Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
Nintendo Switch ei kuitenkaan ole millään tavalla taaksepäin yhteensopiva laite. Tottakai se myy nimellään, mutta silloinhan Vitankin olisi pitänyt myydä, koska Playstation brändi. Switch myy merkkinsä lisäksi siksi, että se on parempi laite kuin Vita. Siinä on selvästi isompi näyttö, se on tehokkaampi ja onpa siinä esimerkiksi nykystandardin mukaiset neljä olkanappia. Lisäksi se on hybridi, ihan kuten Steam Deck.Switchin valttina on muut tekijät kuin itse laite, se on jatkumoa Nintendon konsoliperheessä ja siten suora "perijä" aiemmalle Nintendo sukupolvelle. Deckillä ei mitään tällaista pohjaa ole, ja laitteen myyntipuhe on periaatteessa "kaikki mitä voit tehdä PC:llä, mutta huonommin".
Valven aiemmat laitejulkistukset ovat kaikki olleet isompia tai pienempiä fiaskoja, ja ne ovat kadonneet markkinoilta vähin äänin.
Itse en näe Deckissä sellaista erottavaa tekijää, mikä nostaisi sen selkeästi paremmaksi kuin vaikkapa Vita. Tehoa on tietysti enemmän, kun on vuosia uudempi laite, mutta peruskonsepti on sama.
Laite on turhan suuri ollakseen "aidosti" mobiili, mutta ruutu on silti pieni monen PC-pelin pelaamiseen. Valven pitäisi löytää laitteella oma niche, johon sitä markkinoidaan ja jossa se on omimmillaan. "Pelaa PC-pelejäsi kämäisellä käsi-PC:llä" -teema ei kanna maaliin asti.
Valven aiemmat laitejulkistukset ovat olleet jotain ihan muuta kuin Steam Deck. Ehkä tämä on fiasko, ehkä ei, mutta ei sitä voi suoraan perustaa aikaisempiin täysin erilaisiin laitejulkistuksiin.
Peruskonsepti on toki sama kuin Vitassa, mutta Steam Deckissä on niin sanotusti kaikki paremmin. Isompi näyttö, tarpeeksi tehoa AAA-peleihin, kunnon täysiveriset kontrollit ja kaupan päälle helppo yhdistettävyys ulkoiseen näyttöön ja ulkoisiin ohjaimiin. Sinällään laite on turhan iso aidoksi mobiililaitteeksi, mutta niin on Switchikin. Ei Switch mahdu taskuun, niin kuin Vita tekee, mutta ei se ainakaan omaa Switchin kannettavaa pelaamista ole haitannut. Se kulkee repussa mukana, oli kyseessä pidempi reissu tai vaan lyhyt bussimatka töihin. Ihan samalla tavalla jatkossa kulkee Steam Deck. Minulla on lisäksi Switchissä Satisfyen grippi kiinni, joten Switchini on aika pulskassa kunnossa, kun sitä mukana kuljetan. Tuskin olen ainoa, joka tykkää pelata Switchillä kannettavassa muodossa, joten kyllä tällaiselle isommalla kannettavalle pelilaitteelle on selvästi kysyntää.
Satisfyen grippi pelastaa. Silloin tuntuu aika lähelle siltä kuin pitäisi perus gamepadia kädessä.Switchillä kun pelaa enemmän kuin 30 min kerralla on sormet kipeet.