Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

State of Play - Sonyn peliuutisia web-lähetyksenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 ps5
Aaaaaaawwwwww yeeeeeaaaaahhh vihdoin kunnon pätkä uutta Bondia! Tätä on odoteltu kyllä ihan jäätävän kauan, että IO tekisi Bond pelin ja sieltä se vihdoin tulee. Ihan odotuslistan ykkönen tämä itelle. Hitman trilogiassa yhteensä joku 500h pelitunteja takana niin odotukset on vieläpä isona Bond fanina todella kovat. :D
Mielenkiinnolla minäkin odottelen mutta toivon että eroaisi riittävästi Hitmaneista. Toisaalta kun tietää miten monipuolisia Hitmanit ovat, niin sitä vapautta toivoisi kyllä myös Bondiin. IO:n Hitmanit kieltämättä on kuin Bondeja: hengaillaan alueella samalla tutkien mahdollisia johtolankoja ja muita hyödyllisiä infoja, soluttaudutaan paikkoihin ja tehdään vaarallisia aseita melkein mistä tahansa. Ja onhan niissä ne bondmaiset kikka-aseetkin, kuten räjähtävä golf-pallo.

Eli tavallaan vaarana että tuntuu liian samalta mutta toisaalta voi olla myös hyvä jos se tuntuu siltä.
 
Mielenkiinnolla minäkin odottelen mutta toivon että eroaisi riittävästi Hitmaneista. Toisaalta kun tietää miten monipuolisia Hitmanit ovat, niin sitä vapautta toivoisi kyllä myös Bondiin. IO:n Hitmanit kieltämättä on kuin Bondeja: hengaillaan alueella samalla tutkien mahdollisia johtolankoja ja muita hyödyllisiä infoja, soluttaudutaan paikkoihin ja tehdään vaarallisia aseita melkein mistä tahansa. Ja onhan niissä ne bondmaiset kikka-aseetkin, kuten räjähtävä golf-pallo.

Eli tavallaan vaarana että tuntuu liian samalta mutta toisaalta voi olla myös hyvä jos se tuntuu siltä.
Periaatteessa riittäisi, että uusi Bond olisi suoraviivaistettu Hitman lisätyillä spektaakkelimaisilla toimintakohtauksilla. Kovavauhtiset takaa-ajot, laskuvarjohypyt, ja niin edelleen. Minusta Bond pelissä saisi olla tietty määrä "skriptattuja" kohtauksia, että se saadaan tuntumaan tarpeeksi elokuvamaiselta. Tietysti näiden kohtausten välissä voisi olla vapaampaa "Hitmania".
 
Periaatteessa riittäisi, että uusi Bond olisi suoraviivaistettu Hitman lisätyillä spektaakkelimaisilla toimintakohtauksilla. Kovavauhtiset takaa-ajot, laskuvarjohypyt, ja niin edelleen. Minusta Bond pelissä saisi olla tietty määrä "skriptattuja" kohtauksia, että se saadaan tuntumaan tarpeeksi elokuvamaiselta. Tietysti näiden kohtausten välissä voisi olla vapaampaa "Hitmania".
Jep, jotain tällaista itsekin toivon. Ja Hitmanista kaipaisin myös sitä uudelleen pelattavuutta mitä niissä on.
 
Ei oikeen meikäläiseen napannut. Eihän pelin ruudunpäivitys pelkässä esittelyvideossa saisi pätkiä. Grafiikka todella sumeaa välillä eli tarkkuus puuttui ja autolla ajo oli kuin hidastetusta filmistä. Tuli mieleen että Uncharted teki kaiken paremmin ja ehkä näiden moottori ei vain taivu oikein tällaiseen peliin. Noh katsotaan nyt mitä sieltä tulee.
 
Eipä tuo paskalta näyttänyt mutta aika turvalliselta ja gameplay mekaniikat on vuodelta 2010. Eipä tässä hyviä Bond pelejä ole tullut viimeaikoina joten eiköhän tämä tule alelaarista napattua viimeistään.

 
Kymmenisen minuutin kohdalle tuota katselin ja tuohan on ihan Hitman mutta minimapin tilalla on joku kellohärdellikuvake. :D

Toisaalta nyt kun peliä näki, niin samalla tajusi ettei ainakaan minua haittaa vaikka se onkin "vain" Hitman Bond-viilauksilla. Tai siis Bond, joka on rakennettu Hitmanin pohjalle.

