Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Kannattaa kuitenki ottaa huomioon, että tuo motion plus lisää input lagia mutta jos se ei haittaa ni varmaan sitte ihan jees. Ite pelaan mielummin 30fps, kun lisään input lagia.

On otettu huomioon ja tätä on testattu jo ihan tuelta päällä ja pois. Loppupäätelmä on se, että telkassa on niin pieni "base" input lag, että tässä on varaa ottaa hivenen turpaan Input lagissä ja se ei siltikään haittaa erityisesti. Riippuu toki myös pelistä, että miten itse peli pöhisee tässä mielessä. Käytännössä se ei haittaa edes 60 FPS moninpeleissä, joita pelaan (lista allekirjoituksessa) vaan päinvastoin siitä tuntuu olevan apuja. Tuntuu, että Vigorissa on menestystä tullut paremmin sen jälkeen kun jätin vakkariin päälle. Tämä on realisoitunut lähinnä siitä syystä, että havaitsen vihun sivusilmällä helpommin kun pyörittelen kameraa ja skannailen ympäristöä.

Voi olla, että näissä monareissa joissa on liimatähtäin ja pelaajan ei tarvitse juuri itse vaivautua tähtäämään ja kuluttaa siihen aikaa, vaan pelimekaniikka on se, että ränkytetään tulitusta ASAP kun vihu tyyliin näkyy televisiossa. Siinä skenaariossa saattaa alkaa olemaan jo lisämillisekunneilla merkitystä, esim. siis vaikka COD.

Starfieldin tai minkä tahansa muun yksinpelin tapauksessa en näe, että olii haittaa ensinkään. Ei ainakaan minun telkka/silmä yhdistelmällä. Olen antanut itseni ymmärtää, että asetus päälläkin Input Lag on vain vähän yli 20 ms luokkaa, ei se ole vielä paha.

Meni vähän offtopic, mutta ehkä ei sittenkään kun miettii kuinka pahasta 30 FPS allergiasta itsekin on aiemmin kärsinyt ja nyt kuitenkin tätä peliä pystyy pelaamaan fine. Jos joku pystyy pelaamaan tätä Masterpieceä tämän viestin takia, niin ehkä se oli wörttiä vähän tykittää Offtopicia. Tänne aiemmin kirjottelin myös aiheesta ja siellä voisi jatkaa, jos aihetta. LG:n vastaavasta toiminnosta minulla ei ole vielä henk. koht. kokemuksia. Olisi mielenkiintoista sekin kyllä joskus testata.
 
Poistin Starfieldin konsolin tallennustilasta. Ei tuota käppäframeratea vaan pysty. En ala yksittäisen pelin takia telkkarin säätöjä ruuvaamaan enkä ala totuttelemaan tai itsesuggestiota harjoittamaan. Juuh tota prööt. Tätä ei ole "next gen"-pelaaminen. Katsellaan sitten seuraavassa konsolisukupolvessa tai välimallin koneella kun joku Starfield: enhanced edition julkaistaan takuuvarmasti.

Huutista Bethesdalle.
 
Huvittavaa kyl tän kohalla ollu kun moni vaan kritisoi pelimoottoria että kuin paska se on, bethesdan olis pitäny tehä parempi. :D
Mutta sit noi tölkitkin, kuinkakohan moni pelimoottori ton kykenee edes tekemään.

Niin ja väliaika tiedote oman seikkailun tienoilta, hauskaa on edelleen. Tekemistä vaan on niin paljon ettei meinaa osaa päättää mistä perkaamista jatkaisi..
 
Poistin Starfieldin konsolin tallennustilasta. Ei tuota käppäframeratea vaan pysty. En ala yksittäisen pelin takia telkkarin säätöjä ruuvaamaan enkä ala totuttelemaan tai itsesuggestiota harjoittamaan. Juuh tota prööt. Tätä ei ole "next gen"-pelaaminen. Katsellaan sitten seuraavassa konsolisukupolvessa tai välimallin koneella kun joku Starfield: enhanced edition julkaistaan takuuvarmasti.

