Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Ilmaista se ei ole, mutta kaikista näistä ongelmista on keino päästä eroon. Näitä julkaisuja ja pelikokemusta ei ole aina pakko mennä ryssimään konsolilla.
Niin en tiedä tarkoitat että ei julkaistaisi ollenkaan konsolilla/konsoleilla?
Voi olla että luen sun pointin väärin ja tarkoitat vaan kokemusta :p
Sehän tietäis tyyliin tässä tapauksessa aika paljon tappiota firmalle eikö?
Eikä niin moni pääsisi nauttimaan pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa on vaan sellainen homma että nyt kun fps lukittu tuohon 30 niin VRR ei lähde telkkareissa mukaan ollenkaan kun vaatisi sen 40-120 hz. Jos beshesda olis laittanut vaihtoehtona edes jonkin lukittamattoman moden niin tosta VRR stä ois ehkä ollutkin jotain apua mutta ryssivät sit tuonkin. Telkkareissa joissa tuota 120 hz/vrr/hdmi 2.1 ei ole niin tottakai niissä toi ei toimisi tippaakaan. Esimerkiksi plague tale requiemissa ennen 60 fps patchiä toi vrr auttoi ihan hitosti.
Mitä hyötyä lukitsemattomasta ruudunpäivityksestä on VRR kanssa kun peli ei tällä hetkellä kykene edes lukittuun 30fps.
Tässä on CPU katto ja vitun sama resoluutioille jos CPU ei kykene, tekemätön paikka ja on tyydyttävä 30fps.
 
Tossa on vaan sellainen homma että nyt kun fps lukittu tuohon 30 niin VRR ei lähde telkkareissa mukaan ollenkaan kun vaatisi sen 40-120 hz. Jos beshesda olis laittanut vaihtoehtona edes jonkin lukittamattoman moden niin tosta VRR stä ois ehkä ollutkin jotain apua mutta ryssivät sit tuonkin. Telkkareissa joissa tuota 120 hz/vrr/hdmi 2.1 ei ole niin tottakai niissä toi ei toimisi tippaakaan. Esimerkiksi plague tale requiemissa ennen 60 fps patchiä toi vrr auttoi ihan hitosti.
Ainakin LG Oledeissa pitäisi nykyään Hdmi 2.1:n kautta toimia VRR 20-120 hz/fps. Ihan CX:ssäkin. Julkaisussa oli kyl vielä 40-120.
 
Niin en tiedä tarkoitat että ei julkaistaisi ollenkaan konsolilla/konsoleilla?
Voi olla että luen sun pointin väärin ja tarkoitat vaan kokemusta :p
Sehän tietäis tyyliin tässä tapauksessa aika paljon tappiota firmalle eikö?
Eikä niin moni pääsisi nauttimaan pelistä.
Tarkoitin vaan, että tuhnuiksi ikääntyneiden konsolien tarjoamista ongelmista näissä uusissa AAA-peleissä pääsee eroon vaihtamalla alustaa. Voin vaan kuvitella kuinka paljon resursseja mm. aikaa konsoliporttaus on tähän julkaisuun on vienyt. Päätä on varmasti hakattu huolella seinään ja lopulta jouduttu tyytymään lukittuun 30 fps tilaan.
 
Ei se konsoliporttaus vie paljoakaan resursseja, mutta pelin optimointi Series konsoleille on varmasti ollut haasteellista. Samalla tavalla pelejä optimoidaan mm. Steam Deckille, niin ei ole ihan poikkeuksellisesta hommasta kyse, että pelin täytyy skaalautua hyvinkin erilaisen suoritustason laitteisiin. Starfieldin kohdalla varmasti on jouduttu karsimaan ominaisuuksia ihan vain siksi, ettei ole mahdollista saada toimimaan Xboxilla. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos peli olisi suunniteltu toimimaan vain nykyisillä tehokoneilla, pelissä voisi olla jotain sellaisia ominaisuuksia, joita nyt ei ole. Siihen ei alustan vaihto auta, että pelisuunnittelu tehdään heikompien laitteiden ehdoilla.
 