Nämä asiat tosin vähän tökki, ainakin näin pelaamista katsoen eikä pelaten:
Avonaista ikkunaa katsoessa tulee ruudun yläkulmaan isohko vinkkilaatikko, jossa jotain "hint: open window".
Kulkureitit näkyy/korostuu jollain "focus-kyvyllä", eli esimerkiksi kiivettävät putket ja muut korostuvat.
Merkittäviä hahmoja merkataan kuvakkeella.
Ylipäänsä tuo "focus-kyky" tökkii. Se on vähän halpa keino ja ihan liian monissa peleissä nykyään. Batmaniin se sopii koska se sopi hahmon varusteisiin ja toimintaan muutenkin mutta vaikka Bondilla välineitä myös on, niin en ehkä tuollaisesta niin välittäisi.

Toivon kovasti että peli olisi rakennettu niin että ilman noitakin voi pelata, sillä kyllähän nuo vie ainakin pelaamista katsoessa hirveästi immersiota pois. Kaiken huippu on se, että ainakin Hitmania pelanneille nuo on itsestäänselvyyksiä, joten hus pois "vinkit" että avoin ikkuna on tosiaan avoin ikkuna.

Tosin myönnän että pelasin Hitmanitkin oletusasetuksilla eli kaikki tuollaiset kyllä oli päällä. Voi siis olla että lopulta pelaan ihan tyytyväisenä myös tämän vastaavalla tavalla. Mutta voisi ainakin aloitella ilman noita ja katsoa että kuinka hankalaksi menee tajuta itse että onko ikkuna auki.

Menee kyllä tuon 10 minuutin perusteella jo ostoon, sillä "lisää Hitmania" olisi jo sekin ostamisen arvoinen. Tosin toivon kovasti että vaikka pelissä saakin olla suoraviivaisempia asioita, olisi siinä myös runsaasti Hitmanin kaltaisia vapauksia. En halua katsoa videoita enempää, joten en tiedä olisiko tuonne sisälle päässyt myös eri kautta vai onko peli demossa (tai jopa yleisestikin) rajatumpi mahdollisuuksiltaan.

Tosin pelasin minä Hitman Absolutioninkin viihtyen, joten kyllä tämä Bond varmasti enemmän on kuin se.
 
Kyllähän tuo näytti aivan jäätävän hyvälle! Hitmanin vaikutteet näki kyllä mutta valtavasti myös Bondia ja uusia ideoita. Jo tämän perusteella voi sanoa, että ostoon menee takuu varmasti. Perffiä pitää toki saada parannettua mutta onhan julkaisuunkin vielä pitkästi aikaa. Ai hittolainen kyllä Bond ja Hitman fania lellitään!

Edit tuo lopun combat osuus oli kyllä upeaa katsottavaa (Ruudunpäivitystä lukuunottamatta)! Aivan huikea takaa-ajo ja Bond fiilis. Sulavasti myös vaihtui demon edetessä, social stealthistä stealthiin, takaa-ajoihin, combattiun ja taas stealthiin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo näyttää todella hyvältä toiminta pläjäykseltä. Pysyy kyllä ostoslistalla muistissa. Tulee melkein yhtä pitkä aika odottaa kun GTA 6. 007 ehtii hyvin pelaamaan GTA 6 alta pois.
 
Nyt kun tullut Hitmania pelattua niin näkee että hirmu samanlainen monilta toiminnoilta ja grafiikoilta.. välillä näytti kyllä "vanhalta" mutta joskus hyvältä, noh, kuten Hitmanikin. Paljon on toki uuttakin, ammuskelu ja taistelut oli periaattessa erittäin makeita mutta jotenkin "töksähtelevää kankeuttakin" oli paljon. Kun peli kuitenkin nojaa isolta osin nopeaa toimintaan niin kyllä tuo taistelun/tappelujen sulavuus määrittää pelin menestymistä.. jos ei tule erittäin jouhevaksi niin se on siinä. Hitmanissa tuo kankeus on ns. hyväksytty kun edustaa pientä osaa pelistä.
Ja juu, melkoista diashowta oli jo tuolla 30fps moodilla.. kyllä sen on rullattava 60fps kun on osa aika nopeatempoista toimintaa.
Autoilu on toki Bondia mutta kyllähän tuo putki vaikutti vähän päälleliimatulta. Vaikuttaa että kiire tuossa kehityksessä ja viilailussa tulee.. aika kuluu äkkiä.
 