Huutista Bethesdalle.
Olen kyllä samoilla linjoilla että olisi jo toivonut että oltaisiin päästy siitä 30 fps hommasta eroon mutta toisaalta sitä on kai jo niin tottunut joustamaan että esimerkiksi Plague Tale 2:sta piti päästä pelaamaan heti eikä häirinnyt epätasaisuudet ja muut yhtään kun meni Amician ja Hugon tarinan mukana.

Parashan olisi kun saisi kokemukset 60 fps mutta toisaalta en jaksa välittää. Ehkä välittäisi enemmän jos pelit olisivat vakiinnuttaneet yleisemmin sen 60 fps:n mutta kun ei ne ole sitäkään vielä tehneet. Ja varmasti omalla kohdalla vaikuttaa Switchillä pelaaminen. Siellä on 30 fps pelejä ihan syystäkin. Plus että jos pelaa pc:llä tai on tottunut siihen, niin varmasti 30 fps tuntuu hankalalta sietää.

Mutta en ehkä "huutista" kohdistaisi yksittäisiin julkaisijoihin kun ei Bethesda varmasti ainoa ole, joka 30 fps pelejä julkaisee. En itse edes uskonut että nykyinen sukupolvi muuttuisi yhtään aiemmista vaan nimenomaan oletin että tulee varmasti taas sitä että syystä tai toisesta pitää taas laskea ruudunpäivitystä.

Hienosti toimii fysiikat:


Ei helvetti :D Tuhannet perunat ja maitotölkit on se, mikä 2023 tekee vaikutuksen niiden kaikkien virallisten hehkutusvideoiden sijasta :D

Ja tarkoitan siis verraten ihan kaikkiin hehkutusvideoihin, mukaan lukien uusien pelimoottorien esittelyt jne. Tuo on kuitenkin käytännön peli eikä mikään viilattu esitys.

Toisaalta en muista että oliko se muinainen(?) kylpyankka-demo niin erikoinen? Ainakin se ero siinä taas on että demo on demo ja peli on peli. Ne demot harvemmin mitenkään realisoituu peleiksi mutta kun jotain voi tehdä tai demonstroida suoraan pelin sisällä niin se aina vakuuttaa paljon enemmän.

Vähän sama kuin esittelyautot: voihan ne olla hienoja mutta tuleeko niitä ikinä ostettaviksi? Ei jaksa innostua jos se ei sen demon lisäksi realisoidu ikinä missään.
 
Viimeksi muokattu:
Ite vedin eilen "vahingossa" tarinan läpi. No seikkailu jatkuu. Voipi olla, et jossain vaihees alotan ihan alusta ja teen eri ukkelin. Tarina oli sitä luokkaa, et rupesin mulderin tavoin jo taas pähkäilee tuota avaruutta ja sen mystisyyttä.
Hienosti toimii fysiikat:


Juuri eilen illal katoin jackfragin vesimelooni peruna kyykkäys videon. Hyvin vaikuttavaa oli :D
 
Nyt kun Tähtipeltoa on kynnetty ensimmäiset 15 tuntia ja koulittu UC:n diplomaattihahmoa tasolle 11 asti, niin uskallan kertoa ensimmäiset kommenttini. Pohjustetaan havaintojani vielä pienellä fanipoika-kalibroinnilla. Elder Scrollesseja olen pelannut Daggerfall-ajoista asti. Falloutit myös pelattu ilolla läpi. Moninpeliversiot olen jättänyt suosiolla muille.