Samalla tavalla pelejä optimoidaan mm. Steam Deckille, niin ei ole ihan poikkeuksellisesta hommasta kyse, että pelin täytyy skaalautua hyvinkin erilaisen suoritustason laitteisiin.
Yleisesti ottaen toki näin. Poikkeuksellisen hommasta tosin tekee poikkeuksellinen julkaisu. Näin massiivisen pelin kohdalla ei varmastikaan olla kehitysvaiheessa kaavailtu optimoimista ja skaalautumista höpöhöpö-deckeille, kun optimoiminen pelkästään Series X:lle tuottaa suuria ongelmia.

Starfieldin kohdalla varmasti on jouduttu karsimaan ominaisuuksia ihan vain siksi, ettei ole mahdollista saada toimimaan Xboxilla. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että jos peli olisi suunniteltu toimimaan vain nykyisillä tehokoneilla, pelissä voisi olla jotain sellaisia ominaisuuksia, joita nyt ei ole. Siihen ei alustan vaihto auta, että pelisuunnittelu tehdään heikompien laitteiden ehdoilla.
Ei taatusti tehdä heikompien laitteiden ehdoilla. Siksi tämä julkaisu nyt kestää ja kestää. Kaiken tarvittavan saa portattua Xboxille, joka sitten toistaa nekin jämät heikompilaatuisena.
 
Mitä hyötyä lukitsemattomasta ruudunpäivityksestä on VRR kanssa kun peli ei tällä hetkellä kykene edes lukittuun 30fps.
Tässä on CPU katto ja vitun sama resoluutioille jos CPU ei kykene, tekemätön paikka ja on tyydyttävä 30fps.
Täh...luitko taas yhtään mitä kirjoitin? No aivan varmasti on hyötyä jos ilman lukkoa vetää vaikka 40 ja 60 välillä. Olisi siis hyvä että tekisi edes jonkinlaisen performance moden tohon mutta ei ole tulossa kuin lukittu 30 fps. Justiinsahan se pääpamppu sieltä sanoi että peli pystyisi jopa 60 fps jossain kohdassa mutta päätyneet lukittuun 30 fps.

Oli kyllä niin sekava vastaus sulta ettei tosikaan...
Ainakin LG Oledeissa pitäisi nykyään Hdmi 2.1:n kautta toimia VRR 20-120 hz/fps. Ihan CX:ssäkin. Julkaisussa oli kyl vielä 40-120.
Niinhän noissa lg oledeissa taitaa lähteä joo 20 hz/fps. En tiedä sitten kuinka hyvin toimii noin alhaalta vai toimiiko ollenkaan. Itsellä sony bravia niin siinä taitaa olla toi 40 -120 väli millä toimii.
 
Täh...luitko taas yhtään mitä kirjoitin? No aivan varmasti on hyötyä jos ilman lukkoa vetää vaikka 40 ja 60 välillä. Olisi siis hyvä että tekisi edes jonkinlaisen performance moden tohon mutta ei ole tulossa kuin lukittu 30 fps. Justiinsahan se pääpamppu sieltä sanoi että peli pystyisi jopa 60 fps jossain kohdassa mutta päätyneet lukittuun 30 fps.

Oli kyllä niin sekava vastaus sulta ettei tosikaan...

Niinhän noissa lg oledeissa taitaa lähteä joo 20 hz/fps. En tiedä sitten kuinka hyvin toimii noin alhaalta vai toimiiko ollenkaan. Itsellä sony bravia niin siinä taitaa olla toi 40 -120 väli millä toimii.
Ongelma on siinä että peli ei tällä hetkellä kykene edes tasaiseen 30fps, siitä ollaan aivan helvetin kaukana jostain 50-60fps missä VRR olisi hyötyä.
Sen takia he eivät edes suunnittele tähän performance modea, kun tuo 30fps tila ei edes kunnolla jaksa.

Jos katsotaan vaikka taivasta missä ei mitään ole niin varmasti pyörii 60fps, mutta onko sillä mitään merkitystä, vastaus on ei.
 
Viimeksi muokattu:
taatusti tehdä heikompien laitteiden ehdoilla. Siksi tämä julkaisu nyt kestää ja kestää. Kaiken tarvittavan saa portattua Xboxille, joka sitten toistaa nekin jämät heikompilaatuisena.