Mitä ihmiset meinaa tuolla että Hitman tai tämä tuleva Bond näyttää "vanhalta"? Minusta noissa on ihan nykyaikaiset grafiikat ja muu. Gameplay on taas tarkoituksella tietyllä tapaa hieman "mekaanista" ja osittain perustuu kehoitteisiin, jotka ilmestyvät tietyissä tilanteissa (aidan vieressä lukee "jump over", roskakasassa "hide" ja ovissa "open/close" tms.). Sitä voi siis toki "tönköksikin" sanoa mutta sitä se ei mielestäni kuitenkaan edes ole.
 
Mitä ihmiset meinaa tuolla että Hitman tai tämä tuleva Bond näyttää "vanhalta"? Minusta noissa on ihan nykyaikaiset grafiikat ja muu. Gameplay on taas tarkoituksella tietyllä tapaa hieman "mekaanista" ja osittain perustuu kehoitteisiin, jotka ilmestyvät tietyissä tilanteissa (aidan vieressä lukee "jump over", roskakasassa "hide" ja ovissa "open/close" tms.). Sitä voi siis toki "tönköksikin" sanoa mutta sitä se ei mielestäni kuitenkaan edes ole.
Hahmot, grafiikka yleisesti oli monissa paikoissa vanhahtavan näköistä. Joissain kohdissa taasen ok, ns. vanhan pohjan pelimoottorit taipuu vain siihen mihin ne taipuu, siksi näyttää miltä näyttää.. ei se tarkoituksella näytä Hitmanilta vaan enemmän pelimoottori lookki.

Perus Hitman mekaniikka oli ihan ok, kankeus minulle oli tuossa enemmän niiden action kohtien tökimisten osalta, siirtymissä hyppyjä/tökkimistä.. siinä se make or break iskee. Nopeatempoisen suureleisen toiminnan pitää olla kuin jouhevaa tanssia.. esimerkkeinä Wolfenstein, batman tappelut, monet fps pelit..
 
Mitä ihmiset meinaa tuolla että Hitman tai tämä tuleva Bond näyttää "vanhalta"? Minusta noissa on ihan nykyaikaiset grafiikat ja muu. Gameplay on taas tarkoituksella tietyllä tapaa hieman "mekaanista" ja osittain perustuu kehoitteisiin, jotka ilmestyvät tietyissä tilanteissa (aidan vieressä lukee "jump over", roskakasassa "hide" ja ovissa "open/close" tms.). Sitä voi siis toki "tönköksikin" sanoa mutta sitä se ei mielestäni kuitenkaan edes ole.
No ite miettiny ihan samaa, että mistä kohtaa tuo oikeen näyttää tönköltä tai vanhalta. En vain saa kiinni en millään. Ja toki esimerkkejä olisi kiva kuulla, että missä pelissä noita vaihtoehtoja toimia on noin paljon silloin, kun nojataan toimintaan. Tossa itse gameplayn jälkeen oli tuo esittely vielä noista mekaniikoista niin kyllähän nyt aika paljon monipuolisemmalta vaikuttaa nuo vaihtoehdot jo pelkästään ryminän alkaessa, kun vaikkapa Unchartedeissa, että en oikeen ymmärrä mitä jengi odottaa. Tuo rauhallisempi meno taas lainasin paljon Hitmanistä mutta tuoreempana.

Ainoat asiat mitkä tossa häiritsi oli tuo ruudunpäivitys mikä oli paikoitellen aika karsea ja tuo takaa-ajokohtauksen hitaus.
Perus Hitman mekaniikka oli ihan ok, kankeus minulle oli tuossa enemmän niiden action kohtien tökimisten osalta, siirtymissä hyppyjä/tökkimistä.. siinä se make or break iskee. Nopeatempoisen suureleisen toiminnan pitää olla kuin jouhevaa tanssia.. esimerkkeinä Wolfenstein, batman tappelu
Ollaanko me katsottu samaa pätkää edes… Toi lopun räiskintäkohtaushan näytti törkeän sulavalta. Kaveri menee suojiin, hyppii tyylikkäästi esteiden yli, nakkelee aseita vihuja päin, hoitaa pari tyyppiä meleellä, nappaa vihun aseen, ampuu tankin joka sortaa koko catwalkin… Aivan törkeän siistinnäköistä tuo pätkä ja nimenomaan sulavaa (ruudunpäivitystä lukuunottamatta).

Hahmo mallit näytti myös hyvältä ja kiinnittäkää huomiota miten paljon ”siviilejä” tuolla juhlissakin esim oli.
 