Muutama ilmeinen kommentti audiovisuaaliselta puolelta (XSX):
- Hahmomallit ovat kiistatta edelleen prev-geniä. Toki on skyrimeistä ja falliksista tultu eteenpäin.
- Lataustauot eivät oikein enää tunnu tältä päivältä. Hektisenä internet-aikana tuntuu ihmeelliseltä, että vielä pitää SSD:tä odottaa. Eiväthän ne lataukset nyt rehellisesti kauan kestä, mutta pieni särö tulee immersioon. Erikoista sikäli, että siellä on kuitenkin siirtymäanimaatioitakin piilottamaan latauksia. Fast travelissa toki sallin lataustauon ja kiitän kyllä niiden olemassaolosta. RDR2:ssa immersio kyllä säilyi, mutta kovasti sai kopukalla ratsastaa pitkin karttaa.
- 30 fps tuntuu kiistatta vähän wanhanaikaiselta, vaan onhan tähän taas totuttu.
- New Atlantiksen kaupungissa npc:t ovat selvästi prev-geniä, jollei jopa prev-prev-geniä. Ei tunnu millään hetkiseltä avaruusmetropolilta.
- Perusmaastotekstuuri ja kasvillisuus ovat nekin vähän valjua grafiikaltaan.
- Osa kohteista (esim. hylätty kaivos) on kiusallisen samankaltaisia tismalleen samoine esinepaikkoineen ja vihollisineen. Ehkä tarinallisesti voi perustella, että sama yhtiö on rakentanut samalla sapluunalla, mutta ei kai ne joka paikassa kaiva just samaa seinää ja jätä vehkeet samalla tavalla levälleen. Tämä syö immersiota enenmmän kuin lataustauot.
+ Mutta sen vastapainoksi monet skifi-vistat ovat kyllä sangen maukkaita ja kovasti on photomoodi laulanut
+ Ja vastaavasti käsintehdyissä lokaatioissa on paljon enemmän taikaa kuin No Man’s Skyn proseduraalimaailmoissa
+ Musiikista tykkään myös kovasti. Avaruuteen lähdön ja tasonnousun fanfaarit sykähdyttävät joka kerta.

Pelattavuuden osalta sanon, että:
- Jotain elämänlaatuparannuksia kaipaan ja uskon, että niitä nähdään päivitysten myötä. Minimapin puute kummastuttaa.
- En ole loputtomien tutoriaalien ystävä, mutta turhan monta asiaa on pitänyt käydä kysymässä googlelta.
+- Taistelumekaniikka on ihan tarpeeksi jämerää ja on sangen mukava huomata ruhojen jäävän paikalleen. Kaadettujen vihujen haihtuminen on kismittänyt aina Nemesis The Warlock -c64-pelin julkaisun jälkeen, jossa se oli jo kertaallen ratkaistu. Tosin tuntuu vähän tylsältä, kuinka paljon sitä ammuskelua on aina oltava roolipelissä. Disco Elysium teki monta asiaa oikein, mutta eihän näitä nyt oikeasti voi verrata.

Tarinan vuoksihan näitä Bethesdan möhkäleitä pelataan, joten onneksi:
+ Tarina kaappaa mukaansa precursor-artifakteineen välittömästi.
+ Vaikka pääjuoni tuntuu tärkeältä, niin se jättää kivasti hengitystilaa sivutehtäville (tämä on musta aina käsikirjoituksellisesti jännä haaste roolipeleille: pitäisi olla maailmanlopun kiire, mutta silti ehtiä listimään kellarin rottalaumoja).
+ Tekemistä tuntuu olevan tuttuun tapaan loputtomasti ja kivasti hahmon tausta ja valinnat vaikuttavat jälleen tilanteisiin.
+ Hienoja ski-fi-hetkiä tulee vastaan tarinoissa tuon tuosta (esim. painovoima-anomalia lumisella planeetalla!)
- Vaan CD Project Red on opettanut odottaamaan pää- ja sivujuonelta enemmän. Osa tarinoista on vähän liiankin tuttua Elder Scrolls ja Fallout -settiä.
- Yhtään erityisen kiinnostavaa NPC:tä en ole vielä tavannut. Ehkä vähän liian normaaleja ihmisiä. Ei kauheasti kiinnosta aloittaa romansseja kenenkään kanssa — sinä missä Cyberpunkissa oli isoja valintoja Judyn ja Panamin välillä. ‘Punkissa oli ehkä maailmaankin paremmin sopien enemmän rosoisia hahmoja. Myös Massa Efektien alien-kumppaneista olen aina tykännyt.

Mutta yhteenvetona: sitä samaa Bethesdaa hyvässä ja pahassa. Auttamatta vanhentunut moottori (paitsi tajunnanräjäyttävä pienesineiden fysiikkamallinnus) ajaa tavattoman suurta ja (suht)elävää maailmaa. Tuskin maltan päästä jatkamasta seikkailuani. Kohta pitää alkaa jo pihtailla pääjuonta, jottei lopu kesken. Heittämällä vuoden parhaita pelejä mulle jo tässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on vielä käytössä se alkuperäinen Frontier-alus. Kannattaako sitä ruveta päivittämään? Vai ostaa uusi alus? Tai kaapata joku alus maasta/avaruudesta? Alkaa tila loppua nykyisestä ja avaruustaisteluissa ei oikein pärjää.