Jos katsot pelikuvaa 2022 vs nykyinen, on tuo vuosi todellakin käytetty myös muuhun kuin optimointiin. Graafinen tyyli on paljon parempi ja vähemmän geneerisempi, esim kaupungit on paljon tyylikkäämpiä nyt. Peli ei vaan vuosi sitten ollut valmis.

Oon minäkin retrospektiivisesti pettynyt 30fps. Tämän sukupolven piti tuoda 4k60fps standardiksi, mutta niin vaan putkahtaa uusi 30tps AAA-peli. Itselleni se ja sama silti, myöhemmin sitten Modien kanssa PCllä kaikilla herkuilla.
 
Ongelma on siinä että peli ei tällä hetkellä kykene edes tasaiseen 30fps, siitä ollaan aivan helvetin kaukana jostain 50-60fps missä VRR olisi hyötyä.
Sen takia he eivät edes suunnittele tähän performance modea, kun tuo 30fps tila ei edes kunnolla jaksa.
Piti lukea yllä oleva teksti ihan useampaan kertaan ja välissä hieraista silmiä, että voiko olla tottakaan. Microsoftin viime vuosien ostovimman ensimmäinen todella iso nimi tulossa ulos muutaman kuukauden päästä, useamman lykkäyksen jälkeen, ja saan täältä lukea, ettei peli pyöri konsoleilla edes natiivilla 4K-resoluutiolla ja fps:kin jää jopa alle 30. Jos nämä väitteet pitävät paikkaansa ja pelin kunto tosiaan on tuo julkaisussa, niin onhan tuo melkoinen pohjanoteeraus, mitä tulee tekniseen puoleen ja suorituskykyyn! Sanalla sanoen teknisesti säälittävä tulos.

Toki, kun tätä vertailee ihan juuri vähän aikaa sitten ulos tulleeseen Redfalliin, johon siihenkin se 60 fps 'tulee sitten joskus päivityksellä', niin eihän tämä siinä mielessä ole mikään kauhean iso yllätys. Tai no on se, kun ajattelee, että Microsoft on itsekin softafirma, niin kai siellä optimointi osataan, tai pystytään ainakin tarjoamaan jonkunlaisia apuja, kun muistetaan kuitenkin, millaista se Bethesdan laatu on edellisten peliensä kanssa ollut noin muutenkin. Eihän Skyrim ja edelliset Falloutit ole muutenkaan olleet mitään kovin ihmeellisiä teknisiltä toteutuksiltaan, ainakaan ennen modauksia.

Väkisin pistää mietityttämään, onko lopputuloksen syynä osaamattomat kehittäjät, vaiko konsolilaitteisto, jolle kehitetään ja optimoidaan. Kuten yllä jo sanoinkin, niin onhan Bethesdalla kyllä näyttöä menneiltäkin projekteilta siitä, että tekninen puoli on vähän niin ja näin. Money well spent Microsoftin kohdalta ehdottomasti!
 
Piti lukea yllä oleva teksti ihan useampaan kertaan ja välissä hieraista silmiä, että voiko olla tottakaan. Microsoftin viime vuosien ostovimman ensimmäinen todella iso nimi tulossa ulos muutaman kuukauden päästä, useamman lykkäyksen jälkeen, ja saan täältä lukea, ettei peli pyöri konsoleilla edes natiivilla 4K-resoluutiolla ja fps:kin jää jopa alle 30. Jos nämä väitteet pitävät paikkaansa ja pelin kunto tosiaan on tuo julkaisussa, niin onhan tuo melkoinen pohjanoteeraus, mitä tulee tekniseen puoleen ja suorituskykyyn! Sanalla sanoen teknisesti säälittävä tulos.