Viimeksi muokattu:
No ite miettiny ihan samaa, että mistä kohtaa tuo oikeen näyttää tönköltä tai vanhalta. En vain saa kiinni en millään. Ja toki esimerkkejä olisi kiva kuulla, että missä pelissä noita vaihtoehtoja toimia on noin paljon silloin, kun nojataan toimintaan. Tossa itse gameplayn jälkeen oli tuo esittely vielä noista mekaniikoista niin kyllähän nyt aika paljon monipuolisemmalta vaikuttaa nuo vaihtoehdot jo pelkästään ryminän alkaessa, kun vaikkapa Unchartedeissa, että en oikeen ymmärrä mitä jengi odottaa. Tuo rauhallisempi meno taas lainasin paljon Hitmanistä mutta tuoreempana.

Ainoat asiat mitkä tossa häiritsi oli tuo ruudunpäivitys mikä oli paikoitellen aika karsea ja tuo takaa-ajokohtauksen hitaus.

Ollaanko me katsottu samaa pätkää edes… Toi lopun räiskintäkohtaushan näytti törkeän sulavalta. Kaveri menee suojiin, hyppii tyylikkäästi esteiden yli, nakkelee aseita vihuja päin, hoitaa pari tyyppiä meleellä, nappaa vihun aseen, ampuu tankin joka sortaa koko catwalkin… Aivan törkeän siistinnäköistä tuo pätkä ja nimenomaan sulavaa (ruudunpäivitystä lukuunottamatta).

Hahmo mallit näytti myös hyvältä ja kiinnittäkää huomiota miten paljon ”siviilejä” tuolla juhlissakin esim oli.
Vanhalta.. hahmot, valaistus.. turha tuota on kiistää, voi peli olla hyvä noinkin mutta omaan silmään nuo näyttää ps4 aikaiselta.

Action kohtaukset.. voi olla että ne saa fixattua mutta minun silmiin tarttui animaatioiden töksähtelyä ja siirtymä warppailua.. yksittäiset toiminnat kun on yhtä animaatiota niin ne toki ok mutta siirtymät näiden välillä oli joskus tökkiviä.
edit: Kun vilkaisin virallista "ei-striimi" versiota niin ei näyttänyt taistelut niin pahalta, ehkä striimissä fps vaihteli pahemmin nopeissa kohtauksissa..
Screenshot_20250904_110141_YouTube.jpg20250904_110252.jpg
edit: siviilien paljous on ihan hitman peruskauraa, se oli jo oletus..
 
Viimeksi muokattu:
Vanhalta.. hahmot, valaistus.. turha tuota on kiistää, voi peli olla hyvä noinkin mutta omaan silmään nuo näyttää ps4 aikaiselta.
No kyllä mää nyt vaan kiistän, koska ei todellakaan näyttänyt noi mainitsemasi asiat vanhalta taas omaan silmään. Toki saat kokea nuo miten tykkäät mutta ei tuo mikään absoluuttinen totuus ole. Ja väittäisin jopa niin rohkeasti, että ei PS5:n pelit mitenkään merkittävästi ole PS4 pelejä paremman näkösiä noin yleisestikkään. Resoluutio ja fps noussut mutta siinäpä ne näkyvimmät sitten onkin. Eli siinä mielessä ollaan hyvällä tasolla jos näyttää PS4 peliltä. :D
 
Kyse taitaa kuitenkin lopulta olla vain graafisesta tyylistä. Jos peli ei edes tavoittele realismia, niin voihan se jonkun silmään näyttää "vanhalta". Muistan kun porukka kritisoi Dishonoredin grafiikkaa ja sehän on yksi tyylikkäimmistä peleistä ikinä. Siinäkin on ihan tarkoituksella se tyyli mikä on.

Jos tuohon nyt jotain tarkennusta katsoo niin käy googlaamassa vaikka maalaustyylien eroja. Vähän saman suuntainen juttu kyseessä.
 
Itseäni tuo Bond muistutti PS2-peleistä. On ideaa, yritystä ja kunnianhimoa, mutta ei oikein tekniikkaa ja sellaista hiottua laatua, joka tuli laajemmin vasta myöhemmin pelialalla.

Tämä toki oli sekä positiivinen, että negatiivinen asia. Tietty yksinkertaisuus immersion suhteen tekee peleistä välillä ihan hauskaa kevyt viihdettä.

Kunhan saavat pelin vain kelvolliseen julkaisukuntoon ja pelaajat tykkää. Jatko-osiin pystyy kyllä parantamaan asioita kokemuksen ja tekniikan avulla.

Bond-faneille iso tapaus. Saa sitten nähdä tekeekö Hitman "hitman asiat" paremmin ja Uncharted cinemaattiset toiminta kohtaukset paremmin. Mutta kyllähän maailmaan pelejä mahtuu.
 