Ship builder vaikuttaa ensi vilkaisulla hankalalta, mutta kaipa senkin oppii, jos kunnolla perehtyy.
 
On tässä kyllä paljon ärsyttäviä käytännön asioita..joita on jo lueteltu toki mutta kyllä ne käy hermoon kun jatkuvasti esissä..
1) esim. vanhemmat.. kerran jo kävin mutta missä hitossa ne oikein oli.. ei näy enää mainintaa tehtävissä, laittoivat vaan viestin, googletus.. öö, niin, no missäs se rakennus on.. katso youtubesta.. tässä ja kaikissa kaupunkien paikoissa sama, kun ei ole karttaa eikä poi pisteitä edes käytyihin putiikkeihin niin joka hiton kerta koko kaupungin ravaus että kauppa löytyy.

2) avaruus taistelut vakioaluksella..tämä siis vain tarinapuolella, muuten en edes etsi avaruustaisteluja kun ei ole rahaa tai kykyjä tai kiinnostustakaan päivittää kurppaa paremmaksi. Tarina vaan sysää eteen 4x vihua ja se on 10-30s kun oma alus on avaruusromua.. on lukittautuneita ohjuksia, 3-4 vihualuksen laserit sulattaa omat suojat.. ei vaan ole keinoa väistellä tai tehdä juuri mitään.

3) Inventaarion kappalemäärät ja valmistus aineiden etsintä.. ostaessa ammuksia ei näy paljonko niitä on itsellä että voisi poimia niitä mitä on vähän muistelemalla ammustyyppiä tai vaihtamalla ees taas oman ja kauppiaan inventaariota. Valmistus aineiden tagaaminen valitsee kaikki ainesosat etsintälistalle vaikka puute vain yhdestä.. muistele siinä sitten kerätessä 10..15 etsittävän suurennuslasi ikonin joukosta mitä oikeasti puuttuu.
 
Mulla on vielä käytössä se alkuperäinen Frontier-alus. Kannattaako sitä ruveta päivittämään? Vai ostaa uusi alus? Tai kaapata joku alus maasta/avaruudesta? Alkaa tila loppua nykyisestä ja avaruustaisteluissa ei oikein pärjää.

Ship builder vaikuttaa ensi vilkaisulla hankalalta, mutta kaipa senkin oppii, jos kunnolla perehtyy.
Matkan varrella saa eri sivutehtävien loppuun suorittamisesta paljon parempia aluksia, joten en ehkä ihan hirmuisesti tuon alkuperäisaluksen kehittämiseen satsaisi. Toki shieldeihin ja aseisiin satsasin sen mitä tuolla normaali ship design-tasolla pystyi, muuten tuppaa tulemaan pahasti kuokkaan noissa avaruustaisteluissa.
 
pakko olla Cohh:n kanssa samaa mieltä, täydellinen clippi siitä miten helposti se oma asenne millä peliin lähtee vaikuttaa siihen minkälaisen pelikokemuksen pelistä saa, itse onneks kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään joka pitää pelistä juurikin noista asioista mistä cohh mainitsi ja tosiaan on vieläkin mukavaa pelin parissa vaikka tunteja jo takana 110.

 
Viimeksi muokattu:
Entiedä muuttuisko arvosana jos tämän pelais teho pee ceellä, kaikki arviot vissiin tehtiin sillä, no yllätys, maailman tehokkain konsoli yskii niin ehkä oli hyvä veto.
 
Tuli juteltua kaverin kanssa kokemuksista Starfieldin parissa ja huomattua, että tämä peli on ihan aidosti meille molemmille antanut aivan erilaisia hetkiä täysin samojen tehtävienkin sisällä, puhumattakaan siitä, että miten eri tavalla olemme peliä ylipäätään pelanneet.

