Huvikseni luin pariin kertaan tuon IS:n jutun Starfieldistä. Toimittaja ei kerro pelitunneistaan millään muulla sanoilla kuin "on pelitunteja kertynyt jokunen". Kovin isoa tuntimäärää en tuon taakse laittaisi, koska kuvailu on niin pintapuolista, vaikka viikko onkin melko lyhyt aika pelata. Ennemminkin pistää silmään, että arvostelu on hyvin suppeaa ja siinä viljellään samoja mediassa viljeltyjä kliseitä, mitkä ovat olleet tiedossa jo kauan. Tällä tarkoitan etenkin vertailuja vanhempiin peleihin ja isojen pomojen lausuntoihin, kuten tekstissä mainittu "Skyrim avaruudessa".
Pelimekaniikoista ei mainita mitään, teksti on hyvin näennäistä liirumlaarumia. Juonesta ja toiminnasta ei mainita mitään, pelattavuuteen liittyviä juttuja on niitäkin kourallinen. Yhden kappaleen lainaan kokonaan:
"Starfieldissä on hirvittävästi nähtävää, tehtävää ja koettavaa, mutta tämän tekemisen välissä voi olla joko kirjaimellisesti tai sisällöllisesti tyhjiö, jossa ei yllätyksiä ole."
Siis täh? On kuulemma puuhailua läjäpäin, mutta tuntuu tyhjältä? Ei mene ainakaan meikäläisen jakeluun. Toki siellä on se "välissä", mutta kaiketi silloinkin jotain tapahtuu? Henkilökohtaisesti ajattelen, että toiminta on hyvä asia peleissä, vaan ei sitä joka millimetrille tarvitse kylvää. Hektisempiä tilanteita osaa arvostaa enemmän, kun välissä on rauhallisempia hetkiä. "Tyhjä hetki" voi käsittää esimerkiksi vain askeleiden ääniä, tuulen huminaa, maisemien ihailua ja kaiken kokemansa sulattelua/fiilistelyä, tai vaikkapa jonkin aiemmin löydetyn ja haastavan puzzlen pähkäilyä aivojen uumenissa.
Kuivaksi ja mauttomaksi en (toimittajan sanojen mukaan) osaisi tätä mitenkään mieltää, mutta ajan kanssa tulee muodostettua oma mielipide sitten joskus, kun ehdin tätä testaamaan.
Tästä yhdelle onnekkaalle lukijalle Game Pass kolmeksi kuukaudeksi. Toimii vain jos tilausta ei ole voimassa. Kertokaa, kun koodi on mennyt.
M3C4F-9F99X-2QH7J-69QVX-VYXHZ