Toki, kun tätä vertailee ihan juuri vähän aikaa sitten ulos tulleeseen Redfalliin, johon siihenkin se 60 fps 'tulee sitten joskus päivityksellä', niin eihän tämä siinä mielessä ole mikään kauhean iso yllätys. Tai no on se, kun ajattelee, että Microsoft on itsekin softafirma, niin kai siellä optimointi osataan, tai pystytään ainakin tarjoamaan jonkunlaisia apuja, kun muistetaan kuitenkin, millaista se Bethesdan laatu on edellisten peliensä kanssa ollut noin muutenkin. Eihän Skyrim ja edelliset Falloutit ole muutenkaan olleet mitään kovin ihmeellisiä teknisiltä toteutuksiltaan, ainakaan ennen modauksia.

Väkisin pistää mietityttämään, onko lopputuloksen syynä osaamattomat kehittäjät, vaiko konsolilaitteisto, jolle kehitetään ja optimoidaan. Kuten yllä jo sanoinkin, niin onhan Bethesdalla kyllä näyttöä menneiltäkin projekteilta siitä, että tekninen puoli on vähän niin ja näin. Money well spent Microsoftin kohdalta ehdottomasti!
Et vissiin oo vaivautunu kattomaan noita videoita missä ammattilaiset mietiskelee syitä vaikka tolle 30fps:lle..?

Mut älä huoli, toi tulee silti myymään kun häkä. Niin voisin veikata että money really well spent MS kohalla. :)
 
Ongelma on siinä että peli ei tällä hetkellä kykene edes tasaiseen 30fps, siitä ollaan aivan helvetin kaukana jostain 50-60fps missä VRR olisi hyötyä.
Sen takia he eivät edes suunnittele tähän performance modea, kun tuo 30fps tila ei edes kunnolla jaksa.

Jos katsotaan vaikka taivasta missä ei mitään ole niin varmasti pyörii 60fps, mutta onko sillä mitään merkitystä, vastaus on ei.
No jos näin on että peli ei edes kykenisi tasaiseen 30 fps niin takuuvarmasti jää hommaamatta series x. Jää kyllä muutenkin puuttuvan performance tilsn takia. Onnittelut teho pc omistajille.... Hyvän pelin tulette saamaan. Itse en ole kritisoinut niinkään itse peliä vaan konsoleiden tuhnua toteutusta.
 
Miten se Skyrim pyöri julkaisussa PS3 ja Xbox 360, muistatteko? Olisiko ollut 30 FPS. Tämän sukupolven "piti tuoda" 4K 60 FPS, tuo on sellaista hype puhetta, ei pitänyt koska nykyiset "tehokonsolit" eivät pysty siihen vieläkään kaikkien pelien kohdalla, ei myöskään PS5. Eikä PS5 pystyisi tätä Starfieldiä pyörittämään yhtään kummemmin kuin Series X.

Eipä monikaan peli pysty tuohon, jää ainakin resoluutiossa alemmas jos on 60 FPS. Olen varma että tälle pelille tulee joskus performance mode, mutta koska? Vuosien kuluttua tälle sukupolvelle tai viimeistään seuraavan konsolisukupolven aikana ;) Noinhan se Skyrimilläkin meni, tätä Starfieldiä tullaan pelaamaan varmasti myös vuosikymmen ja vähän päällekin.

Tällainen massiivinen CPU keskeinen peli on haastava tehdä tietylle raudalle esim. juurikin näille Xbox Series konsoleille, peliä tullaan tukemaan varmasti pitkään. Se tulee saamaan ties mitä laajennuksia ja grafiikka/suorituskyky päivityksiä.
 
Tämän sukupolven piti tuoda 4k60fps standardiksi.
Menny kyllä tuollainen tieto kokonaan multa ohitse.
Piti lukea yllä oleva teksti ihan useampaan kertaan ja välissä hieraista silmiä, että voiko olla tottakaan. Microsoftin viime vuosien ostovimman ensimmäinen todella iso nimi tulossa ulos muutaman kuukauden päästä, useamman lykkäyksen jälkeen, ja saan täältä lukea, ettei peli pyöri konsoleilla edes natiivilla 4K-resoluutiolla ja fps:kin jää jopa alle 30. Jos nämä väitteet pitävät paikkaansa ja pelin kunto tosiaan on tuo julkaisussa, niin onhan tuo melkoinen pohjanoteeraus, mitä tulee tekniseen puoleen ja suorituskykyyn! Sanalla sanoen teknisesti säälittävä tulos.