Tämä ensimmäinen läpipeluu on itsellä mennyt erityisesti pääjuonen parissa (jotta en spoilaantuisi), mutta en voi odottaa, että pääsen aloittamaan kaiken alusta ja keskittymään täysin kaikkeen muuhun. Ja tämä tulee ihmiseltä, joka ei yleensä lopputekstien jälkeen pelejä enää pelaa.

pakko olla Cohh:n kanssa samaa mieltä, täydellinen clippi siitä miten helposti se oma asenne millä peliin lähtee vaikuttaa siihen minkälaisen pelikokemuksen pelistä saa

Nimenomaan näin, hyvin tiivistetty ja tämä siis pätee kaikkiin peleihin, vaikka tietenkin eniten julkisuudessa olleet pelit kohtaavat eniten ennakkoon muodostuneita asenteita. Ja tämä vain korostuu, jos sattuu olemaan herkästi kaikkeen hypeen uskova persoona.

Jos antaa Starfieldin olla mitä se on, eikä vertaa peliä siihen, mitä pelin ehkä kuvitteli olevan, niin peli antaa jo huomattavasti enemmän. Itse lähdin tämänkin pelin kohdalla avoimin mielin kokemaan sitä ja olen tähän mennessä saanut aivan erinomaisen seikkailun koettavaksi. Peli ei ole missään nimessä täydellinen, mutta positiivista löytyy omalla kohdallani paljon enemmän kuin negatiivista, joten oma kokemukseni on sitä myöten reilusti plussalla ollut.

Toki osalla on ollut jo pitkään vain negatiivista sanottavaa Starfieldistä, joten ei yllätä, että lopulta sitten se pelaaminenkin keskittyy lähinnä sen negatiivisen etsimiseen. Mutta sellaista se elämä on.
 
Peli ei ole missään nimessä täydellinen, mutta positiivista löytyy omalla kohdallani paljon enemmän kuin negatiivista, joten oma kokemukseni on sitä myöten reilusti plussalla ollut.

Toki osalla on ollut jo pitkään vain negatiivista sanottavaa Starfieldistä, joten ei yllätä, että lopulta sitten se pelaaminenkin keskittyy lähinnä sen negatiivisen etsimiseen. Mutta sellaista se elämä on.
No minusta jos skaala on 0-10 niin vaikka jotkut asiat olisi 9 ja jotkut 5 niin ei se kokonais arvosana voi olla 9.. ei tässä eikä missään pelissä. Yksi mikä ihmetyttää niin tuntuu että arvostellaan erilailla koska Bethesda.. jos joku muu hyvin menestynyt peli olisikin tullut näillä ominaisuuksilla niin kyyti olisi ollut armoton.
Ja toisekseen positiivisia juttuja ei yleensä tarvitse korjata joten niistä ei tarvitse meluta jatkuvasti, rikkinäiset taasen pitää korjata ja siten ne pitää pitää näkyvillä.
 
Yksi mikä ihmetyttää niin tuntuu että arvostellaan erilailla koska Bethesda.. jos joku muu hyvin menestynyt peli olisikin tullut näillä ominaisuuksilla niin kyyti olisi ollut armoton.

Omalla kohdallani Bethesdan pelit eivät ole todellakaan mikään eri skaalalle osuva poikkeus, en studiota erityisemmin fanita ja viimeisin peli Fallout 4 jäi kesken hyvin aikaisessa vaiheessa. Minä vain yksinkertaisesti pidän Starfieldista.

Minulle ei luonnollisesti ole myöskään vaikea ajatus, että joku toinen voi olla toista mieltä.
 
Omalla kohdallani Bethesdan pelit eivät ole todellakaan mikään eri skaalalle osuva poikkeus, en studiota erityisemmin fanita ja viimeisin peli Fallout 4 jäi kesken hyvin aikaisessa vaiheessa. Minä vain yksinkertaisesti pidän Starfieldista.

Minulle ei luonnollisesti ole myöskään vaikea ajatus, että joku toinen voi olla toista mieltä.
Itsekin pidän, hyvää scifi fallout kaavaa ja silti ärsyttää välillä monet asiat.

Ja offtopikkina tähän viestiin... jos peli alkaa hidastella talletusten kohdalla niin älkää odotelko pelin uudelleen käynnistämisen kanssa.. peli tulee kaatumaan.. itse odottelin liikaa ja rysähti sitten yhden tallennuksen kohdalla.. se menetetty mutta onneksi ei ollut turhan pitkä väli edellisestä.
 
Ylös Bottom