Itseäni tuo Bond muistutti PS2-peleistä. On ideaa, yritystä ja kunnianhimoa, mutta ei oikein tekniikkaa ja sellaista hiottua laatua, joka tuli laajemmin vasta myöhemmin pelialalla.
Mitäh? Hitmanissa jos jossain on "tekniikkaa" ja hiottua laatua, sillä ne asiat mitä se tekee, se tekee paremmin kuin mikään muu peli. Ja juuri ne Hitmanin asiat sopii toiseen agenttipeliin kuin nyrkki vastavakoilijan naamaan.

Saako kysyä, että onko nuo uudet Hitmanit tuttuja?

Tietty yksinkertaisuus immersion suhteen tekee peleistä välillä ihan hauskaa kevyt viihdettä.
Mitä tarkoittaa "yksinkertaisuus immersion suhteen"? En yhtään ymmärrä miten immersio voi olla yksinkertaista. Immersiota joko on tai ei ole eikä se välttämättä liity yhtään mitenkään "tekniikkaan" tai hiomiseen.

Jatko-osiin pystyy kyllä parantamaan asioita kokemuksen ja tekniikan avulla.
No tämähän nyt on aina totta ja jos katsot vaikka ensimmäistä Unchartedia, niin ei sekään mikään valmis mestariteos ollut.

Bond-faneille iso tapaus. Saa sitten nähdä tekeekö Hitman "hitman asiat" paremmin ja Uncharted cinemaattiset toiminta kohtaukset paremmin. Mutta kyllähän maailmaan pelejä mahtuu.
Varmasti faneillekin mutta itse en pahemmin Bondista välitä (wanhat katsottu, uusista jäänyt Casino Royaleen vaikka pidin sitä ehkä parhaana tai ainakin virkistävimpänä Bondina) ja tämä peli vaikuttaa silti hiton hyvältä, mihin vaikuttaa pitkälti nuo asiat, jotka "periytyy" Hitmanistä.

Sen voinen jopa luvata että Hitmanista otetut asiat hoitaa todellakin agenttitouhut paremmin, sillä sitä ne on yksinkertaisesti olleet: soluttautumista, infon keräämistä ja hyödyntämistä sekä monipuolisia tapoja edetä. Isoimmat "megaboom"-räjähdyskohtaukset, jotka on kesäleffoista tuttuja, puuttuu niistä, joten Uncharted handlaa ne paremmin. Mutta minä toivon kyllä agentti-peliltä paljon enemmän sitä Hitmania kuin "cinemaattisia toiminta-kohtauksia". Varsinkin kun ne toimintakohtaukset on usein putkimaista vuoristorataa, mitä Unchartedit muutenkin on olleet vaikka vähän avonaisempia alueita niihin myöhempiin onkin lisätty.

En katsonut esittelyvideosta tuota lopun toimintaa mutta minä ostan tämän pelin yksinkertaisesti sen alun meiningin takia. Se riittäisi minulle ja kaikki toiminta voisi olla puolestani vaikka välivideoissa. Ei toki haittaa jos toimintaa on mukana mutta vähän pakotetulta se saattaa tuntua jos peli muuten on monipuolista ja vapauksia antavaa. Tietysti sekin kuuluu asiaan että mennään juonen ehdoilla.

Itse kyllä luotan että IO tuo hyvän pelin ulos, jossa (toivottavasti!) kohtaa rauhallisempi ja tutkivampi osuus juonellisten, tarinaa eteenpäin ajavien toimintapläjäysten kanssa. Eikä siis sillä, etteikö nuo rauhallisemmat pelitilanteet edistäisi tarinaa mutta että ne ovat toivottavasti vähemmän suoraviivaisia.
 
Minusta tuo on jotenkin vain WatchDogs:n ja Hitmanin kikkoja lainaava Sam Fisher. Peli näyttää ihan ok-tasolta, mutta hyvin tuollainen turvallinen.

Edelleenkään en pidä yhtään päähahmon olemuksesta, ja uskonkin että tällä kosiskellaan nuorempia pelaajia. Ehkä tämä peli pitää pelata pari kertaa läpi, että jonkun legendaarisen Bondin skinit saa avattua ;)

Teknologialtaan peli muistuttaa paljonkin juuri PS4:n Ubisoftin pelejä outoine hyvin pehmeine valaistuksineen. Eli varmaankin samaa mitä aikaisemmin muutkin ovat sanoneet, että "vanhalla pelimoottorilla mennään".

Onhan tämä vähän tällainen Nathan Drake meets Hitman -peli.
 
Ylös Bottom