Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Vaikka avaruuspelit ja roolipelit eivät ole koskaan kiinnostaneet, niin silti tätä peliä oikein odotti että pääsisi pelaamaan. Jouduin asentamaan pelin HDD ulkoiselle asemalle kun SSD asema on alustettu väärään muotoon (löytyy siis 8 teran ssd mutta on 6 teraa tavaraa siellä joten pysty sitä alustamaan). Peli kyllä pyörii paikoitellen hetken sulavasti HDD ulkoiseltakin mutta 1400€ pelipöytäkone 3060Ti näyttiksellä ei auta siinä kohtaa vaan peli on lähes pelikelvoton. Jatkuvasti kuva pysähtelee ja lataa kymmeniä sekunteja. Äänet kusee jatkuvasti. Ulkoinen HDD ei pysy yhtään pelin mukana. Harmi homma. Eipä ole koskaan jäänyt pelaaminen tästä asiasta kiinni.
 
Vaikka avaruuspelit ja roolipelit eivät ole koskaan kiinnostaneet, niin silti tätä peliä oikein odotti että pääsisi pelaamaan. Jouduin asentamaan pelin HDD ulkoiselle asemalle kun SSD asema on alustettu väärään muotoon (löytyy siis 8 teran ssd mutta on 6 teraa tavaraa siellä joten pysty sitä alustamaan). Peli kyllä pyörii paikoitellen hetken sulavasti HDD ulkoiseltakin mutta 1400€ pelipöytäkone 3060Ti näyttiksellä ei auta siinä kohtaa vaan peli on lähes pelikelvoton. Jatkuvasti kuva pysähtelee ja lataa kymmeniä sekunteja. Äänet kusee jatkuvasti. Ulkoinen HDD ei pysy yhtään pelin mukana. Harmi homma. Eipä ole koskaan jäänyt pelaaminen tästä asiasta kiinni.
Taisi olla SSD ihan minimivaatimuksissakin mainittu, joten ei ihme jos töksähtelee.

Raskashan peli on kyllä muutenkin. Täällä rullaa AMD Ryzen 9 5900X, RTX 3070, 16gb RAM, SSD kokoonpanolla 3440x1440 resoluutiolla ihan kohtuullisesti oletusasetuksilla, mutta ei kyllä pysy kokoajan ruudunpäivitys 60fps. Notkahtelee neljäänkymppiin, mutta toisaalta en ole säätänyt grafiikka-asetuksia yhtään. Olen pelannut enemmän sohvan puolelta Xboxilla, joten ei ole vielä ehtinyt rukata asetuksia sopivaksi.

PC:n asetuksiin liittyen, niin toimiko modit nyt myös Game Pass -versiossa? Jos toimii, niin ei kai se ole kuin Skyrimissa, että modien asentamisen jälkeen jää Achievementit saamatta?
 
Vaikka avaruuspelit ja roolipelit eivät ole koskaan kiinnostaneet, niin silti tätä peliä oikein odotti että pääsisi pelaamaan. Jouduin asentamaan pelin HDD ulkoiselle asemalle kun SSD asema on alustettu väärään muotoon (löytyy siis 8 teran ssd mutta on 6 teraa tavaraa siellä joten pysty sitä alustamaan). Peli kyllä pyörii paikoitellen hetken sulavasti HDD ulkoiseltakin mutta 1400€ pelipöytäkone 3060Ti näyttiksellä ei auta siinä kohtaa vaan peli on lähes pelikelvoton. Jatkuvasti kuva pysähtelee ja lataa kymmeniä sekunteja. Äänet kusee jatkuvasti. Ulkoinen HDD ei pysy yhtään pelin mukana. Harmi homma. Eipä ole koskaan jäänyt pelaaminen tästä asiasta kiinni.

Useimmissa uusissa peleissä, kuten tässäkin, SSD on jo vaatimuksena, joten en enää lähtisi HDD:lta pelejä pyörittämään. Tuohon ongelmaasi liittyen, voithan sä osioida sen SSD:n ja formatoida sen tyhjän osan uudelleen.
 
Taisi olla SSD ihan minimivaatimuksissakin mainittu, joten ei ihme jos töksähtelee.

