Onhan se vaikea ymmärtää, että miksi lähdetään kädet sidottuna kehittämään näin massiivista peliä. Pelimoottori ei ole missään nimessä tämän pelin arvoinen.
Mielestäni ei edes ole. Niin sanotusti "huonon" tai "vanhan" moottorin käyttöön voi olla lukuisia perusteltavia syitä: kustannukset, osaaminen, ominaisuudet, jne.
Osaavat varmasti paremmin kehittää pelin jo käyttämälleen moottorille. Jo olemassaolevan osaamisen kautta kustannukset vähenevät kun aikaa ei mene uuden opetteluun ja järjestämiseen jne. Vaihtoehtoisissa pelimoottoreissa ei kenties ole asioita, joita haluavat, kuten tuhannen perunan fysiikan mallintamista
En tiedä miksi ovat Bethesdalla pitäytyneet vanhassa mutta kyllä niitä syitä on helppo ihan heittämälläkin tähän keksiä. Joku tai useampikin noista voi olla perusteena.
Ja tämän todettuani sanon myös että olen myös sitä mieltä että onhan se moottori myös sellainen että se varmasti rajoittaa asioita ja aiheuttaa ongelmia. Mutta voiko mistään pelimoottorista sanoa että se olisi täydellinen joka asiaan? Itse omaan tarkoitukseen kehitetyt pelimoottorit, mitä kai tuokin on, ovat varmasti lähimpänä parasta mutta ajan kuluessa ne eivät välttämättä enää vastaakaan kaikkea sitä mitä pitäisi tai haluttaisi tehdä. Sitten sitä korjaillaan, laajennetaan ja purkkarautalankaviritellään loputtomiin ja se alkaa väistämättä näkymään jossain kohtaa.
Sitten on myös se yleinen harha, että kun johonkin on panostanut niin paljon aikaa, rahaa ja vaivaa, niin ei haluta päästää siitä irti koska koetaan että se kaikki aika, raha ja vaiva menisi hukkaan. Se on sama logiikka kuin uhkapeliriippuvuudessa: kun olen nyt laittanut tähän 1000 euroa, niin en voi luovuttaa vaan on pakko yrittää saada se takaisin vaikka kone ei sitä enää tule tarjoamaan.
Eli tahdonko sanoa tässä nyt että ne ovat Bethesdalla riippuvaisia siitä Creation Enginestä? Maanantai-aamuna kädet tärisee kun on pitkän viikonlopun täytynyt olla ilman Creation Engineä ja tuhatta fysiikkamallinnettua perunaa? Ehkä sanon, ehkä en. En usein itsekään tiedä mitä kirjoittelen.
Mutta siis olihan ne perunat ihan helvetin siistejä. Vaikuttavimpia "teknologiademoja" pitkään aikaan. Siinä ei sadat ankat kylpyammeessa ole mitään