Toki, kun tätä vertailee ihan juuri vähän aikaa sitten ulos tulleeseen Redfalliin, johon siihenkin se 60 fps 'tulee sitten joskus päivityksellä', niin eihän tämä siinä mielessä ole mikään kauhean iso yllätys. Tai no on se, kun ajattelee, että Microsoft on itsekin softafirma, niin kai siellä optimointi osataan, tai pystytään ainakin tarjoamaan jonkunlaisia apuja, kun muistetaan kuitenkin, millaista se Bethesdan laatu on edellisten peliensä kanssa ollut noin muutenkin. Eihän Skyrim ja edelliset Falloutit ole muutenkaan olleet mitään kovin ihmeellisiä teknisiltä toteutuksiltaan, ainakaan ennen modauksia.

Väkisin pistää mietityttämään, onko lopputuloksen syynä osaamattomat kehittäjät, vaiko konsolilaitteisto, jolle kehitetään ja optimoidaan. Kuten yllä jo sanoinkin, niin onhan Bethesdalla kyllä näyttöä menneiltäkin projekteilta siitä, että tekninen puoli on vähän niin ja näin. Money well spent Microsoftin kohdalta ehdottomasti!
Niin, taitaa vaan harmittaa kun tulee "väärälle" konsolille. Ite oon jo ennakkotilannu fyysisen version, että revis siitä. :)
Miten se Skyrim pyöri julkaisussa PS3 ja Xbox 360, muistatteko?
Kyllä muistan, oli 720p@15fps. :oops:
 
Niin, taitaa vaan harmittaa kun tulee "väärälle" konsolille.
Olet erittäin väärässä. Olin alunperin 'varovaisen kiinnostunut' pelistä, kun ensimmäisiä infoja aikanaan esiteltiin. Pidin kuitenkin koko ajan mielessäni, että kyseessä on Bethesdan tuotos ja niissä on aina omat 'ominaisuutensa', varsinkin suorituskyvyssä. Todd Howardin mainoslauseisiin saa myös aina suhtautua suurella varauksella, vastuu on lähinnä kuulijalla hänen juttujensa kanssa.

Mitä enemmän pelistä on nähty ja kuultu materiaalia nyt tässä viimeisen vuoden aikana, sitä vähemmän peli on minua enää kiinnostanut. 'Fallout 4 avaruudessa' ei ole tässä vaiheessa mitään sellaista, joka jaksaisi kiinnostaa. Varsinkin, kun teknisestä toteutuksesta ollaan nyt saatu lisää tietoa. Tietoa, joka on ainakin itselleni aika huolestuttavaa. Jotain on aika pahasti mennyt pieleen, jos nykyisillä konsoleilla ei päästä edes 4K@30fps-tasoon kunnolla.

Jäisi tuossa kunnossa oleva Starfield ostamatta Pleikkarillekin, vaikka se sattuisi sille tulemaankin. Alesta joskus parilla kympillä, jos sattuisivat saamaan teknisen puolen optimoitua edes tuolle 4K@30fps-tasolle kuntoon. Jos siis tulisi joskus Pleikkarillekin. Nykyinfojen pohjalta ei olisi rahojeni, eikä aikani arvoinen, vaikka sattuisikin tulemaan kaikille laitteille.

Bethesda on Bethesda, itsenäisenä tai Microsoftin alaisena. Se on nyt aikalailla tullut vahvistettua. Puljulla voi olla ihan kivoja ideoita ja visioita, mutta tekniset taidot eivät näytä riittävän toteuttamaan niitä riittävän laadukkaasti.
 
No jos näin on että peli ei edes kykenisi tasaiseen 30 fps niin takuuvarmasti jää hommaamatta series x. Jää kyllä muutenkin puuttuvan performance tilsn takia. Onnittelut teho pc omistajille.... Hyvän pelin tulette saamaan. Itse en ole kritisoinut niinkään itse peliä vaan konsoleiden tuhnua toteutusta.
PC on näihin paras laite, erityisesti monipuolisen modituen ansiosta.
 
Ylös Bottom