Raskashan peli on kyllä muutenkin. Täällä rullaa AMD Ryzen 9 5900X, RTX 3070, 16gb RAM, SSD kokoonpanolla 3440x1440 resoluutiolla ihan kohtuullisesti oletusasetuksilla, mutta ei kyllä pysy kokoajan ruudunpäivitys 60fps. Notkahtelee neljäänkymppiin, mutta toisaalta en ole säätänyt grafiikka-asetuksia yhtään. Olen pelannut enemmän sohvan puolelta Xboxilla, joten ei ole vielä ehtinyt rukata asetuksia sopivaksi.

PC:n asetuksiin liittyen, niin toimiko modit nyt myös Game Pass -versiossa? Jos toimii, niin ei kai se ole kuin Skyrimissa, että modien asentamisen jälkeen jää Achievementit saamatta?

Osa modeista toimii gamepassissa ja sieltä löytyy kyllä modi jolla saa achievemntit kun se estää peliä merkkaamasta savea modatuksi.
 
Laittakaas xboxilaiset kommentteja, miltä 30fps maistuu?
Melko pahalta. Hirveetä nykimistä/epätarkka kuva kun vähänkin kääntää kameraa. Eipä tässä harmaiden mustien lisäksi muuta kritisoitavaa olekaan. Yllättävän vähän bugeja pelissä, enkä tarkoita että olisi bugiton. Sehän olisi täys mahdottomuus.
 
Kyllä tässä rupeaa nyt 4h jälkeen olemaan sitä bethesda imua, mutta onhan tuo pelimoottori pirun antiikkinen edelleen. Lataustaukoa lataustauon perään, kaikki ne paistaa tuossa läpi eikä sitä voi kukaan kiistää. Pelin maailma on käytännössä iso kulissi ja se on pelaajasta kiinni että kuinka paljon tuon antaa häiritä.

Ei tämä ole mikään 10/10 next gen mestariteos, se antaa odottaa vielä itseään.
 
Kyllä tässä rupeaa nyt 4h jälkeen olemaan sitä bethesda imua, mutta onhan tuo pelimoottori pirun antiikkinen edelleen. Lataustaukoa lataustauon perään, kaikki ne paistaa tuossa läpi eikä sitä voi kukaan kiistää. Pelin maailma on käytännössä iso kulissi ja se on pelaajasta kiinni että kuinka paljon tuon antaa häiritä.

Ei tämä ole mikään 10/10 next gen mestariteos, se antaa odottaa vielä itseään.
Onhan se vaikea ymmärtää, että miksi lähdetään kädet sidottuna kehittämään näin massiivista peliä. Pelimoottori ei ole missään nimessä tämän pelin arvoinen.
 
Päivitin passin ultimateen ja kokeilin tätä pilven kautta; vuonna 2015 ostetulla xbox onella! :D Ja kyllähän se silläkin toimii. Ulkoasu nyt on mitä on mutta täysin pelattavissa. Toiseen tarinatehtävään pääsin. Siihen vähän jäin jumiin kun pitäisi siirtyä toiseen paikkaan mutta pikamatkustus ei ole käytössä. Lukee Grav jump pending. En ymmärrä. Aluksella matkustus kestää ikuisuus. Ei tämä nyt mitään riemunkiljahduksia aiheuta, taidan kattella tubesta.
 
Päivitin passin ultimateen ja kokeilin tätä pilven kautta; vuonna 2015 ostetulla xbox onella! :D Ja kyllähän se silläkin toimii. Ulkoasu nyt on mitä on mutta täysin pelattavissa. Toiseen tarinatehtävään pääsin. Siihen vähän jäin jumiin kun pitäisi siirtyä toiseen paikkaan mutta pikamatkustus ei ole käytössä. Lukee Grav jump pending. En ymmärrä. Aluksella matkustus kestää ikuisuus. Ei tämä nyt mitään riemunkiljahduksia aiheuta, taidan kattella tubesta.
Olethan laittanut Grav jump -moottoriin energiaa? Muistaakseni heti siinä alussa tulee sellainen nopea tutoriaali miten aluksen eri toiminnoista voi siirtää sähkö/energiaa/tehoa toiseen toimintoon.
 
