurkkia nuoleskellen kyyryssä sitten, kunnes huomaat että siellähän se kontakti seisoo keskellä lattiaa. No siitä vaan nurkan takaa pystyyn, ja juttelemaan äsken väisteltyjen vihujen selän taakse ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. JAA TUNNEKSÄÄ SEN AILAN, SANO ETTÄ SULLA ON JOTTAI INFOO?!

Tekoälystä ei oikein voi näiden vihujen kanssa puhua, kun eihän sitä ole. 15 metrin päässä oleva ukko unohtaa kolmessa sekunnissa nähneensä sinut. Tai voit kerta toisensä jälkeen huijata stormtrooper-pataljoonaa soltun kerrallaan vislaamalla kulman taakse. Tai voit joutua Imperiumin tukikohtaan, missä jäät kiinni ja alkaa kauhea mäiske ja hälinä - ja sitten kaikki unohtuu kun pääset juonen kannalta oleelliseen huoneeseen?

Tai se, että päähahmo jauhaa niitä samoja muutamia äänipaloja, samalla äänenpainolla, epäilemättä läpi pelin. Get ready, Nix! Tai se yksi ja sama pirate camp. En osaa oikein päättää, onko pelintekijöiden kunnianhimoa (tai sen puutetta) vai laiskuutta? Kaikenlaista yleistä hiomattomuutta siis. Muutama rikkinäinen quest:kin on jo osunut.

40fps-moodi tuntuu ihan OK:lta ja näyttää mukiinmenevältä, tosin vesi näyttää oudolta. Ja näyttää jotenkin vähän jännältä silmään ylipäänsä. Mutta yleisnäkymä on aivan hiton oudon haalea ja sumuinen koko ajan. Mitkään HDR-asetukset eivät saa parannusta tuohon. Töllö on hyvä 120hz 65" 4K.

Se täytyy myös sanoa, että en uskonut vielä vuonna 2024 tulevan uutta ns. AAA-luokan peliä, missä täysin keskinkertaisen näköiset / rumat cutscenet nykivät. No tässä on.

Tavallaan viihdyttävä, mutta toisaalta 0% mitään uutta, ontuvalla toteutuksella.
 
Noh, en nyt tiedä. Tuli kuitenkin ostettua tämä (PS5) sieltä Gigantista, ja muutama ilta on nyt tullut kokeiltua. Aivan alussa vielä, vasta pääsi ensimmäiseltä planeetalta niille seuraaville.

Mutta onhan tuo nyt aika rikki ainakin vielä toistaiseksi. Englannin kielessä on hyvä termi, "janky". Hyvä esimerkki: ihan alkupäässä on tehtävä, missä uuden kyvyn saadakseen on mentävä jututtamaan erään syndikaatin alueella seisoskelevaa "kontaktia". No jos et ole väleissä ko. syndikaatin kanssa, on alueelle hiiviskeltävä. Hiiviskelet nurkkia nuoleskellen kyyryssä sitten, kunnes huomaat että siellähän se kontakti seisoo keskellä lattiaa. No siitä vaan nurkan takaa pystyyn, ja juttelemaan äsken väisteltyjen vihujen selän taakse ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. JAA TUNNEKSÄÄ SEN AILAN, SANO ETTÄ SULLA ON JOTTAI INFOO?!

Tekoälystä ei oikein voi näiden vihujen kanssa puhua, kun eihän sitä ole. 15 metrin päässä oleva ukko unohtaa kolmessa sekunnissa nähneensä sinut. Tai voit kerta toisensä jälkeen huijata stormtrooper-pataljoonaa soltun kerrallaan vislaamalla kulman taakse. Tai voit joutua Imperiumin tukikohtaan, missä jäät kiinni ja alkaa kauhea mäiske ja hälinä - ja sitten kaikki unohtuu kun pääset juonen kannalta oleelliseen huoneeseen?
Loogisesti nämä asiat on kieltämättä välillä kummallisia, mutta pelillisesti toimivat. Ei siitä tulisi mitään, jos syndikaatin kontaktien puheille ei pääsisi, jos sinulla on huono maine syndikaatin kanssa. Sitten pitäisi tehdä jotain sivutehtäviä aivan hulluna, eikä vahingossakaan maine syndikaatin kanssa saisi kärsiä.

Hiiviskelyssä vihollisten eliminointi ei saa olla ylivoimaista, joten se on tasapainottelua sen kanssa mikä on "aitoa" ja mikä on pelillisesti järkevää. Minusta tuo toimi ihan hyvin.
Tai se, että päähahmo jauhaa niitä samoja muutamia äänipaloja, samalla äänenpainolla, epäilemättä läpi pelin. Get ready, Nix! Tai se yksi ja sama pirate camp. En osaa oikein päättää, onko pelintekijöiden kunnianhimoa (tai sen puutetta) vai laiskuutta? Kaikenlaista yleistä hiomattomuutta siis. Muutama rikkinäinen quest:kin on jo osunut.
Samoja ääniklippejä siellä kieltämättä on, mutta mitään älytöntä hiomattomuutta en huomannut, eikä vastaan tullut mitään bugeja.
40fps-moodi tuntuu ihan OK:lta ja näyttää mukiinmenevältä, tosin vesi näyttää oudolta. Ja näyttää jotenkin vähän jännältä silmään ylipäänsä. Mutta yleisnäkymä on aivan hiton oudon haalea ja sumuinen koko ajan. Mitkään HDR-asetukset eivät saa parannusta tuohon. Töllö on hyvä 120hz 65" 4K.

Se täytyy myös sanoa, että en uskonut vielä vuonna 2024 tulevan uutta ns. AAA-luokan peliä, missä täysin keskinkertaisen näköiset / rumat cutscenet nykivät. No tässä on.

Tavallaan viihdyttävä, mutta toisaalta 0% mitään uutta, ontuvalla toteutuksella.
Minusta grafiikat olivat suurimmalta osin näyttävät. Tosin hahmojen kasvot olivat ilmeettömiä ja "kumisia". Sen sijaan ympäristöt ovat oikein hienoja.
 
40fps-moodi tuntuu ihan OK:lta ja näyttää mukiinmenevältä, tosin vesi näyttää oudolta. Ja näyttää jotenkin vähän jännältä silmään ylipäänsä. Mutta yleisnäkymä on aivan hiton oudon haalea ja sumuinen koko ajan. Mitkään HDR-asetukset eivät saa parannusta tuohon. Töllö on hyvä 120hz 65" 4K.
Sama juttu tuossa 40fps tilassa.. tuli pitkä pätkä pelattua sillä niin siihen tottui.. piti kyllä motion plurrit laittaa lähes täysille että tuli jouhevampi fiilis..
HDR puoli on tosiaan heikko tässä.. ensinnäkin mustan taso leijuu ja tonemap käyräkin nostaa gammaa.. jos vertaa sdr kuvaan. Haaleus voi olla tekijöillä tavoiteltu asia kun halunneet star wars elokuvamaisuutta mutta minusta tuossa hdr sovituksessa on sössitty.
 
Ylös Bottom