Onhan se vaikea ymmärtää, että miksi lähdetään kädet sidottuna kehittämään näin massiivista peliä. Pelimoottori ei ole missään nimessä tämän pelin arvoinen.
Mielestäni ei edes ole. Niin sanotusti "huonon" tai "vanhan" moottorin käyttöön voi olla lukuisia perusteltavia syitä: kustannukset, osaaminen, ominaisuudet, jne.

Osaavat varmasti paremmin kehittää pelin jo käyttämälleen moottorille. Jo olemassaolevan osaamisen kautta kustannukset vähenevät kun aikaa ei mene uuden opetteluun ja järjestämiseen jne. Vaihtoehtoisissa pelimoottoreissa ei kenties ole asioita, joita haluavat, kuten tuhannen perunan fysiikan mallintamista :D

En tiedä miksi ovat Bethesdalla pitäytyneet vanhassa mutta kyllä niitä syitä on helppo ihan heittämälläkin tähän keksiä. Joku tai useampikin noista voi olla perusteena.

Ja tämän todettuani sanon myös että olen myös sitä mieltä että onhan se moottori myös sellainen että se varmasti rajoittaa asioita ja aiheuttaa ongelmia. Mutta voiko mistään pelimoottorista sanoa että se olisi täydellinen joka asiaan? Itse omaan tarkoitukseen kehitetyt pelimoottorit, mitä kai tuokin on, ovat varmasti lähimpänä parasta mutta ajan kuluessa ne eivät välttämättä enää vastaakaan kaikkea sitä mitä pitäisi tai haluttaisi tehdä. Sitten sitä korjaillaan, laajennetaan ja purkkarautalankaviritellään loputtomiin ja se alkaa väistämättä näkymään jossain kohtaa.

Sitten on myös se yleinen harha, että kun johonkin on panostanut niin paljon aikaa, rahaa ja vaivaa, niin ei haluta päästää siitä irti koska koetaan että se kaikki aika, raha ja vaiva menisi hukkaan. Se on sama logiikka kuin uhkapeliriippuvuudessa: kun olen nyt laittanut tähän 1000 euroa, niin en voi luovuttaa vaan on pakko yrittää saada se takaisin vaikka kone ei sitä enää tule tarjoamaan.

Eli tahdonko sanoa tässä nyt että ne ovat Bethesdalla riippuvaisia siitä Creation Enginestä? Maanantai-aamuna kädet tärisee kun on pitkän viikonlopun täytynyt olla ilman Creation Engineä ja tuhatta fysiikkamallinnettua perunaa? Ehkä sanon, ehkä en. En usein itsekään tiedä mitä kirjoittelen.

Mutta siis olihan ne perunat ihan helvetin siistejä. Vaikuttavimpia "teknologiademoja" pitkään aikaan. Siinä ei sadat ankat kylpyammeessa ole mitään :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä en käsitä mikä valitus tästä "open worldistä" nyt on. En käsitä, miksi pelin pitäisi olla yksi äärettömän iso maailmankaikkeus, kun se toimii mielestäni tällaisena "rajattuina" maailmanakin aivan hienosti.

"Vanha"-pelimoottori ei tarkoita, etteikö pellin alla olisi tehty asioita. Se ei tarkoita, etteikö graafisesti olisi tullut parannusta, vaan ennemminkin, että pelilliset asiat voidaan tehdä Bethesdan omilla työkaluilla. Koodarit eivät tämän pelin sisältöä tee, vaan pelin tehtävien tekijöillä on heille kehitetyt työkalut, joilla he vetelevät viivoja eri asioiden väleille, valitsevat mitä ehtoja pitää olla, että tehtävä X käynnistyy.

Jos haluaa täysin vapaan maailmojen välisen avaruusseikkailun, niin viime näkemältä näitäkin oli tarjolla.
 
Mä en käsitä mikä valitus tästä "open worldistä" nyt on. En käsitä, miksi pelin pitäisi olla yksi äärettömän iso maailmankaikkeus, kun se toimii mielestäni tällaisena "rajattuina" maailmanakin aivan hienosti.
Kyllä se valitus on ihan helppo käsittää jos joku on odottanut vapaata open worldia ilman lataustaukoja. Onhan se ihan eri kokemus.

Se sitten on jälleen ihan eri asia että mistä ja miksi ne odotukset on syntyneet? Onko peliä markkinoitu harhaanjohtavasti vai onko kritisoijat olettaneet saavansa "samaa" kuin aiemmin?

Oli miten oli, niin kyllä tuo helppo on käsittää. Sen yli vain kannattaisi yrittää päästä ja tarkastella että viihtyisikö pelin parissa vaikka siinä onkin lataustaukoja.

Onhan se vähän sama kuin odottaisi mansikoita jälkiruuaksi ja saisikin vadelmia. Valittaisi siitä loputtomiin eikä edes maistaisi että olisiko ne vadelmat myös ihan syötäviä. Ihan ymmärrettävää että mansikoita odotti, koska ehkä niin luvattiin tai annettiin ymmärtää, mutta siinä on nyt vadelmia, mitkä on vähän erilaisia marjoja, mutta voisiko niitä sitten kokeilla kun niitä helvetin mansikoita ei ole tulossa vaikka niin oletettiin :D
 
Päivitin passin ultimateen ja kokeilin tätä pilven kautta; vuonna 2015 ostetulla xbox onella! :D Ja kyllähän se silläkin toimii. Ulkoasu nyt on mitä on mutta täysin pelattavissa. Toiseen tarinatehtävään pääsin. Siihen vähän jäin jumiin kun pitäisi siirtyä toiseen paikkaan mutta pikamatkustus ei ole käytössä. Lukee Grav jump pending. En ymmärrä. Aluksella matkustus kestää ikuisuus. Ei tämä nyt mitään riemunkiljahduksia aiheuta, taidan kattella tubesta.

Olethan laittanut Grav jump -moottoriin energiaa? Muistaakseni heti siinä alussa tulee sellainen nopea tutoriaali miten aluksen eri toiminnoista voi siirtää sähkö/energiaa/tehoa toiseen toimintoon.
Meikäläinenkin jäi vähän ihmettelemään, mut sitten kun laittaa ristikko-ohjaimella siihen moottoriin energiaa niin kyllä lähtee.
 
Mä en käsitä mikä valitus tästä "open worldistä" nyt on. En käsitä, miksi pelin pitäisi olla yksi äärettömän iso maailmankaikkeus, kun se toimii mielestäni tällaisena "rajattuina" maailmanakin aivan hienosti.
Itsellä tuo vapaan maailman rajoittuneisuus liittyy avaruusaluksella kulkemiseen. Nyt vasta pari tuntia takana, mutta en usko tämänkin ketjun pohjalta että mitään muutosta tähän tulee.

Mietin tuossa eilen että tämä olisi itselle aivan täydellinen peli jos tässä olisi kaksi asiaa eri tavalla:
1. Olisi esim. 5 planeettaa johon voisi aluksella mennä suoraan avaruudesta ilmakehään ja lennellä ympäri planeettaa. Loput planeetat voisi olla tällaisia kun ovat nyt.
2. Avaruusaluksella pystyisi tekemään grav-jumppeja manuaalisesti ja niistä voisi pudottautua pois keskenkaiken. Näin avaruudessa pystyisi haahuilemaan aluksella pikkaisen paremmin kuin nyt valikkojen kautta paikasta A paikkaan B ilman että siinä välillä on mitään ihmeteltävää.
 
Kirjoitin jo paljon aiemmin tähän ketjuun, että mielestäni olisi pitänyt siirtyä jo kokonaan uuteen engineen, mutta se on huuhaata, että Starfieldin engine olisi varsinaisesti "vanha". Enginen kehittäminen oli käsittääkseni kaikkein työläin yksittäinen osa-alue koko pelin tekemisessä ja siihen käytettiin valtavasti aikaa ja resursseja. Engine on siis "uusi" mutta sen pohjalla on sellaista vanhaa perustaa, joka aiheuttaa rajoituksia ja haasteita. Toisaalta ei ole olemassa valmista vaihtoehtoa, jolla voisi tehdä samanlaisia asioita. Ainoa vaihtoehto käsittääkseni olisi ollut aloittaa aivan alusta uusiksi. Siinä tapauksessa muu kehitys olisi ollut vuosikaupalla jäissä. Toisaalta seuraava Bethesdan peli voisi sitten ilmestyä nopeammin.
 
Ylös Bottom